gepubliceerd op 24 januari 2007
Koninklijk besluit tot goedkeuring van de wijziging van de statuten van het « Kinderbijslagfonds Securex »
28 DECEMBER 2006. - Koninklijk besluit tot goedkeuring van de wijziging van de statuten van het « Kinderbijslagfonds Securex »
ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de samengeordende wetten betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders, inzonderheid op artikel 26, derde lid;
Gelet op de beslissing van de buitengewone algemene vergadering van het « Kinderbijslagfonds Securex » van 29 mei 2006;
Op de voordracht van Onze Minister van Sociale Zaken, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.De wijziging van de statuten van het « Kinderbijslagfonds Securex », aangenomen bij beslissing van zijn buitengewone algemene vergadering van 29 mei 2006, wordt goedgekeurd.
Art. 2.Onze Minister van Sociale Zaken is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Châteauneuf-de-Grasse, 28 december 2006.
ALBERT Van Koningswege : De Minister van Sociale Zaken, R. DEMOTTE
BIJLAGE STATUTEN KINDERBIJSLAGFONDS SECUREX Vereniging Zonder Winstoogmerk Genèvestraat, 4 1140 BRUSSEL TITEL I. - DOEL - NAAM - ZETEL - DUUR Art. 1 - Naam De vereniging zonder winstoogmerk draagt de naam « Kinderbijslagfonds Securex » vereniging zonder winstoogmerk, in het Frans « Caisse pour allocations familiales Securex », association sans but lucratif, in het Duits « Familienzulagenkasse Securex », Vereinigung ohne Gewinnerzielungsabsicht.
De Nederlandse, Franse of Duitse namen mogen samen of afzonderlijk gebruikt worden.
Art. 2 - Zetel Haar zetel is gevestigd te Evere (1140 Brussel), Genèvestraat 4, in het gerechtelijk arrondissement van Brussel.
De vereniging kan, op voorstel van de raad van bestuur en bij beslissing van de algemene vergadering, administratieve zetels en bijhuizen vestigen daar waar zij het nodig acht.
Art. 3 - Doel De vereniging heeft tot doel de kinderbijslagen, het kraamgeld en de adoptiepremie overeenkomstig de samengeordende wetten betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders uit te keren.
Art. 4 - Duur De vereniging is opgericht voor onbepaalde duur.
Zij kan slechts ontbonden worden in de vorm en onder de voorwaarden bepaald door de onderhavige statuten of de wet.
TITEL II. - LEDEN VAN DE VERENIGING Art. 5 - Leden Elke werkgever, natuurlijke of rechtspersoon die onder de toepassing valt van de samengeordende wetten betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders, kan lid worden. Het toepassingsgebied strekt zich uit over het gehele land.
De aanvraag tot aansluiting houdt de onvoorwaardelijke aanvaarding in van de statuten en reglementen van de vereniging.
Het aantal leden is onbeperkt. Het mag evenwel niet lager zijn dan vijftig leden.
Art. 6 - Verlies van hoedanigheid van lid De hoedanigheid van lid gaat verloren : 1. Door ontslagneming gericht aan de vereniging en rekeninghoudend met de voorwaarden en bepalingen voorzien bij de samengeordende wetten. Geen enkel lid kan zijn ontslag indienen voor het verstrijken van de termijn van vier jaar na zijn aansluiting. Elk lid dat ontslag neemt, moet een opzeggingstermijn van 3 maanden eerbiedigen. Het ontslag heeft uitwerking op het einde van het kwartaal in de loop waarvan de opzeggingstermijn eindigt. 2. Door uitsluiting uitgesproken door de raad van bestuur, wanneer het lid ernstig tekortschiet bij de naleving van de statuten, het huishoudelijk reglement of de wettelijke bepalingen, of in geval van niet-betaling van de aanvullende bijdrage bedoeld in artikel 94, § 8 van de samengeordende wetten betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders. Het lid waarvan de uitsluiting wordt voorgesteld, wordt vooraf uitgenodigd om gehoord te worden door het bevoegde orgaan.
De uitsluiting van een lid wordt hem bij een ter post aangetekende brief betekend; zij wordt van kracht op het einde van het kwartaal waarin de kennisgeving ontvangen werd.
Art. 7- Ledenregister Op de zetel van de vereniging houdt de raad van bestuur een ledenregister bij.
Dit register vermeldt de naam, voornamen en woonplaats van de leden of, ingeval het een rechtspersoon betreft, de naam, de rechtsvorm en het adres van de zetel.
Alle beslissingen tot toetreding, uittreding of uitsluiting van de leden worden binnen dertig dagen na de inwerkingtreding van deze beslissingen door de raad van bestuur in dat register ingeschreven.
Art. 8 - Bijdragen - Rechten op het maatschappelijk vermogen Onverminderd de uitzonderingen voorzien in onderhavige statuten, en mits de naleving van de wet, zijn de leden er niet toe gehouden een inkomrecht of enige bijdrage te betalen. Zij verlenen hun actieve steun aan de vereniging dank zij hun vaardigheden en hun toewijding.
Het lid dat ontslag neemt of om het even welke reden uitgesloten wordt, zijn rechthebbenden, of erfgenamen, hebben geen enkel recht op het maatschappelijk vermogen. Ze blijven ertoe gehouden al de bedragen die aan de vereniging verschuldig zijn, en die dateren van vóór het ontslag of de uitsluiting van het lid, te betalen.
TITEL III. - ALGEMENE VERGADERING Art. 9 - Samenstelling De algemene vergadering is samengesteld uit alle leden.
Art. 10 - Bevoegdheden De algemene vergadering bezit de bevoegdheden die haar uitdrukkelijk toegewezen zijn door de wet en onderhavige statuten.
De algemene vergadering heeft inzonderheid de volgende bevoegdheden : a. de goedkeuring van de rekeningen en de begroting;b. de benoeming en afzetting van de bestuurders en commissarissen en, indien nodig, de bepaling van hun bezoldigingen;c. de kwijting die aan de bestuurders en aan de commissarissen verleend moet worden;d. de wijzigingen van de statuten;e. adreswijziging van de maatschappelijke zetel;f. de ontbinding van de vereniging. Art. 11 - Oproeping van de vergadering De leden komen jaarlijks in de loop van het eerste semester bijeen in een gewone algemene vergadering op uitnodiging van de voorzitter van de raad van bestuur.
Op elk ogenblik kan een buitengewone algemene vergadering bijeengeroepen worden door een beslissing van de raad van bestuur of wanneer ten minste een vijfde van de leden daarom verzoekt.
De uitnodigingen voor elke algemene vergadering vermelden de agenda, datum, uur en plaats van de vergadering en worden ten minste acht dagen vóór de vergadering verzonden per brief of elektronische post naar elk lid.
Indien de leden van de vereniging met meer dan tweeduizend zijn, moeten ze niet afzonderlijk tot de algemene vergadering opgeroepen worden. Wanneer van deze vrijstelling wordt gebruik gemaakt, wordt de oproeping ten minste veertien dagen op voorhand gedaan, door middel van het Belgisch Staatsblad en van tenminste twee dagbladen die gepubliceerd worden in de provincie waar de vereniging haar maatschappelijke zetel heeft.
Elk voorstel, ondertekend door ten minste één twintigste van de leden van de laatste jaarlijkse lijst, dient op de agenda geplaatst te worden.
Art. 12 - Vertegenwoordiging van de leden Een lid kan zich door een ander lid dat schriftelijk gevolmachtigd is laten vertegenwoordigen. Een lid mag tot vijf andere leden vertegenwoordigen.
Art. 13 - Aanwezigheidslijst Op de maatschappelijke zetel wordt een lijst bewaard van de aanwezige of vertegenwoordigde leden met vermelding van de identiteit en hoedanigheid van hun gevolmachtigden die deze laatsten vóór de zitting ondertekend hebben.
Art. 14 - Beraadslagingen De algemene vergadering beraadslaagt geldig ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden behalve in de gevallen waar de wet er anders over beschikt. Haar beslissingen worden bij gewone meerderheid van stemmen van de aanwezige en vertegenwoordigde leden genomen. Bij gelijkheid van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.
Over een statutenwijziging kan de algemene vergadering alleen op geldige wijze beraadslagen wanneer de wijzigingen uitdrukkelijk zijn vermeld in de oproeping. De algemene vergadering moet bovendien ten minste twee derde van de leden verenigen, die aanwezig of vertegenwoordigd zijn, tenzij indien de vereniging meer dan vijfhonderd leden telt.
Een wijziging kan alleen worden aangenomen met een meerderheid van twee derde van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden.
Ingeval op de eerste vergadering minder dan twee derde van de leden aanwezig of vertegenwoordigd zijn, kan een tweede vergadering geldig beraadslagen alsook de wijzigingen aannemen met de voormelde meerderheden ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden.
De tweede vergadering mag niet binnen vijftien dagen volgend op de eerste vergadering worden gehouden.
Wanneer de wijziging echter betrekking heeft op het doel of op de doeleinden waarvoor de vereniging is opgericht, of op de ontbinding van de vereniging, kan zij alleen worden aangenomen met een meerderheid van vier vijfde van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden.
Bovendien, beslissingen van de algemene vergadering inzake de wijziging van de statuten of de wijziging van het maatschappelijk doel, de benoeming en de afzetting van de bestuurders en commissarissen alsook de ontbinding van de vereniging moeten door minimum een vierde van de leden, al dan niet werkgever, die tevens in de raad van bestuur van de vereniging zetelen, worden goedgekeurd met dienverstaande dat een quotum van vijf van die leden voldoende is. Het verkregen quotiënt moet desgevallend naar beneden worden afgerond.
Er wordt gestemd met opgestoken hand. De stemming is geheim indien het om een personenkwestie gaat.
De voorzitter van de zitting kan tijdens elke algemene vergadering op de zitting zelf beslissen om de vergadering met ten hoogste drie weken te verdagen. Deze verdaging schorst de beraadslaging over de punten die hij aanduidt. De vergadering beslist definitief tijdens de tweede zitting onverminderd de statutaire of wettelijke bepalingen inzake het aanwezigheids- en meerderheidsquorum.
Art. 15 - Stemmentelling Ieder lid dat op de vergadering aanwezig of vertegenwoordigd is, heeft recht op één stem.
Art. 16 - Notulen De besluiten van de algemene vergadering worden opgenomen in een notulenregister. De notulen worden ondertekend door de voorzitter en een bestuurder. Het register wordt bewaard op de maatschappelijke zetel waar alle leden er inzage van kunnen nemen, doch zonder verplaatsing van het register.
TITEL IV. - RAAD VAN BESTUUR Art. 17 - Samenstelling De vereniging wordt bestuurd door een raad die uit ten minste drie leden samengesteld is.
Art. 18 - Benoeming van de bestuurders De bestuurders worden door de algemene vergadering benoemd. Zij zijn herverkiesbaar en kunnen te allen tijde door de algemene vergadering afgezet worden zonder dat zij haar beslissing dient te motiveren of te verantwoorden.
De bestuurders die ontslag wensen te nemen uit hun functie richten een schrijven tot de raad van bestuur waarbij de raad wordt verzocht de nodige stappen te ondernemen met het oog op de bekendmaking van hun ontslag.
Art. 19 - Kosteloosheid en duur van de functie van bestuurder Het mandaat van bestuurder duurt drie jaar.
Het mandaat van bestuurder loopt van rechtswege af op 31 december volgend op zijn zeventigste verjaardag.
De gewone algemene vergadering stelt een volgorde op van de uittredende bestuurders in die zin dat slechts een derde van de raad bij de verkiezing- of herverkiezingprocedure betrokken is.
Het mandaat van de niet herkozen bestuurders loopt onmiddellijk af na de gewone algemene vergadering.
Het mandaat van bestuurder wordt kosteloos uitgeoefend. De verplaatsingskosten worden hen terugbetaald.
Art. 20 - Vacante plaats van bestuurder Ingeval een plaats van bestuurder vrijkomt, vormen de overblijvende bestuurders de raad van bestuur op voorwaarde dat ze nog ten minste met drie zijn.
Zij kunnen voorlopig ook in de vacante plaats voorzien. In dat geval moet de benoeming door de eerstvolgende algemene vergadering bekrachtigd worden.
Indien er geen bekrachtiging is, zijn de beraadslagingen en de handelingen gesteld door de raad sinds de voorlopige benoeming niettemin geldig.
Indien de raad niet meer voldoende in aantal is, moet de algemene vergadering binnen dertig dagen samengeroepen worden om in de vacante mandaten te voorzien.
Indien de plaats vóór het verstrijken van het mandaat vacant wordt, voleindigt de benoemde bestuurder de termijn van diegene die hij vervangt.
Art. 21 - Voorzitterschap De raad van bestuur kiest een voorzitter onder zijn leden. Eventueel benoemt hij één of meerdere vice-voorzitters.
De duur van hun functies valt samen met die van hun mandaat van bestuurder. Ze zijn herverkiesbaar ingeval dat mandaat wordt verlengd.
In geval van afwezigheid of niet-beschikbaarheid van de voorzitter wordt zijn functie voorlopig door één van de vice-voorzitters of door de oudste bestuurder vervuld.
TITEL V. - BEVOEGDHEDEN VAN DE RAAD VAN BESTUUR Art. 22 De raad van bestuur treedt op als college.
De raad van bestuur heeft de meest uitgebreide machten inzake het bestuur en het beheer van de vereniging, met uitzondering van die welke de wet of onderhavige statuten voor de algemene vergadering reserveren.
De raad van bestuur kan, onder haar eigen aansprakelijkheid, het dagelijks bestuur van de zaken van de vereniging aan één van haar leden delegeren, voor zover hij daartoe behoorlijk gemachtigd is. In geen geval mag deze delegatie betrekking hebben op het geheel van de bevoegdheden die aan de raad van bestuur worden toegekend.
Bovendien kan de raad van bestuur elke gevolmachtigde van zijn keuze alle delegaties van bevoegdheden verlenen binnen de grens van die welke hem door de wet of door onderhavige statuten toegekend zijn.
Hij kan ook beslissen om comités op te richten die belast worden met het bestuderen van zaken die hijzelf of de afgevaardigde voor het dagelijks bestuur ter advies voorlegt.
TITEL VI. - AFGEVAARDIGDE VOOR HET DAGELIJKS BESTUUR Art. 23 De afgevaardigde voor het dagelijks bestuur zal zelf, met inachtneming van het maatschappelijk doel van de vereniging en binnen de beperkingen van het mandaat dat hem werd verleend, het dagelijks bestuur van de vereniging waarnemen. Hij zal, onder zijn eigen aansprakelijkheid, aan twee lasthebbers van zijn keuze, die samen handelen, elke delegatie van bevoegdheden, met inachtneming van zijn eigen mandaat, kunnen toekennen. Deze delegatie mag echter niet verward worden met het dagelijks bestuur van de vereniging.
De afgevaardigde voor het dagelijks bestuur is steeds herverkiesbaar.
TITEL VII. - VERTEGENWOORDIGING Art. 24 Zonder afbreuk aan de vertegenwoordigingsmacht van de raad van bestuur, wordt de vereniging vertegenwoordigd in alle akten, incluis deze waar een openbaar ambtenaar of een ministerieel officier ingrijpt, alsook in rechte, als eiseres of als verweerster : 1. hetzij door de voorzitter van de raad van bestuur, 2.hetzij door twee bestuurders die gezamenlijk handelen, 3. hetzij door de gedelegeerde tot het dagelijks bestuur, zonder dat deze zich jegens derden hoeven te rechtvaardigen van een voorafgaande beslissing of een speciale volmacht van de raad van bestuur. TITEL VIII. - BIJZONDERE GEVOLMACHTIGDEN Art. 25 De vereniging zal ten aanzien van derden rechtsgeldig vertegenwoordigd worden door bijzondere gevolmachtigden die daartoe behoorlijk gemachtigd zijn door een orgaan van de vereniging voor alle daden die tot hun mandaten behoren en binnen de grens van de bevoegdheden toevertrouwd aan dat orgaan krachtens de wet en onderhavige statuten.
De personen die krachtens een bijzonder mandaat in toepassing van onderhavig artikel over handtekeningbevoegdheid beschikken, zullen een voorafgaande specifieke beslissing van het genoemd orgaan, ongeacht of het de raad van bestuur of de afvaardigde voor het dagelijks bestuur van de vereniging betreft, niet moeten verantwoorden ten aanzien van derden om de vereniging rechtsgeldig te vertegenwoordigen voor de daden die tot dit bijzonder mandaat behoren.
TITEL IX. - RESERVEFONDS, VOORZORGS- EN BEHEERSFONDS Art. 26 De vereniging legt een reservefonds, een thesauriefonds voor de uitbetaling van de gezinsbijslagen en een administratieve reserve aangewend voor de dekking van de administratiekosten genoemd « beheersrekening » aan, overeenkomstig de bepalingen van de samengeordende wetten betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders en haar uitvoeringsbesluiten.
Art. 27 De in artikel 26 voorziene fondsen worden gestijfd en aangewend volgens de regels bepaald door de samengeordende wetten betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders en haar uitvoeringsbesluiten.
TITEL X. - COMMISSARISSEN Art. 28 - Benoeming Indien de wet dit vereist worden de rekeningen van de vereniging nagezien door één of meerdere commissarissen die door de algemene vergadering onder de leden, natuurlijke of rechtspersonen, van het Instituut voor Bedrijfsrevisoren benoemd worden op voorstel van de raad van bestuur. Zij zijn herverkiesbaar en kunnen te allen tijde door de algemene vergadering afgezet worden.
Art. 29 - Duur van de functie van commissaris Het mandaat van commissaris duurt drie jaar. Geen enkele commissaris kan echter gekozen of herverkozen worden indien hij op de dag van de gewone algemene vergadering de volle leeftijd van 65 jaar bereikt heeft.
Indien er meerdere commissarissen zijn, stelt de algemene vergadering een volgorde van uittredende commissarissen op zodat slechts een gedeelte van het college bij de verkiezing- of herverkiezingprocedure betrokken is.
Het mandaat van de niet herkozen commissarissen eindigt onmiddellijk na de gewone algemene vergadering.
Art. 30 - Opdracht Om hun opdracht van toezicht te vervullen, beschikken de commissarissen, zonder verplaatsing van de documenten, over het ruimste recht van onderzoek van de boekhouding van de vereniging.
De commissarissen moeten het resultaat van hun opdracht voorleggen aan de algemene vergadering, overeenkomstig de toepasbare wettelijke bepalingen.
Art. 31 - Bezoldiging van de commissarissen De algemene vergadering bepaalt het bedrag van hun bezoldigingen.
TITEL XI. - REKENINGEN Art. 32 - Het boekjaar en de goedkeuring van de rekeningen Het boekjaar valt samen met het burgerlijk jaar.
Ieder jaar en ten laatste binnen de zes maanden na afsluitingsdatum van het boekjaar, legt de raad van bestuur de jaarrekening van het voorbije boekjaar, opgemaakt overeenkomstig artikel 17 van de vzw-wet, alsook de begroting van het volgende boekjaar, ter goedkeuring voor aan de algemene vergadering.
De goedkeuring van de rekeningen geldt als kwijting voor de bestuurders en commissarissen.
Art. 33 - Inkomsten De inkomsten van de vereniging bestaan uit : 1. De vergoedingen voor haar tussenkomsten in het kader van het voorwerp en het maatschappelijk doel vastgelegd in artikel 3 van de statuten alsook de bezoldiging van de diensten die de vereniging eventueel aan eender wie verleent, 2.De opbrengsten van geplaatste fondsen, 3. Eventuele subsidies van de Staat, de provincies of de gemeenten, 4.Schenkingen, legaten of andere giften die haar worden toegekend, alsmede alle andere inkomsten van gelijk welke aard, 5. Speciale aanvullende bijdrage die de vereniging bij beslissing van de raad van bestuur van haar leden zou kunnen eisen, om de dekking van de administratiekosten te verzekeren, indien de administratieve reserve onvoldoende mocht zijn.Op grond van artikel 94,§ 8 van de samengeordende wetten betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders, wordt het bedrag van de ontoereikendheid bedoeld in het vorig lid vermenigvuldigd met het aantal rechthebbenden ingeschreven bij de aangesloten werkgever op 31 december van het laatst afgesloten dienstjaar. Dit produkt wordt gedeeld door het totaal aantal rechthebbenden ingeschreven op dezelfde datum bij het kinderbijslagfonds.
Elk lid is verplicht aan de vereniging alle inlichtingen te verstrekken die het nodig heeft om zijn opdracht te vervullen, en eventueel alle verantwoording- en boekhoudkundige stukken ter beschikking van zijn afgevaardigden te stellen, om de juistheid van zijn aangiften vast te stellen.
Indien het lid de nodige inlichtingen niet verstrekt, kan het Fonds deze ter plaatse inwinnen op kosten van het in gebreke gebleven lid.
Elke bedrieglijke verklaring geeft aanleiding tot toepassing van de sancties vastgelegd bij het huishoudelijk reglement, voorzien door artikel 24 van de samengeordende wetten betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders.
Bovendien, kan het lid dat schuldig bevonden wordt aan bedrog, uit de vereniging uitgesloten worden, onverminderd de verplichting om de onbetaald gebleven bijdragen en boetes te betalen.
TITEL XII. - Ontbinding. - Vereffening Art. 34 De algemene vergadering beslist over de ontbinding van de vereniging met inachtneming van de bepalingen voorzien door de Wet van 27 juni 1921 betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk, de internationale verenigingen zonder winstoogmerk en de stichtingen.
Zij zal de wijze van vereffening regelen, de vereffenaar(s) benoemen en zijn (hun) bevoegdheden en eventuele bezoldiging bepalen.
De algemene vergadering bepaalt tezelfdertijd de regels volgens dewelke de ontbinding plaatsheeft, die noodzakelijk onder de controle van de Rijksdienst voor Kinderbijslag voor Werknemers dient te gebeuren.
Zij duidt één of meer vereffenaars aan die hun opdracht in voortdurende samenwerking met voornoemde Rijksdienst uitvoeren. Zij stelt hun bevoegdheden vast en bepaalt eventueel hun bezoldigingen.
Art. 35 In alle gevallen van ontbinding, vrijwillig of gerechtelijk, op welk ogenblik en om welke reden ook, zal het netto maatschappelijk actief, na vereffening van de schulden en aanzuivering van de lasten toegekend worden aan één of meerdere vzw's die een gelijkaardig doel nastreven als de vereniging en die soortgelijke activiteiten uitoefenen.
TITEL XIII. - BETWISTINGEN Art. 36 Elke betwisting tussen de vereniging en een lid zal voor de bevoegde rechtbank gebracht worden in wiens ambtsgebied de zetel van de vereniging zich bevindt.
Gezien om te worden gevoegd bij Ons besluit van 28 december 2006.
ALBERT Van Koningswege : De Minister van Sociale Zaken, R. DEMOTTE