Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 24 juni 2020
gepubliceerd op 06 juli 2020

Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage aan de vzw IDA ter ondersteuning van de verlenging van een pilootproject "zorgpad alcolohol in de algemene ziekenhuizen"

bron
federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu
numac
2020041998
pub.
06/07/2020
prom.
24/06/2020
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

24 JUNI 2020. - Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage aan de vzw IDA ter ondersteuning van de verlenging van een pilootproject "zorgpad alcolohol in de algemene ziekenhuizen"


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de financiewet voor het begrotingsjaar 2020 van 20 december 2019, inzonderheid de departementale begroting van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu;

Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën gegeven op 23/03/2020;

Overwegende het koninklijk besluit van 31 mei 1933 betreffende de verklaringen af te leggen in verband met subsidies, vergoedingen en toelagen, artikel 1;

Overwegende de wet van 22 mei 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/05/2003 pub. 03/07/2003 numac 2003003367 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole en federale overheidsdienst financien Wet houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat sluiten houdende de organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat, artikelen 121 tot 124;

Overwegende het projectvoorstel ingediend op 25 maart 2020 door vzw IDA bij de Minister van Volksgezondheid, dat de doelstellingen, de fasering en de budgettering van het project "zorgpad alcohol in de algemene ziekenhuizen" herneemt;

Op voordracht van de Minister van Volksgezondheid, en op het advies van de in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.§ 1. Een toelage van 99.622,50 € ten laste van basisallocatie BA 25 51 42 33 00 01, van de begroting van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, hierna FOD VVVL genoemd, begrotingsjaar 2020, wordt toegekend aan de vzw IDA, Vanderlindenstraat 15 - 1030 Brussel, rekeningnummer : IBAN : BE79 7350 1631 9933; BIC : KREDBEBB, (ondernemingsnummer: BE 0885.147.368) voor haar opdracht beschreven in artikel 4. § 2. Dit bedrag heeft betrekking op de periode van 1 juni 2020 tot en met 31 december 2020 voor de acht ziekenhuizen bepaald in artikel 4.

Art. 2.§ 1er. De betaling van het in artikel 1, § 1, bedoelde bedrag zal gebeuren in twee schijven : 1° maximum 50 % van het in artikel 1 bedoelde bedrag.Voor deze betaling moet de begunstigde een ondertekende en gedateerde schuldvordering indienen bij de FOD VVVL, Stafdienst Budget en Beheerscontrole, via invoice@health.fgov.be, en dit ten vroegste na publicatie van dit besluit in het Belgisch Staatsblad; 2° maximum 50 % van het in artikel 1 bedoelde bedrag.Voor deze betaling moet de begunstigde een ondertekende en gedateerde schuldvordering, voorzien van de formule "waar en echt verklaard", en de totaliteit aan stukken voor de verantwoording van reeds ontvangen bedragen, zoals bedoeld in 1°, en het gevraagde bedrag, zoals bedoeld in dit 2° indienen bij de FOD VVVL, Stafdienst Budget en Beheerscontrole, via invoice@health.fgov.be en een activiteitenrapport zoals bedoeld in artikel 5 bij het Directoraat-generaal Gezondheidszorg, FOD VVVL Victor Hortaplein 40/10, 1060 Brussel, en dit ten vroegste op 1 januari 2021 en ten laatste op 1 mei 2021. § 2. De betaling van de tweede schijf gebeurt uitsluitend voor het door de bevoegde titularis goedgekeurde bedrag op basis van de ingediende stukken, en op basis van het budget opgenomen in het voorstel. De bevoegde titularis kan bijkomende stukken opvragen voor de verantwoording van de bedragen. § 3. De betaling van de verschuldigde bedragen, of delen hiervan, gebeurt uitsluitend op voorwaarde dat aan de vereisten voorzien in artikel 2, 3, 4 et 5 voldaan wordt. Indien niet voldaan kan worden aan de vereisten van dit besluit, dan moet de vraag om afwijking rechtstreeks en onmiddellijk aan de FOD VVVL, DG Gezondheidszorg gericht worden, die deze aanvraag vervolgens zal onderzoeken en kan goedkeuren. § 4. Overeenkomstig het artikel 123 van de wet van 22 mei 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/05/2003 pub. 03/07/2003 numac 2003003367 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole en federale overheidsdienst financien Wet houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat sluiten betreffende de algemene organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale staat, zal, in het kader van het project "zorgpad alcohol in de algemene ziekenhuizen", het niet benutte gedeelte door de begunstigde worden terugbetaald aan de FOD VVVL, op het bankrekeningnummer IBAN rekening BE42 6792 0059 1754 geopend bij de Bank van de Post (BIC/SWIFT: PCHQBEBB) op naam van `Diverse Ontvangsten'.

Art. 3.§ 1. Het begeleidingscomité is samengesteld uit leden van de Cel Drugs van het DG Gezondheidszorg van de FOD VVVL, en de projectverantwoordelijken van het project "zorgpad alcohol in de algemene ziekenhuizen". Deskundigen ter zake kunnen ook uitgenodigd worden om deel te nemen aan dit comité. § 2. De twee coördinatoren (één Franstalige en één Nederlandstalige) hebben onder andere tot opdracht actief deel te nemen aan de vergaderingen, die worden georganiseerd door het begeleidingscomité.

De taak van het begeleidingscomité bestaat erin om: 1° de relaties en de overdracht van de gegevens tussen de verschillende diensten van de FOD VVVL en de acht ziekenhuizen bepaald in artikel 4 te faciliteren;2° over de stand van de werkzaamheden te waken. Met dat doel worden er regelmatig vergaderingen georganiseerd.

Art. 4.§ 1. Het doel is het bevorderen van een optimale opsporing en behandeling van alcoholproblemen door een verderzetting van de bewustmaking van het personeel. De coördinatoren, ondersteund door de `clinical leader', moeten het gebruik van bestaande hulpmiddelen/tools en de implementatie van het reeds ontwikkelde zorgpad alcohol aanmoedigen. De coördinatoren zorgen voor de coherentie en de harmonisatie tussen de ziekenhuizen. Een `clinical leader' wordt gedefinieerd als een drijvende kracht, een persoon die zich bewust is van de problemen die alcohol met zich meebrengen en hierin voldoende opgeleid is, en die andere personeelsleden kan motiveren om te werken rond de aanpak van alcoholproblemen. Zoals voorzien in artikel 4, § 2, wordt ten minste één `clinical leader' per ziekenhuis aangesteld. § 2. Dit koninklijk besluit heeft betrekking op de volgende ziekenhuizen : 1° C.H.U. Saint-Pierre Bruxelles (site Porte de Hal et César de Paepe) Interstices C.H.U. Saint-Pierre asbl Rue Haute, 322. 1000 Bruxelles; 2° Centre de Santé des Fagnes Chimay Boulevard Louise, 18.6460 Chimay; 3° C.H.R. Citadelle de Liège Boulevard du 12eme de Ligne, 1. 4000 Liège; 4° AZ Groeninge President Kennedylaan 4, 8500 Kortrijk.5° Universitair Ziekenhuis Gent (UZ Gent) De Pintelaan 185, 9000 Gent;6° Ziekenhuis Oost-Limburg Schiepse Bos 6, 3600 Genk;7° Centre Hospitalier Jolimont asbl Rue Ferrer, 159.7100 Haine-Saint-Paul; 8° Vivalia IFAC Hôpital Princesse Paola Marche-en-Famenne Rue du vivier, 21, 6900 Marche-en-Famenne. § 3. De opdrachten van de coördinatoren zijn de volgende: 1° Ondersteuning bij de opdrachten van de "clinical leaders";2° Het verderzetten van de sensibilisering, opleiding en/of doorlopende vormingen van het medisch en paramedisch personeel in de ziekenhuizen vernoemd in artikel 4 § 2;3° Het stimuleren van de betrokkenheid van het personeel van de in artikel 4, § 2, bedoelde ziekenhuizen voor alcoholgerelateerde problematieken;4° Opvolging van de werkzaamheden van de clinical leaders en het opstellen van een stand van zaken volgens vastgelegde indicatoren; 5° Ondersteuning bij het uitbreiden van het project naar andere ziekenhuisstructuren door het vastleggen van procedures voor de implementatie en duidelijke richtlijnen m.b.t. een zorgpad alcohol; 6° Communicatie naar de partners, deelname aan het begeleidingscomité en coördinatie van alle ziekenhuizen die bij het project betrokken zijn. De taken van de "clinical leaders" zijn : 1° Deelname aan doorlopende vormingen rond alcohol, aan intervisies georganiseerd door de coördinatoren en gebruik maken van persoonlijke ondersteuning en advies door de coördinatoren;2° Continu bevorderen van de bewustmaking van het personeel rond de problematiek van alcohol, en het stimuleren van het gebruik van reeds ontwikkelde instrumenten;3° Onderhouden van de banden met partners `alcohol', het management en de coördinatoren;

Art. 5.Het activiteitenrapport omvat minstens de volgende punten : 1° een beschrijving van de filosofie en de doelstellingen van het project, en een beschrijving en argumentering van eventuele wijzingen hiervan in de loop van het project;2° de realisaties van het project; 3° een overzicht van bijgewoonde congressen, vormingen, opleidingen, ...; 4° een beschrijving van de manier waarop het project zich intern (in de instellingen) en eventueel extern (onder andere naar andere instellingen) bekend maakt;5° een gedetailleerde beschrijving van het personeel, met minstens volgende punten: a) opleiding ;b) soort overeenkomst ;c) anciënniteit ;d) relevante kwalificaties;6° een financiële balans: personeels- en andere kosten gedaan in het kader van dit project;7° beleidsaanbevelingen;8° een samenvatting van bovenstaande punten.

Art. 6.De minister bevoegd voor Volksgezondheid is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 24 juni 2020.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Volksgezondheid, M. DE BLOCK

^