Etaamb.openjustice.be
Ministerieel Besluit van 19 juli 2016
gepubliceerd op 12 september 2016

Ministerieel besluit houdende uitvoering van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 17 december 2015 houdende organisatie van de sociale verhuurkantoren

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2016031563
pub.
12/09/2016
prom.
19/07/2016
ELI
eli/besluit/2016/07/19/2016031563/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

19 JULI 2016. - Ministerieel besluit houdende uitvoering van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 17 december 2015Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 17/12/2015 pub. 08/01/2016 numac 2015031891 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende organisatie van de sociale verhuurkantoren type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 17/12/2015 pub. 02/03/2016 numac 2016031100 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende organisatie van de sociale verhuurkantoren. - Addendum sluiten houdende organisatie van de sociale verhuurkantoren


De minister die voor Huisvesting bevoegd is, Gelet op de ordonnantie van 17 juli 2003 houdende de Brusselse huisvestingscode zoals gewijzigd door de ordonnantie van 26 juli 2013, Titel IV, hoofdstuk VII;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 17 december 2015Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 17/12/2015 pub. 08/01/2016 numac 2015031891 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende organisatie van de sociale verhuurkantoren type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 17/12/2015 pub. 02/03/2016 numac 2016031100 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende organisatie van de sociale verhuurkantoren. - Addendum sluiten houdende organisatie van de sociale verhuurkantoren;

Gelet op de gunstig advies van de Inspectie van financiën gegeven op 17 juni 2016;

Gelet op het advies van de Adviesraad voor Huisvesting en Stadsvernieuwing betreffende het ontwerpbesluit houdende organisatie van de sociale verhuurkantoren, gegeven op 3 juni 2015, Besluit :

Artikel 1.Voor de toepassing van onderhavig besluit wordt verstaan onder : 1° Regeringsbesluit : het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 17 december 2015Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 17/12/2015 pub. 08/01/2016 numac 2015031891 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende organisatie van de sociale verhuurkantoren type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 17/12/2015 pub. 02/03/2016 numac 2016031100 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende organisatie van de sociale verhuurkantoren. - Addendum sluiten houdende organisatie van de sociale verhuurkantoren;2° Bestuur : de directie Huisvesting van Brussel Stedelijke Ontwikkeling van de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel; HOOFDSTUK 1. - Modeldocumenten

Art. 2.Het financieel verslag bedoeld in artikel 2, 13°, vierde streepje van het Regeringsbesluit bestaat uit een tabel die de aanwending van de jaarlijkse subsidie verantwoordt, die voor de afgelopen periode toegekend is aan het sociale verhuurkantoor in overeenstemming met het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende organisatie van de sociale verhuurkantoren. Het gebruik van de subsidie wordt in de volgende posten uitgesplitst : 1. Tussenkomsten in het huurtekort gevormd door het verschil tussen de huurprijs, het erfcanon of de vergoeding die verschuldigd is aan de concessiegever en het bedrag van de huurprijs of de bewoningsvergoeding verschuldigd door de huurder;2. Tussenkomsten in de kostprijs van de opfrissingswerken zoals bedoeld in artikel 19, § 2 van het Regeringsbesluit houdende organisatie van de sociale verhuurkantoren;3. Tussenkomsten in het ten laste nemen van de verliezen die voortvloeien uit de tijdelijke leegstand van de woning zoals bedoeld in artikel 19, § 3 van het Regeringsbesluit houdende organisatie van de sociale verhuurkantoren;4. Tussenkomsten in de kostprijs die voortvloeit uit de huurschade zoals bedoeld in artikel 19, § 4 van het Regeringsbesluit houdende organisatie van de sociale verhuurkantoren;5. Tussenkomsten in de personeelskosten.Deze kosten worden als volgt gedetailleerd : - Brutosalarissen, met inbegrip van de werkgeversbijdragen; - Verzekering wet; - Arbeidsgeneeskunde; - Extralegale voordelen; - Vrijwilligerswerk; - Kosten sociaal secretariaat; - Andere kosten die in voorkomend geval door het sociaal verhuurkantoor nader omschreven dienen te worden. 6. Tussenkomsten in werkingskosten die niet bedoeld zijn in punt 5 van dit artikel.Deze kosten worden als volgt gedetailleerd : - Huren kantoren, lokalen en lasten; - Kantoormaterieel en -benodigdheden; - Plaatsbeschrijving; - Post; - Telefonie; - Publiciteit; - Verzekeringen; - Erelonen advocaten en gerechtsdeurwaarders; - Erelonen boekhouder en revisor; - Vergaderkosten; - Opleidingskosten; - Representatiekosten; - Verplaatsingskosten; - Kosten voor sociale begeleiding; - Andere kosten die in voorkomend geval door het sociaal verhuurkantoor nader omschreven dienen te worden.

Voor alle punten die in het in dit artikel beoogde verslag opgenomen zijn, wordt verwezen naar de overeenstemmende rekeningen van het aangepaste minimum genormaliseerd rekeningstelsel zoals bedoeld in artikel 7 van dit besluit.

Art. 3.De lijst met woningen bedoeld in artikel 13, § 1, 2e lid, 3° van het Regeringsbesluit omvat de volgende elementen : - Het adres van de woning met inbegrip van de straat, het nummer, de postbus, de verdieping, de gemeente, de postcode en de coördinaten x-y lambert 72; - De hoedanigheid van de cedent; - Het type recht waarover de cedent beschikt; - Het type overeenkomst dat het sociaal verhuurkantoor met de cedent verenigt; - De datum waarop de overeenkomst in werking treedt; - De situatie van de woning bij het in werking treden van de overeenkomst; - De einddatum van de overeenkomst; - Het woningtype (huis of appartement); - Het aantal kamers; - De bestemming van de woning; - De huidige toestand van de woning; - De huurprijs, vergoeding of canon dat aan de cedent gestort wordt; - De huurprijs of bewoningsvergoeding betaald door de huurder; - Het al dan niet optreden van een huurtoelage voor energieprestaties in de zin van artikel 16, § 2 van het Regeringsbesluit; - In voorkomend geval, het bedrag van de huurtoelage bedoeld in het vorige streepje; - Het al dan niet in aanmerking komen van de woning voor de vermeerdering van de subsidie wegens haar geografische ligging bedoeld in de artikelen 15, § 3, 5°, leden 2 en 32, § 1, 3e lid van het Regeringsbesluit; - In voorkomend geval, het aantal jaren sinds wanneer de vermeerdering bedoeld in het vorige streepje gevraagd werd; - Het al dan niet in aanmerking komen van de woning voor de vermeerdering van de subsidie wegens het recent in beheer nemen bedoeld in artikel 15, § 3, 2° van het Regeringsbesluit; - Het al dan niet in aanmerking komen van de woning voor de vermeerdering van de subsidie in verband met het inkomen van het huurdersgezin bedoeld in artikel 15, § 3, 5° van het Regeringsbesluit.

Art. 4.Het document betreffende de oninvorderbare schuldvorderingen bedoeld in artikel 19, § 5 van het regeringsbesluit omvat de volgende elementen : - Een referentienummer; - De identiteit en het adres van de schuldenaar; - De aard van de schuldvordering; - De datum van de laatste ingevorderde betaling; - De einddatum van de overeenkomst of gelijkgesteld; - De datum van de beslissing van de raad van bestuur van het sociaal verhuurkantoor bedoeld in artikel 1, 5° van het Regeringsbesluit; - Het totale bedrag van de schuldvordering; - Het gerecupereerde bedrag van de schuldvordering; - Het bedrag van de schuldvordering dat oninvorderbaar verklaard is.

In het geval dat een voorheen oninvorderbaar verklaarde schuldvordering uitzonderlijk geheel of gedeeltelijk ingevorderd is, wordt hiervan in een document dat de volgende elementen bevat, melding gemaakt : - Een referentienummer; - Het boekjaar waarin de schuldvordering oninvorderbaar verklaard is; - De identiteit en het adres van de schuldenaar; - De aard van de schuldvordering; - De datum van de laatste ingevorderde betaling; - De einddatum van de overeenkomst of gelijkgesteld; - Het bedrag van de schuldvordering dat oninvorderbaar verklaard is; - Het gerecupereerde bedrag van de schuldvordering.

In elk van de documenten beoogd in dit artikel, wordt er verwezen naar de overeenstemmende rekeningen van het aangepaste minimum genormaliseerd rekeningstelsel zoals bedoeld in artikel 7.

Art. 5.Het document betreffende de voorbehouden provisies of middelen bedoeld in artikel 19, § 6 van het Regeringsbesluit wordt opgesteld in tabelvorm en omvat minstens de volgende elementen : - Het type (voorbehouden provisies of fondsen); - De bestemming (sociaal of huurrisico); - De aard van de last; - Het gecumuleerde bedrag bij de opening van het boekjaar; - De verhoging; - De vermindering; - Het gecumuleerde bedrag bij het afsluiten van het boekjaar.

Een verschillende tabel wordt opgemaakt volgens het type en de bestemming.

In elk van de documenten beoogd in dit artikel, wordt er verwezen naar de overeenstemmende rekeningen van het aangepaste minimum genormaliseerd rekeningstelsel zoals bedoeld in artikel 7.

Art. 6.Het activiteitenverslag bedoeld in artikel 13, § 3, 6e lid, 3e streepje van het Regeringsbesluit moet minstens volgende informatie bevatten : - Een stand van zaken betreffende het door het sociaal verhuurkantoor tewerkgestelde personeel, de werktijdverdeling, de benamingen van de uitgeoefende functies en de taakverdeling; - Een stand van zaken van de afgesloten overeenkomsten tussen het sociaal verhuurkantoor en zijn partners. Een kwalitatieve en kwantitatieve evaluatie van deze partnerschappen, bestemd voor het bestuur, wordt bij het verslag gevoegd; - Een stand van zaken over de woningen van het sociaal verhuurkantoor in de loop van het subsidiejaar; intredes en uittredingen, bewoning van de woningen, technische of administratieve problemen waarmee men geconfronteerd is die een impact op de verhuur hebben; - de overwogen en gevoerde projecten, vooral die die zich op specifieke doelgroepen richten en ook een evaluatie van de nagestreefde doelstellingen en gevoerde initiatieven; - Een stand van zaken over de toewijzingsmodaliteiten van de woningen, en de in- en uitstromende huurders. Deze gegevens moeten er meer bepaald voor zorgen dat het aantal toewijzingen, afwijkingen, vertrekken, mutaties, schrappingen en nieuwe inschrijvingen vastgesteld kan worden - Basisstatistieken die anoniem zijn en volgens geslacht over de bewoners van de woningen en de cedenten; - Een stand van zaken over de lopende of afgeronde gerechtelijke procedures; - Een verslag over de gerealiseerde sociale begeleiding, de bereikte doelstellingen en resultaten, de ervaren moeilijkheden en gevoerde acties. In voorkomend geval wordt er een onderscheid gemaakt in verband met woningen bestemd voor een specifiek publiek zoals de personen die de hoedanigheid van dakloze verliezen of de gehandicapte personen; - In voorkomend geval, een verslag betreffende de transitwoningen, studentenwoningen, solidaire of intergenerationele woningen; - Een verslag over de huurleegstand; - Een verslag over de gevoerde werkzaamheden, technische interventies en renovaties; - Een toelichting betreffende het gevoerde beleid door het sociaal verhuurkantoor in verband met de invordering van zijn schuldvorderingen. - Een toelichting betreffende de algemene beginselen van het sociaal verhuurkantoor bij de vaststelling van zijn huurprijzen, canons of vergoedingen wordt bij het verslag bestemd voor het bestuur gevoegd;

Art. 7.Het aangepast minimum genormaliseerd rekeningstelsel bedoeld in artikel 2, 13°, 2e streepje van het Regeringsbesluit wordt opgesteld volgens het model dat in bijlage I van dit besluit opgenomen is.

Art. 8.Voor alle documenten bedoeld in dit hoofdstuk, stelt het Bestuur standaard-modeldocumenten op die met de gebruikelijke software verenigbaar zijn. In alle gevallen waarin het overeenkomstig het Regeringsbesluit verplicht is deze documenten over te maken, is het gebruik van de typedocumenten opgesteld door het Bestuur verplicht. HOOFDSTUK 2. - Maximum voor de jaarlijkse subsidies toegestane bedragen -

Art. 9.In toepassing van artikel 19, § 7 van het Regeringsbesluit, worden de maximumbedragen die in aanmerking komen voor subsidies als volgt vastgelegd : 1° Het aandeel van de subsidies betreffende de tussenkomst in de kosten in verband met de tijdelijke leegstand als bedoeld in artikel 19, § 3 van het Regeringsbesluit mag 7 procent van het totale bedrag van de jaarlijkse subsidie niet overschrijden.2° Het aandeel van de subsidies betreffende de tussenkomst in de kosten in verband met de huurschade als bedoeld in artikel 19, § 4 van het Regeringsbesluit mag 5 procent van het totale bedrag van de jaarlijkse subsidie niet overschrijden.3° Het aandeel van de subsidies betreffende de tussenkomst in de tenlastename van de oninvorderbaar verklaarde schuldvorderingen als bedoeld in artikel 19, § 5 van het Regeringsbesluit mag 5 procent van het totale bedrag van de jaarlijkse subsidie niet overschrijden. Middels aanvraag met redenen omkleed, kan het bestuur een overschrijding van de drempels uit de punten 1° tot 3° aanvaarden. De aanvraag die door het sociaal verhuurkantoor verricht wordt, moet een gedetailleerde verantwoording omvatten over de stappen die gezet zijn om de eventuele onbetaalde bedragen terug te winnen. HOOFDSTUK 3. - Bijzondere delegaties

Art. 9.In uitvoering van artikel 22, § 1, 3e lid van het Regeringsbesluit, worden aangeduid als gemachtigde ambtenaren voor de doeleinden van voorafgaand horen, Mevrouw Arlette Verkruyssen, directeur-generaal van Brussel Stedelijke Ontwikkeling van de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel en Mijnheer Bruno Nys, directeur-diensthoofd van Brussel Stedelijke Ontwikkeling van de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel.

Brussel, 19 juli 2016.

De minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering bevoegd voor Huisvesting, Mevr. C. FREMAULT

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^