Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 31 juli 2023
gepubliceerd op 12 oktober 2023

Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 22 december 2003 tot uitvoering van **** ****, **** 6 "Voogdij over niet-begeleide minderjarige vreemdelingen" van de **** van 24 december 2002

bron
federale overheidsdienst justitie
numac
2023044833
pub.
12/10/2023
prom.
31/07/2023
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

31 JULI 2023. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 22 december 2003Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 22/12/2003 pub. 29/01/2004 numac 2004009010 bron federale overheidsdienst justitie Koninklijk besluit tot uitvoering van Titel XIII, Hoofdstuk 6 « Voogdij over niet-begeleide minderjarige vreemdelingen » van de programmawet van 24 december 2002 sluiten tot uitvoering van **** ****, **** 6 "Voogdij over niet-begeleide minderjarige vreemdelingen" van de **** van 24 december 2002


VERSLAG AAN DE KONING ****, **** koninklijk besluit dat ik **** ter ondertekening voorleg wijzigt artikel 7 § 2 en artikel 7bis van het koninklijk besluit van 22 december 2003Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 22/12/2003 pub. 29/01/2004 numac 2004009010 bron federale overheidsdienst justitie Koninklijk besluit tot uitvoering van Titel XIII, Hoofdstuk 6 « Voogdij over niet-begeleide minderjarige vreemdelingen » van de programmawet van 24 december 2002 sluiten tot uitvoering van **** ****, **** 6 "Voogdij over niet-begeleide minderjarige vreemdelingen" van de **** van 24 december 2002.

Met de wijzigingen van het uitvoeringsbesluit wil ik de positie van voogden van niet-begeleide minderjarigen verbeteren.

Er zijn op dit moment onvoldoende werknemer-voogden om snel voogdijen van minderjarigen in een erg kwetsbare en complexe situatie op te nemen. Het is daarom noodzakelijk om het **** van de werknemer-voogden te herwaarderen. In de huidige regeling ontvangen de verenigingen 28 000 **** per jaar (geïndexeerd 32 806 ****) voor een voogd die **** werkt. De dienst Voogdij heeft een **** met Rode ****, **** ****-antenne Caritas International en **** en **** voor het tewerkstellen van werknemer-voogden. Bij de verenigingen werken samen 26 voogden, waarvan sommigen ****. **** verenigingen zetten voor hun werknemer-voogden eigen middelen in en middelen die zij van andere overheden ontvangen, zoals de sociale ****. **** verenigingen ****, **** **** Grens en de **** **** **** **** **** beëindigden in het verleden het **** wegens een gebrek aan financiering. **** **** worden niet aan alle voogden toegekend.

Een opwaardering van het **** laat de verenigingen toe om extra voogden **** te stellen. Met deze opwaardering vergroot het aandeel werknemer-voogden op duurzame wijze en bovendien kunnen werknemer-voogden de meest complexe voogdijen (zware mensensmokkel - en handel, misbruik, psychiatrie, zware misdrijven, ****.) opnemen. Ten overvloede worden zo ook nieuwe verenigingen aangetrokken om **** af te sluiten. Onderhandelingen met de koepel van de Centra **** **** (****) werden opgestart en van zodra het nieuwe artikel van huidig koninklijk besluit is genomen werven ze negen nieuwe **** voogden aan.

**** **** met een hoge instroom van niet-begeleide minderjarigen, keerde de **** **** tijdelijk een hogere toelage voor het tewerkstellen van extra werknemer-voogden uit. Op die manier konden de verenigingen toch bijkomende voogden aanwerven om de hoge instroom het hoofd te beiden. **** verenigingen hebben in het najaar van 2022 samen vier werknemer-voogden aangeworven en ontvingen hiervoor een tijdelijke en uitzonderlijk subsidie via de interdepartementale kredieten ****. **** vergoeding die zij ontvingen was gelijk aan de reële kostprijs van de werknemer-voogden (inclusief ****-, verplaatsing- en ****). De ministerraad van 31 maart 2023 heeft beslist om extra middelen te voorzien voor het aanwerven van bijkomende werknemer-voogden zodat de dienst Voogdij de lijst van niet-begeleide minderjarige vreemdelingen die wachten op een voogd kan verkleinen. De werknemer-voogden die voor 12 juli 2022 in dienst zijn getreden (en dus voor het **** houdende de toekenning van een tijdelijke en uitzonderlijke subsidie) zijn al jaren aan het werk.

Zij worden gefinancierd door de vergoeding van de **** ****, sociale **** en de inzet van eigen middelen. Voor hen blijft de oude vergoedingsregeling van artikel 7bis van toepassing. Dit is dus de **** van 28 000 **** (geïndexeerd 32 806 ****) per voogd per jaar die gelijktijdig 25 voogdijen opneemt.

Een nieuwe regeling met de hogere vergoeding is van toepassing op de voogden die na 12 juli 2022 werden aangeworven. **** voogden die aangeworven werden onder de tijdelijke en uitzonderlijke subsidie oefenen allen voogdijen uit en moeten in dienst blijven. Voor hen werden de reële kosten gefinancierd door een provisie **** en werd er door de verenigingen geen andere financiering voorzien. De nieuwe regeling zal daarom op hen en ook op de nieuwe voogden waarvoor de ministerraad op 31 maart 2023 extra middelen ter beschikking heeft gesteld van toepassing zijn. In de aanpassing van de **** zal een bepaling worden opgenomen waarin de verenigingen zich engageren om indien nodig sociale **** aan te vragen voor extra werknemer-voogden wanneer er een specifieke oproep is binnen het betreffende paritair comité.

**** verenigingen ontvangen voor alle voogden, de "oude" en "nieuwe", een **** tussen de 5 000 **** en 9 000 ****.

De **** van State stelt in zijn advies 74.053/2/**** van 17 juli 2023 dat men gegronde redenen moet geven voor eventuele verschillen in behandeling van de verenigingen. **** van het aantal voogden die al dan niet voor 12 juli 2022 in dienst zijn getreden zal de vergoeding die zij ontvangen van de **** **** verschillen.

Vooreerst moeten de verenigingen dringend nieuwe voogden kunnen aanwerven. Momenteel wachten er immers 1.400 minderjarigen op de aanstelling van een voogd, wat tot vertragingen in de **** leidt. Om de aanwervingen niet afhankelijk te maken van andere **** zal voor de voogden aangeworven sinds 12 juli 2022 aldus de hogere vergoeding gelden. Wel is het zo dat verenigingen voor een deel van de voogden aangeworven voor 12 juli 2022 over sociale **** beschikken. Het bedrag dat zij voor deze voogden van de overheid ontvangen voor de tewerkstelling van de voogd, dus de sociale **** en de lagere vergoeding van de **** ****, komt overeen met de hogere vergoeding voorzien voor de voogden die in dienst zijn getreden na 12 juli 2022. Wanneer de vereniging weinig sociale **** heeft ingezet, zal de **** **** hen ondersteunen met de indiening van de aanvraag.

Op termijn zal de vorige regeling uitdoven. Het onderscheid tussen de vergoedingen naargelang de indiensttreding verdwijnt omdat werknemer-voogden die ontslag nemen en vervangen worden van de nieuwe regeling zullen genieten. Uiteraard wordt dit door de dienst **** **** en kan een vervanging slechts gebeuren mits er voldoende budgettaire marge is.

Na de publicatie van het koninklijk besluit zal de **** **** de **** met de verenigingen herzien op basis van de wijzigingen opgenomen in dit koninklijk besluit. **** **** **** zal bij het erkennen van extra werknemer-voogden rekening houden met budgettaire mogelijkheden, eventuele tekorten aan voogden in specifieke regio's en de middelen die de vereniging van andere overheden kan verkrijgen voor de tewerkstelling van de extra werknemer-voogd en die dus in de vergoeding verrekend kan worden.

Artikelsgewijze commentaar Artikel 1 **** artikel 1 wordt in de mogelijkheid voorzien om vrijwillige en zelfstandige voogden voor een forfait voor **** per voogdij per jaar te kiezen. In de huidige regeling kunnen de voogden slechts een terugbetaling ontvangen van hun werkelijk gemaakte ****. **** voogden aanzien dit systeem met schuldvorderingen echter als een administratieve last. De mogelijkheid om een terugbetaling van de werkelijk gemaakte verplaatsingskosten te ontvangen blijft wel behouden.

Artikel 2 Het tweede artikel voorziet de bedragen van de vergoedingen aan de verenigingen waarmee de dienst Voogdij een **** heeft afgesloten.

De nieuwe hogere vergoeding per werknemer-voogd die gelijktijdig 25 voogdijen uitoefent bedraagt 74 900 ****. In de vergoeding zijn de ****-, transport -, en **** (7% ****) inbegrepen. **** vergoeding wordt toegepast op de voogden die vanaf 12 juli 2022 in dienst zijn getreden. Voor de voogden die voor 12 juli 2022 in dienst zijn getreden geldt een vergoeding van 28 000 ****.

**** **** wordt toegepast op alle voogden. **** anciënniteit die in rekening wordt gebracht betreft alle relevante beroepservaring, zoals ervaring met de begeleiding van kinderen en jongeren of personen met een ****.

Voor een coördinator die gestart is voor 12 juli 2022 is een vergoeding van 28 000 **** per jaar van toepassing. Voor de coördinatoren die vanaf 12 juli 2022 in dienst treden bedraagt de vergoeding 49 220 **** voor een **** coördinator die minstens vier voogden coördineert en 98 440 per jaar voor een **** coördinator die minstens acht voogdijen coördineert. De coördinator moet minstens tien jaar relevante anciënniteit hebben.

Het tweede lid bepaalt dat het bedrag van de vergoeding verminderd wordt met het bedrag dat de vereniging in voorkomend geval ontvangt van een andere overheid voor de loon - en **** van haar voogd. **** verenigingen ontvangen voor een aantal van hun voogden een sociale ****. **** verenigingen worden aangespoord om hun bestaande **** te behouden en nieuwe **** aan te vragen. **** verrekening van de **** of andere subsidies is enkel van toepassing voor de financiering van de werknemer-voogden die onder de nieuwe regeling vallen, het bedrag van de vergoeding onder de huidige regeling is immers te laag om de **** te verrekenen.

Het derde lid bepaalt dat de verenigingen elk jaar de **** van de werkelijk gemaakte kosten aan de dienst Voogdij overmaken. Het betreft alle gemaakte kosten, dus lonen, transport, telefonie, eventuele huur van gebouw, elektriciteit, verwarming, .... Wanneer de werkelijke kost van de voogd of coördinator meer dan 10% lager ligt dan de vergoeding, kan de minister beslissen om het bedrag van de vergoeding het jaar volgend op het **** te verlagen tot de werkelijke kost van de voogd of coördinator.

Artikel 3 Artikel 3 bepaalt dat het artikel 2 van het besluit retroactief in werking treedt op 1 januari 2023, zodat de vier werknemer-voogden die gestart zijn na 12 juli 2022 en waarvoor de verenigingen een vergoeding ontvingen aan de reële kostprijs, verder volledig gefinancierd worden. Artikel 1 van het besluit treedt in werking op 1 januari 2024. **** van praktische redenen is het niet mogelijk om het forfait voor **** in 2023 toe te passen. De dienst Voogdij heeft in het eerste kwartaal van 2023 immers al schuldvorderingen aan de reële kosten uitbetaald.

Artikel 4 Artikel 4 bepaalt dat de verdere uitvoering van het voorliggend besluit is opgedragen aan de **** van Justitie.

Ik heb de eer te zijn, ****, **** Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, De **** van ****, ****. VAN ****

31 JULI 2023. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 22 december 2003Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 22/12/2003 pub. 29/01/2004 numac 2004009010 bron federale overheidsdienst justitie Koninklijk besluit tot uitvoering van Titel XIII, Hoofdstuk 6 « Voogdij over niet-begeleide minderjarige vreemdelingen » van de programmawet van 24 december 2002 sluiten tot uitvoering van **** ****, **** 6 "Voogdij over niet-begeleide minderjarige vreemdelingen" van de **** van 24 december 2002 ****, **** der ****, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de **** van 24 december 2002, **** ****, **** 6 "Voogdij over niet begeleide minderjarige vreemdelingen", artikel 3, § 3, eerste en vijfde lid;

Gelet op het koninklijk besluit van 22 december 2003Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 22/12/2003 pub. 29/01/2004 numac 2004009010 bron federale overheidsdienst justitie Koninklijk besluit tot uitvoering van Titel XIII, Hoofdstuk 6 « Voogdij over niet-begeleide minderjarige vreemdelingen » van de programmawet van 24 december 2002 sluiten tot uitvoering van **** ****, **** 6 "Voogdij over niet-begeleide minderjarige vreemdelingen" van de **** van 24 december 2002;

Gelet op het advies van de inspecteur van **** van 13 februari 2023 en 6 juni 2023;

Gelet op het akkoord van de **** voor Begroting, gegeven op 28 juni 2023 ;

Gelet op het verzoek om spoedbehandeling, gemotiveerd door de omstandigheid dat de wijziging van dit Koninklijk besluit een impact kan hebben op de lange wachtlijst die er momenteel is tot het aanstellen van een voogd voor een niet-begeleide minderjarige vreemdeling. Door de instroom van zowel niet-begeleide minderjarige **** (omwille van de oorlog in ****) als verzoekers **** bescherming wachten momenteel 1.400 jongeren op de aanstelling van een voogd. Het gevolg hiervan is dat jongeren gemiddeld tussen de 4 tot 7 maanden moeten wachten tot zij een voogd aangesteld krijgen. Daarnaast loopt de behandeling van de **** vertraging op omdat bij de behandeling van de **** de voogd aanwezig moet zijn. **** verenigingen (zowel bestaande als nieuwe) die werknemer-voogden tewerkstellen zijn bereid om extra werknemer-voogden aan te werven en op te leiden zodat de wachtlijst sterk vermindert. Uit een analyse van de **** **** blijkt daarnaast ook dat de aankomsten van vluchtelingen aan de **** **** in de eerste maanden van 2023 sterk gestegen zijn wat doet vermoeden dat België in 2023 opnieuw een stijging van het aantal aankomende niet-begeleide minderjarige vreemdelingen zal kennen;

Gelet op het advies 74.053/2/**** van de **** van State, gegeven op 17 juli 2023, in toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 3°, van de wetten op de **** van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Gelet op de **** uitgevoerd overeenkomstig de artikelen 6 en 7 van de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging;

Overwegende dat de verenigingen waarmee een **** werd afgesloten, sinds 2016 verschillende voogden in dienst hebben die recht geven op de vergoeding in uitvoering van artikel 7bis van het koninklijk besluit van 22 december 2003Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 22/12/2003 pub. 29/01/2004 numac 2004009010 bron federale overheidsdienst justitie Koninklijk besluit tot uitvoering van Titel XIII, Hoofdstuk 6 « Voogdij over niet-begeleide minderjarige vreemdelingen » van de programmawet van 24 december 2002 sluiten tot uitvoering van **** ****, **** 6 "Voogdij over niet-begeleide minderjarige vreemdelingen" van voornoemde ****;

Op de voordracht van de **** van Justitie en op het advies van de in **** vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.**** artikel 7 van het koninklijk besluit van 22 december 2003Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 22/12/2003 pub. 29/01/2004 numac 2004009010 bron federale overheidsdienst justitie Koninklijk besluit tot uitvoering van Titel XIII, Hoofdstuk 6 « Voogdij over niet-begeleide minderjarige vreemdelingen » van de programmawet van 24 december 2002 sluiten tot uitvoering van **** ****, **** 6 "Voogdij over niet-begeleide minderjarige vreemdelingen" van de **** van 24 december 2002, wordt paragraaf 2 vervangen als volgt: " § 2. Voor de binnenlandse verplaatsingskosten ontvangt de voogd een forfait van 250 **** per voogdij per jaar. **** vraag van de voogd kan de dienst Voogdij de reële verplaatsingskosten uitbetalen, verminderd met het forfait van 250 ****. De betaling van de reële verplaatsingskosten gebeurt overeenkomstig de artikelen 2, vierde lid, 13 en 15 van het koninklijk besluit van 18 januari 1965 houdende algemene regeling inzake reiskosten.".

Art. 2.**** artikel 7bis van hetzelfde besluit, ingevoegd bij koninklijk besluit van 9 januari 2005Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 09/01/2005 pub. 25/01/2005 numac 2005009018 bron federale overheidsdienst justitie Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 22 december 2003 tot uitvoering van Titel XIII, Hoofdstuk 6 "Voogdij over niet-begeleide minderjarige vreemdelingen" van de programmawet van 24 december 2002 sluiten en laatst gewijzigd bij koninklijk besluit van 6 december 2018, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° paragraaf 2, eerste lid, wordt vervangen als volgt: "**** **** van de vergoeding per jaar voor een voogd die gelijktijdig minstens 25 voogdijen uitoefent bedraagt: - 28 000 **** voor een voogd die voor 12 juli 2022 bij de vereniging als voogd in dienst is getreden; - 74 900 **** voor een voogd die na 12 juli 2022 bij de vereniging als voogd in dienst is getreden."; 2° in paragraaf 2, worden tussen het eerste en het tweede lid, twee leden ingevoegd, ****: "**** **** bedraagt 5 000 **** voor een voogd met minstens 5 jaar relevante ervaring en 9 000 **** voor een voogd met minstens 10 jaar relevante ervaring.De dienst Voogdij bepaalt het aantal jaren anciënniteit die in rekening wordt gebracht.

Het bedrag van de vergoeding voor een coördinator met minstens tien jaar anciënniteit en die het werk van ten minste vier voogden binnen de betrokken vereniging coördineert bedraagt: - 14 000 **** per jaar voor een coördinator die in dienst is getreden als coördinator bij de vereniging voor 12 juli 2022; - 49 220 **** per jaar voor een coördinator die in dienst is getreden als coördinator bij de vereniging na 12 juli 2022.

De bedragen worden verdubbeld voor een coördinator met minstens tien jaar anciënniteit en die het werk van ten minste acht voogden binnen de betrokken vereniging coördineert."; 3° Paragraaf 2 wordt aangevuld met een lid, ****: "**** vereniging die van een andere overheid toelagen ontvangt voor de loon - en **** van haar voogd(en), licht de dienst Voogdij daarvan in.Wanneer de vergoeding bedoeld in het eerste lid 74 900 **** per jaar of meer bedraagt, dan wordt de vergoeding verminderd met het bedrag van de toelage die de vereniging van de andere overheid ontvangt."; **** artikel wordt aangevuld met een paragraaf vier, ****: " § 4.In de maand januari maakt de vereniging de **** over die de werkelijk gemaakte kosten voor het tewerkstellen van de voogden van het voorafgaand jaar betreffen. De minister kan het bedrag van de vergoeding bedoeld in paragraaf 2 **** **** herzien wanneer de werkelijk gemaakte kosten meer dan 10% lager liggen dan de vergoeding bedoeld in paragraaf 2. **** **** vergoeding is van toepassing op het jaar dat volgt op het ****.".

Art. 3.Artikel 1 van dit besluit treedt in werking op 1 januari 2024.

Artikel 2 van dit besluit treedt in werking op 1 januari 2023.

Art. 4.De minister bevoegd voor Justitie is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te ****, 31 juli 2023.

**** **** **** : De **** van ****, ****. VAN ****

^