Etaamb.openjustice.be
Ministerieel Besluit van 09 december 2020
gepubliceerd op 13 november 2023

Ministerieel besluit houdende aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer met betrekking tot het instellen van maatregelen ten gunste van fietsers op het grondgebied van de gemeente Anderlecht in de Maria Groeninckx de Maylaan

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2023046902
pub.
13/11/2023
prom.
09/12/2020
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

9 DECEMBER 2020. - Ministerieel besluit houdende aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer met betrekking tot het instellen van maatregelen ten gunste van fietsers op het grondgebied van de gemeente Anderlecht in de Maria Groeninckx de Maylaan


De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Mobiliteit, Openbare Werken en verkeersveiligheid ;

Gelet op de ordonnantie van 3 april 2014 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, artikel 5;

Gelet op het advies van de raadgevende commissie, gegeven op 25 november 2020;

Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 01/12/1975 pub. 31/03/2000 numac 1999000004 bron ministerie van binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer - Duitse vertaling type koninklijk besluit prom. 01/12/1975 pub. 14/07/2014 numac 2014000537 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, inzonderheid op artikel 80.1;

Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;

Gelet op het Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 12 juli 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 12/07/2018 pub. 05/11/2018 numac 2018014211 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende vaststelling van het Gewestelijk Plan voor Duurzame Ontwikkeling sluiten tot vastlegging van het Gewestplan voor Duurzame Ontwikkeling;

Overwegende dat de verkeersveiligheid en de vlotte doorstroming van het verkeer, en in het bijzonder het fietsverkeer gewaarborgd dient te worden ;

Overwegende dat de genomen maatregelen betrekking hebben op de gewestwegen.

Besluit :

Artikel 1.Dit besluit regelt een materie bedoeld in artikel 39 van de Grondwet.

Art. 2.Een bijzondere overrijdbare bedding waar fietsers en taxi's op toegelaten zijn wordt afgebakend in de Maria Groeninckx de Maylaan tussen de Sylvain Dupuislaan en de Van Soeststraat in beide rijrichtingen.

Art. 3.De bepalingen van artikel 2 worden ter kennis gebracht van de weggebruikers door middel van een brede witte doorlopende streep die de bijzondere overrijdbare bedding afbakent, verkeersborden F18 met de vermelding "taxi's" en aangevuld door het logo van een fiets alsook door dambordmarkeringen ter hoogte van: - Het kruispunt met de Sylvain Dupuislaan, bij het begin van de bijzondere overrijdbare bedding, over een afstand van ongeveer 12 meter; - Het kruispunt met de Adolphe Willemynsstraat, in beide rijrichtingen; - Het kruispunt met de Emile Helleboutstraat; - Het kruispunt met de René Berrewaertslaan; - het kruispunt met de Commandant Vander Meerenlaan.

Art. 4.Een bijzondere overrijdbare bedding waar taxi's op toegelaten zijn wordt afgebakend in de Maria Groeninckx de Maylaan vanaf de Van Souststraat in de richting van en tot aan de Prins van Luiklaan.

Art. 5.De bepalingen van artikel 4 worden ter kennis gebracht van de weggebruikers door middel van een brede witte doorlopende streep die de bijzondere overrijdbare bedding afbakent, verkeersborden F18 met de vermelding "taxi's" alsook door dambordmarkeringen ter hoogte van het kruispunt met de Prins van Luiklaan.

Art. 6.Een opstelvak voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen wordt aangebracht: - In de Maria Groeninckx de Maylaan, in de richting van de Prins van Luiklaan, ter hoogte van het kruispunt met de Adolphe Willemynsstraat; - In de Maria Groeninckx de Maylaan, in de richting van de Sylvain Dupuislaan, ter hoogte van het kruispunt met de Adolphe Willemynsstraat.

Aan dit kruispunt wordt de rijbaan verdeeld in twee rijstroken en worden in de linkerrijstrook ook voorsorteringspijlen aangebracht, en dit in beide rijrichtingen.

Art. 7.De bepalingen van artikel 6 worden ter kennis gebracht van de weggebruikers door een markering gevormd door twee stopstrepen waarop het symbool van een fiets staat in het wit, evenals door witte markeringen zoals voorzien door artikel 77.1., 72.1.2° en 77.6. van het Koninklijk Besluit van 1 december 1975Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 01/12/1975 pub. 31/03/2000 numac 1999000004 bron ministerie van binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer - Duitse vertaling type koninklijk besluit prom. 01/12/1975 pub. 14/07/2014 numac 2014000537 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten. Deze markeringen worden aangekondigd door een verkeersbord F14 waarin het bord F13 is geïntegreerd.

Art. 8.Verdrijvingsvlakken worden aangebracht in de Maria Groeninckx de Maylaan: - In het verlengde van de middenberm aan het kruispunt met de Adolphe Willemynsstraat (telkens ongeveer 3 meter lang en 2 meter breed); - Aan het kruispunt met de Adolphe Willemynsstraat in de richting van de Prins van Luiklaan, tussen ongeveer 9 meter lang en 6 meter breed, tussen de twee fietspaden en tussen ongeveer 9 meter lang en 2 meter breed tussen het fietspad en de bushalte; - Aan het kruispunt met de Emile Hellbautstraat, vanaf het einde van de parkeerstrook tot aan de oversteekplaats voor voetgangers (ongeveer 2 meter breed); - Aan het kruispunt met de René Berrewaertslaan, vanaf de bushalte tot aan de oversteekplaats voor voetgangers (ongeveer 2 meter breed); - Tegenover de Van Souststraat, over een afstand van ongeveer 5,5 meter en 2,40 meter breed; - Tegenover de Commandant Vander Meerenlaan, over een afstand van ongeveer 26 meter voor de verkeerslichten (2 meter breed) en vanaf de verkeerslichten tot aan de bushalte (2 meter breed); - Tegenover de Réné Berrewaertslaan, voor de verkeerslichten over een afstand van ongeveer 21 meter (2 meter breed) en na de verkeerslichten over een afstand van ongeveer 5 meter (2 meter breed); - Tegenover de Emile Hellebautstraat, tussen de twee fietspaden die de rijbaan dwarsen (2 meter breed); - Voor het kruispunt met de Adolph Willemynsstraat, over een afstand van ongeveer 15 meter (2 meter breed) in de richting van de Syvlvain Dupuislaan; - In het kruispunt met de Adolph Willemynsstraat, over een afstand van ongeveer 2 meter en ongeveer 2 meter breed.

Art. 9.De bepalingen van artikel 8 worden ter kennis gebracht van de weggebruikers door witte strepen, conform artikel 77.4. van het Koninklijk Besluit van 1 december 1975Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 01/12/1975 pub. 31/03/2000 numac 1999000004 bron ministerie van binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer - Duitse vertaling type koninklijk besluit prom. 01/12/1975 pub. 14/07/2014 numac 2014000537 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten.

Art. 10.Een oversteekplaats voor voetgangers wordt aangebracht in de Maria Groeninckx de Maylaan: - Aan het kruispunt met de Emile Hellebautstraat; - Aan het kruispunt met de René Berrewaertslaan.

Art. 11.De bepalingen van artikel 10 worden ter kennis gebracht van de weggebruikers door witte evenwijdige banden, parallel met de as van de rijbaan, conform artikel 76.3. van het Koninklijk Besluit van 1 december 1975Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 01/12/1975 pub. 31/03/2000 numac 1999000004 bron ministerie van binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer - Duitse vertaling type koninklijk besluit prom. 01/12/1975 pub. 14/07/2014 numac 2014000537 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten.

Art. 12.De fietsers die in de Adolphe Willemynsstraat rijden, komende van de Mercatorstraat mogen aan het kruispunt met de Maria Groeninckx de Maylaan het rode of oranje verkeerslicht voorbijrijden naar rechts in de richting van de Van Soeststraat.

De fietsers die in de Adolphe Willemynsstraat rijden, komende van de Adolphe Prinsstraat mogen aan het kruispunt met de Maria Groeninckx de Maylaan het rode of oranje verkeerslicht voorbijrijden naar rechts in de richting van de Sylvain Dupuislaan.

Art. 13.De bepalingen van artikel 12 worden ter kennis gebracht van de weggebruikers door het verkeersbord B22.

Art. 14.De fietsers die in de Maria Groeninckx de Maylaan rijden, komende van de Sylvain Dupuislaan, mogen het rode of oranje verkeerslicht geplaatst voor het kruispunt met de René Berrewaertslaan rechtdoor voorbijrijden in de richting van deze laatst genoemde laan.

De fietsers die in de Maria Groeninckx de Maylaan rijden, komende van de Van Souststraat, mogen het rode of oranje verkeerslicht geplaatst na het kruispunt met de René Berrewaertslaan rechtdoor voorbijrijden in de richting van de Sylvain Dupuislaan.

Art. 15.De bepalingen van artikel 14 worden ter kennis gebracht van de weggebruikers door het verkeersbord B23.

Art. 16.De verkeerstekens die strijdig zijn met de bepalingen van dit reglement moeten onmiddellijk worden verwijderd.

Art. 17.De lasten van de plaatsing, het onderhoud en de vernieuwing van de verkeerstekens zijn voor rekening van Brussel-Mobiliteit.

Art. 18.Dit besluit treedt in werking op het ogenblik dat de verkeersborden worden geplaatst en de wegmarkeringen worden aangebracht, overeenkomstig de voorschriften van het koninklijk besluit van 1 december 1975Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 01/12/1975 pub. 31/03/2000 numac 1999000004 bron ministerie van binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer - Duitse vertaling type koninklijk besluit prom. 01/12/1975 pub. 14/07/2014 numac 2014000537 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten en het ministerieel besluit van 11 oktober 1976.

Brussel, 9 december 2020.

De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid, E. VAN DEN BRANDT

^