gepubliceerd op 18 december 2007
Incompetitiestelling in de klasse A2 van betrekkingen waaraan de titel van Attaché is verbonden bij het Kabinet van de Administrateur van de belastingen en invordering en de Centrale Diensten van fiscale administraties van de Federale Overheidsdien I. Onderwerp Bij toepassing van artikel 6bis, § 2 van het koninklijk besluit van 2 oktober (...)
FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN
Incompetitiestelling in de klasse A2 van betrekkingen waaraan de titel van Attaché is verbonden bij het Kabinet van de Administrateur van de belastingen en invordering en de Centrale Diensten van fiscale administraties van de Federale Overheidsdienst Financiën I. Onderwerp Bij toepassing van artikel 6bis, § 2 van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het Statuut van het Rijkspersoneel worden de volgende betrekkingen waaraan de titel van Attaché is verbonden, in competitie gesteld op datum van 1 november 2007 : 1. Attaché (A21 - vakrichting juridische normen en geschillen) bij de centrale diensten van de administratie van de B.T.W., registratie en domeinen, sector registratie en domeinen 2. Attaché (A21 - vakrichting algemeen beheer) bij de centrale diensten van de administratie van het kadaster 3.Attaché (A21 - vakrichting algemeen beheer) bij het kabinet van de Administrateur-generaal van de belastingen en invordering (2 betrekkingen) II. Toepasselijke reglementering De toekenning van deze betrekkingen wordt geregeld door : - het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel; - het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel; - het koninklijk besluit van 29 oktober 1971 tot vaststelling van het organiek reglement van de Federale Overheidsdienst Financiën en van de bijzondere bepalingen die er voorzien in de uitvoering van het statuut van het Rijkspersoneel, zoals gewijzigd bij het koninklijk besluit van 27 april 2007; - het koninklijk besluit van 4 augustus 2004 betreffende de loopbaan van niveau A van het Rijkspersoneel; - de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966, en het koninklijk besluit van 8 maart 2001 tot vaststelling van de voorwaarden voor het uitreiken van de bewijzen omtrent de taalkennis voorgeschreven bij artikel 53 van de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken, samengevat op 18 juli 1966; - het koninklijk besluit van 19 december 2005 tot vaststelling van de taalkaders van de Federale Overheidsdienst Financiën.
De benoemingen worden verleend binnen de perken van het personeelsplan 2007.
III. Benoemingsvoorwaarden Kunnen zich kandidaat stellen voor die betrekkingen : de ambtenaren van de Federale Overheidsdienst Financiën die op 1 december 2007 : - ofwel bekleed zijn met de klasse A2; - ofwel bekleed zijn met de klasse A1 en minstens twee jaar anciënniteit hebben in de klasse A1 (toepassing van artikel 41, § 1 van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel).
Ieder benoeming kan gepaard gaan met een verandering van vakrichting.
IV. Indiening van de kandidaturen De ambtenaren die wensen te solliciteren, zullen gebruik maken van het aangehechte formulier (bijlage 1).
Teneinde de kandidaten in staat te stellen hun aanspraken beter te doen gelden zijn de functieprofielen bijgevoegd (bijlage 2). De kandidaten dienen, op de keerzijde van het formulier van kandidaatstelling, per gesolliciteerde betrekking hun kandidatuur te motiveren en hun bijzondere verdiensten mede te delen.
De kandidaturen moeten ten laatste op 10 januari 2008 worden ingediend bij een ter post aangetekend schrijven op een van onderstaande adressen, naargelang de administratie waar een betrekking wordt gesolliciteerd (de poststempel geldt als bewijs).
Adressen van toezending : Kabinet van de Administrateur-generaal van de belastingen en invordering FOD Financiën Stafdienst Personeel & Organisatie North Galaxy Ter attentie van Pierre Miel, Auditeur-generaal, dienstchef Koning Albert II-laan 33, bus 81 1030 Brussel Contactpersonen : Guy Veldeman, tel. 0257/628 67 Véronique George, tel. 0257/643 11 Kadaster en BTW, registratie en domeinen (sector registratie en domeinen) FOD Financiën Stafdienst Personeel & Organisatie North Galaxy Ter attentie van Dominique Derinck, Directeur Koning Albert II-laan 33, bus 85 1030 Brussel Contactpersonen : Erik Vandermaesen, tel. 0257/636 62 (kadaster) en Inge Vandendriessche, tel. 0257/628 79 (registratie en domeinen) De kosten van de aangetekende zending zijn ten laste van de ambtenaren; het gebruik van administratieve briefomslagen is ter zake verboden.
Sollicitaties onder voorbehoud worden niet in aanmerking genomen.
Er zal ontvangst van de kandidaturen worden gemeld.
Brussel, 29 november 2007.
De Minister van Financiën, D. REYNDERS
Bijlage 1 bij het dienstorder van 29 november 2007 Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 1. Attaché (A21 - vakrichting juridische normen en geschillen) bij de centrale diensten van de administratie van de B.T.W., registratie en domeinen, sector registratie en domeinen Context van de functie De Attaché werkt als jurist onder het gezag van de verantwoordelijke voor de dienst die belast is met het opstellen van de federale, gewestelijke en gemeenschapsreglementering en internationale regelgeving en de onderhandelingen die daarmee zijn verbonden.
Opdrachten en taken De Attaché heeft, onder andere, de volgende opdrachten en taken : ? ontwerpen en opstellen van wettelijke en reglementaire teksten (wetten, besluiten, decreten, ordonnanties, overeenkomsten ...) die de overheidsbeslissingen concretiseren en omzetten; ? analyseren van wetsvoorstellen, voorstellen van decreet en ordonnanties, Europese regelgeving; ? analyseren en schriftelijk adviseren over officiële adviezen (Raad van State, Inspectie van financiën ...) gegeven over nieuwe reglementering; ? adviseren over regionale, nationale en internationale regelgeving; ? deelnemen aan interkabinettengroepen en beslissingsorganen; ? bijdragen aan het opstellen van memories en juridische conclusies betreffende principiële geschillen voor de hoogste nationale en internationale rechtscolleges; ? opvolgen van parlementaire werkzaamheden; ? opmaken van administratieve circulaires en instructies; ? werken in een tweetalige omgeving.
Vereisten van de functie De Attaché beschikt over volgende vaardigheden : - op het vlak van de bijzondere geschiktheid : ? zin voor analyse en synthese; ? zelfstandig kunnen werken; ? goede schriftelijke en mondelinge communicatie; ? verantwoordelijkheidbesef en over doorzettingsvermogen; ? beschikken over een positieve ingesteldheid ten aanzien van veranderingen; ? kwaliteit-, resultaat- en klantgericht zijn. - op het vlak van technische competenties : ? goede kennis van de wetgevingstechniek en van de reglementaire besluitvormingsprocessen; ? goede kennis van het institutionele recht, de wetten op de financiering van de gewesten en de gemeenschappen; ? goede kennis van de werking en bevoegdheden van de federale, Europese en internationale instellingen op het domein van de fiscaliteit; ? kennis van de moderniseringsdoelstellingen van de FOD Financiën en van de ontwikkelingen die tot de realisatie ervan bijdragen; ? kennis van de fiscale materies die eigen zijn aan het kadaster, de registratie en de domeinen; ? kennis van informaticatoepassingen (omgeving microsoft office); ? minimum 2 jaar ervaring in het opstellen van wetteksten en/of reglementeringen. 2. Attaché (A21 - vakrichting algemeen beheer) bij de centrale diensten van de administratie van het kadaster Context van de functie De Attaché geeft ondersteuning of beheert de realisatie van projecten binnen de organisatie teneinde bij te dragen tot de efficiënte implementatie van de projecten van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie. De Attaché assisteert de verantwoordelijke van de beheercel van projecten en programma's van de entiteit teneinde bij te dragen in het ondersteunen van het management met betrekking tot het uittekenen van de richting, het beheer en het bevorderen van bepaalde organisatiepraktijken alsook het helpen bij een beter beleid, de valorisatie en de verspreiding van informatie binnen de organisatie.
Opdrachten en taken De Attaché heeft o.a. volgende taken en opdrachten : ? het adviseren van het management wat betreft de mogelijke oplossingen en voorstellen in het kader van strategische projecten en dit op basis van een grondige analyse om zo een goede diagnose van de situatue op te stellen met de eventuele problemen en tekortkomingen en op deze manier de uitwerking toelaten aan de organisatie van doeltreffende oplossingen; ? aansturen, coördineren en verzekeren van de opvolging van programma's en projecten teneinde de realisatie van deze projecten te garanderen binnen vooropgestelde beperkingen, termijnen en budget met het vereiste kwaliteitsniveau; ? het bepalen en implementeren van processen, methodes en tools met betrekking tot programma- en projectmanagement; ? het implementeren van een standaardmethodologie wat betreft programma- en projectmanagement; ? het omkaderen en ondersteunen van de programma- en projectverantwoordelijken, de project sponsors et de projectstuurgroepen teneinde hen toe te laten op een optimale manier hun projecten te realiseren volgens de bestaande standaarden van de FOD Financiën; ? werken in een tweetalige omgeving.
Vereisten van de functie De Attaché beschikt over de volgende vaardigheden : - op het vlak van de bijzondere geschiktheid : ? zin voor analyse en synthese; ? in staat zijn een team te leiden : vergaderingen en werkgroepen te leiden en op het einde van elke vergadering of een opdracht een evenwichtig besluit en/of actieplan te bekomen; ? goede schriftelijke en mondelinge communicatie; ? beschikken over een kritische geest en verantwoordelijkheidszin en in staat zijn om de concrete doelstellingen te realiseren; ? beschikken over een positieve ingesteldheid ten aanzien van veranderingen; ? kwaliteit-, resultaat- en klantgericht zijn. - op het vlak van technische competenties : ? grondige kennis van programma- en projectopvolging (opstarten, uitvoeren, planning, opvolging,....); ? grondige kennis van de opdrachten van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie en van de bijhorende processussen; ? grondige kennis van de federale overheid in het algemeen en van de FOD Financiën in het bijzonder; ? kennis van budgettering binnen de administratie; ? uitgebreide kennis van managementtechnieken; ? grondige kennis van informaticatools (bureautica, projectplannings- en beheertools : MS Project, Open Workbench, enz.); ? minimum 2 jaar ervaring in een functie niveau A met betrekking tot project- of programmamanagement. 3. Attaché (A21 - vakrichting algemeen beheer) bij het kabinet van de Administrateur-generaal van de Belastingen en Invordering (2 betrekkingen) Context van de functie De Attaché geeft ondersteuning of beheert de realisatie van projecten binnen de organisatie teneinde bij te dragen tot de efficiënte implementatie van de projecten van de Algemene Administratie van Belastingen en Invordering. De Attaché assisteert de verantwoordelijke van de beheercel van projecten/programma's van de entiteit teneinde bij te dragen in het ondersteunen van het management met betrekking tot het uittekenen van de richting, het beheer en het bevorderen van bepaalde organisatiepraktijken alsook het helpen bij een beter beleid, de valorisatie en de verspreiding van informatie binnen de organisatie.
Opdrachten en taken De Attaché heeft o.a. volgende taken en opdrachten : ? het adviseren van het management wat betreft de mogelijke oplossingen en voorstellen in het kader van strategische projecten en dit op basis van een grondige analyse om zo een goede diagnose van de situatie op te stellen met de eventuele problemen en tekortkomingen en op deze manier de uitwerking toelaten aan de organisatie van doeltreffende oplossingen; ? aansturen, coördineren en verzekeren van de opvolging van programma's en projecten teneinde de realisatie van deze projecten te garanderen binnen vooropgestelde beperkingen, termijnen en budget met het vereiste kwaliteitsniveau; ? het bepalen en implementeren van processen, methodes en tools met betrekking tot programma- en projectmanagement; ? het implementeren van een standaardmethodologie wat betreft programma- en projectmanagement; ? het omkaderen en ondersteunen van de programma- en projectverantwoordelijken, de project sponsors et de projectstuurgroepen teneinde hen toe te laten op een optimale manier hun projecten te realiseren volgens de bestaande standaarden van de FOD Financiën; ? werken in een tweetalige omgeving.
Vereisten van de functie De Attaché beschikt over de volgende vaardigheden : - op het vlak van de bijzondere geschiktheid : ? zin voor analyse en synthese; ? in staat zijn een team te leiden : vergaderingen en werkgroepen te leiden en op het einde van elke vergadering of een opdracht een evenwichtig besluit en/of actieplan te bekomen; ? goede schriftelijke en mondelinge communicatie; ? beschikken over een kritische geest en verantwoordelijkheidszin en in staat zijn om de concrete doelstellingen te realiseren; ? beschikken over een positieve ingesteldheid ten aanzien van veranderingen; ? kwaliteit-, resultaat- en klantgericht zijn. - op het vlak van technische competenties : ? grondige kennis van programma- en projectopvolging (opstarten, uitvoeren, planning, opvolging,....); ? grondige kennis van de opdrachten van de Algemene administratie van de Belastingen en van de bijhorende processussen; ? grondige kennis van de federale overheid in het algemeen en van de FOD Financiën in het bijzonder; ? kennis van budgettering binnen de administratie; ? uitgebreide kennis van managementtechnieken; ? grondige kennis van informaticatools (bureautica, projectplannings- en beheertools : MS Project, Open Workbench, enz.); ? minimum 2 jaar ervaring in een functie niveau A met betrekking tot project- of programmamanagement.