gepubliceerd op 23 juli 2020
Reglement van het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle van 14 juli 2020 met betrekking tot hoofdstuk 6 van het koninklijk besluit van 22 oktober 2017 betreffende het vervoer van gevaarlijke goederen van de klasse 7 gewijzigd op 3 juli 2019
Reglement van het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle van 14 juli 2020 met betrekking tot hoofdstuk 6 van het koninklijk besluit van 22 oktober 2017Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 22/10/2017 pub. 30/10/2017 numac 2017205650 bron federaal agentschap voor nucleaire controle Koninklijk besluit betreffende het vervoer van gevaarlijke goederen van de klasse 7 sluiten betreffende het vervoer van gevaarlijke goederen van de klasse 7 gewijzigd op 3 juli 2019 Gelet op het koninklijk besluit van 22 oktober 2017Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 22/10/2017 pub. 30/10/2017 numac 2017205650 bron federaal agentschap voor nucleaire controle Koninklijk besluit betreffende het vervoer van gevaarlijke goederen van de klasse 7 sluiten betreffende het vervoer van gevaarlijke goederen van de klasse 7, hoofdstuk 6, artikelen 84, 90, 95, 101, 106 en 110;
Gelet op het reglement van het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle van 13 december 2017 met betrekking tot hoofdstuk 6 van het koninklijk besluit van 22 oktober 2017Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 22/10/2017 pub. 30/10/2017 numac 2017205650 bron federaal agentschap voor nucleaire controle Koninklijk besluit betreffende het vervoer van gevaarlijke goederen van de klasse 7 sluiten betreffende het vervoer van gevaarlijke goederen van de klasse 7, Besluit :
Artikel 1.Definities Voor de toepassing van dit reglement gelden de definities die gegeven zijn in artikel 5 van het koninklijk besluit van 22 oktober 2017Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 22/10/2017 pub. 30/10/2017 numac 2017205650 bron federaal agentschap voor nucleaire controle Koninklijk besluit betreffende het vervoer van gevaarlijke goederen van de klasse 7 sluiten betreffende het vervoer van gevaarlijke goederen van de klasse 7.
Ter aanvulling van deze definities wordt voor de toepassing van dit reglement verstaan onder: 1° KB vervoer: het koninklijk besluit van 22 oktober 2017Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 22/10/2017 pub. 30/10/2017 numac 2017205650 bron federaal agentschap voor nucleaire controle Koninklijk besluit betreffende het vervoer van gevaarlijke goederen van de klasse 7 sluiten betreffende het vervoer van gevaarlijke goederen van de klasse 7, gewijzigd op 3 juli 2019;2° KB nucleaire documenten: het koninklijk besluit van 17 oktober 2011Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 17/10/2011 pub. 08/11/2011 numac 2011205532 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken en federaal agentschap voor nucleaire controle Koninklijk besluit houdende de categorisering en de bescherming van nucleaire documenten sluiten houdende de categorisering en de bescherming van nucleaire documenten;3° ISPS gecertificeerde kaai: een kaai conform de vereisten van de Europese Verordening 725/2004 betreffende de verbetering van de beveiliging van schepen en havenfaciliteiten zoals gedefinieerd in lid 6° van artikel 5 van de wet betreffende maritieme beveiliging van 5 februari 2007 en gecertificeerd volgens de risicoclassificatie van de Nationale Autoriteit voor Maritieme Beveiliging als gevoelige terminal;4° Verlengd vertoef op kaai: het verblijven op kaai van gevaarlijke goederen van de klasse 7 voor een periode langer dan 8 uur, zoals bepaald in het specifieke havenreglement van de betrokken haven.
Art. 2.Aanvraag voor erkenning van een organisatie betrokken bij het multimodaal vervoer van gevaarlijke goederen van de klasse 7 (artikel 84 KB vervoer) De aanvraag wordt elektronisch ingediend met behulp van het formulier in bijlage 1, op het volgend adres: transport@fanc.fgov.be.
Indien deze wijze van verzending strijdig is met de bepalingen betreffende de bescherming van informatie opgenomen in het KB nucleaire documenten, wordt de aanvraag ingediend overeenkomstig de bepalingen van het KB nucleaire documenten.
De aanvraag wordt ondertekend door de wettelijke vertegenwoordiger alsook door het hoofd van de dienst voor fysische controle van de organisatie betrokken bij het multimodaal vervoer van gevaarlijke goederen van de klasse 7.
De aanvraag wordt eveneens ondertekend door de deskundige erkend in de fysische controle waarbij bevestigd wordt dat: 1° De fysische controle waargenomen wordt;2° De gegevens opgenomen in de aanvraag door de deskundige erkend in de fysische controle geverifieerd en correct bevonden werden. Bij indiening via elektronische weg wordt: 1° de aanvraag verzonden per email, met vermelding in het onderwerp van de e-mail van volgende gegevens: "aanvraag voor erkenning multimodale organisatie" - "naam van de aanvrager";2° het formulier en elke bijlage in pdf- format als apart document bijgevoegd aan de email.
Art. 3.Wijzigingen van het beschikkende deel van het erkenningsbesluit (artikel 90 KB vervoer) Aanvragen tot wijzigingen van het beschikkende deel van het erkenningsbesluit worden ingediend aan de hand van hetzelfde formulier en volgens dezelfde modaliteiten als een initiële aanvraag.
In deze aanvraag worden de wijzigingen aangegeven tegenover de gegevens opgenomen in het laatste erkenningsbesluit.
Art. 4.Wijzigingen van de gegevens en/of informatie opgenomen in de aanvraag die geleid heeft tot een erkenning en die geen deel uitmaken van het beschikkende deel van het erkenningsbesluit (artikel 95 KB vervoer) De volgende wijzigingen van informatie die verstrekt werden bij de aanvraag tot erkenning worden onverwijld schriftelijk gemeld aan het Agentschap: 1° wijzigingen in de organisatie van de verantwoordelijke functies;2° wijzigingen in de organisatie van de dienst voor fysische controle;3° wijziging in de behandelingen met betrekking tot het multimodale vervoer van gevaarlijke goederen van de klasse 7 die uitgevoerd worden en die geen impact hebben op de stralingsbescherming van de werknemers;4° wijzigingen in het stralingsbeschermingsprogramma of in de noodprocedures;5° wijzigingen voor wat betreft de vervoerders waarvoor de behandelingen met betrekking tot het multimodale vervoer van gevaarlijke goederen van de klasse 7 worden uitgevoerd.
Art. 5.Aanvraag voor vergunning voor de sporadische behandeling van gevaarlijke goederen van de klasse 7 (artikel 101 KB vervoer) De aanvraag wordt elektronisch ingediend met behulp van het formulier in bijlage 2, op het volgend adres: transport@fanc.fgov.be Indien deze wijze van verzending strijdig is met de bepalingen betreffende de bescherming van informatie opgenomen in het KB nucleaire documenten, wordt de aanvraag ingediend overeenkomstig de bepalingen van het KB nucleaire documenten.
De aanvraag wordt ondertekend door de wettelijke vertegenwoordiger alsook door het hoofd van de dienst voor fysische controle van de organisatie betrokken bij het multimodaal vervoer van gevaarlijke goederen van de klasse 7.
De aanvraag wordt eveneens ondertekend door de deskundige erkend in de fysische controle waarbij bevestigd wordt dat: 1° De fysische controle waargenomen wordt;2° De gegevens opgenomen in de aanvraag door de deskundige erkend in de fysische controle geverifieerd en correct bevonden werden. Bij indiening via elektronische weg wordt: 1° de aanvraag verzonden per email, met vermelding in het onderwerp van de e-mail van volgende gegevens: "aanvraag voor vergunning sporadische behandeling" - "naam van de aanvrager";2° het formulier en elke bijlage in pdf- format als apart document bijgevoegd aan de email.
Art. 6.Opslag in transit (artikel 106 KB vervoer) Art. 7.1 Opslag in transit in een luchthaven De modaliteiten voor de opslag in transit in een luchthaven zijn: 1° de opslag in transit in een luchthaven duurt niet langer dan 24 uur;2° de plaats waar de gevaarlijke goederen van de klasse 7 tijdens de opslag in transit verblijven is vooraf gekend bij het Agentschap;3° de deskundige erkend in de fysische controle van de organisatie betrokken bij het multimodaal vervoer van de gevaarlijke goederen van de klasse 7 keurt deze plaats goed en bepaalt de afbakening ervan;4° de afbakening is zodanig dat de dosissnelheid aan de rand van de afbakening de 5 µSv/u niet overschrijdt bij een maximale hoeveelheid gevaarlijke goederen van de klasse 7 aanwezig op deze plaats.De analyse die leidt tot deze afbakening maakt deel uit van het stralingsbeschermingsprogramma. Binnen deze afbakening zijn geen andere goederen aanwezig; 5° het stralingsbeschermingsprogramma dient specifiek een werkpostanalyse te bevatten met het oog op de dosisbelasting van het personeel, en is goedgekeurd door de erkend deskundige voor fysische controle;6° de risicoanalyse behandelt eveneens de opslag in transit;7° specifieke instructies wat te doen in geval van incident of ongeval zijn aanwezig voor het personeel van de organisatie betrokken bij het multimodaal vervoer van gevaarlijke goederen van de klasse 7;8° maatregelen in het kader van de fysieke beveiliging worden genomen. Art. 7.2 Opslag in transit in een haven De modaliteiten voor opslag in transit in een haven zijn: 1° opslag in transit gebeurt enkel op ISPS gecertificeerde kaaien;2° de opslag in transit duurt niet langer dan 48 uur.Overschrijdingen van deze periode kunnen enkel toegekend worden door de havenkapiteinsdienst van de betrokken haven in overleg met het Agentschap. Bij overschrijding van 8 uur wordt de toelating tot "verlengd vertoef op kaai" bekomen bij deze havenkapiteinsdienst; 3° bij een verblijf van de goederen op kaai tussen 22u en 6u wordt de scheepvaartpolitie ingelicht met uitzondering van opslag in transit van gevaarlijke goederen van de klasse 7 behorende tot de UN-groep 1;4° indien de opslag in transit, met uitzondering van opslag in transit van gevaarlijke goederen van de klasse 7 behorende tot de UN-groep 1, meer dan 24 uur bedraagt wordt een afbakening gemaakt zodanig dat de dosissnelheid aan de rand van de afbakening de 5 µSv/u niet overschrijdt.Deze afbakening wordt onderzocht en goedgekeurd door de deskundige erkend in de fysische controle van de organisatie betrokken bij het multimodaal vervoer van gevaarlijke goederen van de klasse 7.
De materialen die gebruikt worden bij deze afbakening hebben eveneens als doel de gevaarlijke goederen van de klasse 7 aan het zicht vanop de openbare weg te onttrekken; 5° op dezelfde plaats binnen de afbakening zijn geen andere goederen behalve deze van de klasse 7 opgeslagen;6° de opslag en de afbakening houdt rekening met specifieke condities vereist voor de colli met name zonne-inslag en vochtigheidsgraad;7° het stralingsbeschermingsprogramma bevat specifiek een werkpostanalyse met het oog op de dosisbelasting van het personeel en is goedgekeurd door de deskundige erkend in de fysische controle;8° de risicoanalyse bevat ook de opslag in transit;9° specifieke instructies wat te doen in geval van incident of ongeval zijn aanwezig voor het personeel van de organisatie betrokken bij het multimodaal vervoer van gevaarlijke goederen van de klasse 7;10° maatregelen in het kader van de fysieke beveiliging worden genomen;11° de eventuele specifieke voorwaarden opgelegd door de havenkapiteinsdienst worden eveneens nageleefd.
Art. 7.Onderaanneming (artikel 110 KB vervoer) Organisaties betrokken bij het multimodaal vervoer van gevaarlijke goederen van de klasse 7, die een behandeling van gevaarlijke goederen van de klasse 7 toevertrouwen aan een andere organisatie, houden rekening met alle reglementaire bepalingen inzake onderaanneming die niet tot de bevoegdheid van het Agentschap behoren.
Art. 8.Het reglement van het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle van 13 december 2017 met betrekking tot hoofdstuk 6 van het koninklijk besluit van 22 oktober 2017Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 22/10/2017 pub. 30/10/2017 numac 2017205650 bron federaal agentschap voor nucleaire controle Koninklijk besluit betreffende het vervoer van gevaarlijke goederen van de klasse 7 sluiten betreffende het vervoer van gevaarlijke goederen van de klasse 7 wordt hierbij opgeheven.
Brussel, 14 juli 2020.
Algemeen directeur, F. Hardeman
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld