← Terug naar "Besluit van de Regering tot erkenning van een voortgezette opleiding 'kinderopvang' die voor bepaalde kleuterschoolassistenten statutair vereist is "
| Besluit van de Regering tot erkenning van een voortgezette opleiding 'kinderopvang' die voor bepaalde kleuterschoolassistenten statutair vereist is | Besluit van de Regering tot erkenning van een voortgezette opleiding 'kinderopvang' die voor bepaalde kleuterschoolassistenten statutair vereist is |
|---|---|
| MINISTERIE VAN DE DUITSTALIGE GEMEENSCHAP | MINISTERIE VAN DE DUITSTALIGE GEMEENSCHAP |
| 3 OKTOBER 2019. - Besluit van de Regering tot erkenning van een | 3 OKTOBER 2019. - Besluit van de Regering tot erkenning van een |
| voortgezette opleiding 'kinderopvang' die voor bepaalde | voortgezette opleiding 'kinderopvang' die voor bepaalde |
| kleuterschoolassistenten statutair vereist is | kleuterschoolassistenten statutair vereist is |
| REGERING VAN DE DUITSTALIGE GEMEENSCHAP | REGERING VAN DE DUITSTALIGE GEMEENSCHAP |
| Gelet op de wet van 22 juni 1964 betreffende het statuut van de | Gelet op de wet van 22 juni 1964 betreffende het statuut van de |
| personeelsleden van het Rijksonderwijs, laatstelijk gewijzigd bij het | personeelsleden van het Rijksonderwijs, laatstelijk gewijzigd bij het |
| decreet van 11 mei 2009; | decreet van 11 mei 2009; |
| Gelet op het koninklijk besluit van 22 maart 1969 tot vaststelling van | Gelet op het koninklijk besluit van 22 maart 1969 tot vaststelling van |
| het statuut van de personeelsleden van het gemeenschapsonderwijs, | het statuut van de personeelsleden van het gemeenschapsonderwijs, |
| artikel 16, eerste lid, 5°, i) en artikel 39, eerste lid, 5°, i), | artikel 16, eerste lid, 5°, i) en artikel 39, eerste lid, 5°, i), |
| ingevoegd bij het decreet van 25 juni 2018; | ingevoegd bij het decreet van 25 juni 2018; |
| Gelet op het koninklijk besluit van 22 april 1969 betreffende de | Gelet op het koninklijk besluit van 22 april 1969 betreffende de |
| bekwaamheidsbewijzen vereist van de leden van het bestuurs- en | bekwaamheidsbewijzen vereist van de leden van het bestuurs- en |
| onderwijzend personeel, van het opvoedend hulppersoneel, van het | onderwijzend personeel, van het opvoedend hulppersoneel, van het |
| paramedisch en psycho-sociaal personeel der rijksinrichtingen voor | paramedisch en psycho-sociaal personeel der rijksinrichtingen voor |
| kleuter-, lager, gespecialiseerd, middelbaar, technisch, kunst- en | kleuter-, lager, gespecialiseerd, middelbaar, technisch, kunst- en |
| normaalonderwijs, alsmede der internaten die van deze inrichtingen | normaalonderwijs, alsmede der internaten die van deze inrichtingen |
| afhangen, artikel 14, 1.1, f), ingevoegd bij het decreet van 25 juni | afhangen, artikel 14, 1.1, f), ingevoegd bij het decreet van 25 juni |
| 2018; | 2018; |
| Gelet op het decreet van 14 december 1998 houdende het statuut van de | Gelet op het decreet van 14 december 1998 houdende het statuut van de |
| gesubsidieerde personeelsleden van het gesubsidieerd vrij onderwijs en | gesubsidieerde personeelsleden van het gesubsidieerd vrij onderwijs en |
| van het gesubsidieerd vrij PMS-centrum, artikel 33, eerste lid, 5°, i) | van het gesubsidieerd vrij PMS-centrum, artikel 33, eerste lid, 5°, i) |
| en artikel 49, § 1, eerste lid, 5°, i), ingevoegd bij het decreet van | en artikel 49, § 1, eerste lid, 5°, i), ingevoegd bij het decreet van |
| 25 juni 2018; | 25 juni 2018; |
| Gelet op het decreet van 29 maart 2004 houdende het statuut van de | Gelet op het decreet van 29 maart 2004 houdende het statuut van de |
| gesubsidieerde personeelsleden van het gesubsidieerd officieel | gesubsidieerde personeelsleden van het gesubsidieerd officieel |
| onderwijs en van de gesubsidieerde officiële psycho-medisch-sociale | onderwijs en van de gesubsidieerde officiële psycho-medisch-sociale |
| centra, artikel 20, § 1, eerste lid, 5°, h) en artikel 37, eerste lid, | centra, artikel 20, § 1, eerste lid, 5°, h) en artikel 37, eerste lid, |
| 5°, h), ingevoegd bij het decreet van 25 juni 2018; | 5°, h), ingevoegd bij het decreet van 25 juni 2018; |
| Gelet op het voorstel van het Instituut voor voortgezet onderwijs | Gelet op het voorstel van het Instituut voor voortgezet onderwijs |
| Eupen, gedaan op 18 september 2019; | Eupen, gedaan op 18 september 2019; |
| Op de voordracht van de Minister van Onderwijs; | Op de voordracht van de Minister van Onderwijs; |
| Na beraadslaging, | Na beraadslaging, |
| Besluit : | Besluit : |
Artikel 1.- De voortgezette opleiding 'kinderopvang' van 120 uren die |
Artikel 1.- De voortgezette opleiding 'kinderopvang' van 120 uren die |
| door het Instituut voor voortgezet onderwijs Eupen wordt georganiseerd | door het Instituut voor voortgezet onderwijs Eupen wordt georganiseerd |
| en waarvan de inhoud wordt vastgelegd in bijlage, wordt erkend als | en waarvan de inhoud wordt vastgelegd in bijlage, wordt erkend als |
| statutair vereiste voortgezette opleiding voor | statutair vereiste voortgezette opleiding voor |
| kleuterschoolassistenten die niet in het bezit zijn van het | kleuterschoolassistenten die niet in het bezit zijn van het |
| bekwaamheidsbewijs dat vereist is voor het ambt van | bekwaamheidsbewijs dat vereist is voor het ambt van |
| kleuterschoolassistent of die beschikken over een door de Dienst voor | kleuterschoolassistent of die beschikken over een door de Dienst voor |
| arbeidsbemiddeling van de Duitstalige Gemeenschap uitgereikt attest | arbeidsbemiddeling van de Duitstalige Gemeenschap uitgereikt attest |
| van deelname aan een opleiding tot hulpkracht in het kleuteronderwijs. | van deelname aan een opleiding tot hulpkracht in het kleuteronderwijs. |
Art. 2.- Dit besluit treedt in werking de dag waarop het wordt |
Art. 2.- Dit besluit treedt in werking de dag waarop het wordt |
| aangenomen. | aangenomen. |
Art. 3.- De minister bevoegd voor Onderwijs is belast met de |
Art. 3.- De minister bevoegd voor Onderwijs is belast met de |
| uitvoering van dit besluit. | uitvoering van dit besluit. |
| Eupen, 3 oktober 2019. | Eupen, 3 oktober 2019. |
| Voor de Regering van de Duitstalige Gemeenschap : | Voor de Regering van de Duitstalige Gemeenschap : |
| De Minister-President, | De Minister-President, |
| Minister van Lokale Besturen en Financiën, | Minister van Lokale Besturen en Financiën, |
| O. PAASCH | O. PAASCH |
| De Minister van Onderwijs en Wetenschappelijk Onderzoek, | De Minister van Onderwijs en Wetenschappelijk Onderzoek, |
| H. MOLLERS | H. MOLLERS |
| Bijlage bij het besluit van de Regering 511/EX/IX/B/IV van 3 oktober | Bijlage bij het besluit van de Regering 511/EX/IX/B/IV van 3 oktober |
| 2019 tot erkenning van een voortgezette opleiding 'kinderopvang' die | 2019 tot erkenning van een voortgezette opleiding 'kinderopvang' die |
| voor bepaalde kleuterschoolassistenten statutair vereist is | voor bepaalde kleuterschoolassistenten statutair vereist is |
| Instituut voor voortgezet onderwijs Eupen | Instituut voor voortgezet onderwijs Eupen |
| Voortgezette opleiding 'kinderopvang' (120 uren) | Voortgezette opleiding 'kinderopvang' (120 uren) |
| Verwachte competenties en inhoudelijke context | Verwachte competenties en inhoudelijke context |
| Kleuterschoolassistenten werken in een veelzijdig beroepsveld. | Kleuterschoolassistenten werken in een veelzijdig beroepsveld. |
| Huishoudelijke, verzorgende en educatieve activiteiten behoren tot het | Huishoudelijke, verzorgende en educatieve activiteiten behoren tot het |
| werkgebied. De belangrijkste aspecten van het dagelijkse werk van | werkgebied. De belangrijkste aspecten van het dagelijkse werk van |
| kleuterschoolassistenten zijn: kinderen naar het toilet begeleiden, | kleuterschoolassistenten zijn: kinderen naar het toilet begeleiden, |
| luiers verschonen, zorgen voor orde en netheid in de klas, kinderen op | luiers verschonen, zorgen voor orde en netheid in de klas, kinderen op |
| de juiste manier ondersteunen bij hun dagelijkse activiteiten, | de juiste manier ondersteunen bij hun dagelijkse activiteiten, |
| kleuteronderwijzers ondersteunen bij hun pedagogisch werk... | kleuteronderwijzers ondersteunen bij hun pedagogisch werk... |
| Kleuterschoolassistenten zijn bovendien teamspelers en communicatief | Kleuterschoolassistenten zijn bovendien teamspelers en communicatief |
| (in de interactie met kinderen, collega's, hiërarchische meerderen en | (in de interactie met kinderen, collega's, hiërarchische meerderen en |
| ouders) en zijn in staat om observaties op een waardevrije manier te | ouders) en zijn in staat om observaties op een waardevrije manier te |
| documenteren. | documenteren. |
| Verwachte competenties | Verwachte competenties |
| Inhoudelijke context | Inhoudelijke context |
| Competentiegebied 1: Persoonlijke competentie/zelfcompetentie De | Competentiegebied 1: Persoonlijke competentie/zelfcompetentie De |
| lerende denkt na over zijn eigen jeugd en ontwikkelt als individuele | lerende denkt na over zijn eigen jeugd en ontwikkelt als individuele |
| persoonlijkheid een houding die hem in staat stelt zijn eigen | persoonlijkheid een houding die hem in staat stelt zijn eigen |
| ontwikkelingsmogelijkheden te benutten, talenten te ontwikkelen, | ontwikkelingsmogelijkheden te benutten, talenten te ontwikkelen, |
| levensplannen te ontwikkelen en uit te voeren. Daarvoor zijn | levensplannen te ontwikkelen en uit te voeren. Daarvoor zijn |
| persoonlijke kwaliteiten zoals zelfstandigheid, kritisch vermogen, | persoonlijke kwaliteiten zoals zelfstandigheid, kritisch vermogen, |
| zelfvertrouwen, betrouwbaarheid, verantwoordelijkheidsgevoel en | zelfvertrouwen, betrouwbaarheid, verantwoordelijkheidsgevoel en |
| plichtsbesef enz. noodzakelijk. | plichtsbesef enz. noodzakelijk. |
| Thema: Beeld van het kind | Thema: Beeld van het kind |
| De lerende neemt zijn eigen gedragingen, attitudes, competenties en | De lerende neemt zijn eigen gedragingen, attitudes, competenties en |
| gevoeligheden waar, denkt daarover na en past ze aan aan de situatie. | gevoeligheden waar, denkt daarover na en past ze aan aan de situatie. |
| Eigen ontwikkeling en opvoeding: | Eigen ontwikkeling en opvoeding: |
| ? Hoe de persoonlijkheid zich ontwikkelt ? Hoe de persoonlijkheid | ? Hoe de persoonlijkheid zich ontwikkelt ? Hoe de persoonlijkheid |
| gevormd wordt door aanleg ? Ontwikkeling van de persoonlijkheid door | gevormd wordt door aanleg ? Ontwikkeling van de persoonlijkheid door |
| zelfsturing en leerprocessen ? Analyse van de sterke en zwakke punten | zelfsturing en leerprocessen ? Analyse van de sterke en zwakke punten |
| en hoe daarmee omgegaan wordt Beeld van het kind (verklarende | en hoe daarmee omgegaan wordt Beeld van het kind (verklarende |
| modellen) en de opvoedingsstijlen die daarbij horen | modellen) en de opvoedingsstijlen die daarbij horen |
| ? Het kind als onbeschreven blad, als onbewerkte steen ? Het kind als | ? Het kind als onbeschreven blad, als onbewerkte steen ? Het kind als |
| zaadkorreltje ? Het competente kind ? Het mensbeeld volgens Carl | zaadkorreltje ? Het competente kind ? Het mensbeeld volgens Carl |
| Rogers ? Waardering voor alle kinderen, zonder oordeel over herkomst | Rogers ? Waardering voor alle kinderen, zonder oordeel over herkomst |
| en/of | en/of |
| eventuele beperking ? Empathie ? Authenticiteit | eventuele beperking ? Empathie ? Authenticiteit |
| Thema: Beeld van het beroep van de kleuterschoolassistent | Thema: Beeld van het beroep van de kleuterschoolassistent |
| De lerende beschrijft zijn mogelijkheden en zijn grenzen en neemt die | De lerende beschrijft zijn mogelijkheden en zijn grenzen en neemt die |
| bij het werken in acht. Hij is verantwoordelijk voor zijn eigen | bij het werken in acht. Hij is verantwoordelijk voor zijn eigen |
| handelen en neemt beslissingen binnen zijn bevoegdheidsgebied. Hij | handelen en neemt beslissingen binnen zijn bevoegdheidsgebied. Hij |
| herkent problematische situaties en grijpt adequaat in. | herkent problematische situaties en grijpt adequaat in. |
| ? De opdracht van de kleuterschool (zie ook | ? De opdracht van de kleuterschool (zie ook |
| ontwikkelingsdoelstellingen in het kleuteronderwijs) ? Opvang ? | ontwikkelingsdoelstellingen in het kleuteronderwijs) ? Opvang ? |
| Opvoeding ? Onderwijs ? De beroepsgroepen in het kleuteronderwijs ? | Opvoeding ? Onderwijs ? De beroepsgroepen in het kleuteronderwijs ? |
| Beeld van het beroep en profiel van de kleuterschoolassistent ? | Beeld van het beroep en profiel van de kleuterschoolassistent ? |
| Nabijheid en afstand ? Beroepsmotivatie/Geschiktheid ? Zwijgplicht | Nabijheid en afstand ? Beroepsmotivatie/Geschiktheid ? Zwijgplicht |
| De lerende gedraagt zich empathisch, tactvol en opgewekt. Hij geeft | De lerende gedraagt zich empathisch, tactvol en opgewekt. Hij geeft |
| het kind een positief zelfbeeld. | het kind een positief zelfbeeld. |
| ? Voorbeeldfunctie | ? Voorbeeldfunctie |
| Thema: Stressmanagement | Thema: Stressmanagement |
| De lerende neemt zijn behoeften waar en kan ze uitdrukken. Hij neemt | De lerende neemt zijn behoeften waar en kan ze uitdrukken. Hij neemt |
| tijdig maatregelen tegen permanente stress, ontwikkelt strategieën om | tijdig maatregelen tegen permanente stress, ontwikkelt strategieën om |
| met stress om te gaan en past ze toe. | met stress om te gaan en past ze toe. |
| ? Omgang met stress ? Oorzaken van stress ? Gevolgen van stress ? | ? Omgang met stress ? Oorzaken van stress ? Gevolgen van stress ? |
| Strategieën om stress tegen te gaan ? Organisatie van het werk ? | Strategieën om stress tegen te gaan ? Organisatie van het werk ? |
| Tijdmanagement Supervisie | Tijdmanagement Supervisie |
| Competentiegebied 2: Beroepscompetentie De lerende ontwikkelt het | Competentiegebied 2: Beroepscompetentie De lerende ontwikkelt het |
| vermogen om taken en problemen op basis van zijn vakkennis | vermogen om taken en problemen op basis van zijn vakkennis |
| doelgericht, adequaat en zelfstandig op te lossen. Hij beoordeelt het | doelgericht, adequaat en zelfstandig op te lossen. Hij beoordeelt het |
| resultaat en documenteert het. | resultaat en documenteert het. |
| Thema: Behoeften en betrokkenheid | Thema: Behoeften en betrokkenheid |
| De lerende onderkent de competenties en behoeften van de kinderen in | De lerende onderkent de competenties en behoeften van de kinderen in |
| functie van de verschillende leeftijdsgroepen (in het bijzonder van de | functie van de verschillende leeftijdsgroepen (in het bijzonder van de |
| kinderen onder de drie jaar) en houdt daar rekening mee bij de | kinderen onder de drie jaar) en houdt daar rekening mee bij de |
| individuele zorg voor de kinderen. Hij documenteert zijn observaties. | individuele zorg voor de kinderen. Hij documenteert zijn observaties. |
| De ontwikkeling van het kleine kind: prenatale ontwikkeling tot | De ontwikkeling van het kleine kind: prenatale ontwikkeling tot |
| ontwikkeling tot en met de leeftijd van zes jaar; ? Lichamelijk ? | ontwikkeling tot en met de leeftijd van zes jaar; ? Lichamelijk ? |
| Motorisch ? Psychisch ? Cognitief ? Sociaal ? Emotioneel | Motorisch ? Psychisch ? Cognitief ? Sociaal ? Emotioneel |
| Taalontwikkeling | Taalontwikkeling |
| Menselijke basisbehoeften ? Primaire behoeften ? Secundaire behoeften | Menselijke basisbehoeften ? Primaire behoeften ? Secundaire behoeften |
| Basisbehoeften van kinderen ? Lichamelijke behoeften ? | Basisbehoeften van kinderen ? Lichamelijke behoeften ? |
| Sociaal-emotionele behoeften ? Cognitieve behoeften | Sociaal-emotionele behoeften ? Cognitieve behoeften |
| Het kind op kleuterschoolleeftijd ? Begeleiding van het kind in het | Het kind op kleuterschoolleeftijd ? Begeleiding van het kind in het |
| dagelijkse leven op de kleuterschool ? Spelen als werk van het kind ? | dagelijkse leven op de kleuterschool ? Spelen als werk van het kind ? |
| De betekenis van spelen ? Vormen van spelen ? Speelgedrag van kinderen | De betekenis van spelen ? Vormen van spelen ? Speelgedrag van kinderen |
| Observaties in de kleuterschool ? Waarom is observatie belangrijk? ? | Observaties in de kleuterschool ? Waarom is observatie belangrijk? ? |
| Hoe wordt geobserveerd? ? Vormen van observatie ? Observatiemethoden ? | Hoe wordt geobserveerd? ? Vormen van observatie ? Observatiemethoden ? |
| Observatiefouten ? Presentatie van de resultaten van de observatie ? | Observatiefouten ? Presentatie van de resultaten van de observatie ? |
| Het observatieformulier | Het observatieformulier |
| De lerende communiceert verbaal en non-verbaal met het kind. | De lerende communiceert verbaal en non-verbaal met het kind. |
| De lerende gebruikt verschillende gesprekstechnieken, afhankelijk van | De lerende gebruikt verschillende gesprekstechnieken, afhankelijk van |
| de situatie en de leeftijd. | de situatie en de leeftijd. |
| Soorten communicatie ? Verbale communicatie ? Non-verbale communicatie | Soorten communicatie ? Verbale communicatie ? Non-verbale communicatie |
| Vraagtechnieken ? Open vragen/gesloten vragen Actief luisteren | Vraagtechnieken ? Open vragen/gesloten vragen Actief luisteren |
| Argumenteren | Argumenteren |
| De lerende legt contact met het kind op een manier die aangepast is | De lerende legt contact met het kind op een manier die aangepast is |
| aan de leeftijd en geeft bewust vorm aan de relatie met het kind. | aan de leeftijd en geeft bewust vorm aan de relatie met het kind. |
| ? Ondersteuning bij het begin van de kleuterschool ? Inlevingsfase | ? Ondersteuning bij het begin van de kleuterschool ? Inlevingsfase |
| De lerende plant activiteiten met de verantwoordelijke kleuterleider, | De lerende plant activiteiten met de verantwoordelijke kleuterleider, |
| voert ze in samenwerking uit en denkt over die activiteiten na. Na | voert ze in samenwerking uit en denkt over die activiteiten na. Na |
| overleg neemt hij deeltaken over en voert ze zelfstandig uit. Hij | overleg neemt hij deeltaken over en voert ze zelfstandig uit. Hij |
| ontwikkelt ook eigen ideeën en zet ze in samenwerking om. Hij biedt de | ontwikkelt ook eigen ideeën en zet ze in samenwerking om. Hij biedt de |
| kinderen daarbij de mogelijkheid om op een aan hun leeftijd aangepaste | kinderen daarbij de mogelijkheid om op een aan hun leeftijd aangepaste |
| manier mee te doen. | manier mee te doen. |
| Kindvriendelijke dagindeling in de kleuterschool ? | Kindvriendelijke dagindeling in de kleuterschool ? |
| Methodisch-didactische planning van de activiteiten . Inleidende en | Methodisch-didactische planning van de activiteiten . Inleidende en |
| motiverende fase . Hoofd- en uitvoeringsfase . Afsluitings- en | motiverende fase . Hoofd- en uitvoeringsfase . Afsluitings- en |
| overdrachtsfase . Reflectie + observatie ? Ontspanningsmomenten in de | overdrachtsfase . Reflectie + observatie ? Ontspanningsmomenten in de |
| kleuterschool ? Kinderen hebben rituelen nodig ? | kleuterschool ? Kinderen hebben rituelen nodig ? |
| Dagelijkse/wekelijkse/maandelijkse/seizoensgebonden rituelen ? | Dagelijkse/wekelijkse/maandelijkse/seizoensgebonden rituelen ? |
| Feestjes in de kleuterschool ? Kinderen betrekken bij dagelijkse | Feestjes in de kleuterschool ? Kinderen betrekken bij dagelijkse |
| activiteiten en voorbereidingen ? (Zelfstandig) aan- en uitkleden ? | activiteiten en voorbereidingen ? (Zelfstandig) aan- en uitkleden ? |
| Bevorderen van persoonlijke hygiëne bij kinderen ? Bevorderen van | Bevorderen van persoonlijke hygiëne bij kinderen ? Bevorderen van |
| zelfstandig eten en drinken (hulp indien nodig) | zelfstandig eten en drinken (hulp indien nodig) |
| De lerende kent de ontwikkelingsdoelen die met de afzonderlijke | De lerende kent de ontwikkelingsdoelen die met de afzonderlijke |
| activiteiten worden bereikt en deelt de uitgevoerde activiteit in bij | activiteiten worden bereikt en deelt de uitgevoerde activiteit in bij |
| het nagestreefde ontwikkelingsdoel. | het nagestreefde ontwikkelingsdoel. |
| ? Overzichtstabel met ontwikkelingsdoelen | ? Overzichtstabel met ontwikkelingsdoelen |
| Thema: Lichamelijke verzorging | Thema: Lichamelijke verzorging |
| De lerende herkent de (non-verbale) signalen wanneer kind naar het | De lerende herkent de (non-verbale) signalen wanneer kind naar het |
| toilet moet en begeleidt het kind regelmatig naar het toilet. Een kind | toilet moet en begeleidt het kind regelmatig naar het toilet. Een kind |
| dat in zijn broekje geplast of gepoept heeft, neemt hij discreet uit | dat in zijn broekje geplast of gepoept heeft, neemt hij discreet uit |
| de groep; hij reinigt en verzorgt het kind met inachtneming van de | de groep; hij reinigt en verzorgt het kind met inachtneming van de |
| hygiënevoorschriften en trekt hem frisse kleren aan. | hygiënevoorschriften en trekt hem frisse kleren aan. |
| ? Zelfstandigheid bij lichamelijke verzorging ? Psychologische en | ? Zelfstandigheid bij lichamelijke verzorging ? Psychologische en |
| fysiologische vereisten voor blaas- en darmcontrole ? De | fysiologische vereisten voor blaas- en darmcontrole ? De |
| zindelijkheidsfasen en de pedagogische aanpak van die | zindelijkheidsfasen en de pedagogische aanpak van die |
| ontwikkelingsfase ? Lichamelijke verzorging na het plassen of na | ontwikkelingsfase ? Lichamelijke verzorging na het plassen of na |
| stoelgang ? Luiers verschonen ? Overzicht van de huidaandoeningen in | stoelgang ? Luiers verschonen ? Overzicht van de huidaandoeningen in |
| de luierstreek ? Hygiëne in de gemeenschappelijke ruimte | de luierstreek ? Hygiëne in de gemeenschappelijke ruimte |
| Thema: EHBO (15 lesuren) | Thema: EHBO (15 lesuren) |
| In geval van een noodsituatie blijft de lerende kalm, verschaft hij | In geval van een noodsituatie blijft de lerende kalm, verschaft hij |
| zich een overzicht van de situatie, informeert hij zo nodig de | zich een overzicht van de situatie, informeert hij zo nodig de |
| ambulancedienst en start hij EHBO-maatregelen tot de ambulance ter | ambulancedienst en start hij EHBO-maatregelen tot de ambulance ter |
| plaatse is | plaatse is |
| ? EHBO-maatregelen in theorie en praktijk | ? EHBO-maatregelen in theorie en praktijk |
| Competentiegebied 3: Sociale competentie De lerende ziet zichzelf als | Competentiegebied 3: Sociale competentie De lerende ziet zichzelf als |
| een sociaal wezen, weet dat hij op anderen (groepen) aangewezen is en | een sociaal wezen, weet dat hij op anderen (groepen) aangewezen is en |
| dat die ervaringen invloed hebben op zijn leven en bepalend zijn. | dat die ervaringen invloed hebben op zijn leven en bepalend zijn. |
| Thema: Teamwerk | Thema: Teamwerk |
| De lerende werkt autonoom, maatschappelijk verantwoord en coöperatief. | De lerende werkt autonoom, maatschappelijk verantwoord en coöperatief. |
| In zijn contacten met anderen streeft hij naar harmonie en | In zijn contacten met anderen streeft hij naar harmonie en |
| rechtvaardigheid via geweldloze conflicthantering en | rechtvaardigheid via geweldloze conflicthantering en |
| conflictoplossing. Hij scheidt feiten en relationele aspecten en | conflictoplossing. Hij scheidt feiten en relationele aspecten en |
| plant, handelt en denkt als een teamspeler. De lerende past zijn taal | plant, handelt en denkt als een teamspeler. De lerende past zijn taal |
| aan om te communiceren met de directie, collega's, ouders, kinderen | aan om te communiceren met de directie, collega's, ouders, kinderen |
| enz. | enz. |
| De betekenis van de kleuterschoolgroep voor kinderen De gewenning van | De betekenis van de kleuterschoolgroep voor kinderen De gewenning van |
| kinderen aan de groep Ontwikkelingsprocessen in kindergroepen | kinderen aan de groep Ontwikkelingsprocessen in kindergroepen |
| (groepsdynamiek/groepsfasen) Groepsregels Omgaan met conflicten (onder | (groepsdynamiek/groepsfasen) Groepsregels Omgaan met conflicten (onder |
| kinderen) | kinderen) |
| Teamwerk Basisbeginselen van succesvol teamwerk in de kleuterschool | Teamwerk Basisbeginselen van succesvol teamwerk in de kleuterschool |
| Planning van teamvergaderingen (logistieke voorbereiding) Mijn plaats | Planning van teamvergaderingen (logistieke voorbereiding) Mijn plaats |
| in het team Communicatie met kinderen/ouders/collega's/hiërarchische | in het team Communicatie met kinderen/ouders/collega's/hiërarchische |
| meerderen Conflicten in een team Houding in conflictsituaties Methoden | meerderen Conflicten in een team Houding in conflictsituaties Methoden |
| voor conflicthantering Problemen in het dagelijkse leven in de | voor conflicthantering Problemen in het dagelijkse leven in de |
| kleuterschool Informele korte gesprekken met de ouders in de | kleuterschool Informele korte gesprekken met de ouders in de |
| kleuterschool | kleuterschool |
| Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Regering | Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Regering |
| 551/EX/IX/B/IV van 3 oktober 2019 tot erkenning van een voortgezette | 551/EX/IX/B/IV van 3 oktober 2019 tot erkenning van een voortgezette |
| opleiding 'kinderopvang' die voor bepaalde kleuterschoolassistenten | opleiding 'kinderopvang' die voor bepaalde kleuterschoolassistenten |
| statutair vereist is. | statutair vereist is. |
| Eupen, 3 oktober 2019. | Eupen, 3 oktober 2019. |
| Voor de Regering van de Duitstalige Gemeenschap : | Voor de Regering van de Duitstalige Gemeenschap : |
| De Minister-President, | De Minister-President, |
| Minister van Lokale Besturen en Financiën, | Minister van Lokale Besturen en Financiën, |
| O. PAASCH | O. PAASCH |
| De Minister van Onderwijs en Wetenschappelijk Onderzoek, | De Minister van Onderwijs en Wetenschappelijk Onderzoek, |
| H. MOLLERS | H. MOLLERS |