gepubliceerd op 15 januari 2025
Ministerieel besluit tot wijziging van het ministerieel besluit van 21 december 2020 tot vaststelling van vaste geografische UAS-zones en toegangsvoorwaarden voor vaste geografische UAS-zones
20 DECEMBER 2024. - Ministerieel besluit tot wijziging van het ministerieel besluit van 21 december 2020Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 21/12/2020 pub. 24/12/2020 numac 2020044609 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Ministerieel besluit tot vaststelling van vaste geografische UAS-zones en toegangsvoorwaarden voor vaste geografische UAS-zones sluiten tot vaststelling van vaste geografische UAS-zones en toegangsvoorwaarden voor vaste geografische UAS-zones
De Minister van Mobiliteit,
Gelet op de wet van 27 juni 1937 houdende herziening van de wet van 16 november 1919 betreffende de regeling der luchtvaart, artikel 2 en artikel 5 gewijzigd bij de wet van 2 januari 2001 ;
Gelet op het koninklijk besluit van 8 november 2020Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/11/2020 pub. 18/11/2020 numac 2020043563 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot uitvoering van uitvoeringsverordening 2019/947 van de Commissie van 24 mei 2019 inzake de regels en procedures voor de exploitatie van onbemande luchtvaartuigen sluiten tot uitvoering van de Uitvoeringsverordening (EU) 2019/947 van de Commissie van 24 mei 2019 inzake de regels en procedures voor de exploitatie van onbemande luchtvaartuigen, artikel 5 gewijzigd bij het koninklijk besluit van 6 juni 2023 ;
Gelet op het ministerieel besluit van 21 december 2020Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 21/12/2020 pub. 24/12/2020 numac 2020044609 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Ministerieel besluit tot vaststelling van vaste geografische UAS-zones en toegangsvoorwaarden voor vaste geografische UAS-zones sluiten tot vaststelling van vaste geografische UAS-zones en toegangsvoorwaarden voor vaste geografische UAS-zones;
Gelet op de betrokkenheid van de gewesten;
Gelet op advies 77.026/4 van de Raad van State, gegeven op 16 oktober 2024, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Overwegende de gedelegeerde verordening (EU) 2019/945 van de Commissie van 12 maart 2019 inzake onbemande luchtvaartuigsystemen en uit derde landen afkomstige exploitanten van onbemande luchtvaartuigsystemen;
Overwegende de uitvoeringsverordening (EU) 2019/947 van de Commissie van 24 mei 2019 inzake de regels en procedures voor de exploitatie van onbemande luchtvaartuigen;
Overwegende dat het essentieel is om, in uitvoering van de verordening (EU) 2019/947 en het koninklijk besluit van 8 november 2020Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/11/2020 pub. 18/11/2020 numac 2020043563 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot uitvoering van uitvoeringsverordening 2019/947 van de Commissie van 24 mei 2019 inzake de regels en procedures voor de exploitatie van onbemande luchtvaartuigen sluiten tot uitvoering van uitvoeringsverordening (EU) 2019/947 van de Commissie van 24 mei 2019 inzake de regels en procedures voor de exploitatie van onbemande luchtvaartuigen, de veiligheid van het luchtverkeer te verzekeren door toegangsvoorwaarden te definiëren voor gecontroleerde luchtruimen zowel de civiele als de militaire;
Overwegende dat artikel 5 van het koninklijk besluit van 8 november 2020Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/11/2020 pub. 18/11/2020 numac 2020043563 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot uitvoering van uitvoeringsverordening 2019/947 van de Commissie van 24 mei 2019 inzake de regels en procedures voor de exploitatie van onbemande luchtvaartuigen sluiten tot uitvoering van uitvoeringsverordening (EU) 2019/947 van de Commissie van 24 mei 2019 inzake de regels en procedures voor de exploitatie van onbemande luchtvaartuigen de mogelijkheid voorziet voor de publieke autoriteiten of voor bedrijven om op elk ogenblik de creatie van nieuwe geografische UAS-zones aan te vragen;
Overwegende het feit dat de toegangsvoorwaarden enkel gelden wanneer de geografische UAS-zone actief is;
Overwegende dat luchtvaartterreincircuits beschermd moeten worden tegen alle obstakels;
Overwegende dat de start- en landingsoperaties van paramotoren en hete luchtballonnen dienen beschermd te worden tegen interferentie met UAS vluchten;
Overwegende dat UAS-vluchtuitvoeringen in de categorie "open" met onbemande luchtvaartuigen met een maximale startmassa van minder dan 250 gram (lading inbegrepen) een laag risico inhouden voor het luchtverkeer en personen en dat zij daarom, om toegang te krijgen tot de niet centraal gelegen gedeeltes van de CTR's en de EBKT RMZ/TMZ, niet moeten worden onderworpen aan de verplichting die moeten worden uitgevoerd met een UAS die is uitgerust met een systeem voor directe identificatie op afstand;
Overwegende dat de overgangsbepaling van artikel 37 van het ministerieel besluit van 21 december 2020Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 21/12/2020 pub. 24/12/2020 numac 2020044609 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Ministerieel besluit tot vaststelling van vaste geografische UAS-zones en toegangsvoorwaarden voor vaste geografische UAS-zones sluiten, waarbij de toepassing van deze vereiste om uitgerust te zijn met een systeem voor directe identificatie op afstand werd uitgesteld, niet langer van toepassing is sinds 1 januari 2024 en dat het derhalve aangewezen is om de situatie voor UAS-vluchtuitvoeringen in de categorie "open" met onbemande luchtvaartuigen met een maximale startmassa van minder dan 250 gram (lading inbegrepen) - met terugwerkende kracht - te regulariseren;
Overwegende de nood aan een regelgevend kader voor grensoverschrijdende geografische UAS-zones;
Overwegende het verzoek van Defensie betreffende aanpassingen en correcties aan de toegangsvoorwaarden voor UAS vluchten in militaire geografische UAS-zones;
Besluit :
HOOFDSTUK 1: - Algemene bepalingen
Artikel 1.In het artikel 1, eerste lid van het ministerieel besluit van 21 december 2020Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 21/12/2020 pub. 24/12/2020 numac 2020044609 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Ministerieel besluit tot vaststelling van vaste geografische UAS-zones en toegangsvoorwaarden voor vaste geografische UAS-zones sluiten tot vaststelling van vaste geografische UAS-zones en toegangsvoorwaarden voor vaste geografische UAS-zones worden de volgende wijzigingen aangebracht : a) de bepaling onder 1° wordt vervangen als volgt: "1° : AAL: afkorting van `above aerodrome level', hoogte boven het niveau van het betreffende luchtvaartterrein;» ; b) het artikel wordt aangevuld met de punten 21° tot en met 24°, luidende als volgt: " 21° teledetectie: elke gegevensverzameling over een goed met behulp van een sensor die fysiek gescheiden is van dat goed, en dit vanaf een ruimte-, lucht-, land-, zee- of ander platform.Alle vormen van teledetectie vallen hieronder, inclusief, maar niet uitsluitend, teledetectie uitgevoerd met een elektro-optische sensor; 22° militaire installatie: een bolwerk, een verdedigingswerk, een post, een militaire of maritieme vestiging, een luchtvaartinrichting dat geen luchthaven of luchthaventerminal is, een militair depot, militaire opslagplaats of park;23° gedelegeerde verordening (EU) 2019/945: de gedelegeerde verordening (EU) 2019/945 van de Commissie van 12 maart 2019 inzake onbemande luchtvaartuigsystemen en uit derde landen afkomstige exploitanten van onbemande luchtvaartuigsystemen; 24° uitvoeringsverordening (EU) 2019/947: de Uitvoeringsverordening (EU) 2019/947 van de Commissie van 24 mei 2019 inzake de regels en procedures voor de exploitatie van onbemande luchtvaartuigen.".
HOOFDSTUK 2: - Ongecontroleerde civiele luchtvaartterreinen
Art. 2.Artikel 19, eerste lid van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt: "De geografische UAS-zone ter bescherming van een in de AIP België-Luxemburg gepubliceerd niet-gecontroleerd civiel luchtvaartterrein, met uitzondering van de luchthaven Kortrijk-Wevelgem, heeft de vorm van een cilinder waarvan de straal en het middelpunt worden bepaald zodat deze geografische UAS-zone ten minste de obstakelbeperkende oppervlakken en ook een zone van minimum 800 m rond de vliegveldcircuits omvat en strekt zich uit vanaf grondniveau tot een hoogte van vierduizendvijfhonderd voet AMSL.".
HOOFDSTUK 3: - Bijkomende geografische UAS-zones
Art. 3.In hetzelfde besluit wordt een Hoofdstuk 5/1 ingevoegd die de artikel 22/1 bevat, luidende: "Hoofdstuk 5/1. - Civiele terreinen voor paramotoren et hete luchtballonnen
Art. 22/1.De geografische UAS-zone ter bescherming van een in de AIP België-Luxemburg gepubliceerd civiel terrein voor paramotor of hete luchtballon heeft de vorm van een cilinder met als straal een halve NM vanuit de voor het respectievelijke terrein voor paramotor of hete luchtballon in de AIP België-Luxemburg opgenomen coördinaten en strekt zich uit vanaf het grondniveau tot een hoogte van duizend voet AGL. De in het eerste lid beschreven geografische UAS-zone is actief op de in de AIP België-Luxemburg beschreven tijdstippen of volgens NOTAM. De toegang tot de geografische UAS-zone bedoeld in het eerste lid is onderworpen aan de voorafgaande kennisgeving van de vlucht aan de beheerder van de zone.".
HOOFDSTUK 4: - Geografische UAS-zones onder operationeel beheer van skeyes
Art. 4.In artikel 29, vijfde lid, 7° van hetzelfde besluit wordt het woord "waarnemer" vervangen door "luchtruimwaarnemer".
Art. 5.In artikel 30 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° de afkorting "AAE" wordt vervangen door de afkorting "AAL";2° in het vierde lid, 9° wordt het woord "waarnemer" vervangen door "luchtruimwaarnemer";3° het artikel 30 wordt aangevuld met een nieuw lid, luidende : "De verplichting om te beschikken over een systeem voor directe identificatie op afstand, bedoeld in lid 4, punt 5°, is niet van toepassing op UAS-vluchtuitvoeringen die worden uitgevoerd in de categorie "open" met een onbemand luchtvaartuig dat: 1° is gemarkeerd als klasse C0 en voldoet aan de eisen van die klasse, zoals gedefinieerd in deel 1 van de bijlage bij gedelegeerde verordening (EU) 2019/945;of 2° voldoet aan de vereisten van artikel 20, a) van de uitvoeringsverordening (EU) 2019/947 van de Commissie van 24 mei 2019; of 3° een maximale startmassa heeft van minder dan 250 g, lading inbegrepen, en een maximale vliegsnelheid van minder dan 19 m/s, in het geval van een door particulieren gebouwde UAS, zoals bedoeld in artikel 2, 16) van uitvoeringsverordening (EU) 2019/947 van de Commissie van 24 mei 2019.".
Art. 6.In artikel 31 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° het woord "AAE" wordt vervangen door het woord "AAL";2° het artikel 31 wordt aangevuld met een nieuw lid, luidende : "De verplichting om te beschikken over een systeem voor directe identificatie op afstand, bedoeld in lid 3, punt 5°, is niet van toepassing op UAS-vluchtuitvoeringen die worden uitgevoerd in de categorie "open" met een onbemand luchtvaartuig dat: 1° is gemarkeerd als klasse C0 en voldoet aan de eisen van die klasse, zoals gedefinieerd in deel 1 van de bijlage bij gedelegeerde verordening (EU) 2019/945;of 2° voldoet aan de vereisten van artikel 20, a) van de uitvoeringsverordening (EU) 2019/947 van de Commissie van 24 mei 2019; of 3° een maximale startmassa heeft van minder dan 250 g, lading inbegrepen, en een maximale vliegsnelheid van minder dan 19 m/s, in het geval van een door particulieren gebouwde UAS, zoals bedoeld in artikel 2, 16) van uitvoeringsverordening (EU) 2019/947 van de Commissie van 24 mei 2019.".
Art. 7.Het artikel 35 van hetzelfde besluit wordt aangevuld met een nieuw lid, luidende : "De verplichting om te beschikken over een systeem voor directe identificatie op afstand, bedoeld in lid 3, punt 4°, is niet van toepassing op UAS-vluchtuitvoeringen die worden uitgevoerd in de categorie "open" met een onbemand luchtvaartuig dat: 1° is gemarkeerd als klasse C0 en voldoet aan de eisen van die klasse, zoals gedefinieerd in deel 1 van de bijlage bij gedelegeerde verordening (EU) 2019/945;of 2° voldoet aan de vereisten van artikel 20, a) van de uitvoeringsverordening (EU) 2019/947 van de Commissie van 24 mei 2019; of 3° een maximale startmassa heeft van minder dan 250 g, lading inbegrepen, en een maximale vliegsnelheid van minder dan 19 m/s, in het geval van een door particulieren gebouwde UAS, zoals bedoeld in artikel 2, 16) van uitvoeringsverordening (EU) 2019/947 van de Commissie van 24 mei 2019. HOOFDSTUK 5: - Grensoverschrijdende geozones
Art. 8.In hetzelfde besluit wordt een Hoofdstuk 12/2 ingevoegd, die de artikel 36/2 bevat, luidende: "Hoofdstuk 12/2. - Grensoverschrijdende geografische gebieden
Art. 36/2.Voor grensoverschrijdende geografische gebieden gelden de toegangsvoorwaarden die zijn gepubliceerd door de Autoriteit waaraan de delegatie is verleend.".
HOOFDSTUK 6: - Militaire geografische UAS-zones
Art. 9.In artikel 6 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in het derde lid wordt punt 1 vervangen als volgt: "beschikken over voorafgaande vluchtvergunningen van de beheerder van de zone die zijn aangevraagd overeenkomstig de aanvullende praktische procedures die zijn vastgesteld volgens artikel 4;", 2° in het derde lid wordt punt 2 vervangen als volgt: "De vluchten gerealiseerd in uitvoeringsmodus buiten zicht (BVLOS) zijn onderworpen aan het gebruik van U-space diensten".3° het artikel wordt aangevuld met een lid luidende als volgt : "Voor de modelluchtvaartterreinen, bedoeld in artikel 21, kan schriftelijk een afwijking van het derde lid worden toegestaan door Defensie.»
Art. 10.In artikel 7 van hetzelfde besluit wordt het derde lid aangevuld met de volgende zinnen: "behalve voor vluchten die worden uitgevoerd op een maximale horizontale afstand van 50 meter van een kunstmatig obstakel en waarvoor de vlieghoogte mag worden verhoogd tot maximaal vijfendertig voet boven het bovengenoemde obstakel. "
Art. 11.In artikel 7 van hetzelfde besluit wordt tussen het vierde en vijfde lid een lid toegevoegd luidende als volgt: " De vluchten gerealiseerd in uitvoeringsmodus buiten zicht (BVLOS) zijn onderworpen aan het gebruik van U-space diensten. ".
Art. 12.In artikel 9 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° het derde lid wordt vervangen als volgt: " De toegang tot de geografische UAS-zone bedoeld in het eerste lid is onderworpen aan de volgende cumulatieve toegangsvoorwaarden : 1° beschikken over voorafgaande vluchtvergunningen van de beheerder van de zone die worden aangevraagd overeenkomstig de aanvullende praktische procedures vastgesteld volgens artikel 4;2° beschikken over een voorafgaande vluchtvergunning van de Algemene Dienst Inlichting en Veiligheid (ADIV) voor elk gebruik van middelen voor teledetectie gericht op een militaire installatie; 3° de vluchten gerealiseerd in uitvoeringsmodus buiten zicht (BVLOS) zijn onderworpen aan het gebruik van U-space diensten." 2° het artikel wordt aangevuld met een vierde lid luidende als volgt: "Voor de modelluchtvaartterreinen, bedoeld in artikel 21, kan schriftelijk een afwijking van het derde lid worden toegestaan door Defensie."
Art. 13.Artikel 10 van hetzelfde besluit wordt als volgt gewijzigd: Het derde lid wordt vervangen door: "De toegang tot geografische UAS- zones bedoeld in het eerste lid is onderworpen aan een voorafgaande vluchtvergunning van de beheerder van de zone, die wordt aangevraagd overeenkomstig de aanvullende praktische bepalingen die zijn vastgesteld volgens artikel 4.".
Het volgende lid wordt ingevoegd tussen het derde en het vierde lid: " De vluchten gerealiseerd in uitvoeringsmodus buiten zicht (BVLOS) zijn onderworpen aan het gebruik van U-space diensten.".
Art. 14.Het opschrift van de afdeling 6 van de hoofdstuk 2 van hetzelfde besluit wordt aangevuld met de woorden: "die de oppervlakte van het land of de zee raken ».
Art. 15.In artikel 11 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in het eerste lid worden de woorden "waarvan de ondergrens rechtstreeks begint vanaf het grond- of zeeoppervlak" ingevoegd tussen het woord "militaire" en het woord "omvat".2° in het derde lid, 1°, wordt het woord "vijfendertig" vervangen door het woord "honderd".3° in het derde lid, 2°, worden de woorden "van 900 g of minder" vervangen door de woorden "minder dan 4 kg".4° Het derde lid wordt aangevuld met 3° luidende als volgt: "3° De vluchten gerealiseerd in uitvoeringsmodus buiten zicht (BVLOS) zijn onderworpen aan het gebruik van U-space diensten.
Art. 16.In hoofdstuk 2 van hetzelfde besluit wordt een afdeling 6bis ingevoegd, die artikel 11/1 omvat, luidende als volgt : "Afdeling 6 BIS. - Militaire gevarenzones met een hoogte van meer dan 400 voet AGL".
Art. 11/1.De geografische UAS-zone die bestemd is om een militaire gevarenzone te beschermen, omvat de laterale grenzen van deze zone zoals beschreven in de AIP België-Luxemburg en strekt zich uit van de grond tot de bovengrens van de genoemde militaire gevarenzone.
De in het eerste lid omschreven geografische UAS-zone is actief gedurende de perioden die zijn omschreven in de AIP België-Luxemburg of door NOTAM. De toegang tot de in het eerste lid bedoelde geografische UAS-zone is onderworpen aan de volgende cumulatieve toegangsvoorwaarden: 1° elke vlucht is beperkt tot een maximale hoogte gelijk aan 100 voet onder de ondergrens van de genoemde militaire gevarenzone;2° de vluchten gerealiseerd in uitvoeringsmodus buiten zicht (BVLOS) zijn onderworpen aan het gebruik van U-space diensten".
Art. 17.In artikel 12 van hetzelfde besluit wordt het derde lid vervangen als volgt : "De toegang tot de in het eerste lid bedoelde geografische UAS-zone is onderworpen aan de volgende cumulatieve toegangsvoorwaarden: 1° Voor elke vlucht op een hoogte van meer dan vijfendertig voet AGL of met een UAS waarvan het maximale startgewicht meer dan 900g bedraagt, moet vooraf een vluchtvergunning worden verkregen van de beheerder van de zone, die wordt aangevraagd overeenkomstig de aanvullende praktische bepalingen die zijn vastgesteld volgens artikel 4;2° de vluchten gerealiseerd in uitvoeringsmodus buiten zicht (BVLOS) zijn onderworpen aan het gebruik van U-space diensten".
Art. 18.Artikel 13, derde lid, 1°, van hetzelfde besluit wordt aangevuld met de volgende zinnen: " behalve voor vluchten op een maximale horizontale afstand van 50 meter van woon-, handels- of industriegebouwen, waarvoor de vlieghoogte mag worden verhoogd tot maximaal vijfendertig voet boven het genoemde gebouw. Deze uitzondering geldt niet voor torens, antennes, relaisstations, hoogspanningslijnen of windturbines.
Art. 19.Artikel 13, derde lid, van hetzelfde besluit wordt aangevuld met 3° en 4°, luidende als volgt: "3° de vluchten gerealiseerd in uitvoeringsmodus buiten zicht (BVLOS) zijn onderworpen aan het gebruik van U-space diensten; 4° Defensie kan een afwijking van het derde lid toestaan voor vluchten binnen een cilinder van 1 of 1,5 NM boven een stad die op een door Defensie opgestelde beperkende lijst staat (in het kader van operationele principes).Deze afwijking is onderworpen aan een voorafgaande vluchtvergunning van de beheerder van de zone, die wordt aangevraagd overeenkomstig de aanvullende praktische bepalingen vastgesteld volgens artikel 4."
Art. 20.In artikel 14, derde lid, van hetzelfde besluit worden de woorden "is beperkt tot vluchten gerealiseerd in uitvoeringsmodus binnen zicht (VLOS) en" ingevoegd tussen de woorden "het eerste lid" en de woorden "is onderworpen aan".
Art. 21.Artikel 15, derde lid, wordt aangevuld met het 3° luidende als volgt: "3° de vluchten gerealiseerd in uitvoeringsmodus buiten zicht (BVLOS) zijn onderworpen aan het gebruik van U-space diensten.
Art. 22.Het opschrift van de afdeling 10 van de hoofdstuk 2 van hetzelfde besluit wordt aangevuld met de woorden : "met als enig doel een centrum voor opruiming van explosieven ".
Art. 23.Artikel 16 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt: "
Art. 16.De geografische UAS-zone die bestemd is om een militair restricted area te beschermen dat uitsluitend bestemd is voor een centrum voor opruiming van explosieven, wordt bepaald door de laterale en verticale grenzen van dit gebied zoals beschreven in de AIP België-Luxemburg.
Het in het eerste lid beschreven geografisch UAS-gebied is actief gedurende de perioden beschreven in de AIP België-Luxemburg of volgens NOTAM. De toegang tot de in het eerste lid bedoelde geografische zone voor UAS is onderworpen aan de volgende cumulatieve toegangsvoorwaarden: 1° elke vlucht waarvan de hoogte meer dan vijfendertig voet AGL bedraagt, moet een zijdelingse afstand van 150 meter respecteren ten opzichte van de staatsgrenzen van de militaire installatie, tenzij vooraf een vluchtvergunning wordt gevraagd aan de beheerder van de zone overeenkomstig de aanvullende praktische bepalingen vastgesteld volgens artikel 4.2° beschikken over een voorafgaande toestemming van de Algemene Dienst Inlichting en Veiligheid (ADIV) voor elk gebruik van middelen voor teledetectie gericht op een militaire installatie.
Art. 24.In hoofdstuk 2 van hetzelfde besluit wordt een afdeling 10Bis ingevoegd getiteld "militaire restricted areas die niet onder afdeling 10 vallen".
Art. 25.In hetzelfde besluit, afdeling 10Bis, wordt een artikel 16/1 ingevoegd luidende als volgt "
Art. 16/1.De UAS-geografische zone bedoeld ter bescherming van een « militaire restricted area die niet onder afdeling 10 vallen, wordt bepaald door de laterale en verticale grenzen van dit gebied zoals beschreven in de AIP België-Luxemburg.
De in het eerste lid beschreven geografische UAS-zone is actief op de in de AIP België-Luxemburg beschreven tijdstippen of volgens NOTAM. De toegang tot de geografische UAS-zone bedoeld in het eerste lid is onderworpen aan de volgende cumulatieve toegangsvoorwaarden: 1° voor vluchten uitgevoerd op een hoogte van meer dan vijfendertig voet AGL of met UAS waarvan het maximale startgewicht meer dan 900 g bedraagt, beschikken over een voorafgaande vluchtvergunning van de beheerder van de zone die wordt aangevraagd overeenkomstig de aanvullende praktische bepalingen vastgesteld volgens artikel 4; 2° beschikken over een voorafgaande toestemming van de Algemene Dienst Inlichting en Veiligheid (ADIV) voor elk gebruik van middelen voor teledetectie dat gericht is op een militaire installatie.. 3° de vluchten gerealiseerd in uitvoeringsmodus buiten zicht (BVLOS) zijn onderworpen aan het gebruik van U-space diensten.
Art. 26.In hetzelfde besluit wordt het derde lid van artikel 17 vervangen als volgt : "De toegang tot de geografische UAS-zone bedoeld in het eerste lid is onderworpen aan de volgende cumulatieve toegangsvoorwaarden: 1° voor vluchten die worden uitgevoerd op een hoogte van meer dan vijfendertig voet AGL, beschikken over een voorafgaande vluchtvergunning van de beheerder van de zone, die wordt aangevraagd overeenkomstig de aanvullende praktische bepalingen vastgesteld volgens artikel 4;2° de vluchten gerealiseerd in uitvoeringsmodus buiten zicht (BVLOS) zijn onderworpen aan het gebruik van U-space diensten.
Art. 27.In artikel 18, derde lid, van hetzelfde besluit worden 1°, 2° en 3° vervangen als volgt: "1° beschikken over voorafgaande vluchtvergunningen van de beheerder van de zone, die worden aangevraagd overeenkomstig de aanvullende praktische bepalingen vastgesteld volgens artikel 4; 2° beschikken over een voorafgaande toestemming van de Algemene Dienst Inlichting en Veiligheid (ADIV) voor elk gebruik van middelen voor teledetectie gericht op de genoemde militaire installatie.3° de vluchten gerealiseerd in uitvoeringsmodus buiten zicht (BVLOS) zijn onderworpen aan het gebruik van U-space diensten. HOOFDSTUK 7: - Slotbepalingen
Art. 28.Artikel 37 van hetzelfde besluit wordt geschrapt.
Art. 29.Dit besluit treedt in werking op de eerste dag van de tweede maand volgend op de publicatie ervan in het Belgisch Staatsblad, met uitzondering van de artikelen 5, punt 3°, 6, punt 2° en 7, die in werking treden met terugwerkende kracht op 1 januari 2024.
Brussel, 20 december 2024.
G. GILKINET