gepubliceerd op 08 april 2003
Ministerieel besluit tot wijziging van het ministerieel besluit van 20 juni 1984 betreffende de veiligheid van het vervoer door de lucht van gevaarlijke goederen
20 JANUARI 2003. - Ministerieel besluit tot wijziging van het ministerieel besluit van 20 juni 1984 betreffende de veiligheid van het vervoer door de lucht van gevaarlijke goederen
De Minister van Mobiliteit en Vervoer, Gelet op het Verdrag inzake de internationale burgerlijke luchtvaart, ondertekend te Chicago op 7 december 1944 en goedgekeurd bij de wet van 30 april 1947, inzonderheid op bijlage 18;
Gelet op de wet van 27 juni 1937 houdende herziening van de wet van 16 november 1919 betreffende de regeling der luchtvaart, inzon-derheid op artikel 5, § 1, gewijzigd door de wet van 2 januari 2001;
Gelet op het koninklijk besluit van 15 maart 1954 tot regeling der luchtvaart, inzonderheid op artikel 55, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 31 augustus 1979;
Gelet op het ministerieel besluit van 20 juni 1984 betreffende de veiligheid van het vervoer door de lucht van gevaarlijke goederen, gewijzigd bij de ministeriële besluiten van 22 augustus 1986 en 20 januari 1997;
Gelet op de omstandigheid dat de gewestregeringen bij het ontwerpen van dit besluit betrokken zijn;
Gelet op het advies nr. 33.584/4 van de Raad van State, gegeven op 12 november 2002, Besluit :
Artikel 1.In artikel 1 van het ministerieel besluit van 20 juni 1984 betreffende de veiligheid van het vervoer door de lucht van gevaarlijke goederen, gewijzigd bij het ministerieel besluit van 20 januari 1997 : 1° worden volgende wijzigingen aangebracht : a) in de definitie « Passagiersluchtvaartuig », worden de woorden « of van andere vracht » ingevoegd tussen de woorden « van een verzending » en het woord « vervoert »;b) de definitie « Staat van oorsprong » wordt vervangen als volgt : « 6° Staat van oorsprong : Staat op het grondgebied waarvan de goederen voor de eerste maal aan boord van een luchtvaartuig geladen zijn.»; 2° worden volgende definities aan de opsomming toegevoegd : « 11° Ongeval met betrekking tot gevaarlijke goederen : Voorval dat verband houdt met en betrekking heeft op het vervoer door de lucht van gevaarlijke goederen, waarbij iemand gedood of zwaar gewond wordt, of dat aanzienlijke materiële schade veroorzaakt.12° Ernstig letsel : Elk door een persoon bij een ongeval opgelopen letsel dat : a) een opneming in een ziekenhuis gedurende meer dan 48 uur vereist, welke aanvangt binnen zeven dagen na het oplopen van het letsel, of b) de breuk van een bot tot gevolg heeft, uitgezonderd enkelvoudige breuken van vingers, tenen of neus, of c) scheurwonden tot gevolg heeft die ernstige bloedingen of beschadigingen van een zenuw, een spier of een pees veroorzaken, of d) letsel aan een inwendig orgaan tot gevolg heeft, of e) gepaard gaat met tweedegraads- of derdegraadsbrandwonden of brandwonden over meer dan 5 % van het lichaamsoppervlak, of f) het gevolg is van een vastgestelde blootstelling aan besmettelijke stoffen of schadelijke straling.13° Afwijking : Door de bevoegde nationale overheid verleende machtiging tot het niet toepassen van de bepalingen van dit besluit.14° Verpakking : Recipiënten en al de andere elementen of materialen die noodzakelijk zijn om deze recipiënten hun functie te laten vervullen en om te voldoen aan de minimumverpakkingsvoorwaarden van dit besluit.Deze term duidt ook de verrichting aan die erin bestaat om voorwerpen of materialen in een omslag te verpakken, ze in vaten te stoppen of ze op enige andere wijze te beschermen. 15° Staat van de exploitant : Staat waar zich de voornaamste bedrijfszetel van de exploitant bevindt of, wanneer er geen voornaamste bedrijfszetel is, zijn vaste verblijfplaats.16° Vrijstelling : Bepaling van dit besluit waarbij een bepaald gevaarlijk goed uit het toepassingsgebied van de voorschriften waardoor het vervoer van dit goed normaliter wordt beheerst, gelicht wordt.17° Verzending : Eén of meerdere colli met gevaarlijke goederen die een exploitant aanneemt van een afzender, in één keer en op één adres, die op éénzelfde ontvangstbewijs vermeld staan en die toegestuurd worden aan één enkele geadresseerde op één enkel adres.18° Incident betreffende gevaarlijke goederen : Een ander voorval dan een ongeval met gevaarlijke goederen dat verband houdt met en betrekking heeft op het vervoer door de lucht van gevaarlijke goederen, dat niet noodzakelijk plaatsgrijpt aan boord van een luchtvaartuig en dat lichamelijke letsels of materiële schade veroorzaakt, een brand, een scheur, een morsen, een vloeistoflek, straling of andere tekenen van beschadiging van de verpakking.Elk ander voorval in verband met of met betrekking tot het vervoer van gevaarlijke goederen dat de veiligheid van het luchtvaartuig of van zijn inzittenden ervan ernstig in gevaar kan brengen wordt ook beschouwd als een incident betreffende gevaarlijke goederen. 19° Gevaarlijke goederen : Stoffen of voorwerpen die van die aard zijn dat ze een aanmerkelijk risico inhouden voor de gezondheid, de veiligheid of de goederen wanneer zij in de lucht vervoerd worden.20° Onverenigbare goederen : Gevaarlijke goederen bij vermenging waarvan een gevaarlijke hitte, een gevaarlijk gas of een corrosieve stof kan vrijkomen.21° Bemanningslid : Persoon die gedurende de vliegtijd door een exploitant met functies aan boord van een luchtvaartuig is belast.22° Stuurpersoneelslid : Lid van de bemanning dat een vergunning bezit en belast is met het uitoefenen van essentiële functies ten aanzien van de besturing van het luchtvaartuig gedurende de vliegtijd.23° Eerste bestuurder : Bestuurder verantwoordelijk voor de besturing en de veiligheid van het luchtvaartuig gedurende de vliegtijd.»
Art. 2.In artikel 4, derde lid, van hetzelfde besluit worden de woorden « De voorwerpen en stoffen die dienen voor persoonlijk gebruik » vervangen door de woorden « Sommige voorwerpen en sommige stoffen vervoerd ».
Art. 3.In artikel 26, 1°, van hetzelfde besluit, vervangen bij het ministerieel besluit van 20 januari 1997, worden de woorden « van gevaarlijke goederen » ingevoegd tussen het woord « vervoerdocument » en de woorden « dat volledig ingevuld is ».
Art. 4.Het opschrift van Hoofdstuk IX van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt : « Hoofdstuk IX. - Noodgevallen, ongevallen en incidenten ».
Art. 5.Een artikel 43, luidend als volgt, wordt ingevoegd in hetzelfde besluit : «
Art. 43.De exploitant van een luchtvaartuig dat gevaarlijke goederen vervoert en dat betrokken is bij een incident verstrekt aan de Staat waar het incident zich heeft voorgedaan, de noodzakelijke inlichtingen teneinde deze laatste in staat te stellen de gevaren die uit schade aan de aan boord vervoerde gevaarlijke goederen zouden kunnen voortvloeien tot een minimum te beperken. » Brussel, 20 januari 2003.
I. DURANT