← Terug naar "Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende toepassing van artikel 15 van het decreet van 11 juli 2002 betreffende de opleiding tijdens de loopbaan in het gespecialiseerd onderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de psycho-medisch-sociale centra en tot oprichting van een instituut voor opleidingen tijdens de loopbaan voor de schooljaren 2017-2018 "
Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende toepassing van artikel 15 van het decreet van 11 juli 2002 betreffende de opleiding tijdens de loopbaan in het gespecialiseerd onderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de psycho-medisch-sociale centra en tot oprichting van een instituut voor opleidingen tijdens de loopbaan voor de schooljaren 2017-2018 | Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende toepassing van artikel 15 van het decreet van 11 juli 2002 betreffende de opleiding tijdens de loopbaan in het gespecialiseerd onderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de psycho-medisch-sociale centra en tot oprichting van een instituut voor opleidingen tijdens de loopbaan voor de schooljaren 2017-2018 |
---|---|
MINISTERIE VAN DE FRANSE GEMEENSCHAP | MINISTERIE VAN DE FRANSE GEMEENSCHAP |
30 NOVEMBER 2016. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap | 30 NOVEMBER 2016. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap |
houdende toepassing van artikel 15 van het decreet van 11 juli 2002 | houdende toepassing van artikel 15 van het decreet van 11 juli 2002 |
betreffende de opleiding tijdens de loopbaan in het gespecialiseerd | betreffende de opleiding tijdens de loopbaan in het gespecialiseerd |
onderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de psycho-medisch-sociale | onderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de psycho-medisch-sociale |
centra en tot oprichting van een instituut voor opleidingen tijdens de | centra en tot oprichting van een instituut voor opleidingen tijdens de |
loopbaan voor de schooljaren 2017-2018 | loopbaan voor de schooljaren 2017-2018 |
De Regering van de Franse Gemeenschap, | De Regering van de Franse Gemeenschap, |
Gelet op het decreet van 27 maart 2002 betreffende de sturing van het | Gelet op het decreet van 27 maart 2002 betreffende de sturing van het |
onderwijssysteem van de Franse Gemeenschap, inzonderheid op artikel 3; | onderwijssysteem van de Franse Gemeenschap, inzonderheid op artikel 3; |
Gelet op het decreet van 11 juli 2002 betreffende de opleiding tijdens | Gelet op het decreet van 11 juli 2002 betreffende de opleiding tijdens |
de loopbaan in het buitengewoon onderwijs, het gewoon secundair | de loopbaan in het buitengewoon onderwijs, het gewoon secundair |
onderwijs en de psycho-medisch-sociale centra en tot oprichting van | onderwijs en de psycho-medisch-sociale centra en tot oprichting van |
een instituut voor opleidingen tijdens de loopbaan, inzonderheid op | een instituut voor opleidingen tijdens de loopbaan, inzonderheid op |
artikel 15; | artikel 15; |
Gelet op het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 24 | Gelet op het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 24 |
oktober 2013 houdende toepassing van artikel 15 van het decreet van 11 | oktober 2013 houdende toepassing van artikel 15 van het decreet van 11 |
juli 2002 betreffende de opleiding tijdens de loopbaan in het | juli 2002 betreffende de opleiding tijdens de loopbaan in het |
gespecialiseerd onderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de | gespecialiseerd onderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de |
psycho-medisch-sociale centra en tot oprichting van een instituut voor | psycho-medisch-sociale centra en tot oprichting van een instituut voor |
opleidingen tijdens de loopbaan voor de schooljaren 2014-2015, | opleidingen tijdens de loopbaan voor de schooljaren 2014-2015, |
2015-2016 en 2016-2017; | 2015-2016 en 2016-2017; |
Gelet op de voorstellen van de Sturingscommissie betreffende de | Gelet op de voorstellen van de Sturingscommissie betreffende de |
prioritaire studierichtingen en thema's voor de opleiding tijdens de | prioritaire studierichtingen en thema's voor de opleiding tijdens de |
loopbaan van de leerkrachten en van de personeelsleden van de | loopbaan van de leerkrachten en van de personeelsleden van de |
psycho-medisch-sociale centra voor alle onderwijsnetten, van 20 | psycho-medisch-sociale centra voor alle onderwijsnetten, van 20 |
september 2016; | september 2016; |
Op de voordracht van de Minister van Onderwijs; | Op de voordracht van de Minister van Onderwijs; |
Na beraadslaging, | Na beraadslaging, |
Besluit : | Besluit : |
Artikel 1.De prioritaire thema's en studierichtingen betreffende de |
Artikel 1.De prioritaire thema's en studierichtingen betreffende de |
netoverschrijdende opleiding tijdens de loopbaan van de | netoverschrijdende opleiding tijdens de loopbaan van de |
personeelsleden van het gewoon secundair onderwijs en het | personeelsleden van het gewoon secundair onderwijs en het |
gespecialiseerd onderwijs gedurende het schooljaar 2017-2018, hebben | gespecialiseerd onderwijs gedurende het schooljaar 2017-2018, hebben |
tot prioritair doel het implementeren van een Pact voor | tot prioritair doel het implementeren van een Pact voor |
excellentieonderwijs voor het onderwijs en bevatten, in elk geval, de | excellentieonderwijs voor het onderwijs en bevatten, in elk geval, de |
volgende elementen : | volgende elementen : |
Bijwerking van de kennis : zijn kennis verrijken om een inhoud beter | Bijwerking van de kennis : zijn kennis verrijken om een inhoud beter |
te beheersen : | te beheersen : |
- wetenschappelijke kennis : voorbeeld : bijdrage van de laatste | - wetenschappelijke kennis : voorbeeld : bijdrage van de laatste |
onderzoeken op het vlak van de cognitiewetenschappen; | onderzoeken op het vlak van de cognitiewetenschappen; |
- disciplinair : voorbeeld : lectuur, wetenschappen, wiskunde, | - disciplinair : voorbeeld : lectuur, wetenschappen, wiskunde, |
opvoeding tot filosofie en burgerzin; | opvoeding tot filosofie en burgerzin; |
- ten opzichte van een onderwijsniveau : vakontdekking, | - ten opzichte van een onderwijsniveau : vakontdekking, |
eigenaardigheden van het gespecialiseerd onderwijs, specifieke | eigenaardigheden van het gespecialiseerd onderwijs, specifieke |
stoornissen, nieuwe hervormingen, integratie, taalbad; | stoornissen, nieuwe hervormingen, integratie, taalbad; |
- ten opzichte van een ambt : veiligheidsmoeilijkheden die specifiek | - ten opzichte van een ambt : veiligheidsmoeilijkheden die specifiek |
zijn aan sommige ambten of disciplines, opleidingen voor de | zijn aan sommige ambten of disciplines, opleidingen voor de |
stagemeesters; | stagemeesters; |
- recht en onderwijs; | - recht en onderwijs; |
o Vragen over de algemene pedagogie en didactiek : individueel plan, | o Vragen over de algemene pedagogie en didactiek : individueel plan, |
ontwikkelen van de leerling, motivering, studierichting, analyse van | ontwikkelen van de leerling, motivering, studierichting, analyse van |
het leerproces, zicht op de fout, evaluatie, beantwoording aan de | het leerproces, zicht op de fout, evaluatie, beantwoording aan de |
specifieke behoeften van de leerling, pedagogie aangepast aan het | specifieke behoeften van de leerling, pedagogie aangepast aan het |
gespecialiseerd onderwijs; | gespecialiseerd onderwijs; |
o Disciplinaire didactiek of bijzondere didactiek : Didactische | o Disciplinaire didactiek of bijzondere didactiek : Didactische |
analyse van een disciplinair begrip of gebied (punt problematische | analyse van een disciplinair begrip of gebied (punt problematische |
aangelegenheid of knelpunten begrippen). Deze opleidingen zullen in | aangelegenheid of knelpunten begrippen). Deze opleidingen zullen in |
verband staan met de nieuwe referentiesystemen. Indien mogelijk zouden | verband staan met de nieuwe referentiesystemen. Indien mogelijk zouden |
de keuzes gemaakt worden op basis van de resultaten van de externe | de keuzes gemaakt worden op basis van de resultaten van de externe |
evaluaties. In dit kader zal aan de referentie naar de ICT(Onderwijs) | evaluaties. In dit kader zal aan de referentie naar de ICT(Onderwijs) |
gewerkt worden; | gewerkt worden; |
o Begrip van de verschijnselen van de intermenselijke relatie, | o Begrip van de verschijnselen van de intermenselijke relatie, |
beperkte groepen en ontwikkeling van de gedragingen die eigen zijn aan | beperkte groepen en ontwikkeling van de gedragingen die eigen zijn aan |
het beheer van de menselijke en democratische relatie op het niveau | het beheer van de menselijke en democratische relatie op het niveau |
van de leerlingen (inzonderheid pesterijen tussen de leerlingen in de | van de leerlingen (inzonderheid pesterijen tussen de leerlingen in de |
schoolkring); | schoolkring); |
o Relatie en communicatie tussen volwassenen en persoonlijke | o Relatie en communicatie tussen volwassenen en persoonlijke |
ontwikkeling van de volwassene (inzonderheid collegiaal werk, | ontwikkeling van de volwassene (inzonderheid collegiaal werk, |
partnerschappen (vb. In verband met het afhaken van school); | partnerschappen (vb. In verband met het afhaken van school); |
o Studie van de sociale, economische en culturele factoren die het | o Studie van de sociale, economische en culturele factoren die het |
gedrag van de jongeren en hun leeromstandigheden beïnvloeden | gedrag van de jongeren en hun leeromstandigheden beïnvloeden |
(inzonderheid afhaken van school); | (inzonderheid afhaken van school); |
o ICT(Onderwijs) en opvoeding tot de media, inzonderheid de digitale | o ICT(Onderwijs) en opvoeding tot de media, inzonderheid de digitale |
pedagogische instrumenten; | pedagogische instrumenten; |
o Opvoeding tot het relationele, affectieve en seksuele leven (EVRAS). | o Opvoeding tot het relationele, affectieve en seksuele leven (EVRAS). |
Art. 2.De prioritaire thema's en studierichtingen betreffende de |
Art. 2.De prioritaire thema's en studierichtingen betreffende de |
netoverschrijdende opleiding tijdens de loopbaan van de leden van het | netoverschrijdende opleiding tijdens de loopbaan van de leden van het |
technisch personeel van de psycho-medisch-sociale centra gedurende het | technisch personeel van de psycho-medisch-sociale centra gedurende het |
schooljaar 2017-2018, hebben tot prioritair doel het implementeren van | schooljaar 2017-2018, hebben tot prioritair doel het implementeren van |
een Pact voor excellentieonderwijs voor het onderwijs en bevatten, in | een Pact voor excellentieonderwijs voor het onderwijs en bevatten, in |
elk geval, de volgende elementen : | elk geval, de volgende elementen : |
o Bijwerking van de kennis (bij voorbeeld het wetenschappelijk niveau, | o Bijwerking van de kennis (bij voorbeeld het wetenschappelijk niveau, |
theorieën en begrippen in menselijke wetenschappen, institutionele | theorieën en begrippen in menselijke wetenschappen, institutionele |
evolutie); | evolutie); |
o Wetgevingsaspecten, ethiek, deontologie; | o Wetgevingsaspecten, ethiek, deontologie; |
Studie van de sociale, economische en culturele factoren die het | Studie van de sociale, economische en culturele factoren die het |
gedrag van de jongeren en hun leeromstandigheden beïnvloeden; | gedrag van de jongeren en hun leeromstandigheden beïnvloeden; |
o Technieken en hulpmiddelen in verband met het vak (analyse van de | o Technieken en hulpmiddelen in verband met het vak (analyse van de |
aanvraag, onderhoud, collectieve benadering, testing, waarneming, | aanvraag, onderhoud, collectieve benadering, testing, waarneming, |
ontwikkeling en opstellen van documenten); | ontwikkeling en opstellen van documenten); |
o Moeilijkheden opsporen. Diagnostiek. Begeleiding; | o Moeilijkheden opsporen. Diagnostiek. Begeleiding; |
o Studierichting. Begeleiding van de leerlingen met specifieke | o Studierichting. Begeleiding van de leerlingen met specifieke |
behoeften in het gewoon onderwijs (en in het integratieonderwijs), en | behoeften in het gewoon onderwijs (en in het integratieonderwijs), en |
in het gespecialiseerd onderwijs en in het integratieonderwijs. | in het gespecialiseerd onderwijs en in het integratieonderwijs. |
o Steun voor ouderschap; | o Steun voor ouderschap; |
o Preventie. Gezondheidsopvoeding; | o Preventie. Gezondheidsopvoeding; |
o Partnerschappen met onderwijsteams - partnerschappen - | o Partnerschappen met onderwijsteams - partnerschappen - |
institutionele analyse (inzonderheid in het kader van een bijzondere | institutionele analyse (inzonderheid in het kader van een bijzondere |
gebeurtenis in de school of in het kader van de integratie); | gebeurtenis in de school of in het kader van de integratie); |
o Opvoeding tot het relationele, affectieve en seksuele leven (EVRAS). | o Opvoeding tot het relationele, affectieve en seksuele leven (EVRAS). |
Art. 3.Het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 24 |
Art. 3.Het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 24 |
oktober 2013 houdende toepassing van artikel 15 van het decreet van 11 | oktober 2013 houdende toepassing van artikel 15 van het decreet van 11 |
juli 2002 betreffende de opleiding tijdens de loopbaan in het | juli 2002 betreffende de opleiding tijdens de loopbaan in het |
gespecialiseerd onderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de | gespecialiseerd onderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de |
psycho-medisch-sociale centra en tot oprichting van een instituut voor | psycho-medisch-sociale centra en tot oprichting van een instituut voor |
opleidingen tijdens de loopbaan voor de schooljaren 2014-2015; | opleidingen tijdens de loopbaan voor de schooljaren 2014-2015; |
2015-2016 en 2016-2017, wordt opgeheven. | 2015-2016 en 2016-2017, wordt opgeheven. |
Art. 4.De Minister van Onderwijs is belast met de uitvoering van dit |
Art. 4.De Minister van Onderwijs is belast met de uitvoering van dit |
besluit. | besluit. |
Brussel, 30 november 2016. | Brussel, 30 november 2016. |
De Minister-Président, | De Minister-Président, |
R. DEMOTTE | R. DEMOTTE |
De Minister van Onderwijs, | De Minister van Onderwijs, |
Mevr. M.-M. SCHYNS | Mevr. M.-M. SCHYNS |