Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 25 februari 2024
gepubliceerd op 16 september 2024

Koninklijk besluit betreffende de toekenning van een subsidie aan 24 sociale actoren die werden geselecteerd uit de kandidaturen van de projectoproep "e-inclusion for Belgium - Sociale Actoren 2023" voor de uitvoering van een project gericht op de digitale inclusie van kwetsbare groepen in het kader van het project "e-inclusion for Belgium" van het Europees herstel- en veerkrachtplan

bron
programmatorische federale overheidsdienst maatschappelijke integratie, armoedebestrijding en sociale economie
numac
2024008623
pub.
16/09/2024
prom.
25/02/2024
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

25 FEBRUARI 2024. - Koninklijk besluit betreffende de toekenning van een subsidie aan 24 sociale actoren die werden geselecteerd uit de kandidaturen van de projectoproep "e-inclusion for Belgium - Sociale Actoren 2023" voor de uitvoering van een project gericht op de digitale inclusie van kwetsbare groepen in het kader van het project "e-inclusion for Belgium" van het Europees herstel- en veerkrachtplan


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 22 mei 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/05/2003 pub. 03/07/2003 numac 2003003367 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole en federale overheidsdienst financien Wet houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat sluiten betreffende de organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat, artikelen 121 tot 124 ;

Gelet op de programmawet van 20 december 2020Relevante gevonden documenten type programmawet prom. 20/12/2020 pub. 30/12/2020 numac 2020044541 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Programmawet sluiten, artikel 91;

Gelet op de wet van 22 december 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/12/2023 pub. 29/12/2023 numac 2023048518 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet houdende de algemene uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2024 sluiten betreffende de Algemene uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2024, artikel 2.06.4 ;

Gelet op het koninklijk besluit van 20 mei 2022Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 20/05/2022 pub. 10/06/2022 numac 2022041447 bron interfederaal korps van de inspectie van financien Koninklijk besluit betreffende de administratieve, begrotings- en beheerscontrole sluiten betreffende de administratieve, begrotings- en beheerscontrole, artikel 20 ;

Gelet op de verordening (EU) 2021/241 van het Europees parlement en van de Raad van de Europese unie van 12 februari 2021 tot instelling van de herstel- en veerkrachtfaciliteit.

Gelet op de uitvoeringsbeslissing van de Raad van de Europese unie van 6 juli betreffende de goedkeuring van de evaluatie van het Belgische herstel- en veerkrachtplan;

Gelet op de uitvoeringsbeslissing van de Europese Raad van 13 juli 2021 (en zijn bijlage) met betrekking tot de goedkeuring van de evaluatie van het Belgische plan voor Herstel en Veerkracht;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 2 juni 2023 ;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 21 december 2023;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 3 januari 2024;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 31 januari 2024;

Overwegende het belang van een snelle uitvoering van het project dat is opgenomen in het door de Ministerraad van 30 april 2021 goedgekeurde Nationaal Plan voor Herstel en Veerkracht betreffende de investeringen in digitalisering

Op de voordracht van de Minister Karine Lalieux,

Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.§ 1. Er wordt in het kader van het "e-inclusion for Belgium" project (referentie I408034vBE-C[42]-I[I-4.08]) van het Europees herstel- en veerkrachtplan aan 24 sociale actoren een subsidie van samen maximaal 4 miljoen vierhonderdzesennegentigduizend driehonderdennegen euro en zevenenzeventig eurocent (4.496.309,77 EUR) toegekend ter dekking van de kosten die gepaard gaan met de verwezenlijking van projecten inzake digitale inclusie van kwetsbare groepen in onze maatschappij. § 2. De subsidie van 4 miljoen vierhonderdzesennegentigduizend driehonderdennegen euro en zevenenzeventig eurocent (4.496.309,77 EUR) wordt aan de 24 sociale actoren verdeeld zoals vermeld in de bijlage van dit Koninklijk Besluit. § 3. Het bedrag van de subsidie komt overeen met het goedgekeurde bedrag voor het eerste werkingsjaar van het uit te voeren project. De toekenning van het bedrag van het tweede werkingsjaar is afhankelijk van de evaluatie die op het einde van het eerste jaar plaats vindt zoals vermeld in artikel 10. § 4. Het subsidiebedrag werd uitgesplitst in een bedrag exclusief en een bedrag inclusief btw. In geval van onduidelijkheid werd een correctie doorgevoerd om de btw te berekenen zonder het maximumbedrag van de toegekende subsidiebedrag te overschrijden. § 5. Alleen bedragen exclusief btw kunnen ten laste van het herstel- en veerkrachtplan worden gebracht. De btw wordt gedragen door de Belgische staat. § 6. Het subsidiebedrag zal worden aangerekend op de basisallocatie 06.41.14.32.00.44 van de Algemene uitgavenbegroting van het begrotingsjaar 2024.

Art. 2.Het Digilab team van de POD Maatschappelijke Integratie, Administratief Centrum Kruidtuin - Finance Tower, Kruidtuinlaan 50 bus 165, 1000 Brussel, is belast met het administratieve beheer van het project "e-inclusion for Belgium".

Art. 3.§ 1. Binnen drie maanden na de ondertekening van dit koninklijk besluit wordt een protocol, opgesteld op basis van de gegevens in het aanvraagdossier, gesloten tussen de begunstigde van de subsidie en de minister bevoegd voor maatschappelijke integratie en armoedebestrijding. Daarin worden de doelstellingen van het project,de wijze van uitvoering, de samenwerking tussen de partijen, de sancties, de verslaglegging en de verplichtingen van de begunstigde gespecificeerd. § 2. De uitvoering van het project moet geschieden op de in het protocol beschreven wijze.

Art. 4.De subsidie dekt de uitgaven in de periode van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2024.

Art. 5.§ 1. De subsidie kan alleen de kosten in verband met het project dekken die zijn aangegeven in het aanvraagdossier ingediende financiële plan of waarvoor een wijzigingsverzoek is goedgekeurd door Digilab en die kunnen worden gefinancierd in het kader van het Europees herstel- en veerkrachtplan. § 2. Dubbele financiering van projectkosten is strikt verboden. § 3. Het betreft kosten die verband houden met de uitvoering van volgende goedgekeurde projecten: i. Het project "DigiFutures" van de vzw Alpha 5000 bestaat erin de digitale vaardigheden te verbeteren en inclusie te vergroten van personen met een migratieachtergrond via opleidingen en gepersonaliseerde technische bijstand.Er wordt bijzondere aandacht besteed aan vrouwen die net zijn aangekomen en die Lokaal Inschakelingsinitiatief-opleidingenvolgen. Er zal ook een ondersteunend netwerk worden ontwikkeld, bestaande uit lokale actoren die betrokken zijn bij digitale inclusie en ondersteuning, om relevante begeleiding te bieden en zo effectief mogelijk in de behoeften van de doelgroep te voorzien. ii. Het project "Le réseau des IP Wallons" van de vzw ARC heeft tot doel kwetsbare personen te helpen om toegang te krijgen tot de online diensten en hun administratieve stappen uit te voeren, in nauwe samenwerking met de sociale diensten, de gezondheidsdiensten en de buurtdiensten. iii. In samenwerking met verschillende sociale partners wil het project "Brigade Numérique Mobile" van de vzw Bibliothèques sans frontières (BSF) de digitale inclusie en vaardigheden versterken van de cliënten van het aanbod van deze partners door een ondersteunend netwerk op te richten. Dit netwerk zal worden gemobiliseerd en bemand met studenten die door BSF worden opgeleid en begeleid, zodat het doelpubliek thuis individuele begeleiding kan genieten en regelmatige permanenties op belangrijke locaties. In tweede instantie zullen de door BSF geïdentificeerde noden meegedeeld worden aan de Openbare Computerruimtes (OCR), zodat zij hun opleidingsaanbod kunnen aanpassen. iv. Het project "Soutien Informatique Mutualisé" van de vzw CALIF wil een begeleidingsprogramma ontwikkelen om de opleiding van de stagiair(e)s en de overdracht van hun kennis tijdens hun lessen te optimaliseren. v. Het project "EPN Mobile et Connecté" van de vzw CEDEG heeft tot doel de toegang te vergroten tot de digitale diensten voor groepen met mobiliteitsproblemen, zoals vrouwen, jongeren en NEET-personen, in de dorpen van Gembloux.Het project voorziet een groen en duurzaam voertuig, aangepast en uitgerust met informaticatools en aangepaste pedagogische middelen. Door samen te werken met lokale partners en door gedecentraliseerde workshops en opleidingen voor te stellen, bevordert "EPN Mobile et Connecté" de digitale inclusie en de zelfstandigheid van de begunstigden, door het gebruik van duurzame technologieën te promoten. vi. Het project "LabNPlay" van de vzw CodeNPlay tracht een ludieke en inclusieve educatieve ervaring aan te bieden, speciaal voor kwetsbare groepen, zoals alleenstaande jongeren, vrouwen en personen uit kwetsbare en landelijke milieus. Het is de bedoeling om een solidaire gemeenschap te creëren op basis van mentoren die kwetsbare personen onthalen. vii. Het project "Tous connectés" van het Franstalige Rode Kruis van België stelt een gepersonaliseerde digitale begeleiding voor met als doel de autonomie en de sociale inclusie te versterken van personen die geïsoleerd en kwetsbaar zijn. viii. Het project "EPN Upgrade" van de vzw Fobagra heeft tot doel ten minste 15 Brusselse Openbare Computerrruimten (OCR) te versterken door de mobilisering van een pool van ervaren oudere animatoren, die gedeeld zullen worden tussen de betrokken OCR. Dit zal ervoor zorgen dat deze OCR hun aanbod kunnen uitbreiden en diensten kunnen aanbieden die momenteel moeilijk kunnen worden uitgevoerd (opleidingen die beantwoorden aan de opkomende noden of aan specifieke leermoeilijkheden, complexe tools; begeleiding van het publiek bij "gevoelige" administratieve stappen; repair café informatica), om hun communicatie, hun dynamiek en hun lokale partnerschappen te ontwikkelen. Het project zal er ook voor zorgen dat de opleiding en coaching van de animatoren van deze OCR zal verbeteren. ix. Het project "SocioConnect" van de vzw Interface3.Namur wil de digitale vaardigheden verhogen van de maatschappelijk werkers in Wallonië door een opleidingsprogramma te ontwikkelen dat wordt uitgevoerd in samenwerking met 6 pilootstructuren van de sociale sector. Deze opleidingen zullen worden aangepast aan de noden van de maatschappelijk werkers die vooraf werden geïdentificeerd en die zich enerzijds zullen toespitsen op de versterking van de competenties om problemen op te lossen en in anderzijds op de identificatie van de noden van de cliënten van een sociale begeleiding. x. Het project "Diversi'Clic" van de vzw La Scientothèque heeft tot doel de digitale inclusie te bevorderen door een innoverend model in te voeren van vormend ecosysteem voor de sociale actoren die werken met een volwassen publiek dat digitale uitsluiting ervaart, met de nadruk op vrouwen met een migrantenachtergrond en/of alleenstaand ouderschap en op jonge volwassenen.Het project zal eveneens een digitaal platform invoeren om een praktijkgemeenschap in te voeren en zal informaticamateriaal uitlenen. xi. Het project "Migralink" van de vzw Le Monde des Possibles bestaat erin de inclusie te vergemakkelijken en de digitale vaardigheden te vergroten van mensen van buitenlandse afkomst en kwetsbare groepen door een meertalig programma van basismodules voor opleidingen basisinformatica te ontwikkelen en permanenties en workshops te houden gericht op de dagdagelijkse online handelingen. De digitale competenties van de maatschappelijk werkers zullen eveneens versterkt worden om te zorgen voor een betere doorverwijzing van de doelgroep binnen de verschillende voorgestelde activiteiten en in functie van hun noden. xii. Het project "PAW e-inclusion" van de vzw P.A.W. heeft tot doel digitale begeleiding aan te bieden aan een doelpubliek dat het verst verwijderd is van tewerkstelling in Wallonië en aan personen met een handicap. Het doel is hun beroepsmobiliteit en hun kansen op socioprofessionele inschakeling te verbeteren. xiii. Het project "Tous.tes e-concerné.e.s" van vzw Pôle Beaurinois wil de digitale inclusie bevorderen bij kwetsbare personen door een solide ondersteuningsnetwerk in te voeren en te ontwikkelen, samengesteld uit lokale actoren en met ontmoetingsplekken van de organisatie (Openbare Computerruimte, ruimte voor co-working en haar verschillende partners). Digitale vaardigheden van de maatschappelijk werkers zullen eveneens versterkt worden om te zorgen voor een betere doorverwijzing van de burgers uit Beauraing bij de stappen die ze ondernemen. De digitale vaardigheden van het doelpubliek zullen eveneens versterkt worden door de invoering van een aanbod aan geïndividualiseerde begeleiding en opleidingen. xiv. Via de invoering en ontwikkeling van een ondersteunend netwerk heeft het project "Digi You" van de vzw Pour la Solidarite tot doel de digitale competenties en autonomie van NEET-jongeren te vergroten. Het is de bedoeling om toekomstige digitale helpers op te leiden onder deze jongeren, om zo te zorgen voor een kennisoverdracht bij de leden van hun gemeenschap en voor een digitale begeleiding in hun stappen naar essentiële diensten. xv. Het project "Clic pour elles" van Réso vzw bestaat erin de competenties en digitale vaardigheden te versterken van vrouwen die digitaal kwetsbaar zijn door thematische opleidingsmodules te ontwikkelen die zich toespitsen op alle aspecten van het dagelijks leven en waarin de deelneemsters contacten zullen leggen en elkaar zullen helpen. Het is de bedoeling om ze digitaal zelfstandig te maken om de toegang tot hun rechten te behouden en te vergroten. xvi. Het project "123 Digit" van de vzw WeTechCare stelt voor om een nieuwe versie te ontwikkelen van 123digit.be en drie kerndoelstellingen na te streven: het aantal actieve digitale helpers in heel België verhogen door ze te sensibiliseren en hen nog meer tools aan te reiken, de kwaliteit van de ondersteuning voor digitale basisvaardigheden in symbolische structuren in de sociale wereld verbeteren en de digitale vaardigheden van occasionele digitale gebruikers rechtstreeks verbeteren via e-learning en online conferenties. xvii. Het project "Digiboost" van de vzw Yambi heeft tot doel het doelpubliek (meer bepaald het OCMW-publiek en de centra van Fedasil) te ondersteunen in de nodige digitale vaardigheden voor het beheer van hun dagelijks leven en om hen te sensibiliseren voor de risico's van de digitale wereld. De vzw zal de doelgroep een traject rond digitale inclusie voorstellen, dat bestaat uit ludieke opleidingen en thematische animaties. Tegelijk zal de vzw digitale permanenties organiseren, onder leiding van ex-animatoren, die nu vrijwillig digitale coaches zijn geworden. xviii. Het project van Amal vzw, "Digi-beetjes", bestaat uit een e-inclusie-strategie waarbij digitaal vaardige mensen met een migratieachtergrond geëngageerd worden als "digibuddy's". Het project omvat drie acties, waaronder het koppelen van digibuddy's aan Gentenaren om digitale competenties te versterken, het integreren van digitale basisvaardigheden in maatschappelijke oriëntatielessen, en kennisuitwisseling in Gentse en Vlaamse e-inclusie netwerken. xix. Het project van IMEC vzw, "Digivaardig in zorg en welzijn (DiZW)" beoogt twee doelstellingen: het digitaal vaardig maken van sociale professionals en het stimuleren van een digitale mindset in sociale organisaties. Het richt zich op informeren van zorg- en welzijnsorganisaties over digitale vaardigheden, opleiden van digicoaches, en het begeleiden van organisaties in het opnemen van digitale inclusie en mediawijsheid in hun beleid. xx. Het project van Maks vzw, "Na de muis en het klavier komt ChatGPT", zal nieuwe cursussen ontwikkelen door middel van een ervaringsgerichte methodologie gebaseerd op gamification en peer learning. Deze cursussen beslaan verschillende thema's, zoals artificiële Intelligentie (AI), coderen, digitaal welzijn bewaken bij kinderen en basiscursussen voor mensen met een mentale beperking en worden aangeboden in openbare computerruimtes. xxi. Het project van vzw Pegode, "Digihelden", zet op participatieve wijze in op de digitale vaardigheden van de cliënten, hun netwerk en de medewerkers van Pegode. Samen zoeken ze naar antwoorden op (digitale) vragen en oefenen ze digitale vaardigheden op een vertrouwde plek. Daarnaast beoogt het project de toegankelijkheid van de digitale dienstverlening te verbeteren en succeservaringen te delen met andere organisaties. xxii. Het project van SAAMO West-Vlaanderen, "E-inclusie als sociale hefboom", bestaat uit het opzetten en uitbouwen van laagdrempelige Digipunten en het ontwikkelen van vindplaatsgerichte werkingen, waarbij e-inclusie als ingang dient om sociale onderbescherming aan te pakken. De kennis die opgedaan wordt, zal gedeeld worden via een lerend netwerk. xxiii. Het project van vzw Het Portaal, "Naar een e-inclusive zorg", bestaat uit het ontwikkelen van een aanbod waarbij nieuwe gezondheid gerelateerde digitale diensten laagdrempelig geïntroduceerd worden bij burgers. Daarnaast ontwikkelt het project een vormingsaanbod voor medewerkers van thuiszorgdiensten en dienstenchequebedrijven die in contact komen met minder mobiele en/of oudere cliënten met beperkte digitale vaardigheden. Ten slotte werkt het project een e-inclusie-piloottraject uit voor bewoners en zorgverleners van woonzorgcentra. xxiv. Het project "Inclume" van de vzw Choq heeft tot doel een ondersteunend netwerk op te richten tussen operatoren die al dan niet gespecialiseerd zijn in digitale inclusie in Picardisch Wallonië om de inclusie van de doelgroep te vergemakkelijken Om ervoor te zorgen dat het netwerk geleid wordt en een gemeenschappelijke visie heeft, is het de ambitie van het project om samen met de betrokken actoren een referentietest voor het DIG COMP-referentiekader op te stellen en dit vervolgens ter beschikking te stellen van alle instanties die dit nodig kunnen hebben. Tegelijkertijd zal er een lijst worden opgesteld van alle opleidingsbehoeften van maatschappelijk werkers en opleiders, om een programma voor te stellen van animaties en opleidingen rond digitale inclusie.

Art. 6.§ 1. In het eerste kwartaal van het project wordt aan de begunstigde een voorschot van 30% van het in de vereffeningskredieten voorziene bedrag betaald. Het bedrag van het voorschot per project wordt opgenomen in de bijlage van dit Koninklijk Besluit. § 2. De resterende 70% van het bedrag voorzien op de vereffeningskredieten wordt in twee delen aan de begunstigde betaald, evenredig met de gedane uitgaven en met inachtneming van de bepalingen in artikel 7 en artikel 8, onder voorbehoud van : a) de verwezenlijking van de in het protocol opgenomen doelstellingen van het project en de conformiteit ervan met betrekking tot de in het herstel- en veerkrachtplan bepaalde mijlpalen/doelstellingen van het project "e-inclusion for Belgium";b) de verwezenlijking van gepaste maatregelen om de belangen van de Unie te beschermen en erover te waken dat het gebruik van de fondsen in het kader van de door de faciliteit ondersteunde maatregelen het Belgisch en Europees juridisch kader respecteren, in het bijzonder wat de preventie, de detectie en de bestrijding van fraude, corruptie en belangenconflicten in artikel 22 van het Europees reglement (EU) 2021/241 betreft;c) het opmaken van terugbetalingsaanvragen vergezeld van de in artikel 7 paragraaf 4 genoemde documenten, waaruit onder meer de materialiteit en het bedrag van de aangegeven kosten blijkt.

Art. 7.§ 1. Om de resterende 70% van de subsidie d.w.z. het bedrag boven het voorschot van 30%) te verkrijgen, moet de organisatie twee terugbetalingsaanvragen indienen. § 2. De eerste terugbetalingsaanvraag heeft betrekking op uitgaven tussen 1 januari 2024 en 30 juni 2024 die het bedrag van het voorschot overschrijden. Deze moet uiterlijk op 10 juli 2024 aan Digilab worden verzonden. Het gevraagde bedrag dat in deze eerste terugbetalingsaanvraag wordt teruggevorderd, mag niet hoger zijn dan 30% van de subsidie.

Deze eerste terugbetalingsaanvraag moet vergezeld gaan van de in artikel 7 paragraaf 4 beschreven documenten. Deze documenten moeten de uitgaven bevatten die met het voorschot van 30% zijn betaald (om controle op de met het voorschot gedane uitgaven mogelijk te maken) en de uitgaven die boven het bedrag van het voorschot zijn gemaakt (om de uitgaven waarop de eerste terugbetalingsaanvraag betrekking heeft, te kunnen verifiëren).

Het bedrag van de eerste terugbetalingsaanvraag wordt na goedkeuring van de door de begunstigde ingediende documenten en mits aan de in artikel 7 paragraaf 8 genoemde eisen wordt voldaan.

De begunstigde zal dus maximaal 60% van de subsidie hebben ontvangen na de eerste 6 maanden van het project (het voorschot van 30% + het bedrag van de eerste terugbetalingsaanvraag dat niet hoger mag zijn dan 30%).

Als de begunstigde op het moment van de 1e terugbetalingsaanvraag nog niet het volledige voorschotbedrag heeft gebruikt, of als hij geen terugbetaling wenst te vragen, is hij niettemin verplicht om Digilab uiterlijk 10 juli 2024 de documenten toe te sturen die zijn opgesomd in artikel 7 lid 4. Deze documenten moeten betrekking hebben op alle uitgaven die zijn betaald tussen 1 januari 2024 en 30 juni 2024 en waarvoor de diensten volledig zijn geleverd. § 3. De tweede terugbetalingsaanvraag heeft betrekking op uitgaven die zijn gedaan tussen 1 januari 2024 en 31 december 2024, die niet zijn betaald met het bedrag van het voorschot, noch zijn opgenomen in de eerste terugbetalingsaanvraag.

Deze tweede terugbetalingsaanvraag moet uiterlijk op 15 januari 2025 aan Digilab worden verzonden. Deze moet ook vergezeld gaan van de in artikel 7 paragraaf 4 beschreven documenten met betrekking tot de in deze terugbetalingsaanvraag opgegeven uitgaven (om verificatie van die uitgaven mogelijk te maken).

Het bedrag van de tweede terugbetalingsaanvraag, dat ten hoogste overeenkomt met het saldo van de subsidie, wordt na goedkeuring van de door de begunstigde ingediende documenten en mits aan de in artikel 7 paragraaf 8 genoemde eisen wordt voldaan. § 4. Om ontvankelijk te zijn moet elke aanvraag vergezeld gaan van de volgende documenten : - een financieel verslag over de uitgaven die in het kader van het project zijn gedaan. De inhoud van het financieel verslag wordt in artikel 7 paragraaf 5 nader toegelicht; - alle boekhoudkundige documenten, originelen of leesbare kopieën, die de in het financieel verslag vermelde uitgaven rechtvaardigen. Al deze documenten moeten worden genummerd volgens een voorgeschreven methode (toegelicht in het protocol) zodat deze gemakkelijk gelinkt kunnen worden met de gegevens in het financieel verslag. De aanvrager verbindt zich ertoe de originelen gedurende de wettelijk voorgeschreven termijnen te bewaren en op verzoek van de administratie ter beschikking te stellen. - alle aanvullende bewijsstukken die nodig zijn om aan te tonen dat de gedane uitgaven rechtstreeks verband houden met de mijlpalen/doelstellingen van het "e-inclusion for Belgium" project zoals goedgekeurd in het herstel- en veerkrachtplan ; - een verklaring op eer dat : a) de projectuitgaven niet dubbel worden gefinancierd ;b) alle ingediende facturen zijn betaald. Indien dit niet het geval is, moet Digilab hiervan onverwijld in kennis worden gesteld. Dit deel van de subsidie wordt dan niet betaald of moet worden terugbetaald. - een document met de naam, voornaam en geboortedatum van de wettelijke vertegenwoordigers van de dienstverleners aan wie in het kader van het project een betaling is gedaan en wie vrijgesteld zijn van registratie in het UBO register. - een activiteitenverslag in waarin onder meer de in het kader van het project ondernomen acties en de mate waarin de doelstellingen en resultaten zijn bereikt, worden aangetoond. § 5. De financiële verslagen moeten bevatten : a) een overzichtstabel van de uitgegeven bedragen en betalingsbewijzen met : - de referentie van het project "e-inclusion for Belgium" (I408034vBE-C[42]-I[I-4.08]) ; - informatie ter identificatie van de organisaties waaraan een betaling is verricht (naam, KBO-nummer, adres); - de bedragen exclusief btw ; - de btw-bedragen ; - een verdeelsleutel waarmee een onderscheid gemaakt kan worden tussen: ? facturen of delen van facturen ten laste van de subsidie voor het herstel- en herstelplan waarop dit koninklijk besluit betrekking heeft; ? facturen of delen van facturen die ten laste zijn van andere financieringsbronnen (met vermelding van de naam van deze andere bronnen). - Gedetailleerde uitleg over onder andere de relevantie van de uitgaven en het verband met het project. § 6. De financiële verslagen en activiteitenverslagen worden uitsluitend opgesteld op basis van het door Digilab verstrekte modellen. § 7. Terugbetalingsaanvragen en andere in artikel 7 paragraaf 4 genoemde documenten moeten bij Digilab worden ingediend via het elektronische systeem voor projecttoezicht. § 8. De uitbetaling van de terugbetalingsaanvraag zal worden geweigerd of het gevorderde bedrag zal niet volledig worden betaald: - in geval van niet-naleving van de bepalingen van dit koninklijk besluit ; - in geval van één of meerdere ontbrekende, onvolledige of buiten de termijn verzonden document (in het kader van de in artikel 7 paragraaf 4 gevraagde documenten) ; - in geval van één of meerdere bewijsstukken, financiële verslagen of activiteitenverslagen die geen onweerlegbaar bewijs leveren dat de subsidie overeenkomstig de voorschriften is gebruikt.

Art. 8.De begunstigde van de subsidie is verplicht de betaalde bedragen onverwijld terug te betalen : - in geval van onaanvaardbare, onvolledige of niet-conforme uitvoering van het project met betrekking tot de mijlpalen/doelstellingen van het project "e-inclusion for Belgium" zoals goedgekeurd in het herstel- en veerkrachtplan; - in geval van niet-naleving van de voorwaarden van dit koninklijk besluit of het protocol.

Art. 9.§ 1. Digilab zal één of meer controles ter plaatse uitvoeren om na te gaan of de uitvoering van het project beantwoordt aan de in het protocol omschreven doelstellingen en dat de subsidie wordt gebruikt overeenkomstig de geldende regelgeving. § 2. Een externe audit kan worden verricht door de bevoegde federale of Europese autoriteiten. § 3. Indien de begunstigde van de subsidie de controle(s) belemmert, is hij verplicht de betaalde bedragen onverwijld terug te betalen.

Art. 10.§ 1. Op het einde van het eerste jaar van het project vindt een evaluatie plaats. Alleen bij een positieve evaluatie kan het project het volgende jaar worden verlengd. Digilab is belast met deze evaluatie en legt een voorstel tot beslissing over de (niet-)verlenging van het project voor aan de Minister voor Maatschappelijke Integratie en Armoedebestrijding die de uiteindelijke beslissing neemt. § 2. Om deze evaluatie uit te voeren zal Digilab zich baseren op de informatie die is verzameld tijdens de controle van de twee ontvangen activiteitenverslagen en de ondersteunende documenten, evenals op de elementen die zijn waargenomen tijdens het veldbezoek van het project. § 3. De eerste rapportage (= tussentijdse rapportage) moet ten laatste voor 10 juli 2024 worden ingediend. De tweede rapportage bestaat uit twee delen: - Eerste fase: voorlopige eindrapportage (deadline op 6 november 2024); - Tweede fase: definitieve eindrapportage (deadline op 15 januari 2025).

In de eerste rapportage, ook tussentijdse rapportage genoemd, geeft het project verslag over de activiteiten en de gemaakte kosten tussen 1 januari 2024 en 30 juni 2024. De voorlopige eindrapportage beslaat de gerealiseerde activiteiten tussen 1 juli en 31 oktober 2024, met het oog op de besluitvorming van de (niet-)verlenging van het project.

De definitieve eindrapportage behandelt de activiteiten die zijn gerealiseerd tussen 1 november 2024 en 31 december 2024, evenals eventuele uitgaven die zijn gedaan tussen 1 januari 2024 en 31 december 2024 en die niet zijn opgenomen in het tussentijdse verslag. § 4. Het project kan enkel worden verlengd als uit controle blijkt dat : i. het project nog steeds voldoet aan de voorwaarden van de projectoproep "e-inclusion for Belgium - VZW's 2023" en de regels die van toepassing zijn op projecten die worden uitgevoerd met middelen van het Europees plan voor Herstel en Veerkracht.Het project dient in staat te zijn om de verwezenlijking van de in het protocol opgenomen doelstellingen (KPI's) van het project na te streven en de conformiteit ervan te garanderen met betrekking tot de in het Belgisch herstel- en veerkrachtplan bepaalde mijlpalen/doelstellingen van het overkoepelende project "e-inclusion for Belgium" dat door Digilab wordt uitgevoerd. ii. het project alles in het werk stelt om gepaste maatregelen uit te voeren om de belangen van de Unie te beschermen en erover te waken dat het gebruik van de fondsen in het kader van de door de faciliteit ondersteunde maatregelen het Belgisch en Europees juridisch kader respecteert, in het bijzonder wat de preventie, de detectie en de bestrijding van fraude, corruptie en belangenconflicten in artikel 22 van het Europees reglement (EU) 2021/241 betreft. § 5. Indien het project niet aan de voorwaarden voldoet zoals werd vermeld in artikel 10 § 4 i tot ii, kan Digilab: a) een voorstel tot verlenging aan de minister bevoegd voor maatschappelijke integratie en armoedebestrijding voorleggen waarbij bijzondere voorwaarden aan deze verlenging worden gekoppeld.b) een voorstel tot niet-verlenging aan de Minister van Maatschappelijke Integratie en Armoedebestrijding voorleggen. § 6. Indien het project aan de voorwaarden voldoet zoals werd vermeld in artikel 10 § 4 i tot ii, zal Digilab een voorstel tot verlenging aan de Minister van Maatschappelijke Integratie en Armoedebestrijding voorleggen. § 7. De Minister voor Maatschappelijke Integratie en Armoedebestrijding beslist op basis van het voorstel van Digilab om een project wel of niet te verlengen. Een beslissing om het project te verlengen maakt het mogelijk om het project het tweede jaar voort te zetten. Een beslissing om het project niet te verlengen zal leiden tot beëindiging van het project aan het einde van het eerste jaar. § 8. De beslissing tot niet-verlenging dient te gebeuren voor het einde van het eerste werkingsjaar.

Art. 11.§ 1. Het Belgische en Europese juridische kader betreffende het gebruik van middelen in het kader van het herstel- en herstelplan moeten door de organisatie en diens partners worden nageleefd.

Het is de verantwoordelijkheid van organisatie ervoor te zorgen dat de wettelijke kaders door diens partners worden nageleefd. § 2. Bij de uitvoering van het project moet met name het DNSH-beginsel ("Do No Significant Harm") in acht worden genomen.

Het niet naleven van het DNSH-beginsel kan ertoe leiden dat de subsidie moet worden terugbetaald.

Art. 12.De Minister Karine Lalieux is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 25 februari 2024.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Maatschappelijke Integratie en Armoedebestrijding, K. LALIEUX


Naam van de organisatie

Naam van het project

Subsidiebedrag (exclusief btw)

Bedrag btw

Totaal van het Subsidiebedrag

Bedrag van het voorschot (30%)

Nom de l'organisation

Nom du projet

Montant de la a subvention (hors T.V.A.)

Montant de la T.V.A. Montant total de la subvention

Montant de l'avance (30%)

ALPHA 5000

DigiFutures

€ 103.769,10

€ 63.617,98

€ 167.387,08

€ 50.216,12

ARC asbl

Le réseau des IP Wallons

€ 103.700,00

€ 0,00

€ 103.700,00

€ 31.110,00

CEDEG Asbl

EPN Mobile et Connecté

€ 144.412,28

€ 12.955,95

€ 157.368,23

€ 47.210,47

Croix-Rouge de Belgique

Ensemble Tous Connectés

€ 112.641,44

€ 20.536,12

€ 133.177,56

€ 39.953,27

LE MONDE DES POSSIBLES

Migralink

€ 95.667,63

€ 4.332,38

€ 100.000,01

€ 30.000,00

P.A.W. asbl

PAW e-inclusion

€ 98.411,73

€ 8.252,36

€ 106.664,09

€ 31.999,23

Pôle Beaurinois ASBL

Tous?tes e-concerné.e.s

€ 158.197,59

€ 8.096,90

€ 166.294,49

€ 49.888,35

Pour la Solidarite-PLS

DigiYou

€ 95.189,16

€ 6.214,02

€ 101.403,18

€ 30.420,95

Réso asbl

Clic pour elles

€ 171.016,37

€ 0,00

€ 171.016,37

€ 51.304,91

Yambi Developpement

Digit Boost

€ 101.408,48

€ 5.194,35

€ 106.602,83

€ 31.980,85

Bibliothèques Sans Frontières

Brigade Numérique Mobile

€ 350.945,70

€ 22.015,50

€ 372.961,20

€ 111.888,36

C.H.O.Q. INCLUME

€ 313.100,00

€ 26.355,00

€ 339.455,00

€ 101.836,50

CALIF asbl

Soutien Informatique Mutualisé

€ 121.849,76

€ 8.827,50

€ 130.677,26

€ 39.203,18

CodeNPlay

LabNPlay

€ 228.576,23

€ 45.425,00

€ 274.001,23

€ 82.200,37

FOBAGRA - Auberges numéri

EPN upgrade

€ 328.058,83

€ 5.544,00

€ 333.602,83

€ 100.080,85

Interface3.Namur

SocioConnect

€ 136.847,32

€ 3.244,50

€ 140.091,82

€ 42.027,55

La Scientothèque

Diversi'Clic

€ 207.242,12

€ 18.057,88

€ 225.300,00

€ 67.590,00

Wetechcare Belgique ASBL

123 Digit

€ 352.424,70

€ 12.779,24

€ 365.203,94

€ 109.561,18

Amal vzw

Digi-beetjes

€ 165.800,00

€ 6.400,00

€ 172.200,00

€ 51.660,00

Media actie kuregem stad

Na de muis en het klavier komt ChatGPT

€ 199.100,00

€ 0,00

€ 199.100,00

€ 59.730,00

Pegode vzw

Digihelden

€ 125.635,03

€ 2.269,47

€ 127.904,50

€ 38.371,35

SAAMO West-Vlaanderen

E-inclusie als sociale hefboom

€ 184.192,80

€ 3.505,49

€ 187.698,29

€ 56.309,49

vzw Het Portaal (ARhus)

Naar een e-inclusieve zorg

€ 102.750,00

€ 10.174,50

€ 112.924,50

€ 33.877,35

IMEC vzw

Digivaardig in zorg en welzijn

€ 197.478,00

€ 4.097,36

€ 201.575,36

€ 60.472,61

Tota(a)l

€ 4.198.414,27

€ 297.895,50

€ 4.496.309,77

€ 1.348.892,93


^