Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 25 september 2016
gepubliceerd op 30 september 2016

Koninklijk besluit betreffende de geverifieerde bruto massa van gevulde containers

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2016014280
pub.
30/09/2016
prom.
25/09/2016
ELI
eli/besluit/2016/09/25/2016014280/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

25 SEPTEMBER 2016. - Koninklijk besluit betreffende de geverifieerde bruto massa van gevulde containers


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 5 juni 1972 op de veiligheid van de vaartuigen, artikel 4, gewijzigd bij de wet van 22 januari 2007, artikel 9 en artikel 30, gewijzigd bij de wet van 22 januari 2007;

Gelet op de betrokkenheid van de gewestregeringen;

Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën, gegeven op 25 april 2016;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, d.d. 11 juli 2016;

Gelet op advies 59.905/2/V van de Raad van State, gegeven op 6 september 2016, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van de Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid en de Staatssecretaris voor Noordzee, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit ter uitvoering van hoofdstuk VI, deel A, voorschrift 2, van het Internationaal Verdrag voor de beveiliging van mensenlevens op zee wordt verstaan onder : 1° Directoraat : het Directoraat-generaal Scheepvaart van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer;2° SOLAS : het Internationaal Verdrag voor de beveiliging van mensenlevens op zee;3° schip : elk schip dat onder het toepassingsgebied van hoofdstuk VI van het Internationaal Verdrag voor de beveiliging van mensenlevens op zee valt.Deze definitie geldt niet voor schepen die op korte internationale reizen gaan waar de containers worden vervoerd op een chassis of trailer en worden geladen en gelost door een voortuig uit een dergelijk schip; 4° container : container heeft dezelfde betekenis zoals in de Internationale Overeenkomst voor veilige containers opgemaakt te Genève op 2 december 1972, zoals laatst gewijzigd, en betekent een transporteenheid : a) van duurzame aard en dienovereenkomstig stevig genoeg voor herhaald gebruikt b) dat speciaal is ontworpen ter vergemakkelijking van het vervoer van goederen door een of meer vervoermiddelen, zonder tussentijdse in- en uitlading van die goederen;c) dat is ontworpen om te kunnen worden vastgezet en/of gemakkelijk hanteerbaar te zijn, en te dien einde is voorzien van hoekstukken;d) van zodanige afmetingen, dat de oppervlakte, begrensd door de vier onderste hoekstukken, hetzij i) ten minste 14 m2 is, ii) hetzij ten minste 7 m2 is, indien het is uitgerust met bovenhoekstukken.5° gevulde container : een container, zoals hierboven omschreven, geladen ("gevuld" of "afgevuld") met vloeistoffen, gassen, vaste stoffen, pakketten en cargo, pallets, stuwmateriaal en andere verpakkingsmaterialen en materiaal voor het veiligstellen inbegrepen;6° verlader : een rechtspersoon of een persoon aangeduid op het cognossement of op de zeevrachtbrief of op een gelijkwaardig multimodaal vervoersdocument, als de verlader en of de persoon die het vervoerscontract met de rederij ondertekend heeft (of op de naam of namens wie het contract ondertekend werd);7° vertegenwoordiger van de terminal : een persoon die optreedt namens een rechtspersoon of een persoon die verantwoordelijk is voor het verstrekken van kade-, dok -, opslag-, magazijn- of andere vrachtafhandeling diensten in verband met het schip;8° cargo : cargo heeft dezelfde betekenis als gedefinieerd in de Internationale Overeenkomst voor veilige containers, opgemaakt te Genève op 2 december 1972, zoals laatst gewijzigd, en verwijst naar alle items, vloeistoffen, gassen, vaste stoffen en goederen van welke aard dan ook die vervoerd worden in containers in het kader van een vervoersovereenkomst.Echter, de uitrusting en apparatuur van het schip, met inbegrip van reserveonderdelen en het proviand die in containers aan boord van het schip worden vervoerd, worden niet beschouwd als een deel van de lading; 9° bruto massa : de totale massa van het leeggewicht van een container en de massa's van alle pakketten en vracht items, waaronder pallets, stuwmateriaal en ander verpakkingsmateriaal en het materiaal voor het veiligstellen, geladen in de container;10° geverifieerde bruto massa : de totale bruto massa van een gevulde container verkregen door toepassing van één van de in artikel 6 voorgeschreven methode;11° verladingsdocument : een document dat wordt gebruikt door de verlader om de geverifieerde bruto massa van een gevulde container mee te delen.Dit document kan deel uit maken van de instructies van vervoer gegeven aan de rederij of een afzonderlijke mededeling zijn.

Art. 2.Dit besluit is van toepassing op gevulde containers waarop het koninklijk besluit van 4 juni 1984Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 04/06/1984 pub. 16/12/2014 numac 2014014878 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit betreffende de veiligheid van containers. - Duitse vertaling sluiten betreffende de veiligheid van containers van toepassing is en die aan boord van schepen worden geladen.

Het besluit is niet van toepassing : - op gevulde containers die op of af roroschepen worden geladen via chassis of trailer en dit voor korte internationale reizen zoals gedefinieerd in voorschrift III/3 van SOLAS; - cargo voor het vullen van containers die zich reeds aan boord van het schip bevinden; en - offshore containers.

Art. 3.Elke gevulde container die geladen wordt aan boord van schepen moet over een geverifieerde bruto massa beschikken. De verificatie van de bruto massa van een gevulde container dient te gebeuren waar de container wordt verzegeld en moet blijken uit het verladingsdocument.

Art. 4.De met de scheepvaartcontrole belaste ambtenaren die daartoe zijn aangesteld worden belast met het toezicht op de vereisten van dit besluit zowel aan de wal als aan boord van het schip.

Art. 5.§ 1. De verlader is verantwoordelijk voor de verificatie van de bruto massa van de gevulde container.

De verlader of een vertegenwoordiger van de verlader stelt het verladingsdocument met vermelding van de in het eerste lid geverifieerde bruto massa op en ondertekent het. § 2. De verlader of een vertegenwoordiger van de verlader bezorgt het verladingsdocument, tijdig, aan de kapitein of zijn vertegenwoordiger en aan de vertegenwoordiger van de terminal, onverminderd het bepaalde in het tweede lid.

Indien de kapitein of zijn vertegenwoordiger de geverifieerde bruto massa, zoals vermeld in het verladingsdocument van de verlader, doorgeeft aan de vertegenwoordiger van de terminal wordt de verlader vrijgesteld van het bezorgen van het verladingsdocument aan de vertegenwoordiger van de terminal.

De kapitein of zijn vertegenwoordiger en vertegenwoordiger van de terminal moeten over de geverifieerd bruto massa beschikken voor het opstellen van het stuwageplan.

Een container mag niet worden geladen op het schip voor de kapitein of zijn vertegenwoordiger en de vertegenwoordiger van de terminal de geverifieerde bruto massa van de container heeft ontvangen.

Art. 6.Bij het bepalen van de bruto massa in België zijn er drie methodes op basis waarvan de verlader de geverifieerde bruto massa van een gevulde container kan vaststellen : a) door middel van weging door een niet automatisch weegwerktuig dat aan de voorwaarden van het koninklijk besluit van 12 april 2016Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 12/04/2016 pub. 19/04/2016 numac 2016011141 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende de niet-automatische weeginstrumenten sluiten betreffende de niet-automatische weegwerktuigen voldoet;b) door middel van weging door een automatisch weegwerktuig dat aan de voorwaarden van het koninklijk besluit van 15 april 2016Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/04/2016 pub. 20/04/2016 numac 2016011152 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende meetinstrumenten sluiten betreffende de meetinstrumenten;c) door middel van een theoretische berekeningsmethode goedgekeurd door het Directoraat.De voorwaarden voor aanvraag en goedkeuring worden bepaald door het Directoraat.

Art. 7.§ 1. De retributie voor het onderzoek van een berekeningsmethode, zoals bepaald in artikel 6, c), bedraagt 700 euro. § 2. Het bedrag van de retributies bedoeld in paragraaf 1 worden jaarlijks aangepast aan het indexcijfer van de gezondheidsindex op basis van volgende formule : de retributie zoals vastgesteld in paragraaf 1 vermenigvuldigd met het nieuwe indexcijfer en gedeeld door het aanvangsindexcijfer.

Het nieuwe indexcijfer is het indexcijfer van de gezondheidsindex van de maand november van het jaar voorafgaand aan het jaar waarin de retributie wordt aangepast overeenkomstig deze paragraaf.

Het aanvangsindexcijfer is het indexcijfer van de gezondheidsindex van november 2015.

Het verkregen resultaat wordt afgerond naar boven op de euro als het decimale gedeelte gelijk aan of meer dan vijftig cent is. Het wordt naar onder op de euro afgerond als dit gedeelte minder is dan vijftig cent. § 3. De retributie voor de aanvraag tot goedkeuring van de berekeningsmethode is verschuldigd door de aanvrager.

De aanvraag tot goedkeuring van de berekeningsmethode en de betaling ervan verloopt volgens de instructies van het Directoraat.

Art. 8.Dit besluit treedt in werking op 1 oktober 2016.

Art. 9.De minister bevoegd voor de maritieme mobiliteit is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 25 september 2016.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, Mevr. M. DE BLOCK De Staatssecretaris voor Noordzee, Ph. DE BACKER

^