Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 23 september 1998
gepubliceerd op 06 november 1998

Koninklijk besluit betreffende de technische installaties van de naderingsbebakening van baan 02 op de luchthaven Brussel-Nationaal

bron
ministerie van verkeer en infrastructuur
numac
1998014258
pub.
06/11/1998
prom.
23/09/1998
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

23 SEPTEMBER 1998. - Koninklijk besluit betreffende de technische installaties van de naderingsbebakening van baan 02 op de luchthaven Brussel-Nationaal


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 26 juli 1962 betreffende de onteigeningen ten algemenen nutte en de concessies voor de bouw van autosnelwegen, gewijzigd bij de wet van 7 juli 1978;

Gelet op de artikelen 1, 2 en 12 van het statuut van de Regie der Luchtwegen, gevoegd bij het koninklijk besluit van 5 oktober 1970 houdende omwerking van het statuut van de Regie der Luchtwegen, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 31 maart 1981, nr. 240 van 31 december 1983 en nr. 425 van 1 augustus 1986;

Gelet op het kadastraal plan nr. 45.252 waarop, in gele tint, de percelen zijn aangeduid welke dienen verkregen te worden op het grondgebied van de gemeente Zaventem met het oog op de aanpassing van de technische installaties van de naderingsbebakening in de verlengde aslijn van baan 02 op de luchthaven Brussel-Nationaal;

Overwegende dat de inbezitneming van bedoelde percelen onontbeerlijk is om deze doelstelling te verwezenlijken;

Gelet op de dringende noodzakelijkheid;

Overwegende dat de veiligheid van het luchtverkeer, van de luchthaven en van de omwonenden dient te worden gewaarborgd; dat daartoe de noodzakelijke maatregelen dienen te worden getroffen om de bepalingen van de I.C.A.O. (International Civil Aviation Organization) te doen naleven doordat de Federale Staat en de Gewesten, op grond van het Verdrag inzake de Internationale Burgerlijke Luchtvaart, ondertekend op 7 december 1944 te Chicago, door België geratificeerd bij de wet van 30 april 1947, er zich toe hebben verbonden de hoogste praktische eenvormigheidsgraad te bereiken op het vlak van reglementering wanneer een dergelijke eenvormigheid het luchtverkeer kan vergemakkelijken en verbeteren;

Overwegende de bekendmaking van de I.C.A.O. betreffende ILS-installaties van de categorieën II en III, gebruikt op banen geïdentificeerd door de codecijfers 3 en 4. Dat ter beveiliging van het luchtverkeer, in dergelijke omstandigheden, de I.C.A.O. aanbeveelt dat de verlenging in rechte lijn, naar beneden toe, van het ILS-glijpad door het ILS-referentiepunt moet lopen op een hoogte die zowel een veilige geleiding over hindernissen waarborgt als een veilig en efficiënt gebruik van de baan die door het ILS bediend wordt. Dat het ILS-referentiepunt zich op een hoogte van 15 meter (50 ft) zal bevinden en dat een afwijking van + 3 meter (10 ft) is toegestaan. Om voormelde hoogtes van het ILS-referentiepunt te bepalen, wordt uitgegaan van een maximale verticale afstand van 5,8 meter (19 ft) tussen de baan van de glijpad-antenne van het vliegtuig en de baan van de onderkant van de wielen ter hoogte van de drempel van de landingsbaan;

Overwegende dat de drempel van baan 02 onverwijld zuidwaarts moet worden verschoven om tijdens de landingsfase van luchtvaartuigen op die baan de minimale toegelaten veiligheidsafstand van 15 meter tussen de drempel van de baan en het luchtvaartuig te kunnen waarborgen zoals bepaald in de internationale standaard inzake luchtvaartveiligheid van de I.C.A.O.;

Overwegende dat de drempel van baan 02 slechts kan worden verschoven na aanpassing en zuidwaartse verschuiving van de technische installaties van de naderingsbebakening in de verlengde aslijn van die baan, conform de internationale veiligheidsbepalingen van de I.C.A.O.;

Overwegende dat de verschuiving in zuidelijke richting van de drempel van baan 02 en de daartoe noodzakelijke aanpassing en zuidwaartse verschuiving van de technische installaties van de naderingsbebakening in de verlengde aslijn van die baan dringend dienen gerealiseerd te worden om de luchtvaartveiligheid in de nadering van baan 02 te kunnen waarborgen volgens de internationale veiligheidsvoorschriften; om de exploitatie van de enige Zuid-Noord baan 02/20 waarover de luchthaven Brussel-Nationaal beschikt in bedrijf te kunnen houden en om de veiligheid van de luchthaven, van het luchtverkeer en van de omwonenden niet in het gedrang te brengen;

Op de voordracht van Onze Minister van Vervoer, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Het algemeen nut noodzaakt de aanpassing en de zuidwaartse verschuiving van de technische installaties van de naderingsbebakening in de verlengde aslijn van baan 02 en de verschuiving naar het zuiden van de drempel van baan 02 op de luchthaven Brussel-Nationaal.

Art. 2.De rechtspleging bij dringende omstandigheden voorzien bij de wet van 26 juli 1962 betreffende de onteigeningen ten algemenen nutte en de concessies voor de bouw van autosnelwegen, dient te worden toegepast op de onroerende goederen, gelegen op het grondgebied van de gemeente Zaventem en aangeduid, in gele tint, op het plan nr. 45.252.

Art. 3.Onze Minister van Vervoer is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 23 september 1998.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Vervoer, M. DAERDEN

Bijlage bij het koninklijk besluit van 23 september 1998 Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^