gepubliceerd op 31 augustus 2009
Stafdienst. - Personeel en Organisatie. - Incompetitiestelling in de klasse A3-adviseur van een betrekking waaraan de functie van adjunct van de Administrateur-generaal van de Thesaurie (Administratie der Thesaurie v(...) I. Onderwerp Bij toepassing van artikel 6bis, § 2, van het koninklijk besluit van 2 oktobe(...)
FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN
Stafdienst. - Personeel en Organisatie. - Incompetitiestelling in de klasse A3-adviseur van een betrekking waaraan de functie (functieclassificatie : DSA008) van adjunct van de Administrateur-generaal van de Thesaurie (Administratie der Thesaurie van de FOD Financiën) is verbonden I. Onderwerp Bij toepassing van artikel 6bis, § 2, van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het Statuut van het Rijkspersoneel wordt de betrekking waaraan de functie van adjunct van de Administrateur-generaal van de Thesaurie (functieclassificatie : DSA008) is verbonden, in competitie gesteld op datum van 31 augustus 2009.
II. Toepasselijke reglementering De toekenning van deze betrekking wordt geregeld door : - het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel; - het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel; - het koninklijk besluit van 29 oktober 1971 tot vaststelling van het organiek reglement van de Federale Overheidsdienst Financiën en van de bijzondere bepalingen die er voorzien in de uitvoering van het statuut van het rijkspersoneel, zoals gewijzigd bij het koninklijk besluit van 27 april 2007; - het koninklijk besluit van 4 augustus 2004 betreffende de loopbaan van niveau A van het Rijkspersoneel; - de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966, en het koninklijk besluit van 8 maart 2001 tot vaststelling van de voorwaarden voor het uitreiken van de bewijzen omtrent de taalkennis voorgeschreven bij artikel 53 van de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken, samengevat op 18 juli 1966; - het koninklijk besluit van 19 december 2005 tot vaststelling van de taalkaders van de Federale Overheidsdienst Financiën.
De benoeming wordt verleend binnen de perken van het personeelsplan 2009.
III. Benoemingsvoorwaarden Mogen zich kandidaat stellen voor deze betrekking : de ambtenaren van de Federale Overheidsdienst Financiën die menen te beantwoorden aan de specifieke voorwaarden van het functieprofiel en die op datum van 31 augustus 2009 : - ofwel bekleed zijn met de klasse A3; - ofwel bekleed zijn met de klasse A2 en minstens vier jaar anciënniteit hebben in de klasse A2 (toepassing van artikel 41, § 1, van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de loopbaan en de evaluatie van het Rijkspersoneel alsook artikel 216, § 2, van het koninklijk besluit van 4 augustus 2004 betreffende de loopbaan van het Rijkspersoneel in niveau A); - ofwel bekleed zijn met de klasse A1 of A2 en een klasseanciënniteit hebben van zes jaar die het resultaat is van de anciënniteit bekomen in de klassen A1 en A2, alsook deze die het resultaat is van de graadanciënniteit bekomen op datum van 1 december 2004 in de graad waarvan zij titularis waren of in een andere graad van hetzelfde niveau en van dezelfde rang (toepassing van de artikels 216, § 2, en 226 van het koninklijk besluit van 4 augustus 2004 betreffende de loopbaan van het Rijkspersoneel in niveau A).
IV. Indiening van de kandidaturen : De ambtenaren die wensen te solliciteren, zullen gebruik maken van de vragenlijst beschikbaar op het volgende Intranetadres : http ://intranet/peno/. Zij die geen toegang hebben tot het Intranet kunnen de vragenlijst aanvragen bij de contactpersoon (J. Hosteaux (F) tel. 0257/47193 of W. Baetens (N), tel 0257/47184). Teneinde de kandidaten in staat te stellen hun aanspraken beter te doen gelden is het functieprofiel bijgevoegd (bijlage). De ingevulde vragenlijst, die als kandidatuur geldt, moet ten laatste op 21 september 2009 worden ingediend bij een ter post aangetekend schrijven op het onderstaande adres : FOD Financiën Ter attentie van de Voorzitter van het Directiecomité North Galaxy, B-27 Koning Albert II-laan 33, bus 10, 1030 Brussel Alle kandidaten zullen worden uitgenodigd voor een mondeling onderhoud.
De kosten van de aangetekende zending zijn ten laste van de ambtenaren; het gebruik van administratieve briefomslagen is ter zake verboden.
Sollicitaties onder voorbehoud worden niet in aanmerking genomen.
Er zal ontvangst van de kandidaturen worden gemeld.
Brussel, 19 augustus 2009.
De Minister van Financiën, D. REYNDERS
Adviseur (A31) Adjunct van de Administrateur-generaal van de thesaurie Context van de functie De Adviseur ondersteunt op organisatorisch, administratief en inhoudelijk vlak de Administrateur-generaal van de Thesaurie van de FOD Financiën bij de uitvoering van zijn managementtaken en de uitvoering van zijn managementplan.
De Adviseur staat de Administrateur-generaal van de Thesaurie bij in de uitbouw van een efficiënte samenwerking met de Voorzitter van het Directiecomité, met het management van de administratie-generaal van de thesaurie en haar diensten, met de andere diensthoofden van de FOD Financiën evenals met de andere overheidsdiensten en de diverse externe actoren.
De Adviseur geeft leiding aan de personeelsleden die behoren tot het secretariaat van de Administrateur-generaal van de Thesaurie.
Opdrachten en taken De Adviseur heeft o.a. volgende taken en opdrachten : - behandeling van de dossiers van de Administrateur-generaal van de Thesaurie : inhoudelijke voorbereiding, adviesverlening, administratieve opvolging; - inhoudelijk nazicht van de dossiers die hem/haar door de diensten van de administratie-generaal worden voorgelegd; - voorbereiden en opvolgen van de vergaderingen van de Administrateur-generaal van de Thesaurie, zonodig hem vertegenwoordigen in vergaderingen; - autonoom beheren van alle briefwisseling; - coördinatie en inhoudelijk nazicht van de ontwerpen van antwoord op de mondelinge en de schriftelijke parlementaire vragen aan de Minister van Financiën; - bestuderen van parlementaire documenten (wetsontwerpen, wetsvoorstellen, besluiten, begrotingsdocumenten, vragen en antwoorden, parlementaire handelingen,...); - inhoudelijk opvolgen van de agenda's, nota's en notificaties van de Ministerraad en Overlegcomités en de bevoegde diensten in kennis stellen van de te nemen initiatieven; - opvolgen in welke mate de kernopdrachten van de Thesaurie worden uitgevoerd; - opvolgen van de moderniseringsprojecten waarin de administratie-generaal van de thesaurie betrokken is; - contactpersoon voor de strategische cel van de Minister van Financiën en de Voorzitter van het Directiecomité; - het secretariaat van de Administrateur-generaal efficiënt organiseren en aansturen van de medewerkers.
Vereisten van de functie De Adviseur beschikt over volgende vaardigheden : op het vlak van de bijzondere geschiktheid : - beschikken over een analytische geest, bekwaam zijn om diverse gegevens te integreren om tot oplossingen te komen; - in staat zijn de medewerkers van het secretariaat van de Administrateur-generaal te coachen : hen motiveren, responsabiliseren en ontwikkelen; - uitbouw van goed functionerende netwerken met interne en externe collega's; - autonoom beslissen, initiatieven nemen en acties op het getouw zetten; - kunnen luisteren, zin hebben voor dialoog en een vlotte mondelinge en schriftelijke communicatie (zowel intern als extern); - handelen met integriteit, loyauteit en flexibiliteit; - beschikken over een groot verantwoordelijkheidsbesef, beschikken over een sterk doorzettingsvermogen en stressbestendigheid; - positieve ingesteldheid ten aanzien van veranderingen; - kwaliteit-, resultaat- en klantgericht zijn. op het vlak van technische competenties : - diepgaande kennis hebben van de organisatiestructuur van de FOD Financiën en in het bijzonder van de Administratie der thesaurie; - uitgebreide kennis hebben van de organisatiestructuur van de federale overheid en aanverwante instellingen, voornamelijk op het niveau van de relaties tussen de FOD Financiën met de andere publieke actoren; - goed inzicht in het politiek besluitvormingsproces; - goede kennis van het grondwettelijk en administratief recht; - goede kennis van de openbare financiën, macro-economische grootheden en van het beheer van de staatsschuld; - inzicht in begrotings- en boekhoudingsaangelegenheden; - goede kennis van de personeelsreglementering; - inzicht in moderne managementtechnieken; - inzicht in fiscaliteit en patrimoniale aangelegenheden.