Etaamb.openjustice.be
Ministerieel Besluit van 27 juli 2009
gepubliceerd op 21 augustus 2009

Ministerieel besluit tot wijziging van het ministerieel besluit van 3 mei 2004 betreffende het beheer van de lawaaihinder op de luchthaven Brussel-Nationaal

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2009014208
pub.
21/08/2009
prom.
27/07/2009
ELI
eli/besluit/2009/07/27/2009014208/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

27 JULI 2009. - Ministerieel besluit tot wijziging van het ministerieel besluit van 3 mei 2004 betreffende het beheer van de lawaaihinder op de luchthaven Brussel-Nationaal


De Eerste Minister, Gelet op de wet van 27 juni 1937 houdende herziening van de wet van 16 november 1919, betreffende de regeling der luchtvaart, inzonderheid op de artikelen 2 en 5, § 1, gewijzigd bij de wet van 2 januari 2001;

Gelet op het koninklijk besluit van 25 september 2003 tot vaststelling van regels en procedures met betrekking tot de invoering van exploitatiebeperkingen op de luchthaven Brussel-Nationaal, inzonderheid op artikel 4;

Gelet op het ministerieel besluit van 3 mei 2004 betreffende het beheer van de lawaaihinder op de luchthaven Brussel-Nationaal;

Gelet op het advies Nr. 46.12714 van de Raad van State, gegeven op 30 maart 2009, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Overwegende dat dit besluit in overeenstemming is met het kader vastgesteld door de Richtlijn 2002/30/EG van het Europees Parlement en de Raad van 26 maart 2002 omgezet door het koninklijk besluit van 25 september 2003 tot vaststelling van regels en procedures met betrekking tot de invoering van exploitatiebeperkingen op de luchthaven Brussel-Nationaal;

Overwegende dat dit besluit beoogt om de hoogste geluidspieken weg te werken door een veralgemening van het geluidsquotasysteem, dat tot nu toe alleen van toepassing was tijdens de nacht en de vroege ochtend, tot de verschillende periodes van de dag, door ook tijdens de dag en de avond quota's in te voeren, en door een verlaging van de bestaande quota's tijdens de nacht en de vroege ochtend, anderzijds;

Overwegende dat deze maatregelen passen in het kader van een algemeen plan voor het beheer van de geluidshinder rond de luchthaven Brussel-Nationaal, waarover de Ministerraad beraadslaagd heeft;

Overwegende dat exploitatiebeperkingen de enige mogelijke maatregel van de evenwichtige aanpak vormen die het mogelijk maakt om de doelstellingen ervan te halen;

Overwegende de dwingende eis van niet-discriminatie tussen de gebruikers van de luchthaven;

Overwegende dat de kosten en baten, die deze beperkingen kunnen meebrengen, evenals de specifieke kenmerken van de luchthaven Brussel-Nationaal, in aanmerking werden genomen conform artikel 5 van het koninklijk besluit van 25 september 2003 tot vaststelling van regels en procedures met betrekking tot de invoering van exploitatiebeperkingen op de luchthaven Brussel-Nationaal;

Overwegende dat rekening werd gehouden met de passende informatie bedoeld in de bijlage bij datzelfde besluit, Besluit :

Artikel 1.In artikel 2, 12°, van het ministerieel besluit van 3 mei 2004 betreffende het beheer van de lawaaihinder op de luchthaven Brussel-Nationaal, gewijzigd bij het ministerieel besluit van 21 januari 2009, in het franse tekst enkel, wordt het woord "nocturne" vervangen door de woorden "de nuit".

Art. 2.In artikel 7quater, lid 1°, 2° en 3°, van hetzelfde besluit, ingevoerd door het ministerieel besluit van 6 april 2009 tot wijziging van het ministerieel besluit van 3 mei 2004 betreffende het beheer van de lawaaihinder op de luchthaven Brussel-Nationaal, worden de woorden "6 u" vervangen door de woorden "5 u. 59".

Art. 3.In het opschrift van hoofdstuk III van hetzelfde besluit worden de woorden "gedurende de nacht en per beweging in de vroege ochtend" vervangen door de woorden "en per tijdperiode".

Art. 4.Artikel 4 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt : "

Art. 4.§ 1. Behoudens de vrijgestelde bewegingen en behoudens uitzonderlijke gevallen die door de vliegtuigexploitant binnen twee werkdagen volgend op de vlucht behoorlijk worden verantwoord tegenover de Directeur-generaal van het Directoraat-generaal Luchtvaart of zijn gemachtigde, wordt, wat betreft de opstijgingen, de toegestane maximale geluidshoeveelheid per beweging van een civiel subsonisch straalvliegtuig vastgesteld als volgt : 1° 8,0 voor de tijdperiode tussen 23 u.en 5.59 u., behalve voor het jaar 2009 waar de toegestane maximale geluidshoeveelheid vastgesteld wordt op 12; 2° 12,0 voor de tijdperiode tussen 6 u.en 6.59 u.; 3 ° 48,0 voor de tijdperiode tussen 7 u. en 20.59 u.; 4° 24,0 voor de tijdperiode tussen 21 u.en 22.59 u. § 2. Tijdens een overgangsperiode van vijf jaar te rekenen vanaf de inwerkingtreding van dit besluit, zijn § 1, 3°, en § 1, 4°, van dit artikel niet van toepassing op de vliegtuigen waarmee op Brussel-Nationaal werd gevlogen tijdens het jaar voorafgaand aan de inwerkingtreding van dit besluit. § 3. Opstijgingen boven het quota dat is vastgesteld voor de tijdperiode tussen 21 u. en 22.59 u., zijn toegestaan voor zover de maximale geluidshoeveelheid per beweging niet meer dan 26,0 bedraagt en naar rato van een jaarlijks maximum van 3 % van het totale aantal opstijgingen vanaf de luchthaven tijdens die tijdperiode. » § 4. Opstijgingen boven het quota vastgesteld voor de tijdsperiode tussen 23 u. en 5.59 u. zijn toegestaan voor vliegtuigen waarmee op Brussel-Nationaal werd gevlogen tijdens het jaar voorafgaand aan de inwerkingtreding van dit besluit en dit voor zover de maximale geluidshoeveelheid per beweging niet meer dan 12,0 bedraagt en met een jaarlijks maximum van 200 opstijgingen.

Art. 5.Artikel 5 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt : «

Art. 5.§ 1. Behoudens de vrijgestelde bewegingen en behoudens uitzonderlijke gevallen die door de vliegtuigexploitant binnen twee werkdagen volgend op de vlucht behoorlijk worden verantwoord tegenover de Directeur-generaal van het Directoraat-generaal Luchtvaart of zijn gemachtigde, wordt, wat betreft de landingen, de toegestane maximale geluidshoeveelheid per beweging van een civiel subsonisch straalvliegtuig vastgesteld als volgt : 1° 8,0 voor de tijdperiode tussen 23 u.en 5.59 u., behalve voor het jaar 2009 waar de toegestane maximale geluidshoeveelheid vastgesteld wordt op 12; 2° 12,0 voor de tijdperiode tussen 6 u.en 6.59 u.; 3 ° 24,0 voor de tijdperiode tussen 7 u. en 20.59 u.; 4° 12,0 voor de tijdperiode tussen 21 u.en 22.59 u. § 2. Tijdens een overgangsperiode van vijf jaar te rekenen vanaf de inwerkingtreding van dit besluit zijn § 1, 3°, en § 1, 4°, van dit artikel niet van toepassing op de vliegtuigen waarmee op Brussel-Nationaal werd gevlogen tijdens het jaar voorafgaand aan de inwerkingtreding van dit besluit : § 3. Landingen boven het quota vastgesteld voor de tijdperiode tussen 23 u. en 5.59 u. zijn toegestaan, voor zover de maximale geluidshoeveelheid per beweging niet meer dan 12,0 bedraagt en met een jaarlijks maximum van 500 landingen in het jaar 2010, 430 in het jaar 2011, 360 in het jaar 2012 en vervolgens 300 landingen per jaar tijdens de volgende jaren. »

Art. 6.De vliegtuigexploitant die wenst van de uitzonderingen bedoeld in de artikelen 4, § 3, 4, § 4 en 5, § 3, te kunnen genieten, dient een aanvraag in, ten minste twee weken vóór de betrokken vlucht of vluchten, bij de Directeur-generaal van de Luchtvaart of zijn gemachtigde.

Art. 7.Dit besluit treedt in werking op 25 oktober 2009.

Brussel, 27 juli 2009.

De Eerste Minister, H. VAN ROMPUY De Staatsecretaris voor Mobiliteit, E. SCHOUPPE

^