Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit
gepubliceerd op 20 juli 2012

Incompetitiestelling in de klasse A2 Attaché bij de diensten van de FOD Financiën I. Onderwerp Bij toepassing van artikel 72, § 2, van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het rijkspersoneel, worden de(...) - 10 betrekkingen waaraan de functie verbonden is van attaché « Personeel en Organisatie » (A21 - f(...)

bron
federale overheidsdienst financien
numac
2012003216
pub.
20/07/2012
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN


Incompetitiestelling in de klasse A2 Attaché (A21) bij de diensten van de FOD Financiën I. Onderwerp Bij toepassing van artikel 72, § 2, van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het rijkspersoneel, worden de volgende betrekkingen waaraan de titel van attaché is verbonden, in competitie gesteld : - 10 betrekkingen waaraan de functie verbonden is van attaché « Personeel en Organisatie » (A21 - functieclassificatie IPO085) bij het Algemeen Secretariaat. Deze betrekkingen zullen worden geïntegreerd binnen de Stafdienst Personeel en Organisatie (P&O); - 1 betrekking waaraan de functie verbonden is van attaché « Boekhouding - Teamverantwoordelijke » (A21 - functieclassificatie DBB311) bij het Algemeen Secretariaat. Deze betrekking zal worden geïntegreerd binnen de Stafdienst Budget en Beheerscontrole (B&B) - afdeling Boekhouding.

II. Toepasselijke reglementering De toekenning van deze betrekkingen wordt geregeld door : - het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het rijkspersoneel; - het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het rijkspersoneel; - het koninklijk besluit van 4 augustus 2004Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 04/08/2004 pub. 16/08/2004 numac 2004002088 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Koninklijk besluit betreffende de loopbaan van niveau A van het Rijkspersoneel sluiten betreffende de loopbaan van niveau A van het rijkspersoneel; - het koninklijk besluit van 5 december 2011Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 05/12/2011 pub. 19/12/2011 numac 2011003426 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot vaststelling van de taalkaders van de Federale Overheidsdienst Financiën sluiten tot vaststelling van de taalkaders van de FOD Financiën; - de wetten inzake het gebruik van de talen in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966.

De benoemingen worden toegekend binnen de limieten van het personeelsplan 2012.

III. Benoemingsvoorwaarden Kunnen zich kandidaat stellen voor de betrekkingen waaraan de titel is verbonden van attaché : de personeelsleden van de FOD Financiën die van oordeel zijn dat zij beantwoorden aan de voorwaarden vermeld in het functieprofiel en die op de datum van de benoeming bekleed zijn met de klasse A1 en ten minste twee jaar anciënniteit tellen in de klasse A1 (toepassing van artikel 41, § 1, van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het rijkspersoneel).

IV. Selectieprocedure 1. Hoe naar een betrekking solliciteren ? De ambtenaren die wensen te solliciteren maken gebruik van het bijgevoegd document (bijlage 1). Teneinde de kandidaten toe te laten hun titels meer te laten gelden, worden de functieprofielen bijgevoegd (bijlagen 2 en 3).

Een afzonderlijke kandidatuur en een verschillende motivatie moet verplicht worden opgesteld per functieprofiel. Tussen de onderscheiden functieprofielen mag door de kandidaat geen orde van voorkeur worden uitgebracht.

De volledig ingevulde kandidaturen, gedateerd en ondertekend, dienen bij aangetekende zending, uiterlijk op 31 augustus 2012 (datumstempel geldt als bewijs), worden toegezonden aan volgend adres : Federale Overheidsdienst Financiën Ter attentie van de Directeur van de Stafdienst Personeel en Organisatie North Galaxy, B 16 Koning Albert II-laan 33, bus 80 1030 Brussel Contactpersoon : Rudi Rondou, tel. 0257-681 31 De kandidaten dienen hun kandidatu(u)r(en) te motiveren en hun persoonlijke verwachtingen met betrekking tot de gesolliciteerde betrekking(en) aan te geven door de vragenlijst in te vullen die deel uitmaakt van de bijlage 1.

De kandidaten die betrekkingen postuleren in de twee voornoemde diensten moeten, op straffe van nietigheid, voor elk van deze diensten bij afzonderlijk aangetekende zending een kandidatuur indienen.

De kosten van de aangetekende zending zijn ten laste van de personeelsleden en het gebruik van administratieve briefomslagen is bij deze gelegenheid verboden.

De voorwaardelijke kandidaatstellingen zullen niet in aanmerking worden genomen.

Er zal ontvangst worden gemeld van de kandidaturen. 2. Welke zijn de verschillende stappen waaraan de kandidatuur onderworpen wordt ? De ontvangen kandidaturen zullen door de dienst Bevorderingen aan de volgende stappen onderworpen worden : Stap 1 - Onderzoek van de geldigheid van de postulatie De dienst Bevorderingen zal in stap 1 de geldigheid van de kandidatuur onderzoeken.Indien uit het onderzoek blijkt dat de kandidatuur niet ontvankelijk is, zal zij verworpen worden. Een brief houdende verwerping van de kandidatuur met vermelding van de motieven van de verwerping zal per post aan de kandidaat worden toegezonden (naar zijn woonplaats).

Stap 1 is dus eliminerend.

Stap 2 - Onderzoek van de elementen die deel uitmaken van de kandidatuur van de kandidaten die niet uitgesloten werden ingevolge stap 1 De elementen die deel uitmaken van de kandidatuur hebben tot doel de inlichtingen te verzamelen die het mogelijk moeten maken om de overeenstemming na te gaan tussen de geschiktheden en de kennis van het personeelslid en de vereisten van de gesolliciteerde functie.

Stap 3 - Evaluatierapport van de kandidaatstelling Een individueel rapport houdende analyse van de kandidatuur wordt opgesteld. Deze analyse richt zich op 4 assen : - 1e analyse-as : evaluatie van de visie van de functie; - 2e analyse-as : evaluatie van de motivatie voor de gesolliciteerde functie; - 3e analyse-as : evaluatie van de voornaamste generieke competenties en perspectieven tot ontwikkeling van de competenties; - 4e analyse-as : evaluatie van de technische competenties van de kandidaat op grond van de beschreven ervaringen in de kandidaatstelling.

Met het oog op een algemeen zicht worden hieraan elementen uit het persoonlijk dossier van de kandidaat toegevoegd.

Stap 4 - Eventueel interview (facultatief) De in aanmerking komende kandidaten kunnen worden uitgenodigd voor een aanvullende evaluatie om, onder meer, na te gaan hoe zij hun technische en generieke competenties en hun persoonlijke en interpersoonlijke werkwijze in praktijk brengen. Tijdens deze evaluatie kunnen eveneens de motivatie van de kandidaat en zijn visie op de functie worden geëvalueerd.

Deze evaluatie zal, bijvoorbeeld, de vorm kunnen aannemen van een interview door de leidinggevende ambtenaar of zijn afgevaardigde. Deze laatste mag zich laten bijstaan door een secretaris en door één of meerdere medewerkers benoemd in een zelfde of hogere klasse dan die van de te begeven betrekking.

Zodra beslist wordt om een dergelijke aanvullende evaluatie te organiseren, zijn de overblijvende kandidaten verplicht hieraan deel te nemen. In geval van afwezigheid wordt de kandidaat uitgesloten van het vervolg van de procedure.

Voorrang zal verleend worden aan de kandidaat die het best beantwoordt aan het profiel van de gesolliciteerde functie.

Brussel, 12 juli 2012.

K. VAN RAEMDONCK Directeur van de Stafdienst P&O

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

FOD FINANCIEN Stafdienst Personeel en Organisatie

Bijlage 2 bij het dienstorder van 12 juli 2012


Attaché Personeel en Organisatie (A21 - functieclassificatie IPO085) Stafdienst Personeel en Organisatie (P&O) Doel en context van de functie : Binnen de stafdienst Personeel en Organisatie instaan voor de ontwikkeling, de uitvoering, de implementatie en het beheer van human resources-processen in de expertisecentra en de Business Partner cellen teneinde bij te dragen tot de realisatie van een geïntegreerd en performant P&O en HR-beleid in de FOD Financiën.

De Attaché A2 Personeel en Organisatie werkt onder de leiding van het hoofd van een expertisecentrum of van de P&O Business Partner cel.

Opdrachten en taken : De Attaché A2 Personeel en Organisatie heeft, onder andere, de volgende opdrachten en taken : ? verzamelen en integreren van informatie met betrekking tot één of meerdere P&O-domeinen rekening houdend met de behoeften van de klanten op basis van de analyse van gegevens, van de processen en van specifiek complexe vragen; ? meewerken aan verbeteringen van de bestaande procedures, modellen, methodes en instrumenten voor de verschillende P&O-domeinen teneinde de processen te optimaliseren, de bestaande procedures en instrumenten te verbeteren die centraal beheerd worden binnen de stafdienst P&O, zich hierbij baserend op een ervaring in één of meerdere P&O-domeinen; ? adviseren en informeren van de interne klanten met betrekking tot het geheel aan activiteiten in één of meerdere P&O-domeinen, met als doel het bestaande beleid inzake human resources te bevorderen binnen de FOD Financiën. De adviezen kunnen betrekking hebben op complexe bestaande of potentiële probleemstellingen; ? geven van ondersteuning bij de correcte toepassing van het P&O-beleid van de FOD Financiën. Deze ondersteuning gebeurt door de inbreng van eventuele informatie in de projecten met betrekking tot de P&O-activiteiten die de globale Human Resources-strategie van de FOD Financiën ondersteunen; ? uitvoeren van deeltaken in projecten met betrekking tot P&O-activiteiten teneinde de projectdoelstellingen binnen de vooropgestelde termijnen te bereiken. Dit betekent de uitvoering van acties op basis van expertise, de opvolging van de doelstellingen en de regelmatige rapportering aan de projectleider; ? opvolgen van de evoluties in één of meerdere P&O-domeinen, zijn expertise vergroten en verspreiden van de relevante informatie onder de collega's, dit wil zeggen voorstellen van analyses en conclusies aan de collega's, zich hierbij baserend op de raadpleging van vakliteratuur, op de identificatie van de goede praktijken in andere organisaties en op de gevolgde opleidingen.

Vereisten van de functie : De Attaché A2 Personeel en Organisatie beschikt over de volgende competenties : - op het vlak van de generieke competenties : Voornaamste generieke competenties : ? analyseren, informatie integreren en vernieuwend denken door innovatieve en creatieve ideeën aan te brengen; ? advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties;

Andere generieke competenties : ? nemen van beslissingen op basis van (on)volledige informatie en doelgericht acties ondernemen om de beslissingen uit te voeren; ? anderen begeleiden, een voorbeeldfunctie uitoefenen en hen ondersteunen in hun dagelijks functioneren; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden. - op het vlak van de technische competenties : ? een geavanceerde kennis hebben in één of meerdere van de volgende human resources-materies, zoals bijvoorbeeld : - personeelsplanning - werving en selectie - onthaal en integratie - loopbaanbegeleiding - personeelsontwikkeling - kennis- en competentiebeheer - organisatieontwikkeling - enz. ? een gebruikerskennis hebben van burotica-applicaties (Word, Excel, Powerpoint,...); ? een basiskennis hebben van de regelgeving inzake het statuut van het Rijkspersoneel en inzake de loopbanen van het openbaar ambt.

FOD FINANCIEN Stafdienst Personeel en Organisatie

Bijlage 3 bij het dienstorder van 12 juli 2012


Attaché Boekhouding - Teamverantwoordelijke (A21 - functieclassificatie DBB311) Stafdienst Budget en Beheerscontrole (B&B) Afdeling Boekhouding Doel en context van de functie : - Coördineren, controleren en uitvoeren van het geheel aan taken van het boekhoudkundig proces binnen de afdeling Boekhouding van de Stafdienst B&B overeenkomstig de geldende reglementering teneinde de verantwoordelijke van de afdeling Boekhouding te ondersteunen bij het verzekeren van een efficiënt en doeltreffend beheer van de boekhouding.

De Attaché A2 Boekhouding - Teamverantwoordelijke werkt onder de leiding van de Adviseur-generaal van de afdeling Boekhouding. De Attaché A2 boekhouding - Teamverantwoordelijke stuurt een team van ongeveer 10 medewerkers aan.

Opdrachten en taken : De Attaché A2 Boekhouding - Teamverantwoordelijke heeft, onder meer, volgende opdrachten en taken : ? bijdragen tot de verwezenlijking van de operationele doelstellingen van de afdeling Boekhouding door het toepassen van de strategie die van kracht is binnen de FOD Financiën; ? organiseren en coördineren van de werkzaamheden van een team van boekhoudkundige medewerkers binnen de afdeling Boekhouding, enerzijds door het uitvoeren van werkzaamheden inzake het beheer van boekhoudkundige dossiers zoals het invoeren van facturen en anderzijds met het oog op de periodieke maandelijkse en jaarlijkse afsluiting van de algemene boekhouding en de uitvoering van diverse boekingen; ? advies geven aan het management inzake boekhoudkundige problemen en antwoorden op complexe vragen komende via interne of externe weg (bijvoorbeeld door het Rekenhof); ? opstellen en opvolgen van de boekhouding door op een geloofwaardige manier de boekhoudkundige reglementering te respecteren; ? waken over het beheer van de boekhouding door het uitvoeren van complexe boekhoudkundige taken en het opstellen van boekhoudkundige dossiers die er verband mee houden binnen de gestelde termijnen; ? ondersteuning geven aan de collega's van de afdeling Boekhouding en de andere afdelingen van de Stafdienst B&B door ze te informeren en raad te geven inzake boekhoudkundige materies; ? realiseren van het boekhoudkundige en wettelijke verslag bestemd voor het management en, als ondersteuning van het management, meewerken aan projecten inzake materies van de afdeling Boekhouding; ? vormen, ondersteunen en op een continue manier de ontwikkeling van de medewerkers begeleiden, met inbegrip van de interne procedures en de gebruikte boekhoudkundige toepassingen.

Vereisten van de functie : De Attaché A2 Boekhouding - Teamverantwoordelijke beschikt over de volgende competenties : ? op het vlak van de generieke competenties : Voornaamste generieke competenties : - leggen van verbanden tussen verschillende gegevens, genereren van alternatieven en trekken van sluitende conclusies; - begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); - beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties.

Andere generieke competenties : - nemen van beslissingen op basis van (on)volledige informatie en doelgericht acties ondernemen om de beslissingen uit te voeren; - advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; - beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; - interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; - groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; - de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; - integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden. ? op het vlak van de technische competenties : ? een geavanceerde kennis hebben van : - rijkscomptabiliteit en budgettair recht met inbegrip van de administratieve en budgettaire controle, de reglementering inzake algemene boekhouding; - computer boekhoudtoepassingen (Fedcom,...) - burotica-toepassingen ( Word, Excel, Powerpoint,...).

^