Etaamb.openjustice.be
Ministerieel Besluit van 04 juni 2021
gepubliceerd op 10 juni 2021

Ministerieel besluit betreffende corrigerende maatregelen naar aanleiding van een dringend veiligheidsprobleem inzake burgerluchtvaart in de FIR Minsk

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2021031644
pub.
10/06/2021
prom.
04/06/2021
ELI
eli/besluit/2021/06/04/2021031644/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

4 JUNI 2021. - Ministerieel besluit betreffende corrigerende maatregelen naar aanleiding van een dringend veiligheidsprobleem inzake burgerluchtvaart in de FIR Minsk (UMMV)


De Minister van Mobiliteit, Gelet op de Verordening (EU) 2018/1139 van het Europees Parlement en de Raad van 4 juli 2018 inzake gemeenschappelijke regels op het gebied van burgerluchtvaart en tot oprichting van een Agentschap van de Europese Unie voor de veiligheid van de luchtvaart, en tot wijziging van de Verordeningen (EG) nr. 2111/2005, (EG) nr. 1008/2008, (EU) nr. 996/2010, (EU) nr. 376/2014 en de Richtlijnen 2014/30/EU en 2014/53/EU van het Europees Parlement en de Raad, en tot intrekking van de Verordeningen (EG) nr. 552/2004 en (EG) nr. 216/2008 van het Europees Parlement en de Raad en Verordening (EEG) nr. 3922/91 van de Raad, artikelen 31, 62 en 76, (6), b;

Gelet op Verordening (EU) nr. 965/2012 van de Commissie van 5 oktober 2012 tot vaststelling van technische eisen en administratieve procedures voor vluchtuitvoering, overeenkomstig Verordening (EG) nr. 216/2008 van het Europees Parlement en de Raad, bijlage II, ARO.GEN. 135 Onmiddellijke reactie op een veiligheidsprobleem;

Gelet op de Uitvoeringsverordening (EU) 2017/373 van de Commissie van 1 maart 2017 tot vaststelling van de gemeenschappelijke eisen voor verleners van luchtverkeersbeheers-/luchtvaartnavigatiediensten en andere netwerkfuncties voor luchtverkeersbeheer en het toezicht daarop, en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 482/2008, Uitvoeringsverordeningen (EU) nr. 1034/2011, (EU) nr. 1035/2011 en (EU) 2016/1377 en tot wijziging van Verordening (EU) nr. 677/2011;

Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, artikel 3, § 1, eerste lid;

Gelet op de hoogdringendheid voortvloeiend uit de Safety Directive (SD 2021-02) van het Europees Agentschap van de Europese Unie voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA);

Gelet op de dringende noodzakelijkheid, die niet toelaat te wachten op noch het advies van de afdeling wetgeving van de Raad van State binnen een verkorte termijn van vijf dagen, noch de betrokkenheid van de gewesten, onder meer omwille van de noodzaak om maatregelen te overwegen ter bescherming van de luchtvaartveiligheid binnen een termijn van twee dagen na uitgifte van Safety Directive (SD 2021-02) van het Europees Agentschap van de Europese Unie voor de veiligheid van de luchtvaart ( EASA);

Overwegende dat de SD 2021-02 de volgende aanbevelingen bevat voor de nationale bevoegde burgerluchtvaartautoriteiten: "(1) EASA Member States' NCAs should ensure that aircraft operators having their principal place of business in their territory will not conduct operations in FIR Minsk (UMMV), unless the use of that airspace is deemed necessary to ensure safe operation in case of unforeseen circumstances. (2) In accordance with Paragraph (1) of this SD, EASA Member States' NCAs should take all necessary measures to ensure prompt implementation of those restrictions, including measures related to the flight planning system and the issuance of a NOTAM to notify the restriction(s) to avoid operations in FIR Minsk (UMMV).";

Overwegende de noodzaak om de veiligheid van de passagiers en bemanningsleden aan boord te garanderen;

Overwegende dat EASA overeenkomstig artikel 90, lid 3 van de bovenvermelde Verordening (EU) 2018/1139 haar lidstaten helpt bij het uitoefenen van hun rechten en het nakomen van hun verplichtingen uit hoofde van internationale overeenkomsten in verband met de onderwerpen uit de Verordening (EU) 2018/1139, met name hun rechten en verplichtingen uit hoofde van het Verdrag van Chicago, Besluit :

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit, wordt verstaan onder: 1° DGLV : het Directoraat-generaal Luchtvaart van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer;2° Directeur-generaal : de Directeur-generaal van het DGLV of zijn gemachtigde;3° BSA-ANS: dienst van het Directoraat-generaal Luchtvaart die in uitvoering van artikel 4 van Verordening nr.549/2004 van het Europees Parlement en de Raad van 10 maart 2004 tot vaststelling van het kader voor de totstandbrenging van het gemeenschappelijke Europese luchtruim is aangewezen als nationale toezichthoudende instantie bij koninklijk besluit van 14 februari 2006 tot oprichting van een nationale toezichthoudende instantie (NSA) van de luchtvaartnavigatiediensten;

Art. 2.§ 1. Luchtvaartuigexploitanten met hoofdvestiging in België voeren geen operaties uit in de FIR Minsk (UMMV), tenzij het gebruik van dat luchtruim noodzakelijk geacht wordt om de veiligheid van de operaties te verzekeren ingeval van onvoorziene omstandigheden. § 2. Overeenkomstig paragraaf 1 nemen de bevoegde luchtvaartinstanties, zoals de Directeur-generaal en de BSA-ANS maatregelen om deze beperkingen toe te passen, waaronder maatregelen gelinkt aan de planning van vluchten en een NOTAM om deze beperkingen te notificeren om operaties in de FIR Minsk (UMMV) te vermijden.

Art. 3.Dit besluit treedt in werking op 4 juni 2021 Brussel, 4 juni 2021.

De Minister van Mobiliteit, G. GILKINET

^