Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit
gepubliceerd op 25 april 2016

Incompetitiestelling in de klasse A4 Adviseur-generaal bij de diensten van de FOD Financiën I. ONDERWERP A. Bij toepassing van artikel 6bis van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel worden de 1° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur-generaal Communicatie - Directeur ((...)

bron
federale overheidsdienst financien
numac
2016003132
pub.
25/04/2016
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN


Incompetitiestelling in de klasse A4 Adviseur-generaal bij de diensten van de FOD Financiën I. ONDERWERP A. Bij toepassing van artikel 6bis van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel worden de volgende betrekkingen waaraan de titel is verbonden van Adviseur-generaal (A4) in competitie gesteld bij de centrale diensten : 1° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur-generaal Communicatie - Directeur (functieclassificatie DCO400) bij de Diensten van de Voorzitter;2° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur-generaal - Woordvoerder (functieclassificatie DSA803) bij de Diensten van de Voorzitter;3° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur-generaal Wetgeving (functieclassificatie IJU067) bij de Diensten van de Algemene Administratie van de Thesaurie (Administratie Financiering van de Staat en financiële markten);4° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur-generaal - Afdelingshoofd - Applicatiebeheer (functieclassificatie : IIC025) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit (dienst "Operationele Expertise en Ondersteuning");5° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur-generaal - Afdelingshoofd "dienst BTW" (functieclassificatie : DEC205) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit (dienst "Operationele Expertise en Ondersteuning");6° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur-generaal - Afdelingshoofd - Geschillen (functieclassificatie : IJU037) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit (dienst "Operationele Expertise en Ondersteuning");7° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur-generaal - Afdelingshoofd "dienst Internationale Betrekkingen" (functieclassificatie : DEC205) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit (dienst "Operationele Expertise en Ondersteuning");8° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur-generaal - Afdelingshoofd "dienst Personenbelasting" (functieclassificatie : DEC205) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit (dienst "Operationele Expertise en Ondersteuning");9° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur-generaal - Afdelingshoofd "dienst Vennootschapsbelasting" (functieclassificatie : DEC205) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit (dienst "Operationele Expertise en Ondersteuning");10° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur-generaal - Dienstchef "dienst Taxatieprocedure en Verplichtingen" (functieclassificatie : DEC205) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit (dienst "Operationele Expertise en Ondersteuning").11° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur-generaal - Afdelingshoofd "dienst Taxatieprocedure en Verplichtingen" (functieclassificatie : DEC205) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit (dienst "Operationele Expertise en Ondersteuning");12° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur-generaal - Afdelingshoofd "dienst Tax Audit & Compliance Management (TACM) - afdeling Doelgroepenstrategie" (functieclassificatie : DFI158) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit (dienst "Operationele Expertise en Ondersteuning"). B. Bij toepassing van artikel 6bis van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel worden de volgende betrekkingen waaraan de titel is verbonden van Adviseur-generaal (A4) in competitie gesteld bij de buitendiensten : 1° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur-generaal - Centrumdirecteur (functieclassificatie : DFI342) bij de buitendiensten (Namen) van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (Administratie Rechtszekerheid);2° - 2 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur-generaal - Organisatiedirecteur (functieclassificatie : DPO086) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Inning en Invordering. II. TOEPASSELIJKE REGLEMENTERING De toekenning van deze betrekkingen wordt geregeld door : -het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel; - het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel; - het koninklijk besluit van 19 juli 2013 tot vaststelling van het organiek reglement van de Federale Overheidsdienst Financiën en van de bijzondere bepalingen die van toepassing zijn op het statutair personeel; - het koninklijk besluit van 25 oktober 2013 betreffende de geldelijke loopbaan van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt; - het koninklijk besluit van 10 april 2015 tot vaststelling van de taalkaders van de FOD Financiën; - de wetten inzake het gebruik van de talen in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966 en het koninklijk besluit van 8 maart 2001 tot vaststelling van de voorwaarden voor het uitreiken van de bewijzen omtrent de taalkennis voorgeschreven bij artikel 53 van de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken, samengevat op 18 juli 1966.

De benoemingen worden toegekend binnen de limieten van het personeelsplan.

III. BENOEMINGSVOORWAARDEN De benoemingsvoorwaarden dienen vervuld te zijn op datum van de publicatie in het Belgisch Staatsblad van deze incompetitiestelling.

Kunnen zich kandidaat stellen voor de betrekkingen waaraan de titel is verbonden van Adviseur-generaal (A4) : alle ambtenaren van de Federale Overheidsdienst Financiën, bekleed met de klasse A3 op voormelde datum, en menen te beantwoorden aan de in de functieprofielen gespecificeerde voorwaarden.

Evenwel zullen enkel de ambtenaren die voldaan zullen hebben aan de evaluaties waarvan sprake in de fasen 2 en 3 hiernavolgend, in aanmerking kunnen worden genomen in het kader van de huidige benoemingsprocedure.

IV. SOLLICITATIEPROCEDURE 1. Hoe naar een betrekking solliciteren? De ambtenaren die wensen te solliciteren, dienen gebruik te maken van het bijgevoegde formulier (bijlage 1). Teneinde de kandidaten in staat te stellen hun aanspraken beter te doen gelden, zijn de functieprofielen bijgevoegd (bijlage 2).

Per functie moet een afzonderlijke kandidatuur worden opgesteld. Deze moet de voluit geschreven exacte en volledige benaming van deze functie vermelden, alsook het nummer van volgorde onder hetwelk de functie in de onderhavige incompetitiestelling werd opgenomen.

De kandidaat mag tussen de verschillende betrekkingen geen orde van voorkeur uitdrukken.

De behoorlijk ingevulde, gedateerde en ondertekende kandidatu(u)r(en) moet(en), op straffe van nietigheid, binnen een termijn van tien werkdagen (de poststempel geldt als bewijs) die begint te lopen op de eerste werkdag volgend op de publicatie van deze incompetitiestelling in het Belgisch Staatsblad, worden ingediend bij een ter post aangetekend schrijven op volgend adres : Federale Overheidsdienst Financiën Ter attentie van de Directeur van de Stafdienst Personeel en Organisatie North Galaxy, B-16 Koning Albert II-laan 33, bus 80 1030 Brussel Contact : 0257 257 60 (Informatiecentrum P&O) De kosten van de aangetekende zending zijn ten laste van de ambtenaren en het gebruik van een administratieve briefomslag is hierbij verboden.

Om alle betwistingen aangaande het exacte aantal stukken in eenzelfde omslag te vermijden, worden de kandidaten nadrukkelijk verzocht om deze stukken doorlopend te nummeren en wel zo dat deze nummering toelaat om het totale aantal stukken vast te stellen (stuk 1 van ..., stuk 2 van ...).

Een sollicitatie onder voorbehoud wordt niet in aanmerking genomen.

Er zal ontvangst worden gemeld van de kandidaturen per e-mail naar het professionele e-mailadres (xx.xx@minfin.fed.be) of naar het e-mailadres dat werd opgegeven in bijlage 1. 2. Welke verschillende fasen volgen er na de sollicitatie ? Eenmaal de kandidaturen ontvangen zijn, doorlopen ze de volgende stappen : Fase 1 - Onderzoek van de ontvankelijkheid van de kandidatuur In deze fase wordt de ontvankelijkheid van de kandidatuur nagegaan. Indien de kandidatuur na afloop van dit onderzoek niet ontvankelijk blijkt te zijn, wordt ze verworpen. De kandidaat ontvangt een brief (verstuurd naar zijn woonplaats) die hem hiervan in kennis stelt en waarin hem de redenen van de verwerping worden meegedeeld.

De eerste fase is eliminerend.

De aandacht van de kandidaten wordt nadrukkelijk gevestigd op het feit dat in het kader van onderhavige dienstorder enkel kandidaturen ingediend met het oog op een bevordering in aanmerking worden genomen.

Tevens wordt hun aandacht erop gevestigd dat wanneer in de loop van de huidige procedure wordt vastgesteld dat een kandidaat het voorwerp heeft uitgemaakt van een bevordering in de klasse A4, dit automatisch tot gevolg heeft dat zijn kandidatuur wordt verworpen en dat hij wordt uitgesloten van het vervolg van de procedure.

Daarnaast wordt hun aandacht ook gevestigd op het feit dat de kandidaten die niet minstens 60% behaald hebben voor de evaluatie van hun generieke kerncompetenties slechts een kandidatuur voor een nieuwe incompetitiestelling in de klasse A4 mogen indienen voor zover er op de datum van publicatie van onderhavige dienstorder in het Belgisch Staatsblad een termijn van zes maanden verstreken is sinds de mededeling van het bekomen resultaat.

Tevens zullen de kandidaten die deelnemen aan de evaluatie van de generieke kerncompetenties in het kader van de incompetitiestellingen in de klasse A4 die gepubliceerd werden in het Belgisch Staatsblad van 27 augustus 2015, en die daarvoor niet minstens 60% zullen behaald hebben, worden uitgesloten van het vervolg van de huidige procedure.

Fase 2 - Evaluatie van de generieke kerncompetenties De kandidaten die na de eerste fase overblijven, zullen worden uitgenodigd voor een evaluatie van de generieke kerncompetenties zoals die in het functieprofiel worden vereist.

De volgende basisprincipes zijn van toepassing voor deze evaluatie : - de evaluatie van de generieke kerncompetenties zal gebeuren op basis van de 5 kerncompetenties bepaald voor alle profielen (expert, leidinggevende of projectleider) en alle klassen (A3, A4 en A5), te weten : in team werken, servicegericht handelen, betrouwbaarheid tonen, zichzelf ontwikkelen en objectieven behalen; - het vereiste beheersingsniveau van deze kerncompetenties verhoogt naargelang de klasse hoger wordt (A5>A4>A3); - de evaluatie van de generieke kerncompetenties gebeurt op basis van een geïnformatiseerde situationele beoordelingstest (Situational Judgement Test) en een test abstract redeneren; - de situationele beoordelingstest evalueert de competenties, de dimensies en de geschiktheden vereist voor de functie. Hij bestaat uit een simulatieoefening waarin de kandidaat verschillende realistische situaties moet inschatten. Deze weerspiegelen de kenmerken en de competenties vereist voor de functie. In deze test moeten de kandidaten aanduiden in hoeverre de voorgestelde reacties min of meer aangewezen zijn; - de test abstract redeneren meet de capaciteit om regels af te leiden vertrekkende van een reeks van abstracte informatie en deze toe te passen op een nieuw geheel van informatie.

De evaluatie van de generieke kerncompetenties kan op meerdere data worden georganiseerd.

De kandidaten ontvangen een mail via hun professionele mailbox (xx.xx@minfin.fed.be) waarbij zij uitgenodigd worden om zich via hun account "My Selor" in te schrijven voor de lopende selectieprocedure en voor de hiervoor vermelde evaluatie. Zij hebben de mogelijkheid om desgevallend voor één van de voorziene data te kiezen om deel te nemen aan deze evaluatie.

De ambtenaren die nog niet over een account "My Selor" zouden beschikken, moeten zich op voorhand registreren op de site www.selor.be.

De ambtenaren die tijdelijk geen toegang hebben tot hun professionele mailbox worden verzocht om op hun kandidatuur een ander mailadres op te geven waarop ze dan zullen worden uitgenodigd voor elke fase van de procedure.

De deelname aan de evaluatie van de generieke kerncompetenties is verplicht voor de voor fase 2 aanvaarde kandidaten die hiervan niet vrijgesteld zijn (zie hierna).

Om toegelaten te kunnen worden tot het vervolg van de procedure, dienen de kandidaten minimum 60% te behalen voor het totaal van de twee testen (de situationele beoordelingstest telt mee voor 15 punten; de test abstract redeneren telt mee voor 5 punten).

De evaluatie van de generieke kerncompetenties leidt tot een attest van welslagen of een vaststelling van mislukking.

Er moet worden opgemerkt dat de kandidaten die niet minstens 60 % zullen behaald hebben voor de evaluatie van hun generieke kerncompetenties slechts een kandidatuur voor een nieuwe incompetitiestelling in de klasse A4 mogen indienen voor zover een termijn van zes maanden verstreken is tussen de datum van de mededeling van het bekomen resultaat en deze van de incompetitiestelling.

De kandidaten die niet deelnemen aan de test van de generieke kerncompetenties op de vastgelegde dag, zullen worden uitgesloten van het vervolg van de procedure, wat ook de reden van hun afwezigheid moge zijn.

De kandidaten die solliciteren bij één of meerdere administraties, stafdiensten, diensten van de Voorzitter, voor betrekkingen die op dezelfde datum gepubliceerd werden, zullen de test van de generieke kerncompetenties slechts eenmaal afleggen. De conclusies van deze evaluatie zullen geldig zijn voor alle betrekkingen waarvoor gesolliciteerd werd en die op dezelfde datum in competitie werden gesteld.

Het resultaat van deze evaluatie zal op het einde van deze fase meegedeeld worden aan de kandidaten.

Fase 2 is eliminerend.

Evaluatie van de generieke kerncompetenties - Vrijstelling A - Vrijstelling ingevolge een eerder welslagen voor de evaluatie van de generieke kerncompetenties georganiseerd ter gelegenheid van een bevorderingsprocedure bij de FOD Financiën Algemeen principe De kandidaten die minstens 60% behalen voor de evaluatie van hun generieke kerncompetenties (minimum 60%) in het kader van een interne bevorderingsprocedure voor een profiel van expert, leidinggevende of projectleider, verkrijgen een vrijstelling in het kader van een latere sollicitatie.

De vrijstelling is geldig voor een kandidatuur voor een betrekking van dezelfde klasse ongeacht het profiel (expert, leidinggevende en projectleider).

De geldigheidstermijn van de vrijstelling voor deze evaluatie is beperkt tot drie jaar, te rekenen vanaf de datum waarop het welslagen in kwestie werd meegedeeld. Deze termijn mag niet verstreken zijn op de datum van de publicatie van de huidige incompetitiestelling in het Belgisch Staatsblad.

Huidige procedure In het kader van de huidige procedure wordt een vrijstelling verleend ingevolge het behalen van minstens 60% voor een evaluatie van de generieke kerncompetenties georganiseerd in het kader van sollicitatieprocedures van incompetitiestellingen bij de FOD Financiën van betrekkingen in de klasse A4. De kandidaten die over deze vrijstelling beschikken nemen niet deel aan de evaluatie van de generieke kerncompetenties uit fase 2.

Een geldigheidstermijn van drie jaar, te rekenen vanaf de datum waarop de resultaten in kwestie werden meegedeeld, wordt hierbij in aanmerking genomen. Deze termijn mag niet verstreken zijn op de datum van publicatie in het Belgisch Staatsblad van de huidige incompetitiestelling.

Om praktische redenen en niettegenstaande het feit dat een dergelijke vrijstelling ambtshalve wordt verleend, worden de kandidaten toch verzocht om in hun kandidatuur (formulier bijlage 1) te vermelden of zij hiervoor al dan niet aan de voorwaarden menen te voldoen.

De kandidaten die deelnemen aan de evaluatie van de generieke kerncompetenties in het kader van de incompetitiestellingen in de klasse A4 die gepubliceerd werden in het Belgisch Staatsblad van 27 augustus 2015, en die daarvoor minstens 60% behalen, worden van ambtswege vrijgesteld voor fase 2.

Geen enkele andere vrijstelling, ingevolge het welslagen voor de evaluatie van generieke kerncompetenties ter gelegenheid van een interne bevorderingsprocedure, kan worden verkregen B - Vrijstelling ingevolge het welslagen voor een selectieprocedure (aanwerving) georganiseerd door SELOR voor een betrekking buiten de federale administratie Indien een ambtenaar heeft deelgenomen aan een selectieprocedure (aanwerving) voor een andere organisatie dan de federale administratie en als hij in die context heeft voldaan aan de evaluatie van zijn generieke competenties georganiseerd door SELOR, kan hem, desgevallend, een vrijstelling worden toegestaan wanneer hij zich kandidaat stelt voor een bevordering in een betrekking van dezelfde klasse of een lagere klasse, in competitie gesteld bij de FOD Financiën.

Een geldigheidstermijn van drie jaar, te rekenen vanaf het welslagen voor deze evaluatie van de generieke competenties, wordt in aanmerking genomen. Deze termijn mag niet verstreken zijn op de datum van publicatie in het Belgisch Staatsblad van de huidige incompetitiestelling.

De kandidaat die, in het kader van de huidige incompetitiestelling, een vrijstelling wenst te bekomen ingevolge het welslagen voor een evaluatie van de generieke competenties georganiseerd door SELOR in het kader van een selectieprocedure (aanwerving) in een betrekking van de klasse A4 of hoger buiten de federale administratie, dient dit te laten weten in zijn kandidatuur (bijlage 1) en aan zijn kandidatuur het bewijs van welslagen evenals een gedetailleerd feedbackrapport van de geteste competenties bekomen van SELOR, toe te voegen.

De mogelijkheid om hem een vrijstelling toe te kennen zal op basis van deze stukken en voor zover dus deze twee stukken wel degelijk aan de kandidatuur werden toegevoegd, onderzocht worden door de FOD Financiën. De kandidaat zal worden ingelicht van het resultaat van dit onderzoek.

Indien een ambtenaar deelgenomen heeft aan een selectieprocedure (aanwerving) voor een functie binnen de federale administratie en hij in die context geslaagd is voor de evaluatie van zijn generieke competenties georganiseerd door SELOR, kan hem geen enkele vrijstelling worden toegestaan ingevolge dit welslagen. De gebruikte tests en instrumenten verschillen immers van deze van toepassing inzake de evaluatie van de generieke competenties beschreven in fase 2.

C - Vrijstelling ingevolge het welslagen voor een selectieprocedure georganiseerd door SELOR voor een managementfunctie of een staffunctie Indien een ambtenaar heeft deelgenomen aan een selectieprocedure voor een managementfunctie of een staffunctie en als hij in die context heeft voldaan aan de evaluatie van zijn generieke competenties georganiseerd door SELOR, kan hem, desgevallend, een vrijstelling worden toegestaan wanneer hij zich kandidaat stelt voor een bevordering in een betrekking bij de FOD Financiën waarvan het functieniveau gelijk of lager is dan de managementfunctie of de staffunctie waarvoor hij geslaagd is in de testen die de generieke competenties meten (met betrekking hiertoe wordt verwezen naar de categorie van de managementfunctie of de staffunctie).

Een geldigheidstermijn van drie jaar, te rekenen vanaf het welslagen voor deze evaluatie van de generieke competenties, wordt in aanmerking genomen. Deze termijn mag niet verstreken zijn op de datum van publicatie in het Belgisch Staatsblad van de huidige incompetitiestelling.

De kandidaat die in het kader van de huidige incompetitiestelling een vrijstelling wenst te bekomen ingevolge het welslagen voor een evaluatie van de generieke competenties georganiseerd door SELOR in het kader van een selectieprocedure voor een managementfunctie of een staffunctie waarvan het niveau gelijk of hoger is dan het niveau van een betrekking in de klasse A4, dient dit te laten weten in zijn kandidatuur (formulier bijlage 1) en aan zijn kandidatuur het bewijs van welslagen toe te voegen.

De mogelijkheid om hem een vrijstelling toe te kennen zal op basis van dit stuk en voor zover dus dit stuk wel degelijk aan de kandidatuur werd toegevoegd, onderzocht worden door de FOD Financiën. De kandidaat zal worden ingelicht van het resultaat van dit onderzoek.

D - Vrijstelling voor de titularissen van een managementfunctie of een staffunctie (functie uitgeoefend in het kader van een mandaat zoals gedefinieerd in artikel 3 van het koninklijk besluit van 29 oktober 2001 betreffende de aanduiding en de uitoefening van de managementfuncties in de federale overheidsdiensten en de programmatorische federale overheidsdiensten; en het koninklijk besluit van 2 oktober 2002) De titularis van een managementfunctie of een staffunctie wordt vrijgesteld van de evaluatie van de generieke competenties indien het niveau van de uitgeoefende managementfunctie of de staffunctie gelijk of hoger is dan het niveau van de gepostuleerde betrekking (met betrekking hiertoe wordt verwezen naar de categorie van de managementfunctie of de staffunctie).

De kandidaat die een managementfunctie of een staffunctie bezet waarvan het niveau gelijk of hoger is dan de functie van de klasse A4 en die een vrijstelling wenst te bekomen in het kader van de huidige incompetitiestelling, moet dit laten weten in zijn kandidatuur (formulier bijlage 1). Als de voornoemde functie niet uitgeoefend wordt binnen de FOD Financiën moet de kandidaat bij zijn kandidatuur een kopie van zijn koninklijk besluit van benoeming in de managementfunctie of de staffunctie voegen.

De mogelijkheid om hem een vrijstelling toe te kennen zal op basis van dit stuk en voor zover dus dit stuk wel degelijk aan de kandidatuur werd toegevoegd, onderzocht worden door de FOD Financiën. De kandidaat zal worden ingelicht van het resultaat van dit onderzoek.

Fase 3 - Evaluatie van het algemeen functioneren De na fase 2 overblijvende kandidaten, en zij die vrijgesteld werden voor deze fase, zullen worden uitgenodigd om een bijkomende evaluatie af te leggen om het voor de functie vereiste algemeen functioneren te evalueren. Deze bijkomende evaluatie wordt in 2 delen gepland.

De volgende basisprincipes zijn van toepassing voor deze evaluatie : - tijdens het eerste deel wordt de evaluatie van de specifieke bekwaamheden voor de rol (expert, leidinggevende of projectleider) uitgevoerd op basis van een assessmentoefening. Deze gestandaardiseerde oefening is een vorm van simulatie waarbij de kandidaat een thema moet voorstellen en zijn standpunt moet verdedigen. De kandidaat ontvangt de nodige basisinformatie betreffende het opgelegde thema, precies en realistisch. Hij ontvangt eveneens inlichtingen betreffende de context waarin deze simulatie wordt uitgevoerd. De evaluatoren vragen op het einde van de presentatie uitleg aan de kandidaat. Dit eerste deel telt voor 30%.

De kandidaten die solliciteren bij één of meerdere administraties, stafdiensten, diensten van de Voorzitter, voor betrekkingen van dezelfde rol (leidinggevende, expert of projectleider) in dezelfde klasse (A3, A4 of A5), zullen voor dit eerste deel van de bijkomende evaluatie slechts eenmaal per rol en per klasse worden uitgenodigd.

De conclusies van deze evaluatie zullen geldig zijn voor alle gepostuleerde betrekkingen waarvan de rol en de klasse identiek zijn en die in competitie werden gesteld op dezelfde datum. - tijdens het tweede deel worden onder meer de motivatie van de kandidaat evenals zijn visie op de functie geëvalueerd door middel van open vragen. Bovendien controleert de jury, samengesteld uit deskundigen, in dit deel of de kandidaat beschikt over de nodige technische competenties om de functie uit te oefenen door hem te ondervragen over de verschillende in het profiel beschreven technische competenties. Elk van deze competenties wordt geëvalueerd door middel van vragen die alle dimensies ervan omvatten. Dit tweede deel telt voor 70%.

De kandidaten zullen voor dit tweede deel voor elk van de gepostuleerde functies uitgenodigd worden.

De deelname aan deze bijkomende evaluatie (twee delen) is verplicht voor de voor fase 3 overblijvende kandidaten.

Zij zullen hiervoor uitgenodigd worden via een mail verstuurd naar hun professionele mailbox of naar het door hen in hun kandidatuur opgegeven e-mailadres.

Om te slagen dienen de kandidaten ten minste 60% op het totaal van de twee delen te behalen.

De evaluatie van het algemeen functioneren kan op meerdere data worden georganiseerd.

De kandidaten, die op de vastgestelde dag, niet deelnemen aan deel 1 of deel 2 van deze bijkomende evaluatie, zullen worden uitgesloten van het vervolg van de procedure, wat ook de reden van hun afwezigheid moge zijn.

Fase 3 is eliminerend.

De kandidaten die slagen voor de evaluatie van het algemeen functioneren worden gerangschikt op basis van de punten die zij op deze evaluatie behaalden.

De kandidaten die over dezelfde verdiensten beschikken (gelijkheid van punten), worden als volgt gerangschikt : 1° de ambtenaar met de grootste klasseanciënniteit 2° bij gelijke klasseanciënniteit, de ambtenaar met de grootste dienstanciënniteit 3° bij gelijke dienstanciënniteit, de oudste ambtenaar. Onverminderd de elementen vervat in het persoonlijk dossier van de kandidaten, worden de benoemingsvoorstellen opgesteld op grond van de hierboven bedoelde rangschikking.

De Voorzitter van het Directiecomité, H. D'HONDT

FOD FINANCIEN

Bijlage 1

Stafdienst

bij de dienstorder

Personeel & Organisatie

nr. 2 van 25-04-16


KANDIDATUUR A4 - Adviseur-generaal (zie bijlage 2)

ADMINISTRATIE . . . . .

Huidige titel : . . . . .

NAAM (in hoofdletters) . . . . .

Huidige dienst tewerkstelling : . . . . .

Voornamen (voluit schrijven) . . . . .


. . . . .

Kader voorbehouden aan de administratie


Geboren op . . . . .

Stamnummer : . . . . .

Wonende te : . . . . .

Postnummer : . . . . .

Straat . . . . . nr. .....

E-mailadres (enkel in te vullen indien u tijdelijk geen toegang heeft tot uw professioneel e-mailadres) : . . . . .

Privé-correspondentieadres indien anders dan de woon plaats : . . . . .

. . . . .

. . . . .

Ik heb de eer te solliciteren naar een betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur-generaal : . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

JA - NEEN : Ik vraag een aanpassing van de selectieprocedure om reden van de hierna vermelde handicap : . . . . . . . . . . . . . . .

JA- NEEN (van toepassing op de betrekking(en) voor de buitendiensten te Brussel) : Geslaagd op de taaltesten (Selor). Indien ja, gelieve een kopie van het attest van welslagen toe te voegen.  Ik verklaar dat er geen situatie is van belangenconflict in de zin van artikel 12, § 2 van het statuut van het Rijkspersoneel.

JA - NEEN : Ik meen te voldoen aan de voorwaarden om vrijgesteld te worden voor de evaluatie van de generieke competenties vermeld onder "Evaluatie van de generieke competenties - vrijstelling - punt A" van het dienstorder.

JA - NEEN : Ik verzoek om de vrijstelling van de evaluatie van de generieke competenties voorzien onder "Evaluatie van de generieke competenties - vrijstelling - punt....." van het dienstorder en voeg hierbij de volgende verantwoordingsstukken : . . . . . . . . . . .

Datum :

Handtekening :


FOD FINANCIEN

Bijlage 2

Stafdienst

bij de dienstorder

Personeel & Organisatie

nr. 2 du 25-04-16


A. Centrale diensten 1) Adviseur-generaal (A4) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur-generaal Communicatie - Directeur (functieclassificatie DCO400) bij de Diensten de Voorzitter Rol van de functie : Leidinggevende Doel en context van de functie ? Directe ondersteuning bieden bij het beleid van de Voorzitter om het gewenste imago te ontwikkelen en de zichtbaarheid van de FOD Financiën en haar medewerkers te verhogen, evenals door de verworven expertise een coherente en dynamische communicatiestrategie uit te werken voor de volledige FOD Financiën. ? Creëren van een nieuwe communicatieaanpak waarin transparantie, wisselwerking en betrokkenheid tussen de medewerkers van de FOD Financiën centraal staan teneinde het tot stand brengen van een intern draagvlak om de missie, de strategische en operationele doelstellingen van de FOD Financiën te realiseren.

De Adviseur-generaal Communicatie - Directeur werkt onder de leiding van het diensthoofd Strategische Communicatie en Coördinatie.

Opdrachten en taken De Adviseur-generaal Communicatie - Directeur heeft, onder andere, volgende opdrachten en taken : ? vertalen van de strategische doelstellingen in operationele doelstellingen voor de verschillende communicatie-entiteiten binnen de organisatie om het communicatiebeleid consistent uit te voeren voor heel de organisatie (bijvoorbeeld omzetten van het beleidsplan van de directie in concrete actieplannen, bepalen van de prioriteiten, de projecten en opdrachten binnen de verschillende communicatiedomeinen, organiseren en coördineren van de activiteiten binnen de dienst, opvolgen van de resultaten van de verschillende diensten, projecten of opdrachten, sturen, motiveren, evalueren en ontwikkelen van de medewerkers); ? verzekeren van de coördinatie van alle communicatieactiviteiten van de FOD Financiën teneinde de strategische en operationele communicatieprojecten op elkaar af te stemmen in functie van de missie en van de strategische en operationele doelstellingen van de FOD Financiën (bijvoorbeeld oprichten, uitbouwen en positioneren van de communicatiestructuur, vertalen van de beleidslijnen naar de medewerkers, garant staan voor de coherentie, de goede werking en de opvolging van de beleidslijnen, opvolgen van de realisaties : evaluatie en bijsturing, uittekenen en implementeren van netwerken en overleg binnen en buiten de FOD Financiën); ? aanbieden van expertise en ondersteuning aan de voorzitter op het vlak van communicatiestrategieën en methodologieën teneinde het communicatiebeleid op een aantrekkelijke, dynamische, correcte en transparante wijze te ontwikkelen, evenals de missie en de strategische en operationele doelstellingen te vertalen en uit te dragen naar de externe en interne doelgroepen (bijvoorbeeld opstellen van een plan ter vertaling van de missie en de strategische en operationele doelstellingen van de FOD, uitbouwen van doelgroepgerichte middelen en kanalen die bijdragen tot de zichtbaarheid en het gewenste imago van de FOD Financiën, uitbouwen van de "PR" van de FOD Financiën, initiëren en toezien op de uitwerking van een waardenkader voor de FOD Financiën, faciliteren van overkoepelende contacten en overleg, voorstellen van projecten en/of nieuwe initiatieven); ? vertalen van het communicatiebeleid naar de stafdienst communicatie en deze opvolgen teneinde een perfecte afstemming te realiseren tussen het communicatieplan van de FOD Financiën, het managementplan van de voorzitter en de managementplannen van de Administrateur-generaals en stafdirecteurs (bijvoorbeeld evalueren en bijsturen van de activiteiten van de Stafdienst Communicatie, die verantwoordelijk is voor het aligneren en coördineren van de communicatieacties, het realiseren van communicatieproducten, het stimuleren van operationele communicatie en het delen van kennis, vertalen van het beleid van het directiecomité naar operationele communicatieacties, signaleren van aandachtspunten aan de Stafdienst Communicatie, garant staan voor de kwaliteit van het communicatiebeleid en de acties, coachen en permanent overleggen met de verantwoordelijken van de operationele communicatie, de afstemming verzekeren van het communicatiebeleid en de operationele communicatie, bepalen van de prioriteiten voor de te ondernemen communicatieacties); ? contact opnemen in zijn/haar naam en voor zijn/haar rekening met diverse personen en ministeriële kabinetten en hem/haar zowel intern als extern vertegenwoordigen teneinde hem/haar te ondersteunen bij het positioneren en het creëren van het gewenste imago voor de FOD Financiën, en een efficiënte communicatie i.v.m. de strategieën en de missie van de FOD Financiën te verzekeren (bijvoorbeeld handelen als interface tussen de voorzitter en diverse interne en externe gesprekspartners, vertegenwoordigen van de voorzitter in het federaal netwerk van communicatoren, voorbereiden van studiemiddagen ter verduidelijking en aantonen van opportuniteiten in functie van de missie van de FOD Financiën, ontvangen van externe bezoekers in naam van de voorzitter); ? opvolgen van de recente ontwikkelingen op het vlak van communicatietechnieken en van de interne ontwikkelingen binnen de FOD Financiën teneinde te zorgen voor een geactualiseerde communicatiestroom en zo een doeltreffende communicatiedienst te garanderen (bijvoorbeeld opleidingen en seminaries bijwonen, op de hoogte blijven van de externe en interne ontwikkelingen binnen de FOD Financiën via brochures, internet en intranet, deelnemen aan interdepartementale vergaderingen om ervaringen uit te wisselen, opvolgen van de vakliteratuur).

Vereisten van de functie Als Adviseur-generaal Communicatie - Directeur beschik je over onderstaande competenties en bekwaamheden : - op het vlak van de generieke kerncompetenties : ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden. - op het vlak van de specifieke bekwaamheden voor de rol van leidinggevende : ? analyseren, informatie integreren en vernieuwend denken door innovatieve en creatieve ideeën aan te brengen; ? proactief stellen van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; ? begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); ? impact hebben, onderhandelen om tot een win-win situatie te komen en een publiek te overtuigen; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling. - op het vlak van de technische competenties : ? een geavanceerde kennis hebben van : - de evolutie van de communicatie- en informatiekanalen, - communicatie- en informatietechnieken, - de strategie van de FOD Financiën en de strategische doelstellingen van het geïntegreerd managementplan, - de structuur, de competenties en de werking van de FOD Financiën. 2) Adviseur-generaal (A4) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur-generaal - Woordvoerder (functieclassificatie DSA803) bij de Diensten van de Voorzitter Rol van de functie : Expert Doel en context van de functie ? Opnemen van het woordvoerderschap voor de externe relaties van de FOD Financiën en het enig in- en uitgangspunt zijn voor de pers, om de missie en de strategische en operationele doelstellingen van de FOD Financiën optimaal extern te vertalen, opportuniteiten op te sporen voor de FOD Financiën en een efficiënte crisiscommunicatie te verzekeren om te komen tot een coherente, geïntegreerde en transparante verspreiding van FOD-gerelateerde gegevens naar externe partners. ? Deelnemen aan het beslissingsproces inzake communicatie bij de beleidsuitwerking, opmaken van analyses en advies geven op een zelfstandige, multidisciplinaire en proactieve basis teneinde de beleidsverantwoordelijken van de FOD Financiën toe te laten de impact van de communicatie (waaronder persberichten) correct te evalueren en een keuze te maken uit de beleidsalternatieven. ? Deelnemen aan werkgroepen met andere FOD's en instellingen teneinde zich kenbaar te maken bij de media en het standpunt van de FOD Financiën mee te delen en te verdedigen.

De Adviseur-generaal - Woordvoerder werkt onder de leiding van het diensthoofd Strategische Communicatie en Coördinatie en de voorzitter van het Directiecomité.

Opdrachten en taken De Adviseur-generaal - Woordvoerder heeft, onder andere, de volgende opdrachten en taken : ? de schakel vormen tussen de FOD Financiën en de media teneinde te antwoorden op de vragen van de media (bijvoorbeeld het bepalen van de inhoud van de boodschap samen met de ministers, de beleidscellen, de voorzitter van het directiecomité en de diensten betreffende de administratie, het uitwerken van een reactieve of proactieve communicatiestrategie met dezelfde sprekers, antwoorden op de vragen van de journalisten (schriftelijk, per mail, telefoon, ...), beschikbaar zijn en geregeld permanentie houden (weekend en feestdagen) om op ieder moment te antwoorden op vragen van de media); ? als referentiepersoon, adviseren, ontwerpen, voorstellen, overleggen, formuleren van aanbevelingen met betrekking tot de externe communicatie (bijvoorbeeld persberichten) om een coherente en professionele communicatie over de FOD Financiën met de pers en de media te verzekeren; ? opstellen van de inhoud van perscommuniqués over de activiteiten van de FOD Financiën, het bestuderen en becommentariëren van het dagelijkse persoverzicht van de nationale en internationale pers, het overdragen van de perscommuniqués naar de media; ? analyseren van de ontvangen informatie alsook van de aanvragen van de verschillende diensten om de meest efficiënte communicatieacties naar voren te brengen; ? herlezen en valideren van de contacten met de media en de opgestelde perscommuniqués en bepalen van de meest geschikte communicatiekanalen om de communicatie te verspreiden; ? vertegenwoordigen van de FOD Financiën om het standpunt van de FOD Financiën mee te delen, te verdedigen en te onderhandelen.

Vereisten van de functie Als Adviseur-generaal - Woordvoerder beschik je over onderstaande competenties en bekwaamheden : - op het vlak van de generieke kerncompetenties : ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden. - op het vlak van de specifieke bekwaamheden voor de rol van expert : ? analyseren, informatie integreren en vernieuwend denken door innovatieve en creatieve ideeën aan te brengen; ? nemen van beslissingen op basis van (on)volledige informatie en doelgericht acties ondernemen om de beslissingen uit te voeren; ? anderen begeleiden, een voorbeeldfunctie uitoefenen en hen ondersteunen in hun dagelijks functioneren; ? impact hebben, onderhandelen om tot een win-win situatie te komen en een publiek te overtuigen; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling. - op het vlak van de technische competenties : ? een geavanceerde kennis hebben van : - de structuur, de competenties en de werking van de FOD Financiën, - het Belgische medialandschap en omgang met de media (mediatraining), - de evolutie van de communicatie- en informatiekanalen, - beleidsoriëntaties en de regeringsprioriteiten, alsook van die van de minister van de FOD Financiën (de Belgische institutionele context). 3) Adviseur-generaal (A4) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur-generaal Wetgeving (functieclassificatie IJU067) bij de Diensten van de Algemene Administratie van de Thesaurie (Administratie Financiering van de Staat en financiële markten) Rol van de functie : Leidinggevende Doel en context van de functie ? Aansturen van een team juristen teneinde de andere diensten van de organisatie te ondersteunen via nauwkeurig juridisch advies te behandelen in één of alle rechtsdomeinen; ? Formuleren van wetsvoorstellen om de opvolging te verzekeren en ondersteunen van de uitwerking of aanpassing van meestal complexe of delicate wetgevende normatieve teksten in alle fasen van het redactieproces (voorbereiding, opmaak van wetsvoorstellen en regels, opvolging van de goedkeuring) om de samenhang en de conformiteit van de beleidsbeslissingen met het nationaal en internationaal geldend recht te verzekeren; ? Deelnemen aan onderhandelingen die internationale instrumenten of beleidsopties tot voorwerp hebben in meerdere domeinen van het recht of het behandelen van complexe individuele dossiers die een hoge graad van expertise en een ruime ervaring vereisen teneinde de ontwikkeling van optimale internationale normen of de keuze van de juiste beleidsopties te bevorderen of een deskundige behandeling van complexe individuele dossiers op hoog niveau mogelijk te maken; ? Waken als erkend deskundige van hoog niveau over een uniforme toepassing bij het geven van adviezen over individuele dossiers betreffende de -soms delicate- toepassing van de wetten die onder de bevoegdheid van zijn/haar dienst vallen en doet desgevallend voorstellen tot verbetering overeenkomstig de beleidsdoelstellingen vervat in het managementplan teneinde de instanties, organisaties en burgers relevant advies te geven over de toepassing van de behandelde rechtsmateries of, op grond van opgedane ervaring bij de toepassing van het recht, resultaatsgericht in te spelen op behoeften van de maatschappij of op individuele behoeften, rekening houdend met het algemeen belang.

De Adviseur-generaal wetgeving werkt onder de leiding van de Administrateur van de Administratie "Financiering van de Staat en de financiële markten".

Opdrachten en taken De Adviseur-generaal wetgeving heeft, onder andere, volgende opdrachten en taken : ? coördineren en opvolgen van de werkzaamheden van het team om de operationele doelstellingen te realiseren binnen de vooropgestelde termijnen (voor het overhandigen van conclusies) en kwaliteitsstandaarden (bijvoorbeeld bepalen van de prioriteiten en bepalen van de dossiers onder de juristen in functie van de competenties en de beschikbaarheid en in functie van de verwachtingen en de beschikbaarheid van andere betrokken actoren, opvolgen en bijsturen van de resultaten om de naleving van de termijnen en van de kwaliteit te waarborgen, bepalen van de doelstellingen en duidelijke richtlijnen geven aan de teamleden, ...); ? instaan voor de begeleiding en ontwikkeling van de medewerkers om hun prestaties op een hoger niveau te brengen; ? waarborgen van een hoge graad van expertise door richting te geven bij de opstelling of aanpassing van normatieve teksten in de verschillende rechtsdomeinen van zijn/haar dienst (bijvoorbeeld financieel, budgettair, administratief recht, handelsrecht,... ); ? beantwoorden van complexe algemene of specifieke vragen die een hoger niveau van ervaring vereisen komende van de opdrachtgever, particulieren, ondernemingen, openbare organisaties, diverse overheden (nationaal en internationaal) of parlementsleden betreffende de concrete toepassing van de normatieve teksten; ? deelnemen aan vergaderingen op hoog niveau met het kabinet en het management of andere hoge instanties waarin over de richtsnoeren en de concrete toepassing van de normatieve teksten op een hoog niveau van gedachten gewisseld wordt, zowel op nationaal als op internationaal vlak; ? proactief voorstellen doen (bijvoorbeeld verbetermogelijkheden voor bestaande teksten aan het management voorstellen, de hiaten in het rechtsdomein identificeren en opties vooruitschuiven, ...).

Vereisten van de functie Als Adviseur-generaal wetgeving beschik je over onderstaande competenties en bekwaamheden : - op het vlak van de generieke kerncompetenties : ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden. - op het vlak van de specifieke bekwaamheden voor de rol van leidinggevende : ? analyseren, informatie integreren en vernieuwend denken door innovatieve en creatieve ideeën aan te brengen; ? proactief stellen van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; ? begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); ? impact hebben, onderhandelen om tot een win-win situatie te komen en een publiek te overtuigen; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling. - op het vlak van de technische competenties : ? een geavanceerde kennis hebben van : - wetgevingstechnieken, - de financiële markten en de nationale en internationale wetgeving en reglementering terzake, - de financiering van de federale Staat, meer bepaald van de producten van de federale schuld, hun primaire en secundaire markten en hun juridisch kader alsook de gebruikelijke contracten inzake risicobeheer.

Troeven ? Geavanceerde kennis van het Engels, zowel mondeling en schriftelijk. ? Kennis van het Frans. 4) Adviseur-generaal (A4) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur-generaal - Afdelingshoofd - Applicatiebeheer (functieclassificatie : IIC025) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit (dienst Operationele Expertise en Ondersteuning) Rol van de functie : Leidinggevende Doel en context van de functie Binnen de Algemene Administratie van de Fiscaliteit voert de Adviseur-generaal - Afdelingshoofd - Applicatiebeheer de volgende taken uit : ? de algemene leiding, de coördinatie, de controle en de evaluatie van de werkzaamheden van de diverse afdelingen op het vlak van het operationele beheer, het onderhoud en de evolutie van de IT toepassingen; ? geven van advies, ondersteuning en informatie aan het diensthoofd van de dienst ABA (Applicatiebeheer en Business Analyse) teneinde een conceptuele, strategische of operationele bijdrage te leveren aan het behalen van de doelstellingen van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit met betrekking tot de IT toepassingen; ? de diverse afdelingen aansturen met het oog op de realisatie van de operationele, strategische en organisatorische doelstellingen eigen aan de dienst; ? optreden als acteur teneinde de noden met betrekking tot de verdere evolutie van de IT toepassingen van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit te laten aanvaarden door interne en externe partners.

Opdrachten en taken De Adviseur-generaal - Afdelingshoofd - Applicatiebeheer heeft, onder andere, volgende opdrachten en taken : ? coördineren van de dagelijkse werkzaamheden van de afdeling en het nemen van initiatieven en maatregelen om de dienstverlening op voortdurende wijze te garanderen en te verbeteren; ? bijdragen aan het opstellen van het strategische en operationeel plan van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit, opvolgen van de acties die dienen om dit plan te verwezenlijken, evenals de nodige bijsturing organiseren; ? superviseren van de realisatie van de moderniseringsprojecten van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit met betrekking tot de IT toepassingen; ? opvolgen van de evoluties in het vakgebied teneinde optimaal in te spelen op nieuwe mogelijkheden, rekening houdend met de wensen van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit; ? aansturen, begeleiden en opvolgen van de diverse teamchefs van de afdeling, hen motiveren en hen stimuleren bij de ontwikkeling van hun competenties; ? ervoor zorgen dat de opgebouwde kennis en gegevens op een toegankelijke manier gestructureerd worden en gedeeld worden binnen de dienst ABA; ? vertegenwoordigen van de FOD Financiën of de Belgische overheid in federale, interfederale, internationale en supranationale werkgroepen en vergaderingen; ? opvolgen van de beheercyclus en de evaluatiecyclus.

Vereisten van de functie De Adviseur-generaal - Afdelingshoofd - Applicatiebeheer bezit de onderstaande competenties en bekwaamheden : - op het vlak van de generieke kerncompetenties : ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden. - op het vlak van de specifieke bekwaamheden voor de rol van leidinggevende : ? analyseren, informatie integreren, vernieuwend denken door innovatieve en creatieve ideeën aan te brengen; ? proactief stellen van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; ? begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); ? impact hebben, onderhandelen om tot een "win-win" situatie te komen en een publiek te overtuigen; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling. - op het vlak van de technische competenties : ? een geavanceerde kennis hebben van : - de methoden en technieken inzake business- en functionele analyse in het kader van de implementatie van IT toepassingen, - de life-cycles van IT-producten, - softwareontwikkelingsmethoden en -testen, - projectmanagement, - de ICT-standaarden, - het beheer en de structuur van Metadata, - de principes en wijzen van data-extractie en de, binnen de FOD Financiën gebruikte extractietools. ? een gebruikerskennis hebben van : - de bestaande toepassingen binnen de Algemene Administratie van de Fiscaliteit alsook de linken met of afhankelijkheden ten opzichte van toepassingen van andere administraties, - de wetgeving inzake publieke markten, - de budgettaire cyclus en het budgetbeheer, - de wet op het respect voor de persoonlijke levenssfeer, - de structuur en de inhoud van het DWH, de datamarts. ? een basiskennis hebben van : - de bestuursovereenkomst 2016-2018 van de FOD Financiën in het algemeen en meer van specifiek het bestuursplan 2016 van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit.

Troeven ? Een basiskennis hebben van : - de organisatiestructuur en de werking van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit, - de inkomstenbelastingen en de BTW, - de principes van de geschillen, - de fiscale procedure, - de taxatiewerkzaamheden en de procedures voor onderzoek, vastlegging van belastingen en de samenwerking met internationale, nationale en regionale entiteiten, - de principes van de evaluatiecyclus, - de verschillende gedragscodes in voege bij de FOD Financiën, - de uitwisseling van fiscale informatie en de strijd tegen fraude. 5) Adviseur-generaal (A4) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur-generaal - Afdelingshoofd "dienst BTW" (functieclassificatie : DEC205) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit (dienst Operationele Expertise en Ondersteuning) Rol van de functie : Leidinggevende Doel en context van de functie Binnen de technische dienst Operationele Expertise en Ondersteuning van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit, zal de Adviseur-generaal - Afdelingshoofd "dienst BTW" de doelstellingen en de prioriteiten bepalen van de afdeling, in overeenstemming met de strategie van de Adviseur-generaal, expert leidinggevende van de dienst BTW en de Adviseur-generaal - Afdelingshoofd van de dienst Operationele Expertise en Ondersteuning.Hij/Zij draagt de eindverantwoordelijkheid voor het behalen van de doelstellingen en leidt zijn/haar afdeling zodanig dat alle operationele doelstellingen op een efficiënte manier behaald worden.

De Adviseur-generaal - Afdelingshoofd werkt onder het gezag van de Adviseur-generaal - Expert leidinggevende van de dienst BTW. Opdrachten en taken De Adviseur-generaal - Afdelingshoofd, heeft onder andere, volgende opdrachten en taken : ? uitdenken, verder uitwerken en coachen van juridische en fiscale analyses; ? als referentiepersoon en organisator : creëren, ontwikkelen en actualiseren van de administratieve commentaren in ruime zin (administratieve doctrine) of zorgen voor duidelijke en precieze antwoorden op de gestelde vragen door derden zowel intern als extern; ? valideren van de meest complexe studies en dossiers en ervoor zorgen dat de kennis en de gegevens ter beschikking worden gesteld op een gestructureerde manier; ? functioneel en hiërarchisch leiden van de experten, hun begeleiden, hun motiveren en de ontwikkeling van hun competenties verzekeren; ? vertegenwoordigen van de FOD Financiën of de overheid in vergaderingen, met inbegrip van federale en internationale vergaderingen of werkgroepen; ? samen met de adviseur-generaal leidinggevende een publicatie-planning opstellen en de opvolging en de uitvoering ervan verzekeren; ? functioneren van de afdeling verbeteren door het aan brengen van innovatieve en creatieve ideeën; ? organiseren van de verdeling van taken of dossiers; ? bepalen van de verwerkingstijd en de opvolging verzekeren; ? er over waken dat de verwerkingstijd van dossiers gerespecteerd wordt en de nodige maatregelen nemen indien nodig; ? controle van de kwaliteit en de kwantiteit van het verrichte werk door de experts; ? organiseren en verzekeren van de opvolging van technische opleidingen voor nieuwe werknemers alsook de continue bijscholing van alle medewerkers van de afdeling; ? organiseren en ontwikkelen van teamwerk; ? organiseren en ontwikkelen van de kennisoverdracht binnen de afdeling en bijdragen aan deze overdracht binnen de dienst; ? waken over een correcte toepassing van de werkprocessen van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit, in het bijzonder de processen 38, 42 en 114, alsook de verdeling van de bevoegdheden tussen de verschillende diensten en de verschillende afdelingen.

Vereisten van de functie De Adviseur-generaal - Afdelingshoofd bezit de onderstaande competenties en bekwaamheden : - op het vlak van de generieke kerncompetenties : ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden. - op het vlak van de specifieke bekwaamheden voor de rol van leidinggevende : ? analyseren, informatie integreren en vernieuwend denken door innovatieve en creatieve ideeën aan te brengen; ? proactief stellen van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; ? begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); ? impact hebben, onderhandelen om tot een win-win situatie te komen en een publiek te overtuigen; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling. - op het vlak van de technische competenties : ? een geavanceerde kennis hebben van de BTW-reglementering en van met name de volgende kwesties : - BTW-plicht, - levering van goederen en diensten, - import/export en intracommunautaire handelingen, - maatstaf van heffing van belastbare handelingen, - tarieven, - vrijstellingen, - aftrek, - terugbetalingen; ? een basiskennis hebben van : - burgerlijk recht, - de bestuursovereenkomst 2016-2018 van de FOD Financiën in het algemeen en meer van specifiek het bestuursplan 2016 van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit, Troeven ? een basiskennis hebben van : - de structuur van de FOD Financiën in het algemeen en deze van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit in het bijzonder, - de principes van de evaluatiecyclus, - de verschillende gedragsnormen die gelden binnen de FOD Financiën. ? kunnen werken in een meertalige omgeving. 6) Adviseur-generaal (A4) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur-generaal - Afdelingshoofd - Geschillen (functieclassificatie : IJU037) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit (dienst Operationele Expertise en Ondersteuning) Rol van de functie : Leidinggevende Doel en context van de functie Binnen de dienst Geschillen : ? de coherentie verzekeren van de juridische beslissingen in de fase van hoger beroep en bij het Hof van Cassatie (in hoger beroep gaan, cassatieberoep en beheer van principe dossiers, ...), beslissen over de opportuniteit om al dan niet in hoger beroep te gaan, opmaken van de memories in het geval van een prejudiciële vraag voor het grondwettelijk hof, zelf beheren van bepaalde type dossiers die verband houden met de vestiging van de belastingen of de BTW (schadevergoedingen, vordering tot tussenkomst en vrijwaring, terugvordering wegens onverschuldigde betaling, ...); ? de wettelijke bepalingen inzake administratieve procedures (bezwaar, ambtshalve ontheffing) en de juridische procedure (P42) van commentaar voorzien. Aan de minister antwoorden voorstellen op parlementaire vragen aangaande deze materies en op verzoek bijstand leveren in het kader van geschillen m.b.t inkomstenbelastingen, BTW en diverse taksen, beheerd door de buitendiensten; ? de algemene problemen met betrekking tot deze materies onderzoeken en de opvolging van de rechtspraak verzekeren (publicaties op Fisconetplus, instructies, circulaires, ...) en antwoorden op principevragen formuleren met betrekking tot geschillenmateries.

Hij/zij oordeelt over de opportuniteit om de staat te laten vertegenwoordigen door een departementsadvocaat, evalueert jaarlijks hun medewerking en draagt bij aan statistische rapporten met betrekking tot juridische geschillen; ? up to date houden van de geschillendatabase en deelnemen aan de business analyse m.b.t de aanpassingen van de verschillende toepassingen (workflow geschillen, WF Consult, My Minfin/ geschillen, ...).

De Adviseur-generaal - Afdelingshoofd staat onder het gezag van de Adviseur-generaal - Leidinggevende van de dienst Geschillen en ondersteunt hem bij de uitvoering van zijn opdrachten.

Opdrachten en taken De Adviseur generaal - Afdelingshoofd heeft, onder andere, volgende taken en opdrachten : ? nemen van de eindverantwoordelijkheid voor het bereiken van de doelstellingen, de afdeling operationeel leiden en prioriteiten stellen; ? begeleiden, plannen, verdelen en coördineren van het werk van de afdeling; ? kwalitatief en kwantitatief opvolgen van het werk van de afdeling; oriënteren, opvolgen en evalueren van de medewerkers; ? alle initiatieven en (interne en externe) contacten nemen die nodig zijn voor de goede werking van de dienst; ? respecteren en zorgen voor een correcte toepassing van de werkprocessen van de centrale diensten, vooral dan met name de processen; P110 : behandelen van geschillen, P42 : commentaar en P114 : administratieve ondersteuning; ? in dialoog gaan en tot een vruchtbare samenwerking komen met het diensthoofd, de medewerkers van de operationele diensten, de Administrateurs van de pijlers P, KMO en GO, de Administrateur-generaal van de Fiscaliteit alsook met de beleidscel van de minister van Financiën; ? de FOD Financiën of de overheid in vergaderingen vertegenwoordigen, met inbegrip van federale en internationale vergaderingen of werkgroepen.

Vereisten van de functie De Adviseur-generaal - Afdelingshoofd bezit de onderstaande competenties en bekwaamheden : - op het vlak van de generieke kerncompetenties : ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden. - op het vlak van de specifieke bekwaamheden voor de rol van leidinggevende : ? analyseren, informatie integreren en vernieuwend denken door innovatieve en creatieve ideeën aan te brengen; ? proactief stellen van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; ? begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); ? impact hebben, onderhandelen om tot een win-win situatie te komen en een publiek te overtuigen; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling. - op het vlak van de technische competenties : ? een geavanceerde kennis hebben van : - de fiscale wetgeving en problemen aangaande procedure met betrekking tot de administratieve beroepen en de gerechtelijke geschillen inzake inkomstenbelasting, met inkomstenbelastingen gelijkgestelde taksen en BTW alsook diverse taksen die onder de bevoegdheid vallen van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit, - het beheer van juridische geschillen in het kader van P110, en het uitvoeren van een jaarlijkse evaluatie van de departementsadvocaten, - de gerechtelijke procedure voor de hoven en rechtbanken, de bevoegdheidsregels en de procedure voor het Grondwettelijk Hof of het hof van Justitie, - burgerlijk recht, bestuursrecht en handelsrecht, - statistische gegevens aangaande de behandeling van geschillen met betrekking tot de inkomstenbelasting, de met inkomstenbelasting gelijkgestelde taksen, BTW en diverse taksen, - de structuur, de organisatie en de werking van de fiscale administraties en de interacties tussen de verschillende administraties;

Troeven ? een basiskennis hebben van : - van de bestuursovereenkomst 2016-2018 van de FOD Financiën in het algemeen en meer van specifiek het bestuursplan 2016 van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit, - de structuur van de FOD Financiën in het algemeen en deze van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit in het bijzonder, - de principes van de evaluatiecyclus, - de verschillende gedragsnormen die gelden binnen de FOD Financiën. ? een functionele kennis van het Frans is een pluspunt in een tweetalige dienst. ? kunnen werken in een meertalige omgeving. 7) Adviseur-generaal (A4) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur-generaal - Afdelingshoofd "dienst Internationale Betrekkingen" (functieclassificatie : DEC205) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit (dienst Operationele Expertise en Ondersteuning) Rol van de functie : Leidinggevende Doel en context van de functie Binnen de technische dienst Operationele Expertise en Ondersteuning van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit, zal de Adviseur-generaal - Afdelingshoofd "dienst Internationale Betrekkingen" de doelstellingen en de prioriteiten bepalen van de afdeling, in overeenstemming met de strategie van de Adviseur-generaal, Expert-leidinggevende van de dienst Internationale Betrekkingen en de Adviseur-generaal - Afdelingshoofd van de dienst Operationele Expertise en Ondersteuning.Hij/Zij draagt de eindverantwoordelijkheid voor het behalen van de doelstellingen en leidt zijn/haar afdeling zodanig dat alle operationele doelstellingen op een efficiënte manier behaald worden.

De Adviseur-generaal - Afdelingshoofd werkt onder het gezag van de Adviseur-generaal - Expert leidinggevende van de dienst Internationale Betrekkingen.

Opdrachten en taken De Adviseur-generaal - Afdelingshoofd heeft, onder andere, de volgende opdrachten en taken : ? uitdenken, verder uitwerken en coachen van juridische en fiscale analyses; ? creëren, ontwikkelen en actualiseren van de administratieve commentaren als referentiepersoon en organisator in ruime zin (administratieve doctrine) of zorgen voor duidelijke en precieze antwoorden op de gestelde vragen door derden zowel intern als extern; ? valideren van de meest complexe studies en dossiers en ervoor zorgen dat de kennis en de gegevens ter beschikking worden gesteld op een gestructureerde manier; ? functioneel en hiërarchisch leiden van de experten, hen begeleiden, hen motiveren en de ontwikkeling van hun competenties verzekeren; ? vertegenwoordigen van de FOD Financiën of de overheid in vergaderingen, met inbegrip van federale en internationale vergaderingen of werkgroepen; ? samen met de adviseur-generaal - leidinggevende een publicatie-planning opstellen en de opvolging en de uitvoering ervan verzekeren; ? verbeteren van het functioneren van de afdeling door het aanbrengen van innovatieve en creatieve ideeën; ? organiseren van de verdeling van taken of dossiers; ? bepalen van de verwerkingstijd en de opvolging verzekeren; ? er over waken dat de verwerkingstijd van dossiers gerespecteerd wordt en de nodige maatregelen nemen indien nodig; ? controle van de kwaliteit en de kwantiteit van het verrichte werk door de experts; ? organiseren en verzekeren van de opvolging van technische opleidingen voor nieuwe werknemers alsook de continue bijscholing van alle medewerkers van de afdeling; ? organiseren en ontwikkelen van teamwerk; ? organiseren en ontwikkelen van de kennisoverdracht binnen de afdeling en bijdragen aan deze overdracht binnen de dienst; ? waken over een correcte toepassing van de werkprocessen van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit, in het bijzonder de processen 38, 42 en 114, alsook de verdeling van de bevoegdheden tussen de verschillende diensten en de verschillende afdelingen.

Vereisten van de functie De Adviseur-generaal - Afdelingshoofd bezit de onderstaande competenties en bekwaamheden : - op het vlak van de generieke kerncompetenties : ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden. - op het vlak van de specifieke bekwaamheden voor de rol van leidinggevende : ? analyseren, informatie integreren en vernieuwend denken door innovatieve en creatieve ideeën aan te brengen; ? proactief stellen van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; ? begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); ? impact hebben, onderhandelen om tot een win-win situatie te komen en een publiek te overtuigen; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling. - op het vlak van de technische competenties : ? een geavanceerde kennis hebben van : - internationale fiscaliteit : - overeenkomsten tot het vermijden van dubbele belasting, - crichtlijnen en verordeningen aangaande internationale samenwerking, - andere middelen m.b.t internationale fiscaliteit, - diplomatieke of internationale uitzonderingen met betrekking tot BTW en inkomstenbelastingen, - de inkomstenbelastingen, - de BTW. ? een basiskennis hebben van : - Europees recht, - internationaal fiscaal recht.

Troeven ? een basiskennis hebben van : - de bestuursovereenkomst 2016-2018 van de FOD Financiën in het algemeen en meer van specifiek het bestuursplan 2016 van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit, - de structuur van de FOD Financiën in het algemeen en deze van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit in het bijzonder, - de principes van de evaluatiecyclus, - de verschillende gedragsnormen die gelden binnen de FOD Financiën. ? kunnen werken in een meertalige omgeving. 8) Adviseur-generaal (A4) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur-generaal - Afdelingshoofd "dienst Personenbelasting" (functieclassificatie : DEC205) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit (dienst Operationele Expertise en Ondersteuning) Rol van de functie : Leidinggevende Doel en context van de functie Binnen de technische dienst Operationele Expertise en Ondersteuning van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit, zal de Adviseur-generaal - Afdelingshoofd "dienst Personenbelasting" de doelstellingen en de prioriteiten bepalen van de afdeling, in overeenstemming met de strategie van de Adviseur-generaal - Expert leidinggevende van de dienst Personenbelasting en de Adviseur-generaal - Afdelingshoofd van de dienst Operationele Expertise en Ondersteuning.Hij/Zij draagt de eindverantwoordelijkheid voor het behalen van de doelstellingen en leidt zijn/haar afdeling zodanig dat alle operationele doelstellingen op een efficiënte manier behaald worden.

De Adviseur-generaal - Afdelingshoofd werkt onder het gezag van de Adviseur-generaal - Expert leidinggevende van de dienst Personenbelasting.

Opdrachten en taken De Adviseur-generaal - Afdelingshoofd heeft, onder andere, de volgende opdrachten en taken : ? uitdenken, verder uitwerken en coachen van juridische en fiscale analyses; ? creëren, ontwikkelen en actualiseren van de administratieve commentaren als referentiepersoon en organisator in ruime zin (administratieve doctrine) of zorgen voor duidelijke en precieze antwoorden op de gestelde vragen door derden zowel intern als extern; ? valideren van de meest complexe studies en dossiers en ervoor zorgen dat de kennis en de gegevens ter beschikking worden gesteld op een gestructureerde manier; ? functioneel en hiërarchisch leiden van de experten, hen begeleiden, hen motiveren en de ontwikkeling van hun competenties verzekeren; ? vertegenwoordigen van de FOD Financiën of de overheid in vergaderingen, met inbegrip van federale en internationale vergaderingen of werkgroepen; ? samen met de adviseur-generaal leidinggevende een publicatie-planning opstellen en de opvolging en de uitvoering ervan verzekeren; ? verbeteren van het functioneren van de afdeling door het aanbrengen van innovatieve en creatieve ideeën; ? organiseren van de verdeling van taken of dossiers; ? bepalen van de verwerkingstijd en de opvolging verzekeren; ? er over waken dat de verwerkingstijd van dossiers gerespecteerd wordt en de nodige maatregelen nemen indien nodig; ? controle van de kwaliteit en de kwantiteit van het verrichte werk door de experts; ? organiseren en verzekeren van de opvolging van technische opleidingen voor nieuwe werknemers alsook de continue bijscholing van alle medewerkers van de afdeling; ? organiseren en ontwikkelen van teamwerk; ? organiseren en ontwikkelen van de kennisoverdracht binnen de afdeling en bijdragen aan deze overdracht binnen de dienst; ? waken over een correcte toepassing van de werkprocessen van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit, in het bijzonder de processen 38, 42 en 114, alsook de verdeling van de bevoegdheden tussen de verschillende diensten en de verschillende afdelingen.

Vereisten van de functie De Adviseur-generaal - Afdelingshoofd bezit de onderstaande competenties en bekwaamheden : - op het vlak van de generieke kerncompetenties : ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden. - op het vlak van de specifieke bekwaamheden voor de rol van leidinggevende : ? analyseren, informatie integreren en vernieuwend denken door innovatieve en creatieve ideeën aan te brengen; ? proactief stellen van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; ? begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); ? impact hebben, onderhandelen om tot een win-win situatie te komen en een publiek te overtuigen; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling. - op het vlak van de technische competenties : ? een geavanceerde kennis hebben van de reglementering inzake : - personenbelasting (met uitzondering van de roerende inkomsten en diverse inkomsten van roerende aard), - belasting niet-inwoners natuurlijke personen, - bedrijfsvoorheffing. ? een basiskennis hebben van : - bijzondere wetten met betrekking tot de staatshervorming en de financieringswet voor wat betreft de gevolgen hiervan voor de PB, - relevante internationale aspecten aangaande de personenbelasting, (met uitzondering van roerende inkomsten en diverse inkomsten van roerende aard), belasting niet-inwoners natuurlijke personen en bedrijfsvoorheffing, - het Belgisch institutioneel kader op fiscaal relevant gebied, - sociaal recht en arbeidsrecht, - burgerlijk wetboek.

Troeven ? een basiskennis hebben van : - de bestuursovereenkomst 2016-2018 van de FOD Financiën in het algemeen en meer van specifiek het bestuursplan 2016 van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit, - de structuur van de FOD Financiën in het algemeen en deze van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit in het bijzonder, - de principes van de evaluatiecyclus, - de verschillende gedragsnormen die gelden binnen de FOD Financiën. ? kunnen werken in een meertalige omgeving. 9) Adviseur-generaal (A4) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur-generaal - Afdelingshoofd "dienst Vennootschapsbelasting" (functieclassificatie : DEC205) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit (dienst Operationele Expertise en Ondersteuning) Rol van de functie : Leidinggevende Doel en context van de functie Binnen de technische dienst Operationele Expertise en Ondersteuning van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit, zal de Adviseur-generaal - Afdelingshoofd "dienst Vennootschapsbelasting" de doelstellingen en de prioriteiten bepalen van de afdeling, in overeenstemming met de strategie van de Adviseur-generaal expert - leidinggevende van de dienst Vennootschapsbelasting en de Adviseur-generaal - Afdelingshoofd van de dienst Operationele Expertise en Ondersteuning.Hij/Zij draagt de eindverantwoordelijkheid voor het behalen van de doelstellingen en leidt zijn/haar afdeling zodanig dat alle operationele doelstellingen op een efficiënte manier behaald worden.

De Adviseur-generaal - Afdelingshoofd werkt onder het gezag van de Adviseur-generaal expert-leidinggevende van de dienst Vennootschapsbelasting.

Opdrachten en taken De Adviseur-generaal - Afdelingshoofd, heeft onder andere, de volgende opdrachten en taken : ? uitdenken, verder uitwerken en coachen van juridische en fiscale analyses; ? creëren, ontwikkelen en actualiseren van de administratieve commentaren als referentiepersoon en organisator in ruime zin (administratieve doctrine) of zorgen voor duidelijke en precieze antwoorden op de gestelde vragen door derden zowel intern als extern; ? valideren van de meest complexe studies en dossiers en ervoor zorgen dat de kennis en de gegevens ter beschikking worden gesteld op een gestructureerde manier; ? functioneel en hiërarchisch leiden van de experten, hen begeleiden, hen motiveren en de ontwikkeling van hun competenties verzekeren; ? vertegenwoordigen van de FOD Financiën of de overheid in vergaderingen, met inbegrip van federale en internationale vergaderingen of werkgroepen; ? samen met de adviseur-generaal leidinggevende een publicatie-planning opstellen en de opvolging en de uitvoering ervan verzekeren; ? verbeteren van het functioneren van de afdeling door het aanbrengen van innovatieve en creatieve ideeën; ? organiseren van de verdeling van taken of dossiers; ? bepalen van de verwerkingstijd en de opvolging verzekeren; ? er over waken dat de verwerkingstijd van dossiers gerespecteerd wordt en de nodige maatregelen nemen indien nodig; ? controle van de kwaliteit en de kwantiteit van het verrichte werk door de experts; ? organiseren en verzekeren van de opvolging van technische opleidingen voor nieuwe werknemers alsook de continue bijscholing van alle medewerkers van de afdeling; ? organiseren en ontwikkelen van teamwerk; ? organiseren en ontwikkelen van de kennisoverdracht binnen de afdeling en bijdragen aan deze overdracht binnen de dienst; ? waken over een correcte toepassing van de werkprocessen van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit, in het bijzonder de processen 38, 42 en 114, alsook de verdeling van de bevoegdheden tussen de verschillende diensten en de verschillende afdelingen.

Vereisten van de functie De Adviseur-generaal - Afdelingshoofd bezit de onderstaande competenties en bekwaamheden : - op het vlak van de generieke kerncompetenties : ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden. - op het vlak van de specifieke bekwaamheden voor de rol van leidinggevende : ? analyseren, informatie integreren en vernieuwend denken door innovatieve en creatieve ideeën aan te brengen; ? proactief stellen van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; ? begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); ? impact hebben, onderhandelen om tot een win-win situatie te komen en een publiek te overtuigen; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling. - op het vlak van de technische competenties : ? een geavanceerde kennis hebben van de reglementering inzake : - vennootschapsbelasting, - roerende voorheffing, - roerende inkomsten, - rechtspersonenbelasting, - belasting niet-inwoners vennootschappen en rechtspersonen, - diverse taksen. ? een basiskennis hebben van : - vennootschapsrecht, - boekhouding, - financieel recht.

Troeven ? een basiskennis hebben van : - de bestuursovereenkomst 2016-2018 van de FOD Financiën in het algemeen en meer van specifiek het bestuursplan 2016 van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit, - de structuur van de FOD Financiën in het algemeen en deze van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit in het bijzonder, - de principes van de evaluatiecyclus, - de verschillende gedragsnormen die gelden binnen de FOD Financiën. ? kunnen werken in een meertalige omgeving. 10) Adviseur-generaal : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur-generaal - Dienstchef van de dienst "Taxatieprocedure en Verplichtingen" (functieclassificatie : DEC205) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit (dienst Operationele Expertise en Ondersteuning). Rol van de functie : Leidinggevende Doel en context van de functie ? Het hiërarchisch en functioneel leiding geven aan de experten van zijn/haar dienst en het ontwikkelen van een informeel netwerk van informanten en correspondenten binnen en buiten de federale administratie. ? Uitdenken, verder uitwerken, op punt stellen en coachen van fiscaal juridische analyses (onafhankelijke, multidisciplinaire, proactieve) gesteund op de theorie, de praktijk, op strategische adviezen en de steeds nieuwe ontwikkelingen inzake het vestigen van de belasting, de procedure, de taxatieprocedure en de verplichtingen van de belastingplichtigen en de BTW-plichtige desgevallend in een complexe of zeer specifieke materie en/of omgeving; evenals het ondersteunen van het beslissingsproces bij het uitwerken van de fiscale strategie. ? Optreden als ultiem referentiepersoon inzake fiscaal recht binnen het domein van het vestigen van de belasting, de procedure, de taxatieprocedure en de verplichtingen van de belastingplichtigen en de BTW-plichtige, creëren en/of actualiseren van de administratieve commentaren (in de ruimste betekenis) in functie van de evolutie van de reglementering, van de wetgeving, van de rechtspraak, van de rechtsleer.

De Adviseur-generaal - Dienstchef van de dienst valt onder de bevoegdheid van de Adviseur-generaal Operationele Expertise en Ondersteuning en geeft leiding aan verschillende teamchefs van de dienst Taxatieprocedure & Verplichtingen.

Opdrachten en taken : De Adviseur-generaal - Dienstchef van de dienst heeft, onder andere, de volgende opdrachten en taken : ? beleidsalternatieven formuleren ten behoeve van de minister van Financiën, de voorzitter van de FOD Financiën, diverse Hoge Adviescomités; ? bedenken en analyseren van kwalitatieve en kwantitatieve informatie, het oplossen van juridische vraagstukken inzake fiscale materies en het ontwikkelen van commentaren voor deze administratieve vraagstukken; ? toepassen van theoretische en praktische inzichten in specifieke kennisgebieden (fiscaliteit, fiscaal recht, andere rechtsgebieden zoals burgerlijk, commercieel, boekhoudkundig, economisch, sociaal en grondwettelijk administratief recht, ...) op analyses en beleidsadviezen binnen een multidisciplinaire aanpak en het bereiken van een kennisniveau van topexpert (autoriteit) binnen zijn/haar specifiek domein van de fiscaliteit; ? ervoor zorgen dat de vergaarde kennis en gegevens op een toegankelijke manier gestructureerd worden en het occasioneel geven van vorming en opleiding in specifieke kennisdomeinen die tot de bevoegdheid van de dienst behoren aan ambtenaren binnen en buiten de dienst; ? vertegenwoordigen van de FOD Financiën of de Belgische overheid in federale, interfederale, internationale en supranationale werkgroepen en vergaderingen; ? begeleiden en aansturen van fiscaal experts, het motiveren van deze personen en het ontwikkelen van hun competenties; ? nalezen en valideren van de door zijn/haar medewerkers opgeleverde administratieve commentaren en erop toezien dat de kennis en de verzamelde gegevens op een toegankelijke manier gestructureerd zijn;

Vereisten van de functie De Adviseur-generaal - Dienstchef van de dienst bezit de onderstaande competenties en bekwaamheden : - op het vlak van de generieke kerncompetenties : ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden. - op het vlak van de specifieke bekwaamheden voor de rol van leidinggevende : ? analyseren, informatie integreren en vernieuwend denken door innovatieve en creatieve ideeën aan te brengen; ? proactief stellen van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; ? begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); ? impact hebben, onderhandelen om tot een win-win situatie te komen en een publiek te overtuigen; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling. - op het vlak van de technische competenties : ? en gebruikerskennis hebben van : - de fiscale reglementering inzake inkomstenbelasting voor wat betreft het vestigen van de belasting, de procedure, de taxatieprocedure en de verplichtingen van de belastingplichtigen en de BTW-plichtige, - BTW, - inkomstenbelasting. ? een basiskennis hebben van : - de algemene rechtsbeginselen in het bijzonder strafrecht en strafprocedures, - de bestuursovereenkomst 2016-2018 van de FOD Financiën in het algemeen en meer specifiek het bestuursplan 2016 van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit.

Troeven : ? een basiskennis hebben van : - de structuur van de FOD Financiën in het algemeen en deze van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit in het bijzonder, - de principes van de evaluatiecyclus, - de verschillende gedragsnormen die gelden binnen de FOD Financiën. ? kunnen werken in een meertalige omgeving. 11) Adviseur-generaal (A4) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur-generaal - Afdelingshoofd "dienst Taxatieprocedure en Verplichtingen" (functieclassificatie : DEC205) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit (dienst Operationele Expertise en Ondersteuning) Rol van de functie : Leidinggevende Doel en context van de functie Binnen de technische dienst Operationele Expertise en Ondersteuning van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit, zal de Adviseur-generaal - Afdelingshoofd "dienst Taxatieprocedure en Verplichtingen" de doelstellingen en de prioriteiten bepalen van de afdeling, in overeenstemming met de strategie van de adviseur-generaal, Dienstchef van de dienst Taxatieprocedure en verplichtingen en de adviseur-generaal - Afdelingshoofd van de dienst Operationele Expertise en Ondersteuning.Hij/Zij draagt de eindverantwoordelijkheid voor het behalen van de doelstellingen en leidt zijn/haar afdeling zodanig dat alle operationele doelstellingen op een efficiënte manier behaald worden.

De Adviseur-generaal - Afdelingshoofd werkt onder het gezag van de Adviseur-generaal - Dienstchef van de dienst Taxatieprocedure en Verplichtingen.

Opdrachten en taken De Adviseur-generaal - Afdelingshoofd, heeft onder andere, de volgende taken : ? uitdenken, verder uitwerken en coachen van juridisch en fiscale analyses; ? creëren, ontwikkelen en actualiseren van de administratieve commentaren als referentiepersoon en organisator in ruime zin (administratieve doctrine) of zorgen voor duidelijke en precieze antwoorden op de gestelde vragen door derden zowel intern als extern; ? valideren van de meest complexe studies en dossiers en ervoor zorgen dat de kennis en de gegevens ter beschikking worden gesteld op een gestructureerde manier; ? functioneel en hiërarchisch leiden van de experten, hen begeleiden, hen motiveren en de ontwikkeling van hun competenties verzekeren; ? vertegenwoordigen van de FOD Financiën of de overheid in vergaderingen, met inbegrip van federale en internationale vergaderingen of werkgroepen; ? samen met de adviseur-generaal leidinggevende een publicatie-planning opstellen en de opvolging en de uitvoering ervan verzekeren; ? verbeteren van het functioneren van de afdeling door het aanbrengen van innovatieve en creatieve ideeën; ? organiseren van de verdeling van taken of dossiers; ? bepalen van de verwerkingstijd en de opvolging verzekeren; ? er over waken dat de verwerkingstijd van dossiers gerespecteerd wordt en de nodige maatregelen nemen indien nodig; ? controle van de kwaliteit en de kwantiteit van het verrichte werk door de experts; ? organiseren en verzekeren van de opvolging van technische opleidingen voor nieuwe werknemers alsook de continue bijscholing van alle medewerkers van de afdeling; ? organiseren en ontwikkelen van teamwerk; ? organiseren en ontwikkelen van de kennisoverdracht binnen de afdeling en bijdragen aan deze overdracht binnen de dienst; ? waken over een correcte toepassing van de werkprocessen van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit, in het bijzonder de processen 38, 42 en 114, alsook de verdeling van de bevoegdheden tussen de verschillende diensten en de verschillende afdelingen.

Vereisten van de functie De Adviseur-generaal - Afdelingshoofd bezit de onderstaande competenties en bekwaamheden : - op het vlak van de generieke kerncompetenties : ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden. - op het vlak van de specifieke bekwaamheden voor de rol van leidinggevende : ? analyseren, informatie integreren en vernieuwend denken door innovatieve en creatieve ideeën aan te brengen; ? proactief stellen van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; ? begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); ? impact hebben, onderhandelen om tot een win-win situatie te komen en een publiek te overtuigen; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling. - op het vlak van de technische competenties : ? een gebruiker kennis hebben van : - de fiscale reglementering inzake inkomstenbelasting voor wat betreft het vestigen van de belasting, de procedure, de taxatieprocedure en de verplichtingen van de belastingplichtigen en de BTW-plichtige, - BTW, - Inkomstenbelasting. ? een basiskennis hebben van : - de algemene rechtsbeginselen in het bijzonder strafrecht en strafprocedures, - de bestuursovereenkomst 2016-2018 van de FOD Financiën in het algemeen en meer specifiek het bestuursplan 2016 van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit.

Troeven ? een basiskennis hebben van : - de structuur van de FOD Financiën in het algemeen en deze van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit in het bijzonder - de principes van de evaluatiecyclus - de verschillende gedragsnormen die gelden binnen de FOD Financiën ? kunnen werken in een meertalige omgeving. 12) Adviseur-generaal (A4) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur-generaal - Afdelingshoofd "dienst Tax Audit & Compliance Management (TACM) - afdeling Doelgroepenstrategie" (functieclassificatie : DFI158) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit (dienst Operationele Expertise en Ondersteuning) Rol van de functie : Leidinggevende Doel en context van de functie Binnen de dienst Operationele Expertise en Ondersteuning van de algemene Administratie van de Fiscaliteit, zal de Adviseur-generaal - Afdelingshoofd "dienst Tax Audit & Compliance Management (TACM) - afdeling Doelgroepenstrategie", de verantwoordelijkheid hebben over de teams coördinatie, expertise en controlemodellen.Hij/zij bepaalt de objectieven en prioriteiten van de afdeling, in overeenstemming met de strategie van de Adviseur-generaal - Dienstchef TACM, en de Adviseur-generaal - Dienstchef Operationele Expertise en Ondersteuning. Hij/zij leidt de afdeling op het operationele vlak en aanvaardt de verantwoordelijkheid voor het behalen van de objectieven op een efficiënte wijze.

Hij/zij werkt onder het gezag van de Adviseur-generaal - Dienstchef TACM. Opdrachten en taken De Adviseur-generaal - Afdelingshoofd "dienst Tax Audit & Compliance Management (TACM) - afdeling Doelgroepenstrategie" heeft, onder andere, de volgende opdrachten en taken : ? opstellen van het jaarplan TACM, in samenwerking met de Adviseur-generaal, dienstchef TACM; ? organiseren van : - het uitwerken van compliance bevorderende acties (Citizen Relationship Management (CRM)-acties), - het uitrollen van controleacties, - het beheren en verwerken van de input in het risicoregister teneinde een jaarplan op te stellen, - het uitwerken van voorstudies met betrekking tot mogelijke toekomstige acties, - opvolgen van de door de opsporingsdiensten uitgevoerde opsporingsopdrachten op vraag van TACM; ? organiseren en deelnemen aan communicatiesessies; ? opvolgen en verlenen van support voor gelanceerde acties; ? voorbereiden van voorstellen tot wijziging van wetten, besluiten, circulaires, reglementeringen, ...; ? deelnemen aan vergaderingen met interne en externe stakeholders; ? deelnemen aan diverse werk- en ondersteuningsgroepen in nationale en internationale context.

Vereisten van de functie De Adviseur-generaal - Afdelingshoofd bezit de onderstaande competenties en bekwaamheden : - op het vlak van de generieke kerncompetenties : ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden. - op het vlak van de specifieke bekwaamheden voor de rol van leidinggevende : ? analyseren, informatie integreren en vernieuwend denken door innovatieve en creatieve ideeën aan te brengen; ? proactief stellen van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; ? begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); ? impact hebben, onderhandelen om tot een win-win situatie te komen en een publiek te overtuigen; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling. - op het vlak van de technische competenties : ? een geavanceerde kennis hebben van : - het risicobeheer en de fraudeanalyse, meer bepaald de bekwaamheid om indicatoren ter identificatie van de risico's op te sporen en uit te werken, - CRM-technieken (Citizen Relationship Management), ? een gebruikerskennis hebben van : - directe belastingen en BTW, ? een basiskennis hebben van : - de andere belastingmateries waarvoor de Algemene Administratie van de Fiscaliteit verantwoordelijkheid draagt; - de bestuursovereenkomst 2016-2018 van de FOD Financiën in het algemeen en meer specifiek het bestuursplan 2016 van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit.

Troeven ? een basiskennis hebben van : - de structuur van de FOD Financiën in het algemeen en deze van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit in het bijzonder - de principes van de evaluatiecyclus - de verschillende gedragsnormen die gelden binnen de FOD Financiën ? kunnen werken in een meertalige omgeving.

B. Buitendiensten 1) Adviseur-generaal (A4) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur-generaal - Centrumdirecteur (functieclassificatie : DFI342) bij de buitendiensten (Namen) van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (Administratie Rechtszekerheid) Eentalig Franstalige betrekking - Namen (1 betrekking) 2) Adviseur-generaal (A4) : 2 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur-generaal - Organisatiedirecteur (functieclassificatie : DPO086) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Inning en Invordering Standplaatsen Tweetalige betrekking - Brussel (2 betrekkingen) Rol van de functie : Leidinggevende Doel en context van de functie De Organisatiedirecteur : ? bepaalt de operationele doelstellingen en de prioriteiten van de teams die onder zijn bevoegdheid vallen in overeenstemming met de missie en visie van het management plan van de Administrateur-generaal AAII, de Administrateur- proceseigenaar en de bestuursovereenkomsten. Vertalen van de strategische keuzes in operationele doelstellingen, deze concretiseren in meetbare doelstellingen en de realisatie ervan opvolgen; ? is verantwoordelijk voor de implementatie en de permanente evaluatie van de diverse processen van de AAII in zijn ambtsgebied dit in nauwe samenwerking en in het kader geschetst door de bevoegde mandaathouder Proceseigenaar; ? stuurt het personeel aan van de diverse Regionale invorderingscentra of diverse inningsteams dit teneinde de effectiviteit en de efficiënte ervan te verbeteren.

Opdrachten en taken De Organisatiedirecteur heeft, onder andere, de volgende opdrachten en taken : ? het motiveren, evalueren en aansturen van de verschillende teamchefs en de medewerkers van zijn ambtsgebied teneinde een optimale inzet te verkrijgen van iedereen en ervoor te zorgen dat de operationele en ontwikkelingsdoelstellingen zo goed mogelijk begrepen worden; ? in samenwerking met de teamchefs de acties bepalen die door de medewerkers van de teams gevoerd moeten worden om de vooropgestelde doelstellingen te behalen en hieromtrent duidelijke richtlijnen te geven; ? het opnemen van de acties in een jaarplan, in samenwerking met de teamchefs; de uitvoering ervan verdelen onder de teams; de uitvoeringsverantwoordelijkheden van de teamchefs verduidelijken en het geheel omzetten in duidelijke richtlijnen ten einde de goede en volledige uitvoering ervan te waarborgen; ? het geven van regelmatige en gerichte feedback over de activiteiten en resultaten van het ambtsgebied, vernieuwende voorstellen uitbrengen m.b.t. instrumenten voor analyse of informatiebeheer teneinde de Proceseigenaar de mogelijkheid te bieden om deze te evalueren en te integreren in de opvolging en supervisie van de beleidsdoelstellingen en de coördinatiedoelstellingen en/of om ze voor te stellen als strategische tendensen; ? instaan voor de kwalitatieve en kwantitatieve opvolging van het jaarlijks uitvoeringsplan, van de tussentijdse en eindresultaten van de teams om de uitvoering ervan te beoordelen en indien nodig op technisch en operationeel vlak bij te sturen; ? het stimuleren van bewustwording, aanvaarding, betrokkenheid en aanpassing ten opzichte van de implementatie van de diverse processen van de AAII en het systematisch evalueren van de effectiviteit en de efficiënte van die processen alsook het opvolgen en begeleiden van de interne controle op deze processen ten einde een correcte uitvoering van de diverse processen zoals deze vastgelegd zijn door de Proceseigenaar te garanderen en de evolutie van de AAII naar een "Procesgerichte" organisatie te stimuleren.

Vereisten van de functie De Organisatiedirecteur beschikt over onderstaande competenties en bekwaamheden : - op het vlak van de generieke kerncompetenties : ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden. - op het vlak van de specifieke bekwaamheden voor de rol van leidinggevende : ? analyseren, informatie integreren en vernieuwend denken door innovatieve en creatieve ideeën aan te brengen; ? proactief stellen van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; ? begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); ? impact hebben, onderhandelen om tot een win-win situatie te komen en een publiek te overtuigen; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling. - op het vlak van de technische competenties : ? een geavanceerde kennis van : - het Business proces management in functie van de implementatie en permanente verbetering van de werkprocessen van de Algemene Administratie van de Inning en Invordering (7, 8, 9 en 31 in het bijzonder), - de methodologieën/interne procedures van interne controle en prestatiemanagement, - de moderniseringsprojecten van de Algemene Administratie van de Inning en Invordering; ? een basiskennis van : - de reglementering/wetgeving inzake Inning en invordering van Directe Belastingen, BTW, Penale boetes en andere niet fiscale invordering en DAVO, Troeven - kennis van de organisatiestructuur en de werking van de Algemene Administratie van de Inning en de Invordering; - kennis van de informaticatoepassingen van invorderingsbeheer : Debiteurenbeheer, digilist, ICPC, STIRON, FIRST, 180 B AUT, ...).

^