gepubliceerd op 21 januari 2025
Ministerieel besluit houdende de luchtwaardigheid van militaire luchtvaartuigen
11 OKTOBER 2024. - Ministerieel besluit houdende de luchtwaardigheid van militaire luchtvaartuigen
De Minister van Landsverdediging, Gelet op de artikelen 4, 5, derde en vierde lid, 6 en 7 van de
wet van 31 juli 2020Relevante gevonden documenten
type
wet
prom.
31/07/2020
pub.
10/09/2020
numac
2020042848
bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer en ministerie van landsverdediging
Wet over de luchtwaardigheid van de militaire luchtvaartuigen
sluiten betreffende de luchtwaardigheid van militaire luchtvaartuigen.
Gelet op de artikelen 11, 14, 15, 27 en 29 van het koninklijk besluit van 11 oktober 2024 `houdende de regeling van het militair luchtvaartregister, de luchtwaardigheid van militaire luchtvaartuigen en de Belgian Military Airworthiness Authority'.
Gelet op het ministerieel besluit van 17 februari 1983 `betreffende de voorwaarden voor luchtwaardigheid van militaire luchtvaartuigen zonder piloot van de Landmacht'.
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 18 september 2023;
Gelet op de akkoordbevinding van de Staatssecretaris voor Begroting gegeven op 23 april 2024;
Gelet op advies 76.514/4 van de Raad van State, gegeven op 12 juni 2024 met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Besluit :
HOOFDSTUK 1 - Algemene bepalingen
Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder: 1° « de wet »: de wet van 31 juli 2020Relevante gevonden documenten type wet prom. 31/07/2020 pub. 10/09/2020 numac 2020042848 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer en ministerie van landsverdediging Wet over de luchtwaardigheid van de militaire luchtvaartuigen sluiten betreffende de luchtwaardigheid van militaire luchtvaartuigen;2° "het koninklijk besluit": het koninklijk besluit van 11 oktober 2024 houdende de regeling van het militaire luchtvaartregister, de luchtwaardigheid van militaire luchtvaartuigen en de Belgian Military Airworthiness Authority. HOOFDSTUK 2 - Luchtwaardigheid van militaire luchtvaartuigen
Art. 2.§ 1. De autoriteit bedoeld in artikel 15 van het koninklijk besluit neemt als directeur van de Belgian Military Airworthiness Authority (BMAA) de verantwoordelijkheid op voor de uitvoering van de taken van de BMAA. § 2. De directeur van de BMAA kan een delegatie geven voor de toekenning van de certificaten en licenties bedoeld in artikels 4, 5 en 6.
Art. 3.De luchtwaardigheidsspecificaties die bij dit besluit in uitvoering van artikel 11 van het koninklijk besluit worden vastgelegd, zijn opgedeeld in drie verschillende domeinen. - De specificaties met betrekking tot de initiële luchtwaardigheid en luchtwaardigheidscontrole; - De specificaties met betrekking tot de permanente luchtwaardigheid; - De specificaties met betrekking tot de kwalificatie van het onderhoudspersoneel.
Art. 4.§ 1 De specificaties op vlak van de initiële luchtwaardigheid en luchtwaardigheidscontrole betreffen het ontwerp en het vervaardigen van het materiaal. Deze specificaties betreffen de volledige levensduur van het luchtvaartuig. § 2 De specificaties inzake initiële luchtwaardigheid en luchtwaardigheidscontrole, zijn vervat in bijlage 1 aan huidig besluit, onder de titel "Belgian Military Airworthiness Requirements 21" of "BMAR 21", en maken integraal deel uit van dit besluit. § 3 De directeur van de BMAA kent een typecertificaat, genoemd "Military Type Certificate", een beperkt typecertificaat, genoemd "Restricted Military Type Certificate" of een aanvulled typecertificaat, genoemd "Supplemental Military Type Certificate", toe aan elk product dat voldoet aan de door de BMAA goedgekeurde typecertificeringsgrondslag, volgens de voorwaarden bepaald in paragraaf 2. § 4 De directeur van de BMAA kent een luchtwaardigheidsbewijs, genoemd "Certificate of Airworthiness", toe aan elk militair luchtvaartuig ingeschreven op het Belgisch militair luchtvaartregister dat voldoet aan de voorwaarden bepaald in paragraaf 2. § 5 De directeur van de BMAA kent een goedkeuring toe aan elk ontwerporganisme of elk productieorganisme dat voldoet aan de voorwaarden bepaald in paragraaf 2.
Art. 5.§ 1 De specificaties op vlak van de permanente luchtwaardigheid betreffen het gebruik en het onderhoud van het materiaal. Deze specificaties betreffen de volledige duur van het gebruik van het luchtvaartuig door Defensie. § 2 De specificaties inzake de permanente luchtwaardigheid waaraan de operatoren en de onderhoudsorganismen moeten beantwoorden, zijn vervat in: - de bijlage 2 aan huidig besluit, onder de titel "Belgian Military Airworthiness Requirements M" of "BMAR M", voor wat betreft het beheer van de permanente luchtwaardigheid; - de bijlage 3 aan huidig besluit, onder de titel "Belgian Military Airworthiness Requirements 145" of "BMAR 145", voor wat betreft de organisatie van het onderhoudsorganisme.
Deze beide bijlagen maken integraal deel uit van dit besluit. § 3 De directeur van de BMAA kent een certificaat voor de beoordeling van de luchtwaardigheid, genoemd "Airworthiness Review Certificate", toe aan elk militair luchtvaartuig ingeschreven op het Belgisch militair luchtvaartregister dat voldoet aan de voorwaarden inzake het behoud en de controle van het luchtwaardigheidsbewijs bepaald in paragraaf 2. § 4 De directeur van de BMAA kent een goedkeuring toe aan elk onderhoudsorganisme of elk organisme voor het beheer van de permanente luchtwaardigheid dat voldoet aan de voorwaarden bepaald in paragraaf 2.
Art. 6.§ 1 De specificaties op vlak van de kwalificatie van het onderhoudspersoneel betreffen de opleiding en de voorwaarden aan dewelke het personeel dat het onderhoud van het materiaal uitvoert dient te beantwoorden. § 2 De specificaties inzake de kwalificaties voor het onderhoudspersoneel alsook deze inzake de opleidingsorganismen zijn vervat in: - de bijlage 4 aan huidig besluit, onder te titel "Belgian Military Airworthiness Requirements 66" of "BMAR 66", voor wat betreft de kwalificaties - de bijlage 5 aan huidig besluit, onder de titel "Belgian Military Airworthiness Requirements 147" of "BMAR 147", voor wat betreft de organisatie van het opleidingsorganisme.
Beide bijlagen maken integraal deel uit van dit besluit. § 3 De directeur van de BMAA kent een vliegtuigonderhoudslicentie, genoemd "Military Aircraft Maintenance License", toe aan elke persoon die onderhoud uitvoert op een militair luchtvaartuig ingeschreven op het Belgisch militair luchtvaartregister die voldoet aan de voorwaarden bepaald in paragraaf 2. § 4 De directeur van de BMAA kent een goedkeuring toe aan elk opleidingsorganisme dat voldoet aan de voorwaarden bepaald in paragraaf 2.
Art. 7.In uitvoering van het artikel 11, alinea 2 van het koninklijk besluit, bepaalt de directeur van de BMAA de luchtwaardigheidsspecificaties bedoeld in artikels 5, 6 en 7, die niet van toepassing zijn op de onbemande luchtvaartuigen, op de lichte niet-complexe luchtvaartuigen met een maximale startmassa van minder dan 2000 kg, en op de ballons. Voor deze categorieën luchtvaartuigen is de directeur van de BMAA gemachtigd om alternatieve luchtwaardigheidsspecificaties te bepalen.
Art. 8.In uitvoering van artikel 14 van het koninklijk besluit, is enkel de directeur van de BMAA gemachtigd om een ontheffing toe te kennen die de door hem aangeduide luchtvaartuigen onttrekt aan de luchtwaardigheidsspecificaties van het huidige besluit, voor een beperkte duur, in uitzonderlijke gevallen en om operationele redenen.
Art. 9.In uitvoering van artikel 27 van het koninklijk besluit, is de directeur van de BMAA gemachtigd om een vrijstelling toe te kennen van de naleving van bepaalde luchtwaardigheidsspecificaties en om de types militaire luchtvaartuigen die hij aanwijst geheel of gedeeltelijk te onttrekken aan de toepassing van het huidige besluit.
Art. 10.In uitvoering van artikel 29 van het koninklijk besluit, is de directeur van de BMAA verantwoordelijk voor de oprichting van de BMAA.
HOOFDSTUK 3 - Opheffingsbepaling
Art. 11.Het ministerieel besluit van 17 februari 1983 betreffende de voorwaarden voor luchtwaardigheid van militaire luchtvaartuigen zonder piloot van de Landmacht wordt opgeheven.
Brussel, 11 oktober 2024.
L. DEDONDER
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld