Etaamb.openjustice.be
Ministerieel Besluit
gepubliceerd op 22 januari 2025

Ministerieel besluit tot de instelling van een sanctiereglement in het kader van het GLB

bron
vlaamse overheid
numac
2025000444
pub.
22/01/2025
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

8 JANUARI 2025. - Ministerieel besluit tot de instelling van een sanctiereglement in het kader van het GLB

Omgeving


Rechtsgronden Dit besluit is gebaseerd op: - VERORDENING (EU) Nr. 1305/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 17 december 2013 inzake steun voor plattelandsontwikkeling uit het Europees Landbouwfonds voor plattelandsontwikkeling (ELFPO) en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1698/2005 van de Raad; - VERORDENING (EU) Nr. 1306/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 17 december 2013 inzake de financiering, het beheer en de monitoring van het gemeenschappelijk landbouwbeleid en tot intrekking van Verordeningen (EEG) nr. 352/78, (EG) nr. 165/94, (EG) nr. 2799/98, (EG) nr. 814/2000, (EG) nr. 1290/2005 en (EG) nr. 485/2008 van de Raad; - GEDELEGEERDE VERORDENING (EU) Nr. 640/2014 van de Commissie van 11 maart 2014 tot aanvulling van Verordening (EU) nr. 1306/2013 van het Europees Parlement en de Raad wat betreft het geïntegreerd beheers- en controlesysteem en de voorwaarden voor weigering of intrekking van betalingen en voor administratieve sancties in het kader van rechtstreekse betalingen, plattelandsontwikkelingsbijstand en de randvoorwaarden; - GEDELEGEERDE VERORDENING (EU) Nr. 807/2014 van de Commissie van 11 maart 2014 tot aanvulling van Verordening (EU) nr. 1305/2013 van het Europees Parlement en de Raad inzake bijstand voor plattelandsontwikkeling uit het Europees Landbouwfonds voor plattelandsontwikkeling (ELFPO) en tot invoering van overgangsbepalingen; - UITVOERINGSVERORDENING (EU) Nr. 809/2014 van de Commissie van 17 juli 2014 tot vaststelling van uitvoeringsbepalingen voor Verordening (EU) nr. 1306/2013 van het Europees Parlement en de Raad wat betreft het geïntegreerd beheers- en controlesysteem, plattelandsontwikkelingsmaatregelen en de randvoorwaarden; - GEDELEGEERDE VERORDENING (EU) Nr. 907/2014 van de Commissie van 11 maart 2014 tot aanvulling van Verordening (EU) nr. 1306/2013 van het Europees Parlement en de Raad wat betreft de betaalorganen en andere instanties, het financieel beheer, de goedkeuring van de rekeningen, de zekerheden en het gebruik van de euro; - UITVOERINGSVERORDENING (EU) nr. 908/2014 van de Commissie van 6 augustus 2014 houdende uitvoeringsbepalingen van Verordening (EU) nr. 1306/2013 van het Europees Parlement en de Raad, wat betreft betaalorganen en andere instanties, financieel beheer, goedkeuring van de rekeningen, voorschriften inzake controles, zekerheden en transparantie; - het Bestuurs decreet van 7 december 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/12/2018 pub. 19/12/2018 numac 2018032457 bron vlaamse overheid Bestuursdecreet sluiten, laatst gewijzigd bij decreet van 17 mei 2024; - het besluit van de Vlaamse Regering van 28 maart 2003Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 28/03/2003 pub. 19/05/2003 numac 2003035430 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Besluit van de Vlaamse regering betreffende de subsidiëring van de bebossing van landbouwgronden ter uitvoering van de Verordening nr. 1257/1999 van de Raad van 17 mei 1999 inzake steun voor plattelandsontwikkeling uit het Europees Oriëntatie- en Garantiefonds voor de Landbouw (EOGFL) en tot wijziging en instelling van een aantal verordeningen type besluit van de vlaamse regering prom. 28/03/2003 pub. 24/04/2003 numac 2003035385 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Besluit van de Vlaamse regering tot oprichting van een Vlaams betaalorgaan voor het Europees Oriëntatie- en Garantiefonds voor de Landbouw, afdeling Garantie sluiten tot oprichting van een Vlaams betaalorgaan voor het Europees Landbouwfonds voor plattelandsontwikkeling en het Europees Landbouwgarantiefonds, laatst gewijzigd bij besluit van 26 januari 2024; - het besluit van de Vlaamse Regering van 23 december 2005Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 23/12/2005 pub. 02/02/2006 numac 2006035112 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Besluit van de Vlaamse Regering tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap zonder rechtspersoonlijkheid Agentschap voor Natuur en Bos type besluit van de vlaamse regering prom. 23/12/2005 pub. 02/03/2006 numac 2006035277 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Besluit van de Vlaamse Regering tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap zonder rechtspersoonlijkheid Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek sluiten tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap zonder rechtspersoonlijkheid Agentschap voor Natuur en Bos.

Motivering Dit besluit is gebaseerd op de volgende motieven: - De regelgeving in het kader van het GLB (Art. 14 van de Verordening (EU) nr. 809/2014) voorziet in sancties zoals het geheel of gedeeltelijk intrekken van subsidies als niet aan de opgelegde voorwaarden is voldaan. - Daartoe dient een gevalideerd en juridisch verankerd sanctiesysteem en sanctiereglement opgenomen te zijn in de Vlaamse wetgeving. Dit besluit geeft gevolg aan deze verplichting. De manier van beoordeling van toepassing van eventuele sancties is hiermee helder verankerd.

DE VLAAMSE MINISTER VAN OMGEVING EN LANDBOUW BESLUIT:

HOOFDSTUK 1. - Algemeen

Artikel 1.Het is aan de aanvrager om zijn dossier te maken en aan te tonen dat de gevraagde steun gerechtvaardigd is. De nodige bewijsstukken moeten door hem verzameld en aangeleverd kunnen worden.

De rapportering dient transparant en waarheidsgetrouw te gebeuren. Hij gebruikt daartoe verplicht de rapporteringsformulieren of structuur die ter beschikking wordt gesteld.

Art. 2.Enkel de zwaarste sanctie zal toepassing vinden, voor het geval er meerdere sancties genomen dienen te worden.

Art. 3.De aanvrager krijgt steeds de mogelijkheid om te verduidelijken en recht te zetten zodat de rapportering volledig en correct behandeld kan worden. Er kunnen sancties opgelegd worden indien de rapportering na de mogelijkheid tot rechtzetten en vervolledigen, niet voldoet aan alle voorwaarden. Een termijn van 3 maand wordt toegestaan om aan te vullen of recht te zetten, tenzij anders bepaald of op gemotiveerde vraag door de aanvrager toegestaan.

Er wordt niet uitbetaald in afwachting van rechtzetting.

Indien de aanvrager weigert te antwoorden op vragen voor bijkomende informatie of de administratieve en terreincontrole van bewijsstukken onmogelijk maakt, geldt een sanctie van 100% van het projectbedrag.

Reeds uitbetaalde bedragen worden teruggevorderd.

Art. 4.Wanneer bij een opvolgingscontrole na uitbetaling vastgesteld wordt dat de instandhoudingsplicht niet nageleefd wordt, kan de aanvrager een rechtzetting doen. Indien dit meer tijd in beslag neemt dan de gebruikelijke termijn van 3 maand, wordt een stappenplan opgemaakt. Indien niet verholpen wordt binnen de termijn of het stappenplan niet wordt uitgevoerd dan zal het volledige steunbedrag teruggevorderd worden. In geen geval kunnen extra kosten voor deze rechtzetting aangerekend worden.

HOOFDSTUK 2. - Instapvoorwaarden, verplichtingen en engagementen

Art. 5.Het niet voldoen aan de instapvoorwaarden leidt tot schrapping van de steun. Reeds uitbetaalde steun zal teruggevorderd worden.

Art. 6.Het niet naleven van verplichtingen of niet respecteren van de engagementen leidt tot pro rata niet uitbetalen van de steun en kan leiden tot een sanctie. Eventuele reeds teveel uitbetaalde steun zal teruggevorderd worden.

HOOFDSTUK 3. - Gemaakte kosten

Art. 7.Als de aangevraagde steun niet of niet voldoende verantwoord is door verantwoordingstukken zal enkel het deel dat wel voldoende verantwoord en bewezen is, uitbetaald kunnen worden.

Art. 8.Behoeven geen goedkeuring maar wel toelichting/motivering in de rapportering indien zonder overschrijden van het totale goedgekeurde budget en in overeenstemming met de beoogde doelstelling van de goedgekeurde aanvraag, wanneer er: 1° een verschuiving is van de kosten tussen de kostenposten van minder dan 20% ten opzichte van de totale goedgekeurde kosten;2° nieuwe kostenposten opgenomen worden die minder dan 20% uitmaken van de totale goedgekeurde kosten;3° kostenposten onbenut worden voor minder dan 20% van de totale goedgekeurde kosten. Indien deze verschuivingen niet toegelicht worden in de rapportering is een sanctie van 5% van het totale projectbedrag van toepassing.

Art. 9.Een sanctie van 5% van het totale projectbedrag is van toepassing indien het totale goedgekeurde budget niet wordt overschreden en alles in overeenstemming is met de beoogde doelstelling van de goedgekeurde aanvraag, wanneer er: 1° een verschuiving is van de kosten tussen de kostenposten van meer dan 20% en minder dan 60% ten opzichte van de totale goedgekeurde kosten;2° nieuwe kostenposten opgenomen worden die meer dan 20% en minder dan 60% uitmaken van de totale goedgekeurde kosten;3° kostenposten onbenut worden voor meer dan 20% en minder dan 60% van de totale goedgekeurde kosten.

Art. 10.Een sanctie van 10% van het totale subsidiebedrag is voorzien indien het totale goedgekeurde budget niet wordt overschreden, en alles in overeenstemming is met de beoogde doelstelling van de goedgekeurde aanvraag, wanneer er: 1° een verschuiving is van de kosten tussen de kostenposten van meer dan 60% ten opzichte van de totale goedgekeurde kosten;2° nieuwe kostenposten opgenomen worden die meer dan 60% uitmaken van de totale goedgekeurde kosten;3° kostenposten onbenut worden voor meer dan 60% van de totale goedgekeurde kosten.

Art. 11.De voorgaande sancties van 5% en 10% worden niet toegepast indien de aanvrager voorafgaand aan de uitvoering/maken van de kosten een gemotiveerd verzoek tot wijziging van de goedgekeurde kosten en werken ingediend heeft bij het agentschap. Het totale bedrag van de toegekende subsidie kan nooit overschreden worden.

Het agentschap behandelt de aanvraag binnen 3 maand. Indien er geen reactie komt wordt dit gezien als goedkeuring. Indien er geen verzoek ingediend werd of dat verzoek werd afgekeurd, zijn de kosten niet subsidiabel. De betreffende kosten worden samen met de voorziene sanctie in mindering gebracht van de projectsubsidie.

Art. 12.Overdeclaratie is niet toegelaten en wordt gesanctioneerd. Er is sprake van overdeclaratie indien de aangevraagde steun in de eindrapportering na aanleveren van bijkomende informatie en rechtzetting hoger is dan de steun die toegestaan kan worden op basis van de aanvaarde verantwoordingstukken die bij de eindrapportering gevoegd zijn. Bij overdeclaratie wordt het te veel gedeclareerde ingehouden op de steun die wel uitbetaald zou kunnen worden op basis van de verantwoorde en bewezen kosten. Deze sanctie kan echter de uit te betalen steun niet overtreffen.

HOOFDSTUK 4. - Overheidsopdrachten

Art. 13.De aanvrager toont - indien de subsidie onder het toepassingsgebied van de wetgeving op de overheidsopdrachten valt - aan dat die nageleefd is.

Een aantal documenten worden expliciet opgevraagd maar alle documenten en stukken ter staving van de gevolgde stappen dienen beschikbaar te zijn en op vraag aangeleverd te worden of voorgelegd tijdens een controle ter plaatse.

Art. 14.Een sanctie van 100% is van toepassing wanneer: 1° er bij een administratieve controle vastgesteld wordt dat er geen mededinging mogelijk is omdat de markt op geen enkele manier geconsulteerd is of één van de basisbeginselen (transparantie, gelijkheid, non-discriminatie) niet werd nageleefd waardoor een ongelijk speelveld ontstond;2° de begunstigde met voorbedachten rade acties heeft ondernomen om de wet op de overheidsopdrachten niet of niet correct te moeten toepassen zoals het kunstmatig opsplitsen van opdrachten of het bewust te lage niet marktconforme schattingsprijs.

Art. 15.Een sanctie van 25% is van toepassing wanneer niet de correcte procedure gevolgd is bij de plaatsing van de overheidsopdracht.

Art. 16.Een sanctie van 10% is van toepassing wanneer de procedure niet correct gevolgd is of minimale basiselementen om de correcte uitvoering van de procedure aan te tonen ontbreken in de verantwoording.

Art. 17.Er wordt geen sanctie toegepast maar een waarschuwing verstuurd wanneer de begunstigde kan aantonen dat hij de wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016 niet of onvolledig heeft gevolgd om redenen buiten zijn wil om. Dat is onder meer zo indien een die begunstigde normaal niet gebonden aan de wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016, in de loop van het jaar de wet niet gevolgd, maar nadien een subsidiebedrag of overheidsmiddelen bekomt die niet waren voorzien of verbonden zijn aan het project waardoor de grens van 50% overheidsmiddelen van dat jaar werd overschreden.

HOOFDSTUK 5. - Communicatie

Art. 18.De naleving van de communicatieverplichtingen die opgenomen zijn in het goedkeuringsbesluit en ook in Europese regelgeving ingeval van cofinanciering vanuit Europese fondsen moeten vastgesteld kunnen worden op basis van de rapportering. Zolang dat niet het geval is kan er geen uitbetaling gebeuren.

Art. 19.De mogelijks te respecteren communicatieverplichtingen, de mogelijkheden om een rechtzetting te doen en de eventuele sancties, zijn opgesomd in de bijlages 1 en 2 bij dit besluit. De sanctie wordt bepaald in functie van het percentage van de communicatie-acties die niet voldoen aan de verplichtingen. Een communicatie-actie is daarbij elke actie van de begunstigde met als doel te communiceren over het project.

Art. 20.Aan dit ministerieel besluit wordt een bijlage 1 en een bijlage 2 toegevoegd, die bij dit besluit zijn gevoegd.

Brussel, 8 januari 2025.

De Vlaamse minister van Omgeving en Landbouw, J. BROUNS


Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld


^