gepubliceerd op 02 juli 2020
Reglement van het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle van 19 juni 2020 met betrekking tot hoofdstuk 5 van het koninklijk besluit van 22 oktober 2017 betreffende het vervoer van gevaarlijke goederen van de klasse 7 gewijzigd op 3 juli 2019
Reglement van het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle van 19 juni 2020 met betrekking tot hoofdstuk 5 van het koninklijk besluit van 22 oktober 2017Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 22/10/2017 pub. 30/10/2017 numac 2017205650 bron federaal agentschap voor nucleaire controle Koninklijk besluit betreffende het vervoer van gevaarlijke goederen van de klasse 7 sluiten betreffende het vervoer van gevaarlijke goederen van de klasse 7 gewijzigd op 3 juli 2019 Gelet op hoofdstuk 5 van het koninklijk besluit van 22 oktober 2017Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 22/10/2017 pub. 30/10/2017 numac 2017205650 bron federaal agentschap voor nucleaire controle Koninklijk besluit betreffende het vervoer van gevaarlijke goederen van de klasse 7 sluiten betreffende het vervoer van gevaarlijke goederen van de klasse 7, artikelen 63, 64, 69, 74 en 80;
Gelet op het reglement van het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle van 13 december 2017 met betrekking tot hoofdstuk 5 van het koninklijk besluit van 22 oktober 2017Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 22/10/2017 pub. 30/10/2017 numac 2017205650 bron federaal agentschap voor nucleaire controle Koninklijk besluit betreffende het vervoer van gevaarlijke goederen van de klasse 7 sluiten betreffende het vervoer van gevaarlijke goederen van de klasse 7, Besluit : Definities
Artikel 1.Voor de toepassing van dit reglement gelden de definities die gegeven zijn in artikel 5 van het koninklijk besluit van 22 oktober 2017Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 22/10/2017 pub. 30/10/2017 numac 2017205650 bron federaal agentschap voor nucleaire controle Koninklijk besluit betreffende het vervoer van gevaarlijke goederen van de klasse 7 sluiten betreffende het vervoer van gevaarlijke goederen van de klasse 7.
Ter aanvulling van deze definities wordt voor de toepassing van dit reglement verstaan onder: 1° KB vervoer: het koninklijk besluit van 22 oktober 2017Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 22/10/2017 pub. 30/10/2017 numac 2017205650 bron federaal agentschap voor nucleaire controle Koninklijk besluit betreffende het vervoer van gevaarlijke goederen van de klasse 7 sluiten betreffende het vervoer van gevaarlijke goederen van de klasse 7, gewijzigd op 3 juli 2019;2° KB nucleaire documenten: het koninklijk besluit van 17 oktober 2011Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 17/10/2011 pub. 08/11/2011 numac 2011205532 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken en federaal agentschap voor nucleaire controle Koninklijk besluit houdende de categorisering en de bescherming van nucleaire documenten type koninklijk besluit prom. 17/10/2011 pub. 08/11/2011 numac 2011205534 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken en federaal agentschap voor nucleaire controle Koninklijk besluit betreffende de categorisering van het kernmateriaal en de definiëring van veiligheidszones in de nucleaire installaties en de nucleaire vervoerbedrijven sluiten houdende de categorisering en de bescherming van nucleaire documenten;3° Nucleaire materialen van de fysieke beveiligingsgroep B: de materialen als dusdanig gedefinieerd in het Koninklijk besluit van 17 oktober 2011Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 17/10/2011 pub. 08/11/2011 numac 2011205532 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken en federaal agentschap voor nucleaire controle Koninklijk besluit houdende de categorisering en de bescherming van nucleaire documenten type koninklijk besluit prom. 17/10/2011 pub. 08/11/2011 numac 2011205534 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken en federaal agentschap voor nucleaire controle Koninklijk besluit betreffende de categorisering van het kernmateriaal en de definiëring van veiligheidszones in de nucleaire installaties en de nucleaire vervoerbedrijven sluiten betreffende de categorisering van het kernmateriaal en de definiëring van veiligheidszones in de nucleaire installaties en de nucleaire vervoerbedrijven;4° Hoog risico gevaarlijke goederen van de klasse 7: de gevaarlijke goederen waarvoor er volgens de van kracht zijnde internationale overeenkomsten en reglementen voor het vervoer van gevaarlijke goederen een beveiligingsplan moet opgesteld worden;5° Beheerder: elke natuurlijke of rechtspersoon verantwoordelijk voor het terrein of het gebouw waar een onderbrekingsplaats of -site wordt ingericht en die geen exploitant is;6° Inrichter: een organisatie die een onderbrekingsplaats of een onderbrekingssite wenst in te richten en daartoe de aanvraag voor akkoord of erkenning indient bij het Agentschap.
Art. 2.Voorschriften voor het onderbreken van transporten (artikel 80 KB vervoer) § 1 Voorschriften voor het onderbreken van transporten zijn: 1° onderbrekingen van transport worden zo kort mogelijk gehouden;2° onderbrekingen van transporten kunnen enkel gebeuren op een volledig afgesloten terrein.Indien het geen volledig afgesloten terrein betreft, kan de inrichter compenserende maatregelen voorstellen om de toegang tot het terrein voor onbevoegden te vermijden. Dit alternatief is niet mogelijk voor onderbrekingen van wegtransporten van UN-groepen 3 en/of 4. Indien de voertuigen, met uitzondering van deze geladen met enkel colli van UN-groep 1, tijdens de onderbreking niet in een gebouw geplaatst worden, dan moeten deze zoveel mogelijk buiten het zicht van publiek geplaatst te worden; 3° samengestelde wegvoertuigen zijn beide losgekoppeld en minstens 10 meter van elkaar gescheiden.Ten minste 1 trekkend voertuig per 2 aanhangwagens is ter beschikking. Indien de voertuigen in een gesloten gebouw met een alarmsysteem geplaatst worden, is deze loskoppeling en scheiding niet vereist voor zover de voertuigen beschermd zijn tegen diefstal; 4° voor wegvoertuigen waar het brandstofreservoir niet losgekoppeld kan worden van de laadruimte of voor samengestelde voertuigen die niet dienen losgekoppeld te worden, wordt er over gewaakt dat het brandrisico ten gevolge van de aanwezigheid van brandstof minimaal gehouden wordt.Deze bepaling is niet van toepassing indien de voertuigen geplaatst zijn in een gebouw waar een detectiesysteem en een automatische brandbestrijdingssysteem aanwezig zijn; 5° in geval van een gebeurtenis moeten de voertuigen op snelle wijze kunnen verplaatst worden met als doel beschadigingen aan de voertuigen en de colli te vermijden.Daartoe dient het nodige personeel zo snel mogelijk en maximaal binnen de 15 minuten aanwezig te zijn; 6° er zijn geen andere gevaarlijke goederen, zoals gedefinieerd in de van kracht zijnde internationale overeenkomsten en reglementen voor het vervoer van gevaarlijke goederen, behalve deze van de klasse 7 die deel uitmaken van onderbroken transporten, aanwezig in een straal van 10 meter rond het (de) voertuig(en).Indien dit niet mogelijk is, dient via de risicoanalyse aangetoond te worden dat de aanwezigheid van deze andere gevaarlijke goederen geen bijkomend risico met zich meebrengt voor de colli en voertuigen en/of dienen er compenserende maatregelen voorgesteld te worden; 7° tijdens de onderbreking is een inventaris van de aanwezige colli en voertuigen ter beschikking van het personeel van de inrichter, de beheerder en/of de exploitant dat het hoofd moet bieden aan mogelijke gebeurtenissen tijdens de onderbreking.Deze inventaris is eveneens ter beschikking van de verantwoordelijk persoon van de inrichter. Als de inrichter een vervoerder is dan dient de inventaris ter beschikking te zijn van zijn agent voor stralingsbescherming en zijn deskundige erkend in de fysische controle. Indien de onderbreking op de terreinen van een exploitant plaatsvindt, dient de inventaris ook aanwezig te zijn bij de dienst voor fysische controle van deze exploitant; 8° de noodprocedures zijn aanwezig en ter beschikking van het personeel van de inrichter, de beheerder en/of de exploitant om het hoofd te kunnen bieden aan mogelijke gebeurtenissen tijdens de onderbreking;9° tijdens de onderbreking worden de nodige maatregelen betreffende beveiliging genomen conform de van toepassing zijnde regelgevingen. Specifieke maatregelen zijn, in voorkomend geval, opgenomen in de van toepassing zijnde beveiligingsplannen; 10° de inrichter dient een werkpostanalyse op te stellen met het oog op de stralingsbelasting van het personeel.Indien de inrichter een vervoerder is, kan deze analyse opgenomen worden in het stralingsbeschermingsprogramma. Deze werkpostanalyse is niet vereist voor onderbrekingen van transporten van colli die enkel tot UN-groep 1 behoren; 11° de inrichter dient een risicoanalyse op te stellen voor de verschillende elementen van de onderbreking;12° in voorkomend geval, geeft de deskundige erkend in de fysische controle van de exploitant zijn akkoord over de plaats van de onderbreking en de uitrusting van deze plaats met betrekking tot de veiligheid en stralingsbescherming tijdens de onderbreking. Indien de inrichter van de onderbrekingsplaats zelf een deskundige erkend in de fysische controle heeft aangeduid dient ook deze zijn akkoord te geven Verder dient de deskundige erkend in de fysische controle van elke vervoerder die een transport wenst te onderbreken op deze plaats zijn akkoord te geven over de plaats en de uitrusting van deze plaats met betrekking tot de veiligheid en stralingsbescherming tijdens de onderbreking. Dit akkoord kan geldig zijn voor een eenmalige onderbreking of kan algemener geldig zijn voor meerdere onderbrekingen van verschillende soorten transporten; 13° het Agentschap alsook de betrokken deskundigen erkend in de fysische controle worden vooraf op de hoogte gesteld van een mogelijke onderbreking.Deze melding dient zo snel mogelijk te gebeuren en ten laatste 2 uur voor de start van de onderbreking op een door het Agentschap gekende onderbrekingsplaats. Voor transporten die volgens artikel 12 van het Reglement van het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle met betrekking tot hoofdstuk 4 van het koninklijk besluit van 22 oktober 2017Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 22/10/2017 pub. 30/10/2017 numac 2017205650 bron federaal agentschap voor nucleaire controle Koninklijk besluit betreffende het vervoer van gevaarlijke goederen van de klasse 7 sluiten betreffende het vervoer van gevaarlijke goederen van de klasse 7 dienen voorgemeld te worden, moet de onderbreking ten minste 48 uur (2 werkdagen) vooraf gemeld worden. § 2 Alvorens een transport mag onderbroken worden op een onderbrekingsplaats dient de inrichter het akkoord van het Agentschap te bekomen. Hiertoe stuurt de inrichter een schriftelijke aanvraag aan het Agentschap waarin wordt aangetoond dat aan de in § 1 vernoemde voorwaarden voldaan is.
Deze aanvraag wordt elektronisch ingediend op het adres: transport@fanc.fgov.be, aan de hand van het formulier in bijlage 1 ten minste 72 uur (3 werkdagen) voor een eerste geplande onderbreking. Het Agentschap zal schriftelijk bevestigen of de onderbrekingsplaats mag gebruikt worden. In deze bevestiging kan het Agentschap eventueel voorwaarden en beperkingen opleggen. Indien het Agentschap van oordeel is dat niet aan alle voorwaarden voldaan is, zal zij dit schriftelijk melden aan de aanvrager.
De aanvraag voor akkoord wordt ondertekend door de wettelijke vertegenwoordiger van de inrichter of de verantwoordelijk persoon van de onderbrekingsplaats alsook, indien van toepassing, de verantwoordelijk persoon van de beheerder of exploitant.
De aanvraag wordt eveneens ondertekend door de deskundige erkend in de fysische controle indien de inrichter van de onderbrekingsplaats een eigen deskundige heeft aangeduid.
Bij indiening via elektronische weg wordt: 1° de aanvraag verzonden per email, met vermelding in het onderwerp van de e-mail van volgende gegevens: "aanvraag voor akkoord onderbrekingsplaats" - "naam van de aanvrager": 2° het formulier en elke bijlage in pdf- format als apart document bijgevoegd aan de email. § 3 De voormelding bedoeld in § 1, 13° wordt aan het Agentschap toegestuurd door middel van het formulier in bijlage 2.
De voormeldingen worden verstuurd per email op het adres prementions@fanc.fgov.be.
Indien deze wijze van verzending strijdig is met de bepalingen betreffende de beveiliging van de informatie opgenomen in het KB nucleaire documenten, wordt de voormelding ingediend overeenkomstig de bepalingen van het KB nucleaire documenten.
Art. 3.Voorschriften te respecteren tijdens het onderbreken van transporten op een erkende onderbrekingssite (artikel 63 KB vervoer) De tijdens het onderbreken van transporten op een erkende onderbrekingssite te respecteren voorschriften zijn: 1. de voorschriften opgesomd in artikel 2 § 1,1° tot 11° van dit reglement;2. rond de voertuigen is een gepaste afbakening op 5 µSv/u aangebracht waarbinnen er geen enkele andere activiteit mag plaatsvinden tijdens de onderbreking.Deze afbakening is niet vereist indien het de onderbreking betreft van transporten van colli behorende tot UN-groep 1 of transporten van colli met een etiket I-Wit. Buiten de afgebakende zone of in de buurt van de voertuigen waarrond er geen afbakening vereist is, dienen de activiteiten zoveel als mogelijk beperkt te zijn ten einde de stralingsbescherming van het personeel te garanderen alsook te vermijden dat de uitgevoerde activiteiten een verhoogd risico vormen voor de colli of voertuigen. De uitgevoerde activiteiten dienen deel uit te maken van de risicoanalyse; 3. bijkomend aan de reglementaire signalisatie van de voertuigen wordt de aanwezigheid van radioactieve stoffen aanduidt zoals voorzien in de regelgeving;4. wanneer de onderbreking betrekking heeft op hoog risico gevaarlijke goederen van de klasse 7, is er een permanente wacht geïnstalleerd. Indien er geen permanente wacht kan geïnstalleerd worden, dienen er compenserende maatregelen genomen te worden. Voor de nucleaire materialen van de fysieke beveiligingsgroep B is deze wacht reeds voorzien in de desbetreffende regelgeving; 5. bij het onderbreken van transporten van de fysieke beveiligingsgroep B zijn de beveiligingsplannen tussen de vervoerder die zijn transport onderbreekt en deze van de inrichter van de onderbrekingssite op elkaar afgestemd;6. de deskundige erkend in de fysische controle van de inrichter en in voorkomend geval deze van de exploitant, geven hun akkoord over de uitrusting van de site met betrekking tot de veiligheid en stralingsbescherming tijdens de onderbreking. Verder dient de deskundige erkend in de fysische controle van elke vervoerder die een transport wenst te onderbreken op deze site zijn akkoord te geven over de uitrusting van deze site met betrekking tot de veiligheid en stralingsbescherming tijdens de onderbreking. Dit akkoord kan geldig zijn voor een eenmalige onderbreking of kan algemener geldig zijn voor meerdere onderbrekingen van verschillende soorten transporten. 7. het Agentschap alsook de betrokken deskundigen erkend in de fysische controle worden vooraf op de hoogte gesteld van een mogelijke onderbreking.Deze melding dient zo snel mogelijk te gebeuren en ten laatste 2 uur voor de start van de onderbreking op een door het Agentschap erkende onderbrekingssite. Voor transporten die volgens artikel 12 van het Reglement van het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle met betrekking tot hoofdstuk 4 van het koninklijk besluit van 22 oktober 2017Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 22/10/2017 pub. 30/10/2017 numac 2017205650 bron federaal agentschap voor nucleaire controle Koninklijk besluit betreffende het vervoer van gevaarlijke goederen van de klasse 7 sluiten betreffende het vervoer van gevaarlijke goederen van de klasse 7 dienen voorgemeld te worden, moet de onderbreking ten minste 48 uur (2 werkdagen) vooraf gemeld worden.
Art. 4.Aanvraag voor erkenning van een onderbrekingssite (artikel 64 KB vervoer) De aanvraag wordt elektronisch ingediend met behulp van het formulier in bijlage 3, op het volgend adres: transport@fanc.fgov.be.
Indien deze wijze van verzending strijdig is met de bepalingen betreffende de beveiliging van de informatie opgenomen in het KB nucleaire documenten, wordt de aanvraag ingediend overeenkomstig de bepalingen van het KB nucleaire documenten.
De aanvraag wordt ondertekend door de wettelijke vertegenwoordiger van de inrichter alsook door het hoofd van de dienst voor fysische controle en in voorkomend geval door de verantwoordelijk persoon van de beheerder of van de exploitant.
De aanvraag wordt eveneens ondertekend door de deskundige erkend in de fysische controle waarbij bevestigd wordt dat: 1° de fysische controle wordt waargenomen;2° de gegevens opgenomen in de aanvraag door deskundige erkend in de fysische controle geverifieerd werden en correct bevonden werden. Bij indiening via elektronische weg wordt: 1° de aanvraag verzonden per email, met vermelding in het onderwerp van de e-mail van volgende gegevens: "aanvraag voor erkenning onderbrekingssite" - "naam van de aanvrager": 2° het formulier en elke bijlage in pdf-format als apart document bijgevoegd aan de email.
Art. 5.Wijzigingen van het beschikkende deel van het erkenningsbesluit (artikel 69 KB vervoer) Aanvragen tot wijzigingen van het beschikkende deel van het erkenningsbesluit worden ingediend aan de hand van hetzelfde formulier en volgens dezelfde modaliteiten als een initiële aanvraag. In deze aanvraag worden de wijzigingen aangegeven tegenover de gegevens opgenomen in het laatste erkenningsbesluit.
Art. 6.Wijzigingen van de gegevens en/of informatie opgenomen in de aanvraag die geleid heeft tot een erkenning en die geen deel uitmaken van het beschikkende deel van het erkenningsbesluit (artikel 74 KB vervoer) De volgende wijzigingen van informatie die verstrekt werden bij de aanvraag tot erkenning en die van die aard zijn dat ze het beschikkende deel van het erkenningsbesluit niet wijzigen worden onverwijld schriftelijk gemeld aan het Agentschap: 1° wijzigingen in de organisatie van de verantwoordelijke functies;2° wijzigingen in de organisatie van de dienst voor fysische controle, met inbegrip van de namen van i.de deskundige erkend in de fysische controle of van de erkende instelling voor fysische controle en ii. de agent(en) voor de stralingsbescherming. 3° wijzigingen van het stralingsbeschermingsprogramma;4° wijzigingen van het noodplan;5° wijzigingen in de inrichting van de onderbrekingssite.
Art. 7.Het reglement van het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle van 13 december 2017 met betrekking tot hoofdstuk 5 van het koninklijk besluit van 22 oktober 2017Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 22/10/2017 pub. 30/10/2017 numac 2017205650 bron federaal agentschap voor nucleaire controle Koninklijk besluit betreffende het vervoer van gevaarlijke goederen van de klasse 7 sluiten betreffende het vervoer van gevaarlijke goederen van de klasse 7 wordt hierbij opgeheven.
Brussel, 19 juni 2020.
Directeur-generaal, Frank Hardeman
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld