Etaamb.openjustice.be
Ministerieel Besluit van 22 september 2020
gepubliceerd op 29 september 2020

Ministerieel besluit houdende goedkeuring van het huishoudelijk reglement van het Comité van beroep voor de beoordeling van houders van een leidinggevende functie -1 bij openbare instellingen van sociale zekerheid

bron
federale overheidsdienst beleid en ondersteuning
numac
2020031380
pub.
29/09/2020
prom.
22/09/2020
ELI
eli/besluit/2020/09/22/2020031380/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

22 SEPTEMBER 2020. - Ministerieel besluit houdende goedkeuring van het huishoudelijk reglement van het Comité van beroep voor de beoordeling van houders van een leidinggevende functie -1 bij openbare instellingen van sociale zekerheid


De Minister van Ambtenarenzaken, Gelet op het koninklijk besluit van 30 november 2003Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 30/11/2003 pub. 16/12/2003 numac 2003002193 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit betreffende de aanduiding, de uitoefening en de weging van de managementfuncties in de openbare instellingen van sociale zekerheid sluiten betreffende de aanduiding, de uitoefening en de weging van de managementfuncties alsook de aanduiding en de uitoefening van staffuncties en directiefuncties in de openbare instellingen van sociale zekerheid, artikel 20, § 2, vervangen bij het koninklijk besluit van 12 oktober 2006 en gewijzigd bij het koninklijk besluit van 20 december 2007 en 19 april 2014;

Gelet op het koninklijk besluit van 13 mei 2020Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 13/05/2020 pub. 27/05/2020 numac 2020020985 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Koninklijk besluit houdende de samenstelling van het comité van beroep inzake evaluatie van houders van een managementfunctie -1 in de openbare instellingen van sociale zekerheid sluiten houdende de samenstelling van het comité van beroep inzake evaluatie van houders van een managementfunctie -1 in de openbare instellingen van sociale zekerheid;

Gelet op het ontwerp van huishoudelijk reglement van het comité van beroep, Besluit :

Artikel 1.Het bij dit besluit gevoegde huishoudelijk reglement van het Comité van beroep inzake evaluatie van houders van een managementfunctie -1 in de openbare instellingen van sociale zekerheid, wordt goedgekeurd.

Art. 2.Dit besluit, met het bijgevoegde huishoudelijk reglement, treedt in werking op 22 september 2020.

Brussel, 22 september 2020.

D. CLARINVAL

Bijlage Huishoudelijk Reglement van het Comité van beroep inzake evaluatie van houders van een managementfunctie -1 in de openbare instellingen van sociale zekerheid

Artikel 1.Er wordt de voorkeur gegeven aan een elektronisch communicatiekanaal via een beveiligd platform en/of via een vertrouwelijk emailbericht tussen de verzoeker of zijn verdediger en de aangestelde griffier-rapporteur voor alle communicatie betreffende de procedure voor het Comité van beroep inzake evaluatie van houders van een managementfunctie -1 in de openbare instellingen van sociale zekerheid. Als dit absoluut onmogelijk is, wordt er ten uitzonderlijken titel gebruik gemaakt van de andere gangbare communicatievormen (gewone brief, aangetekend schrijven, persoonlijke afgifte). Als die elektronische communicatie het beginpunt is van een termijn, moet er worden voorzien in een ontvangstbewijs daarvan. In geval van elektronische communicatie kunnen de documenten zo nodig elektronisch worden ondertekend en/of vercijferd op documentniveau.

Art. 2.Wanneer een beroep wordt ingesteld, maakt de minister tot wiens bevoegdheid de ambtenarenzaken behoren, of zijn gemachtigde, het volledige dossier over aan de griffier-rapporteur bij het Comité van beroep. Dit dossier moet alle stukken betreffende de aangevochten evaluatie bevatten.

Art. 3.Uiterlijk de vijfde werkdag na de ontvangst van het dossier, bevestigt de griffier-rapporteur de ontvangst ervan aan de betrokken minister, of aan diens gemachtigde.

Indien nodig vraagt hij, binnen dezelfde termijn, bijkomende stukken op in opdracht van de voorzitter.

Art. 4.Het Comité van beroep vergadert op de datum door de voorzitter bepaald, die onmiddellijk wordt meegedeeld aan de betrokken minister, of aan diens gemachtigde.

De zitting moet plaatshebben uiterlijk een maand nadat de zaak bij het comité van beroep aanhangig werd gemaakt; ingeval van vertraging motiveert de voorzitter de redenen hiervan aan de minister of aan diens gemachtigde.

Zodra de voorzitter de datum van de zitting heeft bepaald, roept de griffier-rapporteur de leden van het comité van beroep en de houder van de managementfunctie op om ter zitting te verschijnen.

Deze oproeping gebeurt ten minste acht werkdagen voor de zitting. De oproeping vermeldt dat het dossier via onlineraadpleging toegankelijk wordt gemaakt.

Art. 5.De opgeroepen leden zijn verplicht de zitting bij te wonen.

Indien deze leden een wettige reden van verhindering hebben, moeten zij aan de voorzitter, via de griffier-rapporteur, schriftelijk de reden van hun afwezigheid meedelen binnen drie werkdagen volgend op de datum van de oproeping.

Art. 6.Het Comité van beroep kan slechts geldig beraadslagen en beslissen wanneer er ten minste vier leden ter zitting aanwezig zijn.

Art. 7.De houder van de managementfunctie verschijnt persoonlijk voor het comité van beroep; hij mag worden bijgestaan door een verdediger naar zijn keuze, die evenwel op geen enkel ogenblik, en in welke hoedanigheid dan ook, mag deelgenomen hebben aan de betrokken evaluatieprocedure.

De naam van de verdediger wordt zo spoedig mogelijk aan de griffier-rapporteur meegedeeld.

Indien de houder van de managementfunctie of zijn verdediger, ofschoon behoorlijk opgeroepen, zonder geldige reden niet verschijnt, doet het beroepsorgaan uitspraak op grond van de stukken van het dossier.

Hetzelfde geldt zodra de zaak voor de tweede maal ter zitting komt, zelfs indien de houder van de managementfunctie of zijn verdediger een geldige reden kan aanvoeren. De afwezigheid van de verdediger is, behoudens overmacht, geen reden van uitstel.

Het beroepsorgaan hoort iedereen, in voorkomend geval eveneens de evaluator, en verzamelt alle nuttige gegevens die hem toelaten zich met volle kennis van zaken uit te spreken.

Art. 8.De voorzitter van het Comité van beroep, die het oudste lid van de afdeling is, leidt de debatten.

Deze wijst een ondervoorzitter aan, die de voorzitter bij afwezigheid vervangt.

Indien de voorzitter het nodig acht, kan hij opdragen dat notulen over het verloop van de zitting worden opgemaakt.

Art. 9.De beslissing van het Comité van beroep vermeldt het resultaat van de geheime stemming, met opgave van het aantal positieve en negatieve stemmen.

Bij staking van stemmen valt de beslissing in het voordeel van de verzoeker.

Deze beslissing, ondertekend door de voorzitter en de griffier-rapporteur, wordt zonder verwijl aan de verzoeker meegedeeld, met afschrift ter attentie van de betrokken minister, of diens gemachtigde, en de leden van het Comité van beroep.

Gezien om te worden gevoegd bij het ministerieel besluit van 22 september 2020 houdende goedkeuring van het huishoudelijk reglement van het Comité van beroep inzake evaluatie van houders van een managementfunctie -1 in de openbare instellingen van sociale zekerheid.

Brussel, 22 september 2020.

De Minister van Ambtenarenzaken, D. CLARINVAL

^