Etaamb.openjustice.be
Mededeling
gepubliceerd op 09 augustus 2016

Mededeling. - De Federale Adviesraad voor ouderen De Minister van Pensioenen en de Minister van Sociale Zaken, Inleiding De leden van de Federale Adviesraad voor ouderen werden bij koninklijk besluit van 13 november 2012, gepubliceerd in h Bijgevolg dienen de mandaten van de Federale Adviesraad voor ouderen te worden vernieuwd. Het ko(...)

bron
federale overheidsdienst sociale zekerheid
numac
2016204054
pub.
09/08/2016
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST SOCIALE ZEKERHEID


Mededeling. - De Federale Adviesraad voor ouderen De Minister van Pensioenen en de Minister van Sociale Zaken, Inleiding De leden van de Federale Adviesraad voor ouderen werden bij koninklijk besluit van 13 november 2012, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 21 november 2012, benoemd voor een mandaat van 4 jaar bij toepassing van artikel 4, § 3, van de wet van 8 maart 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/03/2007 pub. 27/03/2007 numac 2007022394 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet tot oprichting van een Federale Adviesraad voor Ouderen sluiten tot oprichting van de Federale Adviesraad voor ouderen. Bij toepassing van artikel 5 van dit besluit van 13 november 2012 lopen de mandaten af op 21 november 2016.

Bijgevolg dienen de mandaten van de Federale Adviesraad voor ouderen te worden vernieuwd.

Het koninklijk besluit van 4 juni 2012Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 04/06/2012 pub. 15/06/2012 numac 2012022227 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit tot regeling van de samenstelling en van de werking van de Federale Adviesraad voor Ouderen type koninklijk besluit prom. 04/06/2012 pub. 28/06/2012 numac 2012203574 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit tot regeling van de samenstelling en van de werking van de Federale Adviesraad voor Ouderen. - Rechtzetting sluiten tot oprichting van de Federale Adviesraad voor ouderen regelt de samenstelling van de Raad.

Overeenkomstig de wet van 8 maart 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/03/2007 pub. 27/03/2007 numac 2007022394 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet tot oprichting van een Federale Adviesraad voor Ouderen sluiten staat de Federale Adviesraad voor ouderen hoofdzakelijk in voor de volgende taken : - het uitbrengen van adviezen, op eigen initiatief, of op verzoek van de federale regering of van een Wetgevende kamer omtrent de tot de bevoegdheid van de federale overheid behorende aangelegenheden inzake seniorenbeleid; - het jaarlijks bespreken van de beleidsverklaring van de regering wat de aangelegenheden betreft die verband houden met de ouderen; - het afvaardigen van waarnemers op verzoek van een lid van de regering naar de in het kader van de Europese Unie opgerichte adviescomités; - het evalueren van de kwaliteit van de dienstverlening aan ouderen door de federale overheidsdiensten.

Samenstelling van de Raad De Adviesraad bestaat uit 50 leden, waarvan 25 effectieve leden en 25 plaatsvervangende leden die het effectief lid vervangen wanneer hij/zij verhinderd is.

Het mandaat van de effectieve leden en de plaatsvervangende leden duurt vier jaar en is hernieuwbaar.

Het is belangrijk dat de selectie ernstig verloopt en dat een grote representativiteit wordt bereikt. Het koninklijk besluit van 4 juni 2012Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 04/06/2012 pub. 15/06/2012 numac 2012022227 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit tot regeling van de samenstelling en van de werking van de Federale Adviesraad voor Ouderen type koninklijk besluit prom. 04/06/2012 pub. 28/06/2012 numac 2012203574 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit tot regeling van de samenstelling en van de werking van de Federale Adviesraad voor Ouderen. - Rechtzetting sluiten legt hierover een aantal regels op.

A. Ontvankelijkheidsvoorwaarden 1. Lid zijn van een representatieve organisatie inzake seniorenbeleid. Het koninklijk besluit van 4 juni 2012Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 04/06/2012 pub. 15/06/2012 numac 2012022227 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit tot regeling van de samenstelling en van de werking van de Federale Adviesraad voor Ouderen type koninklijk besluit prom. 04/06/2012 pub. 28/06/2012 numac 2012203574 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit tot regeling van de samenstelling en van de werking van de Federale Adviesraad voor Ouderen. - Rechtzetting sluiten bepaalt dat de kandidaat-leden lid dienen te zijn van een representatieve organisatie inzake het seniorenbeleid. 2. Diversiteit Het is van belang dat iedereen zijn stem krijgt in de Raad.Om die reden worden er voorwaarden gesteld opdat de Raad voldoende representatief is voor alle senioren in de samenleving, zo wordt er onder andere rekening gehouden met de filosofische en ideologische verscheidenheid bij de samenstelling van de Raad.

Het koninklijk besluit van 4 juni 2012Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 04/06/2012 pub. 15/06/2012 numac 2012022227 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit tot regeling van de samenstelling en van de werking van de Federale Adviesraad voor Ouderen type koninklijk besluit prom. 04/06/2012 pub. 28/06/2012 numac 2012203574 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit tot regeling van de samenstelling en van de werking van de Federale Adviesraad voor Ouderen. - Rechtzetting sluiten legt de verdeling van de leden tussen de verschillende taalgemeenschappen als volgt vast : - 4 effectieve leden en 4 plaatsvervangende leden, leden van bevoegde organisaties inzake seniorenbeleid actief op federaal niveau; - 10 effectieve leden en 10 plaatsvervangende leden, leden van bevoegde organisaties inzake seniorenbeleid actief binnen het Nederlandse taalgebied; - 8 effectieve leden en 8 plaatsvervangende leden, leden van bevoegde organisaties inzake seniorenbeleid actief binnen het Franse taalgebied; - 2 effectieve leden en 2 plaatsvervangende leden, leden van bevoegde organisaties inzake seniorenbeleid actief binnen het tweetalige gebied Brussel-Hoofstad; - 1 effectief lid en 1 plaatsvervangend lid, leden van bevoegde organisaties inzake seniorenbeleid actief binnen het Duitse taalgebied.

De wet van 20 juli 1990Relevante gevonden documenten type wet prom. 20/07/1990 pub. 26/05/2011 numac 2011000307 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet ter bevordering van de evenwichtige aanwezigheid van mannen en vrouwen in organen met adviserende bevoegdheid. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten inzake de evenwichtige verdeling van mannen en vrouwen in de federale adviesorganen zal in acht worden genomen.

B. Beoordelingscriteria Bij de beoordeling van de kandidaat-leden zal onder meer rekening gehouden worden met eventuele relevante ervaring inzake seniorenbeleid. Een ervaring met betrekking tot een van de volgende bevoegdheden van de federale regering inzake seniorenbeleid wordt beschouwd als een pluspunt : - pensioenen; - gelijkheid van kansen; - sociale integratie, bestrijding van kansarmoede; - toegankelijkheid van de gezondheidszorg; - mobiliteit.

C. Procedure Een goede en duidelijke procedure is noodzakelijk om tot een correct en representatief resultaat te komen. Daarom worden de volgende regels bepaald voor het indienen van een kandidatuur. 1. De kandidaturen zijn enkel geldig indien ze de volgende elementen bevatten : - Naam, adres en geslacht van het kandidaat-lid - curriculum vitae en motivatie van het kandidaat-lid;in zijn curriculum vitae dient het kandidaat-lid zijn ervaring aan te tonen in het seniorenbeleid; - een bewijs van lidmaatschap van een organisatie inzake seniorenbeleid; dit bewijs dient ondertekend te zijn door de voorzitter van de organisatie en dient de naam en het adres van de organisatie te vermelden evenals een opgave van de activiteiten van de organisatie die aantoont dat de organisatie als representatief kan beschouwd worden. Het bewijs dient tevens de rechtsvorm van de organisatie te vermelden. Dit bewijs wordt bij voorkeur vergezeld van een beschrijving van de functie van het kandidaat-lid en zijn/haar activiteiten in de organisatie en een motivering vanwege de organisatie; - de vermelding of het kandidaat-lid zich kandidaat stelt voor de functie als effectief lid of als plaatsvervangend lid. 2. De kandidaturen dienen te worden ingediend tegen 30 september 2016. De postdatum geldt als bewijs. Ze moeten via een aangetekende brief worden gericht aan : Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid Federale Adviesraad voor Ouderen Administratief Centrum Kruidtuin - Finance Tower (eerste verdieping) Kruidtuinlaan 50, bus 115 1000 Brussel Het is van groot belang dat de Federale Adviesraad voor ouderen voldoende representatief is. Enkel op die manier kan de Raad een volwaardige gesprekspartner blijven die de belangen van alle senioren behartigt tegenover de overheid. De regering zal erover waken dat een meerderheid van de effectieve en plaatsvervangende leden van de organisatie ouder is dan 60. 3. De leden zullen benoemd worden bij in Ministerraad overlegd koninklijk besluit.Dit besluit zal voorgedragen worden door de minister van Pensioenen en de Minister van Sociale Zaken. Onder hun toezicht zal de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid verantwoordelijk zijn voor de organisatie van de selectieprocedure.

^