gepubliceerd op 13 januari 2017
Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende toepassing van artikel 15 van het decreet van 11 juli 2002 betreffende de opleiding tijdens de loopbaan in het gespecialiseerd onderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de psycho-medisch-sociale centra en tot oprichting van een instituut voor opleidingen tijdens de loopbaan voor de schooljaren 2017-2018
30 NOVEMBER 2016. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende toepassing van artikel 15 van het decreet van 11 juli 2002Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/07/2002 pub. 31/08/2002 numac 2002029419 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de opleiding tijdens de loopbaan in het buitengewoon onderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de psycho-medisch-sociale centra en tot oprichting van een instituut voor opleidingen tijdens de loopbaan sluiten betreffende de opleiding tijdens de loopbaan in het gespecialiseerd onderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de psycho-medisch-sociale centra en tot oprichting van een instituut voor opleidingen tijdens de loopbaan voor de schooljaren 2017-2018
De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op het decreet van 27 maart 2002 betreffende de sturing van het onderwijssysteem van de Franse Gemeenschap, inzonderheid op artikel 3;
Gelet op het decreet van 11 juli 2002Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/07/2002 pub. 31/08/2002 numac 2002029419 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de opleiding tijdens de loopbaan in het buitengewoon onderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de psycho-medisch-sociale centra en tot oprichting van een instituut voor opleidingen tijdens de loopbaan sluiten betreffende de opleiding tijdens de loopbaan in het buitengewoon onderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de psycho-medisch-sociale centra en tot oprichting van een instituut voor opleidingen tijdens de loopbaan, inzonderheid op artikel 15;
Gelet op het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 24 oktober 2013Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 24/10/2013 pub. 06/01/2014 numac 2013029632 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende toepassing van artikel 15 van het decreet van 11 juli 2002 betreffende de opleiding tijdens de loopbaan in het buitengewoon onderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de psycho-medisch-sociale centra en tot oprichting van een instituut voor opleidingen tijdens de loopbaan voor de schooljaren 2014-2015; 2015-2016 en 2016-2017 sluiten houdende toepassing van artikel 15 van het decreet van 11 juli 2002Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/07/2002 pub. 31/08/2002 numac 2002029419 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de opleiding tijdens de loopbaan in het buitengewoon onderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de psycho-medisch-sociale centra en tot oprichting van een instituut voor opleidingen tijdens de loopbaan sluiten betreffende de opleiding tijdens de loopbaan in het gespecialiseerd onderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de psycho-medisch-sociale centra en tot oprichting van een instituut voor opleidingen tijdens de loopbaan voor de schooljaren 2014-2015, 2015-2016 en 2016-2017;
Gelet op de voorstellen van de Sturingscommissie betreffende de prioritaire studierichtingen en thema's voor de opleiding tijdens de loopbaan van de leerkrachten en van de personeelsleden van de psycho-medisch-sociale centra voor alle onderwijsnetten, van 20 september 2016;
Op de voordracht van de Minister van Onderwijs;
Na beraadslaging, Besluit :
Artikel 1.De prioritaire thema's en studierichtingen betreffende de netoverschrijdende opleiding tijdens de loopbaan van de personeelsleden van het gewoon secundair onderwijs en het gespecialiseerd onderwijs gedurende het schooljaar 2017-2018, hebben tot prioritair doel het implementeren van een Pact voor excellentieonderwijs voor het onderwijs en bevatten, in elk geval, de volgende elementen : Bijwerking van de kennis : zijn kennis verrijken om een inhoud beter te beheersen : - wetenschappelijke kennis : voorbeeld : bijdrage van de laatste onderzoeken op het vlak van de cognitiewetenschappen; - disciplinair : voorbeeld : lectuur, wetenschappen, wiskunde, opvoeding tot filosofie en burgerzin; - ten opzichte van een onderwijsniveau : vakontdekking, eigenaardigheden van het gespecialiseerd onderwijs, specifieke stoornissen, nieuwe hervormingen, integratie, taalbad; - ten opzichte van een ambt : veiligheidsmoeilijkheden die specifiek zijn aan sommige ambten of disciplines, opleidingen voor de stagemeesters; - recht en onderwijs; o Vragen over de algemene pedagogie en didactiek : individueel plan, ontwikkelen van de leerling, motivering, studierichting, analyse van het leerproces, zicht op de fout, evaluatie, beantwoording aan de specifieke behoeften van de leerling, pedagogie aangepast aan het gespecialiseerd onderwijs; o Disciplinaire didactiek of bijzondere didactiek : Didactische analyse van een disciplinair begrip of gebied (punt problematische aangelegenheid of knelpunten begrippen). Deze opleidingen zullen in verband staan met de nieuwe referentiesystemen. Indien mogelijk zouden de keuzes gemaakt worden op basis van de resultaten van de externe evaluaties. In dit kader zal aan de referentie naar de ICT(Onderwijs) gewerkt worden; o Begrip van de verschijnselen van de intermenselijke relatie, beperkte groepen en ontwikkeling van de gedragingen die eigen zijn aan het beheer van de menselijke en democratische relatie op het niveau van de leerlingen (inzonderheid pesterijen tussen de leerlingen in de schoolkring); o Relatie en communicatie tussen volwassenen en persoonlijke ontwikkeling van de volwassene (inzonderheid collegiaal werk, partnerschappen (vb. In verband met het afhaken van school); o Studie van de sociale, economische en culturele factoren die het gedrag van de jongeren en hun leeromstandigheden beïnvloeden (inzonderheid afhaken van school); o ICT(Onderwijs) en opvoeding tot de media, inzonderheid de digitale pedagogische instrumenten; o Opvoeding tot het relationele, affectieve en seksuele leven (EVRAS).
Art. 2.De prioritaire thema's en studierichtingen betreffende de netoverschrijdende opleiding tijdens de loopbaan van de leden van het technisch personeel van de psycho-medisch-sociale centra gedurende het schooljaar 2017-2018, hebben tot prioritair doel het implementeren van een Pact voor excellentieonderwijs voor het onderwijs en bevatten, in elk geval, de volgende elementen : o Bijwerking van de kennis (bij voorbeeld het wetenschappelijk niveau, theorieën en begrippen in menselijke wetenschappen, institutionele evolutie); o Wetgevingsaspecten, ethiek, deontologie;
Studie van de sociale, economische en culturele factoren die het gedrag van de jongeren en hun leeromstandigheden beïnvloeden; o Technieken en hulpmiddelen in verband met het vak (analyse van de aanvraag, onderhoud, collectieve benadering, testing, waarneming, ontwikkeling en opstellen van documenten); o Moeilijkheden opsporen. Diagnostiek. Begeleiding; o Studierichting. Begeleiding van de leerlingen met specifieke behoeften in het gewoon onderwijs (en in het integratieonderwijs), en in het gespecialiseerd onderwijs en in het integratieonderwijs. o Steun voor ouderschap; o Preventie. Gezondheidsopvoeding; o Partnerschappen met onderwijsteams - partnerschappen - institutionele analyse (inzonderheid in het kader van een bijzondere gebeurtenis in de school of in het kader van de integratie); o Opvoeding tot het relationele, affectieve en seksuele leven (EVRAS).
Art. 3.Het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 24 oktober 2013Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 24/10/2013 pub. 06/01/2014 numac 2013029632 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende toepassing van artikel 15 van het decreet van 11 juli 2002 betreffende de opleiding tijdens de loopbaan in het buitengewoon onderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de psycho-medisch-sociale centra en tot oprichting van een instituut voor opleidingen tijdens de loopbaan voor de schooljaren 2014-2015; 2015-2016 en 2016-2017 sluiten houdende toepassing van artikel 15 van het decreet van 11 juli 2002Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/07/2002 pub. 31/08/2002 numac 2002029419 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de opleiding tijdens de loopbaan in het buitengewoon onderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de psycho-medisch-sociale centra en tot oprichting van een instituut voor opleidingen tijdens de loopbaan sluiten betreffende de opleiding tijdens de loopbaan in het gespecialiseerd onderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de psycho-medisch-sociale centra en tot oprichting van een instituut voor opleidingen tijdens de loopbaan voor de schooljaren 2014-2015; 2015-2016 en 2016-2017, wordt opgeheven.
Art. 4.De Minister van Onderwijs is belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 30 november 2016.
De Minister-Président, R. DEMOTTE De Minister van Onderwijs, Mevr. M.-M. SCHYNS