gepubliceerd op 19 juni 2015
Ministerieel besluit tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van het Algemeen Beheerscomité van de Dienst voor de bijzondere socialezekerheidsstelsels, ingesteld bij artikel 4, 3) van de wet van 12 mei 2014 tot oprichting van de Dienst voor de bijzondere socialezekerheidsstelsels
9 JUNI 2015. - Ministerieel besluit tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van het Algemeen Beheerscomité van de Dienst voor de bijzondere socialezekerheidsstelsels, ingesteld bij artikel 4, 3) van de wet van 12 mei 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 12/05/2014 pub. 10/06/2014 numac 2014203606 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid, federale overheidsdienst binnenlandse zaken en federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Wet tot oprichting van de Dienst voor de bijzondere socialezekerheidsstelsels sluiten tot oprichting van de Dienst voor de bijzondere socialezekerheidsstelsels
De Minister van Werk, de Minister van Binnenlandse Zaken, de Minister van Sociale Zaken, en de Minister van Pensioenen Gelet op de
wet van 12 mei 2014Relevante gevonden documenten
type
wet
prom.
12/05/2014
pub.
10/06/2014
numac
2014203606
bron
federale overheidsdienst sociale zekerheid, federale overheidsdienst binnenlandse zaken en federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg
Wet tot oprichting van de Dienst voor de bijzondere socialezekerheidsstelsels
sluiten tot oprichting van de Dienst voor de bijzondere socialezekerheidsstelsels, artikelen 4, 3), en 8, § 1; Gelet op de
wet van 25 april 1963Relevante gevonden documenten
type
wet
prom.
25/04/1963
pub.
27/01/2015
numac
2015000030
bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
Wet betreffende het beheer van de instellingen van openbaar nut voor sociale zekerheid en sociale voorzorg. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen
type
wet
prom.
25/04/1963
pub.
21/02/2013
numac
2013000100
bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
Wet betreffende het beheer van de instellingen van openbaar nut voor sociale zekerheid en sociale voorzorg. - Officieuze coördinatie in het Duits
sluiten betreffende het beheer van de instellingen van openbaar nut voor sociale zekerheid en sociale voorzorg, artikel 19;
Gelet op het huishoudelijk reglement opgesteld door het Algemeen Beheerscomité in zijn vergadering van 12 januari 2015;
Overwegende dat in toepassing van artikel 4, 3), van voormelde wet van 12 mei 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 12/05/2014 pub. 10/06/2014 numac 2014203606 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid, federale overheidsdienst binnenlandse zaken en federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Wet tot oprichting van de Dienst voor de bijzondere socialezekerheidsstelsels sluiten een "Algemeen Beheerscomité van de Dienst" opgericht wordt, bevoegd voor de materies bedoeld in de artikelen 29, 38 tot 48 van de wet en in het algemeen voor alles wat betrekking heeft op de personeelsleden en de ondersteuningsdiensten van de Dienst;
Overwegende dat in toepassing van artikel 8, § 1, van voormelde wet van 12 mei 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 12/05/2014 pub. 10/06/2014 numac 2014203606 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid, federale overheidsdienst binnenlandse zaken en federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Wet tot oprichting van de Dienst voor de bijzondere socialezekerheidsstelsels sluiten, voor elk beheerscomité bedoeld in artikel 4 een huishoudelijk reglement, dat wordt opgesteld door het beheerscomité en wordt goedgekeurd door de voogdijministers, de werkwijze van het beheerscomité en de bevoegdheden van de administrateur-generaal bepaalt alsook de voorwaarden waaronder het beheerscomité bepaalde van zijn bevoegdheden kan overdragen aan technische comités die het binnen de Dienst opricht of aan ambtenaren van de Dienst;
Op de voordracht van het Algemeen Beheerscomité van de Dienst voor de bijzondere socialezekerheidsstelsels, Besluiten :
Artikel 1.Het huishoudelijk reglement, opgesteld door het Algemeen Beheerscomité van de Dienst voor de bijzondere socialezekerheidsstelsels in zijn vergadering van 12 januari 2015 wordt goedgekeurd, zoals het in bijlage bij onderhavig besluit wordt gevoegd.
Art. 2.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2015.
Brussel, 9 juni 2015.
K. PEETERS J. JAMBON Mevr. M. DE BLOCK D. BACQUELAINE
BIJLAGE. Art. N1. Enige bijlage 1. HUISHOUDELIJK REGLEMENT VAN HET BEHEERSCOMITE VAN DE SOCIALE ZEKERHEID VAN DE PROVINCIALE EN PLAATSELIJKE BESTUREN. HUISHOUDELIJK REGLEMENT VAN HET ALGEMEEN BEHEERSCOMITE VAN DE DIENST VOOR DE BIJZONDERE SOCIALEZEKERHEIDSSTELSELS Genomen in uitvoering van artikel 19 van de wet van 25 april 1963Relevante gevonden documenten type wet prom. 25/04/1963 pub. 27/01/2015 numac 2015000030 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende het beheer van de instellingen van openbaar nut voor sociale zekerheid en sociale voorzorg. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 25/04/1963 pub. 21/02/2013 numac 2013000100 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende het beheer van de instellingen van openbaar nut voor sociale zekerheid en sociale voorzorg. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende het beheer van de instellingen van openbaar nut voor sociale zekerheid en sociale voorzorg en van artikel 8 van de wet van 12 mei 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 12/05/2014 pub. 10/06/2014 numac 2014203606 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid, federale overheidsdienst binnenlandse zaken en federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Wet tot oprichting van de Dienst voor de bijzondere socialezekerheidsstelsels sluiten tot oprichting van de Dienst voor de bijzondere socialezekerheidsstelsels.
Dit huishoudelijk reglement is van toepassing op het in artikel 4, 3) van de wet van 12 mei 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 12/05/2014 pub. 10/06/2014 numac 2014203606 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid, federale overheidsdienst binnenlandse zaken en federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Wet tot oprichting van de Dienst voor de bijzondere socialezekerheidsstelsels sluiten tot oprichting van de Dienst voor de bijzondere socialezekerheidsstelsels bedoelde beheerscomité en heeft betrekking op de in de artikelen 29 en 38 tot 48 van deze wet bedoelde aangelegenheden. HOOFDSTUK I. - DE VERGADERINGEN VAN HET ALGEMEEN BEHEERSCOMITE
Art. 1.Het algemeen beheerscomité wordt in principe een keer per maand bijeengeroepen door zijn voorzitter, behalve in de maand augustus.
De vergadering vindt plaats op de tweede maandag van de maand. Indien deze dag een feestdag is, wordt de vergadering uitgesteld naar de maandag van de daarop volgende week.
De jaarkalender van de vergaderingen, die door de voorzitter wordt opgesteld na raadpleging van de administrateur-generaal, wordt in de loop van de maand november van het voorgaande jaar door het secretariaat aan de leden meegedeeld.
Het beheerscomité wordt daarenboven bijeengeroepen telkens als de voorzitter dit nodig acht of wanneer hierom wordt verzocht door: 1° de voogdijminister of de regeringscommissaris;2° de minister van Begroting of de regeringscommissaris van Begroting;3° de administrateur-generaal;4° tenminste twee leden. De voorzitter stelt de agenda vast van de vergaderingen na raadpleging van de administrateur-generaal.
De verzoeken tot bijeenroeping van de personen bedoeld in het vierde lid, 1° tot 3°, dienen schriftelijk te worden gericht aan de voorzitter of moeten tijdens een vergadering van het beheerscomité worden ingediend. Zij vermelden de punten waarvan zij de inschrijving op de agenda vragen.
Indien een lid een bepaald punt op de agenda wenst te plaatsen, dient hij dit schriftelijk aan te vragen aan de voorzitter.
Art. 2.De oproepingen tot de vergadering van het algemeen beheerscomité worden door de administrateur-generaal ondertekend en minimum acht dagen vóór de datum van de vergadering verstuurd. In dringende gevallen kan deze termijn tot drie werkdagen worden gereduceerd.
De oproepingen vermelden de plaats, de datum en het uur van vergadering, alsook de agendapunten. Deze laatste maken deel uit van een informatienota of van een nota die tot een beslissing moet leiden.
Art. 3.De vergaderingen van het algemeen beheerscomité zijn niet openbaar. De personen die de vergaderingen van het comité bijwonen, dienen de vertrouwelijke aard van de meegedeelde documenten en de beraadslagingen en stemmingen te eerbiedigen.
Art. 4.Bij elke vergadering ondertekenen de leden van het algemeen beheerscomité een aanwezigheidslijst. Deze lijst wordt door de voorzitter voor juist verklaard. HOOFDSTUK II. - DE BERAADSLAGINGEN EN STEMMINGEN
Art. 5.De voorzitter opent, schorst en sluit de vergaderingen.
Art. 6.Het algemeen beheerscomité beraadslaagt onder voorzitterschap van zijn voorzitter, die de debatten leidt en het gezag over de vergadering uitoefent.
Geen enkel lid mag het woord nemen zonder het te hebben gevraagd en het van de voorzitter te hebben verkregen.
Bij afwezigheid van de voorzitter worden de zittingen van het algemeen beheerscomité voorgezeten door de administrateur-generaal.
Art. 7.Enkel de aangelegenheden die op de agenda staan, kunnen worden behandeld. Mits een tweederdemeerderheid kan het algemeen beheerscomité evenwel beslissen om gedurende de zitting om het even welke andere aangelegenheid te onderzoeken die niet op de agenda is ingeschreven.
De behandeling van een aangelegenheid die op de agenda staat, wordt uitgesteld tot de volgende vergadering indien de voorzitter, de vertegenwoordiger van de voogdijminister, de vertegenwoordiger van de minister van Begroting, de administrateur-generaal of ten minste twee leden hierom verzoeken, hetzij tijdens de zitting, hetzij schriftelijk vóór de vergadering. De behandeling van een aangelegenheid kan echter geen tweemaal worden uitgesteld, noch tot een latere of onbepaalde datum verdaagd tenzij met instemming van het algemeen beheerscomité.
Voor dringende aangelegenheden kan de verdaging slechts met eenparigheid van stemmen van de aanwezige leden worden uitgesproken.
Art. 8.Het algemeen beheerscomité kan slechts geldig beraadslagen als ten minste de helft van de leden die de werkgeversorganisaties en ten minste de helft van de leden die de werknemersorganisaties vertegenwoordigen, aanwezig of bij volmacht vertegenwoordigd zijn.
Een lid van het algemeen beheerscomité dat niet of slechts aan een deel van de vergadering kan deelnemen, mag een volmacht geven aan een ander lid van dezelfde werkgevers- of werknemersorganisatie om hem te vertegenwoordigen bij de stemmingen. Eenzelfde persoon kan niet meer dan één volmacht krijgen bij elke stemming.
Als de in het eerste lid vermelde voorwaarde niet vervuld is, wordt deze omstandigheid in de notulen van de vergadering geacteerd en in de oproeping voor de volgende vergadering vermeld.
Voor de punten waarvoor het quorum niet bereikt is, is er geen quorum vereist om geldig te stemmen in de volgende vergadering.
Voor dringende aangelegenheden kan een beroep worden gedaan op de procedure van de raadpleging via elektronische weg of per fax zoals bepaald in artikel 13.
Art. 9.Wanneer de voorzitter de debatten over een aangelegenheid voor gesloten heeft verklaard, formuleert hij het voorstel waarover het algemeen beheerscomité wordt verzocht zich uit te spreken.
Art. 10.De stemming in het beheerscomité geschiedt principieel met handopsteken. De stemming is geheim wanneer het beheerscomité dit beslist en in elk geval, wanneer het over de leden van het personeel gaat.
De stemming heeft onmiddellijk plaats en de voorzitter deelt dadelijk de uitslag ervan mee. Deze wordt in de notulen opgetekend.
Art. 11.Aan de stemming kunnen slechts een gelijk aantal leden deelnemen die respectievelijk de werkgevers- en werknemersorganisaties vertegenwoordigen. Bij een ongelijk aantal mag het jongst benoemde lid of mogen de jongst benoemde leden van de boventallige partij niet aan de stemming deelnemen; dit lid (deze leden) wordt (worden) vóór de stemming door de voorzitter, of ingeval van toepassing van artikel 6, derde lid door de administrateur-generaal aangeduid teneinde de pariteit te herstellen.
Art. 12.De beslissingen van het algemeen beheerscomité worden genomen bij volstrekte meerderheid van de leden die aan de stemming deelnemen; de onthoudingen komen niet in aanmerking voor het berekenen van de meerderheid. Bij gelijkheid van stemmen is het voorstel verworpen.
Art. 13.Voor dringende aangelegenheden mag de voorzitter uitzonderlijk de leden elektronisch of per fax raadplegen.
Hiertoe vraagt hij het secretariaat om per e-mail of per fax aan elkeen van de leden, en met in de bijlage een stemformulier in Word-formaat, de tekst van de voorgestelde resoluties, de nota's aan het beheerscomité, evenals, in voorkomend geval, het advies van de regeringscommissaris die de minister van Begroting vertegenwoordigt en andere documenten of informatie te sturen die de leden van het beheerscomité toelaten om zich met kennis van zaken uit te spreken over de betreffende aangelegenheid. Op het stemformulier staan de nummers van de nota's en de tekst van de resoluties vermeld. De leden van het beheerscomité beschikken over een termijn van drie werkdagen om schriftelijk hun stem kenbaar te maken.
De stemming wordt uitgebracht naast de betreffende resolutie op het stemformulier aan de hand van één van de volgende termen: "ja", "neen", of "onthouding". Het antwoord wordt per e-mail of per fax naar het secretariaat van het algemeen beheerscomité gestuurd. De stemmen van de leden die niet binnen de vastgestelde termijn antwoorden, zullen als een onthouding worden genoteerd. Binnen deze termijn kunnen de leden van het algemeen beheerscomité bijkomende informatie vragen aan de voorzitter of aan de administrateur-generaal indien zij dit nuttig achten. Zij kunnen hun stemming tevens vergezeld doen gaan van eventuele opmerkingen of commentaren.
De beslissingen worden aangenomen na raadpleging onder de meerderheidsvoorwaarden bedoeld bij artikel 12 van onderhavig huishoudelijk reglement. Het resultaat van de schriftelijke raadpleging en de eventuele opmerkingen of commentaren worden betekend in de notulen die door het secretariaat van het algemeen beheerscomité worden opgesteld en door de voorzitter of de administrateur-generaal van de Dienst worden ondertekend. In deze notulen wordt de vermelding van de toepassing van onderhavig artikel ingevoegd, evenals het antwoord van elkeen van de leden op iedere resolutie. Deze notulen worden onmiddellijk per e-mail of per fax naar de leden van het algemeen beheerscomité en de regeringscommissarissen gestuurd. De termijn om hoger beroep in te stellen voor de regeringscommissarissen begint te lopen vanaf de dag na deze kennisgeving.
De notulen worden tijdens de volgende zitting aan het algemeen beheerscomité voorgelegd voor definitieve goedkeuring.
Art. 14.Ieder lid mag zich laten bijstaan door een technicus naar eigen keuze, mits hij de voorzitter ten minste drie werkdagen vóór de vergadering hiervan kennis geeft met vermelding van de aangelegenheid waarvoor deze bijstand is bedoeld. De voorzitter deelt dit onmiddellijk aan de overige leden mee. In dit geval zal elk ander lid voor dezelfde aangelegenheid eveneens een technicus kunnen kiezen zonder de bovenvermelde verplichting tot kennisgeving te moeten naleven.
Voor elk agendapunt mogen de leden zich slechts door één technicus laten bijstaan.
Geen enkel personeelslid van de Dienst kan als technicus worden gekozen.
De administrateur-generaal kan zich bij de debatten over een aangelegenheid die op de agenda staat, te allen tijde laten bijstaan door ambtenaren van de Dienst.
De technici en de ambtenaren van de Dienst moeten de zitting verlaten wanneer de debatten over de aangelegenheid waarvoor zij werden uitgenodigd, door de voorzitter worden gesloten; zij mogen noch de stemming, noch de behandeling van andere aangelegenheden op de agenda bijwonen.
Art. 15.De voorzitter van het algemeen beheerscomité kan, op beslissing van het beheerscomité, voor het onderzoek van bijzondere aangelegenheden de vertegenwoordigers van besturen, openbare instellingen of instellingen van openbaar nut, alsook andere, bijzonder bevoegde personen oproepen om hun advies te verkrijgen. De uitnodiging dient langs de normale hiërarchische weg te geschieden. De modaliteiten van deze raadpleging worden voor elk afzonderlijk geval bepaald. Het algemeen beheerscomité kan eveneens beslissen om personeelsleden op te roepen voor de vergadering.
Art. 16.De bepalingen van de artikelen 13 en 15 zijn niet van toepassing telkens wanneer het gaat om problemen die betrekking hebben op personen. HOOFDSTUK III. - HET SECRETARIAAT
Art. 17.De administrateur-generaal staat in voor het secretariaat van het algemeen beheerscomité. In die hoedanigheid is hij belast met de samenstelling van de dossiers die aan het algemeen beheerscomité worden voorgelegd.
Art. 18.Onder de personeelsleden van de Dienst duidt de administrateur-generaal de persoon aan die met het secretariaat wordt belast en die als dusdanig de vergaderingen van het comité bijwoont.
Art. 19.Het secretariaat stelt de notulen op. Deze geven een bondige samenvatting van de debatten en behelzen de genomen beslissingen en de uitslag der stemmingen.
Art. 20.De notulen van de vergaderingen en de documenten bestemd voor het algemeen beheerscomité worden in het Nederlands en in het Frans opgesteld.
De notulen worden één week vóór de volgende vergadering aan de leden gezonden.
De notulen van een vergadering worden in de volgende vergadering goedgekeurd. Zij worden door de voorzitter en de administrateur-generaal ondertekend. HOOFDSTUK IV. - HET DAGELIJKS BEHEER
Art. 21.De administrateur-generaal is belast met het dagelijks beheer.
Art. 22.Voor de toepassing van artikel 10 van de wet van 25 april 1963Relevante gevonden documenten type wet prom. 25/04/1963 pub. 27/01/2015 numac 2015000030 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende het beheer van de instellingen van openbaar nut voor sociale zekerheid en sociale voorzorg. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 25/04/1963 pub. 21/02/2013 numac 2013000100 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende het beheer van de instellingen van openbaar nut voor sociale zekerheid en sociale voorzorg. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende het beheer van de instellingen van openbaar nut voor sociale zekerheid en sociale voorzorg worden de bevoegdheden van het dagelijks beheer omschreven als diegene die alle administratieve en gerechtelijke handelingen behelzen die gewoonlijk noodzakelijk zijn voor het vervullen van de opdrachten waarmee de Dienst door de wet of de reglementen is belast, overeenkomstig de door het algemeen beheerscomité gegeven richtlijnen, alsook alle administratieve of gerechtelijke handelingen die normaal vereist zijn voor de uitvoering van de beslissingen van het algemeen beheerscomité of voor de goede gang van zaken van de diensten, meer bepaald: A 1) kwijting of ontlasting verlenen voor alle sommen die aan de Dienst worden betaald of gestort; 2) alle handelingen behalve dadingen en compromissen verrichtingen, met het oog op de inning en de navordering van aan de Dienst verschuldigde sommen, inzonderheid: a.voor de rechtbanken optreden in naam van de Dienst, als eiser of als verweerder; hiertoe: dagvaarden, besluiten, tussenkomen, verzet aantekenen, beroep aantekenen, cassatieberoep instellen of berusten; b. binnen de richtlijnen van het algemeen beheerscomité met de schuldenaars van de Dienst alle akkoorden sluiten ter uitvoering van de te zijnen gunste uitgesproken vonnissen;c. de ten gunste van de Dienst uitgesproken vonnissen uitvoeren door alle rechtsmiddelen, op roerende zoals op onroerende goederen, bij de procedurebehandelingen verschijnen om te berusten of te betwisten, handlichting van die tenuitvoerleggingen geven;3) de gerechtelijke beslissingen waarbij de Dienst wordt veroordeeld, uitvoeren;4) voor de Raad van State optreden in naam van de Dienst, als eiser of als verweerder;5) bewarende maatregelen treffen om de rechten van de Dienst te vrijwaren;6) de overdrachten verrichten tussen bankrekeningen;7) bancaire beleggingen uitvoeren;8) al de uitgaven die door een begrotingskrediet zijn gedekt, vastleggen, goedkeuren en vereffenen, en hiertoe alle betalingsorders, cheques en overschrijvingen ondertekenen, inzonderheid voor de uitgaven betreffende: a.de wedden, lonen, reis- en verblijfskosten, presentiegelden en om het even welke vergoedingen; b. de huur, het onderhoud, de verwarming, het gas-, elektriciteits- en waterverbruik of het inrichten van door de diensten van de instelling ingenomen gebouwen of gedeelten van gebouwen;c. het verwerven en het onderhoud van het materiaal, van het meubilair, van de kantoormachines en -benodigdheden, alsook de kosten voor telefonie en postfrankering;d. de erelonen en kosten van advocaten, deurwaarderskosten, erelonen en kosten van deskundigen, aan de griffiers en openbare besturen verschuldigde rechten, kosten te betalen aan derden waarop de Dienst een beroep doet;e. de terugbetalingen van onterecht aan de Dienst gestorte sommen;9) de omzendbrieven, voorschriften, en uitgaande briefwisseling van de Dienst ondertekenen, en ontlasting verlenen voor het in ontvangst nemen van alle aan de Dienst gerichte aangetekende brieven, telegrammen en om het even welke zendingen;10) alle nodige stappen ondernemen om op een effectieve en efficiënte wijze de in het personeelsplan vastgestelde functionele personeelsbehoeften in te vullen, met uitzondering van de aanstellingen in de management- en omkaderingsfuncties;binnen het kader van de door het beheerscomité goedgekeurde organisatie van de diensten en de inventaris van de bestaande functies, de personeelsleden in een welbepaalde functie aanstellen en hen de onderrichtingen, richtlijnen en noodzakelijke middelen geven om hen in staat te stellen hun functie op een adequate wijze uit te oefenen. 11) Binnen de reglementaire perken en voorwaarden: - de wedde vaststellen en de weddenverhogingen, toelagen en vergoedingen aan het personeel verlenen overeenkomstig hun geldelijk statuut of arbeidsovereenkomst; - aan de personeelsleden alle bezoldigde en onbezoldigde verloven, dienstvrijstellingen en vormen van deeltijdse prestaties toekennen voor zover deze in overeenstemming zijn met de geldende wettelijke en reglementaire bepalingen; - de volgens het statuut of de arbeidswetgeving voorziene bepalingen en maatregelen in specifieke gevallen met betrekking tot personeelsaangelegenheden op een wettelijk correcte wijze uitvoeren; - de personeelsleden aanduiden voor de uitoefening van een hogere functie in tijdelijk niet-waargenomen of vacante betrekkingen, voor zover hieraan een functionele behoefte is, en voor zover de functie niet hoger is gesitueerd dan de laagste betrekkingen van het niveau A; - zorgen voor de functionele vervanging van deeltijds of voltijds afwezige personeelsleden door de werving van contractuele personeelsleden, en voor de invulling van wettelijk opgelegde wervingsverplichtingen, zoals deze in het kader van een eerste werkervaring; - aan het beheerscomité alle voorstellen doen met het oog op de benoeming, de bevordering, de schorsing, het ontslag of de afzetting van statutaire personeelsleden; - beslissen over de ongewettigde afwezigheid van personeelsleden en over de weerslag ervan op hun administratieve toestand; 12) de agenda opstellen en de datum van de vergadering van het basisoverlegcomité vastleggen. B. Wat betreft overheidsopdrachten verleent het algemeen beheerscomité delegatie van de volgende bevoegdheden aan de administrateur-generaal: 1. de bevoegdheid om de kandidaten voor een overheidsopdracht, een ontwerpenwedstrijd of een concessie voor openbare werken te selecteren, wanneer het geraamde bedrag van de opdracht volgende bedragen niet overschrijdt: a.2.000.000 EUR voor de overheidsopdrachten; b. 700.000 EUR voor de ontwerpenwedstrijden; c. 3.500.000 EUR voor de concessies voor openbare werken. 2. de bevoegdheid voor de gunning en de sluiting van overheidsopdrachten en concessies voor openbare werken, evenals de bevoegdheid voor de keuze van de laureaat of laureaten van een ontwerpenwedstrijd voor zover het bedrag ervan niet hoger ligt dan de volgende grenzen: a.2.000.000 EUR voor de overheidsopdrachten geplaatst bij aanbesteding, offerteaanvraag, concurrentiedialoog of onderhandelingsprocedure met bekendmaking als bedoeld in de artikelen 26, § 2, en 53, § 1, van de wet van 15 juni 2006Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/06/2006 pub. 15/02/2007 numac 2006021341 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten sluiten en artikel 22, eerste lid, van de wet van 13 augustus 2011; b. 700.000 EUR voor de overheidsopdrachten geplaatst bij onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking in de gevallen van de artikelen 26, § 1, en 53, § 2, van de wet van 15 juni 2006Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/06/2006 pub. 15/02/2007 numac 2006021341 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten sluiten en artikel 25 van de wet van 13 augustus 2011; c. 700.000 EUR voor het kiezen van de laureaat of de laureaten van een ontwerpenwedstrijd; d. 3.500.000 EUR voor de concessies voor openbare werken. 3. de bevoegdheid om elke beslissing in het kader van de uitvoering van de overheidsopdracht, een ontwerpenwedstrijd of de concessie voor openbare werken te nemen, overeenkomstig de algemene uitvoeringsregels, om af te wijken van essentiële clausules en voorwaarden van de opdracht, om een dading aan te gaan en om boetes voor laattijdige uitvoering kwijt te schelden.Deze bevoegdheid is begrensd tot 700.000 EUR. Deze verschillende drempels zijn overgenomen uit het koninklijk besluit van 3 april 2013 betreffende de tussenkomst van de Ministerraad, de machtsdelegaties en de machtigingen inzake de plaatsing en de uitvoering van overheidsopdrachten, ontwerpenwedstrijden en concessies voor openbare werken op federaal niveau. Deze zullen automatisch worden aangepast indien er wijzigingen worden aangebracht aan dit besluit.
Art. 23.Naast de bevoegdheden bedoeld bij artikel 22 oefent de administrateur-generaal ook alle andere bevoegdheden uit die hem door het algemeen beheerscomité werden overgedragen in toepassing van artikel 10, vijfde lid van de wet van 25 april 1963Relevante gevonden documenten type wet prom. 25/04/1963 pub. 27/01/2015 numac 2015000030 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende het beheer van de instellingen van openbaar nut voor sociale zekerheid en sociale voorzorg. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 25/04/1963 pub. 21/02/2013 numac 2013000100 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende het beheer van de instellingen van openbaar nut voor sociale zekerheid en sociale voorzorg. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende het beheer van de instellingen van openbaar nut voor sociale zekerheid en sociale voorzorg.
Art. 24.De administrateur-generaal kan één of meer van de door art. 22 beoogde bevoegdheden of de bevoegdheid voor handtekening voor bepaalde stukken en briefwisseling in verband hiermee aan de adjunct-administrateur-generaal en andere personeelsleden overdragen.
Die overdrachten kunnen slechts worden toegekend aan personeelsleden van het niveau A, B of C, voor zover deze laatsten ten minste titularis zijn van de weddenschaal CA1. Ze kunnen slechts worden verleend aan ondergeschikte werknemers voor de handelingen die ook aan het diensthoofd werden overgedragen. Ze kunnen niet verder overgedragen worden. Zij worden aan het algemeen beheerscomité ter kennisgeving meegedeeld.
Indien de administrateur-generaal dit wenselijk acht, kan hij eveneens te allen tijde aan het algemeen beheerscomité een aangelegenheid voorleggen die behoort tot het dagelijks beheer of tot de bevoegdheden waarvoor het algemeen beheerscomité hem delegatie heeft verleend.
Art. 25.De adjunct-administrateur-generaal staat de administrateur-generaal bij in de uitvoering van alle hem opgedragen taken. Hij woont tevens de vergaderingen van het algemeen beheerscomité bij.
Indien de administrateur-generaal verhinderd is, worden zijn bevoegdheden uitgeoefend door de adjunct-administrateur-generaal.
Indien de administrateur-generaal en de adjunct-administrateur-generaal verhinderd zijn, worden de bij artikelen 22 en 23 bedoelde bevoegdheden uitgeoefend door diegene onder de aanwezige leden van de directieraad van niveau A5 die de hoogste anciënniteit heeft. Indien twee of meer leden van de directieraad van het niveau A5 dezelfde anciënniteit hebben, vervangt de oudste de administrateur-generaal.
Art. 26.In alle administratieve en gerechtelijke handelingen die geen handelingen van het dagelijks beheer zijn in zin van artikel 22, of waarvoor geen machtsdelegatie aan de administrateur-generaal werd verleend door het algemeen beheerscomité, en inzonderheid in alle handelingen betreffende het verwerven, het overdragen of het huren van een onroerend goed, wordt de Dienst vertegenwoordigd door de voorzitter en door de administrateur-generaal die samen in zijn naam en voor zijn rekening handelen.
Art. 27.Het algemeen beheerscomité duidt in zijn midden twee leden aan die belast worden met de uitwerking, de onderhandeling, de uitvoering en de opvolging van de bestuursovereenkomst.
Art. 28.Het algemeen beheerscomité duidt de persoon aan die de Dienst vertegenwoordigt in de bestuursraad en/of de algemene vergadering van de vzw Smals.
Deze persoon zal twee maal per jaar verslag uitbrengen aan het algemeen beheerscomité omtrent de samenwerking tussen de DIBISS en de vzw Smals.
Gezien om gevoegd te worden bij het ministerieel besluit van 9 juni 2015 tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van het Algemeen Beheerscomité van de Dienst voor de bijzondere socialezekerheidsstelsels, ingesteld bij artikel 4, 3) van de wet van 12 mei 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 12/05/2014 pub. 10/06/2014 numac 2014203606 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid, federale overheidsdienst binnenlandse zaken en federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Wet tot oprichting van de Dienst voor de bijzondere socialezekerheidsstelsels sluiten tot oprichting van de Dienst voor de bijzondere socialezekerheidsstelsels