Etaamb.openjustice.be
Ministerieel Besluit van 01 december 2004
gepubliceerd op 08 december 2004

Ministerieel besluit houdende de toelating tot ingebruikneming van het subsysteem trein "ICE 3 reeks 406" op de hogesnelheidslijn - L2 - baanvak Leuven-Ans

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2004014258
pub.
08/12/2004
prom.
01/12/2004
ELI
eli/besluit/2004/12/01/2004014258/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

1 DECEMBER 2004. - Ministerieel besluit houdende de toelating tot ingebruikneming van het subsysteem trein "ICE 3 reeks 406" op de hogesnelheidslijn - L2 - baanvak Leuven-Ans


De Minister van Mobiliteit, Gelet op het koninklijk besluit van 3 april 2000 betreffende de interoperabiliteit van het trans-Europese hogesnelheidssysteem, inzonderheid artikel 24;

Gelet op het ministerieel besluit van 24 juli 2000 betreffende de modaliteiten voor het indienen van een aanvraag tot machtiging voor de ingebruikneming van subsystemen van structurele aard die deel uitmaken van het trans-Europees hogesnelheidsspoorwegsysteem;

Gelet op de wetten op de Raad van State gecoördineerd op 12 januari 1973, inzonderheid op artikel 3, § 1, vervangen door de wet van 4 juli 1989 en gewijzigd door de wet van 4 augustus 1996;

Gelet op de hoogdringendheid;

Overwegende dat het subsysteem trein "ICE 3 reeks 406" binnen de kortst mogelijke termijn het voorwerp moet uitmaken van een machtiging tot ingebruikneming, zodat de commerciële uitbating ervan kan van start gaan bij het begin van de nieuwe dienstregeling, zijnde 12 december 2004;

Overwegende de aanvraag voor de ingebruikneming, ingediend door de N.M.B.S.;

Overwegende dat het technisch dossier, door de N.M.B.S. ter ondersteuning van de aanvraag overgemaakt, volledig is;

Overwegende dat het veiligheidsniveau van het systeem besturing en seingeving TBL 2/3 aan boord beantwoordt aan het vereiste veiligheidsniveau, zijnde het niveau SIL 4;

Overwegende dat testprogramma's werden uitgevoerd en dat deze betrekking hebben op het volgende rollend materieel : subsysteem trein "ICE 3 reeks 406" met enkel stel aan 250 km/u. vermeerderd met 10 %;

Overwegende dat deze testen voldoening hebben gegeven, met inbegrip van het rijden over de spoorverbinding bij een nominale snelheid van 160 km/u. vermeerderd met 10 %;

Overwegende dat de maatregelen met betrekking tot de instandhouding van het subsysteem trein "ICE 3 reeks 406" in overeenstemming zijn met het vereiste veiligheidsniveau, Besluit :

Artikel 1.De ingebruikneming van subsysteem trein "ICE 3 reeks 406" op de hogesnelheidslijn L2 - baanvak Leuven-Ans - wordt gemachtigd voor een maximale snelheid van 250 km/u. met enkel stel met het verbod gebruik te maken, zowel in normale dienst als in noodgevallen, van remmen op basis van Foucault-stromen.

Art. 2.Dit besluit treedt in werking op de dag van zijn publicatie in het Belgisch Staatsblad.

Brussel, 1 december 2004.

R. LANDUYT

^