| Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot bepaling van de dringende maatregelen om piekperiodes van luchtvervuiling door fijn stof en door stikstofdioxiden te voorkomen | Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot bepaling van de dringende maatregelen om piekperiodes van luchtvervuiling door fijn stof en door stikstofdioxiden te voorkomen |
|---|---|
| MINISTERIE VAN HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST | MINISTERIE VAN HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST |
| 27 NOVEMBER 2008. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering | 27 NOVEMBER 2008. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering |
| tot bepaling van de dringende maatregelen om piekperiodes van | tot bepaling van de dringende maatregelen om piekperiodes van |
| luchtvervuiling door fijn stof en door stikstofdioxiden te voorkomen | luchtvervuiling door fijn stof en door stikstofdioxiden te voorkomen |
| De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, | De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, |
| Gelet op de ordonnantie van 25 maart 1999 betreffende de beoordeling | Gelet op de ordonnantie van 25 maart 1999 betreffende de beoordeling |
| en de verbetering van de luchtkwaliteit, meer bepaald artikelen 11, 14 | en de verbetering van de luchtkwaliteit, meer bepaald artikelen 11, 14 |
| en 15; | en 15; |
| Gelet op artikel 7, a), 3° van hetsamenwerkingsakkoord van 18 mei 1994 | Gelet op artikel 7, a), 3° van hetsamenwerkingsakkoord van 18 mei 1994 |
| tussenhet Brusselse, Vlaamse en Waalse Gewestinzake het toezicht op | tussenhet Brusselse, Vlaamse en Waalse Gewestinzake het toezicht op |
| emissies in de lucht en opde structurering van de gegevens; | emissies in de lucht en opde structurering van de gegevens; |
| Gelet op de ordonnantie van 22 november 1990 betreffende de | Gelet op de ordonnantie van 22 november 1990 betreffende de |
| organisatie van het openbaar vervoer in het Brussels Hoofdstedelijk | organisatie van het openbaar vervoer in het Brussels Hoofdstedelijk |
| Gewest en in het bijzonder het artikel 3, 1ste lid, 4°, a); | Gewest en in het bijzonder het artikel 3, 1ste lid, 4°, a); |
| Gelet op het gecombineerde effect van artikelen 133, 2de lid en 135, § | Gelet op het gecombineerde effect van artikelen 133, 2de lid en 135, § |
| 2 van de nieuwe gemeentewet die de burgemeesters met de uitvoering van | 2 van de nieuwe gemeentewet die de burgemeesters met de uitvoering van |
| deze maatregelen belast; | deze maatregelen belast; |
| Overwegende dat de Richtlijn 96/62/EG van de Raad van 27 september | Overwegende dat de Richtlijn 96/62/EG van de Raad van 27 september |
| 1996 inzake de beoordeling en het beheer van de luchtkwaliteit, in het | 1996 inzake de beoordeling en het beheer van de luchtkwaliteit, in het |
| bijzonder artikel 7 oplegt luchtkwaliteitsniveaus te bereiken en | bijzonder artikel 7 oplegt luchtkwaliteitsniveaus te bereiken en |
| metingen op korte termijn op te stellen in het geval van risico van | metingen op korte termijn op te stellen in het geval van risico van |
| overschrijding van de grenswaarden en/of de drempelwaarden; | overschrijding van de grenswaarden en/of de drempelwaarden; |
| Overwegende dat de Richtlijn 1999/30/EG van de Raad van 22 april 1999 | Overwegende dat de Richtlijn 1999/30/EG van de Raad van 22 april 1999 |
| de bepaling van grenswaarden vastlegt voor zwaveldioxide, | de bepaling van grenswaarden vastlegt voor zwaveldioxide, |
| stikstofdioxide en stikstofoxiden, zwevende deeltjes en lood in de | stikstofdioxide en stikstofoxiden, zwevende deeltjes en lood in de |
| lucht; | lucht; |
| Overwegende dat beide richtlijnen in de ordonnantie van 25 maart 1999 | Overwegende dat beide richtlijnen in de ordonnantie van 25 maart 1999 |
| betreffende de beoordeling en de verbetering van de luchtkwaliteit | betreffende de beoordeling en de verbetering van de luchtkwaliteit |
| omgezet zijn, meer bepaald in artikelen 11, 14 en 15; | omgezet zijn, meer bepaald in artikelen 11, 14 en 15; |
| Overwegende dat de genoemde ordonnantie grenswaarden herneemt die niet | Overwegende dat de genoemde ordonnantie grenswaarden herneemt die niet |
| overschreden mogen worden; | overschreden mogen worden; |
| Overwegende dat er dringende maatregelen op korte termijn moeten | Overwegende dat er dringende maatregelen op korte termijn moeten |
| worden voorzien om het hoofd te bieden aan het risico van | worden voorzien om het hoofd te bieden aan het risico van |
| overschrijding of overschrijding van een grenswaarde of een | overschrijding of overschrijding van een grenswaarde of een |
| drempelwaarde; | drempelwaarde; |
| Overwegende artikel 16 van het beheercontract tussen het Brussels | Overwegende artikel 16 van het beheercontract tussen het Brussels |
| Hoofdstedelijk Gewest en de Maatschappij voor het Intercommunaal | Hoofdstedelijk Gewest en de Maatschappij voor het Intercommunaal |
| Vervoer te Brussel 2007-2011; | Vervoer te Brussel 2007-2011; |
| Overwegende punt 2 van de bijlage van het besluit van de Brusselse | Overwegende punt 2 van de bijlage van het besluit van de Brusselse |
| Hoofdstedelijke Regering van 28 juni 2001 betreffende de vastlegging | Hoofdstedelijke Regering van 28 juni 2001 betreffende de vastlegging |
| van grenswaarden voor zwaveldioxide, stikstofdioxide en | van grenswaarden voor zwaveldioxide, stikstofdioxide en |
| stikstofoxiden, zwevende deeltjes en lood in de lucht; | stikstofoxiden, zwevende deeltjes en lood in de lucht; |
| Overwegende de ordonnantie van 22 november 1990 betreffende de | Overwegende de ordonnantie van 22 november 1990 betreffende de |
| organisatie van het openbaar vervoer in het Brussels Hoofdstedelijk | organisatie van het openbaar vervoer in het Brussels Hoofdstedelijk |
| Gewest; | Gewest; |
| Gelet op het advies van de Milieuraad, gegeven op 14 november 2007; | Gelet op het advies van de Milieuraad, gegeven op 14 november 2007; |
| Gelet op het advies van Economische en Sociale Raad, gegeven op 18 | Gelet op het advies van Economische en Sociale Raad, gegeven op 18 |
| oktober 2007; | oktober 2007; |
| Gelet op het advies van de Inspectie der Financiën, gegeven op 31 mei | Gelet op het advies van de Inspectie der Financiën, gegeven op 31 mei |
| 2007; | 2007; |
| Gelet op het advies van de Minister van Begroting, gegeven op 6 | Gelet op het advies van de Minister van Begroting, gegeven op 6 |
| december 2007; | december 2007; |
| Gelet op het advies 45.270/2 van de Raad van State, gegeven op 22 | Gelet op het advies 45.270/2 van de Raad van State, gegeven op 22 |
| oktober 2008, in toepassing van artikel 84 § 1, lid 1, 1°, van de | oktober 2008, in toepassing van artikel 84 § 1, lid 1, 1°, van de |
| wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; | wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; |
| Op voorstel van de Ministers die respectievelijk bevoegd zijn voor | Op voorstel van de Ministers die respectievelijk bevoegd zijn voor |
| Leefmilieu en Mobiliteit; | Leefmilieu en Mobiliteit; |
| Na beraadslaging, | Na beraadslaging, |
| Besluit : | Besluit : |
| Doel | Doel |
Artikel 1.Onderhavig besluit organiseert een actieplan met een |
Artikel 1.Onderhavig besluit organiseert een actieplan met een |
| voorlichtingsprocedure en de tenuitvoerlegging van dringende | voorlichtingsprocedure en de tenuitvoerlegging van dringende |
| maatregelen om de overschrijding van de concentraties van | maatregelen om de overschrijding van de concentraties van |
| stikstofdioxide (NO2) en zwevende deeltjes (PM10) in de lucht te | stikstofdioxide (NO2) en zwevende deeltjes (PM10) in de lucht te |
| voorkomen. | voorkomen. |
| Dit besluit zet Richtlijn 96/62/EG van de Raad van 27 september 1996 | Dit besluit zet Richtlijn 96/62/EG van de Raad van 27 september 1996 |
| inzake de beoordeling en het beheer van de luchtkwaliteit gedeeltelijk | inzake de beoordeling en het beheer van de luchtkwaliteit gedeeltelijk |
| om. | om. |
| Definities | Definities |
Art. 2.In de zin van onderhavig besluit hebben de termen volgende |
Art. 2.In de zin van onderhavig besluit hebben de termen volgende |
| betekenis : | betekenis : |
| 1° De Ministers : de Ministers die respectievelijk bevoegd zijn voor | 1° De Ministers : de Ministers die respectievelijk bevoegd zijn voor |
| Leefmilieu en Mobiliteit; | Leefmilieu en Mobiliteit; |
| 2° Vervuilende stoffen : stikstofdioxide NO2) en zwevende deeltjes (PM10); | 2° Vervuilende stoffen : stikstofdioxide NO2) en zwevende deeltjes (PM10); |
| 3° Piekperiodes van luchtvervuiling : niveau van luchtvervuiling die | 3° Piekperiodes van luchtvervuiling : niveau van luchtvervuiling die |
| de tenuitvoerlegging van dringende maatregelen rechtvaardigt; | de tenuitvoerlegging van dringende maatregelen rechtvaardigt; |
| 4° Meetstation : geheel van voorzieningen voor de evaluatie, in real | 4° Meetstation : geheel van voorzieningen voor de evaluatie, in real |
| time, van de luchtkwaliteit, overeenkomstig het besluit van de | time, van de luchtkwaliteit, overeenkomstig het besluit van de |
| Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 28 juni 2001 betreffende de | Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 28 juni 2001 betreffende de |
| grenswaarden voor zwaveldioxide, stikstofdioxide en stikstofoxiden, | grenswaarden voor zwaveldioxide, stikstofdioxide en stikstofoxiden, |
| zwevende deeltjes en lood in de lucht; | zwevende deeltjes en lood in de lucht; |
| 5° Vrachtwagens : voertuigen waarvan de maximale toegelaten massa meer | 5° Vrachtwagens : voertuigen waarvan de maximale toegelaten massa meer |
| dan 3 500 kg bedraagt, | dan 3 500 kg bedraagt, |
| 6° Openbaar gebouw : gebouw dat onderdak verleent aan de overheid, de | 6° Openbaar gebouw : gebouw dat onderdak verleent aan de overheid, de |
| Europese instellingen en instellingen van openbaar nut in de zin van | Europese instellingen en instellingen van openbaar nut in de zin van |
| de wet van 16 maart 1954 op de instellingen van openbaar nut, met | de wet van 16 maart 1954 op de instellingen van openbaar nut, met |
| uitsluiting van de ziekenhuizen en de zorginstelligen, evenals de | uitsluiting van de ziekenhuizen en de zorginstelligen, evenals de |
| autonome bestuursinstellingen die vallen onder de organieke | autonome bestuursinstellingen die vallen onder de organieke |
| ordonnantie van 23 februari 2006; | ordonnantie van 23 februari 2006; |
| 7° Voertuig met hoge milieuprestatie :voertuig met een ecoscore | 7° Voertuig met hoge milieuprestatie :voertuig met een ecoscore |
| luchtkwaliteit' die ten minste gelijk is aan 75. De ecoscore | luchtkwaliteit' die ten minste gelijk is aan 75. De ecoscore |
| luchtkwaliteit' wordt in bijlage gedefinieerd. De lijst van de | luchtkwaliteit' wordt in bijlage gedefinieerd. De lijst van de |
| voertuigen met hoge milieuprestatie wordt jaarlijks in december | voertuigen met hoge milieuprestatie wordt jaarlijks in december |
| bijgewerkt. | bijgewerkt. |
| 8° Ring : openbare weg, geklasseerd in de categorie autosnelwegen en « | 8° Ring : openbare weg, geklasseerd in de categorie autosnelwegen en « |
| Ring van Brussel » genoemd door het Koninklijk Besluit van 15 mei 1981 | Ring van Brussel » genoemd door het Koninklijk Besluit van 15 mei 1981 |
| waarbij de autosnelweg "Ring om Brussel" aan het stelsel van de wet | waarbij de autosnelweg "Ring om Brussel" aan het stelsel van de wet |
| van 12 juli 1956 tot vaststelling van het statuut der autosnelwegen | van 12 juli 1956 tot vaststelling van het statuut der autosnelwegen |
| wordt onderworpen; | wordt onderworpen; |
| 9° IRCEL : de Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu, ingevoerd | 9° IRCEL : de Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu, ingevoerd |
| door het samenwerkingsakkoord van 18 mei 1994 tussen het Brusselse, | door het samenwerkingsakkoord van 18 mei 1994 tussen het Brusselse, |
| Vlaamse en Waalse Gewest inzake het toezicht op emissies in de lucht | Vlaamse en Waalse Gewest inzake het toezicht op emissies in de lucht |
| en op de structurering van de gegevens; | en op de structurering van de gegevens; |
| 10° Concentratie : gemiddelde concentratie op een periode van een uur; | 10° Concentratie : gemiddelde concentratie op een periode van een uur; |
| 11° Maximale dagconcentraties : de hoogste concentratie in de loop van | 11° Maximale dagconcentraties : de hoogste concentratie in de loop van |
| een dag; | een dag; |
| 12° Gemiddelde dagconcentraties : gemiddelde van de concentraties in | 12° Gemiddelde dagconcentraties : gemiddelde van de concentraties in |
| de loop van een dag. | de loop van een dag. |
| 13° Voertuigen : elk voertuig van minder dan 3,5 ton, met inbegrip van | 13° Voertuigen : elk voertuig van minder dan 3,5 ton, met inbegrip van |
| gemotoriseerde tweewielers. | gemotoriseerde tweewielers. |
| TITEL I. - ALGEMENE BEPALINGEN | TITEL I. - ALGEMENE BEPALINGEN |
Art. 3.Beschrijving van de alarmdrempels en van het mechanisme van de |
Art. 3.Beschrijving van de alarmdrempels en van het mechanisme van de |
| tenuitvoerlegging van de dringende maatregelen. | tenuitvoerlegging van de dringende maatregelen. |
| .§ 1. De tabel in bijlage 1 bepaalt drie concentratiewaarden voor NO2 | .§ 1. De tabel in bijlage 1 bepaalt drie concentratiewaarden voor NO2 |
| enPM10, opgesteld op basis van de gemiddelde dagconcentratie PM10 en | enPM10, opgesteld op basis van de gemiddelde dagconcentratie PM10 en |
| de maximale dagconcentratie NO2. | de maximale dagconcentratie NO2. |
| De waarden zijn in stijgende orde gedefinieerd : | De waarden zijn in stijgende orde gedefinieerd : |
| 1° drempelwaarde 1; | 1° drempelwaarde 1; |
| 2° drempelwaarde 2; | 2° drempelwaarde 2; |
| 3° drempelwaarde 3. | 3° drempelwaarde 3. |
| Het risico dat elk van deze waarden wordt bereikt, leidt tot de | Het risico dat elk van deze waarden wordt bereikt, leidt tot de |
| tenuitvoerlegging van een voorlichtings- en alarmprocedure voor het | tenuitvoerlegging van een voorlichtings- en alarmprocedure voor het |
| publiek en van de dringende maatregelen die zijn ingevoerd om deze | publiek en van de dringende maatregelen die zijn ingevoerd om deze |
| piekperiodes van luchtvervuiling te voorkomen. Deze maatregelen gelden | piekperiodes van luchtvervuiling te voorkomen. Deze maatregelen gelden |
| enkel in de winterperiode (november-maart). | enkel in de winterperiode (november-maart). |
| Om de 3 jaar wordt de relevantie van deze drempelwaarden en van de | Om de 3 jaar wordt de relevantie van deze drempelwaarden en van de |
| daarbij horende maatregelen door het Brussels Instituut voor | daarbij horende maatregelen door het Brussels Instituut voor |
| Milieubeheer geëvalueerd, rekening houdend met de evolutie van de | Milieubeheer geëvalueerd, rekening houdend met de evolutie van de |
| milieusituatie en met de evolutie van het Europese kader. | milieusituatie en met de evolutie van het Europese kader. |
| § 2. De Ministers beslissen om de maatregelen die in de artikelen 5 | § 2. De Ministers beslissen om de maatregelen die in de artikelen 5 |
| tot 7 worden beschreven, ten uitvoer te leggen wanneer uit de | tot 7 worden beschreven, ten uitvoer te leggen wanneer uit de |
| voorspellingen van IRCEL blijkt dat : | voorspellingen van IRCEL blijkt dat : |
| 1° de concentraties van ten minste een van de twee vervuilende stoffen | 1° de concentraties van ten minste een van de twee vervuilende stoffen |
| gedurende ten minste twee opeenvolgende dagen worden bereikt; | gedurende ten minste twee opeenvolgende dagen worden bereikt; |
| 2° de concentraties van ten minste een van de twee vervuilende stoffen | 2° de concentraties van ten minste een van de twee vervuilende stoffen |
| vanaf de eerste van de twee dagen overschrijding in ten minste twee | vanaf de eerste van de twee dagen overschrijding in ten minste twee |
| meetstations wordt bereikt. | meetstations wordt bereikt. |
| 3° de maatregel een vermindering van de uitstoot van de vervuilende | 3° de maatregel een vermindering van de uitstoot van de vervuilende |
| stoffen garandeert. | stoffen garandeert. |
| Deze voorwaarden zijn cumulatief. | Deze voorwaarden zijn cumulatief. |
| § 3. Op basis van voorspellingen in modelvorm identificeert IRCEL 24 | § 3. Op basis van voorspellingen in modelvorm identificeert IRCEL 24 |
| uur op voorhand, elke kans op vervuiling die voldoet aan de | uur op voorhand, elke kans op vervuiling die voldoet aan de |
| voorwaarden van paragraaf 2 en waarschuwt de Ministers onmiddellijk. | voorwaarden van paragraaf 2 en waarschuwt de Ministers onmiddellijk. |
| Bij ontvangst van de voorspellingen van IRCEL, lichten de Ministers | Bij ontvangst van de voorspellingen van IRCEL, lichten de Ministers |
| het publiek en de betrokken entiteiten en instellingen onmiddellijk in | het publiek en de betrokken entiteiten en instellingen onmiddellijk in |
| over de drempelwaarde die zou kunnen worden bereikt, alsook over de | over de drempelwaarde die zou kunnen worden bereikt, alsook over de |
| maatregelen in verband met deze drempelwaarde die zouden worden | maatregelen in verband met deze drempelwaarde die zouden worden |
| toegepast indien de voorspellingen van IRCEL, zoals verduidelijkt in § | toegepast indien de voorspellingen van IRCEL, zoals verduidelijkt in § |
| 2, binnen de 24 uur na deze mededeling zouden worden bevestigd. Dit | 2, binnen de 24 uur na deze mededeling zouden worden bevestigd. Dit |
| gebeurt ongeacht de bepalingen van punt 2 van bijvoegsel 2 van het | gebeurt ongeacht de bepalingen van punt 2 van bijvoegsel 2 van het |
| besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 28 juni 2001 | besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 28 juni 2001 |
| betreffende de vastlegging van de grenswaarden voor zwaveldioxide, | betreffende de vastlegging van de grenswaarden voor zwaveldioxide, |
| stikstofdioxide en stikstofoxiden, zwevende deeltjes en lood in de | stikstofdioxide en stikstofoxiden, zwevende deeltjes en lood in de |
| lucht. | lucht. |
| De informatie die tijdens deze zogeheten alarmfase wordt meegedeeld, | De informatie die tijdens deze zogeheten alarmfase wordt meegedeeld, |
| heeft betrekking op de aard van de vervuiling en op de aanbevelingen | heeft betrekking op de aard van de vervuiling en op de aanbevelingen |
| en tips om de bestemmeling uit te nodigen een gedrag aan te nemen dat | en tips om de bestemmeling uit te nodigen een gedrag aan te nemen dat |
| de uitstoot van luchtvervuilende stoffen beperkt, meer bepaald door | de uitstoot van luchtvervuilende stoffen beperkt, meer bepaald door |
| een ander verplaatsingsmiddel dan het privé-voertuig te kiezen. De | een ander verplaatsingsmiddel dan het privé-voertuig te kiezen. De |
| informatie heeft ook betrekking op de maatregelen die op de tweede van | informatie heeft ook betrekking op de maatregelen die op de tweede van |
| de twee dagen overschrijding zouden kunnen worden toegepast, bij | de twee dagen overschrijding zouden kunnen worden toegepast, bij |
| bevestiging van de voorwaarden van § 2. | bevestiging van de voorwaarden van § 2. |
| §4. Indien de voorspellingen van IRCEL binnen vierentwintig uur | §4. Indien de voorspellingen van IRCEL binnen vierentwintig uur |
| volgend op de identificatie door IRCEL van het risico dat één van de | volgend op de identificatie door IRCEL van het risico dat één van de |
| drempelwaarden zou worden bereikt, worden bevestigd onder de | drempelwaarden zou worden bereikt, worden bevestigd onder de |
| voorwaarden van § 2, dan bevestigen de Ministers de tenuitvoerlegging | voorwaarden van § 2, dan bevestigen de Ministers de tenuitvoerlegging |
| van de maatregelen die overeenstemmen met de drempelwaarde vanaf de | van de maatregelen die overeenstemmen met de drempelwaarde vanaf de |
| volgende dag en lichten het publiek in. | volgende dag en lichten het publiek in. |
| De informatie die tijdens deze zogeheten bevestigingsfase wordt | De informatie die tijdens deze zogeheten bevestigingsfase wordt |
| meegedeeld, heeft betrekking op de aard van de vervuiling en op de | meegedeeld, heeft betrekking op de aard van de vervuiling en op de |
| aanbevelingen en tips om de bestemmeling uit te nodigen een gedrag aan | aanbevelingen en tips om de bestemmeling uit te nodigen een gedrag aan |
| te nemen dat de uitstoot van luchtvervuilende stoffen beperkt, meer | te nemen dat de uitstoot van luchtvervuilende stoffen beperkt, meer |
| bepaald door een ander verplaatsingsmiddel dan het privé-voertuig te | bepaald door een ander verplaatsingsmiddel dan het privé-voertuig te |
| kiezen. De informatie heeft ook betrekking op de maatregelen die de | kiezen. De informatie heeft ook betrekking op de maatregelen die de |
| volgende dag zullen worden toegepast. | volgende dag zullen worden toegepast. |
| § 5. De informatie waarop onderhavig artikel betrekking heeft, wordt | § 5. De informatie waarop onderhavig artikel betrekking heeft, wordt |
| via persbericht overgemaakt aan ten minste twee Franstalige en | via persbericht overgemaakt aan ten minste twee Franstalige en |
| Nederlandstalige kranten, televisiestations en radiozenders. | Nederlandstalige kranten, televisiestations en radiozenders. |
| § 6. De Ministers sturen specifieke informatie over de alarm- en | § 6. De Ministers sturen specifieke informatie over de alarm- en |
| bevestigingsfase naar de Burgemeester en de hoofden van de | bevestigingsfase naar de Burgemeester en de hoofden van de |
| politiezones. | politiezones. |
| § 7. Ook de informatiedragers van het Gewest, zoals de borden met | § 7. Ook de informatiedragers van het Gewest, zoals de borden met |
| variabele boodschappen en deze van de MIVB zullen tijdens de alarm- en | variabele boodschappen en deze van de MIVB zullen tijdens de alarm- en |
| bevestigingsfase worden gebruikt. | bevestigingsfase worden gebruikt. |
| TITEL II. - DRINGENDE MAATREGELEN | TITEL II. - DRINGENDE MAATREGELEN |
| Drempelwaarde 1 | Drempelwaarde 1 |
Art. 4.Wanneer drempelwaarde 1 zou kunnen worden bereikt onder de |
Art. 4.Wanneer drempelwaarde 1 zou kunnen worden bereikt onder de |
| voorwaarden van artikel 3, § 2, kunnen de Ministers volgende | voorwaarden van artikel 3, § 2, kunnen de Ministers volgende |
| maatregelen ten uitvoer leggen : | maatregelen ten uitvoer leggen : |
| 1° een verhoging vragen van de snelheidscontroles. | 1° een verhoging vragen van de snelheidscontroles. |
| 2° de toegelaten snelheid wordt beperkt tot vijftig kilometer/uur op | 2° de toegelaten snelheid wordt beperkt tot vijftig kilometer/uur op |
| de wegdelen op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest | de wegdelen op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest |
| waarop de snelheid tot negentig kilometer/uur is toegestaan; | waarop de snelheid tot negentig kilometer/uur is toegestaan; |
| 3° de toegelaten snelheid wordt beperkt tot negentig kilometer/uur op | 3° de toegelaten snelheid wordt beperkt tot negentig kilometer/uur op |
| de wegdelen die door het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk | de wegdelen die door het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk |
| Gewest gaan en waarop de snelheid tot honderdtwintig kilometer/uur is | Gewest gaan en waarop de snelheid tot honderdtwintig kilometer/uur is |
| toegestaan, op voorwaarde dat dergelijke beperking ook van toepassing | toegestaan, op voorwaarde dat dergelijke beperking ook van toepassing |
| is in het Vlaams gewest. | is in het Vlaams gewest. |
| Drempelwaarde 2 | Drempelwaarde 2 |
Art. 5.Wanneer drempelwaarde 2 zou kunnen worden bereikt onder de |
Art. 5.Wanneer drempelwaarde 2 zou kunnen worden bereikt onder de |
| voorwaarden van artikel 3 § 2, kunnen de Ministers naast de | voorwaarden van artikel 3 § 2, kunnen de Ministers naast de |
| maatregelen die in artikel 4 worden opgesomd, volgende maatregelen ten | maatregelen die in artikel 4 worden opgesomd, volgende maatregelen ten |
| uitvoer leggen : | uitvoer leggen : |
| 1° buiten de wegdelen die onder de naam « de Ring » in het Brussels | 1° buiten de wegdelen die onder de naam « de Ring » in het Brussels |
| Hoofdstedelijk Gewest wordt aangeduid : | Hoofdstedelijk Gewest wordt aangeduid : |
| a. een rijverbod voor de voertuigen waarvan het laatste cijfer van de | a. een rijverbod voor de voertuigen waarvan het laatste cijfer van de |
| nummerplaat oneven is indien de dag van de eerste toepassing van de | nummerplaat oneven is indien de dag van de eerste toepassing van de |
| maatregel een oneven dag is. Het cijfer dat in overweging genomen | maatregel een oneven dag is. Het cijfer dat in overweging genomen |
| wordt, is een cijfer zonder representatief karakter of betekenis. De | wordt, is een cijfer zonder representatief karakter of betekenis. De |
| cijfers voor een streek, een gebied of een departement worden dus niet | cijfers voor een streek, een gebied of een departement worden dus niet |
| in overweging genomen. Het cijfer « 0 » wordt als een even cijfer | in overweging genomen. Het cijfer « 0 » wordt als een even cijfer |
| beschouwd. Voor de volgende toepassingen van de maatregel geldt het | beschouwd. Voor de volgende toepassingen van de maatregel geldt het |
| rijverbod, ongeacht de dag, afwisselend voor voertuigen waarvan het | rijverbod, ongeacht de dag, afwisselend voor voertuigen waarvan het |
| laatste cijfer van de nummerplaat even is, en vervolgens voor | laatste cijfer van de nummerplaat even is, en vervolgens voor |
| voertuigen waarvan het laatste cijfer van de nummerplaat oneven is, of | voertuigen waarvan het laatste cijfer van de nummerplaat oneven is, of |
| is er een rijverbod voor de voertuigen waarvan het laatste cijfer van | is er een rijverbod voor de voertuigen waarvan het laatste cijfer van |
| de nummerplaat even is indien de dag van de eerste toepassing van de | de nummerplaat even is indien de dag van de eerste toepassing van de |
| maatregel een even dag is. Voor de volgende toepassingen van de | maatregel een even dag is. Voor de volgende toepassingen van de |
| maatregel geldt het rijverbod, ongeacht de dag, afwisselend voor | maatregel geldt het rijverbod, ongeacht de dag, afwisselend voor |
| voertuigen waarvan het laatste cijfer van de nummerplaat oneven is, en | voertuigen waarvan het laatste cijfer van de nummerplaat oneven is, en |
| vervolgens voor voertuigen waarvan het laatste cijfer van de | vervolgens voor voertuigen waarvan het laatste cijfer van de |
| nummerplaat even is. | nummerplaat even is. |
| b. is er een rijverbod voor vrachtwagens tussen zeven uur en tien uur | b. is er een rijverbod voor vrachtwagens tussen zeven uur en tien uur |
| en tussen zeventien uur en twintig uur. | en tussen zeventien uur en twintig uur. |
| In het buitenland ingeschreven voertuigen vallen eveneens onder de | In het buitenland ingeschreven voertuigen vallen eveneens onder de |
| huidige maatregel. | huidige maatregel. |
| Zijn uitgesloten uit onderhavige maatregel : voertuig met hoge | Zijn uitgesloten uit onderhavige maatregel : voertuig met hoge |
| milieuprestatie, ongeacht het laatste cijfer van de nummerplaat. De | milieuprestatie, ongeacht het laatste cijfer van de nummerplaat. De |
| lijst van deze voertuigen met hoge milieuprestatie wordt jaarlijks via | lijst van deze voertuigen met hoge milieuprestatie wordt jaarlijks via |
| een ministerieel rondschrijven aan de burgemeesters medegedeeld door | een ministerieel rondschrijven aan de burgemeesters medegedeeld door |
| de minister die bevoegd is voor Leefmilieu op basis van de prestaties | de minister die bevoegd is voor Leefmilieu op basis van de prestaties |
| inzake luchtkwaliteit en overeenkomstig een ecoscore luchtkwaliteit' | inzake luchtkwaliteit en overeenkomstig een ecoscore luchtkwaliteit' |
| van minstens 75. | van minstens 75. |
| Zijn eveneens uitgesloten het openbaar vervoer, inclusief de taxi's, | Zijn eveneens uitgesloten het openbaar vervoer, inclusief de taxi's, |
| de voertuigen voor dringend vervoer met bepaald, de voertuigen van de | de voertuigen voor dringend vervoer met bepaald, de voertuigen van de |
| hulpdiensten, de voertuigen van openbaar nut meer bepaald bestemd voor | hulpdiensten, de voertuigen van openbaar nut meer bepaald bestemd voor |
| de afvalophaling, de bussen, de gemotoriseerde tweewielers, de | de afvalophaling, de bussen, de gemotoriseerde tweewielers, de |
| mediavoertuigen met logo en de gehandicapten met de speciale kaart | mediavoertuigen met logo en de gehandicapten met de speciale kaart |
| voorzien in artikel 27.4.3 d van het koninklijk besluit van 1 december | voorzien in artikel 27.4.3 d van het koninklijk besluit van 1 december |
| 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en | 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en |
| van het gebruik van de openbare weg. | van het gebruik van de openbare weg. |
| De burgemeester of de persoon die hij delegeert kan elke persoon die | De burgemeester of de persoon die hij delegeert kan elke persoon die |
| het vraagt en die de absolute noodzaak aantoont om zijn auto op de dag | het vraagt en die de absolute noodzaak aantoont om zijn auto op de dag |
| van de gebeurtenis te gebruiken, een pasje geven. De afwijkingen zijn | van de gebeurtenis te gebruiken, een pasje geven. De afwijkingen zijn |
| geldig op het hele grondgebied van het Gewest. | geldig op het hele grondgebied van het Gewest. |
| 2° het openbaar vervoer is gratis en het aanbod van het openbaar | 2° het openbaar vervoer is gratis en het aanbod van het openbaar |
| vervoer wordt versterkt indien het afhangt van de Maatschappij voor | vervoer wordt versterkt indien het afhangt van de Maatschappij voor |
| het Intercommunaal vervoer te Brussel. Om het aanbod te versterken, | het Intercommunaal vervoer te Brussel. Om het aanbod te versterken, |
| wordt reservemateriaal in omloop gebracht en worden de spitsuren | wordt reservemateriaal in omloop gebracht en worden de spitsuren |
| verlengd. | verlengd. |
| 3° de temperatuur in de openbare gebouwen waar een activiteit van het | 3° de temperatuur in de openbare gebouwen waar een activiteit van het |
| tertiaire type wordt uitgeoefend en in de gebouwen van de tertiaire | tertiaire type wordt uitgeoefend en in de gebouwen van de tertiaire |
| sector in het algemeen wordt beperkt tot twintig graden Celsius. De | sector in het algemeen wordt beperkt tot twintig graden Celsius. De |
| temperatuur wordt beperkt door het lager zetten of het uitschakelen | temperatuur wordt beperkt door het lager zetten of het uitschakelen |
| van de verwarming van het gebouw. | van de verwarming van het gebouw. |
| Drempelwaarde 3 | Drempelwaarde 3 |
Art. 6.Wanneer drempelwaarde 3 zou kunnen worden bereikt onder de |
Art. 6.Wanneer drempelwaarde 3 zou kunnen worden bereikt onder de |
| voorwaarden van artikel 3, § 2, kunnen de Ministers, naast de | voorwaarden van artikel 3, § 2, kunnen de Ministers, naast de |
| maatregelen die in artikel 4 opgesomd worden, volgende maatregelen ten | maatregelen die in artikel 4 opgesomd worden, volgende maatregelen ten |
| uitvoer leggen : | uitvoer leggen : |
| 1° buiten de wegdelen die onder de naam « de Ring » in het Brussels | 1° buiten de wegdelen die onder de naam « de Ring » in het Brussels |
| Hoofdstedelijk Gewest wordt aangeduid, is er een rijverbod voor alle | Hoofdstedelijk Gewest wordt aangeduid, is er een rijverbod voor alle |
| voertuigen, met inbegrip van de vrachtwagens en de gemotoriseerde | voertuigen, met inbegrip van de vrachtwagens en de gemotoriseerde |
| tweewielers. | tweewielers. |
| In het buitenland ingeschreven voertuigen vallen eveneens onder de | In het buitenland ingeschreven voertuigen vallen eveneens onder de |
| huidige maatregel. | huidige maatregel. |
| Zijn uitgesloten uit onderhavige maatregel : de voertuigen met hoge | Zijn uitgesloten uit onderhavige maatregel : de voertuigen met hoge |
| milieuprestatie, ongeacht het laatste cijfer van de nummerplaat. De | milieuprestatie, ongeacht het laatste cijfer van de nummerplaat. De |
| van deze voertuigen met hoge milieuprestatie wordt jaarlijks via een | van deze voertuigen met hoge milieuprestatie wordt jaarlijks via een |
| omzendbrief aan de burgemeesters medegedeeld door de minister die | omzendbrief aan de burgemeesters medegedeeld door de minister die |
| belast is met Leefmilieu. | belast is met Leefmilieu. |
| Zijn eveneens uitgesloten van onderhavige maatregel : het openbaar | Zijn eveneens uitgesloten van onderhavige maatregel : het openbaar |
| vervoer, inclusief de taxi's, de voertuigen voor dringend vervoer, de | vervoer, inclusief de taxi's, de voertuigen voor dringend vervoer, de |
| voertuigen van de hulpdiensten, de voertuigen van openbaar nut meer | voertuigen van de hulpdiensten, de voertuigen van openbaar nut meer |
| bepaald bestemd voor de afvalophaling, de bussen, de mediavoertuigen | bepaald bestemd voor de afvalophaling, de bussen, de mediavoertuigen |
| met logo en de gehandicapten met de speciale kaart voorzien in artikel | met logo en de gehandicapten met de speciale kaart voorzien in artikel |
| 27.4.3 d van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende | 27.4.3 d van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende |
| algemeen reglement op de politie van het wegverkeer. | algemeen reglement op de politie van het wegverkeer. |
| De burgemeester of de persoon die hij delegeert kan elke persoon die | De burgemeester of de persoon die hij delegeert kan elke persoon die |
| het vraagt en die de absolute noodzaak aantoont om zijn auto op de dag | het vraagt en die de absolute noodzaak aantoont om zijn auto op de dag |
| van de gebeurtenis te gebruiken, een pasje geven. De afwijkingen zijn | van de gebeurtenis te gebruiken, een pasje geven. De afwijkingen zijn |
| geldig op het hele grondgebied van het Gewest. | geldig op het hele grondgebied van het Gewest. |
| 2° het openbaar vervoer is gratis en het aanbod van het openbaar | 2° het openbaar vervoer is gratis en het aanbod van het openbaar |
| vervoer wordt versterkt voor wat de Maatschappij voor het | vervoer wordt versterkt voor wat de Maatschappij voor het |
| Intercommunaal vervoer te Brussel betreft. Om het aanbod te | Intercommunaal vervoer te Brussel betreft. Om het aanbod te |
| versterken, wordt reservemateriaal in omloop gebracht en worden de | versterken, wordt reservemateriaal in omloop gebracht en worden de |
| spitsuren verlengd. | spitsuren verlengd. |
| 3° de temperatuur in de openbare gebouwen waar een activiteit van het | 3° de temperatuur in de openbare gebouwen waar een activiteit van het |
| tertiaire type wordt uitgeoefend en in de gebouwen van de tertiaire | tertiaire type wordt uitgeoefend en in de gebouwen van de tertiaire |
| sector in het algemeen wordt beperkt tot twintig graden Celsius. De | sector in het algemeen wordt beperkt tot twintig graden Celsius. De |
| temperatuur wordt beperkt door het lager zetten of het uitschakelen | temperatuur wordt beperkt door het lager zetten of het uitschakelen |
| van de verwarming van het gebouw. | van de verwarming van het gebouw. |
| TITEL III. - DEMONSTRATIEVE ACTIES | TITEL III. - DEMONSTRATIEVE ACTIES |
Art. 7.Mits instemming van de Regering, organiseren de Ministers ten |
Art. 7.Mits instemming van de Regering, organiseren de Ministers ten |
| minste eenmaal per jaar de tenuitvoerlegging van de maatregelen van de | minste eenmaal per jaar de tenuitvoerlegging van de maatregelen van de |
| artikelen 4 tot 6 om de operationele modaliteiten te testen en de | artikelen 4 tot 6 om de operationele modaliteiten te testen en de |
| bevolking te sensibiliseren. | bevolking te sensibiliseren. |
| Deze demonstraties worden op het volledige of een deel van het | Deze demonstraties worden op het volledige of een deel van het |
| grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest gerealiseerd. Ze | grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest gerealiseerd. Ze |
| worden uitgevoerd op een datum die vooraf wordt vastgelegd. Hun | worden uitgevoerd op een datum die vooraf wordt vastgelegd. Hun |
| organisatie wordt minstens twee maanden voor hun tenuitvoerlegging | organisatie wordt minstens twee maanden voor hun tenuitvoerlegging |
| bekendgemaakt. | bekendgemaakt. |
| TITEL IV. - Inwerkingtreding | TITEL IV. - Inwerkingtreding |
Art. 8.Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2009. |
Art. 8.Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2009. |
| De Ministers die respectievelijk bevoegd zijn voor Leefmilieu en | De Ministers die respectievelijk bevoegd zijn voor Leefmilieu en |
| Mobiliteit zijn belast met de uitvoering van onderhavig besluit. | Mobiliteit zijn belast met de uitvoering van onderhavig besluit. |
| Brussel, 27 november 2008. | Brussel, 27 november 2008. |
| Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, | Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, |
| Ch. PICQUE | Ch. PICQUE |
| De Minister van Mobiliteit en Openbare Werken, | De Minister van Mobiliteit en Openbare Werken, |
| P. SMET | P. SMET |
| De Minister van Leefmilieu, Energie en Waterbeleid, | De Minister van Leefmilieu, Energie en Waterbeleid, |
| Mevr. E. HUYTEBROECK | Mevr. E. HUYTEBROECK |
| Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |
| Gezien voor toevoeging aan het besluit van de Brusselse | Gezien voor toevoeging aan het besluit van de Brusselse |
| Hoofdstedelijke Regering van 27 november 2008 tot bepaling van de | Hoofdstedelijke Regering van 27 november 2008 tot bepaling van de |
| dringende maatregelen om piekperiodes van luchtvervuiling door fijn | dringende maatregelen om piekperiodes van luchtvervuiling door fijn |
| stof en door stikstofdioxiden te voorkomen. | stof en door stikstofdioxiden te voorkomen. |
| Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, | Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, |
| Ch. PICQUE | Ch. PICQUE |
| De Minister van Mobiliteit en Openbare Werken, | De Minister van Mobiliteit en Openbare Werken, |
| P. SMET | P. SMET |
| De Minister van Leefmilieu, Energie en Waterbeleid, | De Minister van Leefmilieu, Energie en Waterbeleid, |
| Mevr. E. HUYTEBROECK | Mevr. E. HUYTEBROECK |
| Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |
| Gezien voor toevoeging aan het besluit van de Brusselse | Gezien voor toevoeging aan het besluit van de Brusselse |
| Hoofdstedelijke Regering van 27 november 2008 tot bepaling van de | Hoofdstedelijke Regering van 27 november 2008 tot bepaling van de |
| dringende maatregelen om piekperiodes van luchtvervuiling door fijn | dringende maatregelen om piekperiodes van luchtvervuiling door fijn |
| stof en door stikstofdioxiden te voorkomen. | stof en door stikstofdioxiden te voorkomen. |
| Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, | Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, |
| Ch. PICQUE | Ch. PICQUE |
| De Minister van Mobiliteit en Openbare Werken, | De Minister van Mobiliteit en Openbare Werken, |
| P. SMET | P. SMET |
| De Minister van Leefmilieu, Energie en Waterbeleid, | De Minister van Leefmilieu, Energie en Waterbeleid, |
| Mevr. E. HUYTEBROECK | Mevr. E. HUYTEBROECK |