gepubliceerd op 24 december 2019
Ministerieel besluit tot bepaling van criteria voor de classificatie volgens comfortniveau, de benaming van die niveaus en de modellen van het logo dat deze niveaus identificeert voor de toeristische logiesverstrekkende inrichtingen die geregistreerd zijn onder de categorie 'hotel'
9 DECEMBER 2019. - Ministerieel besluit tot bepaling van criteria voor de classificatie volgens comfortniveau, de benaming van die niveaus en de modellen van het logo dat deze niveaus identificeert voor de toeristische logiesverstrekkende inrichtingen die geregistreerd zijn onder de categorie 'hotel'
De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering belast met Toerisme, Gelet op de ordonnantie van 6 maart 2019 betreffende de classificatie van toeristische logiesverstrekkende inrichtingen volgens comfortniveau, de artikelen 3 en 7, § 3;
Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 3 mei 2019 houdende uitvoering van de ordonnantie van 6 maart 2019 betreffende de classificatie van de toeristische logiesverstrekkende inrichtingen volgens comfortniveau, de artikelen 3 en 9;
Gelet op de gelijkekansentest uitgevoerd op 3 mei 2019 ;
Gelet op het advies 66.486/1/V van de Raad van State, gegeven op 27 augustus 2019, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973 ;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 10 september 2019;
Gelet op de aanvraag tot het verlenen van het begrotingsakkoord die op 29 oktober 2019 bij de minister van Begroting is ingediend;
Gelet op artikel 13, derde lid van het besluit van van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de administratieve en begrotingscontrole evenals de begrotingsopmaak, Besluit :
Artikel 1.De classificatiecriteria bedoeld in artikel 3, § 1 van de ordonnantie van 6 maart 2019 betreffende de classificatie van toeristische logiesverstrekkende inrichtingen volgens comfortniveau, de benaming van die niveaus evenals de regels en de berekeningsmethode voor het toestaan van afwijkingen op deze criteria voor de toeristische logiesverstrekkende inrichtingen die geregistreerd zijn onder de categorie 'hotel' als bedoeld in artikel 3, 4° van de ordonnantie van 8 mei 2014 betreffende het toeristische logies, zijn vastgesteld in bijlage 1.
Art. 2.Het logo bedoeld in artikel 7, § 3, van de voornoemde ordonnantie van 6 maart 2019 voor de toeristische logiesverstrekkende inrichtingen die geregistreerd zijn onder de categorie "hotel" als bedoeld in artikel 3, 4°, van de voornoemde ordonnantie van 8 mei 2014 wordt vastgesteld overeenkomstig de modellen in bijlage 2.
Art. 3.Dit besluit treedt in werking op 15 januari 2019.
Brussel, 9 december 2019.
De minister-president van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met territoriale ontwikkeling en stadsvernieuwing, toerisme, de promotie van het imago van Brussel en biculturele zaken van gewestelijk belang, R. VERVOORT
BIJLAGE 1. - Criteria voor de classificatie volgens comfortniveau van de toeristische logiesverstrekkende inrichtingen die geregistreerd zijn onder de categorie 'hotel' De classificatiecriteria worden opgenomen in een tabel ('catalogus' genoemd), met vermelding van het nummer en het opschrift van het criterium, het aantal punten waarvoor het criterium staat en van de vijf comfortniveaus, van één tot vijf sterren.
De catalogus deelt de classificatiecriteria volgens zeven thema's in: 1. Algemene informatie over het hotel, 2.Onthaal en dienstverlening, 3. Inrichting, 4.Gastronomie, 5. Evenementenuitrusting (MICE), 6.
Ontspanning, 7. Kwaliteit en onlineactiviteiten.
Elk classificatiecriterium krijgt een welbepaald aantal punten. De inrichting vergaart de overeenstemmende punten voor elk vervuld criterium.
Als een inrichting alle verplichte criteria m.b.t. een comfortniveau vervult en het vereiste minimumaantal punten behaalt dat ervoor geldt, kan deze inrichting dit comfortniveau verwerven. De criteria met een 'X' in de kolom met het te bereiken comfortniveau zijn de verplichte criteria.
Als de inrichting een welbepaald aantal punten heeft verzameld dat het totale toepasselijke minimum voor het betrokken comfortniveau overtreft, kan de benaming 'superior' worden toegekend. Dit geldt voor alle comfortniveaus (1 tot vijf sterren).
Om het puntentotaal te verkrijgen dat overeenstemt met het te bereiken comfortniveau, krijgt de inrichting punten door een bepaald aantal facultatieve criteria te vervullen. Deze punten en de punten die werden behaald voor het vervullen van de verplichte criteria worden opgeteld. De exploitant kiest vrij uit de facultatieve criteria.
De punten voor bepaalde criteria kunnen niet worden gecumuleerd. In de catalogus worden de nummers van de punten die niet kunnen worden gecumuleerd dikker omrand en tekenen ze zich af tegen een diep donkere achtergrond.
Het comfortniveau '1 ster' Het comfortniveau '1 ster' wordt verleend aan een hotel dat alle classificatiecriteria met een 'X' in de kolom 1* vervult, en een score van minstens 90 punten behaalt voor alle criteria die het vervult.
Het comfortniveau '1 ster', 'superior', wordt verleend aan een hotel dat alle classificatiecriteria met een 'X' in de kolom 1* vervult, en een score van minstens 170 punten behaalt voor alle criteria die het vervult.
Voor het comfortniveau '1 ster' kan er geen enkele afwijking worden toegestaan.
Het comfortniveau '2 sterren' Het comfortniveau '2 sterren' wordt verleend aan een hotel dat alle classificatiecriteria met een 'X' in de kolom 2* vervult, en een score van minstens 170 punten behaalt voor alle criteria die het vervult.
Het comfortniveau '2 sterren', 'superior', wordt verleend aan een hotel dat alle classificatiecriteria met een 'X' in de kolom 2* vervult, en een score van minstens 260 punten behaalt voor alle criteria die het vervult.
Er kan van ten hoogste één verplicht criterium met een 'X' in de kolom 2* worden afgeweken, op voorwaarde dat de inrichting dit goedmaakt met minstens twee bijkomende punten, die worden behaald door één of meer criteria te vervullen die binnen hetzelfde thema op de lijst staan.
Het comfortniveau '3 sterren' Het comfortniveau '3 sterren' wordt verleend aan een hotel dat alle classificatiecriteria met een 'X' in de kolom 3* vervult, en een score van minstens 260 punten behaalt voor alle criteria die het vervult.
Het comfortniveau '3 sterren', 'superior', wordt verleend aan een hotel dat alle classificatiecriteria met een 'X' in de kolom 3* vervult, en een score van minstens 400 punten behaalt voor alle criteria die het vervult.
Er kan van ten hoogste twee verplichte criteria met een 'X' in de kolom 3* worden afgeweken, op voorwaarde dat de inrichting elke afwijking goedmaakt met minstens drie bijkomende punten, die worden behaald door één of meer criteria te vervullen binnen hetzelfde thema.
Het comfortniveau '4 sterren' Het comfortniveau '4 sterren' wordt verleend aan een hotel dat alle classificatiecriteria met een 'X' in de kolom 4* vervult, en een score van minstens 400 punten behaalt voor alle criteria die het vervult.
Het comfortniveau '4 sterren', 'superior', wordt verleend aan een hotel dat alle classificatiecriteria met een 'X' in de kolom 4* vervult, en een score van minstens 600 punten behaalt voor alle criteria die het vervult.
Er kan van ten hoogste twee verplichte criteria met een 'X' in de kolom 4* worden afgeweken, op voorwaarde dat de inrichting elke afwijking goedmaakt met minstens vier bijkomende punten, die worden behaald door één of meer criteria te vervullen binnen hetzelfde thema.
Het comfortniveau '5 sterren' Het comfortniveau '5 sterren' wordt verleend aan een hotel dat alle classificatiecriteria met een 'X' in de kolom 5* vervult, en een score van minstens 600 punten behaalt voor alle criteria die het vervult.
Het comfortniveau '5 sterren', 'superior', wordt verleend aan een hotel dat alle classificatiecriteria met een 'X' in de kolom 5* vervult, en een score van minstens 700 punten behaalt voor alle criteria die het vervult.
Er kan van ten hoogste twee verplichte criteria met een 'X' in de kolom 5* worden afgeweken, op voorwaarde dat de inrichting elke afwijking goedmaakt met minstens vijf bijkomende punten, die worden behaald door één of meer criteria te vervullen binnen hetzelfde thema.
Nr
Criterium
Punten
1*
2*
3*
4*
5*
1. Algemene hotel Info
1.1. Properheid/hygiëne
1
Properheid en perfecte hygiëne
-
X
X
X
X
X
1.2. Staat van onderhoud
2
Alle voorzieningen in het hotel en de hotelkamers functioneren goed en zijn vrij van gebreken
-
X
X
X
X
X
1.3. Algemene indruk van de exploitatie
3
Het meubilair en de apparatuur zijn geschikt en goed onder houden [1]
-
X
Het meubilair en de apparatuur zijn goed onderhouden en op elkaar afgestemd [2]
-
X
Het meubilair en de apparatuur zijn op elkaar afgestemd qua vormgeving en kleur. Men krijgt de algemene indruk dat het comfort goed is [3]
-
X
Het meubilair en de apparatuur zijn van hoge kwaliteit en bieden een zeer goed comfort. Men krijgt de algemene indruk dat vormgeving, kleuren en materialen op elkaar zijn afgestemd [4]
-
X
Het meubilair en de apparatuur zijn luxueus en bieden een uitstekend comfort. Men krijgt de algemene indruk dat vormgeving, kleuren en materialen op elkaar zijn afgestemd [5]
-
X
1.4. Personeel
4
Alle diensten worden verzorgd door herkenbaar personeel bijvoorbeeld via hun kledij of een badge
-
X
X
X
X
X
1.5. Parkeervoorzieningen
5
Parkeermogelijkheid nabij het hotel
3
6
Parkeergelegenheid voor bussen bij het hotel
1
7
Garage
5
8
Oplaadstation voor elektrische voertuigen, bijvoorbeeld auto's en fietsen
3
1.6. Overige
9
Minimaal 50% van de kamers met balkon of terras
2
10
Lift. 4* en 5*, verplicht bij hotels met meer dan drie verdiepingen, inclusief begane grond. (R+3)
15
X
X
1.7. Voorzieningen voor personen met een beperking [7]
11
Ofwel is het hotel toegankelijk voor personen in een rolstoel en personen met moeilijkheden om te lopen (al dan niet met begeleiding)
5
12
Ofwel is het hotel toegankelijk voor personen in een rolstoel en personen met moeilijkheden om te lopen (zonder begeleiding)
8
13
Het hotel is toegankelijk voor personen met visuele beperkingen.
5
14
Het hotel is toegankelijk voor personen met auditieve beperkingen
5
15
Het hotel is volledig toegankelijk voor andersvaliden.
5
2. Receptie en hotelservices
16
Ofwel een visueel afgescheiden ruimte of een bureau of balie met voldoende privacy die dienst doet als receptie
1
X
X
X
17
Ofwel een receptiebalie of -bureau in een aparte ruimte met voldoende privacy
6
X
X
18
Ofwel een zitgelegenheid of loungeruimte bij de receptie
1
X
19
Ofwel een lobby met zitgelegenheid en aanbod van dranken (een drankautomaat in de hall wordt aanvaard). 5
X
20
Ofwel een receptiehal met zitgelegenheid en aanbod van dranken
10
X
21
Ofwel een receptieservice, permanent (de hele week, dag en nacht) telefonisch bereikbaar (zowel intern als extern)
1
X
X
22
Ofwel een receptie, 14 uur per dag geopend, permanent (de hele week, dag en nacht) telefonisch bereikbaar (zowel intern als extern)
3
X
23
Ofwel een receptie, 16 uur per dag geopend, 24 uur per dag intern en extern telefonisch bereikbaar en 24 uur per dag bemand [8]
4
X
24
Ofwel een receptie, permanent (de hele week, dag en nacht) geopend en bemand en telefonisch bereikbaar (zowel intern als extern)
6
X
25
Mogelijkheid tot snelle check-out
3
26
Ofwel tweetalige baliemedewerkers (Nederlands en Frans)
2
X
X
27
Ofwel meertalige baliemedewerkers (Nederlands, Frans en een andere taal)
4
X
28
Kopieer-/scanservice
2
X
X
29
Valet parkeerservice
10
X
30
Portier. Speciaal daarvoor aangestelde medewerker
15
31
Conciërge. Speciaal daarvoor aangestelde medewerker
15
X
32
Loopjongen. Speciaal daarvoor aangestelde medewerker
15
X
33
Ofwel bagageservice beschikbaar op verzoek.
Voor drie sterren wordt de terbeschikkingstelling van een trolley op verzoek aanvaard.
2
X
X
34
Ofwel bagageservice
5
X
35
Beveiligd bagagedepot voor arriverende of vertrekkende gasten
5
X
X
2.1. Kamerschoonmaak/verschoning van beddengoed
36
Dagelijkse schoonmaak van de kamers
1
X
X
X
X
X
37
Dagelijkse verwisseling van handdoeken, op verzoek
1
X
X
X
X
X
38
Ofwel verschoning van beddengoed, minstens eenmaal per week
1
X
X
X
39
Ofwel verschoning van beddengoed, minstens tweemaal per week
2
X
X
40
dagelijkse verschoning van beddengoed, op verzoek
4
X
X
2.2. Wasserij- en strijkservice
41
Ofwel chemische reiniging/stomerij bij aanleveren voor 9 uur 's morgens gereed binnen 24 uur
1
42
ofwel chemische reiniging/stomerij bij aanleveren voor 9 uur 's morgens gereed binnen 9 uur
3
43
Strijkservice gereed binnen één uur
2
X
44
Ofwel was- en strijkservice gereed volgens afspraak
1
X
45
Ofwel was- en strijkservice bij aanleveren voor 9 uur 's morgens gereed op dezelfde dag, behalve in het weekend
3
X
46
Ofwel was- en strijkservice bij aanleveren voor 9 uur 's morgens gereed binnen 9 uur
4
X
2.3. Betaling
47
Mogelijkheid tot betaling met bank- of creditkaart
2
X
X
X
X
2.4. Diversen
48
Interne ondersteuning voor IT-diensten
2
X
49
Paraplu aanwezig bij de receptie of op de kamer
1
50
Actuele tijdschriften
1
X
51
Dagelijkse kranten gedrukt of digitaal
2
X
X
52
Kledingreparatieservice.
Voor vier sterren: of een naaidienst die 16 op 24 uur beschikbaar is en naaigerei (sewing kit) op de kamer; deze dienst mag worden uitbesteed.
2
X
X
53
Schoenpoetsservice.
Voor drie sterren: of een schoenpoetsmachine in het hotel (nr. 163) of schoenpoetsgerei in de kamer (nr. 162) Voor vier sterren: of een schoenpoetsmachine in het hotel (nr. 163)
2
X
X
X
54
Shuttlebus- of limousineservice
2
X
55
Aanbod van persoonlijke verzorgingsartikelen (bijvoorbeeld tandenborstel, scheerset), op verzoek
2
X
X
X
X
56
Gepersonaliseerde begroeting van iedere gast, bijvoorbeeld met bloemen of een geschenkje op de kamer (een welkomstboodschap op het tv-scherm volstaat niet)
6
X
57
Begeleiding van de gast naar zijn kamer bij aankomst
2
58
Turndownservice [12] : extra kamerinspectie 's avonds, incl. klaarmaken van het bed Voor standaardkamers kan een uitzondering worden gemaakt. In dit geval dient de gast hiervan op de hoogte te worden gesteld voor het sluiten van de verblijfsovereenkomst.
10
X
3. Kamers
3.1. Algemene kamer informatie
59
ofwel hebben alle hotelkamers een vloeroppervlakte (inclusief badkamer) ? 14 m2 [13]
10
60
ofwel hebben alle hotelkamers een vloeroppervlakte (inclusief badkamer) ? 18 m2 [13]
15
61
ofwel hebben alle hotelkamers een vloeroppervlakte (inclusief badkamer) ? 22 m2 [13]
20
62
ofwel hebben alle hotelkamers een vloeroppervlakte (inclusief badkamer) ? 30 m2 [13]
25
63
Aantal suites in het hotel [14]
2 per suite, max.6
X (Min. 2)
64
Minstens 50% van de kamers in het hotel is bestemd voor niet-rokers
3
3.2. Slaapcomfort
65
Ofwel een bed met een matras met een minimale dikte van 13 cm
1
X
X
66
Ofwel een bed of bedsysteem (bijvoorbeeld boxspring of lattenbodem) met een matras met een minimale dikte van 18 cm
5
X
X
X
67
Ofwel een bed of bedsysteem (bijvoorbeeld boxspring of lattenbodem) met een matras met een minimale dikte van 22 cm
10
68
Ergonomisch aanpasbaar bed of bedsysteem
5
69
Ofwel alle eenpersoonsbedden in het hotel zijn min. 0,80 m x 1,90 m groot en Alle tweepersoonsbedden in het hotel zijn min. 1,60 m x 1,90 m groot [15 en 16] Voor de naleving van dit criterium voldoen de volgende afmetingen: alle eenpersoonsbedden in het hotel zijn min. 0,80 m x 1,90 m groot en alle tweepersoonsbedden in het hotel zijn min. 1,40 m x 1,90 m groot
1
X
X
70
Ofwel alle eenpersoonsbedden in het hotel zijn min. 0,90 m x 1,90 m groot en Alle tweepersoonsbedden in het hotel zijn min. 1,80 m x 1,90 m groot [15 en 16] Voor de naleving van dit criterium voldoen de volgende afmetingen: alle eenpersoonsbedden in het hotel zijn min. 0,90 m x 1,90 m groot en alle tweepersoonsbedden in het hotel zijn min. 1,60 m x 1,90 m groot
5
X
71
Ofwel alle eenpersoonsbedden in het hotel zijn min. 0,90 m x 2,00 m groot en alle tweepersoonsbedden in het hotel zijn min. 1,80 m x 2,00 m groot Voor vier sterren volstaan voor de naleving van dit criterium de volgende afmetingen: alle eenpersoonsbedden in het hotel zijn min. 0,90 m x 1,90 m groot en alle tweepersoonsbedden in het hotel zijn min. 1,60 m x 1,90 m groot In dit geval moet het hotel de klant hierover inlichten vooraleer de verblijfsovereenkomst wordt gesloten.
Geen uitzonderingen voor vijf sterren
15
X
X
72
Ofwel alle eenpersoonsbedden in het hotel zijn min. 1,00 m x 2,00 m groot en alle tweepersoonsbedden in het hotel zijn min. 2,00 m x 2,00 m groot [15]
25
73
10% van de bedden heeft een lengte van min. 2,10 m
5
74
Extra kinderbedje
3
75
Hygiënische matrashoezen.
Een (chemisch) reinigbare of wasbare, luchtdoorlatende katoenen of synthetische matrashoes met open onderzijde die vrij is van stofmijt en stofmijtuitwerpselen, voldoet aan dit criterium.
Een eenvoudig molton is niet voldoende.
10
76
De matrassen zijn maximaal drie jaar oud (via aankoopbewijs aan te tonen)
10
77
De matrassen worden jaarlijks gewassen of gereinigd (via reinigingsbewijs aan te tonen) Aan dit criterium is voldaan indien er geen restvocht en stofmijt(eitjes) aanwezig zijn.
10
78
Allergievriendelijke slaapmogelijkheid op verzoek beschikbaar (via bewijs aan te tonen)
2
79
Deken of bijbehorend beddengoed
1
X
X
X
X
X
80
Bijkomende deken op verzoek beschikbaar
2
X
X
X
81
Slaapkussen
1
X
X
X
X
X
82
Hygiënische kussenhoezen
5
83
De kussens worden jaarlijks gereinigd of jaarlijks opnieuw aangekocht (via aankoop- of reinigingsbewijs aan te tonen)
8
84
Bijkomend slaapkussen op verzoek beschikbaar
1
X
X
X
85
2 slaapkussens per slaapplaats in de kamer
4
X
86
Keuze uit kussens
4
X
X
87
Ofwel overgordijnen of een vergelijkbare voorziening om de kamer te verduisteren
1
X
X
X
X
88
Ofwel een voorziening om de kamer volledig te verduisteren (bijvoorbeeld luik of volledig verduisterend gordijn)
5
X
89
Glasgordijnen, jaloezieën of vergelijkbare voorziening
3
90
Wasbaar bedmatje per slaapplaats
3
91
Wekservice van het hotel of wekker in de kamer
1
X
X
X
X
X
3.3. Kamerinrichting
92
Een hang- en een legkast, een kleerkast, een kledingnis of een vergelijkbare voorziening om kleding op te bergen
1
X
X
X
X
X
93
Planken voor linnengoed
1
X
X
X
X
94
Ofwel voldoende kleerhangers.
Eenvoudige metalen hangertjes voldoen niet aan dit criterium.
1
X
X
X
95
Ofwel voldoende kleerhangers van verschillende soorten.
Eenvoudige metalen hangertjes voldoen niet aan dit criterium.
3
X
X
96
Kapstok of kledinghaakje
1
X
X
X
X
X
97
Mogelijkheid om een kostuumhoes op te hangen, buiten de kleerkast
1
X
X
X
98
Ofwel een stoel of vergelijkbare zitgelegenheid
1
X
X
99
Ofwel een zitgelegenheid per slaapplaats (waarvan ten minste één stoel).
Als de hotelkamer beschikt over meer dan twee slaapplaatsen, volstaan twee zitgelegenheden (waarvan ten minste één stoel).
2
X
X
X
100
Een comfortabele zitgelegenheid (bijvoorbeeld een fauteuil) met een bijzettafel of wandtafel
4
X
X
101
Een bijkomende comfortabele zitgelegenheid of tweezitter in de twee- en meerpersoonskamers of suites
4
X
102
Ofwel een tafel, bureau, bureaublad of vergelijkbare voorziening
1
X
X
103
Ofwel een tafel, bureau, bureaublad of een vergelijkbare voorziening met een vrije werkruimte van min. 0,5 m2 en schrijftafelverlichting
5
X
X
X
104
Nachtkastje, -tafeltje of -legplank
2
X
X
X
105
Vrij stopcontact
1
X
X
X
X
X
106
Bijkomend vrij stopcontact bij de tafel, het bureau of het bureaublad
2
X
X
X
107
Vrij stopcontact naast bed
1
X
X
X
108
Centrale schakelaar voor kamerverlichting
3
109
Ofwel een schakelaar voor de kamerverlichting naast het bed
2
110
Ofwel een schakelaar voor alle kamerverlichting naast het bed
4
111
Nachtlamp
1
112
Voldoende kamerverlichting
1
X
X
X
X
X
113
Leeslamp naast bed (per slaapplaats)
2
X
X
X
114
Passpiegel
2
X
X
X
115
Koffer- of bagagerek
1
X
X
X
116
Prullenmand
2
X
X
X
3.4. Waardevolle eigendommen
117
Ofwel de mogelijkheid om waardevolle eigendommen in bewaring te geven (bijvoorbeeld aan de receptie)
1
X
X
118
Ofwel een centrale kluis (bijvoorbeeld bij de receptie).
Voor drie en vier sterren: of een kluis op de kamer (zie nr. 119).
3
X
X
X
119
Ofwel een kluisje op de kamer
8
X
120
Ofwel een kluis met ingebouwd stopcontact op de kamer
10
3.5. Geluidsisolatie/airconditioning
121
Specifieke geluidswerende ramen (aan te tonen via attest)
8
122
Geluidsabsorberende deuren of dubbele deuren
8
123
Ofwel alle kamers met centraal regelbare airconditioning
8
124
Ofwel alle kamers met individueel regelbare airconditioning
15
125
Airconditioning in de gemeenschappelijke ruimtes (restaurant, lobby, centrale hal, ontbijtzaal)
4
126
Harmonieuze sfeer in de gemeenschappelijke ruimtes : licht, geur, muziek, kleur enzovoort
4
3.6. Ontspanningselektronica
127
Radio of radiokanalen via tv of een vergelijkbare installatie
1
X
X
X
128
Audio- of multimedia-installatie
2
129
Vaste media-apparatuur in de badkamer
5
130
Ofwel een tv met afstandsbediening [23]
2
X
X
131
Ofwel een tv met afstandsbediening en een zenderlijst (grootte tv in een voor de kamer geschikt formaat) [23]
4
X
132
Ofwel een moderne tv met afstandsbediening, een zenderlijst en een gids (grootte tv in een voor de kamer geschikt formaat)
6
X
X
133
Bijkomende moderne tv in de suites (in een voor de kamer geschikt formaat)
2
134
Nationale en internationale zenders beschikbaar
2
135
Betaal-tv, filmkanalen of videospelletjes met de mogelijkheid tot 'kinderslot'
5
136
Internationale stekkeradapters op verzoek beschikbaar
2
137
Oplaadstation (voor verschillende elektrische apparaten) of verschillende laders op verzoek beschikbaar
2
3.7. Telecommunicatie
138
Mogelijkheid om op verzoek gebruik te maken van een telefoon in het hotel (bijvoorbeeld aan de receptie)
1
X
X
X
X
X
139
Ofwel een telefoon op verzoek beschikbaar op de kamer met een meertalig instructieboekje (mag draadloze telefoon zijn)
3
X
X
140
Ofwel een telefoon in alle kamers met een meertalig instructieboekje
8
X
141
Internettoegang in de gemeenschappelijke ruimtes.
Voor twee sterren: of internettoegang op de kamer (zie nr. 142).
2
X
X
X
X
142
Internettoegang in alle kamers
8
X
X
X
143
Pc of tablet met internettoegang en afdrukmogelijkheid in een gemeenschappelijke ruimte, op verzoek.
5
X
X
144
Ofwel een pc of tablet met internettoegang op de kamer op verzoek beschikbaar
1
X
145
Ofwel een pc of tablet met internettoegang in alle kamers
3
3.8. Diversen
146
Ofwel hotelinformatie.
De hotelinformatie dient in ieder geval informatie te bevatten over ontbijttijden, de uitchecktijd en de openingstijden van de hotelvoorzieningen
1
X
X
147
Ofwel een tweetalige (nl en fr) servicemanual A-Z in de kamer
2
X
148
Ofwel een meertalige servicemanual A-Z in de kamer
3
X
X
149
Informatie over het toeristische aanbod in de omgeving bij de receptie of in een andere gemeenschappelijke ruimte (gedrukt of digitaal)
1
X
X
X
X
X
150
Dagelijkse krant op de kamer (gedrukt of digitaal)
2
151
Gastentijdschrift op de kamer
1
X
152
Schrijfgerief en notitieblok.
Voor drie sterren wordt de terbeschikkingstelling van dit materiaal op verzoek en aan het onthaal aanvaard.
1
X
X
X
153
Correspondentiemap
3
X
154
Broekenpers
3
155
Waszak
1
X
X
X
156
Ofwel een strijkijzer en -plank op verzoek beschikbaar of in een strijkruimte aanwezig
2
157
Ofwel strijkbout en -plank op de kamer
4
158
Ofwel naaigerei op verzoek verkrijgbaar.
Voor twee en drie sterren: of kledingreparatieservice in het hotel (nr. 52)
1
X
X
X
159
Ofwel naaigerei op de kamer
2
X
160
Schoenlepel op de kamer
1
X
161
Ofwel schoenpoetsgerei op verzoek beschikbaar.
Voor twee en drie sterren: of schoenpoetsservice in het hotel (nr. 53) of schoenpoetsgerei op de kamer (nr. 162) of een schoenpoetsmachine in het hotel (nr. 163)
1
X
X
162
Ofwel schoenpoetsgerei op de kamer.
Voor vier sterren: of schoenpoetsservice in het hotel (nr. 53)
2
X
X
163
Schoenpoetsmachine in het hotel.
Voor drie sterren: of schoenpoetsservice in het hotel (nr. 53) of schoenpoetsgerei op de kamer (nr. 162) Voor vier sterren: of schoenpoetsservice in het hotel (nr. 53)
3
X
X
X
164
Deurspionnetje in de kamerdeur
2
165
Extra slot op de kamerdeur
3
3.9. Algemene badkamerinformatie
166
Ofwel is iedere individuele bad- en toiletgelegenheid (samen) ? 5 m2 groot
5
167
Ofwel is iedere individuele bad- en toiletgelegenheid (samen) ? 7,5 m2 groot
10
168
Alle hotelkamers beschikken over een individuele bad- en toiletgelegenheid in rechtstreekse verbinding met het slaapgedeelte van de hotelkamer.
Voor één en twee sterren: indien maximaal 15% van de kamers niet is voorzien van eigen douche/WC maar in plaats daarvan gebruikmaakt van douche/WC op de gang, dient de gast hiervan op de hoogte te worden gesteld voor het afsluiten van de verblijfsovereenkomst
1
X
X
X
X
X
169
Alle hotelkamers beschikken over een individuele bad- en toiletgelegenheid in rechtstreekse verbinding met het slaapgedeelte van de hotelkamer én minstens 50% van de hotelkamers beschikt over een bad en aparte douchecel
10
170
30 % van de hotelkamers beschikt over een toiletgelegenheid in een andere ruimte dan de badgelegenheid
5
171
Ofwel heeft de douche een douchegordijn (niet vereist als er een fysieke afscheiding is tussen het toilet en de douche) Voor inloopdouches kan worden afgeweken van het verplichte douchegordijn of -scherm.
1
X
X
X
X
X
172
Ofwel heeft de douche een douchescherm (niet vereist als er een fysieke afscheiding is tussen het toilet en de douche) Voor inloopdouches kan worden afgeweken van het verplichte douchegordijn of -scherm.
5
173
Ofwel een wastafel met warm en koud water
1
X
X
X
X
X
174
Ofwel een dubbele wastafel met koud en warm water in alle tweepersoonskamers en suites
5
175
Wasbare vloermat
1
X
X
X
X
176
Wastafelverlichting
1
X
X
X
X
X
177
Permanente antisliplaag of verwijderbare antislipmatjes in douche en bad
3
178
Veiligheidsgrepen in douche en bad
1
179
(Wastafel)spiegel
1
X
X
X
X
X
180
Vrij stopcontact nabij de (wastafel)spiegel
1
X
X
X
X
X
181
Ofwel een make-up- of scheerspiegel
1
182
Ofwel een verstelbare make-up- of scheerspiegel
2
X
X
183
Verlichting bij make-up- of scheerspiegel
1
184
Handdoekhouders of handdoekhaken
1
X
X
X
X
X
185
Verwarming in de badkamer (handdoekradiator volstaat zie nr. 186).
5
X
186
Handdoekradiator
3
187
Wastafelblad of voorziening om toiletartikelen of een toilettas te plaatsen bij de wastafel
1
X
X
X
188
Groot wastafelblad of voorziening om toiletartikelen of een toilettas te plaatsen bij de wastafel (om twee ruime toilettassen te kunnen plaatsen)
3
X
X
189
Beker, glas of tandenborstelhouder
1
X
X
X
X
X
190
Zeep of wasgel bij de wastafel
1
X
X
X
X
X
191
Wasgel of douchegel bij de douche of het bad
1
X
X
X
X
192
Shampoo (of wasgel of douchegel die als shampoo te gebruiken is).
1
X
X
X
X
193
Persoonlijke verzorgingsproducten in flesjes
2
X
194
Extra verzorgingsartikelen (bijvoorbeeld badolie, douchemuts, nagelvijl, wattenstaafjes, make-upwatjes, bodylotion)
1 per artikle, max. 4
X
X
195
Gezichtsdoekjes of -tissues
2
X
X
X
196
Reservetoiletpapier
1
X
X
X
X
X
197
Eén andere handdoek dan een badhanddoek per logerende toerist.
Voor twee sterren: op verzoek.
1
X
X
X
X
198
Eén badhanddoek per logerende toerist
2
X
X
X
X
X
199
Ofwel een badjas op verzoek beschikbaar
2
X
200
Ofwel een badjas in de kamer
4
X
201
Ofwel slippers op verzoek beschikbaar
1
X
202
Ofwel slippers in de kamer
3
X
203
Ofwel een haardroger op verzoek beschikbaar
1
204
Ofwel een haardroger in de badkamer
2
X
X
X
205
Krukje in de badkamer op verzoek beschikbaar
3
X
206
Weegschaal in de badkamer
1
207
Vuilnisbakje
1
X
X
X
X
X
4. Gastronomie
4.1. Dranken
208
Aanbod van dranken in het hotel
1
X
X
X
X
X
209
Aanbod van dranken in de kamer Voor drie sterren: of aanbod van dranken op elke verdieping van het hotel
2
X
X
X
210
Dranken 16 uur per dag verkrijgbaar via roomservice of minibar (nr. 214) of maxibar (nr.212).
2
X
211
Dranken permanent (de hele week, dag en nacht) verkrijgbaar via roomservice
4
X
212
Maxibar op elke verdieping van het hotel (te betalen via kamerrekening)
2
213
Ofwel een koelkast op de kamer
2
214
Ofwel een minibar in de kamer (met dranken en snacks) Voor vier sterren: of dranken 16 uur per dag verkrijgbaar via roomservice (zie nr. 210) of maxibar (zie nr. 212) op elke verdieping.
6
X
X
215
Koffiemachine of waterkoker voor thee/koffie, met toebehoren, op de kamer
4
4.2. Bar
216
Ofwel een bar (afgescheiden van het restaurant) die minstens zes dagen per week geopend is [38]
4
X
217
Ofwel een bar (afgescheiden van het restaurant) die zeven dagen per week geopend is [38]
6
X
4.3. Ontbijt
218
Ontbijtruimte met voldoende zitplaatsen en bijpassende tafels
3
X
X
X
X
X
219
Ofwel een standaardontbijt [39]
1
X
220
Ofwel een uitgebreider ontbijt (= standaardontbijt, minstens aangevuld met een ei of eiergerecht en ontbijtgranen) [40]
2
X
X
221
Ofwel een uitgebreider ontbijt met bediening [40]
8
X
X
222
Ontbijt met menukaart via roomservice
5
X
4.4. Maaltijden [41]
223
Voedselaanbod in het hotel (bijvoorbeeld snoepautomaat of snacks)
1
X
X
X
X
X
224
Ofwel maaltijden 14 uur per dag verkrijgbaar via roomservice
5
X
225
Ofwel maaltijden 16 uur per dag verkrijgbaar via roomservice
10
X
226
Restaurant 5 dagen per week geopend Een restaurant in het hotel dat vijf dagen per week geopend is met minstens een driegangenmenu met keuzemogelijkheid of een `à la carte'- of buffetaanbod
5 per resto, max. 10
227
Restaurant 6 dagen per week geopend Dit criterium is enkel verplicht voor een classificatie in de categorie `vier sterren, SUPERIOR' Voor vier sterren: de restaurantservice kan worden vervangen door een snelrestaurantservice (food outlet).
Een restaurant in het hotel dat zes dagen per week geopend is met minstens een driegangenmenu met keuzemogelijkheid of een `à la carte'- of buffetaanbod voor het diner
8 per resto, max. 16
X
228
Restaurant 7 dagen per week geopend.
Ten hoogste een dag per week mag de restaurantservice worden vervangen door een snelrestaurantservice (food outlet). In dit geval moet het hotel de klant daarvan op de hoogte brengen voor de verblijfsovereenkomst wordt ondertekend. Een restaurant in het hotel dat iedere dag van de week geopend is met minstens een driegangenmenu met keuzemogelijkheid of een `à la carte'- of buffetaanbod voor de lunch en het diner
10 per resto, max. 20
X
229
Speciale dieetwensen
2
230
Regionale keuken (op het restaurantmenu staan een aantal nationale of regionale specialiteiten) [46]
4
5. Evenementen voorzieningen (MICE)
5.1. Banketmogelijkheden (het restaurant is hier niet bij inbegrepen)
231
Ofwel andere banketmogelijkheden dan het restaurant voor minstens vijftig personen
2
232
Ofwel andere banketmogelijkheden dan het restaurant voor minstens 100 personen
4
233
Ofwel andere banketmogelijkheden dan het restaurant voor minstens 250 personen
8
5.2. Conferentiezalen [48]
234
Ofwel een conferentiezaal van minstens 36 m2 tot 100 m2, plafondhoogte minstens 2,50 m
10
235
Ofwel een conferentiezalen van minstens 100 m2, plafondhoogte minstens 2,75 m
15
236
Ofwel een conferentiezalen van minstens 250 m2, plafondhoogte minstens 3,50 m
20
237
Zalen voor werkgroepen/pauzeruimtes
2 per zaal, max. 4
238
Ondersteuningscentrum zakelijke gasten (apart kantoor met aanwezige medewerkers)
3
239
Ondersteuningsafdeling voor conferentiezaal (aparte afdeling met eigen medewerkers)
5
240
Conferentiekantoor/typservice
1
5.3. Apparatuur/technologie in conferentiezalen
241
Stopcontacten in de conferentiezalen, voldoende voor de capaciteit van de zaal
2
242
Daglicht in de conferentiezalen en de mogelijkheid om de zaal te verduisteren
3
243
Individueel regelbare airconditioning in de conferentiezalen
3
6. Ontspanning
6.1. Sport
244
eigen binnen- of buitenrecreatievoorzieningen (onderdeel van het hotelcomplex en te betalen via kamerrekening) (bijvoorbeeld tennisbaan, strand of golfbaan) Voorzieningen zijn onderdeel van het hotelcomplex en eventuele gebruikskosten kunnen op de hotelrekening worden gezet.
3 Per voorziening max. 9
245
Verhuur van sportattributen (bijvoorbeeld fietsen of bootjes)
2
246
Fitnessruimte (min. 20 m2 ) met min. vier verschillende toestellen (bijvoorbeeld ergometer, handhalters, gewichtstraining, loopapparaat, roeiapparaat of steptoestel)
4
6.2. Spa/wellness De spa-ruimte dient bereikbaar te zijn zonder door de conferentieruimte of het restaurant te moeten lopen.
247
Massages (bijvoorbeeld volledige massage, lymfedrainage, shiatsu, voetreflexologie) De cabines hebben een afmeting van minstens 10 m2.
2 voorziening, max. 6
248
Aparte relaxruimte (min. 20 m2 )
3
249
Bubbelbad, whirlpool of vergelijkbaar
3
250
Sauna (met minstens zes zitplaatsen)
5 per saunatype [57], max. 10
251
Schoonheidssalon met minstens vier verschillende behandelingen (bijvoorbeeld gezichtsreiniging, manicure, pedicure, peeling of ontspanningsmassage) De cabines hebben een afmeting van minstens 10 m2.
5
252
Spa met minstens vier verschillende behandelingen (bijvoorbeeld ligbad, kneipptherapie, hydrotherapie, modderbad, hamam of stoombad) De cabines hebben een afmeting van minstens 10 m2.
5
253
Private spacabine
2
254
Buitenzwembad (verwarmd en minstens 60 m2 groot) of zwemvijver [59]
10
255
Binnenzwembad (verwarmd en minstens 40 m2 groot)
15
6.3. Kinderen
256
Kinderopvang met daarvoor geschoold of opgeleid personeel (voor kinderen tot en met drie jaar), minstens drie uur per dag op weekdagen
10
257
Kinderopvang met daarvoor geschoold of opgeleid personeel (voor kinderen vanaf drie jaar), minstens drie uur per dag op weekdagen
10
258
Kinderspeelruimte (speelkamer/speeltuin)
4
6.4. Varia
259
Lounge voor hotelgasten (aanvullend op de ontbijtzaal of het restaurant)
2
260
Lees- en schrijfruimte (aparte ruimte)
1
261
Bibliotheek (aparte ruimte)
2
262
Animatieprogramma
3
7. Kwaliteitsbeheer en online activiteiten
7.1. Kwaliteitsbeheer
263
Gesystematiseerd klachtenbeheersysteem. Klachten worden structureel behandeld, geëvalueerd en beantwoord.
3
X
X
X
264
Systematische analyse van reviews. Gastenbeoordelingen worden actief verzameld en geëvalueerd, zwakteanalyses worden gemaakt en verbeteringen worden, als dat nodig is, doorgevoerd.
5
X
X
265
Kwaliteitscontroles door middel van een mysteryguest [63] (via bewijs voor te leggen) of vergelijkbare controle door de hotelketen Dit criterium is enkel verplicht voor een classificatie in de categorie `vier sterren, SUPERIOR'.
10
X
X
266
Kwaliteitsbeheersysteem op EHQ-niveau (European Hospitality Quality) of gelijkwaardig
10
7.2. Online activiteiten
267
Website met bijgewerkte informatie en realistische afbeeldingen met de locatie van het hotel. De website is minstens tweetalig.
Voor drie, vier en vijf sterren: foto's tonen in ieder geval de buitenkant, de gemeenschappelijke ruimte en een kamer.
5
X
X
X
X
X
268
Website met mogelijkheid om direct te reserveren en gastenbeoordelingen (boeken via e-mail volstaat niet)
10
269
Vertrekkende of uitgecheckte gasten worden actief uitgenodigd om een review of beoordeling te geven via een portal of op de hotelwebsite
5
X
X
7.3. Overige
270
Ecolabel (bv. EU-ecolabel, Groene Sleutel, EMA, ISO 14001 of Het Label Ecodynamische Onderneming 3*) Of de labels die ook staan voor `Green Living' en/of `Sustainable Living'.
10
8. Minimum punten
1*
2*
3*
4*
5*
90
170
260
400
600
Toevoeging "Superior"
170
260
400
600
700
De volgende criteriumpunten kunnen niet worden gecumuleerd: ? 16 en 17 ; ? 18, 19 en 20 ; ? 21, 22, 23 en 24 ; ? 26 en 27 ; ? 33 en 34 ; ? 38 en 39 ; ? 41 en 42 ; ? 44, 45 en 46 ; ? 59, 60, 61 en 62 ; ? 65, 66 en 67 ; ? 69, 70, 71 en 72 ; ? 87 en 88 ; ? 94 en 95 ; ? 98 en 99 ; ? 102 en 103 ; ? 109 en 110 ; ? 117, 118, 119 en 120 ; ? 123 en 124 ; ? 130, 131 en 132 ; ? 139 en 140 ; ? 144 en 145 ; ? 146, 147 en 148 ; ? 156 en 157 ; ? 158 en 159 ; ? 166 en 167 ; ? 171 en 172 ; ? 173 en 174 ; ? 181 en 182 ; ? 187 en 188 ; ? 199 en 200 ; ? 201 en 202 ; ? 203 en 204 ; ? 210 en 211 ; ? 213 en 214 ; ? 216 en 217 ; ? 219, 220 en 221 ; ? 224 en 225 ; ? 231, 232 en 233 ; ? 234, 235 en 236.
RAPPORTEN EN HULP BIJ DE INTERPRETATIE VAN DE CRITERIA (1) De algemene indruk van het hotel voldoet aan de eenvoudige eisen.(2) De algemene indruk van het hotel voldoet aan de medium eisen (standaardhotel).(3) De algemene indruk van het hotel voldoet aan de hoge eisen (middenklassehotel).(4) De algemene indruk van het hotel voldoet aan de hogere eisen (eersteklassehotel).(5) De algemene indruk van het hotel voldoet aan de hoogste eisen (luxehotel). (7) De classificatiecriteria in verband met de toegankelijkheid voor personen met bijzondere behoeften verwijzen naar de zeven categorieën van dergelijke personen die zijn bepaald door Access - i (lid van het Europees Netwerk voor Toegankelijk Toerisme - ENAT, website: http://www.access-i.be).
Van criterium 11 wordt verondersteld dat het vervuld is als alle Access-i-certificaten die overeenstemmen met de categorieën `Ik zit in een rolstoel' en `Ik heb met problemen met lopen' na evaluatie door toegankelijkheidsexperten minstens oranjekleurig zijn, of als het hotel het toegankelijkheidslabel A van Toerisme Vlaanderen heeft verkregen. Het expertenverslag of het label moet bij de classificatieaanvraag worden gevoegd of voorgelegd worden bij controle.
Van criterium 12 wordt verondersteld dat het vervuld is als alle Access-i-certificaten die overeenstemmen met de categorieën `Ik zit in een rolstoel' en `Ik heb met problemen met lopen' na evaluatie van de inrichting door toegankelijkheidsexperten groenkleurig zijn, of als het hotel het toegankelijkheidslabel A+ van Toerisme Vlaanderen heeft verkregen. Het expertenverslag of het label moet bij de classificatieaanvraag worden gevoegd of voorgelegd worden bij controle.
Van criterium 13 wordt verondersteld dat het vervuld is als alle Access-i-certificaten die overeenstemmen met de categorieën `Ik ben blind' en `Ik ben visueel gehandicapt' na evaluatie van de inrichting door toegankelijkheidsexperten minstens oranjekleurig zijn, of als het hotel het toegankelijkheidslabel A van Toerisme Vlaanderen heeft verkregen. Het expertenverslag of het label moet bij de classificatieaanvraag worden gevoegd of voorgelegd worden bij controle.
Van criterium 14 wordt verondersteld dat het vervuld is als alle Access-i-certificaten die overeenstemmen met de categorieën `Ik ben blind' en `Ik ben visueel gehandicapt' na evaluatie van de inrichting door toegankelijkheidsexperten minstens oranjekleurig zijn, of als het hotel het toegankelijkheidslabel A van Toerisme Vlaanderen heeft verkregen. Het expertenverslag of het label moet bij de classificatieaanvraag worden gevoegd of voorgelegd worden bij controle.
Van criterium 15 wordt verondersteld dat het vervuld is als alle Access-i-certificaten na evaluatie van de inrichting door toegankelijkheidsexperten groenkleurig zijn, of als het hotel het toegankelijkheidslabel A+ van Toerisme Vlaanderen heeft verkregen. Het expertenverslag of het label moet bij de classificatieaanvraag worden gevoegd of voorgelegd worden bij controle. ( 12 ) Ook wel 'tweede schoonmaakronde' genoemd. De handdoeken worden verwisseld, de sprei wordt afgehaald, de prullenmand geleegd enz. ( 13 ) Indien het hotel een beperkt aantal kamers heeft (maximaal 15 % ) met afmetingen kleiner dan deze grootte, dient de gast hiervan op de hoogte te worden gesteld vóór het afsluiten van de verblijfsovereenkomst. ( 14 ) Geen 'junior suites'. Een suite bestaat uit minstens twee aparte kamers, waarvan één is ingericht als slaapkamer en de andere als zitruimte. De kamers hoeven niet afgescheiden te zijn van elkaar met een deur, een doorgang volstaat. Een appartement of vakantiewoning in een dependance of een junior suite wordt niet als een suite beschouwd. ( 15 ) Indien het hotel een beperkt aantal bedden heeft (maximaal 15 %) met kleinere afmetingen dan vereist voor de desbetreffende categorie, dient de gast hiervan op de hoogte te worden gesteld vóór het afsluiten van de verblijfsovereenkomst. ( 16 ) Als er in de kamer twee eenpersoonsbedden (`singles') aanwezig zijn in plaats van een tweepersoonsbed (`double'), of een queensize bed (1,50 m x 2,00 m) in plaats van een bed met de verplichte afmetingen, wordt de logerende toerist daarover geïnformeerd voor hij de verblijfsovereenkomst sluit. ( 23 ) De verplichting geldt niet als het hotel aantoont dat er geen tv is omdat dit past binnen een duidelijk, sterk en samenhangend thema dat wordt uitgewerkt en aangeboden aan de klanten, vanuit het idee `concepthotel'. ( 38 ) Een bar is meer dan een drankenservice. De bar dient afgescheiden te zijn van het restaurant. ( 39 ) Een uitgebreid ontbijt bestaat minstens uit één warme drank (keuze tussen koffie of thee), een vruchtensap, selectie van fruit of fruitsalade en keuze uit verschillende broodjes of broodsoorten met boter, jam, vleeswaren en kaas. ( 40 ) Zelfbediening met meer aanbod dan bij het uitgebreide ontbijt, aangevuld met een ei of eiergerecht en ontbijtgranen. ( 41 ) Elk met een eigen gastronomieconcept (bij meer dan één restaurant). ( 46 ) Op het menu staat een significant aantal regionale/nationale specialiteiten. De meeste gebruikte producten komen uit de regio. ( 48 ) Een conferentiezaal beschikt minstens over een telefoon, wifi, een projector, een projectorscherm, twee prikborden, een flip-over, workshopmateriaal, een jassenrek of kluisjes, minstens acht stopcontacten, een verlengsnoer en een stroomverdeler. ( 57 ) Typen sauna: 'heet/droog' (bijv. Finse sauna), 'warm/licht vochtig' (bijv. Tepidarium) of 'warm/zeer vochtig' (bijv. stoomcabine). ( 59 ) Een zwemvijver is kunstmatig aangelegd, met stilstaand water, bestemd om in te zwemmen of te baden, zonder gebruik van chemische middelen ( 63 ) De mystery guesting moet gedurende een classificatieperiode tenminste eenmaal worden uitgevoerd, waarbij aan de volgende punten moet worden voldaan: de uitvoering, analyse en documentatie moet door een professionele externe partij zijn uitgevoerd op initiatief en voor rekening van het hotel. Onzichtbare (interne) controles van bijv. de hotelketen of het hotelsamenwerkingsverband worden als gelijkwaardig aanvaard.
Gezien om gevoegd te worden bij het ministerieel besluit van 9 december 2019.
Brussel, 9 december 2019.
De minister-president van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met territoriale ontwikkeling en stadsvernieuwing, toerisme, de promotie van het imago van Brussel en biculturele zaken van gewestelijk belang, R. VERVOORT
BIJLAGE 2. - Modellen van het logo bedoeld in artikel 7, § 3, van de ordonnantie van 6 maart 2019 voor de toeristische logiesverstrekkende inrichtingen die geregistreerd zijn onder de categorie "hotel"
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Gezien om gevoegd te worden bij het ministerieel besluit van 9 december 2019.
Brussel, 9 december 2019.
De minister-president van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met territoriale ontwikkeling en stadsvernieuwing, toerisme, de promotie van het imago van Brussel en biculturele zaken van gewestelijk belang, R. VERVOORT