gepubliceerd op 31 maart 2004
Ministerieel besluit houdende goedkeuring van het reglement van de Raad van Bestuur tot wijziging van het reglement van 14 december 2001, zoals gewijzigd door de reglementen van 21 juni 2002 en 28 februari 2003, tot regeling op de luchthaven Brussel-Nationaal van de vergoedingen bedoeld in artikel 181 van de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven
23 FEBRUARI 2004. - Ministerieel besluit houdende goedkeuring van het reglement van de Raad van Bestuur tot wijziging van het reglement van 14 december 2001, zoals gewijzigd door de reglementen van 21 juni 2002 en 28 februari 2003, tot regeling op de luchthaven Brussel-Nationaal van de vergoedingen bedoeld in artikel 181 van de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven
De Minister van Mobiliteit Gelet op de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven inzonderheid op de artikelen 181, 194, 195 en 196;
Gelet op het koninklijk besluit van 25 augustus 1998 tot goedkeuring van het beheerscontract afgesloten op 14 augustus 1998 tussen de Staat en de naamloze vennootschap « Brussels Airport Terminal Company » en op de koninklijke besluiten van 4 maart 2001, 22 februari 2002, 18 juli 2002, 8 april 2003 en 20 januari 2004 tot goedkeuring van respectievelijk de eerste, de tweede, de derde, de vierde en de vijfde wijziging van het beheerscontract tussen de Staat en de naamloze vennootschap van publiek recht Brussels Airport Terminal Company;
Besluit : Enig artikel : Het reglement van de Raad van Bestuur van B.I.A.C. van 7 november 2003 tot wijziging van het reglement van 14 december 2001, zoals gewijzigd bij de reglementen van 21 juni 2002 en 28 februari 2003, tot regeling op de luchthaven Brussel-Nationaal van de vergoedingen bedoeld in artikel 181 van de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven wordt goedgekeurd.
Brussel, 23 februari 2004.
De Minister van Mobiliteit, B. ANCIAUX
Bijlage B.I.A.C., N.V. van publiek recht Reglement van de Raad van Bestuur tot wijziging van het reglement van 14 december 2001 tot regeling op de luchthaven Brussel-Nationaal van de vergoedingen bedoeld in artikel 181 van de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven.
DE RAAD VAN BESTUUR Gelet op de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, inzonderheid op de artikelen 181, 194, 195 en 196;
Gelet op het koninklijk besluit van 25 augustus 1998 tot goedkeuring van het beheerscontract afgesloten op 14 augustus 1998 tussen de Staat en de naamloze vennootschap « Brussels Airport Terminal Company » en op de koninklijke besluiten van 4 maart 2001, 22 februari 2002, 18 juli 2002, 8 april 2003 en 20 januari 2004 tot goedkeuring van respectievelijk de eerste, de tweede, de derde, de vierde en de vijfde wijziging van het beheerscontract tussen de Staat en de naamloze vennootschap van publiek recht Brussels Airport Terminal Company;
Gelet op het reglement van de Raad van Bestuur van 14 december 2001 tot regeling op de luchthaven Brussel-Nationaal van de vergoedingen bedoeld in artikel 181 van de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, gewijzigd bij de reglementen van 21 juni 2002 en 28 februari 2003;
Gelet op de beraadslaging van de Raad van Bestuur van heden, Besluit :
Artikel 1.In artikel 1, § 1, van het reglement van de Raad van Bestuur van 14 december 2001 tot regeling op de luchthaven Brussel-Nationaal van de vergoedingen bedoeld in artikel 181 van de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, gewijzigd bij de reglementen van 21 juni 2002 en 28 februari 2003, worden na de tabel die de dag/nachtfactor (D) vaststelt, de volgende bepalingen ingevoegd : « De dag/nachtfactor (D) is evenwel gelijk aan 2 voor elk vertrek van een vliegtuig met een geluidshoeveelheid per beweging (GB) groter of gelijk aan 12, tussen 6 uur en 7 u. 59 m. en tussen 21 uur en 22 u. 59 m.
De methode tot vaststelling van de GB wordt uiteengezet in bijlage 2 bij dit reglement. »
Art. 2.In artikel 1, § 1 en in de bijlage van hetzelfde reglement wordt het woord « bijlage » vervangen door « bijlage 1 ».
Art. 3.Artikel 3 van hetzelfde reglement wordt vervangen door de volgende bepalingen : « Art. 3 § 1. De vergoeding voor het stationeren van een passagiersluchtvaartuig wordt vastgesteld op 0,54 euro per ton en per uur. Deze vergoeding wordt slechts geheven vanaf het derde uur voor luchtvaartuigen met een gewicht kleiner dan de 100 ton en vanaf het vijfde uur voor luchtvaartuigen met een gewicht van 100 ton of meer.
Deze vergoeding is evenwel niet verschuldigd voor de periode tussen 23 uur en 6 uur (lokale tijd). § 2. De vergoeding voor het stationeren van een volvracht luchtvaartuig wordt vastgesteld op een vast bedrag van 6,22 euro, verhoogd met 1,54 euro per 10 ton en per uur. Deze vergoeding wordt slechts geheven wanneer een volvracht luchtvaartuig meer dan 8 uren ononderbroken gestationeerd is en is dan verschuldigd voor de hele periode. Deze vergoeding is evenwel niet verschuldigd voor de periode tussen 23 uur en 6 uur (lokale tijd). »
Art. 4.Na de tekst opgenomen in bijlage 1 bij hetzelfde reglement wordt de volgende tekst ingevoegd : « BIJLAGE 2 Methode tot vastelling van de geluidshoeveelheid per beweging (GB) van luchtvaartuigen voor de luchthaven Brussel-Nationaal.
Voor de bewegingen van vliegtuigen gecertificeerd volgens de normen van Hoofdstuk 3 of 5 van de ICAO bijlage 16 wordt de geluidshoeveelheid per beweging (GB) als volgt berekend op één decimaal na : GB = 10(G-85)/10, waarin de variabele G vertegenwoordigt : - Voor elke landing : het gecertificeerd geluidsniveau in EPNdB van een vliegtuig bij zijn maximale landingsmassa gemeten op het naderingsmeetpunt, min 9 EPNdB; - Voor elke opstijging : de helft van de som van de gecertificeerde geluidsniveaus van een vliegtuig in EPNdB op het laterale meetpunt en op het meetpunt waarboven bij het opstijgen gevlogen wordt, gemeten bij zijn maximale opstijgmassa, conform de voorschriften van de ICAO bijlage 16.
Voor de bewegingen van vliegtuigen met een maximale opstijgmassa van niet meer dan 8.618 kg of van elk ander vliegtuig dat gecertificeerd werd volgens de normen van één van de hoofdstukken van de ICAO bijlage 16, uitgezonderd de hoofdstukken 2, 3 en 5, wordt de GB forfaitair vastgelegd op 1. »
Art. 5.Het huidige reglement treedt in werking op 1 april 2004, met uitzondering van artikel 3 dat uitwerking heeft met ingang van 1 september 2003.
Zaventem, 7 november 2003.
Namens de Raad van Bestuur : De Voorzitter, P. KLEES Gezien om te worden gevoegd bij het ministerieel besluit van 23 februari 2004 houdende goedkeuring van het reglement van de Raad van Bestuur tot wijziging van het reglement van 14 december 2001, zoals gewijzigd door de reglementen van 21 juni 2002 en 28 februari 2003, tot regeling op de luchthaven Brussel-Nationaal van de vergoedingen bedoeld in artikel 181 van de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, De Minister van Mobiliteit, B. ANCIAUX