gepubliceerd op 19 februari 2013
Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 24 november 2011, gesloten in het Paritair Subcomité voor de exploitatie van bioscoopzalen, betreffende de geldende ervaringsbarema's in de sector van de exploitatie van bioscoopzalen
27 DECEMBER 2012. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 24 november 2011, gesloten in het Paritair Subcomité voor de exploitatie van bioscoopzalen, betreffende de geldende ervaringsbarema's in de sector van de exploitatie van bioscoopzalen (1)
ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel 28;
Gelet op het verzoek van het Paritair Subcomité voor de exploitatie van bioscoopzalen;
Op de voordracht van de Minister van Werk, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 24 november 2011, gesloten in het Paritair Subcomité voor de exploitatie van bioscoopzalen, betreffende de geldende ervaringsbarema's in de sector van de exploitatie van bioscoopzalen.
Art. 2.De minister bevoegd voor Werk is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Châteauneuf-de-Grasse, 27 december 2012.
ALBERT Van Koningswege : De Minister van Werk, Mevr. M. DE CONINCK _______ Nota (1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad : Wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969. Bijlage Paritair Subcomité voor de exploitatie van bioscoopzalen Collectieve arbeidsovereenkomst van 24 november 2011 Geldende ervaringsbarema's in de sector van de exploitatie van bioscoopzalen (Overeenkomst geregistreerd op 17 januari 2012 onder het nummer 107765/CO/303.03) HOOFDSTUK I. - Toepassingsgebied
Artikel 1.Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op de werkgevers en de werknemers die ressorteren onder het Paritair Subcomité voor de exploitatie van bioscoopzalen.
Onder « werknemers » verstaat men : het mannelijk en vrouwelijk werklieden- en bediendepersoneel. HOOFDSTUK II. - Barema's van de arbeiders
Art. 2.§ 1. Onderstaande tabel bevat de minimum uurlonen voor een wekelijkse arbeidsduur van 38 uur op 1 november 2011. Ze staan tegenover het referentie-indexcijfer 116,61 (basis = 2004).
CATEGORIE
EUR
Maanden dienst/Mois de service
Jaren dienst/Années de service
0
6
12
2
4
6
8
I
Schoonmaakpersoneel Personnel de nettoyage
9,6293
9,8050
9,9077
9,9477
9,9777
9,9977
10,0077
Onderhoudspersoneel Personnel d'entretien
9,6293
9,8050
9,9077
9,9477
9,9777
9,9977
10,0077
Geschoold onderhoudspersoneel Personnel d'entretien qualifié
11,4183
11,4583
11,4883
11,5083
11,5183
II
Toezichtpersoneel Personnel de surveillance
10,7749
10,8149
10,8449
10,8649
10,8749
III
Beginnend operateur Opérateur débutant
9,7230
9,7630
9,7930
9,8130
9,8230
Hulpoperateur Aide-opérateur
9,9678
10,0078
10,0378
10,0578
10,0678
Vakbekwaam operateur (- dan 5 zalen) Opérateur qualifié (- de 5 salles)
11,1373
11,1773
11,2073
11,2273
11,2373
Vakbekwaam operateur (minst. 5 zalen) Opérateur qualifié (au - 5 salles)
11,4183
11,4583
11,4883
11,5083
11,5183
IV
Hostessen en stewards Hôtesses et stewards
9,6293
9,8050
9,9077
9,9477
9,9777
9,9977
10,0077
Hostessen en stewards-kassiers Hôtesses/Stewards caissier(ère)s
10,0738
10,1138
10,1438
10,1638
10,1738
Parkeerbegeleiders Convoyeurs au parking
9,6293
9,8050
9,9077
9,9477
9,9777
9,9977
10,0077
Toonbankpersoneel Personnel au comptoir
9,7230
9,9678
10,0738
10,1138
10,1438
10,1638
10,1738
Geschoold barman Barman qualifié
10,3970
10,6567
10,7749
10,8149
10,8449
10,8649
10,8749
V
Hoofdoperateur Chef-opérateur
12,3642
12,4042
12,4342
12,4542
12,4642
Chef-schoonmaak Chef-nettoyeur
11,1645
11,2045
11,2345
11,2545
11,2645
Chef-onderhoud Chef-entretien
11,1645
11,2045
11,2345
11,2545
11,2645
Chef-hostessen/stewards Chef hôtesses/stewards
11,1645
11,2045
11,2345
11,2545
11,2645
Chef parkeerbegeleiders Chef convoyeurs au parking
11,1645
11,2045
11,2345
11,2545
11,2645
§ 2. Op 1 januari 2012 worden de baremieke en reële lonen verhoogd met 0,3 pct.
Via onderhandelingen op ondernemingsvlak kan deze koopkrachtstijging voor de reële lonen in een ander voordeel worden omgezet. Dit kan uitsluitend in de ondernemingen met een syndicale afvaardiging, bij middel van een te registreren collectieve arbeidsovereenkomst, ondertekend door de syndicale vrijgestelde van elke werknemersorganisatie die vertegenwoordigd is in de syndicale afvaardiging. § 3. Werklieden van minder dan 18 jaar.
Het barema voor werklieden die minder dan 18 jaar oud zijn, wordt afgeschaft vanaf 1 januari 2012. HOOFDSTUK III. - Barema's van de bedienden
Art. 3.§ 1. Onderstaande tabel bevat de minimum maandlonen voor een werkelijkse arbeidsduur van 38 uur op 1 november 2011. Ze staan tegenover het referentie-indexcijfer 116,61 (basis = 2004).
Categorie/Catégorie Ervaring/Expérience
1
2
3
4
5
0
1 573,81
1 645,22
1 659,45
1 918,09
2 311,01
1
1 631,67
1 719,93
1 842,94
1 930,66
2 325,96
2
1 641,16
1 744,14
1 851,49
1 941,35
2 340,70
3
1 650,47
1 768,36
1 885,95
1 965,75
2 355,70
4
1 663,59
1 796,50
1 920,01
1 989,71
2 370,39
5
1 676,94
1 824,64
1 953,88
2 028,38
2 420,99
6
1 690,04
1 852,29
1 988,26
2 050,32
2 430,81
7
1 703,12
1 879,19
1 988,26
2 071,37
2 481,31
8
1 716,34
1 904,46
2 056,53
2 148,84
2 582,29
9
1 729,58
1 929,98
2 090,67
2 187,60
2 632,92
10
1 740,67
1 953,17
2 124,97
2 226,65
2 683,89
11
1 752,06
1 974,86
2 159,13
2 265,17
2 734,00
12
1 763,41
1 996,18
2 193,35
2 304,02
2 784,47
13
1 774,46
2 017,63
2 220,44
2 339,18
2 835,09
14
1 785,55
2 038,88
2 247,54
2 370,92
2 877,56
15
1 796,66
2 060,41
2 274,33
2 402,41
2 919,99
16
1 796,66
2 060,41
2 304,55
2 438,70
2 969,66
17
1 804,29
2 074,01
2 366,01
2 488,78
3 012,25
18
1 804,29
2 074,01
2 366,01
2 506,05
3 054,62
19
1 811,93
2 087,95
2 381,67
2 514,40
3 054,62
20
1 811,93
2 087,95
2 381,67
2 528,,26
3 088,71
21
1 811,93
2 087,95
2 434,87
2 556,67
3 088,71
22
1 811,93
2 087,95
2 434,87
2 572,50
3 127,27
§ 2. Op 1 januari 2012 worden de baremieke en reële lonen verhoogd met 0,3 pct.
Via onderhandelingen op ondernemingsvlak kan deze koopkrachtstijging voor de reële lonen in een ander voordeel worden omgezet. Dit kan uitsluitend in de ondernemingen met een syndicale afvaardiging, bij middel van een te registreren collectieve arbeidsovereenkomst, ondertekend door de syndicale vrijgestelde van elke werknemersorganisatie die vertegenwoordigd is in de syndicale afvaardiging. § 3. Principes De loonschaal bepaalt de minimumlonen in elke categorie in functie van de ervaring van de werknemer.
Het sectorale baremieke loon van de werknemer volgt de evolutie van de ervaringscurve totdat hij het maximum ervan heeft bereikt.
De verhogingen binnen een zelfde curve gaan in tijdens de eerste maand welke op de aanwerving van de werknemer volgt.
In geval van verandering van categorie zal de werknemer verplaatst worden naar de ervaringscurve die overeenkomt met zijn nieuwe categorie, rekening houdend met zijn verworven ervaring. § 4. De periodes van gelijkgestelde ervaring Ten aanzien van de leidprincipes hierboven geformuleerd, komen de partners overeen om met de ervaring volgende zaken gelijk te schakelen : - Alle activiteitsperiodes binnen een beroepsmilieu (onder meer : interims, stages, bepaalde duurcontracten, zelfstandig werk, vrijwilligerswerk,...); - De jaren van studies en eventuele jaren van legerdienst; - Alle periodes van contractschorsing (tijdskrediet, moederschapsverlof,...) evenals de periodes die gedekt zijn door de sociale zekerheid en de sociale wetgeving (werkloosheid, ziekte-invaliditeit,...). § 5. Jongerenbarema Vanaf 1 januari 2012 wordt het jongerenbarema afgeschaft. § 6. Overgangsbepalingen De bedienden die in functie zijn op het tijdstip van de invoering van de ervaringsbarema's zullen, in hun categorie, een aantal jaren ervaring toegewezen krijgen dat overeenstemt met de loonschaal waarop zij tot dan aanspraak konden maken.
Iedere bediende die door de toepassing van de in deze collectieve arbeidsovereenkomst voorziene bepalingen een of andere schade zou lijden, zal een beroep kunnen doen op het verzoeningsbureau dat paritair is samengesteld uit leden van het paritair subcomité om zijn geval te bekijken. HOOFDSTUK IV. - Algemene bepalingen
Art. 4.Deze minimumbarema's zijn gekoppeld aan het indexcijfer der consumptieprijzen, maandelijks vastgesteld door de Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie en bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad; zij variëren overeenkomstig de bepalingen die van toepassing zijn voor de lonen en wedden van het Paritair Subcomité voor de exploitatie van bioscoopzalen.
Art. 5.Meer gunstige situaties bestaande op ondernemingsvlak bijven behouden. HOOFDSTUK V. - Slotbepalingen
Art. 6.Deze collectieve arbeidsovereenkomst vervangt de collectieve arbeidsovereenkomst van 22 december 2009 betreffende de geldende ervaringsbarema's (koninklijk besluit van 10 september 2010 - Belgisch Staatsblad van 26 oktober 2010). Ze treedt in werking op 1 januari 2012 en is gesloten voor een onbepaalde duur.
Ze kan door elk van de ondertekenende partijen worden opgezegd mits een opzeggingstermijn van 3 maanden, betekend bij aangetekend schrijven bij de post en gericht aan de voorzitter van het Paritair Subcomité voor de exploitatie van bioscoopzalen.
Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 27 december 2012.
De Minister van Werk, Mevr. M. DE CONINCK
Bijlage aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 24 november 2011, gesloten in het Paritair Subcomité voor de exploitatie van bioscoopzalen betreffende de geldende ervaringsbarema's in de sector van de exploitatie van bioscoopzalen Motivering van de gelijkstelling met beroepservaring in de collectieve arbeidsovereenkomst van 24 november 2011.
De sociale partners van de sector kiezen ervoor om alle eventuele discriminatie te voorkomen door middel van de gelijkstelling van de ervaring met beroepservaring voor alle andere vormen van pertinente ervaring die verworven werd door de werknemers.
De sociale partners menen dat beroepservaring en permanente opleiding voor hogere competenties moeten worden beloond en bijdragen tot een duurzame en zekerdere arbeidsverhouding. Deze pertinente ervaring zal, op haar beurt, een hogere participatie teweegbrengen van ervaren werknemers aan het arbeidsproces, waardoor aldus een vroegtijdige uitstoot van arbeidskrachten kan worden voorkomen. De sociale partners hebben dus beslist om een beperkt aantal periodes gelijk te stellen, namelijk : Alle activiteitsperiodes in een professioneel milieu, zowel in België als in het buitenland (met name : uitzendarbeid, overheidsdiensten, stages, overeenkomsten voor bepaalde tijd, arbeid als zelfstandige, vrijwilligerswerk, enz.).
De sociale partners menen dat het noodzakelijk, gerechtvaardigd en passend is om rekening te houden met de verschillende soorten ervaring die verworven werd in een professioneel milieu.
Studies en eventuele militaire dienst : Uitgaande van het principe dat de uitoefening van de functies in de ondernemingen van hun sector een grote waaier van bekwaamheden vereist, menen de sociale partners dat het noodzakelijk, gerechtvaardigd en passend is om rekening te houden met de verschillende soorten opleiding, alsook met de eventuele militaire dienst, gelet op het gamma van taken die zowel tijdens een militaire dienst als in de sector worden uitgevoerd.
Gelijkgestelde schorsingsperiodes, zoals bedoeld in de collectieve arbeidsovereenkomst : De sociale partners menen dat een te beperkte interpretatie van het begrip ervaring aanleiding kan geven tot indirecte discriminatie op basis van het geslacht, zoals eerder vastgesteld werd door het Hof van Justitie. Men kan bijvoorbeeld objectief vaststelling dat vrouwelijke werknemers meestal minder beroepsloopbaan hebben opgebouwd door verschillende tijdelijke schorsingen die verband houden met het moederschap en familiale omstandigheden. De gelijkstelling van de schorsingsperiodes beoogt aldus de strijd tegen deze onrechtstreekse discriminatie.
De sociale partners menen dat de uitsluiting van sommige gelijkgesteide periodes ook aanleiding kan geven tot discriminatie, bijvoorbeeld, op basis van de gezondheidstoestand, als de ziekteperiodes niet voldoende in rekening worden genomen voor de toekenning van de ervaringsjaren. De arbeidsongeschiktheid niet gelijkstellen zou overigens strijdig zijn met de wet van 10 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 10/05/2007 pub. 30/05/2007 numac 2007002099 bron programmatorische federale overheidsdienst maatschappelijke integratie, armoedebestrijding en sociale economie Wet ter bestrijding van bepaalde vormen van discriminatie sluiten die uitdrukkelijk eike vorm van discriminatie verbiedt op basis van de huidige of toekomstige gezondheidstoestand.
Werkloosheid : De sociale partners van de sector zijn reeds vele jaren bezorgd over de beroepsinschakeling van de werknemers in de sector. Zo werden opleidingen georganiseerd door het sociaal fonds om het voor de werknemers mogelijk te maken om beter te beantwoorden aan de evolutie van de taken in de bioscoopzalen.
Overigens maken de werknemers zeer vaak gebruik van de werkloosheidsperiodes om zich te heroriënteren en nieuwe competenties te ontwikkelen. Het feit dat zij nadien worden aangeworven in een arbeidsrelatie met een werkgever van de sector toont aan dat deze laatste hem impliciet een toereikend ervaringsniveau toekent. Men kan dus rechtmatig veronderstellen dat deze werknemers op een efficiënte manier de periodes van beroepsinactiviteit hebben doorstaan en benut om hun "inzetbaarheid" te handhaven, en zelfs aan te vullen.
Rekening houdend met wat voorafgaat, menen de sociale partners dus dat de werkloosheidsperiodes moeten worden erkend als nuttige ervaring.
Geen rekening houden met deze periodes zou tot gevolg hebben dat de werknemers die hun niveau gehandhaafd hebben worden gestraft.
Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 27 december 2012.
De Minister van Werk, Mevr. M. DE CONINCK