← Terug naar  "Uittreksel uit arrest nr. 152/2019 van 24 oktober 2019 Rolnummer : 6967 In zake : 
het beroep tot vernietiging van de artikelen 66 en 67 van de programmawet van 25 december 2017, ingesteld 
door de cvba « Engie CC ». Het Grondwettelijk Hof, I. Onderwerp van het beroep en rechtspleging Bij verzoe"
                    
                        
                        
                
              | Uittreksel uit arrest nr. 152/2019 van 24 oktober 2019 Rolnummer : 6967 In zake : het beroep tot vernietiging van de artikelen 66 en 67 van de programmawet van 25 december 2017, ingesteld door de cvba « Engie CC ». Het Grondwettelijk Hof, I. Onderwerp van het beroep en rechtspleging Bij verzoe | Uittreksel uit arrest nr. 152/2019 van 24 oktober 2019 Rolnummer : 6967 In zake : het beroep tot vernietiging van de artikelen 66 en 67 van de programmawet van 25 december 2017, ingesteld door de cvba « Engie CC ». Het Grondwettelijk Hof, I. Onderwerp van het beroep en rechtspleging Bij verzoe | 
|---|---|
| GRONDWETTELIJK HOF | GRONDWETTELIJK HOF | 
| Uittreksel uit arrest nr. 152/2019 van 24 oktober 2019 | Uittreksel uit arrest nr. 152/2019 van 24 oktober 2019 | 
| Rolnummer : 6967 | Rolnummer : 6967 | 
| In zake : het beroep tot vernietiging van de artikelen 66 en 67 van de | In zake : het beroep tot vernietiging van de artikelen 66 en 67 van de | 
| programmawet van 25 december 2017, ingesteld door de cvba « Engie CC | programmawet van 25 december 2017, ingesteld door de cvba « Engie CC | 
| ». | ». | 
| Het Grondwettelijk Hof, | Het Grondwettelijk Hof, | 
| samengesteld uit de voorzitters F. Daoût en A. Alen, en de rechters L. | samengesteld uit de voorzitters F. Daoût en A. Alen, en de rechters L. | 
| Lavrysen, J.-P. Moerman, P. Nihoul, T. Giet en J. Moerman, bijgestaan | Lavrysen, J.-P. Moerman, P. Nihoul, T. Giet en J. Moerman, bijgestaan | 
| door de griffier F. Meersschaut, onder voorzitterschap van voorzitter | door de griffier F. Meersschaut, onder voorzitterschap van voorzitter | 
| F. Daoût, | F. Daoût, | 
| wijst na beraad het volgende arrest : | wijst na beraad het volgende arrest : | 
| I. Onderwerp van het beroep en rechtspleging | I. Onderwerp van het beroep en rechtspleging | 
| Bij verzoekschrift dat aan het Hof is toegezonden bij op 28 juni 2018 | Bij verzoekschrift dat aan het Hof is toegezonden bij op 28 juni 2018 | 
| ter post aangetekende brief en ter griffie is ingekomen op 29 juni | ter post aangetekende brief en ter griffie is ingekomen op 29 juni | 
| 2018, heeft de cvba « Engie CC », bijgestaan en vertegenwoordigd door | 2018, heeft de cvba « Engie CC », bijgestaan en vertegenwoordigd door | 
| Mr. D. Garabedian, advocaat bij het Hof van Cassatie, en Mr. P. | Mr. D. Garabedian, advocaat bij het Hof van Cassatie, en Mr. P. | 
| Geerebaert, advocaat bij de balie te Brussel, beroep tot vernietiging | Geerebaert, advocaat bij de balie te Brussel, beroep tot vernietiging | 
| ingesteld van de artikelen 66 en 67 van de programmawet van 25 | ingesteld van de artikelen 66 en 67 van de programmawet van 25 | 
| december 2017 (bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 29 | december 2017 (bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 29 | 
| december 2017). | december 2017). | 
| (...) | (...) | 
| II. In rechte | II. In rechte | 
| (...) | (...) | 
| Ten aanzien van de bestreden bepalingen | Ten aanzien van de bestreden bepalingen | 
| B.1.1. De artikelen 66 en 67 van de programmawet van 25 december 2017 | B.1.1. De artikelen 66 en 67 van de programmawet van 25 december 2017 | 
| (hierna : de wet van 25 december 2017), die hoofdstuk 3 (« | (hierna : de wet van 25 december 2017), die hoofdstuk 3 (« | 
| Activeringsbijdrage ») van titel 3 (« Werk ») vormen, bepalen : | Activeringsbijdrage ») van titel 3 (« Werk ») vormen, bepalen : | 
| « Art. 66.Artikel 38 van de wet van 29 juni 1981 houdende de algemene | « Art. 66.Artikel 38 van de wet van 29 juni 1981 houdende de algemene | 
| beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers, laatstelijk | beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers, laatstelijk | 
| gewijzigd bij de wet van 18 april 2017, wordt aangevuld met een | gewijzigd bij de wet van 18 april 2017, wordt aangevuld met een | 
| paragraaf 3septdecies, luidende : | paragraaf 3septdecies, luidende : | 
| ' § 3septdecies. De werkgevers waarop de wet van 5 december 1968 | ' § 3septdecies. De werkgevers waarop de wet van 5 december 1968 | 
| betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire | betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire | 
| comités van toepassing is, en de autonome overheidsbedrijven bedoeld | comités van toepassing is, en de autonome overheidsbedrijven bedoeld | 
| in de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige | in de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige | 
| economische overheidsbedrijven zijn onder de hierna vermelde | economische overheidsbedrijven zijn onder de hierna vermelde | 
| voorwaarden een bijzondere activeringsbijdrage verschuldigd, die | voorwaarden een bijzondere activeringsbijdrage verschuldigd, die | 
| bestemd is voor het Globaal Beheer, voor hun werknemers die geen | bestemd is voor het Globaal Beheer, voor hun werknemers die geen | 
| enkele prestatie leveren tijdens een volledig kwartaal bij dezelfde | enkele prestatie leveren tijdens een volledig kwartaal bij dezelfde | 
| werkgever, met uitzondering van de wettelijke volledige schorsingen | werkgever, met uitzondering van de wettelijke volledige schorsingen | 
| van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst, en in het geval van | van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst, en in het geval van | 
| vrijstelling van prestaties tijdens de periode van opzegging als | vrijstelling van prestaties tijdens de periode van opzegging als | 
| bedoeld in artikel 37 van de wet van 3 juli 1978 betreffende de | bedoeld in artikel 37 van de wet van 3 juli 1978 betreffende de | 
| arbeidsovereenkomsten. | arbeidsovereenkomsten. | 
| De bijdrage is niet verschuldigd voor de werknemers die in een | De bijdrage is niet verschuldigd voor de werknemers die in een | 
| mechanisme van volledige vrijstelling van prestaties gestapt zijn voor | mechanisme van volledige vrijstelling van prestaties gestapt zijn voor | 
| 28 september 2017. | 28 september 2017. | 
| Deze is evenmin verschuldigd voor de werknemers die in een mechanisme | Deze is evenmin verschuldigd voor de werknemers die in een mechanisme | 
| van volledige vrijstelling van prestaties stappen in toepassing van | van volledige vrijstelling van prestaties stappen in toepassing van | 
| een collectieve arbeidsovereenkomst van bepaalde duur afgesloten en | een collectieve arbeidsovereenkomst van bepaalde duur afgesloten en | 
| neergelegd op de griffie van de Algemene Directie Collectieve | neergelegd op de griffie van de Algemene Directie Collectieve | 
| Arbeidsbetrekkingen van de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, | Arbeidsbetrekkingen van de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, | 
| Arbeid en Sociaal Overleg vóór 28 september 2017, of in het geval van | Arbeid en Sociaal Overleg vóór 28 september 2017, of in het geval van | 
| de overheidsbedrijven in toepassing van een regeling afgesloten in het | de overheidsbedrijven in toepassing van een regeling afgesloten in het | 
| paritair comité in de zin van de wet van 21 maart 1991 betreffende de | paritair comité in de zin van de wet van 21 maart 1991 betreffende de | 
| hervorming van sommige economische overheidsbedrijven vóór 28 | hervorming van sommige economische overheidsbedrijven vóór 28 | 
| september 2017. | september 2017. | 
| Het percentage van de toepasselijke bijdrage wordt bepaald in functie | Het percentage van de toepasselijke bijdrage wordt bepaald in functie | 
| van de leeftijd van de werknemer op het ogenblik waarop zijn werkgever | van de leeftijd van de werknemer op het ogenblik waarop zijn werkgever | 
| hem van elke prestatie vrijstelt, en deze wordt als volgt berekend : | hem van elke prestatie vrijstelt, en deze wordt als volgt berekend : | 
| - voor de werknemers die van prestaties vrijgesteld zijn vooraleer de | - voor de werknemers die van prestaties vrijgesteld zijn vooraleer de | 
| leeftijd van 55 jaar te hebben bereikt, bedraagt de bijdrage 20 pct. | leeftijd van 55 jaar te hebben bereikt, bedraagt de bijdrage 20 pct. | 
| van het brutokwartaalloon, met een minimum van 300 euro; | van het brutokwartaalloon, met een minimum van 300 euro; | 
| - voor de werknemers die van prestaties vrijgesteld zijn na de | - voor de werknemers die van prestaties vrijgesteld zijn na de | 
| leeftijd van 55 jaar en vooraleer de leeftijd van 58 jaar te hebben | leeftijd van 55 jaar en vooraleer de leeftijd van 58 jaar te hebben | 
| bereikt, bedraagt de bijdrage 18 pct. van het brutokwartaalloon, met | bereikt, bedraagt de bijdrage 18 pct. van het brutokwartaalloon, met | 
| een minimum van 300 euro; | een minimum van 300 euro; | 
| - voor de werknemers die van prestaties vrijgesteld zijn na de | - voor de werknemers die van prestaties vrijgesteld zijn na de | 
| leeftijd van 58 jaar en vooraleer de leeftijd van 60 jaar te hebben | leeftijd van 58 jaar en vooraleer de leeftijd van 60 jaar te hebben | 
| bereikt, bedraagt de bijdrage 16 pct. van het brutokwartaalloon, met | bereikt, bedraagt de bijdrage 16 pct. van het brutokwartaalloon, met | 
| een minimum van 300 euro; | een minimum van 300 euro; | 
| - voor de werknemers die van prestaties vrijgesteld zijn na de | - voor de werknemers die van prestaties vrijgesteld zijn na de | 
| leeftijd van 60 jaar en vooraleer de leeftijd van 62 jaar te hebben | leeftijd van 60 jaar en vooraleer de leeftijd van 62 jaar te hebben | 
| bereikt, bedraagt de bijdrage 15 pct. van het brutokwartaalloon, met | bereikt, bedraagt de bijdrage 15 pct. van het brutokwartaalloon, met | 
| een minimum van 225,60 euro; | een minimum van 225,60 euro; | 
| - voor de werknemers die van prestaties vrijgesteld zijn na de | - voor de werknemers die van prestaties vrijgesteld zijn na de | 
| leeftijd van 62 jaar, bedraagt de bijdrage 10 pct. van het | leeftijd van 62 jaar, bedraagt de bijdrage 10 pct. van het | 
| brutokwartaalloon, met een minimum van 225,60 euro. | brutokwartaalloon, met een minimum van 225,60 euro. | 
| In afwijking van het voorgaande lid, wordt, indien de werknemer | In afwijking van het voorgaande lid, wordt, indien de werknemer | 
| gedurende de periode van vrijstelling van prestaties de verplichting | gedurende de periode van vrijstelling van prestaties de verplichting | 
| had om een opleiding te volgen die georganiseerd wordt door zijn | had om een opleiding te volgen die georganiseerd wordt door zijn | 
| werkgever voor tenminste 15 dagen gedurende een periode van vier | werkgever voor tenminste 15 dagen gedurende een periode van vier | 
| opeenvolgende kwartalen, het bijdragepercentage verminderd met 40 pct. | opeenvolgende kwartalen, het bijdragepercentage verminderd met 40 pct. | 
| gedurende de betreffende vier kwartalen. | gedurende de betreffende vier kwartalen. | 
| De werkgever wordt vrijgesteld van de bijdrage bedoeld in het eerste | De werkgever wordt vrijgesteld van de bijdrage bedoeld in het eerste | 
| en vierde lid, indien de werknemer gedurende de eerste vier kwartalen | en vierde lid, indien de werknemer gedurende de eerste vier kwartalen | 
| van vrijstelling van prestaties daadwerkelijk een opleiding | van vrijstelling van prestaties daadwerkelijk een opleiding | 
| georganiseerd door zijn werkgever, verplicht heeft gevolgd, waarvan de | georganiseerd door zijn werkgever, verplicht heeft gevolgd, waarvan de | 
| kostprijs tenminste 20 pct. bedraagt van het brutojaarloon waarop hij | kostprijs tenminste 20 pct. bedraagt van het brutojaarloon waarop hij | 
| voor de vrijstelling van prestaties recht had. | voor de vrijstelling van prestaties recht had. | 
| Alle opleidingen worden in aanmerking genomen zoals bedoeld in de | Alle opleidingen worden in aanmerking genomen zoals bedoeld in de | 
| artikelen 9, a) en b), en 17 van de wet van 5 maart 2017 betreffende | artikelen 9, a) en b), en 17 van de wet van 5 maart 2017 betreffende | 
| werkbaar en wendbaar werk, evenals de initiële beroepsopleiding. | werkbaar en wendbaar werk, evenals de initiële beroepsopleiding. | 
| De werkgever moet het bewijs leveren aan de Algemene Directie van het | De werkgever moet het bewijs leveren aan de Algemene Directie van het | 
| Toezicht op de Sociale Wetten van de Federale Overheidsdienst | Toezicht op de Sociale Wetten van de Federale Overheidsdienst | 
| Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg dat de betreffende | Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg dat de betreffende | 
| werknemer de voornoemde opleiding daadwerkelijk heeft gevolgd. Eenmaal | werknemer de voornoemde opleiding daadwerkelijk heeft gevolgd. Eenmaal | 
| per jaar stelt deze dienst de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid | per jaar stelt deze dienst de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid | 
| hiervan in kennis overeenkomstig de modaliteiten te bepalen door de | hiervan in kennis overeenkomstig de modaliteiten te bepalen door de | 
| betrokken administraties. | betrokken administraties. | 
| De voornoemde bijdrage is niet verschuldigd wanneer de werknemer die | De voornoemde bijdrage is niet verschuldigd wanneer de werknemer die | 
| volledig van prestaties werd vrijgesteld gedurende het volledige | volledig van prestaties werd vrijgesteld gedurende het volledige | 
| kwartaal een nieuwe, minstens een derde berekend op basis van [een] | kwartaal een nieuwe, minstens een derde berekend op basis van [een] | 
| voltijds equivalent, tewerkstelling aanvat, hetzij bij een of meerdere | voltijds equivalent, tewerkstelling aanvat, hetzij bij een of meerdere | 
| andere werkgever(s), hetzij in de hoedanigheid van zelfstandige. | andere werkgever(s), hetzij in de hoedanigheid van zelfstandige. | 
| De Koning bepaalt bij een besluit vastgesteld na overleg in de | De Koning bepaalt bij een besluit vastgesteld na overleg in de | 
| ministerraad overlegd wat wordt verstaan onder het aanvangen van een | ministerraad overlegd wat wordt verstaan onder het aanvangen van een | 
| nieuwe, minstens een derde tewerkstelling in de hoedanigheid van | nieuwe, minstens een derde tewerkstelling in de hoedanigheid van | 
| zelfstandige. | zelfstandige. | 
| De werkgever die aan zijn werknemer een volledige vrijstelling van | De werkgever die aan zijn werknemer een volledige vrijstelling van | 
| prestaties heeft verleend, is de voormelde bijdrage opnieuw | prestaties heeft verleend, is de voormelde bijdrage opnieuw | 
| verschuldigd wanneer en van zodra de werknemer de tewerkstelling of de | verschuldigd wanneer en van zodra de werknemer de tewerkstelling of de | 
| tewerkstellingen bedoeld in het vorig lid niet langer uitoefent. | tewerkstellingen bedoeld in het vorig lid niet langer uitoefent. | 
| De bepalingen van de algemene regeling van de sociale zekerheid der | De bepalingen van de algemene regeling van de sociale zekerheid der | 
| werknemers als bedoeld in de wet van 27 juni 1969 tot herziening van | werknemers als bedoeld in de wet van 27 juni 1969 tot herziening van | 
| de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke | de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke | 
| zekerheid der arbeiders en in de wet van 29 juni 1981 houdende de | zekerheid der arbeiders en in de wet van 29 juni 1981 houdende de | 
| algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers, met name | algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers, met name | 
| wat betreft de aangiften met verantwoording van de bijdragen, de | wat betreft de aangiften met verantwoording van de bijdragen, de | 
| betalingstermijnen, de toepassing van de burgerlijke sancties en de | betalingstermijnen, de toepassing van de burgerlijke sancties en de | 
| strafbepalingen, het toezicht, de bevoegde rechter ingeval van | strafbepalingen, het toezicht, de bevoegde rechter ingeval van | 
| betwisting, de verjaring inzake rechtsvorderingen, het voorrecht en de | betwisting, de verjaring inzake rechtsvorderingen, het voorrecht en de | 
| mededeling van het bedrag van de schuldvordering van de Rijksdienst | mededeling van het bedrag van de schuldvordering van de Rijksdienst | 
| voor Sociale Zekerheid, zijn van toepassing. '. | voor Sociale Zekerheid, zijn van toepassing. '. | 
| Art. 67.Dit hoofdstuk treedt in werking op 1 januari 2018 ». | Art. 67.Dit hoofdstuk treedt in werking op 1 januari 2018 ». | 
| B.1.2. Uit de parlementaire voorbereiding blijkt dat de wetgever, met | B.1.2. Uit de parlementaire voorbereiding blijkt dat de wetgever, met | 
| de bestreden bepalingen, tot doel had oudere werknemers op de | de bestreden bepalingen, tot doel had oudere werknemers op de | 
| arbeidsmarkt te behouden en daartoe de vrijstellingen van prestaties | arbeidsmarkt te behouden en daartoe de vrijstellingen van prestaties | 
| te ontmoedigen : | te ontmoedigen : | 
| « In het kader van een aantal recente herstructureringen werd | « In het kader van een aantal recente herstructureringen werd | 
| vastgesteld dat alsmaar meer werkgevers een beroep deden op een | vastgesteld dat alsmaar meer werkgevers een beroep deden op een | 
| mechanisme dat erin bestond om ' oude ' werknemers van prestaties vrij | mechanisme dat erin bestond om ' oude ' werknemers van prestaties vrij | 
| te stellen, waarbij deze hun loon geheel of gedeeltelijk bleven | te stellen, waarbij deze hun loon geheel of gedeeltelijk bleven | 
| ontvangen zonder dat de werkgever en zijn werknemer zich inschreven in | ontvangen zonder dat de werkgever en zijn werknemer zich inschreven in | 
| het mechanisme van het stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag. | het mechanisme van het stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag. | 
| De laatste jaren werden deze mechanismen namelijk strikter gemaakt en | De laatste jaren werden deze mechanismen namelijk strikter gemaakt en | 
| werden de verschuldigde bijdragen versterkt om de vervroegde | werden de verschuldigde bijdragen versterkt om de vervroegde | 
| uittreding van deze werknemers uit de arbeidsmarkt te ontraden. Hier | uittreding van deze werknemers uit de arbeidsmarkt te ontraden. Hier | 
| neemt de werkgever ook de kost op zich van (een deel van) het loon dat | neemt de werkgever ook de kost op zich van (een deel van) het loon dat | 
| nog betaald moet worden, met inbegrip van de ' klassieke ' bijdragen, | nog betaald moet worden, met inbegrip van de ' klassieke ' bijdragen, | 
| en dit totdat de werknemer de pensioenleeftijd bereikt. [...] | en dit totdat de werknemer de pensioenleeftijd bereikt. [...] | 
| Hoewel dit mechanisme geen discriminatie op basis van de leeftijd | Hoewel dit mechanisme geen discriminatie op basis van de leeftijd | 
| vormt, [moet] evenwel worden vastgesteld dat het ertoe leidt dat de | vormt, [moet] evenwel worden vastgesteld dat het ertoe leidt dat de | 
| oudste werknemers niet meer aan de arbeidsmarkt deelnemen. Het gaat om | oudste werknemers niet meer aan de arbeidsmarkt deelnemen. Het gaat om | 
| een verlies aan menselijk potentieel en om de versterking van de oude | een verlies aan menselijk potentieel en om de versterking van de oude | 
| mentaliteit die er in bestaat te denken dat het beter is deze personen | mentaliteit die er in bestaat te denken dat het beter is deze personen | 
| thuis te laten zitten en ze correct te vergoeden, eerder dan ze uit te | thuis te laten zitten en ze correct te vergoeden, eerder dan ze uit te | 
| nodigen zich te heroriënteren, met name via opleidingen, zodat ze een | nodigen zich te heroriënteren, met name via opleidingen, zodat ze een | 
| nieuwe kans krijgen om zich op de arbeidsmarkt te integreren. | nieuwe kans krijgen om zich op de arbeidsmarkt te integreren. | 
| Om dit soort praktijken te beperken, wordt, vanaf 1 januari 2018, een | Om dit soort praktijken te beperken, wordt, vanaf 1 januari 2018, een | 
| activeringsbijdrage met de volgende kenmerken ingesteld : | activeringsbijdrage met de volgende kenmerken ingesteld : | 
| [...] | [...] | 
| De tekst preciseert het toepassingsgebied in de tijd van betreffende | De tekst preciseert het toepassingsgebied in de tijd van betreffende | 
| bijdrage. Deze is niet verschuldigd voor de werknemers die in een | bijdrage. Deze is niet verschuldigd voor de werknemers die in een | 
| mechanisme van volledige vrijstelling van prestaties zijn gestapt voor | mechanisme van volledige vrijstelling van prestaties zijn gestapt voor | 
| 28 september 2017 en evenmin voor de werknemers die in een mechanisme | 28 september 2017 en evenmin voor de werknemers die in een mechanisme | 
| van volledige vrijstelling van prestaties stappen in toepassing van | van volledige vrijstelling van prestaties stappen in toepassing van | 
| een collectieve arbeidsovereenkomst van bepaalde duur gesloten in het | een collectieve arbeidsovereenkomst van bepaalde duur gesloten in het | 
| bevoegde paritair orgaan en neergelegd op de griffie van de Algemene | bevoegde paritair orgaan en neergelegd op de griffie van de Algemene | 
| Directie Collectieve Arbeidsbetrekkingen vóór 28 september 2017 » | Directie Collectieve Arbeidsbetrekkingen vóór 28 september 2017 » | 
| (Parl. St., Kamer, 2017-2018, DOC 54-2746/001, pp. 22 tot 24). | (Parl. St., Kamer, 2017-2018, DOC 54-2746/001, pp. 22 tot 24). | 
| B.1.3. De bestreden bepalingen voeren een activeringsbijdrage in die | B.1.3. De bestreden bepalingen voeren een activeringsbijdrage in die | 
| verschuldigd is door de werkgever in het geval dat een werknemer geen | verschuldigd is door de werkgever in het geval dat een werknemer geen | 
| enkele prestatie gedurende een volledig kwartaal levert bij dezelfde | enkele prestatie gedurende een volledig kwartaal levert bij dezelfde | 
| werkgever. In geval van vrijstelling van prestaties tijdens de | werkgever. In geval van vrijstelling van prestaties tijdens de | 
| opzeggingsperiode en tijdens de wettelijke volledige schorsingen van | opzeggingsperiode en tijdens de wettelijke volledige schorsingen van | 
| de uitvoering van de arbeidsovereenkomst, is die bijdrage evenwel niet | de uitvoering van de arbeidsovereenkomst, is die bijdrage evenwel niet | 
| verschuldigd. | verschuldigd. | 
| Het bedrag van de bijdrage hangt af van de leeftijd van de werknemer | Het bedrag van de bijdrage hangt af van de leeftijd van de werknemer | 
| en bedraagt 10 tot 20 % van zijn brutokwartaalloon : hoe ouder de | en bedraagt 10 tot 20 % van zijn brutokwartaalloon : hoe ouder de | 
| werknemer is, hoe minder hoog de te betalen bijdrage is. Bovendien | werknemer is, hoe minder hoog de te betalen bijdrage is. Bovendien | 
| wordt in verminderings- en vrijstellingsmechanismen voorzien wanneer | wordt in verminderings- en vrijstellingsmechanismen voorzien wanneer | 
| de werknemer opleidingen volgt tijdens de periode van vrijstelling van | de werknemer opleidingen volgt tijdens de periode van vrijstelling van | 
| prestaties. | prestaties. | 
| Die bijdrage is verschuldigd tot op het ogenblik waarop het recht van | Die bijdrage is verschuldigd tot op het ogenblik waarop het recht van | 
| de werknemer om met pensioen te gaan zich opent. | de werknemer om met pensioen te gaan zich opent. | 
| Ten gronde | Ten gronde | 
| B.2. De verzoekende partij leidt een enig middel af uit de schending, | B.2. De verzoekende partij leidt een enig middel af uit de schending, | 
| door de bestreden bepalingen, van de artikelen 10 en 11 van de | door de bestreden bepalingen, van de artikelen 10 en 11 van de | 
| Grondwet, al dan niet in samenhang gelezen met artikel 2 van het | Grondwet, al dan niet in samenhang gelezen met artikel 2 van het | 
| Burgerlijk Wetboek en met het beginsel van de niet-retroactiviteit van | Burgerlijk Wetboek en met het beginsel van de niet-retroactiviteit van | 
| de wetten, met het rechtszekerheidsbeginsel en met het | de wetten, met het rechtszekerheidsbeginsel en met het | 
| vertrouwensbeginsel. | vertrouwensbeginsel. | 
| Zij voert in essentie aan dat de artikelen 66 en 67 van de wet van 25 | Zij voert in essentie aan dat de artikelen 66 en 67 van de wet van 25 | 
| december 2017 een overgangsregeling invoeren die onverantwoorde | december 2017 een overgangsregeling invoeren die onverantwoorde | 
| verschillen in behandeling instelt ten nadele van de werkgevers van | verschillen in behandeling instelt ten nadele van de werkgevers van | 
| werknemers die in een mechanisme van volledige vrijstelling van | werknemers die in een mechanisme van volledige vrijstelling van | 
| prestaties zijn gestapt na 27 september 2017 maar vóór de bekendmaking | prestaties zijn gestapt na 27 september 2017 maar vóór de bekendmaking | 
| van de wet, op 29 december 2017, alsook ten nadele van de werkgevers | van de wet, op 29 december 2017, alsook ten nadele van de werkgevers | 
| die een collectieve overeenkomst die voorziet in een regeling van | die een collectieve overeenkomst die voorziet in een regeling van | 
| vrijstelling van prestaties, hebben gesloten en op de griffie van de | vrijstelling van prestaties, hebben gesloten en op de griffie van de | 
| FOD Werkgelegenheid hebben neergelegd na 27 september 2017 maar vóór | FOD Werkgelegenheid hebben neergelegd na 27 september 2017 maar vóór | 
| de bekendmaking van de wet, op 29 december 2017. | de bekendmaking van de wet, op 29 december 2017. | 
| Door de scharnierdatum vast te stellen op 28 september 2017 in plaats | Door de scharnierdatum vast te stellen op 28 september 2017 in plaats | 
| van op de dag van de bekendmaking van de bestreden wet in het Belgisch | van op de dag van de bekendmaking van de bestreden wet in het Belgisch | 
| Staatsblad, zou de wetgever aldus een onverantwoord verschil in | Staatsblad, zou de wetgever aldus een onverantwoord verschil in | 
| behandeling in het leven hebben geroepen ten nadele van de twee | behandeling in het leven hebben geroepen ten nadele van de twee | 
| categorieën van werkgevers van werknemers die, aangezien zij tussen 28 | categorieën van werkgevers van werknemers die, aangezien zij tussen 28 | 
| september 2017 en 29 december 2017 in het vrijstellingsmechanisme zijn | september 2017 en 29 december 2017 in het vrijstellingsmechanisme zijn | 
| gestapt, ertoe zijn gehouden de activeringsbijdrage te betalen, in | gestapt, ertoe zijn gehouden de activeringsbijdrage te betalen, in | 
| tegenstelling tot de werkgevers wier werknemers in het | tegenstelling tot de werkgevers wier werknemers in het | 
| vrijstellingsmechanisme zijn gestapt of de werkgevers die een | vrijstellingsmechanisme zijn gestapt of de werkgevers die een | 
| collectieve overeenkomst hebben gesloten en neergelegd vóór 28 | collectieve overeenkomst hebben gesloten en neergelegd vóór 28 | 
| september 2017, die die betaling niet moeten verrichten. Het is niet | september 2017, die die betaling niet moeten verrichten. Het is niet | 
| het retroactieve karakter dat de verzoekende partij aan de bestreden | het retroactieve karakter dat de verzoekende partij aan de bestreden | 
| bepalingen verwijt, maar de keuze om de scharnierdatum vast te stellen | bepalingen verwijt, maar de keuze om de scharnierdatum vast te stellen | 
| op 28 september 2017, zijnde vóór de bekendmaking van de wet in het | op 28 september 2017, zijnde vóór de bekendmaking van de wet in het | 
| Belgisch Staatsblad, op 29 december 2017. Die keuze zou het beginsel | Belgisch Staatsblad, op 29 december 2017. Die keuze zou het beginsel | 
| van gelijkheid en niet-discriminatie, alsook het rechtszekerheids- en | van gelijkheid en niet-discriminatie, alsook het rechtszekerheids- en | 
| vertrouwensbeginsel schenden. | vertrouwensbeginsel schenden. | 
| B.3. De Ministerraad doet gelden dat de bestreden bepalingen niet | B.3. De Ministerraad doet gelden dat de bestreden bepalingen niet | 
| retroactief zijn en dat zij onmiddellijk van toepassing zijn. Artikel | retroactief zijn en dat zij onmiddellijk van toepassing zijn. Artikel | 
| 67 van de wet van 25 december 2017 bepaalt immers dat de bestreden | 67 van de wet van 25 december 2017 bepaalt immers dat de bestreden | 
| bepalingen pas op 1 januari 2018 in werking treden en dat de eerste | bepalingen pas op 1 januari 2018 in werking treden en dat de eerste | 
| activeringsbijdragen bijgevolg pas verschuldigd zijn in geval van een | activeringsbijdragen bijgevolg pas verschuldigd zijn in geval van een | 
| volledige vrijstelling van werkzaamheden tijdens het eerste kwartaal | volledige vrijstelling van werkzaamheden tijdens het eerste kwartaal | 
| van 2018. | van 2018. | 
| B.4. Er dient te worden onderzocht of de activeringsbijdrage, zoals | B.4. Er dient te worden onderzocht of de activeringsbijdrage, zoals | 
| zij krachtens de artikelen 66 en 67 van de wet van 25 december 2017 | zij krachtens de artikelen 66 en 67 van de wet van 25 december 2017 | 
| van toepassing is, ten aanzien van het doel en de nadere regels ervan, | van toepassing is, ten aanzien van het doel en de nadere regels ervan, | 
| als retroactief dient te worden aangemerkt. | als retroactief dient te worden aangemerkt. | 
| B.5. Een regel moet als retroactief worden gekwalificeerd wanneer hij | B.5. Een regel moet als retroactief worden gekwalificeerd wanneer hij | 
| van toepassing is op feiten, handelingen en toestanden die definitief | van toepassing is op feiten, handelingen en toestanden die definitief | 
| waren voltrokken op het ogenblik dat hij in werking is getreden. | waren voltrokken op het ogenblik dat hij in werking is getreden. | 
| Te dezen is de activeringsbijdrage verschuldigd door werkgevers van | Te dezen is de activeringsbijdrage verschuldigd door werkgevers van | 
| werknemers die, via individuele of collectieve overeenkomsten, in het | werknemers die, via individuele of collectieve overeenkomsten, in het | 
| mechanisme van volledige vrijstelling zijn gestapt tussen 28 september | mechanisme van volledige vrijstelling zijn gestapt tussen 28 september | 
| 2017 en 29 december 2017, met andere woorden vóór de datum van | 2017 en 29 december 2017, met andere woorden vóór de datum van | 
| bekendmaking van de wet van 25 december 2017 in het Belgisch | bekendmaking van de wet van 25 december 2017 in het Belgisch | 
| Staatsblad en vóór de inwerkingtreding ervan, op 1 januari 2018. | Staatsblad en vóór de inwerkingtreding ervan, op 1 januari 2018. | 
| Zoals zij bij de bestreden overgangsbepalingen en datum van | Zoals zij bij de bestreden overgangsbepalingen en datum van | 
| inwerkingtreding van de wet van 25 december 2017 wordt geregeld, is de | inwerkingtreding van de wet van 25 december 2017 wordt geregeld, is de | 
| invoering van de activeringsbijdrage niet retroactief. De eerste | invoering van de activeringsbijdrage niet retroactief. De eerste | 
| activeringsbijdragen zijn immers pas verschuldigd vanaf het eerste | activeringsbijdragen zijn immers pas verschuldigd vanaf het eerste | 
| kwartaal van 2018 door de werkgevers wier werknemers in een mechanisme | kwartaal van 2018 door de werkgevers wier werknemers in een mechanisme | 
| van volledige vrijstelling zijn gestapt. | van volledige vrijstelling zijn gestapt. | 
| B.6.1. De activeringsbijdrage vormt een maatregel die ertoe strekt de | B.6.1. De activeringsbijdrage vormt een maatregel die ertoe strekt de | 
| werkgevers te responsabiliseren die gebruikmaken van de volledige | werkgevers te responsabiliseren die gebruikmaken van de volledige | 
| vrijstelling van prestaties voor oudere werknemers en die tegelijk hun | vrijstelling van prestaties voor oudere werknemers en die tegelijk hun | 
| loon behouden. De activeringsbijdrage maakt deel uit van een geheel | loon behouden. De activeringsbijdrage maakt deel uit van een geheel | 
| van ruimere maatregelen die ertoe strekken oudere werknemers aan het | van ruimere maatregelen die ertoe strekken oudere werknemers aan het | 
| werk te houden, omdat zij een belangrijk menselijk potentieel | werk te houden, omdat zij een belangrijk menselijk potentieel | 
| uitmaken. Daarenboven wordt met die bijdrage ook een budgettair doel | uitmaken. Daarenboven wordt met die bijdrage ook een budgettair doel | 
| nagestreefd. Aangezien de vrijstellingen van prestaties vaak gepaard | nagestreefd. Aangezien de vrijstellingen van prestaties vaak gepaard | 
| gaan met minder hoge bezoldigingen, lijdt de sociale zekerheid immers | gaan met minder hoge bezoldigingen, lijdt de sociale zekerheid immers | 
| een verlies, dat bovendien wordt vergroot door het feit dat de | een verlies, dat bovendien wordt vergroot door het feit dat de | 
| werkgever van oudere werknemers recht heeft op een vermindering van de | werkgever van oudere werknemers recht heeft op een vermindering van de | 
| werkgeversbijdrage (de zogenaamde « doelgroepvermindering voor oudere | werkgeversbijdrage (de zogenaamde « doelgroepvermindering voor oudere | 
| werknemers »). De activeringsbijdrage beoogt aldus het verlies | werknemers »). De activeringsbijdrage beoogt aldus het verlies | 
| gedeeltelijk te compenseren. | gedeeltelijk te compenseren. | 
| B.6.2. Hoewel die legitieme doelstellingen verantwoorden dat de | B.6.2. Hoewel die legitieme doelstellingen verantwoorden dat de | 
| bestreden bepalingen van toepassing zijn op de volledige | bestreden bepalingen van toepassing zijn op de volledige | 
| vrijstellingen van prestaties die tussen 28 september 2017 en 29 | vrijstellingen van prestaties die tussen 28 september 2017 en 29 | 
| december 2017 tussen een werkgever en een werknemer zijn | december 2017 tussen een werkgever en een werknemer zijn | 
| overeengekomen, alsook op de collectieve overeenkomsten die in een | overeengekomen, alsook op de collectieve overeenkomsten die in een | 
| regeling van vrijstelling van prestaties voorzien en die tussen 28 | regeling van vrijstelling van prestaties voorzien en die tussen 28 | 
| september 2017 en 29 december 2017 op de griffie van de FOD | september 2017 en 29 december 2017 op de griffie van de FOD | 
| Werkgelegenheid zijn neergelegd, moet worden onderzocht of de keuze om | Werkgelegenheid zijn neergelegd, moet worden onderzocht of de keuze om | 
| de scharnierdatum vast te stellen op 28 september 2017 niet op | de scharnierdatum vast te stellen op 28 september 2017 niet op | 
| discriminerende wijze, in vergelijking met andere categorieën van | discriminerende wijze, in vergelijking met andere categorieën van | 
| werkgevers, afbreuk doet aan het recht op rechtszekerheid en aan de | werkgevers, afbreuk doet aan het recht op rechtszekerheid en aan de | 
| inachtneming van het beginsel van het gewettigd vertrouwen ten aanzien | inachtneming van het beginsel van het gewettigd vertrouwen ten aanzien | 
| van de werkgevers op wie de overgangsbepalingen betrekking hebben. | van de werkgevers op wie de overgangsbepalingen betrekking hebben. | 
| B.6.3. Het wetsontwerp dat tot de bestreden wet heeft geleid, dateert | B.6.3. Het wetsontwerp dat tot de bestreden wet heeft geleid, dateert | 
| van 31 oktober 2017; het werd ingediend in de Kamer van | van 31 oktober 2017; het werd ingediend in de Kamer van | 
| volksvertegenwoordigers op 6 november 2017 en aangenomen op 21 | volksvertegenwoordigers op 6 november 2017 en aangenomen op 21 | 
| december 2017; de wet werd op 29 december 2017 bekendgemaakt. | december 2017; de wet werd op 29 december 2017 bekendgemaakt. | 
| Op 26 juli 2017 heeft het beginsel van de activeringsbijdrage het | Op 26 juli 2017 heeft het beginsel van de activeringsbijdrage het | 
| voorwerp uitgemaakt van een mededeling op de website van de FOD | voorwerp uitgemaakt van een mededeling op de website van de FOD | 
| Werkgelegenheid, waarin werd vermeld : | Werkgelegenheid, waarin werd vermeld : | 
| « [...] Daarnaast zullen bedrijven die oudere werknemers inactief | « [...] Daarnaast zullen bedrijven die oudere werknemers inactief | 
| thuis zetten en doorbetalen, een activeringsbijdrage moeten betalen. | thuis zetten en doorbetalen, een activeringsbijdrage moeten betalen. | 
| Daarnaast worden ze verplicht om voor die werknemers vormingen te | Daarnaast worden ze verplicht om voor die werknemers vormingen te | 
| voorzien. De regering wil bedrijven met die maatregel aanmoedigen om | voorzien. De regering wil bedrijven met die maatregel aanmoedigen om | 
| oudere werknemers te herscholen eerder dan ze betaald thuis te zetten | oudere werknemers te herscholen eerder dan ze betaald thuis te zetten | 
| » | » | 
| (http://www.krispeeters.be/portfolio/akkoord-zorgt-voor-méér-jobs-en-méér-koopkracht). | (http://www.krispeeters.be/portfolio/akkoord-zorgt-voor-méér-jobs-en-méér-koopkracht). | 
| De aankondiging van de bedoeling van de Regering via een mededeling | De aankondiging van de bedoeling van de Regering via een mededeling | 
| kan de ontstentenis van een wet, te dezen van de bestreden artikelen | kan de ontstentenis van een wet, te dezen van de bestreden artikelen | 
| 66 en 67 van de wet van 25 december 2017, die de enige zijn waarin met | 66 en 67 van de wet van 25 december 2017, die de enige zijn waarin met | 
| zekerheid wordt gepreciseerd waaruit het mechanisme van de | zekerheid wordt gepreciseerd waaruit het mechanisme van de | 
| activeringsbijdrage, de toepassingswijze ervan, de overgangsbepalingen | activeringsbijdrage, de toepassingswijze ervan, de overgangsbepalingen | 
| en de datum van inwerkingtreding van die nieuwe bepalingen bestaan, | en de datum van inwerkingtreding van die nieuwe bepalingen bestaan, | 
| niet compenseren. | niet compenseren. | 
| Daarenboven wordt de keuze om de scharnierdatum vast te stellen op 28 | Daarenboven wordt de keuze om de scharnierdatum vast te stellen op 28 | 
| september 2017 niet verantwoord. Hoewel kan worden aangenomen dat de | september 2017 niet verantwoord. Hoewel kan worden aangenomen dat de | 
| activeringsbijdrage niet verschuldigd is door de werkgevers van | activeringsbijdrage niet verschuldigd is door de werkgevers van | 
| werknemers die vóór die datum in een mechanisme van volledige | werknemers die vóór die datum in een mechanisme van volledige | 
| vrijstelling van prestaties zijn gestapt, om reden dat zij het bestaan | vrijstelling van prestaties zijn gestapt, om reden dat zij het bestaan | 
| van het bij de artikelen 66 en 67 van de wet van 25 december 2017 | van het bij de artikelen 66 en 67 van de wet van 25 december 2017 | 
| ingevoerde mechanisme van de activeringsbijdrage niet konden kennen, | ingevoerde mechanisme van de activeringsbijdrage niet konden kennen, | 
| verantwoordt zulks niet dat de werkgevers van werknemers die tussen 28 | verantwoordt zulks niet dat de werkgevers van werknemers die tussen 28 | 
| september 2017 en de datum van bekendmaking van de bestreden | september 2017 en de datum van bekendmaking van de bestreden | 
| bepalingen in het Belgisch Staatsblad op 29 december 2017 in een | bepalingen in het Belgisch Staatsblad op 29 december 2017 in een | 
| mechanisme van vrijstelling van prestaties zijn gestapt, ertoe zijn | mechanisme van vrijstelling van prestaties zijn gestapt, ertoe zijn | 
| gehouden die bijdrage te betalen. Net zoals de ingevolge de | gehouden die bijdrage te betalen. Net zoals de ingevolge de | 
| overgangsbepalingen vrijgestelde werkgevers konden die werkgevers | overgangsbepalingen vrijgestelde werkgevers konden die werkgevers | 
| immers niet met zekerheid weten welke de toepassingswijze van de wet | immers niet met zekerheid weten welke de toepassingswijze van de wet | 
| in hun situatie zouden zijn. | in hun situatie zouden zijn. | 
| De door de Ministerraad gegeven verantwoording volgens welke de | De door de Ministerraad gegeven verantwoording volgens welke de | 
| werkgevers op de hoogte zouden zijn gebracht van het mechanisme van de | werkgevers op de hoogte zouden zijn gebracht van het mechanisme van de | 
| activeringsbijdrage via de mededeling die op 26 juli 2017 door de | activeringsbijdrage via de mededeling die op 26 juli 2017 door de | 
| minister van Werk is gepubliceerd, in tegenstelling tot de werkgevers | minister van Werk is gepubliceerd, in tegenstelling tot de werkgevers | 
| die niet door de overgangsbepaling zijn gedekt, is des te minder | die niet door de overgangsbepaling zijn gedekt, is des te minder | 
| relevant daar de werkgevers van werknemers die tussen 25 juli 2017 en | relevant daar de werkgevers van werknemers die tussen 25 juli 2017 en | 
| 28 september 2017 in een mechanisme van volledige vrijstelling van | 28 september 2017 in een mechanisme van volledige vrijstelling van | 
| prestaties zijn gestapt, de vrijstelling van de betaling van de | prestaties zijn gestapt, de vrijstelling van de betaling van de | 
| bijdrage toch genieten, terwijl ook zij kennis hadden kunnen nemen van | bijdrage toch genieten, terwijl ook zij kennis hadden kunnen nemen van | 
| de mededeling van 26 juli 2017. | de mededeling van 26 juli 2017. | 
| Daaruit vloeit voort dat doordat de bestreden bepalingen van | Daaruit vloeit voort dat doordat de bestreden bepalingen van | 
| toepassing zijn op de werkgevers die overeenkomsten inzake | toepassing zijn op de werkgevers die overeenkomsten inzake | 
| vrijstelling van prestaties hebben gesloten of die op de griffie van | vrijstelling van prestaties hebben gesloten of die op de griffie van | 
| het ministerie van Tewerkstelling collectieve overeenkomsten met | het ministerie van Tewerkstelling collectieve overeenkomsten met | 
| betrekking tot het mechanisme van volledige vrijstelling van | betrekking tot het mechanisme van volledige vrijstelling van | 
| prestaties hebben neergelegd tussen 28 september 2017 en 29 december | prestaties hebben neergelegd tussen 28 september 2017 en 29 december | 
| 2017, zij die werkgevers verschillend behandelen en zonder dat enige | 2017, zij die werkgevers verschillend behandelen en zonder dat enige | 
| verantwoording wordt gegeven voor de keuze om de scharnierdatum vast | verantwoording wordt gegeven voor de keuze om de scharnierdatum vast | 
| te stellen op 28 september 2017, ten opzichte van de werkgevers van | te stellen op 28 september 2017, ten opzichte van de werkgevers van | 
| werknemers die vóór die datum in een mechanisme van volledige | werknemers die vóór die datum in een mechanisme van volledige | 
| vrijstelling van prestaties zijn gestapt, en in het bijzonder ten | vrijstelling van prestaties zijn gestapt, en in het bijzonder ten | 
| opzichte van de werkgevers die dergelijke akkoorden tussen 26 juli | opzichte van de werkgevers die dergelijke akkoorden tussen 26 juli | 
| 2017 en 28 september 2017 hebben gesloten. Daarenboven behandelen | 2017 en 28 september 2017 hebben gesloten. Daarenboven behandelen | 
| dezelfde overgangsbepalingen de werkgevers die individuele of | dezelfde overgangsbepalingen de werkgevers die individuele of | 
| collectieve overeenkomsten hebben gesloten tussen 28 september 2017 en | collectieve overeenkomsten hebben gesloten tussen 28 september 2017 en | 
| 29 december 2017 en de werkgevers die die overeenkomsten hebben | 29 december 2017 en de werkgevers die die overeenkomsten hebben | 
| gesloten na de bekendmaking van de bestreden bepalingen in het | gesloten na de bekendmaking van de bestreden bepalingen in het | 
| Belgisch Staatsblad, op dezelfde wijze zonder dat daarvoor een | Belgisch Staatsblad, op dezelfde wijze zonder dat daarvoor een | 
| redelijke verantwoording bestaat. | redelijke verantwoording bestaat. | 
| In die mate is het middel gegrond. | In die mate is het middel gegrond. | 
| B.7. Het tweede en het derde lid van paragraaf 3septdecies van artikel | B.7. Het tweede en het derde lid van paragraaf 3septdecies van artikel | 
| 38 van de wet van 29 juni 1981 « houdende de algemene beginselen van | 38 van de wet van 29 juni 1981 « houdende de algemene beginselen van | 
| de sociale zekerheid voor werknemers », zoals aangevuld bij artikel 66 | de sociale zekerheid voor werknemers », zoals aangevuld bij artikel 66 | 
| van de programmawet van 25 december 2017, dienen te worden vernietigd | van de programmawet van 25 december 2017, dienen te worden vernietigd | 
| in zoverre de vrijstellingen van de bijdrage die erin worden beoogd, | in zoverre de vrijstellingen van de bijdrage die erin worden beoogd, | 
| niet van toepassing zijn op de werknemers die in een mechanisme van | niet van toepassing zijn op de werknemers die in een mechanisme van | 
| volledige vrijstelling van prestaties zijn gestapt met toepassing van | volledige vrijstelling van prestaties zijn gestapt met toepassing van | 
| een individuele of een collectieve arbeidsovereenkomst die tussen 28 | een individuele of een collectieve arbeidsovereenkomst die tussen 28 | 
| september 2017 en 29 december 2017 is gesloten. | september 2017 en 29 december 2017 is gesloten. | 
| Om die redenen, | Om die redenen, | 
| het Hof | het Hof | 
| vernietigt artikel 38, § 3septdecies, tweede en derde lid, van de wet | vernietigt artikel 38, § 3septdecies, tweede en derde lid, van de wet | 
| van 29 juni 1981 « houdende de algemene beginselen van de sociale | van 29 juni 1981 « houdende de algemene beginselen van de sociale | 
| zekerheid voor werknemers », zoals aangevuld bij artikel 66 van de | zekerheid voor werknemers », zoals aangevuld bij artikel 66 van de | 
| programmawet van 25 december 2017, in zoverre de vrijstellingen van de | programmawet van 25 december 2017, in zoverre de vrijstellingen van de | 
| bijdrage die erin worden beoogd, niet van toepassing zijn op de | bijdrage die erin worden beoogd, niet van toepassing zijn op de | 
| werknemers die in een mechanisme van volledige vrijstelling van | werknemers die in een mechanisme van volledige vrijstelling van | 
| prestaties zijn gestapt met toepassing van een individuele of | prestaties zijn gestapt met toepassing van een individuele of | 
| collectieve arbeidsovereenkomst die tussen 28 september 2017 en 29 | collectieve arbeidsovereenkomst die tussen 28 september 2017 en 29 | 
| december 2017 is gesloten. | december 2017 is gesloten. | 
| Aldus gewezen in het Frans, het Nederlands en het Duits, | Aldus gewezen in het Frans, het Nederlands en het Duits, | 
| overeenkomstig artikel 65 van de bijzondere wet van 6 januari 1989 op | overeenkomstig artikel 65 van de bijzondere wet van 6 januari 1989 op | 
| het Grondwettelijk Hof, op 24 oktober 2019. | het Grondwettelijk Hof, op 24 oktober 2019. | 
| De griffier, | De griffier, | 
| F. Meersschaut | F. Meersschaut | 
| De voorzitter, | De voorzitter, | 
| F. Daoût | F. Daoût |