Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Arrest Van Het Grondwettelijk Hof van --
← Terug naar "Bericht voorgeschreven bij artikel 74 van de bijzondere wet van 6 januari 1989 a. Bij arrest nr. 192.193 van 2 april 2009 in zake de vzw « Action et défense de l'environnement de la vallée de la Senne et de ses affluents » en anderen tegen het « 1. Is artikel 15 van het decreet van het Waals Parlement van 17 juli 2008 betreffende enkele verg(...)"
Bericht voorgeschreven bij artikel 74 van de bijzondere wet van 6 januari 1989 a. Bij arrest nr. 192.193 van 2 april 2009 in zake de vzw « Action et défense de l'environnement de la vallée de la Senne et de ses affluents » en anderen tegen het « 1. Is artikel 15 van het decreet van het Waals Parlement van 17 juli 2008 betreffende enkele verg(...) Bericht voorgeschreven bij artikel 74 van de bijzondere wet van 6 januari 1989 a. Bij arrest nr. 192.193 van 2 april 2009 in zake de vzw « Action et défense de l'environnement de la vallée de la Senne et de ses affluents » en anderen tegen het « 1. Is artikel 15 van het decreet van het Waals Parlement van 17 juli 2008 betreffende enkele verg(...)
GRONDWETTELIJK HOF GRONDWETTELIJK HOF
Bericht voorgeschreven bij artikel 74 van de bijzondere wet van 6 Bericht voorgeschreven bij artikel 74 van de bijzondere wet van 6
januari 1989 januari 1989
a. Bij arrest nr. 192.193 van 2 april 2009 in zake de vzw « Action et a. Bij arrest nr. 192.193 van 2 april 2009 in zake de vzw « Action et
défense de l'environnement de la vallée de la Senne et de ses défense de l'environnement de la vallée de la Senne et de ses
affluents » en anderen tegen het Waalse Gewest, tussenkomende partij : affluents » en anderen tegen het Waalse Gewest, tussenkomende partij :
de cvba « Intercommunale du Brabant wallon », waarvan de expeditie ter de cvba « Intercommunale du Brabant wallon », waarvan de expeditie ter
griffie van het Hof is ingekomen op 14 mei 2009, heeft de Raad van griffie van het Hof is ingekomen op 14 mei 2009, heeft de Raad van
State de volgende prejudiciële vragen gesteld : State de volgende prejudiciële vragen gesteld :
« 1. Is artikel 15 van het decreet van het Waals Parlement van 17 juli « 1. Is artikel 15 van het decreet van het Waals Parlement van 17 juli
2008 betreffende enkele vergunningen waarvoor er dringende redenen van 2008 betreffende enkele vergunningen waarvoor er dringende redenen van
algemeen belang bestaan, in zoverre het het ministerieel besluit van algemeen belang bestaan, in zoverre het het ministerieel besluit van
19 juni 2008 ' betreffende de globale vergunning verstrekt aan de 19 juni 2008 ' betreffende de globale vergunning verstrekt aan de
intercommunale IBW voor de bouw en de uitbating van het intercommunale IBW voor de bouw en de uitbating van het
zuiveringsstation op de Hain, 92 000 equivalent-inwoners groot, in de zuiveringsstation op de Hain, 92 000 equivalent-inwoners groot, in de
gemeente Kasteelbrakel ' ratificeert, gebaseerd op motieven die kunnen gemeente Kasteelbrakel ' ratificeert, gebaseerd op motieven die kunnen
vallen onder de categorie van de voldoende dringende redenen van vallen onder de categorie van de voldoende dringende redenen van
algemeen belang teneinde, ten aanzien van de artikelen 10 en 11 van de algemeen belang teneinde, ten aanzien van de artikelen 10 en 11 van de
Grondwet, te verantwoorden dat het Waals Parlement optreedt in de Grondwet, te verantwoorden dat het Waals Parlement optreedt in de
individuele procedure van afgifte van de globale vergunning, waardoor individuele procedure van afgifte van de globale vergunning, waardoor
aan die vergunning de waarde wordt verleend van een wetgevende aan die vergunning de waarde wordt verleend van een wetgevende
handeling en, in voorkomend geval, dat te dezen een uitzondering wordt handeling en, in voorkomend geval, dat te dezen een uitzondering wordt
gemaakt op het beginsel van de scheiding der machten, al dan niet ten gemaakt op het beginsel van de scheiding der machten, al dan niet ten
nadele van de personen die het project in rechte betwisten ? nadele van de personen die het project in rechte betwisten ?
2. Kan artikel 15 van het decreet van het Waals Parlement van 17 juli 2. Kan artikel 15 van het decreet van het Waals Parlement van 17 juli
2008 betreffende enkele vergunningen waarvoor er dringende redenen van 2008 betreffende enkele vergunningen waarvoor er dringende redenen van
algemeen belang bestaan, zonder de artikelen 10, 11 en 23 van de algemeen belang bestaan, zonder de artikelen 10, 11 en 23 van de
Grondwet te schenden, het Waals Parlement ertoe machtigen de globale Grondwet te schenden, het Waals Parlement ertoe machtigen de globale
vergunning van 19 juni 2008 te ratificeren, zonder in voorkomend geval vergunning van 19 juni 2008 te ratificeren, zonder in voorkomend geval
de grond van het dossier en inzonderheid de wettigheidskritiek te de grond van het dossier en inzonderheid de wettigheidskritiek te
onderzoeken die de verzoekende partijen hebben geformuleerd in het onderzoeken die de verzoekende partijen hebben geformuleerd in het
beroep dat hangende is voor de Raad van State ? beroep dat hangende is voor de Raad van State ?
3. Schendt artikel 15 van het decreet van het Waals Parlement van 17 3. Schendt artikel 15 van het decreet van het Waals Parlement van 17
juli 2008 betreffende enkele vergunningen waarvoor er dringende juli 2008 betreffende enkele vergunningen waarvoor er dringende
redenen van algemeen belang bestaan, in zoverre het het ministerieel redenen van algemeen belang bestaan, in zoverre het het ministerieel
besluit van 19 juni 2008 ' betreffende de globale vergunning verstrekt besluit van 19 juni 2008 ' betreffende de globale vergunning verstrekt
aan de intercommunale IBW voor de bouw en de uitbating van het aan de intercommunale IBW voor de bouw en de uitbating van het
zuiveringsstation op de Hain, 92 000 equivalent-inwoners groot, in de zuiveringsstation op de Hain, 92 000 equivalent-inwoners groot, in de
gemeente Kasteelbrakel ' ratificeert en uitsluit dat die door de gemeente Kasteelbrakel ' ratificeert en uitsluit dat die door de
Waalse Regering afgegeven vergunning, zoals de andere door een Waalse Regering afgegeven vergunning, zoals de andere door een
administratieve overheid afgegeven vergunningen, het voorwerp kan administratieve overheid afgegeven vergunningen, het voorwerp kan
uitmaken van een volledige wettigheidstoetsing door de Raad van State uitmaken van een volledige wettigheidstoetsing door de Raad van State
op beroep tot vernietiging van een belanghebbende, in het bijzonder op beroep tot vernietiging van een belanghebbende, in het bijzonder
wanneer dat beroep werd ingesteld vóór de inwerkingtreding van dat wanneer dat beroep werd ingesteld vóór de inwerkingtreding van dat
decreet, decreet,
- de regels die de bevoegdheid tussen de Staat, de gemeenschappen en - de regels die de bevoegdheid tussen de Staat, de gemeenschappen en
de gewesten verdelen en de gewesten verdelen en
- de artikelen 10, 11, 13 en 23 van de Grondwet, afzonderlijk of in - de artikelen 10, 11, 13 en 23 van de Grondwet, afzonderlijk of in
samenhang onderzocht, alsmede die artikelen in samenhang gelezen met samenhang onderzocht, alsmede die artikelen in samenhang gelezen met
de artikelen 8 en 9 van het Verdrag betreffende toegang tot de artikelen 8 en 9 van het Verdrag betreffende toegang tot
informatie, inspraak bij besluitvorming en toegang tot de rechter informatie, inspraak bij besluitvorming en toegang tot de rechter
inzake milieuaangelegenheden, gedaan te Aarhus op 25 juni 1988, en inzake milieuaangelegenheden, gedaan te Aarhus op 25 juni 1988, en
artikel 10bis van de richtlijn 85/337/EEG van 27 juni 1985 betreffende artikel 10bis van de richtlijn 85/337/EEG van 27 juni 1985 betreffende
de milieu-effectbeoordeling van bepaalde openbare en particuliere de milieu-effectbeoordeling van bepaalde openbare en particuliere
projecten, zoals gewijzigd bij de richtlijn 97/11/EG van de Raad van 3 projecten, zoals gewijzigd bij de richtlijn 97/11/EG van de Raad van 3
maart 1997 en bij de richtlijn 2003/35/EG van het Europees Parlement maart 1997 en bij de richtlijn 2003/35/EG van het Europees Parlement
en de Raad van 26 mei 2003, alsmede met de artikelen 6 en 8 van het en de Raad van 26 mei 2003, alsmede met de artikelen 6 en 8 van het
Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de
fundamentele vrijheden ? ». fundamentele vrijheden ? ».
b. Bij arrest nr. 192.192 van 2 april 2009 in zake de vzw « Le poumon b. Bij arrest nr. 192.192 van 2 april 2009 in zake de vzw « Le poumon
vert de La Hulpe » en anderen tegen het Waalse Gewest, tussenkomende vert de La Hulpe » en anderen tegen het Waalse Gewest, tussenkomende
partijen : de nv « Codic Belgique » en de vennootschap naar Amerikaans partijen : de nv « Codic Belgique » en de vennootschap naar Amerikaans
recht « Federal Express European Services Inc. », waarvan de expeditie recht « Federal Express European Services Inc. », waarvan de expeditie
ter griffie van het Hof is ingekomen op 14 mei 2009, heeft de Raad van ter griffie van het Hof is ingekomen op 14 mei 2009, heeft de Raad van
State de volgende prejudiciële vragen gesteld : State de volgende prejudiciële vragen gesteld :
« 1. Is artikel 16 van het decreet van het Waals Parlement van 17 juli « 1. Is artikel 16 van het decreet van het Waals Parlement van 17 juli
2008 betreffende enkele vergunningen waarvoor er dringende redenen van 2008 betreffende enkele vergunningen waarvoor er dringende redenen van
algemeen belang bestaan, in zoverre het het ministerieel besluit van 7 algemeen belang bestaan, in zoverre het het ministerieel besluit van 7
juli 2008 ' betreffende de milieuvergunning verstrekt aan NV Codic juli 2008 ' betreffende de milieuvergunning verstrekt aan NV Codic
België met als doel de uitbating van een administratief en België met als doel de uitbating van een administratief en
opleidingscentrum bevattende verscheidene technische installaties op opleidingscentrum bevattende verscheidene technische installaties op
een goed gelegen in Terhulpen, Brusselsesteenweg 135 ' ratificeert, een goed gelegen in Terhulpen, Brusselsesteenweg 135 ' ratificeert,
gebaseerd op motieven die kunnen vallen onder de categorie van de gebaseerd op motieven die kunnen vallen onder de categorie van de
voldoende dringende redenen van algemeen belang teneinde, ten aanzien voldoende dringende redenen van algemeen belang teneinde, ten aanzien
van de artikelen 10 en 11 van de Grondwet, te verantwoorden dat het van de artikelen 10 en 11 van de Grondwet, te verantwoorden dat het
Waals Parlement optreedt in de individuele procedure van afgifte van Waals Parlement optreedt in de individuele procedure van afgifte van
de milieuvergunning betreffende een privéproject, waardoor aan die de milieuvergunning betreffende een privéproject, waardoor aan die
vergunning de waarde wordt verleend van een wetgevende handeling, en, vergunning de waarde wordt verleend van een wetgevende handeling, en,
in voorkomend geval, dat te dezen een uitzondering wordt gemaakt op in voorkomend geval, dat te dezen een uitzondering wordt gemaakt op
het beginsel van de scheiding der machten, al dan niet ten nadele van het beginsel van de scheiding der machten, al dan niet ten nadele van
de personen die het project in rechte betwisten ? de personen die het project in rechte betwisten ?
2. Kan artikel 16 van het decreet van het Waals Parlement van 17 juli 2. Kan artikel 16 van het decreet van het Waals Parlement van 17 juli
2008 betreffende enkele vergunningen waarvoor er dringende redenen van 2008 betreffende enkele vergunningen waarvoor er dringende redenen van
algemeen belang bestaan, zonder de artikelen 10, 11 en 23 van de algemeen belang bestaan, zonder de artikelen 10, 11 en 23 van de
Grondwet te schenden, het Waals Parlement ertoe machtigen de Grondwet te schenden, het Waals Parlement ertoe machtigen de
milieuvergunning van 7 juli 2008 te ratificeren, zonder, in voorkomend milieuvergunning van 7 juli 2008 te ratificeren, zonder, in voorkomend
geval, de grond van het dossier betreffende de aanvraag tot vergunning geval, de grond van het dossier betreffende de aanvraag tot vergunning
en inzonderheid de bestaanbaarheid van het project met de bescherming en inzonderheid de bestaanbaarheid van het project met de bescherming
van de site waarop het moet worden gevestigd te onderzoeken, terwijl van de site waarop het moet worden gevestigd te onderzoeken, terwijl
die kwestie de schorsing van de uitvoering van de milieuvergunning die kwestie de schorsing van de uitvoering van de milieuvergunning
heeft verantwoord ? heeft verantwoord ?
3. Schendt artikel 16 van het decreet van het Waals Parlement van 17 3. Schendt artikel 16 van het decreet van het Waals Parlement van 17
juli 2008 betreffende enkele vergunningen waarvoor er dringende juli 2008 betreffende enkele vergunningen waarvoor er dringende
redenen van algemeen belang bestaan, in zoverre het het ministerieel redenen van algemeen belang bestaan, in zoverre het het ministerieel
besluit van 7 juli 2008 ' betreffende de milieuvergunning verstrekt besluit van 7 juli 2008 ' betreffende de milieuvergunning verstrekt
aan NV Codic België met als doel de uitbating van een administratief aan NV Codic België met als doel de uitbating van een administratief
en opleidingscentrum bevattende verscheidende technische installaties en opleidingscentrum bevattende verscheidende technische installaties
op een goed gelegen in Terhulpen, Brusselsesteenweg 135 ' ratificeert op een goed gelegen in Terhulpen, Brusselsesteenweg 135 ' ratificeert
en uitsluit dat die door de Waalse Regering afgegeven vergunning, en uitsluit dat die door de Waalse Regering afgegeven vergunning,
zoals de andere door een administratieve overheid afgegeven zoals de andere door een administratieve overheid afgegeven
vergunningen, het voorwerp kan uitmaken van een volledige vergunningen, het voorwerp kan uitmaken van een volledige
wettigheidstoetsing door de Raad van State op beroep tot vernietiging wettigheidstoetsing door de Raad van State op beroep tot vernietiging
van een belanghebbende, in het bijzonder wanneer dat beroep werd van een belanghebbende, in het bijzonder wanneer dat beroep werd
ingesteld vóór de inwerkingtreding van dat decreet, ingesteld vóór de inwerkingtreding van dat decreet,
- de regels die de bevoegdheid tussen de Staat, de gemeenschappen en - de regels die de bevoegdheid tussen de Staat, de gemeenschappen en
de gewesten verdelen en de gewesten verdelen en
- de artikelen 10, 11, 13 en 23 van de Grondwet, afzonderlijk of in - de artikelen 10, 11, 13 en 23 van de Grondwet, afzonderlijk of in
samenhang onderzocht, alsmede die artikelen in samenhang gelezen met samenhang onderzocht, alsmede die artikelen in samenhang gelezen met
de artikelen 8 en 9 van het Verdrag betreffende toegang tot de artikelen 8 en 9 van het Verdrag betreffende toegang tot
informatie, inspraak bij besluitvorming en toegang tot de rechter informatie, inspraak bij besluitvorming en toegang tot de rechter
inzake milieuaangelegenheden, gedaan te Aarhus op 25 juni 1988, en inzake milieuaangelegenheden, gedaan te Aarhus op 25 juni 1988, en
artikel 10bis van de richtlijn 85/337/EEG van 27 juni 1985 betreffende artikel 10bis van de richtlijn 85/337/EEG van 27 juni 1985 betreffende
de milieu-effectbeoordeling van bepaalde openbare en particuliere de milieu-effectbeoordeling van bepaalde openbare en particuliere
projecten, zoals gewijzigd bij de richtlijn 97/11/EG van de Raad van 3 projecten, zoals gewijzigd bij de richtlijn 97/11/EG van de Raad van 3
maart 1997 en bij de richtlijn 2003/35/EG van het Europees Parlement maart 1997 en bij de richtlijn 2003/35/EG van het Europees Parlement
en de Raad van 26 mei 2003, alsmede met de artikelen 6 en 8 van het en de Raad van 26 mei 2003, alsmede met de artikelen 6 en 8 van het
Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de
fundamentele vrijheden ? ». fundamentele vrijheden ? ».
c. Bij arrest nr. 192.197 van 2 april 2009 in zake de vzw « Le poumon c. Bij arrest nr. 192.197 van 2 april 2009 in zake de vzw « Le poumon
vert de La Hulpe » en anderen tegen het Waalse Gewest, tussenkomende vert de La Hulpe » en anderen tegen het Waalse Gewest, tussenkomende
partijen : nv « Codic Belgique » en de vennootschap naar Amerikaans partijen : nv « Codic Belgique » en de vennootschap naar Amerikaans
recht « Federal Express European Services Inc. », waarvan de expeditie recht « Federal Express European Services Inc. », waarvan de expeditie
ter griffie van het Hof is ingekomen op 14 mei 2009, heeft de Raad van ter griffie van het Hof is ingekomen op 14 mei 2009, heeft de Raad van
State de volgende prejudiciële vragen gesteld : State de volgende prejudiciële vragen gesteld :
« 1. Is artikel 17 van het decreet van het Waals Parlement van 17 juli « 1. Is artikel 17 van het decreet van het Waals Parlement van 17 juli
2008 betreffende enkele vergunningen waarvoor er dringende redenen van 2008 betreffende enkele vergunningen waarvoor er dringende redenen van
algemeen belang bestaan, in zoverre het het ministerieel besluit van 4 algemeen belang bestaan, in zoverre het het ministerieel besluit van 4
juni 2008 ' betreffende de [stedenbouwkundige vergunning] verstrekt juni 2008 ' betreffende de [stedenbouwkundige vergunning] verstrekt
aan de NV Codic België met als doel de [bouw] van een administratief aan de NV Codic België met als doel de [bouw] van een administratief
en opleidingscentrum bevattende verscheidene technische installaties en opleidingscentrum bevattende verscheidene technische installaties
op een goed gelegen in Terhulpen, Brusselsesteenweg 135 ' ratificeert, op een goed gelegen in Terhulpen, Brusselsesteenweg 135 ' ratificeert,
gebaseerd op motieven die kunnen vallen onder de categorie van de gebaseerd op motieven die kunnen vallen onder de categorie van de
voldoende dringende redenen van algemeen belang teneinde, ten aanzien voldoende dringende redenen van algemeen belang teneinde, ten aanzien
van de artikelen 10 en 11 van de Grondwet, te verantwoorden dat het van de artikelen 10 en 11 van de Grondwet, te verantwoorden dat het
Waals Parlement optreedt in de individuele procedure van afgifte van Waals Parlement optreedt in de individuele procedure van afgifte van
de stedenbouwkundige vergunning betreffende een privéproject, waardoor de stedenbouwkundige vergunning betreffende een privéproject, waardoor
aan die vergunning de waarde wordt verleend van een wetgevende aan die vergunning de waarde wordt verleend van een wetgevende
handeling, en, in voorkomend geval, dat te dezen een uitzondering handeling, en, in voorkomend geval, dat te dezen een uitzondering
wordt gemaakt op het beginsel van de scheiding der machten, al dan wordt gemaakt op het beginsel van de scheiding der machten, al dan
niet ten nadele van de personen die het project in rechte betwisten ? niet ten nadele van de personen die het project in rechte betwisten ?
2. Kan artikel 17 van het decreet van het Waals Parlement van 17 juli 2. Kan artikel 17 van het decreet van het Waals Parlement van 17 juli
2008 betreffende enkele vergunningen waarvoor er dringende redenen van 2008 betreffende enkele vergunningen waarvoor er dringende redenen van
algemeen belang bestaan, zonder de artikelen 10, 11 en 23 van de algemeen belang bestaan, zonder de artikelen 10, 11 en 23 van de
Grondwet te schenden, het Waals Parlement ertoe machtigen de Grondwet te schenden, het Waals Parlement ertoe machtigen de
stedenbouwkundige vergunning van 4 juni 2008 te ratificeren, zonder, stedenbouwkundige vergunning van 4 juni 2008 te ratificeren, zonder,
in voorkomend geval, de grond van het dossier en inzonderheid de in voorkomend geval, de grond van het dossier en inzonderheid de
bestaanbaarheid van het project met de goede ruimtelijke ordening in bestaanbaarheid van het project met de goede ruimtelijke ordening in
tegenwoordigheid van een blijkbaar onwettig gewestplan alsmede de tegenwoordigheid van een blijkbaar onwettig gewestplan alsmede de
bestaanbaarheid met de wettelijke bepalingen betreffende de gevolgen bestaanbaarheid met de wettelijke bepalingen betreffende de gevolgen
van de bescherming van de site te onderzoeken, terwijl die van de bescherming van de site te onderzoeken, terwijl die
vaststellingen tot de schorsing van de uitvoering van de door het vaststellingen tot de schorsing van de uitvoering van de door het
gemeentecollege afgegeven vergunning hebben geleid ? gemeentecollege afgegeven vergunning hebben geleid ?
3. Schendt artikel 17 van het decreet van het Waals Parlement van 17 3. Schendt artikel 17 van het decreet van het Waals Parlement van 17
juli 2008 betreffende enkele vergunningen waarvoor er dringende juli 2008 betreffende enkele vergunningen waarvoor er dringende
redenen van algemeen belang bestaan, in zoverre het het ministerieel redenen van algemeen belang bestaan, in zoverre het het ministerieel
besluit van 4 juni 2008 ' betreffende de [stedenbouwkundige besluit van 4 juni 2008 ' betreffende de [stedenbouwkundige
vergunning] verstrekt aan de NV Codic België met als doel de [bouw] vergunning] verstrekt aan de NV Codic België met als doel de [bouw]
van een administratief en opleidingscentrum bevattende verscheidende van een administratief en opleidingscentrum bevattende verscheidende
technische installaties op een goed gelegen in Terhulpen, technische installaties op een goed gelegen in Terhulpen,
Brusselsesteenweg 135 ' ratificeert en uitsluit dat die door de Waalse Brusselsesteenweg 135 ' ratificeert en uitsluit dat die door de Waalse
Regering afgegeven vergunning, zoals de andere door een Regering afgegeven vergunning, zoals de andere door een
administratieve overheid afgegeven vergunningen, het voorwerp kan administratieve overheid afgegeven vergunningen, het voorwerp kan
uitmaken van een volledige wettigheidstoetsing door de Raad van State uitmaken van een volledige wettigheidstoetsing door de Raad van State
op beroep tot vernietiging van een belanghebbende, in het bijzonder op beroep tot vernietiging van een belanghebbende, in het bijzonder
wanneer dat beroep werd ingesteld vóór de inwerkingtreding van dat wanneer dat beroep werd ingesteld vóór de inwerkingtreding van dat
decreet, decreet,
- de regels die de bevoegdheid tussen de Staat, de gemeenschappen en - de regels die de bevoegdheid tussen de Staat, de gemeenschappen en
de gewesten verdelen en de gewesten verdelen en
- de artikelen 10, 11, 13 en 23 van de Grondwet, afzonderlijk of in - de artikelen 10, 11, 13 en 23 van de Grondwet, afzonderlijk of in
samenhang onderzocht, alsmede die artikelen in samenhang gelezen met samenhang onderzocht, alsmede die artikelen in samenhang gelezen met
de artikelen 8 en 9 van het Verdrag betreffende toegang tot de artikelen 8 en 9 van het Verdrag betreffende toegang tot
informatie, inspraak bij besluitvorming en toegang tot de rechter informatie, inspraak bij besluitvorming en toegang tot de rechter
inzake milieuaangelegenheden, gedaan te Aarhus op 25 juni 1988, en inzake milieuaangelegenheden, gedaan te Aarhus op 25 juni 1988, en
artikel 10bis van de richtlijn 85/337/EEG van 27 juni 1985 betreffende artikel 10bis van de richtlijn 85/337/EEG van 27 juni 1985 betreffende
de milieu-effectbeoordeling van bepaalde openbare en particuliere de milieu-effectbeoordeling van bepaalde openbare en particuliere
projecten, zoals gewijzigd bij de richtlijn 97/11/EG van de Raad van 3 projecten, zoals gewijzigd bij de richtlijn 97/11/EG van de Raad van 3
maart 1997 en bij de richtlijn 2003/35/EG van het Europees Parlement maart 1997 en bij de richtlijn 2003/35/EG van het Europees Parlement
en de Raad van 26 mei 2003, alsmede met de artikelen 6 en 8 van het en de Raad van 26 mei 2003, alsmede met de artikelen 6 en 8 van het
Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de
fundamentele vrijheden ? ». fundamentele vrijheden ? ».
Die zaken, ingeschreven onder de nummers 4706, 4707 en 4708 van de rol Die zaken, ingeschreven onder de nummers 4706, 4707 en 4708 van de rol
van het Hof, werden samengevoegd met de zaken met rolnummers 4673 en van het Hof, werden samengevoegd met de zaken met rolnummers 4673 en
andere. andere.
De griffier, De griffier,
P.-Y. Dutilleux. P.-Y. Dutilleux.
^