| Besluit van de Regering over de procedure om de geschiktheid voor het ambt van onderwijsinspecteur en het ambt van adviseur voor schoolontwikkeling vast te stellen | Besluit van de Regering over de procedure om de geschiktheid voor het ambt van onderwijsinspecteur en het ambt van adviseur voor schoolontwikkeling vast te stellen |
|---|---|
| MINISTERIE VAN DE DUITSTALIGE GEMEENSCHAP | MINISTERIE VAN DE DUITSTALIGE GEMEENSCHAP |
| 14 MAART 2013. - Besluit van de Regering over de procedure om de | 14 MAART 2013. - Besluit van de Regering over de procedure om de |
| geschiktheid voor het ambt van onderwijsinspecteur en het ambt van | geschiktheid voor het ambt van onderwijsinspecteur en het ambt van |
| adviseur voor schoolontwikkeling vast te stellen | adviseur voor schoolontwikkeling vast te stellen |
| De Regering van de Duitstalige Gemeenschap, | De Regering van de Duitstalige Gemeenschap, |
| Gelet op het decreet van 25 juni 2012 over de onderwijsinspectie en | Gelet op het decreet van 25 juni 2012 over de onderwijsinspectie en |
| het adviespunt voor schoolontwikkeling, artikel 19, § 3, tweede lid; | het adviespunt voor schoolontwikkeling, artikel 19, § 3, tweede lid; |
| Gelet op het protocol nr. S3/2013 OSUW2/2013 van 21 februari 2013 | Gelet op het protocol nr. S3/2013 OSUW2/2013 van 21 februari 2013 |
| houdende de conclusies van de onderhandelingen gevoerd in een | houdende de conclusies van de onderhandelingen gevoerd in een |
| gemeenschappelijke zitting van het Sectorcomité XIX van de Duitstalige | gemeenschappelijke zitting van het Sectorcomité XIX van de Duitstalige |
| Gemeenschap en van het subcomité bepaald in artikel 17, § 2ter, 3°, | Gemeenschap en van het subcomité bepaald in artikel 17, § 2ter, 3°, |
| van het koninklijk besluit van 28 september 1984; | van het koninklijk besluit van 28 september 1984; |
| Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 19 | Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 19 |
| februari 2013; | februari 2013; |
| Gelet op de akkoordbevinding van de Minister-President, bevoegd voor | Gelet op de akkoordbevinding van de Minister-President, bevoegd voor |
| Begroting d.d. 21 februari 2013; | Begroting d.d. 21 februari 2013; |
| Gelet op de dringende noodzakelijkheid die gewettigd wordt door de | Gelet op de dringende noodzakelijkheid die gewettigd wordt door de |
| omstandigheid dat de taken van de onderwijsinspectie en het adviespunt | omstandigheid dat de taken van de onderwijsinspectie en het adviespunt |
| voor schoolontwikkeling op 1 september 2013 van kracht worden; dat de | voor schoolontwikkeling op 1 september 2013 van kracht worden; dat de |
| kandidaten volgens de procedure voor de aanstelling van de | kandidaten volgens de procedure voor de aanstelling van de |
| onderwijsinspecteurs en de adviseurs voor schoolontwikkeling een | onderwijsinspecteurs en de adviseurs voor schoolontwikkeling een |
| procedure moeten doorlopen om vast te stellen of ze voor het ambt | procedure moeten doorlopen om vast te stellen of ze voor het ambt |
| geschikt zijn; dat die procedure uitgewerkt moest worden; dat de | geschikt zijn; dat die procedure uitgewerkt moest worden; dat de |
| oproep tot de kandidaten bekendgemaakt wordt nadat die procedure is | oproep tot de kandidaten bekendgemaakt wordt nadat die procedure is |
| vastgesteld; dat de onderwijsinspecteurs en de adviseurs voor | vastgesteld; dat de onderwijsinspecteurs en de adviseurs voor |
| schoolontwikkeling voor het einde van het schooljaar moeten worden | schoolontwikkeling voor het einde van het schooljaar moeten worden |
| aangesteld, zodat ze op 1 september 2013 hun werk in de | aangesteld, zodat ze op 1 september 2013 hun werk in de |
| onderwijsinspectie en het adviespunt voor schoolontwikkeling kunnen | onderwijsinspectie en het adviespunt voor schoolontwikkeling kunnen |
| aanvatten; | aanvatten; |
| Gelet op advies 52.930/2 van de Raad van State, gegeven op 4 maart | Gelet op advies 52.930/2 van de Raad van State, gegeven op 4 maart |
| 2013 met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten | 2013 met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten |
| op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; | op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; |
| Op de voordracht van de Minister van Onderwijs; | Op de voordracht van de Minister van Onderwijs; |
| Na beraadslaging, | Na beraadslaging, |
| Besluit : | Besluit : |
Artikel 1.De procedure om de geschiktheid voor het ambt van |
Artikel 1.De procedure om de geschiktheid voor het ambt van |
| onderwijsinspecteur en het ambt van adviseur voor schoolontwikkeling | onderwijsinspecteur en het ambt van adviseur voor schoolontwikkeling |
| vast te stellen, vermeld in artikel 19, § 3, tweede lid, van het | vast te stellen, vermeld in artikel 19, § 3, tweede lid, van het |
| decreet van 25 juni 2012 over de onderwijsinspectie en het adviespunt | decreet van 25 juni 2012 over de onderwijsinspectie en het adviespunt |
| voor schoolontwikkeling, omvat op zijn minst vier van de volgende | voor schoolontwikkeling, omvat op zijn minst vier van de volgende |
| oefeningen : | oefeningen : |
| 1° interview; | 1° interview; |
| 2° tweegesprek (advisering, beoordeling); | 2° tweegesprek (advisering, beoordeling); |
| 3° conflictgesprek; | 3° conflictgesprek; |
| 4° postbakoefening; | 4° postbakoefening; |
| 5° presentatie; | 5° presentatie; |
| 6° groepsdiscussie; | 6° groepsdiscussie; |
| 7° gevalstudie. | 7° gevalstudie. |
| Voor de oefeningen kan de commissie vermeld in artikel 19 van | Voor de oefeningen kan de commissie vermeld in artikel 19 van |
| hetzelfde decreet zich laten bijstaan door externe adviseurs. | hetzelfde decreet zich laten bijstaan door externe adviseurs. |
Art. 2.De leden van de commissie toetsen de geschiktheid van de |
Art. 2.De leden van de commissie toetsen de geschiktheid van de |
| deelnemers in het licht van de in bijlage 1 vermelde vereisten aan de | deelnemers in het licht van de in bijlage 1 vermelde vereisten aan de |
| hand van het in bijlage 2 vermelde evaluatierooster. | hand van het in bijlage 2 vermelde evaluatierooster. |
| De leden van de commissie wisselen elkaar af in een roulerend systeem, | De leden van de commissie wisselen elkaar af in een roulerend systeem, |
| zodat elk lid elke deelnemer evalueert. De afsluitende eindevaluatie | zodat elk lid elke deelnemer evalueert. De afsluitende eindevaluatie |
| wordt door alle leden van de commissie per consensus vastgesteld. | wordt door alle leden van de commissie per consensus vastgesteld. |
Art. 3.De deelnemers zijn geslaagd indien de afsluitende |
Art. 3.De deelnemers zijn geslaagd indien de afsluitende |
| eindevaluatie overeenstemt met alle minimumeisen voor het ambt | eindevaluatie overeenstemt met alle minimumeisen voor het ambt |
| waarnaar ze hebben gesolliciteerd. | waarnaar ze hebben gesolliciteerd. |
| De minimumeisen voor het ambt van onderwijsinspecteur zijn aangekruisd | De minimumeisen voor het ambt van onderwijsinspecteur zijn aangekruisd |
| in het profiel vastgelegd in bijlage 3. | in het profiel vastgelegd in bijlage 3. |
| De minimumeisen voor het ambt van adviseur voor schoolontwikkeling | De minimumeisen voor het ambt van adviseur voor schoolontwikkeling |
| zijn aangekruisd in het profiel vastgelegd in bijlage 4. | zijn aangekruisd in het profiel vastgelegd in bijlage 4. |
Art. 4.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het wordt |
Art. 4.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het wordt |
| aangenomen. | aangenomen. |
Art. 5.De Minister bevoegd voor Onderwijs is belast met de uitvoering |
Art. 5.De Minister bevoegd voor Onderwijs is belast met de uitvoering |
| van dit besluit. | van dit besluit. |
| Eupen, 14 maart 2013. | Eupen, 14 maart 2013. |
| Voor de Regering van de Duitstalige Gemeenschap, | Voor de Regering van de Duitstalige Gemeenschap, |
| De Minister-President, Minister van Lokale Besturen, | De Minister-President, Minister van Lokale Besturen, |
| K.-H. LAMBERTZ | K.-H. LAMBERTZ |
| De Minister van Onderwijs, Opleiding en Werkgelegenheid, | De Minister van Onderwijs, Opleiding en Werkgelegenheid, |
| O. PAASCH | O. PAASCH |
| Bijlage 1 | Bijlage 1 |
| Vereisten | Vereisten |
| 1. Mediacompetentie | 1. Mediacompetentie |
| Bedienen en gebruiken | Bedienen en gebruiken |
| ? Beheerst de programma's MS Outlook, MS Word en MS Excel (in het | ? Beheerst de programma's MS Outlook, MS Word en MS Excel (in het |
| bijzonder de onderwijsinspecteur) | bijzonder de onderwijsinspecteur) |
| Informatie inwinnen en opzoeken | Informatie inwinnen en opzoeken |
| ? Kent en gebruikt verschillende wegen en middelen om relevante | ? Kent en gebruikt verschillende wegen en middelen om relevante |
| informatie te verkrijgen | informatie te verkrijgen |
| ? Zoekt uit welke informatie hij zelf kan vinden | ? Zoekt uit welke informatie hij zelf kan vinden |
| ? Bezorgt informatie zo snel mogelijk en op eigen verantwoordelijkheid | ? Bezorgt informatie zo snel mogelijk en op eigen verantwoordelijkheid |
| ? Selecteert informatie | ? Selecteert informatie |
| Communiceren en samenwerken | Communiceren en samenwerken |
| ? Gebruikt media om te communiceren | ? Gebruikt media om te communiceren |
| ? Kent en gebruikt communicatiekanalen (bijvoorbeeld : gebruikt, naar | ? Kent en gebruikt communicatiekanalen (bijvoorbeeld : gebruikt, naar |
| gelang van de situatie of het probleem, het passende kanaal zoals | gelang van de situatie of het probleem, het passende kanaal zoals |
| telefoon, e-mail enz. en licht de betrokken personen in, bijvoorbeeld | telefoon, e-mail enz. en licht de betrokken personen in, bijvoorbeeld |
| door ze in carbon copy te zetten) | door ze in carbon copy te zetten) |
| Produceren en presenteren | Produceren en presenteren |
| ? Organiseert met behulp van media | ? Organiseert met behulp van media |
| ? Bereidt informatie doelgroepgericht voor | ? Bereidt informatie doelgroepgericht voor |
| ? Ondersteunt mondelinge presentaties door ze te visualiseren | ? Ondersteunt mondelinge presentaties door ze te visualiseren |
| ? Zorgt voor correcte vormgeving, lay-out en kleuren | ? Zorgt voor correcte vormgeving, lay-out en kleuren |
| ? Zorgt voor leesbaarheid en correcte citaten | ? Zorgt voor leesbaarheid en correcte citaten |
| 2. Projectmanagement | 2. Projectmanagement |
| ? Beheerst de grondslagen van projectmanagement | ? Beheerst de grondslagen van projectmanagement |
| 3. Analyseren, reflecteren en handelen | 3. Analyseren, reflecteren en handelen |
| ? Neemt informatie snel op en maakt ze zich eigen | ? Neemt informatie snel op en maakt ze zich eigen |
| ? Herkent wezenlijke factoren en samenhangen | ? Herkent wezenlijke factoren en samenhangen |
| ? Werkt gestructureerde en doordachte concepten en oplossingen voor | ? Werkt gestructureerde en doordachte concepten en oplossingen voor |
| problemen uit | problemen uit |
| ? Argumenteert logisch en begrijpelijk | ? Argumenteert logisch en begrijpelijk |
| ? Bepaalt hoeveel tijd nodig is om taken te vervullen | ? Bepaalt hoeveel tijd nodig is om taken te vervullen |
| ? Behoudt het overzicht bij het vervullen van verscheidene taken | ? Behoudt het overzicht bij het vervullen van verscheidene taken |
| ? Onderscheidt hoofdzaak van bijzaak, stelt prioriteiten | ? Onderscheidt hoofdzaak van bijzaak, stelt prioriteiten |
| 4. Zin voor verantwoordelijkheid, zorgvuldigheid en nauwkeurigheid | 4. Zin voor verantwoordelijkheid, zorgvuldigheid en nauwkeurigheid |
| ? Kent al zijn plichten en taken | ? Kent al zijn plichten en taken |
| ? Ageert herkenbaar om die plichten/taken te vervullen | ? Ageert herkenbaar om die plichten/taken te vervullen |
| ? Draagt de gevolgen van zijn handelingen/beslissingen | ? Draagt de gevolgen van zijn handelingen/beslissingen |
| ? Houdt rekening met de gevolgen van zijn handelingen/beslissingen op | ? Houdt rekening met de gevolgen van zijn handelingen/beslissingen op |
| middellange en lange termijn | middellange en lange termijn |
| ? Controleert werkresultaten op fouten, volledigheid, begrijpelijkheid | ? Controleert werkresultaten op fouten, volledigheid, begrijpelijkheid |
| enz. voordat anderen er toegang toe krijgen | enz. voordat anderen er toegang toe krijgen |
| ? Bereikt resultaten met zo weinig mogelijk fouten | ? Bereikt resultaten met zo weinig mogelijk fouten |
| ? Vervult opgelegde taken binnen de gestelde termijn | ? Vervult opgelegde taken binnen de gestelde termijn |
| 5. Bereidheid om te leren, flexibiliteit en openheid | 5. Bereidheid om te leren, flexibiliteit en openheid |
| ? Wijzigt gedrag indien oude gedrag niet tot gewenste resultaten leidt | ? Wijzigt gedrag indien oude gedrag niet tot gewenste resultaten leidt |
| ? Aanvaardt eigen fouten en fouten van anderen en geeft eigen fouten | ? Aanvaardt eigen fouten en fouten van anderen en geeft eigen fouten |
| toe | toe |
| ? Vraagt (regelmatig) feedback | ? Vraagt (regelmatig) feedback |
| ? Probeert feedback (stuk voor stuk) toe te passen | ? Probeert feedback (stuk voor stuk) toe te passen |
| ? Aanvaardt kritiek zonder zich te rechtvaardigen | ? Aanvaardt kritiek zonder zich te rechtvaardigen |
| ? Denkt na over eigen sterke punten en verbeterbare punten | ? Denkt na over eigen sterke punten en verbeterbare punten |
| ? Werkt aan eigen verbeterbare punten | ? Werkt aan eigen verbeterbare punten |
| ? Vraagt naar het waarom en reflecteert over de standpunten en de | ? Vraagt naar het waarom en reflecteert over de standpunten en de |
| handelwijze van anderen | handelwijze van anderen |
| ? Interesseert zich voor nieuwe dingen | ? Interesseert zich voor nieuwe dingen |
| ? Benut vormingsaanbod | ? Benut vormingsaanbod |
| ? Interesseert zich voor onderwerpen die niet rechtstreeks met het | ? Interesseert zich voor onderwerpen die niet rechtstreeks met het |
| werk te maken hebben | werk te maken hebben |
| ? Past met succes toe wat hij geleerd heeft | ? Past met succes toe wat hij geleerd heeft |
| 6. Belastbaarheid | 6. Belastbaarheid |
| ? Blijft rustig en gelaten, ook onder buitengewone druk (duur, | ? Blijft rustig en gelaten, ook onder buitengewone druk (duur, |
| intensiteit) | intensiteit) |
| ? Brengt verwachte prestaties onder buitengewone druk | ? Brengt verwachte prestaties onder buitengewone druk |
| ? Stippelt stappen uit om hindernissen te overwinnen | ? Stippelt stappen uit om hindernissen te overwinnen |
| ? Blijft onder druk uiterlijk rustig en doordacht, blijft in staat om | ? Blijft onder druk uiterlijk rustig en doordacht, blijft in staat om |
| te handelen | te handelen |
| ? Stelt onder druk prioriteiten wat zijn werk betreft | ? Stelt onder druk prioriteiten wat zijn werk betreft |
| ? Reageert bedaard op gewijzigde taken en nieuwe situaties | ? Reageert bedaard op gewijzigde taken en nieuwe situaties |
| ? Kent strategieën om stress te overwinnen en past ze met succes toe | ? Kent strategieën om stress te overwinnen en past ze met succes toe |
| 7. Doelstellingen nastreven, beslissingen nemen en organiseren | 7. Doelstellingen nastreven, beslissingen nemen en organiseren |
| ? Past zijn aanpak aan de doelstellingen aan | ? Past zijn aanpak aan de doelstellingen aan |
| ? Streeft het gestelde doel na | ? Streeft het gestelde doel na |
| ? Stelt koers zo nodig bij (voornamelijk planning en prioriteiten) | ? Stelt koers zo nodig bij (voornamelijk planning en prioriteiten) |
| ? Streeft ook doelstellingen op langere termijn na | ? Streeft ook doelstellingen op langere termijn na |
| ? Benut manoeuvreer- en beslissingsruimte | ? Benut manoeuvreer- en beslissingsruimte |
| ? Beslist binnen redelijke termijn (bijvoorbeeld : zonder lang te | ? Beslist binnen redelijke termijn (bijvoorbeeld : zonder lang te |
| aarzelen) | aarzelen) |
| ? Beslist ook als daarmee risico's verbonden zijn | ? Beslist ook als daarmee risico's verbonden zijn |
| ? Handelt op eigen initiatief | ? Handelt op eigen initiatief |
| ? Draagt actief bij tot het bereiken van resultaten, fungeert als | ? Draagt actief bij tot het bereiken van resultaten, fungeert als |
| motor voor de uitvoering | motor voor de uitvoering |
| ? Doet voorstellen om processen te verbeteren | ? Doet voorstellen om processen te verbeteren |
| ? Beïnvloedt processen met nieuwe eigen ideeën | ? Beïnvloedt processen met nieuwe eigen ideeën |
| 8. Communicatievermogen | 8. Communicatievermogen |
| ? Drukt zich mondeling en schriftelijk duidelijk, kernachtig en | ? Drukt zich mondeling en schriftelijk duidelijk, kernachtig en |
| begrijpelijk uit | begrijpelijk uit |
| ? Laat anderen uitpraten, luistert actief, stelt vragen | ? Laat anderen uitpraten, luistert actief, stelt vragen |
| ? Zet woorden kracht bij met mimiek en gebaren | ? Zet woorden kracht bij met mimiek en gebaren |
| ? Gebruikt een ruime woordenschat | ? Gebruikt een ruime woordenschat |
| ? Past taalgebruik aan gesprekspartner aan (moeilijkheidsgraad, tempo) | ? Past taalgebruik aan gesprekspartner aan (moeilijkheidsgraad, tempo) |
| ? Illustreert de feiten met beelden, voorbeelden enz. | ? Illustreert de feiten met beelden, voorbeelden enz. |
| ? Verdedigt zijn standpunt met verscheidene argumenten | ? Verdedigt zijn standpunt met verscheidene argumenten |
| ? Zorgt voor terugkoppeling naar de gesprekspartners | ? Zorgt voor terugkoppeling naar de gesprekspartners |
| 9. Vermogen om gesprekken te leiden | 9. Vermogen om gesprekken te leiden |
| ? Plant besprekingen, uitwisseling enz. zowel qua tijd als qua inhoud | ? Plant besprekingen, uitwisseling enz. zowel qua tijd als qua inhoud |
| ? Betrekt alle deelnemers bij het gesprek | ? Betrekt alle deelnemers bij het gesprek |
| ? Leidt en structureert de uitwisseling met behulp van verscheidene | ? Leidt en structureert de uitwisseling met behulp van verscheidene |
| gespreksmethoden | gespreksmethoden |
| ? Maakt gebruik van visualiseringstechnieken | ? Maakt gebruik van visualiseringstechnieken |
| ? Organiseert besprekingen enz. resultaatgericht | ? Organiseert besprekingen enz. resultaatgericht |
| 10. Zelfverzekerd optreden | 10. Zelfverzekerd optreden |
| ? Gaat uit eigen beweging naar anderen toe | ? Gaat uit eigen beweging naar anderen toe |
| ? Zoekt oogcontact met zijn gesprekspartner | ? Zoekt oogcontact met zijn gesprekspartner |
| ? Spreekt vloeiend, zonder haperingen, zonder 'euh' enz. | ? Spreekt vloeiend, zonder haperingen, zonder 'euh' enz. |
| ? Vindt verscheidene/overtuigende argumenten | ? Vindt verscheidene/overtuigende argumenten |
| ? Beantwoordt vragen, kritiek enz. rustig met argumenten, vragen enz. | ? Beantwoordt vragen, kritiek enz. rustig met argumenten, vragen enz. |
| ? Straalt uit dat hij taken en problemen aankan | ? Straalt uit dat hij taken en problemen aankan |
| ? Wekt bij anderen snel en blijvend enthousiasme voor zijn eigen | ? Wekt bij anderen snel en blijvend enthousiasme voor zijn eigen |
| ideeën | ideeën |
| 11. Conflictmanagement | 11. Conflictmanagement |
| ? Kent oorzaken, symptomen, verloop en escalatiegraad van conflicten | ? Kent oorzaken, symptomen, verloop en escalatiegraad van conflicten |
| ? Onderkent symptomen en escalatiegraad van conflicten en brengt beide | ? Onderkent symptomen en escalatiegraad van conflicten en brengt beide |
| aspecten ter sprake | aspecten ter sprake |
| ? Maakt verschillende belangen en gemeenschappelijke doelstellingen | ? Maakt verschillende belangen en gemeenschappelijke doelstellingen |
| duidelijk | duidelijk |
| ? Gedraagt zich neutraal en onpartijdig als bemiddelaar | ? Gedraagt zich neutraal en onpartijdig als bemiddelaar |
| ? Stelt vragen in functie van behoeften, doelstellingen en volgende | ? Stelt vragen in functie van behoeften, doelstellingen en volgende |
| stappen | stappen |
| ? Bemiddelt bij conflicten oplossingsgericht tussen de betrokken | ? Bemiddelt bij conflicten oplossingsgericht tussen de betrokken |
| partijen | partijen |
| ? Bereikt bij de betrokken partijen begrip voor verschillende | ? Bereikt bij de betrokken partijen begrip voor verschillende |
| standpunten | standpunten |
| Gezien om bij het besluit van de Regering 3402/EX/VII/B/II van 14 | Gezien om bij het besluit van de Regering 3402/EX/VII/B/II van 14 |
| maart 2013 gevoegd te worden. | maart 2013 gevoegd te worden. |
| Eupen, 14 maart 2013. | Eupen, 14 maart 2013. |
| Voor de Regering van de Duitstalige Gemeenschap, | Voor de Regering van de Duitstalige Gemeenschap, |
| De Minister-President, Minister van Lokale Besturen, | De Minister-President, Minister van Lokale Besturen, |
| K.-H. LAMBERTZ | K.-H. LAMBERTZ |
| De Minister van Onderwijs, Opleiding en Werkgelegenheid, | De Minister van Onderwijs, Opleiding en Werkgelegenheid, |
| O. PAASCH | O. PAASCH |
| Bijlage 2 | Bijlage 2 |
| Evaluatierooster | Evaluatierooster |
| Vereisten | Vereisten |
| Waarneembaarheid | Waarneembaarheid |
| Niet doorlopend Waarneembaar Waarneembaar | Niet doorlopend Waarneembaar Waarneembaar |
| 1 | 1 |
| 2 | 2 |
| 3 | 3 |
| 4 | 4 |
| 5 | 5 |
| Mediacompetentie | Mediacompetentie |
| Projectmanagement | Projectmanagement |
| Analyseren, reflecteren en handelen | Analyseren, reflecteren en handelen |
| Zin voor verantwoordelijkheid, zorgvuldigheid en nauwkeurigheid | Zin voor verantwoordelijkheid, zorgvuldigheid en nauwkeurigheid |
| Bereidheid om te leren, flexibiliteit, openheid | Bereidheid om te leren, flexibiliteit, openheid |
| Belastbaarheid | Belastbaarheid |
| Doelstellingen nastreven, beslissingen nemen en organiseren | Doelstellingen nastreven, beslissingen nemen en organiseren |
| Communicatievermogen | Communicatievermogen |
| Vermogen om gesprekken te leiden | Vermogen om gesprekken te leiden |
| Zelfverzekerd optreden | Zelfverzekerd optreden |
| Conflictmanagement | Conflictmanagement |
| 1 | 1 |
| 2 | 2 |
| 3 | 3 |
| 4 | 4 |
| 5 | 5 |
| Niet waarneembaar | Niet waarneembaar |
| Nauwelijks/zelden | Nauwelijks/zelden |
| waarneembaar | waarneembaar |
| Vaak waarneembaar | Vaak waarneembaar |
| Zeer vaak waarneembaar | Zeer vaak waarneembaar |
| Altijd/doorlopend | Altijd/doorlopend |
| waarneembaar | waarneembaar |
| Gezien om bij het besluit van de Regering 3402/EX/VII/B/II van 14 | Gezien om bij het besluit van de Regering 3402/EX/VII/B/II van 14 |
| maart 2013 gevoegd te worden. | maart 2013 gevoegd te worden. |
| Eupen, 14 maart 2013. | Eupen, 14 maart 2013. |
| Voor de Regering van de Duitstalige Gemeenschap, | Voor de Regering van de Duitstalige Gemeenschap, |
| De Minister-President, | De Minister-President, |
| Minister van Lokale Besturen, | Minister van Lokale Besturen, |
| K.-H. LAMBERTZ | K.-H. LAMBERTZ |
| De Minister van Onderwijs, Opleiding en Werkgelegenheid, | De Minister van Onderwijs, Opleiding en Werkgelegenheid, |
| O. PAASCH | O. PAASCH |
| Bijlage 3 | Bijlage 3 |
| Profiel vereist van de onderwijsinspecteur | Profiel vereist van de onderwijsinspecteur |
| Vereisten | Vereisten |
| Waarneembaarheid | Waarneembaarheid |
| Niet doorlopend Waarneembaar Waarneembaar | Niet doorlopend Waarneembaar Waarneembaar |
| 1 | 1 |
| 2 | 2 |
| 3 | 3 |
| 4 | 4 |
| 5 | 5 |
| Mediacompetentie | Mediacompetentie |
| x | x |
| Projectmanagement | Projectmanagement |
| x | x |
| Analyseren, reflecteren en handelen | Analyseren, reflecteren en handelen |
| x | x |
| Zin voor verantwoordelijkheid, zorgvuldigheid en nauwkeurigheid | Zin voor verantwoordelijkheid, zorgvuldigheid en nauwkeurigheid |
| x | x |
| Bereidheid om te leren, flexibiliteit, openheid | Bereidheid om te leren, flexibiliteit, openheid |
| x | x |
| Belastbaarheid | Belastbaarheid |
| x | x |
| Doelstellingen nastreven, beslissingen nemen en organiseren | Doelstellingen nastreven, beslissingen nemen en organiseren |
| x | x |
| Communicatievermogen | Communicatievermogen |
| x | x |
| Vermogen om gesprekken te leiden | Vermogen om gesprekken te leiden |
| x | x |
| Zelfverzekerd optreden | Zelfverzekerd optreden |
| x | x |
| Conflictmanagement | Conflictmanagement |
| x | x |
| 1 | 1 |
| 2 | 2 |
| 3 | 3 |
| 4 | 4 |
| 5 | 5 |
| Niet waarneembaar | Niet waarneembaar |
| Nauwelijks/zelden | Nauwelijks/zelden |
| waarneembaar | waarneembaar |
| Vaak waarneembaar | Vaak waarneembaar |
| Zeer vaak waarneembaar | Zeer vaak waarneembaar |
| Altijd/doorlopend | Altijd/doorlopend |
| waarneembaar | waarneembaar |
| Gezien om bij het besluit van de Regering 3402/EX/VII/B/II van 14 | Gezien om bij het besluit van de Regering 3402/EX/VII/B/II van 14 |
| maart 2013 gevoegd te worden. | maart 2013 gevoegd te worden. |
| Eupen, 14 maart 2013. | Eupen, 14 maart 2013. |
| Voor de Regering van de Duitstalige Gemeenschap, | Voor de Regering van de Duitstalige Gemeenschap, |
| De Minister-President, Minister van Lokale Besturen, | De Minister-President, Minister van Lokale Besturen, |
| K.-H. LAMBERTZ | K.-H. LAMBERTZ |
| De Minister van Onderwijs, Opleiding en Werkgelegenheid, | De Minister van Onderwijs, Opleiding en Werkgelegenheid, |
| O. PAASCH | O. PAASCH |
| Bijlage 4 | Bijlage 4 |
| Profiel vereist van de adviseur voor schoolontwikkeling | Profiel vereist van de adviseur voor schoolontwikkeling |
| Vereisten | Vereisten |
| Waarneembaarheid | Waarneembaarheid |
| Niet doorlopend Waarneembaar Waarneembaar | Niet doorlopend Waarneembaar Waarneembaar |
| 1 | 1 |
| 2 | 2 |
| 3 | 3 |
| 4 | 4 |
| 5 | 5 |
| Mediacompetentie | Mediacompetentie |
| x | x |
| Projectmanagement | Projectmanagement |
| x | x |
| Analyseren, reflecteren en handelen | Analyseren, reflecteren en handelen |
| x | x |
| Zin voor verantwoordelijkheid, zorgvuldigheid en nauwkeurigheid | Zin voor verantwoordelijkheid, zorgvuldigheid en nauwkeurigheid |
| x | x |
| Bereidheid om te leren, flexibiliteit, openheid | Bereidheid om te leren, flexibiliteit, openheid |
| x | x |
| Belastbaarheid | Belastbaarheid |
| x | x |
| Doelstellingen nastreven, beslissingen nemen en organiseren | Doelstellingen nastreven, beslissingen nemen en organiseren |
| x | x |
| Communicatievermogen | Communicatievermogen |
| x | x |
| Vermogen om gesprekken te leiden | Vermogen om gesprekken te leiden |
| x | x |
| Zelfverzekerd optreden | Zelfverzekerd optreden |
| x | x |
| Conflictmanagement | Conflictmanagement |
| x | x |
| 1 | 1 |
| 2 | 2 |
| 3 | 3 |
| 4 | 4 |
| 5 | 5 |
| Niet waarneembaar | Niet waarneembaar |
| Nauwelijks/zelden | Nauwelijks/zelden |
| waarneembaar | waarneembaar |
| Vaak waarneembaar | Vaak waarneembaar |
| Zeer vaak waarneembaar | Zeer vaak waarneembaar |
| Altijd/doorlopend | Altijd/doorlopend |
| waarneembaar | waarneembaar |
| Gezien om bij het besluit van de Regering 3402/EX/VII/B/II van 14 | Gezien om bij het besluit van de Regering 3402/EX/VII/B/II van 14 |
| maart 2013 gevoegd te worden. | maart 2013 gevoegd te worden. |
| Eupen, 14 maart 2013. | Eupen, 14 maart 2013. |
| Voor de Regering van de Duitstalige Gemeenschap, | Voor de Regering van de Duitstalige Gemeenschap, |
| De Minister-President, Minister van Lokale Besturen, | De Minister-President, Minister van Lokale Besturen, |
| K.-H. LAMBERTZ | K.-H. LAMBERTZ |
| De Minister van Onderwijs, Opleiding en Werkgelegenheid, | De Minister van Onderwijs, Opleiding en Werkgelegenheid, |
| O. PAASCH | O. PAASCH |