Etaamb.openjustice.be
Ministerieel Besluit van 26 oktober 2012
gepubliceerd op 31 oktober 2012

Ministerieel besluit tot vaststelling van de maximale referentierentevoet voor levensverzekeringsverrichtingen van lange duur

bron
federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie
numac
2012011432
pub.
31/10/2012
prom.
26/10/2012
ELI
eli/besluit/2012/10/26/2012011432/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE


26 OKTOBER 2012. - Ministerieel besluit tot vaststelling van de maximale referentierentevoet voor levensverzekeringsverrichtingen van lange duur


De Minister van Economie en Consumenten, Gelet op artikel 19, § 3, van de wet van 9 juli 1975Relevante gevonden documenten type wet prom. 09/07/1975 pub. 24/12/2014 numac 2014000890 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de controle der verzekeringsondernemingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de controle der verzekeringsondernemingen;

Gelet op de beslissing van de Nationale Bank van 18 oktober 2012 waarbij deze de maximale rentevoet voor levensverzekeringen van lange duur verlaagt van 3,75 % tot 2 %, ontvangen op 18 oktober 2012;

Overwegende dat er geen eenduidige interpretatie is omtrent artikel 20.1.B.a) van de Richtlijn 2002/83/EG van het Europees Parlement en de Raad betreffende levensverzekering en dat deze bepaling niet weerhouden is in de in de Richtlijn 2009/138/EG van het Europees Parlement en de Raad betreffende de toegang tot en uitoefening van het verzekerings- en herverzekeringsbedrijf (Solvabiliteit 2), die uitgaat van een andere aanpak voor de berekening van de technische voorzieningen en die tegen 30 juni 2013 dient omgezet worden in het Belgisch recht en in werking treedt op 1 januari 2014;

Overwegende dat de vast te stellen referentierentevoet een maximum betreft en de betrokken ondernemingen vrij zijn om voor levensverzekeringsverrichtingen van lange duur een lagere rentevoet te hanteren dan de maximale referentierentevoet;

Overwegende dat een lagere maximale referentierentevoet nadelig is voor de concurrentie in deze sector, wat niet wenselijk is voor de consumenten noch voor de betrokken ondernemingen.

Verzekeringsondernemingen zijn niet identiek. Ze verschillen van elkaar op het vlak van het business model, de beleggingsstrategie, de distributiekanalen, de kosten, enzovoort. Dit alles zal zich reflecteren in de aangeboden rentevoet, die dus ook kan verschillen van onderneming tot onderneming. Een te lage maximale referentierentevoet kan tot gevolg hebben dat verzekeringsondernemingen niet de rentevoet kunnen aanbieden aan de consument die ze wensen aan te bieden rekening houdend met hun eigen business model;

Overwegende dat een lagere maximale referentierentevoet het belang van de winstdeelnemingscomponent zal doen toenemen, waardoor de onderlinge vergelijkbaarheid van de producten inzake rendement op het ogenblik van de contractsluiting vermindert voor de consument;

Overwegende dat elke betrokken onderneming een rentevoet dient aan te bieden die voldoende prudent is, rekening houdend met haar opbrengsten- en kostenstructuur en indien dit toch niet het geval zou zijn, de Nationale Bank van België als prudentiële toezichthouder, conform artikel 21octies van de wet van 9 juli 1975Relevante gevonden documenten type wet prom. 09/07/1975 pub. 24/12/2014 numac 2014000890 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de controle der verzekeringsondernemingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de controle der verzekeringsondernemingen, kan eisen dat een specifieke onderneming maatregelen moet nemen om een tarief in evenwicht te brengen;

Overwegende dat financiële instellingen voor de meeste financiële producten, zoals obligaties, geen vooropgestelde maximale referentierentevoet hebben. De reden hiervoor is juist dat elke instelling haar producten moet prijzen rekening houdend met de looptijd, het risico, de kostenstructuur, enzovoort. Ook voor deze producten zonder een vooropgestelde maximale referentierentevoet is er een prudentieel risico waar de Nationale Bank toezicht over uitoefent;

Overwegende dat er in perioden van financiële crisis typisch een grotere volatiliteit is in de rendementen, waarbij deze veelal afwijken van hun structureel niveau en dat crisisperioden van voorbijgaande aard zijn. De gemiddelde rendementen over een lange periode geven beter het structureel niveau weer. Zo geeft Assuralia, de beroepsvereniging van verzekeringsondernemingen, in haar publicatie « De groepsverzekering : een must, ook voor K.M.O.'s van 26 mei 2009 aan dat de door de verzekeraars belegde pensioenbijdragen over de laatste 20 jaar een gemiddeld rendement opleverden van 6 %. Gezien het belang van een lange termijn stabiliteit voor de geloofwaardigheid van het product levensverzekeringen van lange duur kan nu geen verlaging in de referentierentevoet aanvaard worden, Besluit : Enig artikel. De maximale referentierentevoet voor levensverzekeringsverrichtingen van lange duur blijft behouden op 3,75 %.

Brussel, 26 oktober 2012.

J. VANDE LANOTTE

^