Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 25 maart 2021
gepubliceerd op 06 april 2021

Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 29 juni 2018 tot vermindering van de broeikasgasintensiteit van transportenergie

bron
federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu
numac
2021030886
pub.
06/04/2021
prom.
25/03/2021
ELI
eli/besluit/2021/03/25/2021030886/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

25 MAART 2021. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 29 juni 2018Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 29/06/2018 pub. 09/07/2018 numac 2018031427 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit tot vermindering van de broeikasgasintensiteit van transportenergie sluiten tot vermindering van de broeikasgasintensiteit van transportenergie


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 21 december 1998Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/12/1998 pub. 11/02/1999 numac 1998022861 bron ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu Wet betreffende de productnormen ter bevordering van duurzame productie- en consumptiepatronen en ter bescherming van het leefmilieu en de volksgezondheid sluiten betreffende de productnormen ter bevordering van duurzame productie- en consumptiepatronen en ter bescherming van het leefmilieu, de volksgezondheid en de werknemers, artikel 5, § 1, eerste lid, 1°, 3°, 5°, 6°, 11° en 12°, gewijzigd bij de wetten van 27 juli 2011 en 16 december 2015;

Gelet op het koninklijk besluit van 29 juni 2018Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 29/06/2018 pub. 09/07/2018 numac 2018031427 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit tot vermindering van de broeikasgasintensiteit van transportenergie sluiten tot vermindering van de broeikasgasintensiteit van transportenergie;

Gelet op de impactanalyse van de regelgeving, uitgevoerd overeenkomstig artikelen 6 en 7 van de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging;

Gelet op de betrokkenheid van de gewestregeringen bij het ontwerpen van dit besluit, in het kader van de Interministeriële Conferentie Leefmilieu;

Gelet op het advies van de Hoge Gezondheidsraad, gegeven op 7 oktober 2020;

Gelet op het advies van de Federale Raad voor Duurzame Ontwikkeling, gegeven op 16 oktober 2020;

Gelet op het advies van de bijzondere raadgevende commissie Verbruik, gegeven op 16 oktober 2020;

Gelet op het advies van de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven, gegeven op 16 oktober 2020;

Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën, gegeven op 7 december 2020;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, gegeven op 28 januari 2021;

Gelet op de mededeling aan de Europese Commissie op 5 november 2019 met toepassing van artikel 5, lid 1, van richtlijn (EU) 2015/1535 van het Europees Parlement en de Raad van 9 september 2015 betreffende een informatieprocedure op het gebied van technische voorschriften en regels betreffende de diensten van de informatiemaatschappij;

Gelet op advies 68.856/1 van de Raad van State, gegeven op 11 maart 2021, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van de Minister van Leefmilieu en op het advies van de in Raad vergaderde Ministers;

Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Dit besluit voorziet onder meer in de omzetting van: 1° artikel 1, 2), b), van Richtlijn (EU) 2015/1513 van het Europees Parlement en de Raad van 9 september 2015 tot wijziging van Richtlijn 98/70/EG betreffende de kwaliteit van benzine en dieselbrandstof en tot wijziging van Richtlijn 2009/28/EG ter bevordering van het gebruik van energie uit hernieuwbare bronnen;2° bijlage III bij Richtlijn (EU) 2018/2001 van het Europees Parlement en de Raad van 11 december 2018 ter bevordering van het gebruik van energie uit hernieuwbare bronnen.

Art. 2.In artikel 1 van het koninklijk besluit van 29 juni 2018Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 29/06/2018 pub. 09/07/2018 numac 2018031427 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit tot vermindering van de broeikasgasintensiteit van transportenergie sluiten tot vermindering van de broeikasgasintensiteit van transportenergie worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in paragraaf 1 wordt het woord "heeft" opgeheven;2° paragraaf 2 wordt vervangen als volgt: " § 2.Dit besluit is van toepassing op transportbrandstoffen die worden gebruikt voor de aandrijving van wegvoertuigen, niet voor de weg bestemde mobiele machines (met uitsluiting van binnenschepen), landbouw- en bosbouwtrekkers, pleziervaartuigen wanneer deze niet op zee varen en op elektriciteit voor verbruik in wegvoertuigen."

Art. 3.In artikel 2 van hetzelfde besluit, worden de bepaling onder 7° vervangen als volgt: "7° gasoliën voor niet voor de weg bestemde mobiele machines (met uitsluiting van binnenschepen), landbouwtrekkers en bosbouwmachines, en pleziervaartuigen : uit aardolie verkregen vloeistoffen die vallen onder de GN-codes 2710 19 41 en 2710 19 45 (De nummering van deze GN-codes zoals gespecificeerd in het gemeenschappelijk douanetarief en gewijzigd bij Verordening (EG) nr.2031/2001 van de Commissie (PB L 279 van 23.10.2001, blz. 1)) en die bestemd zijn voor gebruik in motoren als bedoeld in de richtlijnen 94/25/EG, 97/68/EG en 2000/25/EG van het Europees Parlement en de Raad;"

Art. 4.In artikel 3, § 2 van hetzelfde besluit, worden de woorden "De leverancier van transportbrandstoffen vermindert voor 31 december 2020" vervangen door de woorden "De leverancier van transportbrandstoffen vermindert voor 31 december van elk jaar".

Art. 5.In bijlage 1 van hetzelfde besluit, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° deel 1, punt 3, c), i), wordt vervangen als volgt: " i) De hoeveelheid van elke brandstof per soort brandstof: Deze wordt afgeleid uit de overeenkomstig bijlage I, tabel 1, punt 17, vakken d, f en o, bij Verordening (EG) nr.684/2009 gerapporteerde gegevens, waarbij de hoeveelheid van gasoliën voor niet voor de weg bestemde mobiele machines, landbouwtrekkers en bosbouwmachines, en pleziervaartuigen bepaald wordt als 15,3% van de totale hoeveelheid gasolie, uitgezonderd gasolie voor wegtransport, gasolie 50 ppm en gasolie voor binnenschepen voor zover geleverd vanaf 1 april 2021.

Voor de hoeveelheden geleverd voor 1 april 2021 is de bepaling in deel 1, punt 3, c), v) van toepassing. Hoeveelheden brandstof worden volgens de in bijlage 2 vermelde energiedichtheden omgezet in hun energie-inhoud (de calorische onderwaarde);"; 2° in deel 1, punt 3, c), v), worden de woorden "voor 1 april 2021" ingevoegd tussen de woorden "hoeveelheid gasolie die geleverd werd" en de woorden "voor niet voor de weg bestemde mobiele machines".3° deel 1, punt 3, c), wordt aangevuld met de bepaling onder vi), luidende. "vi) de bijdrage van duurzame biobrandstoffen, geproduceerd uit granen en andere zetmeelrijke gewassen, suikers en oliegewassen en uit gewassen die als hoofdgewas primair voor energiedoeleinden op landbouwgrond worden geteeld, bedraagt maximaal 7 % uitgedrukt in energetische waarde op de totale hoeveelheid transportbrandstoffen die jaarlijks tot verbruik uitgeslagen worden. De hoeveelheid boven deze limiet, wordt als fossiele brandstof gerekend."

Art. 6.In hetzelfde besluit wordt de bijlage 2 vervangen door de bijlage gevoegd bij dit besluit.

Art. 7.Artikel 4 en 5, 2° hebben uitwerking met ingang van 1 januari 2021. Artikel 4, 1° heeft uitwerking met ingang van 1 april 2021, met uitzondering van het jaarlijks verslag over de broeikasgasintensiteit van de transportenergie die hij tot verbruik uitslagen heeft voor 1 april 2021.

Art. 8.De minister bevoegd voor Leefmilieu is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 25 maart 2021.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Leefmilieu, Z. KHATTABI

Bijlage bij het koninklijk besluit van 25 maart 2021 tot wijziging van het koninklijk besluit van 29 juni 2018Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 29/06/2018 pub. 09/07/2018 numac 2018031427 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit tot vermindering van de broeikasgasintensiteit van transportenergie sluiten tot vermindering van de broeikasgasintensiteit van transportenergie Bijlage 2 bij het koninklijk besluit van 29 juni 2018Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 29/06/2018 pub. 09/07/2018 numac 2018031427 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit tot vermindering van de broeikasgasintensiteit van transportenergie sluiten tot vermindering van de broeikasgasintensiteit van transportenergie Bijlage 2. Energieinhoud van transportbrandstoffen

Brandstof

Energie-inhoud per gewicht (calorische onderwaarde, MJ/kg)

Energie-inhoud per volume (calorische onderwaarde, MJ/l)

GASVORMIGE TRANSPORTBRANDSTOFFEN VAN FOSSIELE OORSPRONG


Methaan

50,0


NG (EU-mix) (CNG)

45,1


NG (Rusland)

49,2


Waterstof

120,1


LPG

46,0


Isobutaan

45,6


Isobuteen

45,1


Propyleen

45,7


VLOEIBARE TRANSPORTBRANDSTOFFEN VAN FOSSIELE OORSPRONG


Benzine

43,2

32,2

Diesel

43,1

35,9

Nafta

43,7

31,5

Heavy Fuel Oil

40,5

39,3

Syn diesel

44,0

34,3

Syn nafta

44,5

31,2

Methanol

19,9

15,8

DME

28,4

19,0

Ethanol

26,8

21,3

MTBE

35,1

26,1

ETBE

36,3

27,2

Glycerine

16,0

-

Propyleen glycol

20,0

-

n-hexaan

45,1

-


BRANDSTOFFEN UIT BIOMASSA EN/OF BIOMASSAVERWERKING


Biopropaan

46

24

Zuivere plantaardige olie (olie die uit oliehoudende planten is verkregen door persing, extractie of vergelijkbare procedés, ruw of geraffineerd maar niet chemisch gemodificeerd)

37

34

Biodiesel - vetzuurmethylester (methylester geproduceerd uit olie uit biomassa)

37

33

Biodiesel - vetzuurethylester (ethylester geproduceerd uit olie uit biomassa)

38

34

Biogas dat kan worden gezuiverd tot de kwaliteit van aardgas

50

-

Waterstofbehandelde (thermochemisch met waterstof behandelde) olie uit biomassa, ter vervanging van diesel

44

34

Waterstofbehandelde (thermochemisch met waterstof behandelde) olie uit biomassa, ter vervanging van benzine

45

30

Waterstofbehandelde (thermochemisch met waterstof behandelde) olie uit biomassa, ter vervanging van vliegtuigbrandstof

44

34

Waterstofbehandelde (thermochemisch met waterstof behandelde) olie uit biomassa, ter vervanging van vloeibaar petroleumgas

46

24

Gelijktijdig verwerkte (in een raffinaderij gelijktijdig met fossiele brandstoffen verwerkte) olie uit al dan niet gepyrolyseerde biomassa, ter vervanging van diesel

43

36

Gelijktijdig verwerkte (in een raffinaderij gelijktijdig met fossiele brandstoffen verwerkte) olie uit al dan niet gepyrolyseerde biomassa, ter vervanging van benzine

44

32

Gelijktijdig verwerkte (in een raffinaderij gelijktijdig met fossiele brandstoffen verwerkte) olie uit al dan niet gepyrolyseerde biomassa, ter vervanging van vliegtuigbrandstof

43

33

Gelijktijdig verwerkte (in een raffinaderij gelijktijdig met fossiele brandstoffen verwerkte) olie uit al dan niet gepyrolyseerde biomassa, ter vervanging van vloeibaar petroleumgas

46

23


HERNIEUWBARE BRANDSTOFFEN DIE GEPRODUCEERD KUNNEN WORDEN UIT VERSCHILLENDE HERNIEUWBARE BRONNEN, WAARONDER BIOMASSA


Methanol uit hernieuwbare bronnen

20

16

Ethanol uit hernieuwbare bronnen

27

21

Propanol uit hernieuwbare bronnen

31

25

Butanol uit hernieuwbare bronnen

33

27

Fischer-Tropschdiesel (een synthetische koolwaterstof of een mengsel van synthetische koolwaterstoffen ter vervanging van diesel)

44

34

Fischer-Tropschbenzine (een synthetische koolwaterstof of een mengsel van synthetische koolwaterstoffen, geproduceerd uit biomassa, ter vervanging van benzine)

44

33

Fischer-Tropschvliegtuigbrandstof (een synthetische koolwaterstof of een mengsel van synthetische koolwaterstoffen, geproduceerd uit biomassa, ter vervanging van vliegtuigbrandstof)

44

33

Fischer-Tropschvloeibaar petroleumgas (een synthetische koolwaterstof of een mengsel van synthetische koolwaterstoffen ter vervanging van vloeibaar petroleumgas)

46

24

DME (dimethylether)

28

19

Waterstof uit hernieuwbare bronnen

120

-

ETBE (ethyl-tertiair-butylether op basis van ethanol)

36 (waarvan 37 % uit hernieuwbare bronnen)

27 (waarvan 37 % uit hernieuwbare bronnen)

MTBE (methyl-tertiair-butylether op basis van methanol)

35 (waarvan 22 % uit hernieuwbare bronnen)

26 (waarvan 22 % uit hernieuwbare bronnen)

TAEE (ethyl-tertiair-amylether op basis van ethanol)

38 (waarvan 29 % uit hernieuwbare bronnen)

29 (waarvan 29 % uit hernieuwbare bronnen)

TAME (methyl-tertiair-amylether op basis van methanol)

36 (waarvan 18 % uit hernieuwbare bronnen)

28 (waarvan 18 % uit hernieuwbare bronnen)

THxEE (hexyl-tertiair-ethylether op basis van ethanol)

38 (waarvan 25 % uit hernieuwbare bronnen)

30 (waarvan 25 % uit hernieuwbare bronnen)

THxME (hexyl-tertiair-methylether op basis van methanol)

38 (waarvan 14 % uit hernieuwbare bronnen)

30 (waarvan 14 % uit hernieuwbare bronnen)


Gezien om te worden gevoegd bij Ons besluit van 25 maart 2021 tot wijziging van het koninklijk besluit van 29 juni 2018Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 29/06/2018 pub. 09/07/2018 numac 2018031427 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit tot vermindering van de broeikasgasintensiteit van transportenergie sluiten tot vermindering van de broeikasgasintensiteit van transportenergie FILIP Van Koningswege : De Minister van Leefmilieu, Z. KHATTABI

^