Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 31 oktober 2001
gepubliceerd op 01 november 2001

Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 12 november 1998 betreffende de toegang tot de grondafhandelingsmarkt op de luchthaven Brussel-Nationaal

bron
ministerie van verkeer en infrastructuur
numac
2001014212
pub.
01/11/2001
prom.
31/10/2001
ELI
eli/besluit/2001/10/31/2001014212/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

31 OKTOBER 2001. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 12 november 1998 betreffende de toegang tot de grondafhandelingsmarkt op de luchthaven Brussel-Nationaal


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Economische Gemeenschap, ondertekend te Rome op 25 maart 1957 en goedgekeurd bij de wet van 2 december 1957, inzonderheid op artikel 80, lid 2;

Gelet op de Richtlijn 96/67/EG van de Raad van 15 oktober 1996, betreffende de toegang tot de grondafhandelingsmarkt op de luchthavens van de Gemeenschap;

Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, inzonderheid op artikel 6, § 1, X 7°;

Gelet op de wet van 27 juni 1937 houdende de herziening van de wet van 16 november 1919 betreffende de regeling van de luchtvaart, inzonderheid op artikel 5;

Gelet op het koninklijk besluit van 12 november 1998 betreffende de toegang tot de grondafhandelingsmarkt op de luchthaven Brussel-Nationaal;

Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, inzonderheid op artikel 3, § 1, vervangen bij de wet van 4 juli 1989 en gewijzigd bij de wet van 4 augustus 1996;

Gelet op de dringende noodzakelijkheid;

Overwegende dat, ten einde de leefbaarheid van de luchthaven Brussel-Nationaal te vrijwaren, moet er iets worden gedaan aan de omstandigheid dat luchtvaartmaatschappijen die op deze luchthaven actief zijn zich in moeilijkheden bevinden of kunnen bevinden, zodat het van belang is te garanderen dat die ondernemingen in het kader van een gerechtelijk akkoord of faillissement bepaalde activiteiten kunnen afsplitsen en onder bepaalde voorwaarden de toelating met betrekking tot die activiteit kunnen overdragen aan een andere onderneming of entiteit;

Overwegende dat de uitermate ongunstige economische en financiële situatie van bepaalde luchtvaartmaatschappijen de werking van de luchthaven Brussel-Nationaal en de continuïteit van de activiteiten ervan op ieder ogenblik in het gedrang kan brengen en dat zich, om het hoofd te bieden aan de voortdurende en snelle ontwikkelingen en wijzigingen in de genoemde situatie, een onmiddellijke aanpassing opdringt van het koninklijk besluit van 12 november 1998 betreffende de toegang tot de grondafhandelingsmarkt op de luchthaven Brussel-Nationaal.

Op voordracht van Onze Vice-Eerste Minister en Minister van Mobiliteit en Vervoer, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Aan artikel 5 § 2 van het koninklijk besluit van 12 november 1998 betreffende de toegang tot de grondafhandelingsmarkt op de luchthaven Brussel-Nationaal wordt het volgende gedachtestreepje toegevoegd : - cateringtransport;

Art. 2.Aan artikel 6 § 2 van hetzelfde koninklijk besluit wordt het volgende gedachtestreepje toegevoegd : - cateringtransport;

Art. 3.Artikel 9 § 1, e) van hetzelfde koninklijk besluit wordt aangevuld met het volgende lid : « Indien een geselecteerde dienstverlener in staat van faillissement of vereffening verkeert, of een gerechtelijk akkoord heeft bekomen, of in een overeenstemmende toestand verkeert als gevolg van een gelijkaardige procedure die bestaat in een nationale wetgeving of in een wetgeving van een lidstaat van de Europese Unie, kan de toelating tot het verlenen van een of meerdere categorieën grondafhandelingsdiensten, vóór het tijdvak waarvoor hij is geselecteerd verstrijkt, overgedragen worden aan een andere onderneming mits goedkeuring van de luchthavenbeheerder. Dergelijke goedkeuring kan slechts verleend worden indien de onderneming waaraan de toelating wordt overgedragen de betrokken grondafhandelingsdiensten zal verlenen onder de voorwaarden die door de oorspronkelijk geselecteerde dienstverlener met betrekking tot de verlening van grondafhandelingsdiensten dienden te worden nageleefd. »

Art. 4.De bijlage bij hetzelfde koninklijk besluit wordt als volgt gewijzigd : 1° Punt 5.7 wordt opgeheven; 2° Een punt 12, luidend als volgt, wordt toegevoegd : « 12.Cateringtransport omvat : het vervoer, het inladen in en het uitladen uit het vliegtuig van voedsel en dranken. »

Art. 5.Gedurende een overgangsperiode tot de datum waarop de bestaande toelating voor het verlenen van de betrokken grondafhandelingsdiensten een einde neemt, zullen de ondernemingen die vóór de inwerkingtreding van dit besluit ingevolge artikel 6 § 2 of artikel 9 § 1 van hetzelfde koninklijk besluit geselecteerd werden voor de categorie platformafhandeling, zoals omschreven op het ogenblik van de selectiebeslissing, geacht worden te zijn geselecteerd voor de categorieën platformafhandeling en cateringtransport.

Art. 6.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.

Gegeven te Châteauneuf-de-Grasse, 31 oktober 2001.

ALBERT Van Koningswege : De Vice-Eerste Minister en Minister van Mobiliteit en Vervoer, Mevr. I. DURANT

^