Etaamb.openjustice.be
Document van 03 oktober 2019
gepubliceerd op 18 november 2019

Besluit van de Regering tot erkenning van een voortgezette opleiding 'kinderopvang' die voor bepaalde kleuterschoolassistenten statutair vereist is

bron
ministerie van de duitstalige gemeenschap
numac
2019205256
pub.
18/11/2019
prom.
03/10/2019
ELI
eli/besluit/2019/10/03/2019205256/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

3 OKTOBER 2019. - Besluit van de Regering tot erkenning van een voortgezette opleiding 'kinderopvang' die voor bepaalde kleuterschoolassistenten statutair vereist is


REGERING VAN DE DUITSTALIGE GEMEENSCHAP Gelet op de wet van 22 juni 1964 betreffende het statuut van de personeelsleden van het Rijksonderwijs, laatstelijk gewijzigd bij het decreet van 11 mei 2009;

Gelet op het koninklijk besluit van 22 maart 1969 tot vaststelling van het statuut van de personeelsleden van het gemeenschapsonderwijs, artikel 16, eerste lid, 5°, i) en artikel 39, eerste lid, 5°, i), ingevoegd bij het decreet van 25 juni 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 25/06/2018 pub. 31/08/2018 numac 2018203804 bron ministerie van de duitstalige gemeenschap Decreet tot eerste wijziging van het decreet van 14 december 2017 houdende de begroting van de ontvangsten en de algemene begroting van de uitgaven van de Duitstalige Gemeenschap voor het begrotingsjaar 2018 type decreet prom. 25/06/2018 pub. 13/09/2018 numac 2018203805 bron ministerie van de duitstalige gemeenschap Decreet houdende instemming met het Samenwerkingsakkoord van 31 juli 2017 tussen de Vlaamse Gemeenschap, het Waalse Gewest, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en de Duitstalige Gemeenschap betreffende de wijziging van het koninklijk besluit van 12 augustus 1985 tot uitvoering van artikel 62, § 5, van de Algemene kinderbijslagwet en de wijziging van het koninklijk besluit van 26 maart 1965 betreffende de kinderbijslag voor bepaalde categorieën van het door de staat bezoldigd personeel alsmede voor de personeelsleden van het operationeel kader en van het administratief en logistiek kader van de korpsen van de lokale politie type decreet prom. 25/06/2018 pub. 25/09/2018 numac 2018204501 bron ministerie van de duitstalige gemeenschap Decreet tot instelling van het ambt van kleuterschoolassistent in de gewone basisscholen en tot verlaging van de instapleeftijd in het kleuteronderwijs tot twee jaar en zes maanden sluiten;

Gelet op het koninklijk besluit van 22 april 1969 betreffende de bekwaamheidsbewijzen vereist van de leden van het bestuurs- en onderwijzend personeel, van het opvoedend hulppersoneel, van het paramedisch en psycho-sociaal personeel der rijksinrichtingen voor kleuter-, lager, gespecialiseerd, middelbaar, technisch, kunst- en normaalonderwijs, alsmede der internaten die van deze inrichtingen afhangen, artikel 14, 1.1, f), ingevoegd bij het decreet van 25 juni 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 25/06/2018 pub. 31/08/2018 numac 2018203804 bron ministerie van de duitstalige gemeenschap Decreet tot eerste wijziging van het decreet van 14 december 2017 houdende de begroting van de ontvangsten en de algemene begroting van de uitgaven van de Duitstalige Gemeenschap voor het begrotingsjaar 2018 type decreet prom. 25/06/2018 pub. 13/09/2018 numac 2018203805 bron ministerie van de duitstalige gemeenschap Decreet houdende instemming met het Samenwerkingsakkoord van 31 juli 2017 tussen de Vlaamse Gemeenschap, het Waalse Gewest, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en de Duitstalige Gemeenschap betreffende de wijziging van het koninklijk besluit van 12 augustus 1985 tot uitvoering van artikel 62, § 5, van de Algemene kinderbijslagwet en de wijziging van het koninklijk besluit van 26 maart 1965 betreffende de kinderbijslag voor bepaalde categorieën van het door de staat bezoldigd personeel alsmede voor de personeelsleden van het operationeel kader en van het administratief en logistiek kader van de korpsen van de lokale politie type decreet prom. 25/06/2018 pub. 25/09/2018 numac 2018204501 bron ministerie van de duitstalige gemeenschap Decreet tot instelling van het ambt van kleuterschoolassistent in de gewone basisscholen en tot verlaging van de instapleeftijd in het kleuteronderwijs tot twee jaar en zes maanden sluiten;

Gelet op het decreet van 14 december 1998Relevante gevonden documenten type decreet prom. 14/12/1998 pub. 06/05/1999 numac 1999033025 bron ministerie van de duitstalige gemeenschap Decreet houdende het statuut van de gesubsidieerde personeelsleden van het gesubsidieerd vrij onderwijs en van het gesubsidieerd vrij PMS-Centrum sluiten houdende het statuut van de gesubsidieerde personeelsleden van het gesubsidieerd vrij onderwijs en van het gesubsidieerd vrij PMS-centrum, artikel 33, eerste lid, 5°, i) en artikel 49, § 1, eerste lid, 5°, i), ingevoegd bij het decreet van 25 juni 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 25/06/2018 pub. 31/08/2018 numac 2018203804 bron ministerie van de duitstalige gemeenschap Decreet tot eerste wijziging van het decreet van 14 december 2017 houdende de begroting van de ontvangsten en de algemene begroting van de uitgaven van de Duitstalige Gemeenschap voor het begrotingsjaar 2018 type decreet prom. 25/06/2018 pub. 13/09/2018 numac 2018203805 bron ministerie van de duitstalige gemeenschap Decreet houdende instemming met het Samenwerkingsakkoord van 31 juli 2017 tussen de Vlaamse Gemeenschap, het Waalse Gewest, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en de Duitstalige Gemeenschap betreffende de wijziging van het koninklijk besluit van 12 augustus 1985 tot uitvoering van artikel 62, § 5, van de Algemene kinderbijslagwet en de wijziging van het koninklijk besluit van 26 maart 1965 betreffende de kinderbijslag voor bepaalde categorieën van het door de staat bezoldigd personeel alsmede voor de personeelsleden van het operationeel kader en van het administratief en logistiek kader van de korpsen van de lokale politie type decreet prom. 25/06/2018 pub. 25/09/2018 numac 2018204501 bron ministerie van de duitstalige gemeenschap Decreet tot instelling van het ambt van kleuterschoolassistent in de gewone basisscholen en tot verlaging van de instapleeftijd in het kleuteronderwijs tot twee jaar en zes maanden sluiten;

Gelet op het decreet van 29 maart 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 29/03/2004 pub. 24/06/2004 numac 2004033043 bron ministerie van de duitstalige gemeenschap Decreet houdende het statuut van de gesubsidieerde personeelsleden van het gesubsidieerd officieel onderwijs en van de gesubsidieerde officiële psycho-medisch-sociale centra sluiten houdende het statuut van de gesubsidieerde personeelsleden van het gesubsidieerd officieel onderwijs en van de gesubsidieerde officiële psycho-medisch-sociale centra, artikel 20, § 1, eerste lid, 5°, h) en artikel 37, eerste lid, 5°, h), ingevoegd bij het decreet van 25 juni 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 25/06/2018 pub. 31/08/2018 numac 2018203804 bron ministerie van de duitstalige gemeenschap Decreet tot eerste wijziging van het decreet van 14 december 2017 houdende de begroting van de ontvangsten en de algemene begroting van de uitgaven van de Duitstalige Gemeenschap voor het begrotingsjaar 2018 type decreet prom. 25/06/2018 pub. 13/09/2018 numac 2018203805 bron ministerie van de duitstalige gemeenschap Decreet houdende instemming met het Samenwerkingsakkoord van 31 juli 2017 tussen de Vlaamse Gemeenschap, het Waalse Gewest, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en de Duitstalige Gemeenschap betreffende de wijziging van het koninklijk besluit van 12 augustus 1985 tot uitvoering van artikel 62, § 5, van de Algemene kinderbijslagwet en de wijziging van het koninklijk besluit van 26 maart 1965 betreffende de kinderbijslag voor bepaalde categorieën van het door de staat bezoldigd personeel alsmede voor de personeelsleden van het operationeel kader en van het administratief en logistiek kader van de korpsen van de lokale politie type decreet prom. 25/06/2018 pub. 25/09/2018 numac 2018204501 bron ministerie van de duitstalige gemeenschap Decreet tot instelling van het ambt van kleuterschoolassistent in de gewone basisscholen en tot verlaging van de instapleeftijd in het kleuteronderwijs tot twee jaar en zes maanden sluiten;

Gelet op het voorstel van het Instituut voor voortgezet onderwijs Eupen, gedaan op 18 september 2019;

Op de voordracht van de Minister van Onderwijs;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.- De voortgezette opleiding 'kinderopvang' van 120 uren die door het Instituut voor voortgezet onderwijs Eupen wordt georganiseerd en waarvan de inhoud wordt vastgelegd in bijlage, wordt erkend als statutair vereiste voortgezette opleiding voor kleuterschoolassistenten die niet in het bezit zijn van het bekwaamheidsbewijs dat vereist is voor het ambt van kleuterschoolassistent of die beschikken over een door de Dienst voor arbeidsbemiddeling van de Duitstalige Gemeenschap uitgereikt attest van deelname aan een opleiding tot hulpkracht in het kleuteronderwijs.

Art. 2.- Dit besluit treedt in werking de dag waarop het wordt aangenomen.

Art. 3.- De minister bevoegd voor Onderwijs is belast met de uitvoering van dit besluit.

Eupen, 3 oktober 2019.

Voor de Regering van de Duitstalige Gemeenschap : De Minister-President, Minister van Lokale Besturen en Financiën, O. PAASCH De Minister van Onderwijs en Wetenschappelijk Onderzoek, H. MOLLERS

Bijlage bij het besluit van de Regering 511/EX/IX/B/IV van 3 oktober 2019 tot erkenning van een voortgezette opleiding 'kinderopvang' die voor bepaalde kleuterschoolassistenten statutair vereist is Instituut voor voortgezet onderwijs Eupen Voortgezette opleiding 'kinderopvang' (120 uren) Verwachte competenties en inhoudelijke context

Kleuterschoolassistenten werken in een veelzijdig beroepsveld.

Huishoudelijke, verzorgende en educatieve activiteiten behoren tot het werkgebied. De belangrijkste aspecten van het dagelijkse werk van kleuterschoolassistenten zijn: kinderen naar het toilet begeleiden, luiers verschonen, zorgen voor orde en netheid in de klas, kinderen op de juiste manier ondersteunen bij hun dagelijkse activiteiten, kleuteronderwijzers ondersteunen bij hun pedagogisch werk...

Kleuterschoolassistenten zijn bovendien teamspelers en communicatief (in de interactie met kinderen, collega's, hiërarchische meerderen en ouders) en zijn in staat om observaties op een waardevrije manier te documenteren.

Verwachte competenties

Inhoudelijke context

Competentiegebied 1: Persoonlijke competentie/zelfcompetentie De lerende denkt na over zijn eigen jeugd en ontwikkelt als individuele persoonlijkheid een houding die hem in staat stelt zijn eigen ontwikkelingsmogelijkheden te benutten, talenten te ontwikkelen, levensplannen te ontwikkelen en uit te voeren. Daarvoor zijn persoonlijke kwaliteiten zoals zelfstandigheid, kritisch vermogen, zelfvertrouwen, betrouwbaarheid, verantwoordelijkheidsgevoel en plichtsbesef enz. noodzakelijk.

Thema: Beeld van het kind

De lerende neemt zijn eigen gedragingen, attitudes, competenties en gevoeligheden waar, denkt daarover na en past ze aan aan de situatie.

Eigen ontwikkeling en opvoeding: ? Hoe de persoonlijkheid zich ontwikkelt ? Hoe de persoonlijkheid gevormd wordt door aanleg ? Ontwikkeling van de persoonlijkheid door zelfsturing en leerprocessen ? Analyse van de sterke en zwakke punten en hoe daarmee omgegaan wordt Beeld van het kind (verklarende modellen) en de opvoedingsstijlen die daarbij horen ? Het kind als onbeschreven blad, als onbewerkte steen ? Het kind als zaadkorreltje ? Het competente kind ? Het mensbeeld volgens Carl Rogers ? Waardering voor alle kinderen, zonder oordeel over herkomst en/of eventuele beperking ? Empathie ? Authenticiteit

Thema: Beeld van het beroep van de kleuterschoolassistent

De lerende beschrijft zijn mogelijkheden en zijn grenzen en neemt die bij het werken in acht. Hij is verantwoordelijk voor zijn eigen handelen en neemt beslissingen binnen zijn bevoegdheidsgebied. Hij herkent problematische situaties en grijpt adequaat in.


? De opdracht van de kleuterschool (zie ook ontwikkelingsdoelstellingen in het kleuteronderwijs) ? Opvang ? Opvoeding ? Onderwijs ? De beroepsgroepen in het kleuteronderwijs ? Beeld van het beroep en profiel van de kleuterschoolassistent ? Nabijheid en afstand ? Beroepsmotivatie/Geschiktheid ? Zwijgplicht

De lerende gedraagt zich empathisch, tactvol en opgewekt. Hij geeft het kind een positief zelfbeeld.


? Voorbeeldfunctie

Thema: Stressmanagement

De lerende neemt zijn behoeften waar en kan ze uitdrukken. Hij neemt tijdig maatregelen tegen permanente stress, ontwikkelt strategieën om met stress om te gaan en past ze toe.

? Omgang met stress ? Oorzaken van stress ? Gevolgen van stress ? Strategieën om stress tegen te gaan ? Organisatie van het werk ? Tijdmanagement Supervisie

Competentiegebied 2: Beroepscompetentie De lerende ontwikkelt het vermogen om taken en problemen op basis van zijn vakkennis doelgericht, adequaat en zelfstandig op te lossen. Hij beoordeelt het resultaat en documenteert het.

Thema: Behoeften en betrokkenheid

De lerende onderkent de competenties en behoeften van de kinderen in functie van de verschillende leeftijdsgroepen (in het bijzonder van de kinderen onder de drie jaar) en houdt daar rekening mee bij de individuele zorg voor de kinderen. Hij documenteert zijn observaties.

De ontwikkeling van het kleine kind: prenatale ontwikkeling tot ontwikkeling tot en met de leeftijd van zes jaar; ? Lichamelijk ? Motorisch ? Psychisch ? Cognitief ? Sociaal ? Emotioneel Taalontwikkeling Menselijke basisbehoeften ? Primaire behoeften ? Secundaire behoeften Basisbehoeften van kinderen ? Lichamelijke behoeften ? Sociaal-emotionele behoeften ? Cognitieve behoeften Het kind op kleuterschoolleeftijd ? Begeleiding van het kind in het dagelijkse leven op de kleuterschool ? Spelen als werk van het kind ? De betekenis van spelen ? Vormen van spelen ? Speelgedrag van kinderen Observaties in de kleuterschool ? Waarom is observatie belangrijk? ? Hoe wordt geobserveerd? ? Vormen van observatie ? Observatiemethoden ? Observatiefouten ? Presentatie van de resultaten van de observatie ? Het observatieformulier

De lerende communiceert verbaal en non-verbaal met het kind.

De lerende gebruikt verschillende gesprekstechnieken, afhankelijk van de situatie en de leeftijd.

Soorten communicatie ? Verbale communicatie ? Non-verbale communicatie Vraagtechnieken ? Open vragen/gesloten vragen Actief luisteren Argumenteren

De lerende legt contact met het kind op een manier die aangepast is aan de leeftijd en geeft bewust vorm aan de relatie met het kind.

? Ondersteuning bij het begin van de kleuterschool ? Inlevingsfase

De lerende plant activiteiten met de verantwoordelijke kleuterleider, voert ze in samenwerking uit en denkt over die activiteiten na. Na overleg neemt hij deeltaken over en voert ze zelfstandig uit. Hij ontwikkelt ook eigen ideeën en zet ze in samenwerking om. Hij biedt de kinderen daarbij de mogelijkheid om op een aan hun leeftijd aangepaste manier mee te doen.

Kindvriendelijke dagindeling in de kleuterschool ? Methodisch-didactische planning van de activiteiten . Inleidende en motiverende fase . Hoofd- en uitvoeringsfase . Afsluitings- en overdrachtsfase . Reflectie + observatie ? Ontspanningsmomenten in de kleuterschool ? Kinderen hebben rituelen nodig ? Dagelijkse/wekelijkse/maandelijkse/seizoensgebonden rituelen ? Feestjes in de kleuterschool ? Kinderen betrekken bij dagelijkse activiteiten en voorbereidingen ? (Zelfstandig) aan- en uitkleden ? Bevorderen van persoonlijke hygiëne bij kinderen ? Bevorderen van zelfstandig eten en drinken (hulp indien nodig)

De lerende kent de ontwikkelingsdoelen die met de afzonderlijke activiteiten worden bereikt en deelt de uitgevoerde activiteit in bij het nagestreefde ontwikkelingsdoel.

? Overzichtstabel met ontwikkelingsdoelen

Thema: Lichamelijke verzorging

De lerende herkent de (non-verbale) signalen wanneer kind naar het toilet moet en begeleidt het kind regelmatig naar het toilet. Een kind dat in zijn broekje geplast of gepoept heeft, neemt hij discreet uit de groep; hij reinigt en verzorgt het kind met inachtneming van de hygiënevoorschriften en trekt hem frisse kleren aan.

? Zelfstandigheid bij lichamelijke verzorging ? Psychologische en fysiologische vereisten voor blaas- en darmcontrole ? De zindelijkheidsfasen en de pedagogische aanpak van die ontwikkelingsfase ? Lichamelijke verzorging na het plassen of na stoelgang ? Luiers verschonen ? Overzicht van de huidaandoeningen in de luierstreek ? Hygiëne in de gemeenschappelijke ruimte

Thema: EHBO (15 lesuren)

In geval van een noodsituatie blijft de lerende kalm, verschaft hij zich een overzicht van de situatie, informeert hij zo nodig de ambulancedienst en start hij EHBO-maatregelen tot de ambulance ter plaatse is


? EHBO-maatregelen in theorie en praktijk

Competentiegebied 3: Sociale competentie De lerende ziet zichzelf als een sociaal wezen, weet dat hij op anderen (groepen) aangewezen is en dat die ervaringen invloed hebben op zijn leven en bepalend zijn.

Thema: Teamwerk

De lerende werkt autonoom, maatschappelijk verantwoord en coöperatief.

In zijn contacten met anderen streeft hij naar harmonie en rechtvaardigheid via geweldloze conflicthantering en conflictoplossing. Hij scheidt feiten en relationele aspecten en plant, handelt en denkt als een teamspeler. De lerende past zijn taal aan om te communiceren met de directie, collega's, ouders, kinderen enz.

De betekenis van de kleuterschoolgroep voor kinderen De gewenning van kinderen aan de groep Ontwikkelingsprocessen in kindergroepen (groepsdynamiek/groepsfasen) Groepsregels Omgaan met conflicten (onder kinderen) Teamwerk Basisbeginselen van succesvol teamwerk in de kleuterschool Planning van teamvergaderingen (logistieke voorbereiding) Mijn plaats in het team Communicatie met kinderen/ouders/collega's/hiërarchische meerderen Conflicten in een team Houding in conflictsituaties Methoden voor conflicthantering Problemen in het dagelijkse leven in de kleuterschool Informele korte gesprekken met de ouders in de kleuterschool


Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Regering 551/EX/IX/B/IV van 3 oktober 2019 tot erkenning van een voortgezette opleiding 'kinderopvang' die voor bepaalde kleuterschoolassistenten statutair vereist is.

Eupen, 3 oktober 2019.

Voor de Regering van de Duitstalige Gemeenschap : De Minister-President, Minister van Lokale Besturen en Financiën, O. PAASCH De Minister van Onderwijs en Wetenschappelijk Onderzoek, H. MOLLERS

^