Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot bepaling van de dringende maatregelen om piekperiodes van luchtvervuiling door fijn stof en door stikstofdioxiden te voorkomen | Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot bepaling van de dringende maatregelen om piekperiodes van luchtvervuiling door fijn stof en door stikstofdioxiden te voorkomen |
---|---|
MINISTERIE VAN HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST | MINISTERIE VAN HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST |
27 NOVEMBER 2008. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering | 27 NOVEMBER 2008. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering |
tot bepaling van de dringende maatregelen om piekperiodes van | tot bepaling van de dringende maatregelen om piekperiodes van |
luchtvervuiling door fijn stof en door stikstofdioxiden te voorkomen | luchtvervuiling door fijn stof en door stikstofdioxiden te voorkomen |
De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, | De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, |
Gelet op de ordonnantie van 25 maart 1999 betreffende de beoordeling | Gelet op de ordonnantie van 25 maart 1999 betreffende de beoordeling |
en de verbetering van de luchtkwaliteit, meer bepaald artikelen 11, 14 | en de verbetering van de luchtkwaliteit, meer bepaald artikelen 11, 14 |
en 15; | en 15; |
Gelet op artikel 7, a), 3° van hetsamenwerkingsakkoord van 18 mei 1994 | Gelet op artikel 7, a), 3° van hetsamenwerkingsakkoord van 18 mei 1994 |
tussenhet Brusselse, Vlaamse en Waalse Gewestinzake het toezicht op | tussenhet Brusselse, Vlaamse en Waalse Gewestinzake het toezicht op |
emissies in de lucht en opde structurering van de gegevens; | emissies in de lucht en opde structurering van de gegevens; |
Gelet op de ordonnantie van 22 november 1990 betreffende de | Gelet op de ordonnantie van 22 november 1990 betreffende de |
organisatie van het openbaar vervoer in het Brussels Hoofdstedelijk | organisatie van het openbaar vervoer in het Brussels Hoofdstedelijk |
Gewest en in het bijzonder het artikel 3, 1ste lid, 4°, a); | Gewest en in het bijzonder het artikel 3, 1ste lid, 4°, a); |
Gelet op het gecombineerde effect van artikelen 133, 2de lid en 135, § | Gelet op het gecombineerde effect van artikelen 133, 2de lid en 135, § |
2 van de nieuwe gemeentewet die de burgemeesters met de uitvoering van | 2 van de nieuwe gemeentewet die de burgemeesters met de uitvoering van |
deze maatregelen belast; | deze maatregelen belast; |
Overwegende dat de Richtlijn 96/62/EG van de Raad van 27 september | Overwegende dat de Richtlijn 96/62/EG van de Raad van 27 september |
1996 inzake de beoordeling en het beheer van de luchtkwaliteit, in het | 1996 inzake de beoordeling en het beheer van de luchtkwaliteit, in het |
bijzonder artikel 7 oplegt luchtkwaliteitsniveaus te bereiken en | bijzonder artikel 7 oplegt luchtkwaliteitsniveaus te bereiken en |
metingen op korte termijn op te stellen in het geval van risico van | metingen op korte termijn op te stellen in het geval van risico van |
overschrijding van de grenswaarden en/of de drempelwaarden; | overschrijding van de grenswaarden en/of de drempelwaarden; |
Overwegende dat de Richtlijn 1999/30/EG van de Raad van 22 april 1999 | Overwegende dat de Richtlijn 1999/30/EG van de Raad van 22 april 1999 |
de bepaling van grenswaarden vastlegt voor zwaveldioxide, | de bepaling van grenswaarden vastlegt voor zwaveldioxide, |
stikstofdioxide en stikstofoxiden, zwevende deeltjes en lood in de | stikstofdioxide en stikstofoxiden, zwevende deeltjes en lood in de |
lucht; | lucht; |
Overwegende dat beide richtlijnen in de ordonnantie van 25 maart 1999 | Overwegende dat beide richtlijnen in de ordonnantie van 25 maart 1999 |
betreffende de beoordeling en de verbetering van de luchtkwaliteit | betreffende de beoordeling en de verbetering van de luchtkwaliteit |
omgezet zijn, meer bepaald in artikelen 11, 14 en 15; | omgezet zijn, meer bepaald in artikelen 11, 14 en 15; |
Overwegende dat de genoemde ordonnantie grenswaarden herneemt die niet | Overwegende dat de genoemde ordonnantie grenswaarden herneemt die niet |
overschreden mogen worden; | overschreden mogen worden; |
Overwegende dat er dringende maatregelen op korte termijn moeten | Overwegende dat er dringende maatregelen op korte termijn moeten |
worden voorzien om het hoofd te bieden aan het risico van | worden voorzien om het hoofd te bieden aan het risico van |
overschrijding of overschrijding van een grenswaarde of een | overschrijding of overschrijding van een grenswaarde of een |
drempelwaarde; | drempelwaarde; |
Overwegende artikel 16 van het beheercontract tussen het Brussels | Overwegende artikel 16 van het beheercontract tussen het Brussels |
Hoofdstedelijk Gewest en de Maatschappij voor het Intercommunaal | Hoofdstedelijk Gewest en de Maatschappij voor het Intercommunaal |
Vervoer te Brussel 2007-2011; | Vervoer te Brussel 2007-2011; |
Overwegende punt 2 van de bijlage van het besluit van de Brusselse | Overwegende punt 2 van de bijlage van het besluit van de Brusselse |
Hoofdstedelijke Regering van 28 juni 2001 betreffende de vastlegging | Hoofdstedelijke Regering van 28 juni 2001 betreffende de vastlegging |
van grenswaarden voor zwaveldioxide, stikstofdioxide en | van grenswaarden voor zwaveldioxide, stikstofdioxide en |
stikstofoxiden, zwevende deeltjes en lood in de lucht; | stikstofoxiden, zwevende deeltjes en lood in de lucht; |
Overwegende de ordonnantie van 22 november 1990 betreffende de | Overwegende de ordonnantie van 22 november 1990 betreffende de |
organisatie van het openbaar vervoer in het Brussels Hoofdstedelijk | organisatie van het openbaar vervoer in het Brussels Hoofdstedelijk |
Gewest; | Gewest; |
Gelet op het advies van de Milieuraad, gegeven op 14 november 2007; | Gelet op het advies van de Milieuraad, gegeven op 14 november 2007; |
Gelet op het advies van Economische en Sociale Raad, gegeven op 18 | Gelet op het advies van Economische en Sociale Raad, gegeven op 18 |
oktober 2007; | oktober 2007; |
Gelet op het advies van de Inspectie der Financiën, gegeven op 31 mei | Gelet op het advies van de Inspectie der Financiën, gegeven op 31 mei |
2007; | 2007; |
Gelet op het advies van de Minister van Begroting, gegeven op 6 | Gelet op het advies van de Minister van Begroting, gegeven op 6 |
december 2007; | december 2007; |
Gelet op het advies 45.270/2 van de Raad van State, gegeven op 22 | Gelet op het advies 45.270/2 van de Raad van State, gegeven op 22 |
oktober 2008, in toepassing van artikel 84 § 1, lid 1, 1°, van de | oktober 2008, in toepassing van artikel 84 § 1, lid 1, 1°, van de |
wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; | wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; |
Op voorstel van de Ministers die respectievelijk bevoegd zijn voor | Op voorstel van de Ministers die respectievelijk bevoegd zijn voor |
Leefmilieu en Mobiliteit; | Leefmilieu en Mobiliteit; |
Na beraadslaging, | Na beraadslaging, |
Besluit : | Besluit : |
Doel | Doel |
Artikel 1.Onderhavig besluit organiseert een actieplan met een |
Artikel 1.Onderhavig besluit organiseert een actieplan met een |
voorlichtingsprocedure en de tenuitvoerlegging van dringende | voorlichtingsprocedure en de tenuitvoerlegging van dringende |
maatregelen om de overschrijding van de concentraties van | maatregelen om de overschrijding van de concentraties van |
stikstofdioxide (NO2) en zwevende deeltjes (PM10) in de lucht te | stikstofdioxide (NO2) en zwevende deeltjes (PM10) in de lucht te |
voorkomen. | voorkomen. |
Dit besluit zet Richtlijn 96/62/EG van de Raad van 27 september 1996 | Dit besluit zet Richtlijn 96/62/EG van de Raad van 27 september 1996 |
inzake de beoordeling en het beheer van de luchtkwaliteit gedeeltelijk | inzake de beoordeling en het beheer van de luchtkwaliteit gedeeltelijk |
om. | om. |
Definities | Definities |
Art. 2.In de zin van onderhavig besluit hebben de termen volgende |
Art. 2.In de zin van onderhavig besluit hebben de termen volgende |
betekenis : | betekenis : |
1° De Ministers : de Ministers die respectievelijk bevoegd zijn voor | 1° De Ministers : de Ministers die respectievelijk bevoegd zijn voor |
Leefmilieu en Mobiliteit; | Leefmilieu en Mobiliteit; |
2° Vervuilende stoffen : stikstofdioxide NO2) en zwevende deeltjes (PM10); | 2° Vervuilende stoffen : stikstofdioxide NO2) en zwevende deeltjes (PM10); |
3° Piekperiodes van luchtvervuiling : niveau van luchtvervuiling die | 3° Piekperiodes van luchtvervuiling : niveau van luchtvervuiling die |
de tenuitvoerlegging van dringende maatregelen rechtvaardigt; | de tenuitvoerlegging van dringende maatregelen rechtvaardigt; |
4° Meetstation : geheel van voorzieningen voor de evaluatie, in real | 4° Meetstation : geheel van voorzieningen voor de evaluatie, in real |
time, van de luchtkwaliteit, overeenkomstig het besluit van de | time, van de luchtkwaliteit, overeenkomstig het besluit van de |
Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 28 juni 2001 betreffende de | Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 28 juni 2001 betreffende de |
grenswaarden voor zwaveldioxide, stikstofdioxide en stikstofoxiden, | grenswaarden voor zwaveldioxide, stikstofdioxide en stikstofoxiden, |
zwevende deeltjes en lood in de lucht; | zwevende deeltjes en lood in de lucht; |
5° Vrachtwagens : voertuigen waarvan de maximale toegelaten massa meer | 5° Vrachtwagens : voertuigen waarvan de maximale toegelaten massa meer |
dan 3 500 kg bedraagt, | dan 3 500 kg bedraagt, |
6° Openbaar gebouw : gebouw dat onderdak verleent aan de overheid, de | 6° Openbaar gebouw : gebouw dat onderdak verleent aan de overheid, de |
Europese instellingen en instellingen van openbaar nut in de zin van | Europese instellingen en instellingen van openbaar nut in de zin van |
de wet van 16 maart 1954 op de instellingen van openbaar nut, met | de wet van 16 maart 1954 op de instellingen van openbaar nut, met |
uitsluiting van de ziekenhuizen en de zorginstelligen, evenals de | uitsluiting van de ziekenhuizen en de zorginstelligen, evenals de |
autonome bestuursinstellingen die vallen onder de organieke | autonome bestuursinstellingen die vallen onder de organieke |
ordonnantie van 23 februari 2006; | ordonnantie van 23 februari 2006; |
7° Voertuig met hoge milieuprestatie :voertuig met een ecoscore | 7° Voertuig met hoge milieuprestatie :voertuig met een ecoscore |
luchtkwaliteit' die ten minste gelijk is aan 75. De ecoscore | luchtkwaliteit' die ten minste gelijk is aan 75. De ecoscore |
luchtkwaliteit' wordt in bijlage gedefinieerd. De lijst van de | luchtkwaliteit' wordt in bijlage gedefinieerd. De lijst van de |
voertuigen met hoge milieuprestatie wordt jaarlijks in december | voertuigen met hoge milieuprestatie wordt jaarlijks in december |
bijgewerkt. | bijgewerkt. |
8° Ring : openbare weg, geklasseerd in de categorie autosnelwegen en « | 8° Ring : openbare weg, geklasseerd in de categorie autosnelwegen en « |
Ring van Brussel » genoemd door het Koninklijk Besluit van 15 mei 1981 | Ring van Brussel » genoemd door het Koninklijk Besluit van 15 mei 1981 |
waarbij de autosnelweg "Ring om Brussel" aan het stelsel van de wet | waarbij de autosnelweg "Ring om Brussel" aan het stelsel van de wet |
van 12 juli 1956 tot vaststelling van het statuut der autosnelwegen | van 12 juli 1956 tot vaststelling van het statuut der autosnelwegen |
wordt onderworpen; | wordt onderworpen; |
9° IRCEL : de Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu, ingevoerd | 9° IRCEL : de Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu, ingevoerd |
door het samenwerkingsakkoord van 18 mei 1994 tussen het Brusselse, | door het samenwerkingsakkoord van 18 mei 1994 tussen het Brusselse, |
Vlaamse en Waalse Gewest inzake het toezicht op emissies in de lucht | Vlaamse en Waalse Gewest inzake het toezicht op emissies in de lucht |
en op de structurering van de gegevens; | en op de structurering van de gegevens; |
10° Concentratie : gemiddelde concentratie op een periode van een uur; | 10° Concentratie : gemiddelde concentratie op een periode van een uur; |
11° Maximale dagconcentraties : de hoogste concentratie in de loop van | 11° Maximale dagconcentraties : de hoogste concentratie in de loop van |
een dag; | een dag; |
12° Gemiddelde dagconcentraties : gemiddelde van de concentraties in | 12° Gemiddelde dagconcentraties : gemiddelde van de concentraties in |
de loop van een dag. | de loop van een dag. |
13° Voertuigen : elk voertuig van minder dan 3,5 ton, met inbegrip van | 13° Voertuigen : elk voertuig van minder dan 3,5 ton, met inbegrip van |
gemotoriseerde tweewielers. | gemotoriseerde tweewielers. |
TITEL I. - ALGEMENE BEPALINGEN | TITEL I. - ALGEMENE BEPALINGEN |
Art. 3.Beschrijving van de alarmdrempels en van het mechanisme van de |
Art. 3.Beschrijving van de alarmdrempels en van het mechanisme van de |
tenuitvoerlegging van de dringende maatregelen. | tenuitvoerlegging van de dringende maatregelen. |
.§ 1. De tabel in bijlage 1 bepaalt drie concentratiewaarden voor NO2 | .§ 1. De tabel in bijlage 1 bepaalt drie concentratiewaarden voor NO2 |
enPM10, opgesteld op basis van de gemiddelde dagconcentratie PM10 en | enPM10, opgesteld op basis van de gemiddelde dagconcentratie PM10 en |
de maximale dagconcentratie NO2. | de maximale dagconcentratie NO2. |
De waarden zijn in stijgende orde gedefinieerd : | De waarden zijn in stijgende orde gedefinieerd : |
1° drempelwaarde 1; | 1° drempelwaarde 1; |
2° drempelwaarde 2; | 2° drempelwaarde 2; |
3° drempelwaarde 3. | 3° drempelwaarde 3. |
Het risico dat elk van deze waarden wordt bereikt, leidt tot de | Het risico dat elk van deze waarden wordt bereikt, leidt tot de |
tenuitvoerlegging van een voorlichtings- en alarmprocedure voor het | tenuitvoerlegging van een voorlichtings- en alarmprocedure voor het |
publiek en van de dringende maatregelen die zijn ingevoerd om deze | publiek en van de dringende maatregelen die zijn ingevoerd om deze |
piekperiodes van luchtvervuiling te voorkomen. Deze maatregelen gelden | piekperiodes van luchtvervuiling te voorkomen. Deze maatregelen gelden |
enkel in de winterperiode (november-maart). | enkel in de winterperiode (november-maart). |
Om de 3 jaar wordt de relevantie van deze drempelwaarden en van de | Om de 3 jaar wordt de relevantie van deze drempelwaarden en van de |
daarbij horende maatregelen door het Brussels Instituut voor | daarbij horende maatregelen door het Brussels Instituut voor |
Milieubeheer geëvalueerd, rekening houdend met de evolutie van de | Milieubeheer geëvalueerd, rekening houdend met de evolutie van de |
milieusituatie en met de evolutie van het Europese kader. | milieusituatie en met de evolutie van het Europese kader. |
§ 2. De Ministers beslissen om de maatregelen die in de artikelen 5 | § 2. De Ministers beslissen om de maatregelen die in de artikelen 5 |
tot 7 worden beschreven, ten uitvoer te leggen wanneer uit de | tot 7 worden beschreven, ten uitvoer te leggen wanneer uit de |
voorspellingen van IRCEL blijkt dat : | voorspellingen van IRCEL blijkt dat : |
1° de concentraties van ten minste een van de twee vervuilende stoffen | 1° de concentraties van ten minste een van de twee vervuilende stoffen |
gedurende ten minste twee opeenvolgende dagen worden bereikt; | gedurende ten minste twee opeenvolgende dagen worden bereikt; |
2° de concentraties van ten minste een van de twee vervuilende stoffen | 2° de concentraties van ten minste een van de twee vervuilende stoffen |
vanaf de eerste van de twee dagen overschrijding in ten minste twee | vanaf de eerste van de twee dagen overschrijding in ten minste twee |
meetstations wordt bereikt. | meetstations wordt bereikt. |
3° de maatregel een vermindering van de uitstoot van de vervuilende | 3° de maatregel een vermindering van de uitstoot van de vervuilende |
stoffen garandeert. | stoffen garandeert. |
Deze voorwaarden zijn cumulatief. | Deze voorwaarden zijn cumulatief. |
§ 3. Op basis van voorspellingen in modelvorm identificeert IRCEL 24 | § 3. Op basis van voorspellingen in modelvorm identificeert IRCEL 24 |
uur op voorhand, elke kans op vervuiling die voldoet aan de | uur op voorhand, elke kans op vervuiling die voldoet aan de |
voorwaarden van paragraaf 2 en waarschuwt de Ministers onmiddellijk. | voorwaarden van paragraaf 2 en waarschuwt de Ministers onmiddellijk. |
Bij ontvangst van de voorspellingen van IRCEL, lichten de Ministers | Bij ontvangst van de voorspellingen van IRCEL, lichten de Ministers |
het publiek en de betrokken entiteiten en instellingen onmiddellijk in | het publiek en de betrokken entiteiten en instellingen onmiddellijk in |
over de drempelwaarde die zou kunnen worden bereikt, alsook over de | over de drempelwaarde die zou kunnen worden bereikt, alsook over de |
maatregelen in verband met deze drempelwaarde die zouden worden | maatregelen in verband met deze drempelwaarde die zouden worden |
toegepast indien de voorspellingen van IRCEL, zoals verduidelijkt in § | toegepast indien de voorspellingen van IRCEL, zoals verduidelijkt in § |
2, binnen de 24 uur na deze mededeling zouden worden bevestigd. Dit | 2, binnen de 24 uur na deze mededeling zouden worden bevestigd. Dit |
gebeurt ongeacht de bepalingen van punt 2 van bijvoegsel 2 van het | gebeurt ongeacht de bepalingen van punt 2 van bijvoegsel 2 van het |
besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 28 juni 2001 | besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 28 juni 2001 |
betreffende de vastlegging van de grenswaarden voor zwaveldioxide, | betreffende de vastlegging van de grenswaarden voor zwaveldioxide, |
stikstofdioxide en stikstofoxiden, zwevende deeltjes en lood in de | stikstofdioxide en stikstofoxiden, zwevende deeltjes en lood in de |
lucht. | lucht. |
De informatie die tijdens deze zogeheten alarmfase wordt meegedeeld, | De informatie die tijdens deze zogeheten alarmfase wordt meegedeeld, |
heeft betrekking op de aard van de vervuiling en op de aanbevelingen | heeft betrekking op de aard van de vervuiling en op de aanbevelingen |
en tips om de bestemmeling uit te nodigen een gedrag aan te nemen dat | en tips om de bestemmeling uit te nodigen een gedrag aan te nemen dat |
de uitstoot van luchtvervuilende stoffen beperkt, meer bepaald door | de uitstoot van luchtvervuilende stoffen beperkt, meer bepaald door |
een ander verplaatsingsmiddel dan het privé-voertuig te kiezen. De | een ander verplaatsingsmiddel dan het privé-voertuig te kiezen. De |
informatie heeft ook betrekking op de maatregelen die op de tweede van | informatie heeft ook betrekking op de maatregelen die op de tweede van |
de twee dagen overschrijding zouden kunnen worden toegepast, bij | de twee dagen overschrijding zouden kunnen worden toegepast, bij |
bevestiging van de voorwaarden van § 2. | bevestiging van de voorwaarden van § 2. |
§4. Indien de voorspellingen van IRCEL binnen vierentwintig uur | §4. Indien de voorspellingen van IRCEL binnen vierentwintig uur |
volgend op de identificatie door IRCEL van het risico dat één van de | volgend op de identificatie door IRCEL van het risico dat één van de |
drempelwaarden zou worden bereikt, worden bevestigd onder de | drempelwaarden zou worden bereikt, worden bevestigd onder de |
voorwaarden van § 2, dan bevestigen de Ministers de tenuitvoerlegging | voorwaarden van § 2, dan bevestigen de Ministers de tenuitvoerlegging |
van de maatregelen die overeenstemmen met de drempelwaarde vanaf de | van de maatregelen die overeenstemmen met de drempelwaarde vanaf de |
volgende dag en lichten het publiek in. | volgende dag en lichten het publiek in. |
De informatie die tijdens deze zogeheten bevestigingsfase wordt | De informatie die tijdens deze zogeheten bevestigingsfase wordt |
meegedeeld, heeft betrekking op de aard van de vervuiling en op de | meegedeeld, heeft betrekking op de aard van de vervuiling en op de |
aanbevelingen en tips om de bestemmeling uit te nodigen een gedrag aan | aanbevelingen en tips om de bestemmeling uit te nodigen een gedrag aan |
te nemen dat de uitstoot van luchtvervuilende stoffen beperkt, meer | te nemen dat de uitstoot van luchtvervuilende stoffen beperkt, meer |
bepaald door een ander verplaatsingsmiddel dan het privé-voertuig te | bepaald door een ander verplaatsingsmiddel dan het privé-voertuig te |
kiezen. De informatie heeft ook betrekking op de maatregelen die de | kiezen. De informatie heeft ook betrekking op de maatregelen die de |
volgende dag zullen worden toegepast. | volgende dag zullen worden toegepast. |
§ 5. De informatie waarop onderhavig artikel betrekking heeft, wordt | § 5. De informatie waarop onderhavig artikel betrekking heeft, wordt |
via persbericht overgemaakt aan ten minste twee Franstalige en | via persbericht overgemaakt aan ten minste twee Franstalige en |
Nederlandstalige kranten, televisiestations en radiozenders. | Nederlandstalige kranten, televisiestations en radiozenders. |
§ 6. De Ministers sturen specifieke informatie over de alarm- en | § 6. De Ministers sturen specifieke informatie over de alarm- en |
bevestigingsfase naar de Burgemeester en de hoofden van de | bevestigingsfase naar de Burgemeester en de hoofden van de |
politiezones. | politiezones. |
§ 7. Ook de informatiedragers van het Gewest, zoals de borden met | § 7. Ook de informatiedragers van het Gewest, zoals de borden met |
variabele boodschappen en deze van de MIVB zullen tijdens de alarm- en | variabele boodschappen en deze van de MIVB zullen tijdens de alarm- en |
bevestigingsfase worden gebruikt. | bevestigingsfase worden gebruikt. |
TITEL II. - DRINGENDE MAATREGELEN | TITEL II. - DRINGENDE MAATREGELEN |
Drempelwaarde 1 | Drempelwaarde 1 |
Art. 4.Wanneer drempelwaarde 1 zou kunnen worden bereikt onder de |
Art. 4.Wanneer drempelwaarde 1 zou kunnen worden bereikt onder de |
voorwaarden van artikel 3, § 2, kunnen de Ministers volgende | voorwaarden van artikel 3, § 2, kunnen de Ministers volgende |
maatregelen ten uitvoer leggen : | maatregelen ten uitvoer leggen : |
1° een verhoging vragen van de snelheidscontroles. | 1° een verhoging vragen van de snelheidscontroles. |
2° de toegelaten snelheid wordt beperkt tot vijftig kilometer/uur op | 2° de toegelaten snelheid wordt beperkt tot vijftig kilometer/uur op |
de wegdelen op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest | de wegdelen op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest |
waarop de snelheid tot negentig kilometer/uur is toegestaan; | waarop de snelheid tot negentig kilometer/uur is toegestaan; |
3° de toegelaten snelheid wordt beperkt tot negentig kilometer/uur op | 3° de toegelaten snelheid wordt beperkt tot negentig kilometer/uur op |
de wegdelen die door het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk | de wegdelen die door het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk |
Gewest gaan en waarop de snelheid tot honderdtwintig kilometer/uur is | Gewest gaan en waarop de snelheid tot honderdtwintig kilometer/uur is |
toegestaan, op voorwaarde dat dergelijke beperking ook van toepassing | toegestaan, op voorwaarde dat dergelijke beperking ook van toepassing |
is in het Vlaams gewest. | is in het Vlaams gewest. |
Drempelwaarde 2 | Drempelwaarde 2 |
Art. 5.Wanneer drempelwaarde 2 zou kunnen worden bereikt onder de |
Art. 5.Wanneer drempelwaarde 2 zou kunnen worden bereikt onder de |
voorwaarden van artikel 3 § 2, kunnen de Ministers naast de | voorwaarden van artikel 3 § 2, kunnen de Ministers naast de |
maatregelen die in artikel 4 worden opgesomd, volgende maatregelen ten | maatregelen die in artikel 4 worden opgesomd, volgende maatregelen ten |
uitvoer leggen : | uitvoer leggen : |
1° buiten de wegdelen die onder de naam « de Ring » in het Brussels | 1° buiten de wegdelen die onder de naam « de Ring » in het Brussels |
Hoofdstedelijk Gewest wordt aangeduid : | Hoofdstedelijk Gewest wordt aangeduid : |
a. een rijverbod voor de voertuigen waarvan het laatste cijfer van de | a. een rijverbod voor de voertuigen waarvan het laatste cijfer van de |
nummerplaat oneven is indien de dag van de eerste toepassing van de | nummerplaat oneven is indien de dag van de eerste toepassing van de |
maatregel een oneven dag is. Het cijfer dat in overweging genomen | maatregel een oneven dag is. Het cijfer dat in overweging genomen |
wordt, is een cijfer zonder representatief karakter of betekenis. De | wordt, is een cijfer zonder representatief karakter of betekenis. De |
cijfers voor een streek, een gebied of een departement worden dus niet | cijfers voor een streek, een gebied of een departement worden dus niet |
in overweging genomen. Het cijfer « 0 » wordt als een even cijfer | in overweging genomen. Het cijfer « 0 » wordt als een even cijfer |
beschouwd. Voor de volgende toepassingen van de maatregel geldt het | beschouwd. Voor de volgende toepassingen van de maatregel geldt het |
rijverbod, ongeacht de dag, afwisselend voor voertuigen waarvan het | rijverbod, ongeacht de dag, afwisselend voor voertuigen waarvan het |
laatste cijfer van de nummerplaat even is, en vervolgens voor | laatste cijfer van de nummerplaat even is, en vervolgens voor |
voertuigen waarvan het laatste cijfer van de nummerplaat oneven is, of | voertuigen waarvan het laatste cijfer van de nummerplaat oneven is, of |
is er een rijverbod voor de voertuigen waarvan het laatste cijfer van | is er een rijverbod voor de voertuigen waarvan het laatste cijfer van |
de nummerplaat even is indien de dag van de eerste toepassing van de | de nummerplaat even is indien de dag van de eerste toepassing van de |
maatregel een even dag is. Voor de volgende toepassingen van de | maatregel een even dag is. Voor de volgende toepassingen van de |
maatregel geldt het rijverbod, ongeacht de dag, afwisselend voor | maatregel geldt het rijverbod, ongeacht de dag, afwisselend voor |
voertuigen waarvan het laatste cijfer van de nummerplaat oneven is, en | voertuigen waarvan het laatste cijfer van de nummerplaat oneven is, en |
vervolgens voor voertuigen waarvan het laatste cijfer van de | vervolgens voor voertuigen waarvan het laatste cijfer van de |
nummerplaat even is. | nummerplaat even is. |
b. is er een rijverbod voor vrachtwagens tussen zeven uur en tien uur | b. is er een rijverbod voor vrachtwagens tussen zeven uur en tien uur |
en tussen zeventien uur en twintig uur. | en tussen zeventien uur en twintig uur. |
In het buitenland ingeschreven voertuigen vallen eveneens onder de | In het buitenland ingeschreven voertuigen vallen eveneens onder de |
huidige maatregel. | huidige maatregel. |
Zijn uitgesloten uit onderhavige maatregel : voertuig met hoge | Zijn uitgesloten uit onderhavige maatregel : voertuig met hoge |
milieuprestatie, ongeacht het laatste cijfer van de nummerplaat. De | milieuprestatie, ongeacht het laatste cijfer van de nummerplaat. De |
lijst van deze voertuigen met hoge milieuprestatie wordt jaarlijks via | lijst van deze voertuigen met hoge milieuprestatie wordt jaarlijks via |
een ministerieel rondschrijven aan de burgemeesters medegedeeld door | een ministerieel rondschrijven aan de burgemeesters medegedeeld door |
de minister die bevoegd is voor Leefmilieu op basis van de prestaties | de minister die bevoegd is voor Leefmilieu op basis van de prestaties |
inzake luchtkwaliteit en overeenkomstig een ecoscore luchtkwaliteit' | inzake luchtkwaliteit en overeenkomstig een ecoscore luchtkwaliteit' |
van minstens 75. | van minstens 75. |
Zijn eveneens uitgesloten het openbaar vervoer, inclusief de taxi's, | Zijn eveneens uitgesloten het openbaar vervoer, inclusief de taxi's, |
de voertuigen voor dringend vervoer met bepaald, de voertuigen van de | de voertuigen voor dringend vervoer met bepaald, de voertuigen van de |
hulpdiensten, de voertuigen van openbaar nut meer bepaald bestemd voor | hulpdiensten, de voertuigen van openbaar nut meer bepaald bestemd voor |
de afvalophaling, de bussen, de gemotoriseerde tweewielers, de | de afvalophaling, de bussen, de gemotoriseerde tweewielers, de |
mediavoertuigen met logo en de gehandicapten met de speciale kaart | mediavoertuigen met logo en de gehandicapten met de speciale kaart |
voorzien in artikel 27.4.3 d van het koninklijk besluit van 1 december | voorzien in artikel 27.4.3 d van het koninklijk besluit van 1 december |
1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en | 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en |
van het gebruik van de openbare weg. | van het gebruik van de openbare weg. |
De burgemeester of de persoon die hij delegeert kan elke persoon die | De burgemeester of de persoon die hij delegeert kan elke persoon die |
het vraagt en die de absolute noodzaak aantoont om zijn auto op de dag | het vraagt en die de absolute noodzaak aantoont om zijn auto op de dag |
van de gebeurtenis te gebruiken, een pasje geven. De afwijkingen zijn | van de gebeurtenis te gebruiken, een pasje geven. De afwijkingen zijn |
geldig op het hele grondgebied van het Gewest. | geldig op het hele grondgebied van het Gewest. |
2° het openbaar vervoer is gratis en het aanbod van het openbaar | 2° het openbaar vervoer is gratis en het aanbod van het openbaar |
vervoer wordt versterkt indien het afhangt van de Maatschappij voor | vervoer wordt versterkt indien het afhangt van de Maatschappij voor |
het Intercommunaal vervoer te Brussel. Om het aanbod te versterken, | het Intercommunaal vervoer te Brussel. Om het aanbod te versterken, |
wordt reservemateriaal in omloop gebracht en worden de spitsuren | wordt reservemateriaal in omloop gebracht en worden de spitsuren |
verlengd. | verlengd. |
3° de temperatuur in de openbare gebouwen waar een activiteit van het | 3° de temperatuur in de openbare gebouwen waar een activiteit van het |
tertiaire type wordt uitgeoefend en in de gebouwen van de tertiaire | tertiaire type wordt uitgeoefend en in de gebouwen van de tertiaire |
sector in het algemeen wordt beperkt tot twintig graden Celsius. De | sector in het algemeen wordt beperkt tot twintig graden Celsius. De |
temperatuur wordt beperkt door het lager zetten of het uitschakelen | temperatuur wordt beperkt door het lager zetten of het uitschakelen |
van de verwarming van het gebouw. | van de verwarming van het gebouw. |
Drempelwaarde 3 | Drempelwaarde 3 |
Art. 6.Wanneer drempelwaarde 3 zou kunnen worden bereikt onder de |
Art. 6.Wanneer drempelwaarde 3 zou kunnen worden bereikt onder de |
voorwaarden van artikel 3, § 2, kunnen de Ministers, naast de | voorwaarden van artikel 3, § 2, kunnen de Ministers, naast de |
maatregelen die in artikel 4 opgesomd worden, volgende maatregelen ten | maatregelen die in artikel 4 opgesomd worden, volgende maatregelen ten |
uitvoer leggen : | uitvoer leggen : |
1° buiten de wegdelen die onder de naam « de Ring » in het Brussels | 1° buiten de wegdelen die onder de naam « de Ring » in het Brussels |
Hoofdstedelijk Gewest wordt aangeduid, is er een rijverbod voor alle | Hoofdstedelijk Gewest wordt aangeduid, is er een rijverbod voor alle |
voertuigen, met inbegrip van de vrachtwagens en de gemotoriseerde | voertuigen, met inbegrip van de vrachtwagens en de gemotoriseerde |
tweewielers. | tweewielers. |
In het buitenland ingeschreven voertuigen vallen eveneens onder de | In het buitenland ingeschreven voertuigen vallen eveneens onder de |
huidige maatregel. | huidige maatregel. |
Zijn uitgesloten uit onderhavige maatregel : de voertuigen met hoge | Zijn uitgesloten uit onderhavige maatregel : de voertuigen met hoge |
milieuprestatie, ongeacht het laatste cijfer van de nummerplaat. De | milieuprestatie, ongeacht het laatste cijfer van de nummerplaat. De |
van deze voertuigen met hoge milieuprestatie wordt jaarlijks via een | van deze voertuigen met hoge milieuprestatie wordt jaarlijks via een |
omzendbrief aan de burgemeesters medegedeeld door de minister die | omzendbrief aan de burgemeesters medegedeeld door de minister die |
belast is met Leefmilieu. | belast is met Leefmilieu. |
Zijn eveneens uitgesloten van onderhavige maatregel : het openbaar | Zijn eveneens uitgesloten van onderhavige maatregel : het openbaar |
vervoer, inclusief de taxi's, de voertuigen voor dringend vervoer, de | vervoer, inclusief de taxi's, de voertuigen voor dringend vervoer, de |
voertuigen van de hulpdiensten, de voertuigen van openbaar nut meer | voertuigen van de hulpdiensten, de voertuigen van openbaar nut meer |
bepaald bestemd voor de afvalophaling, de bussen, de mediavoertuigen | bepaald bestemd voor de afvalophaling, de bussen, de mediavoertuigen |
met logo en de gehandicapten met de speciale kaart voorzien in artikel | met logo en de gehandicapten met de speciale kaart voorzien in artikel |
27.4.3 d van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende | 27.4.3 d van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende |
algemeen reglement op de politie van het wegverkeer. | algemeen reglement op de politie van het wegverkeer. |
De burgemeester of de persoon die hij delegeert kan elke persoon die | De burgemeester of de persoon die hij delegeert kan elke persoon die |
het vraagt en die de absolute noodzaak aantoont om zijn auto op de dag | het vraagt en die de absolute noodzaak aantoont om zijn auto op de dag |
van de gebeurtenis te gebruiken, een pasje geven. De afwijkingen zijn | van de gebeurtenis te gebruiken, een pasje geven. De afwijkingen zijn |
geldig op het hele grondgebied van het Gewest. | geldig op het hele grondgebied van het Gewest. |
2° het openbaar vervoer is gratis en het aanbod van het openbaar | 2° het openbaar vervoer is gratis en het aanbod van het openbaar |
vervoer wordt versterkt voor wat de Maatschappij voor het | vervoer wordt versterkt voor wat de Maatschappij voor het |
Intercommunaal vervoer te Brussel betreft. Om het aanbod te | Intercommunaal vervoer te Brussel betreft. Om het aanbod te |
versterken, wordt reservemateriaal in omloop gebracht en worden de | versterken, wordt reservemateriaal in omloop gebracht en worden de |
spitsuren verlengd. | spitsuren verlengd. |
3° de temperatuur in de openbare gebouwen waar een activiteit van het | 3° de temperatuur in de openbare gebouwen waar een activiteit van het |
tertiaire type wordt uitgeoefend en in de gebouwen van de tertiaire | tertiaire type wordt uitgeoefend en in de gebouwen van de tertiaire |
sector in het algemeen wordt beperkt tot twintig graden Celsius. De | sector in het algemeen wordt beperkt tot twintig graden Celsius. De |
temperatuur wordt beperkt door het lager zetten of het uitschakelen | temperatuur wordt beperkt door het lager zetten of het uitschakelen |
van de verwarming van het gebouw. | van de verwarming van het gebouw. |
TITEL III. - DEMONSTRATIEVE ACTIES | TITEL III. - DEMONSTRATIEVE ACTIES |
Art. 7.Mits instemming van de Regering, organiseren de Ministers ten |
Art. 7.Mits instemming van de Regering, organiseren de Ministers ten |
minste eenmaal per jaar de tenuitvoerlegging van de maatregelen van de | minste eenmaal per jaar de tenuitvoerlegging van de maatregelen van de |
artikelen 4 tot 6 om de operationele modaliteiten te testen en de | artikelen 4 tot 6 om de operationele modaliteiten te testen en de |
bevolking te sensibiliseren. | bevolking te sensibiliseren. |
Deze demonstraties worden op het volledige of een deel van het | Deze demonstraties worden op het volledige of een deel van het |
grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest gerealiseerd. Ze | grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest gerealiseerd. Ze |
worden uitgevoerd op een datum die vooraf wordt vastgelegd. Hun | worden uitgevoerd op een datum die vooraf wordt vastgelegd. Hun |
organisatie wordt minstens twee maanden voor hun tenuitvoerlegging | organisatie wordt minstens twee maanden voor hun tenuitvoerlegging |
bekendgemaakt. | bekendgemaakt. |
TITEL IV. - Inwerkingtreding | TITEL IV. - Inwerkingtreding |
Art. 8.Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2009. |
Art. 8.Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2009. |
De Ministers die respectievelijk bevoegd zijn voor Leefmilieu en | De Ministers die respectievelijk bevoegd zijn voor Leefmilieu en |
Mobiliteit zijn belast met de uitvoering van onderhavig besluit. | Mobiliteit zijn belast met de uitvoering van onderhavig besluit. |
Brussel, 27 november 2008. | Brussel, 27 november 2008. |
Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, | Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, |
Ch. PICQUE | Ch. PICQUE |
De Minister van Mobiliteit en Openbare Werken, | De Minister van Mobiliteit en Openbare Werken, |
P. SMET | P. SMET |
De Minister van Leefmilieu, Energie en Waterbeleid, | De Minister van Leefmilieu, Energie en Waterbeleid, |
Mevr. E. HUYTEBROECK | Mevr. E. HUYTEBROECK |
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |
Gezien voor toevoeging aan het besluit van de Brusselse | Gezien voor toevoeging aan het besluit van de Brusselse |
Hoofdstedelijke Regering van 27 november 2008 tot bepaling van de | Hoofdstedelijke Regering van 27 november 2008 tot bepaling van de |
dringende maatregelen om piekperiodes van luchtvervuiling door fijn | dringende maatregelen om piekperiodes van luchtvervuiling door fijn |
stof en door stikstofdioxiden te voorkomen. | stof en door stikstofdioxiden te voorkomen. |
Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, | Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, |
Ch. PICQUE | Ch. PICQUE |
De Minister van Mobiliteit en Openbare Werken, | De Minister van Mobiliteit en Openbare Werken, |
P. SMET | P. SMET |
De Minister van Leefmilieu, Energie en Waterbeleid, | De Minister van Leefmilieu, Energie en Waterbeleid, |
Mevr. E. HUYTEBROECK | Mevr. E. HUYTEBROECK |
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |
Gezien voor toevoeging aan het besluit van de Brusselse | Gezien voor toevoeging aan het besluit van de Brusselse |
Hoofdstedelijke Regering van 27 november 2008 tot bepaling van de | Hoofdstedelijke Regering van 27 november 2008 tot bepaling van de |
dringende maatregelen om piekperiodes van luchtvervuiling door fijn | dringende maatregelen om piekperiodes van luchtvervuiling door fijn |
stof en door stikstofdioxiden te voorkomen. | stof en door stikstofdioxiden te voorkomen. |
Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, | Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, |
Ch. PICQUE | Ch. PICQUE |
De Minister van Mobiliteit en Openbare Werken, | De Minister van Mobiliteit en Openbare Werken, |
P. SMET | P. SMET |
De Minister van Leefmilieu, Energie en Waterbeleid, | De Minister van Leefmilieu, Energie en Waterbeleid, |
Mevr. E. HUYTEBROECK | Mevr. E. HUYTEBROECK |