Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit
gepubliceerd op 09 juli 2015

Stafdienst Personeel en Organisatie. - Incompetitiestelling in de klasse A4 - Adviseur-generaal bij de buitendiensten van de FOD Financiën I. ONDERWERP Bij toepassing van artikel 6bis van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het 1° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur-generaal douane en accijnzen - Gewe(...)

bron
federale overheidsdienst financien
numac
2015003258
pub.
09/07/2015
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN


Stafdienst Personeel en Organisatie. - Incompetitiestelling in de klasse A4 - Adviseur-generaal bij de buitendiensten van de FOD Financiën I. ONDERWERP Bij toepassing van artikel 6bis van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel worden de volgende betrekkingen waaraan de titel is verbonden van Adviseur-generaal (A4) in competitie gesteld: 1° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur-generaal douane en accijnzen - Gewestelijk directeur (functieclassificatie : DFI154) bij de buitendiensten (Hasselt) van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen;2° - 6 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur-generaal - Centrumdirecteur (functieclassificatie : DFI342) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (Administratie Rechtszekerheid);3° - 3 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur-generaal - Centrumdirecteur (functieclassificatie : DFI304) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (Administratie Opmetingen en Waarderingen);4° - 5 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur-generaal - Strijd tegen de fiscale fraude - Gewestelijk directeur of Afdelingshoofd (functieclassificatie : DSA802) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Bijzondere Belastinginspectie;5° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur-generaal Logistiek - Directeur (functieclassificatie : DLO903) bij de buitendiensten (Antwerpen) van de Stafdienst Logistiek. II. TOEPASSELIJKE REGLEMENTERING De toekenning van deze betrekkingen wordt geregeld door: - het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel; - het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel; - het koninklijk besluit van 19 juli 2013 tot vaststelling van het organiek reglement van de Federale Overheidsdienst Financiën en van de bijzondere bepalingen die van toepassing zijn op het statutair personeel; - het koninklijk besluit van 25 oktober 2013 betreffende de geldelijke loopbaan van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt; - de wetten inzake het gebruik van de talen in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966 en het koninklijk besluit van 8 maart 2001 tot vaststelling van de voorwaarden voor het uitreiken van de bewijzen omtrent de taalkennis voorgeschreven bij artikel 53 van de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken, samengevat op 18 juli 1966.

De benoemingen worden toegekend binnen de limieten van het personeelsplan.

III. BENOEMINGSVOORWAARDEN Mogen zich kandidaat stellen voor betrekkingen waaraan de titel is verbonden van Adviseur-generaal (A4): alle ambtenaren van de Federale Overheidsdienst Financiën die op de datum van de benoemingen bekleed zijn met de klasse A3, en menen te beantwoorden aan de in de functieprofielen gespecificeerde voorwaarden.

Evenwel zullen enkel de kandidaturen van de ambtenaren die voldaan zullen hebben aan de evaluaties waarvan sprake in de fasen 2 en 3 hiernavolgend, in aanmerking kunnen worden genomen in het kader van de huidige benoemingsprocedure.

IV. SOLLICITATIEPROCEDURE 1. Hoe naar een betrekking solliciteren? De ambtenaren die wensen te solliciteren, dienen gebruik te maken van het bijgevoegde formulier (bijlage 1). Teneinde de kandidaten in staat te stellen hun aanspraken beter te doen gelden, zijn de functieprofielen bijgevoegd (bijlage 2).

Per functieprofiel moet een afzonderlijke kandidatuur wordt opgesteld.

De kandidaat mag tussen de verschillende profielen en/of de verschillende betrekkingen met eenzelfde functieprofiel geen orde van voorkeur uitdrukken.

De behoorlijk ingevulde, gedateerde en gehandtekende kandidatu(u)r(en) moet(en), op straffe van nietigheid, ten laatste op 21 augustus 2015 (poststempel geldt als bewijs) worden ingediend bij een ter post aangetekend schrijven op volgend adres: Federale Overheidsdienst Financiën Ter attentie van de Directeur van de Stafdienst Personeel en Organisatie North Galaxy, B16 Koning Albert II-laan 33, bus 80 1030 Brussel Contact: 0257 257 60 (Informatiecentrum P&O) De kosten van de aangetekende zending zijn ten laste van de ambtenaren en het gebruik van een administratieve briefomslag is hierbij verboden.

Om alle betwistingen aangaande het exacte aantal stukken in eenzelfde omslag te vermijden, worden de kandidaten nadrukkelijk verzocht om deze stukken doorlopend te nummeren en wel zo dat deze nummering toelaat om het totale aantal stukken vast te stellen (`stuk 1 van ... ', `stuk 2 van ... ', enzovoort).

Een sollicitatie onder voorbehoud wordt niet in aanmerking genomen.

Er zal ontvangst worden gemeld van de kandidaturen. 2. Welke verschillende fasen volgen er na de sollicitatie? Na ontvangst door het Shared Service Center - Werving en Loopbaan, doorlopen de kandidaturen verschillende fasen, met name: Fase 1 - Onderzoek van de ontvankelijkheid van de kandidatuur Tijdens deze fase onderzoekt het Shared Service Center - Werving en Loopbaan de ontvankelijkheid van de kandidatuur.Indien de kandidatuur na afloop van dit onderzoek niet ontvankelijk blijkt te zijn, wordt ze verworpen. De kandidaat ontvangt een brief (verstuurd naar zijn woonplaats) die hem hiervan in kennis stelt en waarin hem de redenen van de verwerping worden meegedeeld.

De eerste fase is eliminerend.

De aandacht van de kandidaten wordt nadrukkelijk gevestigd op het feit dat in het kader van onderhavige dienstorder enkel kandidaturen ingediend met het oog op een bevordering in aanmerking worden genomen.

Tevens wordt hun aandacht erop gevestigd dat wanneer in de loop van de huidige procedure wordt vastgesteld dat een kandidaat het voorwerp heeft uitgemaakt van een bevordering in de klasse A4, dit automatisch tot gevolg heeft dat zijn kandidatuur wordt verworpen en dat hij wordt uitgesloten van het vervolg van de procedure.

Fase 2 - Evaluatie van de generieke competenties De kandidaten die na fase 1 overblijven, zullen worden uitgenodigd voor een evaluatie van de generieke competenties zoals die in het functieprofiel worden vereist.

De volgende basisprincipes zijn van toepassing voor deze evaluatie: - de evaluatie van de generieke competenties zal gebeuren op basis van de 5 kerncompetenties bepaald voor alle profielen (expert, leidinggevende of projectleider) en alle klassen (A3, A4 en A5), te weten: in team werken, servicegericht handelen, betrouwbaarheid tonen, zichzelf ontwikkelen en objectieven behalen; - het vereiste beheersingsniveau van deze kerncompetenties verhoogt naargelang de klasse hoger wordt (A5>A4>A3); - de meer specifieke generieke competenties verbonden aan het profiel worden getest in een andere fase van de procedure, te weten bij de evaluatie van het algemeen functioneren (zie hierna, fase 3); - de evaluatie van de generieke competenties gebeurt op basis van een geïnformatiseerde situationele beoordelingstest (Situational Judgement Test) en een test abstract redeneren; - de situationele beoordelingstest evalueert de bekwaamheden, de dimensies en de geschiktheden vereist voor de functie. Hij bestaat uit een simulatieoefening waarin de kandidaat verschillende realistische situaties moet inschatten. Deze weerspiegelen de kenmerken en de bekwaamheden vereist voor de functie. In deze test moeten de kandidaten aanduiden welke reactie het meest en/of het minst geschikt is; - de test abstract redeneren meet de capaciteit om uit een reeks abstracte gegevens regels af te leiden en deze op een nieuwe verzameling gegevens toe te passen.

De evaluatie van de generieke competenties kan op meerdere data worden georganiseerd.

De kandidaten ontvangen van SELOR een mail op hun e-mailadres van het werk waarbij zij uitgenodigd worden om zich via hun account "My Selor" in te schrijven voor de lopende selectieprocedure en voor de hiervoor vermelde evaluatie. Zij hebben de mogelijkheid om desgevallend voor één van de voorziene data te kiezen om deel te nemen aan deze evaluatie.

De ambtenaren die nog niet over een account "My Selor" zouden beschikken, moeten zich op voorhand registreren op de site www.selor.be.

De ambtenaren die tijdelijk geen toegang hebben tot hun mailbox op het werk worden verzocht om op hun kandidatuur een ander mailadres mee te delen dat zal worden gebruikt om hen uit te nodigen voor elke fase van de procedure.

De deelname aan de evaluatie van de generieke competenties is verplicht voor de voor fase 2 aanvaarde kandidaten die hiervan niet vrijgesteld zijn (zie hierna).

Om de procedure verder te mogen zetten, dienen de kandidaten minimum 60% voor deze twee testen te behalen. (De situationele beoordelingstest wordt geëvalueerd op 15 punten, de test abstract redeneren op 5 punten.) De evaluatie van de generieke competenties leidt tot een attest van welslagen of een vaststelling van mislukking.

De kandidaten die niet deelnemen aan de competentietest op de vastgelegde dag, worden geacht niet te hebben voldaan aan deze proef en zullen worden uitgesloten van het vervolg van de procedure, wat ook de reden van hun afwezigheid moge zijn.

Het resultaat van deze evaluatie zal op het einde van deze fase meegedeeld worden aan de kandidaten.

Fase 2 is eliminerend.

Evaluatie van de generieke competenties - Vrijstelling A - Vrijstelling ingevolge een eerder welslagen voor de evaluatie van de generieke competenties georganiseerd ter gelegenheid van een bevorderingsprocedure bij de FOD Financiën Algemeen principe De kandidaten die slagen voor de evaluatie van hun generieke competenties (minimum 60 %) in het kader van een interne bevorderingsprocedure voor een profiel van expert, leidinggevende of projectleider, bekomen een vrijstelling in het kader van een latere sollicitatie.

De vrijstelling geldt in de volgende gevallen: a) bij een kandidatuur voor een betrekking van dezelfde klasse, wat ook het profiel ervan weze (expert, leidinggevende en projectleider);b) bij een kandidatuur voor een betrekking van een lagere klasse, wat ook het profiel ervan weze (expert, leidinggevende en projectleider). De geldigheidstermijn van het slagen voor een dergelijke evaluatie van generieke competenties is beperkt tot 3 jaar, te rekenen vanaf de datum waarop het welslagen in kwestie werd meegedeeld. Deze termijn mag niet verstreken zijn op de datum van de publicatie van de huidige incompetitiestelling in het Belgisch Staatsblad.

Er moet worden opgemerkt dat de kandidaten die niet geslaagd zijn voor de evaluatie van hun generieke competenties enkel een kandidatuur voor een nieuwe incompetitiestelling in de klasse A4 mogen indienen nadat een termijn van zes maanden verstreken is sinds de mededeling van het bekomen resultaat.

Huidige procedure In het kader van de huidige procedure wordt een vrijstelling verleend ingevolge een door het Directiecomité gevalideerd welslagen voor de evaluatie van de generieke competenties georganiseerd in het kader van sollicitatieprocedures van incompetitiestellingen van betrekkingen in de klasse A4 - Adviseur-generaal bij de FOD Financiën, die gepubliceerd werden in het Belgisch Staatsblad vanaf 2 april 2014, en dit voor zover het resultaat van deze evaluatie (welslagen) het voorwerp heeft uitgemaakt van validatie door het Directiecomité op het moment dat het huidig dienstorder gepubliceerd wordt in het Belgisch Staatsblad.

Geen enkele andere vrijstelling, ingevolge het welslagen voor de evaluatie van generieke competenties ter gelegenheid van een interne bevorderingsprocedure, kan worden verkregen.

B - Vrijstelling ingevolge het welslagen voor een selectieprocedure (aanwerving) georganiseerd door SELOR voor een betrekking buiten de federale administratie Indien een ambtenaar heeft deelgenomen aan een selectieprocedure (aanwerving) voor een andere organisatie dan de federale administratie en als hij in die context heeft voldaan aan de evaluatie van zijn generieke competenties georganiseerd door SELOR, kan hem, desgevallend, een vrijstelling worden toegestaan wanneer hij zich kandidaat stelt voor een bevordering in een betrekking van dezelfde klasse of een lagere klasse, in competitie gesteld bij de FOD Financiën.

Een geldigheidsduur van 3 jaar te rekenen vanaf het welslagen voor deze evaluatie van de generieke competenties wordt in aanmerking genomen. Deze termijn mag niet verstreken zijn op de datum van publicatie in het Belgisch Staatsblad van de huidige incompetitiestelling.

De kandidaat die, in het kader van de huidige incompetitiestelling, een vrijstelling wenst te bekomen ingevolge het welslagen voor een evaluatie van de generieke competenties georganiseerd door SELOR in het kader van een selectieprocedure (aanwerving) in een betrekking van de klasse A4 buiten de federale administratie, dient dit te laten weten in zijn kandidatuur (bijlage 1) en aan zijn kandidatuur het bewijs van welslagen evenals een gedetailleerd feedbackrapport van de geteste competenties bekomen van SELOR, toe te voegen.

De mogelijkheid om hem een vrijstelling toe te kennen zal onderzocht worden door de FOD Financiën. De kandidaat zal worden ingelicht van het resultaat van deze analyse.

Indien een ambtenaar deelgenomen heeft aan een selectieprocedure (aanwerving) voor een functie bij de federale administratie en hij in die context geslaagd is voor de evaluatie van zijn generieke competenties georganiseerd door SELOR, kan hem geen enkele vrijstelling worden toegestaan ingevolge dit welslagen. De gebruikte tests en instrumenten verschillen immers van deze van toepassing inzake de evaluatie van de generieke competenties beschreven in fase 2.

C - Vrijstelling ingevolge het welslagen voor een selectieprocedure georganiseerd door SELOR voor een managementfunctie of een staffunctie Indien een ambtenaar heeft deelgenomen aan een selectieprocedure voor een managementfunctie of een staffunctie en als hij in die context heeft voldaan aan de evaluatie van zijn generieke competenties georganiseerd door SELOR, kan hem, desgevallend, een vrijstelling worden toegestaan wanneer hij zich kandidaat stelt voor een bevordering in een betrekking bij de FOD Financiën waarvan het functieniveau gelijk of lager is dan de managementfunctie of de staffunctie waarvoor hij geslaagd is in de testen die de generieke competenties meten (met betrekking hiertoe wordt verwezen naar de categorie van de managementfunctie of de staffunctie).

Een geldigheidsduur van 3 jaar te rekenen vanaf het welslagen voor deze evaluatie van de generieke competenties wordt in aanmerking genomen. Deze termijn mag niet verstreken zijn op de datum van publicatie in het Belgisch Staatsblad van de huidige incompetitiestelling.

De kandidaat die, in het kader van de huidige incompetitiestelling, een vrijstelling wenst te bekomen ingevolge het welslagen voor een evaluatie van de generieke competenties georganiseerd door SELOR in het kader van een selectieprocedure voor een managementfunctie of een staffunctie waarvan het niveau gelijk of hoger is dan het niveau van een betrekking in de klasse A4 dient dit te laten weten in zijn kandidatuur (bijlage 1) en aan zijn kandidatuur het bewijs van welslagen toe te voegen.

De mogelijkheid om hem een vrijstelling toe te kennen zal onderzocht worden door de FOD Financiën. De kandidaat zal worden ingelicht van het resultaat van deze analyse.

D - Vrijstelling voor de titularissen van een managementfunctie of een staffunctie De titularis van een managementfunctie of een staffunctie wordt vrijgesteld van de evaluatie van de generieke competenties indien het niveau van de uitgeoefende managementfunctie of de staffunctie gelijk of hoger is dan het niveau van de gepostuleerde betrekking (met betrekking hiertoe wordt verwezen naar de categorie van de managementfunctie of de staffunctie).

De kandidaat die een managementfunctie of een staffunctie bezet waarvan het niveau gelijk of hoger is dan de functie van de klasse A4 en die een vrijstelling wenst te bekomen in het kader van de huidige incompetitiestelling, moet dit laten weten in zijn kandidatuur (formulier bijlage 1). Als de voornoemde functie niet uitgeoefend wordt binnen de FOD Financiën moet de kandidaat bij zijn kandidatuur een kopie van zijn koninklijk besluit van benoeming in de managementfunctie of de staffunctie voegen.

De mogelijkheid om hem een vrijstelling toe te kennen zal onderzocht worden door de FOD Financiën. De kandidaat zal worden ingelicht van het resultaat van deze analyse.

Fase 3 - Evaluatie van het algemeen functioneren De na fase 2 overblijvende kandidaten en de kandidaten die van deze fase werden vrijgesteld, zullen worden uitgenodigd om een bijkomende evaluatie af te leggen om het voor de functie vereiste algemeen functioneren te evalueren. Deze bijkomende evaluatie wordt in 2 delen gepland.

De volgende basisprincipes zijn van toepassing voor deze evaluatie: - tijdens het eerste deel wordt de bijkomende evaluatie van de generieke competenties, specifiek voor de rol (expert, leidinggevende of projectleider), uitgevoerd op basis van een assessmentoefening.

Deze gestandaardiseerde oefening is een vorm van simulatie waarbij de kandidaat een thema moet voorstellen en zijn standpunt moet verdedigen. De kandidaat ontvangt de nodige basisinformatie betreffende het opgelegde thema, precies en realistisch. Hij ontvangt eveneens inlichtingen betreffende de algemene context waarin deze simulatie wordt uitgevoerd. De evaluatoren vragen op het einde van de presentatie uitleg aan de kandidaat. Dit eerste deel telt voor 30%.

De kandidaten die solliciteren bij één of meerdere administraties van de FOD Financiën voor betrekkingen waarvan het profiel van de generieke competenties (leidinggevende, expert of projectleider) identiek is, zullen slechts eenmaal voor deze 1ste fase van de bijkomende evaluatie per rol (leidinggevende, expert of projectleider) uitgenodigd worden.

De conclusies van deze evaluatie zullen geldig zijn voor alle gesolliciteerde betrekkingen waarvan het profiel van de generieke competenties (leidinggevende, expert of projectleider) identiek is. - tijdens het tweede deel worden onder meer de motivatie van de kandidaat evenals zijn visie op de functie geëvalueerd. Bovendien controleert de jury, samengesteld uit deskundigen, in dit deel of de kandidaat beschikt over de nodige generieke en technische competenties om de functie uit te oefenen door hem te ondervragen over de verschillende in het profiel beschreven competenties. Elk van deze competenties wordt geëvalueerd door middel van vragen die alle dimensies ervan omvatten. De bij deze proef geëvalueerde generieke competenties zijn deze vereist per functieprofiel, met uitzondering van de 5 kerncompetenties waarvoor de evaluatie voorzien is in fase 2.

Dit tweede deel telt voor 70 %.

De kandidaten zullen voor dit 2de deel voor elk van de gepostuleerde functies uitgenodigd worden.

De deelname aan deze bijkomende evaluatie (twee delen) is verplicht voor de voor fase 3 overblijvende kandidaten.

Zij zullen hiervoor worden uitgenodigd door middel van een mail van SELOR verstuurd naar hun professioneel e-mailadres of het door hen opgegeven e-mailadres.

Om te slagen dienen de kandidaten ten minste 60% op het totaal van de twee delen te behalen.

De evaluatie van het algemeen functioneren kan op meerdere data worden georganiseerd.

De kandidaten die niet deelnemen aan deze bijkomende evaluatie op de vastgelegde dag, zullen worden uitgesloten van het vervolg van de procedure, wat ook de reden van hun afwezigheid moge zijn.

Het resultaat van deze evaluatie zal op het einde van deze fase aan de kandidaten meegedeeld worden.

Fase 3 is eliminerend.

De kandidaten die slagen voor de evaluatie van het algemeen functioneren worden gerangschikt op basis van de punten die zij op deze evaluatie behaalden.

Bij het opstellen van de benoemingsvoorstellen zal het Directiecomité tevens rekening kunnen houden met de elementen vervat in het persoonlijk dossier van de kandidaten.

Fase 4 - Toekenning van de standplaatsen (betreft enkel de betrekkingen die in competitie gesteld zijn bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Bijzondere Belastinginspectie en van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie) Met het oog op de toekenning van de verschillende vacante betrekkingen, zullen de na afloop van de in de fasen 2 tot 3 hiervoor beschreven selectieprocedure overblijvende kandidaten, uitgenodigd worden om indicatief de standplaats of standplaatsen mee te delen in dewelke zij een aanwijzing wensen te bekomen.

In voorkomend geval zal ervan uitgegaan worden dat zij afzien van bevordering in niet in deze mededeling vermelde betrekkingen.

De aandacht van de kandidaten wordt erop gevestigd dat in geval van benoeming, de administratieve standplaats die hen zal worden toegekend, elke zes jaar het voorwerp zou kunnen uitmaken van een aanpassing door de bevoegde overheid, indien de reglementering dit op dat moment voorziet.

De Voorzitter van het Directiecomité, Hans D'HONDT

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

FOD FINANCIEN Stafdienst Personeel en Organisatie

Bijlage 2 bij de dienstorder


1) Adviseur-generaal (A4) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur-generaal douane en accijnzen - Gewestelijk directeur (functieclassificatie : DFI154) bij de buitendiensten (Hasselt) van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen Betrekking Eentalig Nederlandstalige betrekking : Hasselt Profiel : Rol van leidinggevende Doel en context van de functie o De multidisciplinaire doestellingen bepalen van de diverse teams van de regio's in overeenstemming met het beleid en de prioriteiten van de Administrateur-generaal van de Algemene administratie van de douane en accijnzen en instaan voor de eindverantwoordelijkheid van de realisatie van deze doestellingen en de gewestelijke directie bijgevolg aansturen teneinde de doelstellingen van de regio op een doeltreffende en strategische manier te bereiken. o Nemen van beschikkingen en beslissingen inzake geschillen en invorderingen m.b.t. : - overtredingen vastgesteld door de controlediensten, - sluiten van transacties, instellen van gerechtelijke vervolgingen en verdediging in rechte, - het bewaken van de eenheid van beleid en uitvoering van de opdrachten van de diensten van diverse pijlers binnen zijn/ haar regio, teneinde een goed beheer mogelijk te maken van de opgelegde taken en wettelijke verplichtingen.

De Adviseur-generaal douane en accijnzen - Gewestelijk directeur werkt onder leiding van de Administrateur-generaal van de Algemene administratie van de douane en accijnzen.

Opdrachten en taken De Adviseur-generaal douane en accijnzen - Gewestelijk directeur heeft, onder andere, de volgende opdrachten en taken : o toezicht houden over de organisatie en de resultaten van de diensten controleren binnen zijn/haar regio teneinde te garanderen dat de vooropgestelde doelstellingen zullen worden bereikt en de dienstverlening aan de burgers en de andere administraties kwaliteitsvol blijft; o de doelstellingen bepalen van de gewestelijke directie op het vlak van de opvolging van de strategische en operationele doelstellingen zoals deze vervat zijn in het regionaal operationeel plan dat hij/zij jaarlijks opstelt; o opvolgen welke acties de controlerende diensten/teams van zijn regio, op basis van de beschikbare middelen, dienen uit te voeren; o toezien op de kwaliteit en omvang van het werkaanbod dat door de dienstchefs en hun medewerkers wordt verricht; o analyseren van de toegepaste werkmethodes en ervoor zorgen dat deze uniform worden toegepast in zijn regio; o de Administrateur-generaal bijstaan om de gestelde doelstellingen te behalen en mogelijke oplossingen voor te stellen voor bepaalde problemen die in zijn regio aan het licht komen m.b.t. bepaalde doelstellingen; o geeft feedback, bevordert de individuele begeleiding en de ontwikkeling van de medewerkers; o aanknopen van de nodige interne en externe contacten met de andere diensten van FOD Financiën.

Vereisten van de functie De Adviseur-generaal douane en accijnzen - Gewestelijk directeur beschikt over volgende vaardigheden : - op het vlak van generieke competenties : o analyseren, informatie integreren en vernieuwend denken door innovatieve en creatieve ideeën aan te brengen; o proactief stellen van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; o begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); o impact hebben, onderhandelen om tot een win-win situatie te komen en een publiek te overtuigen; o beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; o interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; o beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; o groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; o de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; o integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; - op het vlak van de technische competenties : o een gebruikerskennis hebben van overheidsmanagement, m.b.t. : - het analyseren van een rationeel besluitvormingsproces, - het operationeel plannen, - het ontwikkelen van een krachtenveldanalyse en het systematiseren van veranderingsprocessen (structuurveranderingen, technologische veranderingen, verandering van mensen, enz.), - het systematiseren van ideeën over kwaliteit, - de structuur en de werking van de FOD Financiën en de Algemene administratie van de douane en accijnzen; o een gebruikerskennis hebben van `change management'-technieken m.b.t. : - de technieken voor de ontwikkeling van de organisatie (processen en modellen), - de methoden voor het beheer van projecten en programma's (meer bepaald de methodologie en de tool die het projectbeheer binnen de FOD Financiën ondersteunt (PMFin, ProjectMaster en het rapporteringplatform Cognos), - de wil tot verandering meten, opvolgen en versterken, - de technieken voor de toepassing, coördinatie, opvolging van de implementatie van veranderingsprojecten of -programma's, - de strategische doelen omzetten in concrete, werkbare projecten; o een gebruikerskennis hebben van de regelgeving inzake openbaarheid van bestuur, federale ombudsmannen, de motivatie van bestuurshandelingen, de beginselen van behoorlijk bestuur, Handvest van de Gebruiker van openbare diensten; o een gebruikerskennis hebben van de rapporteringtools (MPM - COGNOS); o een basiskennis hebben van fiscaal recht /douane en fiscaal recht/accijnzen, m.b.t. : - de materie `Douane', met name kennis van de economische douaneregelingen, douanebewegingen, nomenclatuur en douanewaarde, van de overige internationale, Europese, nationale (opgesteld door andere FOD's) en regionale wetgeving, inclusief voor rekening van derden, kennis van de controle- en beperkings-maatregelen en diverse reglementeringen waarvoor de Douane enige bevoegdheid heeft (economische, veiligheids- en sanitaire maatregelen, enz.), - de materie `Accijnzen', met name kennis van de Europese en de nationale wetgeving op accijnsproducten, accijnsbewegingen, de overige accijnsgebonden wetgeving (onder andere openingsbelasting, vergunningsrecht, milieutaksen en controle op de bijdrage op de energie); o een basiskennis hebben van fiscaal recht/btw, met name kennis van de internationale, Europese en nationale reglementering inzake btw in het kader van de verschillende bewegingen inzake douane en accijnzen; o een basiskennis hebben van de materie 'Geschillen/onenigheden', met name kennis van het administratief recht en van het strafrecht (inzake de motivatie van beslissingen, administratieve bezwaarschriften, enz.) en de reglementeringen inzake inbreuken op het vlak van douane, op het vlak van btw, enz.); o een basiskennis hebben van de strategische analyse en van de internationale samenwerkingsverbanden en van de operationele analysetechnieken. 2) Adviseur-generaal (A4) : 6 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur-generaal - Centrumdirecteur (functieclassificatie : DFI342) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (Administratie Rechtszekerheid) Betrekkingen Eentalig Nederlandstalige betrekkingen : - gewestelijke directie Antwerpen - centrum Antwerpen - gewestelijke directie Mechelen - centrum Mechelen - gewestelijke directie Gent - centrum Gent - gewestelijke directie Brugge - centrum Brugge Eentalig Franstalige betrekking : - gewestelijke directie Bergen - centrum Bergen - gewestelijke directie Luik - centrum Luik Profiel : Rol van leidinggevende Doel en context van de functie o Bepalen van de doelstellingen en prioriteiten van de diverse teams van het centrum in overeenstemming met het beleid en de prioriteiten van de administrateur-generaal uitgevoerd door de administrateur Rechtszekerheid, de eindverantwoordelijkheid dragen voor de realisatie van die doelstellingen en het centrum dienovereenkomstig leiden, teneinde de doelstellingen van het centrum op een doeltreffende en strategische wijze te bereiken. o Waken over de permanente bijwerking van de patrimoniumdocumentatie, de heffing, de controle en de invordering van de registratierechten, de successierechten, het recht op geschriften, de griffierechten en andere taksen verzekeren, de dwangbevelen uitvoerbaar verklaren, de teruggaven van registratie- en successierechten ordonnanceren, teneinde de publieke overheden en de burgers een betrouwbare patrimoniumdocumentatie ter beschikking te stellen, de publieke overheden ten spoedigste van de financiële middelen te verschaffen die noodzakelijk zijn voor hun werking en voor de verwezenlijking van hun doelstellingen.

De Adviseur-generaal - Centrumdirecteur werkt onder leiding van de administrateur Rechtszekerheid en staat ten dienste van de administrateur-generaal van de Patrimoniumdocumentatie.

Opdrachten en taken De Adviseur-generaal - Centrumdirecteur heeft, onder andere, de volgende taken en opdrachten : o de fiscale en niet-fiscale wetgeving en de wetgeving met betrekking tot de comptabiliteit van de Staat doen toepassen; o beslissingen nemen, zowel op fiscaal niveau als op niet fiscaal niveau, met betrekking tot de verzoeken en klachten van de betalingsplichtigen met het oog op een kwijtschelding van boeten, intresten en vervolgingskosten en met betrekking tot de teruggaven inzake registratie- en successierechten alsook aangaande de borgstelling van de beroepspersonen (art. 70 WR) en de vrijstelling van borgstelling voor de in het buitenland wonende erfgenamen (art. 94 en 95 WS) en de rechtvaardigheid inzake de belasting verzekeren, de geschillen oplossen tussen de teamchefs en de belastingplichtigen, aan de belastingplichtige, indien hij daar recht op heeft, een terugbetaling doen van wat verschuldigd is en de bepalingen van de fiscale wetboeken naleven; o in nauwe samenwerking met zijn medewerkers toezicht houden over de interne werking en de organisatie en controleren van de diensten onder zijn gezag en garanderen dat de vooropgestelde doelstellingen zullen worden bereikt en de dienstverlening aan de burgers en de andere administraties kwaliteitsvol blijft; o de doelstellingen van het centrum vastleggen, hun implementatie evalueren en opvolgen en indien nodig, verbeterende maatregelen nemen; o de dwangbevelen inzake belastingen viseren en uitvoerbaar verklaren, alsook de toelating geven om een klacht voor fiscale misdrijven neer te leggen bij de Procureur des Konings, en/of vragen om een gerechtsdossier te consulteren en de correctionele vervolgingen van de betalingsplichtige toe te staan; o de kwalitatieve en kwantitatieve opvolging van het door de teamchefs en eventueel hun medewerkers geleverde werk garanderen alsook de verslagen van de ambtenaren belast met de controle van de buitendiensten, opgesteld naar aanleiding van de inspecties van het beheer van de rekenplichtigen, beoordelen en analyseren en aan het Rekenhof de zekerheid bieden dat er geen nadeel is berokkend aan de rechten van de schatkist tijdens het beheer; o regelmatige en punctuele feedback verzekeren van de activiteiten en van de resultaten aan de administrateur-generaal van de Patrimoniumdocumentatie, de administrateur Rechtszekerheid en aan de Algemene Inspectie van de Diensten van de Registratie en de Domeinen en hun evaluatie en integratie in hun beheer mogelijk maken; o ontwikkelen en onderhouden van de medewerking met de collega's van het kadaster, van de aankoopcomités en de andere fiscale administraties alsook met andere bevoorrechte partners (notariaat, landmeters) en op een efficiënte en werkzame manier de dossiers beheren waarvoor medewerking of tussenkomst nodig is van interne en/of bevoorrechte partners; o feedback geven, bevorderen van de individuele begeleiding en de ontwikkeling van de medewerkers en een hogere inzet voor het werk verkrijgen, hun prestaties en aanpassingsvermogen bij verandering verbeteren.

Vereisten van de functie De Adviseur-generaal - Centrumdirecteur bezit de generieke en technische competenties zoals hierna beschreven : - op het vlak van generieke competenties : o analyseren, informatie integreren en vernieuwend denken door innovatieve en creatieve ideeën aan te brengen; o proactief stellen van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; o begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); o impact hebben, onderhandelen om tot een win-win situatie te komen en een publiek te overtuigen; o beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; o interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; o beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; o groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; o de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; o integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; - op het vlak van technische competenties : o een basiskennis hebben : - van het gewestelijk en federaal recht inzake registratie-, hypotheek-, griffie- en successierecht, - van het burgerlijk recht (huwelijksvermogensstelsels, erfenissen, verbintenissen, goederen, contracten, zekerheden, verjaring), - van het recht inzake insolvabiliteit (faillissement, gerechtelijk akkoord, collectieve schuldenregeling), - van de administratieve en gerechtelijke procedures die van toepassing zijn op de fiscale geschillen (beslagen, bevoegdheden van de rechtbanken, rechtsmiddelen), - van de regels met betrekking tot de activiteit van de hypotheekbewaringen, alsook betreffende het statuut van de hypotheekbewaarder, het toepassingsgebied van zijn verplichtingen, de inhoud van zijn verbintenissen en de uitgestrektheid van de aansprakelijkheid die hij draagt, - van de verschillende tools om de patrimoniumdocumentatie op dag te houden en meer in het bijzonder van de regels inzake de goedkeuring van de op documentair vlak bijgewerkte dossiers; alsook van hun repercussies en hun gebruik zowel binnen de Administratie Rechtszekerheid als binnen de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie, door de FOD Financiën of door externen, - van de wet op het notariaat alsook van de ermee samenhangende wetgeving die het beroep en de notariële activiteit organiseert en meer in het bijzonder inzake de notariële aansprakelijkheid en de verplichtingen van de notarissen ten overstaan van hun cliënten en ten overstaan van de Administratie Rechtszekerheid en in ruimere zin, ten overstaan van de verschillende federale en gefedereerde administraties, - van de wetgeving op de Rijkscomptabiliteit, - van de reglementering inzake de ombudsmannen, de openbaarmaking en de motivering van bestuurshandelingen, de principes van behoorlijk bestuur, het charter van de gebruiker van de publieke diensten, - van de interne rechtsorde van de rechterlijke macht en van haar bevoegdheden, van de verschillende rechtsmiddelen en hun toepassingsgebied, van de algemene regels van de gerechtelijke en administratieve procedure. 3) Adviseur-generaal (A4) : 3 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur-generaal - Centrumdirecteur (functieclassificatie : DFI304) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (Administratie Opmetingen en Waarderingen) Betrekkingen - Tweetalige betrekking : Centrum Brabant - Eentalig Nederlandstalige betrekking : Centrum Oost-Vlaanderen - Eentalig Franstalige betrekking : Centrum Bergen Profiel : Rol van leidinggevende Doel en context van de functie o Bepalen van multidisciplinaire doelstellingen van de diverse teams van het centrum in overeenstemming met het beleid en de prioriteiten van de administrateur-generaal, uitgevoerd door de administrateur Opmetingen en Waarderingen (zowel op vlak van organisatie, van technische ondersteuning als van interne controle procedures), instaan voor de eindverantwoordelijkheid van de realisatie van deze doestellingen en het centrum dienovereenkomstig leiden, teneinde de doelstellingen van het centrum op een doeltreffende en strategische manier te bereiken. o Organiseren van de mutatiewerken in de kadastrale documenten alsook het verzekeren van de coördinatie en het behoud van de harmonie van de kadastrale inkomens, vaststellen en controleren van de venale waarden voor de verschillende onroerende goederen, teneinde te beschikken over geactualiseerde kadastrale informatie en afleveren en controleren van venale waarden bepaald voor fiscale doeleinden of schattingen.

De Adviseur-generaal - Centrumdirecteur werkt onder leiding van de administrateur Opmetingen en Waarderingen en staat ten dienste van de administrateur-generaal van de Patrimoniumdocumentatie.

Opdrachten en taken De Adviseur-generaal - Centrumdirecteur heeft, onder andere, de volgende taken en opdrachten : o toezicht houden in nauwe samenwerking met zijn medewerkers over de interne werking en de organisatie en controleren van de diensten onder zijn gezag om zo te garanderen dat de vooropgestelde doelstellingen zullen worden bereikt en de dienstverlening aan de burgers en de andere administraties kwaliteitsvol blijft; o nemen van definitieve beslissingen inzake bezwaren tegen de basis van de aanslag gevestigd ten laste van een belastingplichtige inzake onroerende voorheffing om een juiste heffing te bekomen in een van de domeinen van de fiscaliteit van het onroerend goed; o bepalen van de doelstellingen van het centrum, de implementatie evalueren en opvolgen om zo een optimale werking van het centrum te verzekeren en indien noodzakelijk, maatregelen ter verbetering toepassen; o verzekeren van de kwalitatieve en kwantitatieve opvolging van het geleverde werk door de dienstchefs en eventueel door hun medewerkers om de verwezenlijking van de doelstellingen te beoordelen bij vergelijking met de vooropgestelde doelstellingen en met de ter beschikking gestelde middelen om deze te bereiken; o de samenwerking ontwikkelen en onderhouden met de collega's van het kadaster, de registratie, de aankoopcomités en de andere fiscale administraties alsook met de bevoorrechte partners (notariaat, landmeters) om op een efficiënte en werkbare manier de dossiers te kunnen behandelen waarvoor de medewerking of de tussenkomst van interne en/of bevoorrechte partners noodzakelijk is; o feedback geven, de individuele begeleiding en de ontwikkeling van de medewerkers bevorderen om een hogere inzet voor het werk te verkrijgen, hun prestaties en aanpassingsvermogen bij verandering te verbeteren.

Vereisten van de functie De Adviseur-generaal - Centrumdirecteur bezit de generieke en technische competenties zoals hierna beschreven : - op het vlak van de generieke competenties : o analyseren, informatie integreren en vernieuwend denken door innovatieve en creatieve ideeën aan te brengen; o proactief stellen van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; o begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); o impact hebben, onderhandelen om tot een win-win situatie te komen en een publiek te overtuigen; o beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; o interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; o beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; o groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; o de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; o integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; - op het vlak van de technische competenties : o een basis kennis hebben van de procedureboeken van de Administratie Opmetingen en Waarderingen; o een geavanceerde kennis hebben van de managementtoepassingen die binnen Opmetingen en Waarderingen gebruikt worden (activiteitenrapporten, boordtabellen, rendement, werklastmeting, ...). 4) Adviseur-generaal (A4) : 5 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur-generaal - Strijd tegen de fiscale fraude - Gewestelijk directeur of Afdelingshoofd (functieclassificatie : DSA802) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Bijzondere Belastinginspectie Betrekkingen Tweetalige betrekkingen: Brussel 1 betrekking Gewestelijk directeur 3 betrekkingen Afdelingshoofd Eentalig Nederlandstalige betrekking: Gent 1 betrekking Gewestelijk directeur Profiel : Rol van leidinggevende Doel en context van de functie Adviseur-generaal - Strijd tegen de fiscale fraude - Gewestelijk directeur o Bepalen van multidisciplinaire doelstellingen van de diverse teams van de directie in overeenstemming met het beleid en de prioriteiten van de administrateur-generaal van de BBI (zowel op het vlak van de organisatie, van technische ondersteuning, van controle en juridische aspecten als van interne procedures). o Instaan voor de eindverantwoordelijkheid van de realisatie van deze doelstellingen en bijgevolg de gewestelijke directie aansturen. o Nemen van administratieve en organisatorische beslissingen betreffende het voorkomen en de strafvervolging van grote fiscale fraude. o Jaarlijks opmaken van een eigen specifiek operationeel plan.

De Adviseur-generaal van de Strijd tegen de fiscale fraude - Gewestelijk directeur werkt onder de leiding van de administrateur-generaal van de BBI. Aangeduid voor de gewestelijke directie en de verschillende lokale centra zal zij/hij hiervoor de volledige verantwoordelijkheid dragen.

OF Adviseur-generaal - Strijd tegen de fiscale fraude - Adfelingshoofd o Bepalen van doelstellingen en prioriteiten van één van de twee afdelingen van het centrum van de Algemene administratie van de Bijzondere Belastinginspectie (BBI), ofwel "Operaties fraudebestrijding" (wat betreft de behandeling van fraudezaken en dossiers), ofwel "Juridische zaken" (wat betreft de verdediging van standpunten aangenomen door de overheid inzake taxatie en invordering). o In overeenstemming met het beleid van de Adviseur-generaal - Strijd tegen de fiscale fraude-Gewestelijk directeur, de eindverantwoordelijkheid van deze doelstellingen op zich nemen en de afdeling efficiënt en doeltreffend leiden op operationeel vlak.

De Adviseur-generaal van de Strijd tegen de fiscale fraude - Afdelingshoofd werkt onder de leiding van de Adviseur-generaal van de Strijd tegen de fiscale fraude - Gewestelijk directeur van de Algemene Administratie van de BBI. In de gewestelijke directie is zij/hij verantwoordelijk voor de leiding van de afdeling "operaties fraudebestrijding" of de afdeling "Juridische zaken".

Opdrachten en taken De Adviseur-generaal - Strijd tegen de fiscale fraude - Gewestelijk directeur en de Adviseur-generaal strijd tegen de fiscale fraude - Afdelingshoofd hebben o.a. de volgende taken : o nemen van definitieve beslissingen met betrekking tot bezwaarschriften van belastingplichtigen in het kader van administratieve geschillen, alsook met betrekking tot het verlenen van toelatingen voor een bankonderzoek in hoofde van belastingplichtigen, het mededelen van fiscale inbreuken aan de Procureur des Konings en/of aanvragen om inzage van een gerechtsdossier alsmede het overleg met de Procureur des Konings; o superviseren, in nauwe samenwerking met de collega's, van de interne werking, de organisatie en de controle van de diensten onder zijn bevoegdheid; o in samenspraak met de diensthoofden, kwalitatief en kwantitatief opvolgen van het werk dat uitgevoerd is door de teamchefs en hun medewerkers. Nagaan of de werkmethodes gevolgd worden; o regelmatige en gerichte feedback geven over de activiteiten en resultaten van de directie of van de afdeling aan de administrateur-generaal van de BBI, aan de collega's Adviseur-generaal - Strijd tegen de fiscale fraude - Gewestelijk directeur/Afdelingshoofd alsook aan de diensthoofden; o bepalen van de doelstellingen van de directie of de afdeling (bijv. termijn voor het opsporen van fraude verkorten, de uitwisselingen met justitie en het buitenland versterken, de interventies tijdens een onderzoek sneller doen verlopen, het aantal betwistingen verminderen, ....); o bepalen van de acties die moeten uitgevoerd worden door de teams van de directie of de afdeling, naargelang de beschikbare middelen; o concrete acties, die door de teams binnen een afgesproken termijn moeten worden uitgevoerd, organiseren in een plan en de verantwoordelijkheid van de uitvoering verdelen onder de teamchefs; o motiveren, evalueren en leiding geven aan de verschillende teamchefs; o aanknopen van de nodige interne en externe, formele en informele contacten met juridische instellingen, buitenlandse, nationale, internationale en supranationale autoriteiten inzake risicoprofielen, wetgevingsprofielen, beleidsprofielen van de fraudebestrijding.

Vereisten van de functie De Adviseur-generaal - Strijd tegen de fiscale fraude - Gewestelijk directeur en de Adviseur-generaal - Strijd tegen de fiscale fraude - Afdelingshoofd beschikken over de volgende bekwaamheden en competenties : - op het vlak van de generieke competenties : o vernieuwend denken door innovatieve en creatieve ideeën aan te brengen; o proactief stellen van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; o begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); o groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; o interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; o impact hebben, onderhandelen om tot een win-win situatie te komen en een publiek overtuigen; o integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; o de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; o beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich te nemen voor de correctheid van ondernomen acties; o beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; - op het vlak van de technische competenties : o een basiskennis hebben van : - de reglementering betreffende de principes van goed bestuur en de motivering van bestuurshandelingen, - de belasting van niet-inwoners vennootschappen, de rechtspersonenbelasting, de vennootschapsbelasting, - de procedure van de directe belastingen inzake geschillen en/of taxatie, - de internationale bijstand inzake controle en taxatie, - de multilaterale akkoorden inzake belastingen, - de dubbelbelastingverdragen inzake inkomstenbelastingen, - de Europese reglementeringen inzake inkomstenbelastingen en btw, - de internationale samenwerkingsakkoorden inzake fraude, - de fraudemechanismen, - de bijzonderheden en praktijken van het witwassen (preventief/repressief), - de belasting van niet-inwoners natuurlijke personen, de personenbelasting (zelfstandigen, loontrekkenden, gepensioneerden, ...), - de roerende voorheffing en de bedrijfsvoorheffing, - de specifieke wetgeving inzake heffen en invordering van de btw, de intracommunautaire btw, de btw procedure en/of geschillen, de btw procedure en/of taxatie, - de wetgeving betreffende de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer, - het handelsrecht (en handelspraktijken), boekhoudrecht, vennootschapsrecht, strafrecht, - de procedures voor hoven en rechtbanken, - het wetboek van strafvordering, - de methoden voor de analyse van risicobeheer fraude, - de systemen en technieken voor de optimalisering van de prestaties en de integriteit van gegevensbanken, - de algemene wetgeving inzake douane & accijnzen (aangifte, retributies, enig kantoor, ...), - het gebruik van software voor audit en het doorzoeken van bestanden (ACL), - de gespecialiseerde informaticasystemen voor risicobeheer. 5) Adviseur-generaal (A4) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur-generaal logistiek - Directeur (functieclassificatie : DLO903) bij de buitendiensten (Antwerpen) van de Stafdienst Logistiek Profiel : Rol van leidinggevende Doel en context van de functie o De verwezenlijking van de doelstellingen en de strategische parameters van de Afdeling Vlaanderen van de stafdienst logistiek beheren en garanderen, op basis van de strategische prioriteiten en er de eindverantwoordelijkheid voor dragen, o de diensten van de Afdeling Vlaanderen leiden, om de doelstellingen op een effectieve en doeltreffende manier en met respect voor de medewerkers te verwezenlijken. De Adviseur-generaal logistiek - Directeur werkt onder de leiding van de Stafdirecteur Logistiek. Hij leidt een groep van 50 tot 200 medewerkers van niveau A, B C en D. Opdrachten en taken De Adviseur-generaal logistiek - Directeur heeft onder andere de volgende opdrachten en taken : o bepalen van de prioriteiten van de verschillende diensten van de afdeling Vlaanderen van de stafdienst logistiek om er de optimale werking van te garanderen (bijvoorbeeld een vooruitlopend beheer voeren, het operationeel actieplan en het ermee samenhangende werkingsbudget opstellen en coördineren); o de dienstchefs en de medewerkers van de afdeling Vlaanderen leiden, opvolgen, ondersteunen, responsabiliseren en evalueren; o het personeel en de middelen van de afdeling Vlaanderen optimaal beheren (het toegekende budget beheren, de delegatie voor het afsluiten van overeenkomsten en het vereffenen van de uitgaven uitoefenen, instaan voor de administratie van de onderhoudsovereenkomsten ...); o de activiteiten van de afdeling en de goede afwikkeling van de administratieve processen leiden en coördineren (bijvoorbeeld de rollen, taken en doelstellingen van de verschillende antennechefs bepalen, het operationeel beheer van bepaalde door de FOD Financiën gebruikte gebouwen coördineren, de uitvoering coördineren van de verschillende werkzaamheden betreffende de gebouwen volgens de logistieke normen en standaarden...); o de verantwoordelijkheid dragen voor de operationalisering van verbeterprojecten (bijvoorbeeld het implementeren van nieuwe werkprocessen en geautomatiseerde systemen van facility management,...);

Functievereisten De Adviseur-generaal logistiek - Directeur heeft de onderstaande generieke en technische competenties : - op het vlak van de generieke competenties : o analyseren, informatie integreren en vernieuwend denken door innovatieve en creatieve ideeën aan te brengen; o proactief stellen van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; o begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); o impact hebben, onderhandelen om tot een win-win situatie te komen en een publiek te overtuigen; o beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; o interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; o beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; o groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; o de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; o integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; - op het vlak van de technische competenties : o een geavanceerde kennis hebben van : - het administratief reglement (door de Regie der Gebouwen ter beschikking gesteld), - het Facility Management (normen, concepten, actualiteit...); o een gebruikerskennis hebben van : - het gebruik van facility management tools (FMIS), - huurcontracten (burgerlijk recht).

^