Etaamb.openjustice.be
Ministerieel Besluit van 01 oktober 2004
gepubliceerd op 03 november 2004

Ministerieel besluit tot inrichting van de in dubbele boekhouding van de Regie van de gevangenisarbeid en haar controle

bron
federale overheidsdienst justitie
numac
2004009724
pub.
03/11/2004
prom.
01/10/2004
ELI
eli/besluit/2004/10/01/2004009724/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

1 OKTOBER 2004. - Ministerieel besluit tot inrichting van de in dubbele boekhouding van de Regie van de gevangenisarbeid en haar controle


De Minister van Justitie, Gelet op het koninklijk besluit van 28 september 2004 houdende organisatie van het administratief en financieel beheer van de Regie van de gevangenisarbeid als staatsdienst met afzonderlijk beheer, inzonderheid op artikel 23;

Gelet op de adviezen van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 19 augustus 2002 en 22 augustus 2002;

Gelet op het akkoord van Onze Minister van Begroting, gegeven op 28 maart 2003, Besluit : HOOFDSTUK I. - Definities

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit moet worden verstaan onder : 1° Regie : de in artikel 141 van de programmawet van 30 december 2001 bedoelde Regie van de gevangenisarbeid;2° lokale afdeling van de Regie : de strafinrichting waar de Regie activiteiten heeft;3° Centrale dienst van de Regie : de dienst van het hoofdbestuur van de Regie. HOOFDSTUK II. - Boekhouding

Art. 2.De Regie voert een boekhouding die al haar verrichtingen, bezittingen, tegoeden, schulden, verplichtingen en engagementen van welke aard omvat.

De boekhouding wordt gevoerd met inachtneming van de gebruikelijke regels van het dubbel boekhouden.

Art. 3.De originele verantwoordingstukken worden minimaal éénmaal per maand overgemaakt aan het Centrale dienst van de Regie ter controle.

Een kopij wordt bewaard in de lokale afdeling van de Regie.

De verantwoordingstukken en de boeken worden gedurende tien jaar bewaard, te rekenen van de eerste januari van het jaar dat op afsluiting volgt.

Art. 4.Het boekjaar vangt aan op 1 januari en eindigt op 31 december. HOOFDSTUK III. - Het rekeningenstelsel

Art. 5.§ 1. Het rekeningenstelsel van de Regie moet worden ingericht overeenkomstig van het rekeningenstelsel, opgenomen in de bijlage 1 van dit besluit. § 2. Mochten de in de bijlage 1 opgenomen rekeningen het niet mogelijk maken alle verrichtingen te boeken, dan zullen de rekeningen worden overgenomen die voorkomen in het algemeen rekeningenstelsel voor de ondernemingen gevoegd bij het koninklijk besluit van 12 september 1983 tot bepaling van de minimumindeling van een algemeen rekeningstelsel. HOOFDSTUK IV. - De jaarrekening

Art. 6.De jaarrekening omvat de balans, de resultaten-rekening en de toelichting.

De balans wordt opgesteld overeenkomstig het schema opgenomen in de bijlage 2 van dit besluit.

De resultatenrekening wordt opgesteld overeenkomstig het schema opgenomen in de bijlage 3 van dit besluit.

Art. 7.De jaarrekening wordt opgemaakt vóór 1 april volgend op het betreffende jaar.

Art. 8.De jaarrekening worden dertig jaar bewaard.

Art. 9.HOOFDSTUK V. - Waarderingsregels

Art. 10.De Regie van de gevangenisarbeid bepaalt de regels die gelden voor de waardering van de inventaris voor de vorming en de aanpassing van afschrijvingen, waardeverminderingen en voorzieningen voor risico's en kosten, evenals voor de herwaarderingen.

Art. 11.Elk bestanddeel van het vermogen wordt afzonderlijk gewaardeerd.

De waardeverminderingen, de voorzieningen voor risico's en kosten en de afschrijvingen moeten stelselmatig worden gevormd.

De herwaardering van vaste activa is niet toegelaten.

Art. 12.De waardeverminderingen, de voorzieningen voor risico's en kosten en de afschrijvingen moeten stelselmatig worden gevormd. Ze mogen niet afhangen van het resultaat van het boekjaar.

Art. 13.Er moet rekening gehouden worden met de kosten en opbrengsten die betrekking hebben op het boekjaar, ongeacht de dag waarop deze kosten of opbrengsten betaald of geïnd worden.

Wanneer de opbrengsten of kosten in belangrijke mate worden beïnvloed door opbrengsten of kosten die aan een ander boekjaar moeten worden toegerekend, dient hiervan melding te worden gemaakt in de toelichting.

Art. 14.Voorzieningen moeten worden gevormd met het oog op de kosten van grote herstellings- of onderhoudswerken.

Art. 15.Waardeverminderingen moeten worden toegepast wanneer de voorzieningen op het einde van het boekjaar hoger zijn dan wat vereist is volgens een actuele beoordeling van de risico's en kosten waarvoor ze werden aangelegd.

Art. 16.De vaste activa worden gewaardeerd tegen aanschaffingswaarden en worden jaarlijks ten laste genomen door middel van afschrijvingen door toepassing van volgende percentages : Gebouwen en terreinen 3 % Installaties, machines en uitrusting 10 % Kantoormaterieel en meubilair 10 % Gereedschap 20 % Rollend materieel 20 % Informaticamaterieel 33 % Telefoniematerieel 33 % De afschrijving is lineair.

Als het percentage respectievelijk 3 % of 33 % bedraagt zal het eerste jaar respectievelijk 4 % en 34 % afgeschreven worden.

Art. 17.De vaste activa die door hun specifiek gebruik een vermoedelijke gebruiksduur hebben die lager is dan de bovenvermelde percentages, worden voor hun vermoedelijke gebruiksduur afgeschreven.

Art. 18.De afschrijving neemt een aanvang het einde van het jaar waarin het werd aangekocht.

Een detail van de afschrijvingen zal bij de toelichting worden gevoegd.

Art. 19.De grondstoffen, hulpstoffen, handelsgoederen worden gewaardeerd tegen aanschaffingswaarde of tegen de marktwaarde op balansdatum indien die lager zou zijn.

De goederen in bewerking en de afgewerkte producten worden gewaardeerd tegen vervaardigingsprijs.

Vorderingen worden in de balans opgenomen voor hun nominale waarde. Er worden waardeverminderingen toegepast wanneer er onzekerheid bestaat over de betaling op de vervaldag van het geheel of een gedeelte van de vordering. HOOFDSTUK V. - De controle

Art. 20.De Centrale dienst van de Regie controleert of de lokale afdelingen van de Regie de bepalingen van dit besluit naleven.

De Centrale dienst van de Regie heeft op ieder ogenblik toegang tot alle gegevens met betrekking tot de verrichtingen, werking en situatie van elke lokale afdeling van de Regie, die nodig zijn voor het uitvoeren van een controle.

Art. 21.Het ministerieel besluit nr. 5075 van 18 december 1931 wordt opgeheven.

Art. 22.Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2003.

Brussel, 1 oktober 2004.

Mevr. L. ONKELINX

Bijlage 1 bij het ministerieel besluit van 1 oktober 2004 tot inrichting van de boekhouding van de Regie van de gevangenisarbeid en haar controle MINIMUM REKENINGENSTELSEL Klasse 1. - Eigen vermogen, voorzieningen voor risico's, kosten en schulden op meer dan een jaar 10. Kapitaal 11.Herwaarderingsmeerwaarden 13. Reserves 14.Overgedragen winst of Overgedragen verlies (-) 15. Kapitaalsubsidies 16.Voorzieningen en uitgestelde belastingen 17. Schulden op meer dan een jaar Klasse 2.- Oprichtingskosten, vaste active en vorderingen op meer dan een jaar 22. Terreinen en gebouwen 23.Installaties, machines en uitrusting 24. Meubilair en rollend materieel 25.Vaste activa in leasing of op grond van een soortgelijk recht 28. Financiële vaste activa Klasse 3.- Voorraden en bestellingen in uitvoering 30. Grondstoffen - productie 31.Hulpstoffen - installatie 32. Goederen in bewerking 33.Gereed produkt 34. Handelsgoederen Klasse 4.- Vorderingen en schulden op ten hoogste een jaar 40. Handelsvorderingen 41.Overige vorderingen 44. Handelsschulden 45.Schulden met betrekking tot belastingen, bezoldigingen en sociale lasten 47. Schulden uit de bestemming van het resultaat 48.Diverse schulden 49. Overlopende rekeningen Klasse 5.- Geldbeleggingen en liquide middelen 56. Postcheque- en girodienst 57.Kas - speciën 58. Interne overboekingen Klasse 6.- Kosten 60. Handelsgoederen, grond- en hulpstoffen 61.Diensten en diverse goederen 62. Vergoedingen 63.Afschrijvingen, waardeverminderingen en voorzieningen voor risico's en kosten 64. Andere bedrijfskosten 65.Financiële kosten 67. Te storten winst aan de Schatkist 69.Resultaatverwerking Klasse 7. - Opbrengsten 70. Omzet 71.Wijzigingen in de voorraden en in de bestellingen in uitvoering 74. Andere bedrijfsopbrengsten 75.Financiële opbrengsten 76. Uitzonderlijke opbrengsten 79.Resultaatverwerking Gezien om te worden gevoegd bij het ministerieel besluit van 1 oktober 2004 tot inrichting van de boekhouding van de Regie van de gevangenisarbeid en haar controle.

De Minister van Justitie, Mevr. L. ONKELINX

Bijlage 2 bij het ministerieel besluit van 1 oktober 2004 tot inrichting van de boekhouding van de Regie van de gevangenisarbeid en haar controle BALANS ACTIVA VASTE ACTIVA I. Oprichtingskosten II. Immateriële vaste activa III. Materiële vaste activa A. Terreinen en gebouwen B. Installaties, machines en uitrusting C. Meubilair en rollend materieel D. Leasing en soortgelijke rechten E. Overige materiële vaste activa F. Activa in aanbouw en vooruitbetalingen IV. Financiële vaste activa A. Verbonden ondernemingen 1. Deelnemingen 2.Vorderingen B. Ondernemingen waarmee deelnemingsverh. bestaat 1. Deelnemingen 2.Vorderingen C. Andere financiële vaste activa 1. Aandelen 2.Vorderingen en borgtochten in contanten VLOTTENDE ACTIVA V. Vorderingen op meer dan één jaar A. Handelsvorderingen B. Overige vorderingen VI. Voorraden en bestellingen in uitvoering A. Voorraden 1. Grond- en hulpstoffen 2.Goederen in bewerking 3. Gereed product 4.Handelsgoederen 5. Onroerende goederen bestemd voor verkoop 6.Vooruitbetalingen B. Bestellingen in uitvoering VII. Vorderingen op ten hoogste één jaar A. Handelsvorderingen B. Overige vorderingen VIII. Geldbeleggingen A. Eigen aandelen B. Overige beleggingen IX. Liquide middelen X. Overlopende rekeningen TOTAAL DER ACTIVA PASSIVA EIGEN VERMOGEN I. Kapitaal A. Geplaatst kapitaal B. Niet-opgevraagd kapitaal II. Uitgiftepremies III. Herwaarderingsmeerwaarden IV. Reserves A. Wettelijke reserve B. Onbeschikbare reserves 1. Voor eigen aandelen 2.Andere C. Belastingvrije reserves D. Beschikbare reserves V. Overgedragen winst/Overgedragen verlies (-) VI. Kapitaalsubsidies VOORZIENINGEN EN UITGESTELDE BELASTINGEN VII. A. Voorzieningen voor risico's en kosten 1. Pensioenen en soortgelijke verplichtingen 2.Belastingen 3. Grote herstellings- en onderhoudswerken 4.Overige risico's en kosten B. Uitgestelde belastingen SCHULDEN VIII. Schulden op meer dan één jaar A. Financiële schulden 1. Achtergestelde leningen 2.Niet-achtergestelde obligatieleningen 3. Leasingschulden en soortelijke schulden 4.Kredietinstellingen 5. Overige leningen B.Handelsschulden 1. Leveranciers 2.Te betalen wissels C. Ontvangen vooruitbetalingen op bestellingen D. Overige schulden IX. Schulden op ten hoogste één jaar A. Schulden op meer dan één jaar die binnen het jaar vervallen B. Financiële schulden 1. Kredietinstellingen 2.Overige leningen C. Handelsschulden 1. Leveranciers 2.Te betalen wissels D. Ontvangen vooruitbetalingen op bestellingen E. Schulden m.b.t. belastingen, bezoldigingen en sociale lasten 1. Belastingen 2.Bezoldigingen en sociale lasten F. Overige schulden X. Overlopende rekeningen TOTAAL DER PASSIVA Gezien om te worden gevoegd bij het ministerieel besluit van 1 oktober 2004 tot inrichting van de boekhouding van de Regie van de gevangenisarbeid en haar controle.

De Minister van Justitie, Mevr. L. ONKELINX

Bijlage 3 bij het ministerieel besluit van 1 oktober 2004tot inrichting van de boekhouding van de Regie van de gevangenisarbeid en haar controle RESULTATENREKENING I. Bedrijfsopbrengsten en bedrijfskosten A.B. Bruto-marge (+) (-) C. Bezoldigingen, sociale lasten pensioenen (-) D. Afschrijvingen en waardeverminderingen op oprichtingskosten, op immateriële en materiële vaste activa (-) E. Waardeverminderingen op voorraden, bestellingen in uitvoering en handelsvorderingen (-)(+) F. Voorzieningen voor risico's en kosten (-)(+) G. Andere bedrijfskosten (-) H. Als herstructureringskosten geactiveerde bedrijfskosten (+) Bedrijfswinst (Bedrijfverlies) II. Financiële opbrengsten (+) Financiële kosten (-) Winst (Verlies) uit de gewone bedrijfsuitoefening, voor belasting III. Uitzonderkijke opbrengsten (+) Uitzonderlijke kosten (-) Winst (Verlies) van het boekjaar voor belasting IV. Belastingen op het resultaat (-)(+) Winst (Verlies) van het boekjaar V. Overboeking naar de belastingvrije reserves (-) Onttrekking aan de belastingvrije reserve (+) Te bestemmen winst (Te verwerken verlies) van het boekjaar RESULTAATVERWERKING A. Te bestemmen winst (Te verwerken verlies) 1. Te bestemmen winst (Te verwerken verlies) van het boekjaar 2.Overgedragen winst (Overgedragen verlies) van het vorige boekjaar B. Onttrekking aan het eigen vermogen C. Toevoeging aan het eigen vermogen 1. aan het kapitaal en aan de uitgiftepremies 2.aan de wettelijke reserve 3. aan de overige reserves D.Over te dragen resultaat 1. Over te dragen winst (-) 2.Over te dragen verlies (+) E. Tussenkomst van de vennoten (of van de eigenaar) in het verlies (-) F. Uit te keren winst (-) 1. Vergoeding van het kapitaal 2.Beheerders of zaakvoeders 3. Andere rechthebbenden Gezien om te worden gevoegd bij het ministerieel besluit van 1 oktober 2004 tot inrichting van de boekhouding van de Regie van de gevangenisarbeid en haar controle. De Minister van Justitie, Mevr. L. ONKELINX

^