gepubliceerd op 11 mei 2022
Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 14 januari 2002 houdende oprichting van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken
26 APRIL 2022. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 14 januari 2002Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/01/2002 pub. 18/01/2002 numac 2001002132 bron ministerie van binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende oprichting van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken sluiten houdende oprichting van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken
FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de Grondwet, artikel 37;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2002Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/01/2002 pub. 18/01/2002 numac 2001002132 bron ministerie van binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende oprichting van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken sluiten houdende oprichting van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 5 september 2002 en 11 juli 2003;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 8 april 2022;
Gelet op de vrijstelling van de regelgevingsimpactanalyse, bedoeld in artikel 8, § 1, 4°, van de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging;
Op de voordracht van de Minister van Binnenlandse Zaken en de Staatssecretaris voor Asiel en Migratie, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.Artikel 2, § 1, van het koninklijk besluit van 14 januari 2002Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/01/2002 pub. 18/01/2002 numac 2001002132 bron ministerie van binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende oprichting van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken sluiten houdende oprichting van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse zaken wordt vervangen als volgt : «
Art. 2.§ 1. De Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken heeft tot opdracht: 1° wat betreft veiligheid en preventie: - de regulering van de sector van de private en bijzondere veiligheid en van de private opsporingssector, met inbegrip van de bestuurlijke handhaving van de wetgeving; - het uitwerken, ontwikkelen en evalueren van de wetgeving rond de veiligheid van voetbalwedstrijden, alsook het controleren en sanctioneren op basis van deze wetgeving en de preventie van voetbalgeweld en ander wangedrag; - het uitwerken, ontwikkelen, toepassen en evalueren van de wetgeving inzake gemeenschapswachten, bijzondere veldwachters, bestuurlijke handhaving en (niet-politioneel) gebruik van nieuwe veiligheidsgerelateerde technologieën; - het geven van advies op het vlak van de uittekening en uitwerking van het globaal federaal veiligheidsbeleid; - het ondersteunen van de lokale bestuurlijke overheden bij de uitwerking en implementatie van hun lokaal veiligheidsbeleid; - het beheer van specifieke regelgeving met betrekking tot de politieorganisatie; - de voorbereiding van individuele ministeriële beslissingen inzake administratieve politieaangelegenheden, meer bepaald de toegang tot het beroep, de loopbaan, de benoeming en de ontslagprocedures voor hogere officieren alsook de tuchtprocedures; - het uitoefenen van het specifiek administratief toezicht op de beslissingen genomen door de organen van de lokale politiezones; - het beheer van burgerlijke aansprakelijkheidsgeschillen tussen de federale politie en de burgers en het behandelen van aanvragen tot rechtsbijstand en tot vergoeding van zaakschade van federale politieambtenaren; 2° wat betreft de civiele veiligheid: - het operationeel en administratief beheer van de 112-noodcentra (met uitzondering van het centrum van Brussel), inclusief het beheer en de ontwikkeling van instrumenten waarmee burgers om dringende of niet-dringende hulp kunnen vragen (het alarmnummer 112, de app 112 BE, het 1722-nummer, enz.); - het operationeel en administratief beheer van de eenheden voor civiele bescherming, inzonderheid de coördinatie van disciplines 1 (reddingsoperaties) en 4 (logistieke ondersteuning) op federaal niveau van noodplanning en crisisbeheersing, alsook het tot stand brengen van de synergie met de andere diensten die bij de redding van de bevolking betrokken zijn (hulpverleningszones, politie, defensie, enz.); - wat de hulpverleningszones betreft: - het bepalen van hun algemene organisatie, hun opdrachten en de statuten van hun operationele personeelsleden; - de uitoefening van specifiek toezicht op de besluiten van hun organen, alsook van inspecties; - het beheer van federale subsidies en de organisatie van een centraal aankoopbureau; - de coördinatie van het opleidingsbeleid en het opleidingsaanbod van de opleidingscentra voor civiele veiligheid; - het opstellen van algemene brandveiligheidsvoorschriften en het verlenen van vrijstellingen aan de basisbrandpreventienormen; - de organisatie van de deelname van België aan internationale missies, in het kader van B-FAST en het Europees mechanisme voor civiele bescherming; 3° wat betreft het risico- en crisisbeheer evenals de beveiliging van personen, instellingen en evenementen: - het verzekeren van de actieve waakzaamheid door als nationaal en internationaal contactpunt voor alarmering te fungeren en de veiligheid van evenementen en de bescherming van personen en instellingen in België te coördineren; - het verhogen van de weerbaarheid van de samenleving door: - het ontwikkelen van een methodologie voor nationale en operationele risicoanalyses; - het opzetten van preventieve informatiecampagnes over risico's in België; - het coördineren van de beveiliging en bescherming van kritieke infrastructuren; - het bijdragen aan de veiligheid van transporten; - het organiseren van de noodplanning en crisisbeheer op nationaal niveau, alsook het ondersteunen van de noodplanning op het provinciale en lokale niveau; - het verwerken en opslaan van reisgegevens van passagiers die via internationaal transport reizen; 4° wat betreft identiteit en burgerzaken: - de algemene organisatie van de Europese, federale, regionale en gemeenschapsverkiezingen, met inbegrip van de ontwikkeling, het beheer en de controle van de verkiezingssoftware; - het Rijksregister van de natuurlijke personen; - de coördinatie van de processen tot productie en verdeling van de elektronische identiteitskaarten en van de identiteitsdocumenten en de elektronische verblijfstitels voor vreemdelingen; - de organisatie van federale plechtigheden, de toekenning van eervolle onderscheidingen, het beheer van de regels inzake rangorde en de bevlagging; 5° wat betreft vreemdelingenzaken: - de behandeling en opvolging van de aanvragen tot toegang en verblijf van de vreemdelingen; - de registratie en behandeling van de asielaanvragen en de toepassing van de Dublin-conventie; - de behandeling van de verblijfsaanvragen van kwetsbare personen, waaronder slachtoffers van mensenhandel en de niet-begeleide minderjarigen; - de controle van de illegale immigratie door het organiseren van de verwijdering van personen die geen verblijfsrecht kunnen verwerven; - het beheer van de gesloten centra en van de FITT-huizen; 6° wat betreft de digitale innovatie en oplossingen: - het ontwikkelen en ondersteunen van de IT-processen; - het operationeel beheer van de servers en databanken van of toevertrouwd aan de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken; - het ondersteunen van de veranderingen op het vlak van digitalisering in de processen; - het identificeren van de digitale (innovatie- en transformatie-)behoeften, het onderzoeken van innovaties die gebruikt kunnen worden ter ondersteuning en uitvoering van de opdrachten van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken, het onderzoeken van de impact van digitale innovatie en transformatie, het beheren van de ontwikkeling van de digitale transformatieprojecten, alsook het verzekeren van de technologische waakzaamheid; - het sturen bij het digitaliseren van bestaande processen alsook het meehelpen om de dienstverlening, services en producten in vraag te stellen en te hertekenen; - het verzekeren van het beschikbaar zijn van alle kritische systemen 24 uren op 24 en 7 dagen op 7; - het coördineren van Europese projecten rond data-integratie, gegevensuitwisseling en ICT-samenwerking. »
Art. 2.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.
Art. 3.De minister bevoegd voor Binnenlandse Zaken is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 26 april 2022.
FILIP Van Koningswege : De Minister van Binnenlandse Zaken, A. VERLINDEN De Staatssecretaris voor Asiel en Migratie, S. MAHDI