← Terug naar "Bericht voorgeschreven bij artikel 74 van de bijzondere wet van 6 januari 1989 a. Bij arrest
nr. 192.193 van 2 april 2009 in zake de vzw « Action et défense de l'environnement de la vallée de la
Senne et de ses affluents » en anderen tegen het « 1. Is artikel 15 van het decreet
van het Waals Parlement van 17 juli 2008 betreffende enkele verg(...)"
Bericht voorgeschreven bij artikel 74 van de bijzondere wet van 6 januari 1989 a. Bij arrest nr. 192.193 van 2 april 2009 in zake de vzw « Action et défense de l'environnement de la vallée de la Senne et de ses affluents » en anderen tegen het « 1. Is artikel 15 van het decreet van het Waals Parlement van 17 juli 2008 betreffende enkele verg(...) | Bericht voorgeschreven bij artikel 74 van de bijzondere wet van 6 januari 1989 a. Bij arrest nr. 192.193 van 2 april 2009 in zake de vzw « Action et défense de l'environnement de la vallée de la Senne et de ses affluents » en anderen tegen het « 1. Is artikel 15 van het decreet van het Waals Parlement van 17 juli 2008 betreffende enkele verg(...) |
---|---|
GRONDWETTELIJK HOF | GRONDWETTELIJK HOF |
Bericht voorgeschreven bij artikel 74 van de bijzondere wet van 6 | Bericht voorgeschreven bij artikel 74 van de bijzondere wet van 6 |
januari 1989 | januari 1989 |
a. Bij arrest nr. 192.193 van 2 april 2009 in zake de vzw « Action et | a. Bij arrest nr. 192.193 van 2 april 2009 in zake de vzw « Action et |
défense de l'environnement de la vallée de la Senne et de ses | défense de l'environnement de la vallée de la Senne et de ses |
affluents » en anderen tegen het Waalse Gewest, tussenkomende partij : | affluents » en anderen tegen het Waalse Gewest, tussenkomende partij : |
de cvba « Intercommunale du Brabant wallon », waarvan de expeditie ter | de cvba « Intercommunale du Brabant wallon », waarvan de expeditie ter |
griffie van het Hof is ingekomen op 14 mei 2009, heeft de Raad van | griffie van het Hof is ingekomen op 14 mei 2009, heeft de Raad van |
State de volgende prejudiciële vragen gesteld : | State de volgende prejudiciële vragen gesteld : |
« 1. Is artikel 15 van het decreet van het Waals Parlement van 17 juli | « 1. Is artikel 15 van het decreet van het Waals Parlement van 17 juli |
2008 betreffende enkele vergunningen waarvoor er dringende redenen van | 2008 betreffende enkele vergunningen waarvoor er dringende redenen van |
algemeen belang bestaan, in zoverre het het ministerieel besluit van | algemeen belang bestaan, in zoverre het het ministerieel besluit van |
19 juni 2008 ' betreffende de globale vergunning verstrekt aan de | 19 juni 2008 ' betreffende de globale vergunning verstrekt aan de |
intercommunale IBW voor de bouw en de uitbating van het | intercommunale IBW voor de bouw en de uitbating van het |
zuiveringsstation op de Hain, 92 000 equivalent-inwoners groot, in de | zuiveringsstation op de Hain, 92 000 equivalent-inwoners groot, in de |
gemeente Kasteelbrakel ' ratificeert, gebaseerd op motieven die kunnen | gemeente Kasteelbrakel ' ratificeert, gebaseerd op motieven die kunnen |
vallen onder de categorie van de voldoende dringende redenen van | vallen onder de categorie van de voldoende dringende redenen van |
algemeen belang teneinde, ten aanzien van de artikelen 10 en 11 van de | algemeen belang teneinde, ten aanzien van de artikelen 10 en 11 van de |
Grondwet, te verantwoorden dat het Waals Parlement optreedt in de | Grondwet, te verantwoorden dat het Waals Parlement optreedt in de |
individuele procedure van afgifte van de globale vergunning, waardoor | individuele procedure van afgifte van de globale vergunning, waardoor |
aan die vergunning de waarde wordt verleend van een wetgevende | aan die vergunning de waarde wordt verleend van een wetgevende |
handeling en, in voorkomend geval, dat te dezen een uitzondering wordt | handeling en, in voorkomend geval, dat te dezen een uitzondering wordt |
gemaakt op het beginsel van de scheiding der machten, al dan niet ten | gemaakt op het beginsel van de scheiding der machten, al dan niet ten |
nadele van de personen die het project in rechte betwisten ? | nadele van de personen die het project in rechte betwisten ? |
2. Kan artikel 15 van het decreet van het Waals Parlement van 17 juli | 2. Kan artikel 15 van het decreet van het Waals Parlement van 17 juli |
2008 betreffende enkele vergunningen waarvoor er dringende redenen van | 2008 betreffende enkele vergunningen waarvoor er dringende redenen van |
algemeen belang bestaan, zonder de artikelen 10, 11 en 23 van de | algemeen belang bestaan, zonder de artikelen 10, 11 en 23 van de |
Grondwet te schenden, het Waals Parlement ertoe machtigen de globale | Grondwet te schenden, het Waals Parlement ertoe machtigen de globale |
vergunning van 19 juni 2008 te ratificeren, zonder in voorkomend geval | vergunning van 19 juni 2008 te ratificeren, zonder in voorkomend geval |
de grond van het dossier en inzonderheid de wettigheidskritiek te | de grond van het dossier en inzonderheid de wettigheidskritiek te |
onderzoeken die de verzoekende partijen hebben geformuleerd in het | onderzoeken die de verzoekende partijen hebben geformuleerd in het |
beroep dat hangende is voor de Raad van State ? | beroep dat hangende is voor de Raad van State ? |
3. Schendt artikel 15 van het decreet van het Waals Parlement van 17 | 3. Schendt artikel 15 van het decreet van het Waals Parlement van 17 |
juli 2008 betreffende enkele vergunningen waarvoor er dringende | juli 2008 betreffende enkele vergunningen waarvoor er dringende |
redenen van algemeen belang bestaan, in zoverre het het ministerieel | redenen van algemeen belang bestaan, in zoverre het het ministerieel |
besluit van 19 juni 2008 ' betreffende de globale vergunning verstrekt | besluit van 19 juni 2008 ' betreffende de globale vergunning verstrekt |
aan de intercommunale IBW voor de bouw en de uitbating van het | aan de intercommunale IBW voor de bouw en de uitbating van het |
zuiveringsstation op de Hain, 92 000 equivalent-inwoners groot, in de | zuiveringsstation op de Hain, 92 000 equivalent-inwoners groot, in de |
gemeente Kasteelbrakel ' ratificeert en uitsluit dat die door de | gemeente Kasteelbrakel ' ratificeert en uitsluit dat die door de |
Waalse Regering afgegeven vergunning, zoals de andere door een | Waalse Regering afgegeven vergunning, zoals de andere door een |
administratieve overheid afgegeven vergunningen, het voorwerp kan | administratieve overheid afgegeven vergunningen, het voorwerp kan |
uitmaken van een volledige wettigheidstoetsing door de Raad van State | uitmaken van een volledige wettigheidstoetsing door de Raad van State |
op beroep tot vernietiging van een belanghebbende, in het bijzonder | op beroep tot vernietiging van een belanghebbende, in het bijzonder |
wanneer dat beroep werd ingesteld vóór de inwerkingtreding van dat | wanneer dat beroep werd ingesteld vóór de inwerkingtreding van dat |
decreet, | decreet, |
- de regels die de bevoegdheid tussen de Staat, de gemeenschappen en | - de regels die de bevoegdheid tussen de Staat, de gemeenschappen en |
de gewesten verdelen en | de gewesten verdelen en |
- de artikelen 10, 11, 13 en 23 van de Grondwet, afzonderlijk of in | - de artikelen 10, 11, 13 en 23 van de Grondwet, afzonderlijk of in |
samenhang onderzocht, alsmede die artikelen in samenhang gelezen met | samenhang onderzocht, alsmede die artikelen in samenhang gelezen met |
de artikelen 8 en 9 van het Verdrag betreffende toegang tot | de artikelen 8 en 9 van het Verdrag betreffende toegang tot |
informatie, inspraak bij besluitvorming en toegang tot de rechter | informatie, inspraak bij besluitvorming en toegang tot de rechter |
inzake milieuaangelegenheden, gedaan te Aarhus op 25 juni 1988, en | inzake milieuaangelegenheden, gedaan te Aarhus op 25 juni 1988, en |
artikel 10bis van de richtlijn 85/337/EEG van 27 juni 1985 betreffende | artikel 10bis van de richtlijn 85/337/EEG van 27 juni 1985 betreffende |
de milieu-effectbeoordeling van bepaalde openbare en particuliere | de milieu-effectbeoordeling van bepaalde openbare en particuliere |
projecten, zoals gewijzigd bij de richtlijn 97/11/EG van de Raad van 3 | projecten, zoals gewijzigd bij de richtlijn 97/11/EG van de Raad van 3 |
maart 1997 en bij de richtlijn 2003/35/EG van het Europees Parlement | maart 1997 en bij de richtlijn 2003/35/EG van het Europees Parlement |
en de Raad van 26 mei 2003, alsmede met de artikelen 6 en 8 van het | en de Raad van 26 mei 2003, alsmede met de artikelen 6 en 8 van het |
Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de | Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de |
fundamentele vrijheden ? ». | fundamentele vrijheden ? ». |
b. Bij arrest nr. 192.192 van 2 april 2009 in zake de vzw « Le poumon | b. Bij arrest nr. 192.192 van 2 april 2009 in zake de vzw « Le poumon |
vert de La Hulpe » en anderen tegen het Waalse Gewest, tussenkomende | vert de La Hulpe » en anderen tegen het Waalse Gewest, tussenkomende |
partijen : de nv « Codic Belgique » en de vennootschap naar Amerikaans | partijen : de nv « Codic Belgique » en de vennootschap naar Amerikaans |
recht « Federal Express European Services Inc. », waarvan de expeditie | recht « Federal Express European Services Inc. », waarvan de expeditie |
ter griffie van het Hof is ingekomen op 14 mei 2009, heeft de Raad van | ter griffie van het Hof is ingekomen op 14 mei 2009, heeft de Raad van |
State de volgende prejudiciële vragen gesteld : | State de volgende prejudiciële vragen gesteld : |
« 1. Is artikel 16 van het decreet van het Waals Parlement van 17 juli | « 1. Is artikel 16 van het decreet van het Waals Parlement van 17 juli |
2008 betreffende enkele vergunningen waarvoor er dringende redenen van | 2008 betreffende enkele vergunningen waarvoor er dringende redenen van |
algemeen belang bestaan, in zoverre het het ministerieel besluit van 7 | algemeen belang bestaan, in zoverre het het ministerieel besluit van 7 |
juli 2008 ' betreffende de milieuvergunning verstrekt aan NV Codic | juli 2008 ' betreffende de milieuvergunning verstrekt aan NV Codic |
België met als doel de uitbating van een administratief en | België met als doel de uitbating van een administratief en |
opleidingscentrum bevattende verscheidene technische installaties op | opleidingscentrum bevattende verscheidene technische installaties op |
een goed gelegen in Terhulpen, Brusselsesteenweg 135 ' ratificeert, | een goed gelegen in Terhulpen, Brusselsesteenweg 135 ' ratificeert, |
gebaseerd op motieven die kunnen vallen onder de categorie van de | gebaseerd op motieven die kunnen vallen onder de categorie van de |
voldoende dringende redenen van algemeen belang teneinde, ten aanzien | voldoende dringende redenen van algemeen belang teneinde, ten aanzien |
van de artikelen 10 en 11 van de Grondwet, te verantwoorden dat het | van de artikelen 10 en 11 van de Grondwet, te verantwoorden dat het |
Waals Parlement optreedt in de individuele procedure van afgifte van | Waals Parlement optreedt in de individuele procedure van afgifte van |
de milieuvergunning betreffende een privéproject, waardoor aan die | de milieuvergunning betreffende een privéproject, waardoor aan die |
vergunning de waarde wordt verleend van een wetgevende handeling, en, | vergunning de waarde wordt verleend van een wetgevende handeling, en, |
in voorkomend geval, dat te dezen een uitzondering wordt gemaakt op | in voorkomend geval, dat te dezen een uitzondering wordt gemaakt op |
het beginsel van de scheiding der machten, al dan niet ten nadele van | het beginsel van de scheiding der machten, al dan niet ten nadele van |
de personen die het project in rechte betwisten ? | de personen die het project in rechte betwisten ? |
2. Kan artikel 16 van het decreet van het Waals Parlement van 17 juli | 2. Kan artikel 16 van het decreet van het Waals Parlement van 17 juli |
2008 betreffende enkele vergunningen waarvoor er dringende redenen van | 2008 betreffende enkele vergunningen waarvoor er dringende redenen van |
algemeen belang bestaan, zonder de artikelen 10, 11 en 23 van de | algemeen belang bestaan, zonder de artikelen 10, 11 en 23 van de |
Grondwet te schenden, het Waals Parlement ertoe machtigen de | Grondwet te schenden, het Waals Parlement ertoe machtigen de |
milieuvergunning van 7 juli 2008 te ratificeren, zonder, in voorkomend | milieuvergunning van 7 juli 2008 te ratificeren, zonder, in voorkomend |
geval, de grond van het dossier betreffende de aanvraag tot vergunning | geval, de grond van het dossier betreffende de aanvraag tot vergunning |
en inzonderheid de bestaanbaarheid van het project met de bescherming | en inzonderheid de bestaanbaarheid van het project met de bescherming |
van de site waarop het moet worden gevestigd te onderzoeken, terwijl | van de site waarop het moet worden gevestigd te onderzoeken, terwijl |
die kwestie de schorsing van de uitvoering van de milieuvergunning | die kwestie de schorsing van de uitvoering van de milieuvergunning |
heeft verantwoord ? | heeft verantwoord ? |
3. Schendt artikel 16 van het decreet van het Waals Parlement van 17 | 3. Schendt artikel 16 van het decreet van het Waals Parlement van 17 |
juli 2008 betreffende enkele vergunningen waarvoor er dringende | juli 2008 betreffende enkele vergunningen waarvoor er dringende |
redenen van algemeen belang bestaan, in zoverre het het ministerieel | redenen van algemeen belang bestaan, in zoverre het het ministerieel |
besluit van 7 juli 2008 ' betreffende de milieuvergunning verstrekt | besluit van 7 juli 2008 ' betreffende de milieuvergunning verstrekt |
aan NV Codic België met als doel de uitbating van een administratief | aan NV Codic België met als doel de uitbating van een administratief |
en opleidingscentrum bevattende verscheidende technische installaties | en opleidingscentrum bevattende verscheidende technische installaties |
op een goed gelegen in Terhulpen, Brusselsesteenweg 135 ' ratificeert | op een goed gelegen in Terhulpen, Brusselsesteenweg 135 ' ratificeert |
en uitsluit dat die door de Waalse Regering afgegeven vergunning, | en uitsluit dat die door de Waalse Regering afgegeven vergunning, |
zoals de andere door een administratieve overheid afgegeven | zoals de andere door een administratieve overheid afgegeven |
vergunningen, het voorwerp kan uitmaken van een volledige | vergunningen, het voorwerp kan uitmaken van een volledige |
wettigheidstoetsing door de Raad van State op beroep tot vernietiging | wettigheidstoetsing door de Raad van State op beroep tot vernietiging |
van een belanghebbende, in het bijzonder wanneer dat beroep werd | van een belanghebbende, in het bijzonder wanneer dat beroep werd |
ingesteld vóór de inwerkingtreding van dat decreet, | ingesteld vóór de inwerkingtreding van dat decreet, |
- de regels die de bevoegdheid tussen de Staat, de gemeenschappen en | - de regels die de bevoegdheid tussen de Staat, de gemeenschappen en |
de gewesten verdelen en | de gewesten verdelen en |
- de artikelen 10, 11, 13 en 23 van de Grondwet, afzonderlijk of in | - de artikelen 10, 11, 13 en 23 van de Grondwet, afzonderlijk of in |
samenhang onderzocht, alsmede die artikelen in samenhang gelezen met | samenhang onderzocht, alsmede die artikelen in samenhang gelezen met |
de artikelen 8 en 9 van het Verdrag betreffende toegang tot | de artikelen 8 en 9 van het Verdrag betreffende toegang tot |
informatie, inspraak bij besluitvorming en toegang tot de rechter | informatie, inspraak bij besluitvorming en toegang tot de rechter |
inzake milieuaangelegenheden, gedaan te Aarhus op 25 juni 1988, en | inzake milieuaangelegenheden, gedaan te Aarhus op 25 juni 1988, en |
artikel 10bis van de richtlijn 85/337/EEG van 27 juni 1985 betreffende | artikel 10bis van de richtlijn 85/337/EEG van 27 juni 1985 betreffende |
de milieu-effectbeoordeling van bepaalde openbare en particuliere | de milieu-effectbeoordeling van bepaalde openbare en particuliere |
projecten, zoals gewijzigd bij de richtlijn 97/11/EG van de Raad van 3 | projecten, zoals gewijzigd bij de richtlijn 97/11/EG van de Raad van 3 |
maart 1997 en bij de richtlijn 2003/35/EG van het Europees Parlement | maart 1997 en bij de richtlijn 2003/35/EG van het Europees Parlement |
en de Raad van 26 mei 2003, alsmede met de artikelen 6 en 8 van het | en de Raad van 26 mei 2003, alsmede met de artikelen 6 en 8 van het |
Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de | Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de |
fundamentele vrijheden ? ». | fundamentele vrijheden ? ». |
c. Bij arrest nr. 192.197 van 2 april 2009 in zake de vzw « Le poumon | c. Bij arrest nr. 192.197 van 2 april 2009 in zake de vzw « Le poumon |
vert de La Hulpe » en anderen tegen het Waalse Gewest, tussenkomende | vert de La Hulpe » en anderen tegen het Waalse Gewest, tussenkomende |
partijen : nv « Codic Belgique » en de vennootschap naar Amerikaans | partijen : nv « Codic Belgique » en de vennootschap naar Amerikaans |
recht « Federal Express European Services Inc. », waarvan de expeditie | recht « Federal Express European Services Inc. », waarvan de expeditie |
ter griffie van het Hof is ingekomen op 14 mei 2009, heeft de Raad van | ter griffie van het Hof is ingekomen op 14 mei 2009, heeft de Raad van |
State de volgende prejudiciële vragen gesteld : | State de volgende prejudiciële vragen gesteld : |
« 1. Is artikel 17 van het decreet van het Waals Parlement van 17 juli | « 1. Is artikel 17 van het decreet van het Waals Parlement van 17 juli |
2008 betreffende enkele vergunningen waarvoor er dringende redenen van | 2008 betreffende enkele vergunningen waarvoor er dringende redenen van |
algemeen belang bestaan, in zoverre het het ministerieel besluit van 4 | algemeen belang bestaan, in zoverre het het ministerieel besluit van 4 |
juni 2008 ' betreffende de [stedenbouwkundige vergunning] verstrekt | juni 2008 ' betreffende de [stedenbouwkundige vergunning] verstrekt |
aan de NV Codic België met als doel de [bouw] van een administratief | aan de NV Codic België met als doel de [bouw] van een administratief |
en opleidingscentrum bevattende verscheidene technische installaties | en opleidingscentrum bevattende verscheidene technische installaties |
op een goed gelegen in Terhulpen, Brusselsesteenweg 135 ' ratificeert, | op een goed gelegen in Terhulpen, Brusselsesteenweg 135 ' ratificeert, |
gebaseerd op motieven die kunnen vallen onder de categorie van de | gebaseerd op motieven die kunnen vallen onder de categorie van de |
voldoende dringende redenen van algemeen belang teneinde, ten aanzien | voldoende dringende redenen van algemeen belang teneinde, ten aanzien |
van de artikelen 10 en 11 van de Grondwet, te verantwoorden dat het | van de artikelen 10 en 11 van de Grondwet, te verantwoorden dat het |
Waals Parlement optreedt in de individuele procedure van afgifte van | Waals Parlement optreedt in de individuele procedure van afgifte van |
de stedenbouwkundige vergunning betreffende een privéproject, waardoor | de stedenbouwkundige vergunning betreffende een privéproject, waardoor |
aan die vergunning de waarde wordt verleend van een wetgevende | aan die vergunning de waarde wordt verleend van een wetgevende |
handeling, en, in voorkomend geval, dat te dezen een uitzondering | handeling, en, in voorkomend geval, dat te dezen een uitzondering |
wordt gemaakt op het beginsel van de scheiding der machten, al dan | wordt gemaakt op het beginsel van de scheiding der machten, al dan |
niet ten nadele van de personen die het project in rechte betwisten ? | niet ten nadele van de personen die het project in rechte betwisten ? |
2. Kan artikel 17 van het decreet van het Waals Parlement van 17 juli | 2. Kan artikel 17 van het decreet van het Waals Parlement van 17 juli |
2008 betreffende enkele vergunningen waarvoor er dringende redenen van | 2008 betreffende enkele vergunningen waarvoor er dringende redenen van |
algemeen belang bestaan, zonder de artikelen 10, 11 en 23 van de | algemeen belang bestaan, zonder de artikelen 10, 11 en 23 van de |
Grondwet te schenden, het Waals Parlement ertoe machtigen de | Grondwet te schenden, het Waals Parlement ertoe machtigen de |
stedenbouwkundige vergunning van 4 juni 2008 te ratificeren, zonder, | stedenbouwkundige vergunning van 4 juni 2008 te ratificeren, zonder, |
in voorkomend geval, de grond van het dossier en inzonderheid de | in voorkomend geval, de grond van het dossier en inzonderheid de |
bestaanbaarheid van het project met de goede ruimtelijke ordening in | bestaanbaarheid van het project met de goede ruimtelijke ordening in |
tegenwoordigheid van een blijkbaar onwettig gewestplan alsmede de | tegenwoordigheid van een blijkbaar onwettig gewestplan alsmede de |
bestaanbaarheid met de wettelijke bepalingen betreffende de gevolgen | bestaanbaarheid met de wettelijke bepalingen betreffende de gevolgen |
van de bescherming van de site te onderzoeken, terwijl die | van de bescherming van de site te onderzoeken, terwijl die |
vaststellingen tot de schorsing van de uitvoering van de door het | vaststellingen tot de schorsing van de uitvoering van de door het |
gemeentecollege afgegeven vergunning hebben geleid ? | gemeentecollege afgegeven vergunning hebben geleid ? |
3. Schendt artikel 17 van het decreet van het Waals Parlement van 17 | 3. Schendt artikel 17 van het decreet van het Waals Parlement van 17 |
juli 2008 betreffende enkele vergunningen waarvoor er dringende | juli 2008 betreffende enkele vergunningen waarvoor er dringende |
redenen van algemeen belang bestaan, in zoverre het het ministerieel | redenen van algemeen belang bestaan, in zoverre het het ministerieel |
besluit van 4 juni 2008 ' betreffende de [stedenbouwkundige | besluit van 4 juni 2008 ' betreffende de [stedenbouwkundige |
vergunning] verstrekt aan de NV Codic België met als doel de [bouw] | vergunning] verstrekt aan de NV Codic België met als doel de [bouw] |
van een administratief en opleidingscentrum bevattende verscheidende | van een administratief en opleidingscentrum bevattende verscheidende |
technische installaties op een goed gelegen in Terhulpen, | technische installaties op een goed gelegen in Terhulpen, |
Brusselsesteenweg 135 ' ratificeert en uitsluit dat die door de Waalse | Brusselsesteenweg 135 ' ratificeert en uitsluit dat die door de Waalse |
Regering afgegeven vergunning, zoals de andere door een | Regering afgegeven vergunning, zoals de andere door een |
administratieve overheid afgegeven vergunningen, het voorwerp kan | administratieve overheid afgegeven vergunningen, het voorwerp kan |
uitmaken van een volledige wettigheidstoetsing door de Raad van State | uitmaken van een volledige wettigheidstoetsing door de Raad van State |
op beroep tot vernietiging van een belanghebbende, in het bijzonder | op beroep tot vernietiging van een belanghebbende, in het bijzonder |
wanneer dat beroep werd ingesteld vóór de inwerkingtreding van dat | wanneer dat beroep werd ingesteld vóór de inwerkingtreding van dat |
decreet, | decreet, |
- de regels die de bevoegdheid tussen de Staat, de gemeenschappen en | - de regels die de bevoegdheid tussen de Staat, de gemeenschappen en |
de gewesten verdelen en | de gewesten verdelen en |
- de artikelen 10, 11, 13 en 23 van de Grondwet, afzonderlijk of in | - de artikelen 10, 11, 13 en 23 van de Grondwet, afzonderlijk of in |
samenhang onderzocht, alsmede die artikelen in samenhang gelezen met | samenhang onderzocht, alsmede die artikelen in samenhang gelezen met |
de artikelen 8 en 9 van het Verdrag betreffende toegang tot | de artikelen 8 en 9 van het Verdrag betreffende toegang tot |
informatie, inspraak bij besluitvorming en toegang tot de rechter | informatie, inspraak bij besluitvorming en toegang tot de rechter |
inzake milieuaangelegenheden, gedaan te Aarhus op 25 juni 1988, en | inzake milieuaangelegenheden, gedaan te Aarhus op 25 juni 1988, en |
artikel 10bis van de richtlijn 85/337/EEG van 27 juni 1985 betreffende | artikel 10bis van de richtlijn 85/337/EEG van 27 juni 1985 betreffende |
de milieu-effectbeoordeling van bepaalde openbare en particuliere | de milieu-effectbeoordeling van bepaalde openbare en particuliere |
projecten, zoals gewijzigd bij de richtlijn 97/11/EG van de Raad van 3 | projecten, zoals gewijzigd bij de richtlijn 97/11/EG van de Raad van 3 |
maart 1997 en bij de richtlijn 2003/35/EG van het Europees Parlement | maart 1997 en bij de richtlijn 2003/35/EG van het Europees Parlement |
en de Raad van 26 mei 2003, alsmede met de artikelen 6 en 8 van het | en de Raad van 26 mei 2003, alsmede met de artikelen 6 en 8 van het |
Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de | Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de |
fundamentele vrijheden ? ». | fundamentele vrijheden ? ». |
Die zaken, ingeschreven onder de nummers 4706, 4707 en 4708 van de rol | Die zaken, ingeschreven onder de nummers 4706, 4707 en 4708 van de rol |
van het Hof, werden samengevoegd met de zaken met rolnummers 4673 en | van het Hof, werden samengevoegd met de zaken met rolnummers 4673 en |
andere. | andere. |
De griffier, | De griffier, |
P.-Y. Dutilleux. | P.-Y. Dutilleux. |