Etaamb.openjustice.be
Ministerieel Besluit van 11 juni 2020
gepubliceerd op 14 november 2023

Ministerieel besluit houdende aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer met betrekking tot de E40/A3

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2023046933
pub.
14/11/2023
prom.
11/06/2020
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

11 JUNI 2020. - Ministerieel besluit houdende aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer met betrekking tot de E40/A3


De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Mobiliteit en Openbare Werken;

Gelet op de ordonnantie van 3 april 2014 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, artikel 5;

Gelet op het advies van de raadgevende commissie, gegeven op 20 februari 2020;

Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 01/12/1975 pub. 31/03/2000 numac 1999000004 bron ministerie van binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer - Duitse vertaling type koninklijk besluit prom. 01/12/1975 pub. 14/07/2014 numac 2014000537 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, inzonderheid op artikel 80.1;

Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;

Gelet op het Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 12 juli 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 12/07/2018 pub. 05/11/2018 numac 2018014211 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende vaststelling van het Gewestelijk Plan voor Duurzame Ontwikkeling sluiten tot vastlegging van het Gewestplan voor Duurzame Ontwikkeling;

Gelet op het Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 7 februari 2019Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 07/02/2019 pub. 15/02/2019 numac 2019040305 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brussselse Hoofdstedelijke Regering ter herklassering van het gedeelte van de openbare weg Brussel-Aken gelegen op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest op de gewestelijke hoofdstedelijke openbare weg sluiten ter herklassering van het gedeelte van de openbare weg Brussel-Aken (E40) gelegen op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest op de gewestelijke hoofdstedelijke openbare weg;

Overwegende dat de E40/A3 uit verschillende rijbanen bestaat die gescheiden worden door middenbermen op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ;

Overwegende dat het aangewezen is om een zekere logica in acht te nemen met betrekking tot de snelheidsbeperking op rijbanen die parallel naast elkaar liggen zoals bij de E40/A3 op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;

Overwegende dat de verkeersveiligheid en de vlotte doorstroming van het verkeer gewaarborgd dient te worden ;

Overwegende dat de genomen maatregel betrekking heeft op de gewestwegen, Besluit :

Artikel 1.Dit besluit regelt een materie bedoeld in artikel 39 van de Grondwet.

Art. 2.Op het grondgebied van de gemeenten Schaarbeek, Sint- Lambrechts-Woluwe en Evere wordt een autoweg ingesteld op de E40/A3 vanaf de gewest9rens aan kilometerpaal 3.3 tot aan het einde van de helling van de volgende tunneluitritten : Reyers- Meiser, Reyers-Centrum en Reyers- Montgomery.

Art. 3.De bepalingen van artikel 2 worden ter kennis gebracht van de weggebruikers door middel van de verkeersborden F9 en F11 overeenkomstig het algemeen reglement.

Art. 4.Op het grondgebied van de gemeenten Schaarbeek, Sint- Lambrechts-Woluwe en Evere is de snelheid beperkt tot: a) In de richting Gewestgrens naar het Reyerscomplex: - 90 km per uur tussen kilometerpaal 3.0 en 2.8 - 70 km per uur tussen kilometerpaal 2.8 en 2.6 - 50 km per uur tussen kilometerpaal 2.6 en het einde van de helling van de volgende tunneluitritten : Reyers Luik Meiser, Reyers-Centrum en Reyers Luik Montgomery. b) In de richting Reyerscomplex naar de Gewestgrens: - 70 km per uur tussen kilometerpaal 0.9 en 1.4.

Art. 5.De bepalingen van artikel 4 worden ter kennis gebracht van de weggebruikers door middel van de verkeerstekens C43 overeenkomstig het algemeen reglement.

Art. 6.Op het grondgebied van de gemeenten Schaarbeek, Sint- Lambrechts-Woluwe en Evere is de rijbaan in de richting Gewestgrens naar Reyerscomplex verdeeld in: - 4 rijstroken tussen de gewestgrens aan kilometerpaal 3.3 en kilometerpaal 3.1 - 2 rijstroken op de linker rijbaan tussen kilometerpaal 3.1 en 2.0. - 3 rijstroken op de linker rijbaan tussen kilometerpaal 2.0 en 1.7. - 2 rijstroken op de rechter rijbaan tussen kilometerpaal 3.1 en 2.4 - 3 rijstroken op de rechter rijbaan tussen kilometerpaal 2.4 en 2.0. - 2 rijstroken op de rechter rijbaan tussen kilometerpaal 1.7 en 1.3 - 2 rijstroken op de rijbaan richting Reyers Meiser tussen kilometerpaal 1.3 en 1.1 In de richting Reyerscomplex naar de Gewestgrens is de rijbaan verdeeld in: - 2 rijstroken vanaf de tunnel Reyers Meiser tussen kilometerpaal O.9 en 1.7 - 2 rijstroken vanaf de tunnel Reyers Luik Belliard tussen kilometerpaal 0.9 en 1.3 - 2 rijstroken vanaf tunnel Reyers Montgomery tussen kilometerpaal 0.9 en 1.3 - 4 rijstroken op de rechter rijbaan tussen kilometerpaal 1.4 en 1.7 - 2 rijstroken op de rechter rijbaan tussen kilometerpaal 1.7 en 2.0 - 4 rijstroken op de linker rijbaan tussen kilometerpaal 1.7 en 2.0 - 4 rijstroken op de rechter rijbaan tussen kilometerpaal 2.0 en 2.4 - 2 rijstroken op de linker rijbaan tussen kilometerpaal 2.0 en 3.1 - 2 rijstroken op de rechter rijbaan tussen kilometerpaal 2.4 en 3.1 - 5 rijstroken tussen kilometerpaal 3.1 en de Gewestgrens kilometerpaal 3.3

Art. 7.De bepalingen van artikel 6 worden ter kennis gebracht van de weggebruikers door middel van de witte markeringen zoals voorzien in het art. 72.1. van het algemeen reglement.

Art. 8.De toegang is verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan het gewicht in beladen toestand hoger is aan 3,5 ton op de linker rijbaan vanaf kilometerpaal 3.1 in de richting van het Reyerscomplex.

Art. 9.De bepalingen van artikel 8 worden ter kennis gebracht van de weggebruikers door middel van de verkeerstekens C21 overeenkomstig het algemeen reglement.

Art. 10.De toegang is verboden voor bestuurders van voertuigen die gevaarliike goederen vervoeren op de linker rijbaan vanaf kilometerpaal 3.1 in de richting van het Reyerscomplex.

Art. 11.De bepalingen van artikel 10 worden ter kennis gebracht van de weggebruikers door middel van de verkeerstekens C24a aangevuld door een onderbord met de vermelding van de letter E, overeenkomstig het algemeen reglement.

Art. 12.De toegang is verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan de hoogte, lading inbegrepen, hoger zijn dan 3,5 meter, op de linker rijbaan vanaf kilometerpaal 3.1 in de richting van het Reyerscomplex.

Art. 13.De bepalingen van artikel 12 worden ter kennis gebracht van de weggebruikers door middel van de verkeerstekens C29 overeenkomstig het algemeen reglement.

Art. 14.Op het grondgebied van de gemeenten Schaarbeek, Sint- Lambrechts-Woluwe en Evere wordt een verdrijvingsvlak aangebracht in de richting Gewestgrens naar Reyerscomplex: aan de rechterkant van de meest rechtse rijbaan vanaf kilometerpaal 2,5 tot 1,4 aan linkerkant van de meest rechtse rijbaan vanaf kilometerpaal 1,7 tot 1,3 aan de linkerkant van de middenste rijbaan vanaf kilometerpaal 1,3 tot 1,1 aan de linkerkant van de meest linkse rijbaan vanaf kilometerpaal 2,0 tot 1,1

Art. 15.De lasten van de plaatsing, het onderhoud en de vernieuwing van de verkeerstekens zijn voor rekening van het Brussel-Mobiliteit.

Art. 16.Dit besluit treedt in werking op het ogenblik dat de verkeersborden worden geplaatst en de wegmarkering wordt aangebracht, overeenkomstig de voorschriften van het koninklijk besluit van 1/12/1975, zoals gewijzigd, en het ministerieel besluit van 11/10/1976, zoals gewijzigd.

Brussel, 11 juni 2020.

De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid.

E. VAN DEN BRANDT

^