Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 25 juli 2024
gepubliceerd op 08 augustus 2024

Koninklijk besluit betreffende het geldelijk statuut en de vastlegging van het bedrag van de bezoldiging van de voorzitter en de leden van het directiecomité van de publiekrechtelijke instelling die tot doel heeft de financiële verantwoordelijkheid voor bepaalde nucleaire verplichtingen te dragen

bron
federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie
numac
2024007444
pub.
08/08/2024
prom.
25/07/2024
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

25 JULI 2024. - Koninklijk besluit betreffende het geldelijk statuut en de vastlegging van het bedrag van de bezoldiging van de voorzitter en de leden van het directiecomité van de publiekrechtelijke instelling die tot doel heeft de financiële verantwoordelijkheid voor bepaalde nucleaire verplichtingen te dragen


VERSLAG AAN DE KONING Sire, Het koninklijk besluit heeft betrekking op het geldelijk statuut en de vastlegging van het bedrag van de bezoldiging van de voorzitter en de leden van het directiecomité van de publiekrechtelijke instelling, genaamd "Hedera", waarvan de oprichting teruggaat op de wet van 26 april 2024Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/04/2024 pub. 05/06/2024 numac 2024003977 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende de oprichting, organisatie en werking van een publiekrechtelijke instelling die tot doel heeft de financiële verantwoordelijkheid voor bepaalde nucleaire verplichtingen te dragen type wet prom. 26/04/2024 pub. 05/06/2024 numac 2024003970 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende de verzekering van de bevoorradingszekerheid op het gebied van energie en de hervorming van de sector van de nucleaire energie sluiten houdende de oprichting, organisatie en werking van een publiekrechtelijke instelling die tot doel heeft de financiële verantwoordelijkheid voor bepaalde nucleaire verplichtingen te dragen (hierna "de Hedera-wet").

De instelling Hedera is te kaderen binnen het pakket aan wetgevende initiatieven naar aanleiding van het akkoord over de verlenging van de kerncentrales Doel 4 en Tihange 3. Hedera is de instelling die wordt opgericht door de Hedera-wet. De instelling heeft tot doel in het algemeen belang de financiële verantwoordelijkheid met betrekking tot de overgedragen financiële verplichtingen inzake het beheer van radioactief afval en verbruikte kernbrandstof, te dragen, de kosten die met die verplichtingen gepaard gaan te voldoen en de financiering van die kosten te verzekeren.

Dit koninklijk besluit heeft specifiek betrekking op het geldelijk statuut en de vastlegging van het bedrag van de bezoldiging van de voorzitter en de leden van het directiecomité dat instaat voor het bestuur van de instelling Hedera. Dit koninklijk besluit geeft daarmee uitvoering aan artikel 42 van voormelde wet van 26 april 2024Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/04/2024 pub. 05/06/2024 numac 2024003977 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende de oprichting, organisatie en werking van een publiekrechtelijke instelling die tot doel heeft de financiële verantwoordelijkheid voor bepaalde nucleaire verplichtingen te dragen type wet prom. 26/04/2024 pub. 05/06/2024 numac 2024003970 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende de verzekering van de bevoorradingszekerheid op het gebied van energie en de hervorming van de sector van de nucleaire energie sluiten houdende de oprichting, organisatie en werking van een publiekrechtelijke instelling die tot doel heeft de financiële verantwoordelijkheid voor bepaalde nucleaire verplichtingen te dragen.

Voor het bepalen van de verloning van de vier functies, werden de functies gewogen volgens een objectieve en standaard methode nl. de Hay methodologie. Daarbij worden punten toegekend aan elk van de functies en op basis daarvan wordt gekeken welk loon voor dergelijke functies wordt geboden op de Belgische markt.

Er wordt voor geopteerd om enkel te voorzien in een vast basissalaris en geen variabele verloning. Immers, de middelen van Hedera moeten in het algemeen belang op de lange termijn worden belegd. Het voorzien van een variabele verloning veronderstelt per definitie korte termijn financiële doelstellingen die op gespannen voet kunnen staan met de noodzaak aan een stabiele lange termijn visie.

Voor de diverse functies wordt daarom de verloning die overeenstemt met het eerste kwartiel na weging volgens de Hay methodologie van de respectievelijke functies gekozen.

Voor de voorzitter van Hedera komt dat neer op een jaarsalaris van € 265.000; voor de andere functies (die volgens de weging van Hay een gelijkaardig gewicht hebben) komt dat neer op een jaarsalaris van € 230.000. Dit bedrag omvat een dertiende en veertiende maand op basis van de bruto maandbezoldiging en een dubbele vakantietoeslag gelijk aan 92% van een enkele vakantietoeslag.

Daarnaast worden in dit koninklijk besluit ook de bestanddelen vastgelegd van de bijkomende voordelen voor de voorzitter en de leden van het directiecomité van de instelling Hedera.

De leidraad voor het vastleggen van deze bestanddelen is de bezoldiging die toegekend wordt aan de voorzitter en de leden van het directiecomité van vergelijkbare sui generis publiekrechtelijke instellingen binnen de energiesector, zoals met name van de voorzitter en de leden van het directiecomité van de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas, volgens het koninklijk besluit van 30 september 2012Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 30/09/2012 pub. 12/10/2012 numac 2012205315 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende het geldelijk statuut en de vastlegging van het bedrag van de vergoeding van de voorzitter en de leden van het directiecomité van de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas en tot opheffing van de ministriele besluiten van 26 januari 2007 en 16 december 1999 sluiten, alsook van gangbare praktijken voor voorzitters en mandaathouders van overheidsdiensten.

Artikelsgewijze bespreking:

Artikel 1 voorziet in de afbakening van het toepassingsgebied van dit koninklijk besluit door te verwijzen naar de wet van 26 april 2024Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/04/2024 pub. 05/06/2024 numac 2024003977 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende de oprichting, organisatie en werking van een publiekrechtelijke instelling die tot doel heeft de financiële verantwoordelijkheid voor bepaalde nucleaire verplichtingen te dragen type wet prom. 26/04/2024 pub. 05/06/2024 numac 2024003970 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende de verzekering van de bevoorradingszekerheid op het gebied van energie en de hervorming van de sector van de nucleaire energie sluiten houdende de oprichting, organisatie en werking van een publiekrechtelijke instelling die tot doel heeft de financiële verantwoordelijkheid voor bepaalde nucleaire verplichtingen te dragen.

Artikel 2 legt de basisbezoldiging voor de voorzitter en overige leden van het directiecomité vast volgens de redenering zoals eerder toegelicht.

Dit artikel preciseert ook de verschillende bestanddelen van de bezoldiging in het kader van de toepassing van dit besluit, met name in het licht van de berekening van de schadeloosstelling bepaald in artikel 8.

Artikel 3 behoeft geen verdere toelichting.

Artikel 4 bepaalt de indexatie van de bezoldiging. Met uitzondering van de maaltijdcheques, die niet geïndexeerd worden, worden alle bezoldigingen gekoppeld aan de gezondheidsindex. De bedragen vermeld in het KB zijn al geïndexeerd.

Artikel 5 behoeft geen verdere toelichting.

Artikelen 6 en 7 specifiëren enkele bijkomende voordelen die aan de leden van het directiecomité toegekend worden volgens gangbare regelingen. Deze betreffen concreet het gebruik van een bedrijfswagen, maaltijdscheques, forfaitaire vertegenwoordigingskosten en het gebruik van een IT-materiaal gedurende duur van het mandaat. De geldende sociale- en fiscale reglementering en inhoudingen op de voordelen alle aard zullen van toepassing zijn. De keuze voor een forfaitaire vergoeding wordt verklaard door het gebrek aan Raad van Bestuur binnen Hedera, wat het niet mogelijk maakt om met werkelijke kosten te werken.

Specifiek rond de groepsverzekering van het type "vaste bijdragen" wordt een eigen, van artikel 4 afwijkende startdatum bepaald voor de toepassing van de indexering.

Artikel 8 legt de schadeloosstelling vast die aan de voorzitter of aan het betrokken lid van het directiecomité van de instelling Hedera toegekend wordt, bij de beëindiging van zijn mandaat om een andere reden dan de eigen opzettelijke fout, zware fout, of lichte fout die eerder gewoonlijk dan toevallig voorkomt. In zoverre alle in dit artikel bepaalde voorwaarden vervuld zijn, wordt deze schadeloosstelling toegekend bij elke beëindiging van het mandaat.

Artikelen 9 en 10, tot slot, behoeven geen verdere toelichting.

Ik heb de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, De Minister van Energie, T. VAN DER STRAETEN


Raad van State, afdeling Wetgeving Advies 76.564/16 van 24 juni 2024 over een ontwerp van koninklijk besluit `betreffende het geldelijk statuut en de vastlegging van het bedrag van de vergoeding van de voorzitter en de leden van het directiecomité van de publiekrechtelijke instelling die tot doel heeft de financiële verantwoordelijkheid voor bepaalde nucleaire verplichtingen te dragen' Op 23 mei 2024 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Minister van Energie verzocht binnen een termijn van dertig dagen een advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit `betreffende het geldelijk statuut en de vastlegging van het bedrag van de vergoeding van de voorzitter en de leden van het directiecomité van de publiekrechtelijke instelling die tot doel heeft de financiële verantwoordelijkheid voor bepaalde nucleaire verplichtingen te dragen'.

Het ontwerp is door de zestiende kamer onderzocht op 18 juni 2024. De kamer was samengesteld uit Wilfried VAN VAERENBERGH, eerste voorzitter van de Raad van State, Toon MOONEN en Tim CORTHAUT, staatsraden, Johan PUT, assessor, en Wim GEURTS, griffier.

Het verslag is uitgebracht door Lennart NIJS, auditeur.

De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het advies is nagezien onder toezicht van Toon MOONEN, staatsraad.

Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 24 juni 2024. 1. Met toepassing van artikel 84, § 3, eerste lid, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, heeft de afdeling Wetgeving zich toegespitst op het onderzoek van de bevoegdheid van de steller van de handeling, van de rechtsgrond, alsmede van de vraag of aan de te vervullen vormvereisten is voldaan. VOORAFGAANDE OPMERKING 2. Rekening houdend met het ogenblik waarop dit advies wordt gegeven, vestigt de Raad van State de aandacht van de adviesaanvrager erop dat de ontbinding van de Wetgevende Kamers tot gevolg heeft dat de regering sedert die datum en totdat, na de verkiezing van de Kamer van volksvertegenwoordigers, een nieuwe regering is benoemd door de Koning, niet meer over de volheid van haar bevoegdheid beschikt.Dit advies wordt evenwel gegeven zonder dat wordt nagegaan of dit ontwerp in die beperkte bevoegdheid kan worden ingepast, aangezien de afdeling Wetgeving geen kennis heeft van het geheel van de feitelijke gegevens die de regering in aanmerking kan nemen als ze te oordelen heeft of het vaststellen of het wijzigen van verordeningen noodzakelijk is.

STREKKING VAN HET ONTWERP 3. Het om advies voorgelegde ontwerp van koninklijk besluit strekt ertoe om de bezoldiging van de voorzitter en de leden van het directiecomité van de publiekrechtelijke instelling Hedera, die werd opgericht bij de wet van 26 april 2024Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/04/2024 pub. 05/06/2024 numac 2024003977 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende de oprichting, organisatie en werking van een publiekrechtelijke instelling die tot doel heeft de financiële verantwoordelijkheid voor bepaalde nucleaire verplichtingen te dragen type wet prom. 26/04/2024 pub. 05/06/2024 numac 2024003970 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende de verzekering van de bevoorradingszekerheid op het gebied van energie en de hervorming van de sector van de nucleaire energie sluiten `houdende de oprichting, organisatie en werking van een publiekrechtelijke instelling die tot doel heeft de financiële verantwoordelijkheid voor bepaalde nucleaire verplichtingen te dragen', te bepalen. De verschillende elementen van de bezoldiging (bestaande uit een jaarlijkse vergoeding, inclusief dertiende en veertiende maand en dubbele vakantietoeslag en exclusief het gebruik van een bedrijfswagen of een compensatiepremie, maaltijdcheques, vergoeding van de vertegenwoordigingskosten, gebruik van een gsm en laptop en diverse verzekeringen) worden vastgesteld bij de artikelen 2 tot 7 van het ontwerp.

Artikel 8 legt een schadeloosstelling vast die aan de voorzitter of aan het betrokken lid van het directiecomité wordt uitbetaald bij beëindiging van diens mandaat om een andere reden dan de opzettelijke fout, zware fout of lichte fout die eerder gewoonlijk dan toevallig voorkomt.

Naar luid van artikel 9 treedt het te nemen besluit in werking op de dag van de bekendmaking ervan.

RECHTSGROND 4. Onder voorbehoud van wat hierna wordt opgemerkt, vindt het ontwerp rechtsgrond in artikel 42, eerste lid (niet: § 2), van de wet van 26 april 2024Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/04/2024 pub. 05/06/2024 numac 2024003977 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende de oprichting, organisatie en werking van een publiekrechtelijke instelling die tot doel heeft de financiële verantwoordelijkheid voor bepaalde nucleaire verplichtingen te dragen type wet prom. 26/04/2024 pub. 05/06/2024 numac 2024003970 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende de verzekering van de bevoorradingszekerheid op het gebied van energie en de hervorming van de sector van de nucleaire energie sluiten, luidens hetwelk de Koning, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, de bezoldiging van de leden van het directiecomité bepaalt.1 Voor de regeling van de schadeloosstelling in geval van beëindiging van het mandaat waarin wordt voorzien in artikel 8 van het ontwerp kan worden gesteund op de algemene uitvoeringsbevoegdheid die de Koning ontleent aan artikel 108 van de Grondwet, gelezen in samenhang met artikel 40 van de wet van 26 april 2024Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/04/2024 pub. 05/06/2024 numac 2024003977 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende de oprichting, organisatie en werking van een publiekrechtelijke instelling die tot doel heeft de financiële verantwoordelijkheid voor bepaalde nucleaire verplichtingen te dragen type wet prom. 26/04/2024 pub. 05/06/2024 numac 2024003970 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende de verzekering van de bevoorradingszekerheid op het gebied van energie en de hervorming van de sector van de nucleaire energie sluiten.2 In die bepaling wordt het ontslag van de leden van het directiecomité geregeld.

Nu de wetgever binnen Hedera een directiecomité heeft ingesteld, de samenstelling van dat comité heeft bepaald en een aantal essentiële regels daaromtrent heeft opgenomen in artikel 39 van de wet van 26 april 2024Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/04/2024 pub. 05/06/2024 numac 2024003977 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende de oprichting, organisatie en werking van een publiekrechtelijke instelling die tot doel heeft de financiële verantwoordelijkheid voor bepaalde nucleaire verplichtingen te dragen type wet prom. 26/04/2024 pub. 05/06/2024 numac 2024003970 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende de verzekering van de bevoorradingszekerheid op het gebied van energie en de hervorming van de sector van de nucleaire energie sluiten, en in artikel 40 van dezelfde wet de mogelijkheden tot ontslag van de voorzitter en de leden van het directiecomité heeft bepaald, mag immers worden aangenomen dat het de Koning op grond van zijn algemene uitvoeringsbevoegdheid toekomt hun statuut, inclusief de schadeloosstelling in geval van ontslag, nader uit te werken.3 VORMVEREISTEN 5. In de aanhef wordt verwezen naar een protocol van "Sectorcomité IV - Economische Zaken".De gemachtigde gaf aan dat dit protocol volgt uit overleg met de vakbonden dat heeft plaatsgevonden nadat de tekst van het ontwerp voor advies aan de Raad van State werd voorgelegd.

Indien de aan de Raad van State voorgelegde tekst ten gevolge van het vervullen van het voornoemde vormvereiste nog wijzigingen zou ondergaan,4 moeten de gewijzigde of toegevoegde bepalingen, ter inachtneming van het voorschrift van artikel 3, § 1, eerste lid, van de wetten op de Raad van State, aan de afdeling Wetgeving worden voorgelegd.

ALGEMENE OPMERKING 6. In de Nederlandse tekst van het ontwerp wordt meestal het begrip "vergoeding" gebruikt, behalve in de artikelen 2, derde lid, en 8, waar wordt verwezen naar de "bezoldiging".5 De gemachtigde liet weten dat in overeenstemming met artikel 42 van de wet van 26 april 2024Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/04/2024 pub. 05/06/2024 numac 2024003977 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende de oprichting, organisatie en werking van een publiekrechtelijke instelling die tot doel heeft de financiële verantwoordelijkheid voor bepaalde nucleaire verplichtingen te dragen type wet prom. 26/04/2024 pub. 05/06/2024 numac 2024003970 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende de verzekering van de bevoorradingszekerheid op het gebied van energie en de hervorming van de sector van de nucleaire energie sluiten telkens zal worden verwezen naar de "bezoldiging".

Daarmee kan worden ingestemd.

ONDERZOEK VAN DE TEKST Aanhef 7.1. Rekening houdend met wat hiervoor werd opgemerkt over de rechtsgrond, moet (in zoverre artikel 8 van het ontwerp wordt behouden)6 in de aanhef bijkomend worden verwezen naar artikel 108 van de Grondwet en naar artikel 40 van de wet van 26 april 2024Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/04/2024 pub. 05/06/2024 numac 2024003977 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende de oprichting, organisatie en werking van een publiekrechtelijke instelling die tot doel heeft de financiële verantwoordelijkheid voor bepaalde nucleaire verplichtingen te dragen type wet prom. 26/04/2024 pub. 05/06/2024 numac 2024003970 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende de verzekering van de bevoorradingszekerheid op het gebied van energie en de hervorming van de sector van de nucleaire energie sluiten. 7.2. In de aanhef moet de verwijzing naar "artikel 42, § 2" van de wet van 26 april 2024Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/04/2024 pub. 05/06/2024 numac 2024003977 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende de oprichting, organisatie en werking van een publiekrechtelijke instelling die tot doel heeft de financiële verantwoordelijkheid voor bepaalde nucleaire verplichtingen te dragen type wet prom. 26/04/2024 pub. 05/06/2024 numac 2024003970 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende de verzekering van de bevoorradingszekerheid op het gebied van energie en de hervorming van de sector van de nucleaire energie sluiten worden vervangen door een verwijzing naar "artikel 42, eerste lid".

Artikel 2 8. Artikel 2, derde lid, van het ontwerp bepaalt dat als bezoldiging in de zin van het te nemen besluit worden beschouwd, "niet enkel de bezoldiging in de strikte betekenis en de voordelen voorzien in de artikelen 5, 6 en 7 van dit besluit, maar ook elk voordeel of elke vergoeding die aan de voorzitter en de leden van het directiecomité van de instelling Hedera toegekend worden wegens of naar aanleiding van de uitoefening van hun mandaat".Gevraagd om welke voordelen en vergoedingen het gaat, antwoordde de gemachtigde: "Dit betreft een herneming en concretisering van de bepaling van de wet van 26 april 2024Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/04/2024 pub. 05/06/2024 numac 2024003977 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende de oprichting, organisatie en werking van een publiekrechtelijke instelling die tot doel heeft de financiële verantwoordelijkheid voor bepaalde nucleaire verplichtingen te dragen type wet prom. 26/04/2024 pub. 05/06/2024 numac 2024003970 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende de verzekering van de bevoorradingszekerheid op het gebied van energie en de hervorming van de sector van de nucleaire energie sluiten (art 42). Omdat deze gebaseerd zijn op het koninklijk besluit van 30 september 2012Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 30/09/2012 pub. 12/10/2012 numac 2012205315 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende het geldelijk statuut en de vastlegging van het bedrag van de vergoeding van de voorzitter en de leden van het directiecomité van de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas en tot opheffing van de ministriele besluiten van 26 januari 2007 en 16 december 1999 sluiten voor de CREG kunnen wij meegeven dat: Artikel 2, derde lid in de praktijk wordt gebruikt voor de berekening van de schadeloosstelling (cf. artikel 8). Voor de CREG gaat dit concreet over een GSM + abonnement, zijnde een voordeel van alle aard van 7€ per maand." Die toelichting kan nog worden opgenomen in het verslag aan de Koning.7

Artikel 4 9. De Nederlandse tekst van artikel 4, tweede lid, van het ontwerp luidt: "De bedragen genoemd in dit besluit, mits uitzondering van de maaltijdscheques, zijn reeds geïndexeerd en zijn, waar niet van afgeweken in dit koninklijk besluit, vastgelegd zoals bedoeld in lid 1." Die formulering moet grammaticaal worden verbeterd. Er moet ook worden geschreven "maaltijdcheques" in plaats van "maaltijdscheques" en "het eerste lid" in plaats van "lid 1".

Artikel 6 10. Artikel 6, 1°, van het ontwerp voorziet in het gebruik van een bedrijfswagen voor de voorzitter en voor de leden van het directiecomité.De leden van het directiecomité kunnen in plaats daarvan kiezen voor een maandelijkse compensatiepremie. Gevraagd waarom de voorzitter die mogelijkheid niet krijgt, antwoordde de gemachtigde: "De regeling is analoog met deze voorzien voor de directieleden van de CREG zoals bedoeld in artikel 6 van het koninklijk besluit van 30 september 2012Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 30/09/2012 pub. 12/10/2012 numac 2012205315 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende het geldelijk statuut en de vastlegging van het bedrag van de vergoeding van de voorzitter en de leden van het directiecomité van de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas en tot opheffing van de ministriele besluiten van 26 januari 2007 en 16 december 1999 sluiten betreffende het geldelijk statuut en de vastlegging van het bedrag van de vergoeding van de voorzitter en de leden van het directiecomité van de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas en tot opheffing van de ministeriële besluiten van 26 januari 2007 en 16 december 1999." Die analogie, die immers zelf geen verantwoording inhoudt, doet er niet aan af dat het verschil in behandeling moet kunnen worden verantwoord in het licht van de grondwettelijke beginselen van gelijkheid- en niet-discriminatie. Als dat verschil in behandeling in het ontwerp wordt behouden, moet de verantwoording ervoor worden opgenomen in het verslag aan de Koning.

Artikel 7 11.1. Artikel 7, eerste lid, van het ontwerp bepaalt dat de voorzitter en de leden van het directiecomité genieten van een verzekering "die voorziet in een aanvullende dekking bij één of meerdere takken van de sociale zekerheid (hospitalisatieverzekering, invaliditeitsverzekering) en van een groepsverzekeringspolis (levensverzekering, overlijdensverzekering)". Gevraagd om te verduidelijken wie beslist welke verzekering(en) de betrokkenen precies genieten, antwoordde de gemachtigde: "Bij de CREG werd dit als volgt ingevuld: voor de `aanvullende dekking bij één of meerdere takken van de sociale zekerheid' wordt toepassing gemaakt van hetgeen tussen haakjes in artikel 7 vermeld wordt, zijnde hospitalisatieverzekering, invaliditeitsverzekering, levensverzekering en overlijdensverzekering." In zoverre uit dat antwoord volgt dat het niet om een louter exemplarische opsomming gaat, zou die bedoeling duidelijker uit de tekst moeten blijken. 11.2. Naar luid van artikel 7, tweede lid, van het ontwerp genieten de voorzitter en de leden van het directiecomité ook van een groepsverzekering "van het type `vaste bijdragen' waarvan de jaarlijkse premie 14.815,36 euro in euro 1 juli 2012 bedraagt".

Gevraagd hoe die premie moet worden bepaald in het licht van de regeling van de indexering in artikel 4 of hoe beide bepalingen zich tot elkaar verhouden, antwoordde de gemachtigde: "Artikel 4, tweede lid, geeft aan dat de bedragen vermeld in het koninklijk besluit geïndexeerd zijn volgens lid 1 (bedragen in euro datum 01/12/2023), tenzij anders aangegeven in het koninklijk besluit.

Artikel 7, tweede lid maakt dus een uitzondering hierop door aan te geven dat het bedrag in euro 1 juli 2012 gelezen moet worden. Zij volgt dus dezelfde indexatiemethode, maar voor de berekening van het bedrag in `huidige euro's' ligt de `startdatum', als het ware, van de berekening vroeger." Die toelichting kan nog worden opgenomen in het verslag aan de Koning.

Artikel 8 12. Overeenkomstig artikel 8 van het ontwerp wordt, in de vorm van een schadeloosstelling, een bedrag ten belope van de brutobezoldiging voor een periode van zes maanden toegekend aan de voorzitter of een lid van het directiecomité bij beëindiging van het mandaat om een andere reden dan de eigen opzettelijke fout, zware fout, of lichte fout die eerder gewoonlijk dan toevallig voorkomt, "voor zover de betrokken persoon geen wedde of andere vormen van vergoeding krijgt uitbetaald gedurende deze periode van drie maanden in het kader van een andere of nieuwe (voltijds) functie die de betrokken persoon na beëindiging van zijn mandaat uitoefent."8 De vraag rijst welke schade deze regeling beoogt te vergoeden. Met uitzondering van het ontslag op eigen verzoek, bevat de limitatieve9 lijst met gronden tot ontslag in artikel 40 van de wet van 26 april 2024Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/04/2024 pub. 05/06/2024 numac 2024003977 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende de oprichting, organisatie en werking van een publiekrechtelijke instelling die tot doel heeft de financiële verantwoordelijkheid voor bepaalde nucleaire verplichtingen te dragen type wet prom. 26/04/2024 pub. 05/06/2024 numac 2024003970 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende de verzekering van de bevoorradingszekerheid op het gebied van energie en de hervorming van de sector van de nucleaire energie sluiten enkel gevallen die lijken te kunnen worden gekwalificeerd als opzettelijke of zware fout. De regeling zou dan voorzien in een vergoeding die wordt uitbetaald wanneer de betrokkene op eigen verzoek wordt ontslagen en vervolgens gedurende drie maanden geen wedde of andere vormen van vergoeding krijgt uitbetaald in het kader van een andere of nieuwe functie.

In zoverre ook voor dit aspect inspiratie werd gezocht in de regeling in het koninklijk besluit van 30 september 2012Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 30/09/2012 pub. 12/10/2012 numac 2012205315 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende het geldelijk statuut en de vastlegging van het bedrag van de vergoeding van de voorzitter en de leden van het directiecomité van de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas en tot opheffing van de ministriele besluiten van 26 januari 2007 en 16 december 1999 sluiten, wijst de Raad van State erop dat de schadeloosstelling waarin in artikel 8 van dat besluit wordt voorzien, is opgevat als een compensatie van het verbod bedoeld in artikel 2 van het koninklijk besluit van 3 mei 1999 `tot vaststelling van de regels toepasselijk op de voorzitter en de leden van het directiecomité van de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas inzake onverenigbaarheden en belangenconflicten' waarbij de voorzitter en de andere leden van het directiecomité van de daarin bedoelde commissie worden uitgesloten van het uitoefenen van bepaalde functies of activiteiten in dezelfde economische sector, en dat tot één jaar na afloop van het mandaat. Er lijkt echter geen gelijkaardige uitsluiting te bestaan voor de voorzitter en de leden van het directiecomité van Hedera.

De vraag rijst dus of een dergelijke schadeloosstelling hier eveneens aan de orde is. Artikel 8 dient in het licht daarvan aan een nieuw onderzoek te worden onderworpen. Indien de bepaling wordt behouden, wordt in het verslag aan de Koning het best verduidelijkt welke situaties aanleiding zouden kunnen geven tot schadeloosstelling.

Artikel 9 13. Luidens artikel 9 van het ontwerp treedt het te nemen besluit in werking op de dag dat het wordt bekendgemaakt.Daarmee wordt afgeweken van de gebruikelijke termijn van inwerkingtreding van besluiten. De gemachtigde lichtte die keuze als volgt toe: "Conform de afspraken met Electrabel in het kader van de levensduurverlenging van de 2 jongste kerncentrales, zal Electrabel tegen de `closing' voorzien in deze overeenkomst tegen november 11,5 miljard euro overmaken aan dit fonds. Om een gezond financieel beleid te hebben moet het ontvangen van dit bedrag alsook een investeringsstrategie voorbereid zijn. Daarom werd de aanwerving van het directiecomité al opgestart om de kans om een reeds operationeel team te hebben tegen november dit jaar te vergroten. De periode van kandidatuurstelling voor de voorzitter en de leden van het directiecomité van Hedera is op heden al afgelopen en er wordt een shortlist opgesteld van kandidaten die in aanmerking komen. Het doel is om al in een ministerraad in juni of juli de selectie af te ronden.

Gezien de termijn voor het verstrekken van het advies van uw Hoge Raad op 24/06 vervalt, is de kans reëel dat de besluiten rond de benoemingen en de bezoldiging op dezelfde Ministerraad genomen worden.

Daarnaast moet vermeld worden dat de onmiddellijke inwerkingtreding louter positieve en geen nadelige impact heeft op de betrokken personen, die hiervan ook op de hoogte gebracht zullen worden." De griffier, De eerste voorzitter, Wim GEURTS Wilfried VAN VAERENBERGH


25 JULI 2024. - Koninklijk besluit betreffende het geldelijk statuut en de vastlegging van het bedrag van de bezoldiging van de voorzitter en de leden van het directiecomité van de publiekrechtelijke instelling die tot doel heeft de financiële verantwoordelijkheid voor bepaalde nucleaire verplichtingen te dragen FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op artikel 108 van de Grondwet;

Gelet op de wet van 26 april 2024Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/04/2024 pub. 05/06/2024 numac 2024003977 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende de oprichting, organisatie en werking van een publiekrechtelijke instelling die tot doel heeft de financiële verantwoordelijkheid voor bepaalde nucleaire verplichtingen te dragen type wet prom. 26/04/2024 pub. 05/06/2024 numac 2024003970 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende de verzekering van de bevoorradingszekerheid op het gebied van energie en de hervorming van de sector van de nucleaire energie sluiten houdende de oprichting, organisatie en werking van een publiekrechtelijke instelling die tot doel heeft de financiële verantwoordelijkheid voor bepaalde nucleaire verplichtingen te dragen, artikel 40 en artikel 42, eerste lid;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 17 april 2024;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, gegeven op 1 mei 2024;

Gelet op het artikel 8 van de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging type wet prom. 15/12/2013 pub. 24/12/2013 numac 2013024436 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Wet houdende diverse bepalingen inzake landbouw sluiten houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging, is dit besluit vrijgesteld van een regelgevingsimpactanalyse omdat het bepalingen van autoregulering betreft;

Gelet op het protocol van onderhandelingen nr. 141 van het Sectorcomité IV - Economische Zaken, gesloten op 12 juni 2024;

Gelet op het advies 76.564/16 van de Raad van State, gegeven op 24 juni 2024 met toepassing van artikel 84, § 3, eerste lid, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Overwegende de overdracht van bepaalde financiële verplichtingen inzake het beheer van radioactief afval en verbruikte kernbrandstof, voorzien in hoofdstuk 2 van de wet van 26 april 2024Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/04/2024 pub. 05/06/2024 numac 2024003977 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende de oprichting, organisatie en werking van een publiekrechtelijke instelling die tot doel heeft de financiële verantwoordelijkheid voor bepaalde nucleaire verplichtingen te dragen type wet prom. 26/04/2024 pub. 05/06/2024 numac 2024003970 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende de verzekering van de bevoorradingszekerheid op het gebied van energie en de hervorming van de sector van de nucleaire energie sluiten houdende de verzekering van de bevoorradingszekerheid op het gebied van energie en de hervorming van de sector van de nucleaire energie;

Op de voordracht van de Minister van energie en op het advies van de in Raad vergaderde Ministers,

Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

HOOFDSTUK I. - Toepassingsgebied

Artikel 1.Dit besluit is van toepassing op de voorzitter en op de leden van het directiecomité van de publiekrechtelijke instelling, genaamd "Hedera", die wordt opgericht en geregeld door de wet van 26 april 2024Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/04/2024 pub. 05/06/2024 numac 2024003977 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende de oprichting, organisatie en werking van een publiekrechtelijke instelling die tot doel heeft de financiële verantwoordelijkheid voor bepaalde nucleaire verplichtingen te dragen type wet prom. 26/04/2024 pub. 05/06/2024 numac 2024003970 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende de verzekering van de bevoorradingszekerheid op het gebied van energie en de hervorming van de sector van de nucleaire energie sluiten houdende de oprichting, organisatie en werking van een publiekrechtelijke instelling die tot doel heeft de financiële verantwoordelijkheid voor bepaalde nucleaire verplichtingen te dragen.

HOOFDSTUK II. - Geldelijk statuut

Art. 2.Het bedrag van de jaarlijkse bruto bezoldiging van de voorzitter en van die van de leden van het directiecomité van de instelling Hedera wordt vastgelegd op 265.000,00 euro voor de voorzitter en 230.000,00 euro voor de leden van het directiecomité. De jaarlijkse bruto bezoldiging omvat de maandelijkse bruto bezoldiging, de dertiende en veertiende maand en de dubbele vakantietoeslag.

Het bedrag van de maandelijkse bruto bezoldiging van de voorzitter en van die van de leden van het directiecomité van de instelling Hedera wordt vastgelegd op 17.761,40euro voor de voorzitter en 15.415,55euro voor de leden van het directiecomité.

Worden als bezoldiging in de zin van dit besluit beschouwd, niet enkel de bezoldiging in de strikte betekenis en de voordelen voorzien in de artikelen 5, 6 en 7 van dit besluit, maar ook elk voordeel of elke vergoeding die aan de voorzitter en de leden van het directiecomité van de instelling Hedera toegekend worden wegens of naar aanleiding van de uitoefening van hun mandaat.

De voordelen voorzien in de artikelen 6 en 7 van dit besluit worden niet van de bruto jaarlijkse bezoldiging bedoeld in het eerste lid van dit artikel afgetrokken maar bestaan naast de in dit artikel bepaalde bezoldiging.

Art. 3.Met uitzondering van de voorzitter beschikken de leden van het directiecomité over een identieke bezoldiging.

Art. 4.De bezoldiging en de voordelen van de voorzitter en van de leden van het directiecomité, met uitzondering van de maaltijdcheques, zijn gekoppeld aan de schommelingen van de gezondheidsindex. Zij zijn gekoppeld aan de spilindex 128,11 (basis 01/12/2023).

De bedragen genoemd in dit besluit, met uitzondering van de maaltijdcheques, zijn reeds geïndexeerd en zijn, behoudens afwijking daarvan in dit koninklijk besluit, vastgelegd zoals bedoeld in het eerste lid.

Art. 5.. Aan de voorzitter en aan de leden van het directiecomité worden een dertiende en veertiende maand toegekend op basis van de bruto bezoldiging van de maand december van het afgelopen jaar en a rato van de tijdens dat jaar geleverde diensten.

Aan de voorzitter en aan de leden van het directiecomité wordt een dubbele vakantietoeslag toegekend (92 % van een enkele vakantietoeslag).

Art. 6.Aan de voorzitter en aan de leden van het directiecomité worden de volgende voordelen toegekend : 1° het gebruik van een bedrijfswagen voor de duur van het mandaat voor een jaarlijks budget van 16.800,00 euro of een maandelijkse compensatiepremie van maximaal 1.330,00 euro voor de voorzitter en voor een jaarlijks budget van 15.600,00 euro of een maandelijkse compensatiepremie van maximaal 1.230,00 euro voor de leden van het directiecomité; 2° een nominatieve maaltijdcheque per gepresteerde dag met een nominale waarde van 6,00 euro, waarvan 1,09 euro een bijdrage is van de voorzitter of het lid van het directiecomité en 4,91 euro ten laste is van de instelling Hedera.Voormelde nominale waarde is een bedrag dat niet onder de indexeringsregeling valt. De maaltijdcheques worden uiterlijk op de laatste werkdag van de maand die volgt op de kalendermaand waarvoor ze verschuldigd zijn ter beschikking gesteld 3° vertegenwoordigingskosten die worden gemaakt door de voorzitter en de leden van het directiecomité worden vergoed.De vergoeding van deze vertegenwoordigingskosten bedraagt maandelijks maximaal 600,00 euro voor de voorzitter en 500,00 euro voor de leden van het directiecomité en wordt één keer per maand uitbetaald; 4° het gebruik van een gsm en een laptop voor de duur van het mandaat.

Art. 7.De voorzitter en de leden van het directiecomité van de instelling Hedera zullen genieten van een verzekering die voorziet in een aanvullende dekking bij één of meerdere takken van de sociale zekerheid, met name een hospitalisatieverzekering en een invaliditeitsverzekering, en van een groepsverzekeringspolis levensverzekering en overlijdensverzekering die door de instelling Hedera worden afgesloten.

De voorzitter en de leden van het directiecomité van de instelling Hedera zullen ook genieten van een groepsverzekering van het type "vaste bijdragen" waarvan de jaarlijkse premie 14.815,36 euro in euro 1 juli 2012 bedraagt.

Art. 8.Aan de voorzitter of aan het betrokken lid van het directiecomité van de instelling Hedera wordt, bij de beëindiging van zijn mandaat om een andere reden dan de eigen opzettelijke fout, zware fout, of lichte fout die eerder gewoonlijk dan toevallig voorkomt, een schadeloosstelling toegekend die gelijk is aan zijn brutobezoldiging voor een periode van drie maanden, voor zover de betrokken persoon geen wedde of andere vormen van vergoeding krijgt uitbetaald gedurende deze periode van drie maanden in het kader van een andere of nieuwe (voltijds) functie die de betrokken persoon na beëindiging van zijn mandaat uitoefent.

HOOFDSTUK III. - Inwerkingtreding en uitvoering

Art. 9.Dit besluit treedt in werking op de dag dat het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.

Art. 10.De minister bevoegd voor Energie is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 25 juli 2024.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Energie, T. VAN DER STRAETEN _______ Nota's 1 Onder `bezoldiging' wordt overeenkomstig artikel 42, tweede lid, van de wet van 26 april 2024Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/04/2024 pub. 05/06/2024 numac 2024003977 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende de oprichting, organisatie en werking van een publiekrechtelijke instelling die tot doel heeft de financiële verantwoordelijkheid voor bepaalde nucleaire verplichtingen te dragen type wet prom. 26/04/2024 pub. 05/06/2024 numac 2024003970 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende de verzekering van de bevoorradingszekerheid op het gebied van energie en de hervorming van de sector van de nucleaire energie sluiten, naast de bezoldiging in strikte zin, tevens begrepen "elk voordeel of elke vergoeding die aan de voorzitter en de leden van het directiecomité van de instelling worden toegekend wegens of naar aanleiding van de uitoefening van hun mandaat." 2 Zie echter opmerking 12. 3 Vgl. adv.RvS 52.016/1/V van 11 september 2012 over een ontwerp dat heeft geleid tot het koninklijk besluit van 30 september 2012Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 30/09/2012 pub. 12/10/2012 numac 2012205315 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende het geldelijk statuut en de vastlegging van het bedrag van de vergoeding van de voorzitter en de leden van het directiecomité van de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas en tot opheffing van de ministriele besluiten van 26 januari 2007 en 16 december 1999 sluiten `betreffende het geldelijk statuut en de vastlegging van het bedrag van de vergoeding van de voorzitter en de leden van het directiecomité van de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas en tot opheffing van de ministeriële besluiten van 26 januari 2007 en 16 december 1999', opm. 3. 4 Namelijk andere wijzigingen dan diegene waarvan in dit advies melding wordt gemaakt of wijzigingen die ertoe strekken tegemoet te komen aan hetgeen in dit advies wordt opgemerkt. 5 In de Franse tekst wordt steeds gesproken over "rémunération". 6 Zie opmerking 12. 7 Zie echter opmerking 12. 8 De gemachtigde verduidelijkte dat in heel artikel 8 van het ontwerp een periode van drie maanden (in plaats van zes) moet worden vermeld. 9 Parl.St. Kamer 2023-24, nr. 55-3853/001, 29.


^