Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 23 november 2023
gepubliceerd op 27 december 2023

Koninklijk besluit betreffende de rechtstreekse toegang van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten tot de persoonsgegevens en de informatie van de Algemene Nationale Gegevensbank bedoeld in artikel 44/7 van de wet op het politieambt

bron
federale overheidsdienst justitie
numac
2023048297
pub.
27/12/2023
prom.
23/11/2023
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

23 NOVEMBER 2023. - Koninklijk besluit betreffende de rechtstreekse toegang van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten tot de persoonsgegevens en de informatie van de Algemene Nationale Gegevensbank bedoeld in artikel 44/7 van de wet op het politieambt


VERSLAG AAN DE KONING Sire, Inleiding Dit ontwerp van besluit betreft de voorwaarden omtrent de rechtstreekse toegang van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten tot de Algemene Nationale Gegevensbank (A.N.G.) bedoeld in artikel 44/7 van de wet op het politieambt.

De wetsbepalingen die de rechtstreekse toegang van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten tot de A.N.G. toelaten, zijn de artikelen 14 van de wet van 30 november 1998Relevante gevonden documenten type wet prom. 30/11/1998 pub. 18/12/1998 numac 1998007272 bron ministerie van landsverdediging Wet houdende regeling van de inlichtingen- en veiligheidsdienst sluiten houdende regeling van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten, 44/11/8bis en 44/11/12 van de wet van 5 augustus 1992Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/08/1992 pub. 21/10/1999 numac 1999015203 bron ministerie van buitenlandse zaken, buitenlandse handel en internationale samenwerking Wet houdende instemming met het Protocol houdende wijziging van artikel 81 van het Verdrag tot instelling van de Benelux Economische Unie van 3 februari 1958, opgemaakt te Brussel op 16 februari 1990 sluiten op het politieambt.

Deze rechtstreekse toegang belet niet dat de inlichtingen- en veiligheidsdiensten zich tot de politiediensten kunnen wenden om de in A.N.G. beschikbare gegevens te staven.

Dit ontwerp van besluit geldt voor beide inlichtingen- en veiligheidsdiensten. Aansluitend zal een specifiek protocol gesloten worden tussen elke inlichtingen- en veiligheidsdienst en de Directie van de politionele informatie en de ICT-middelen van de federale politie om de toegangsmodaliteiten van elke dienst in detail vast te leggen.

Bovendien voorziet artikel 44/11/8bis van de wet op het politieambt ook in het wederkerigheidsbeginsel, d.w.z. de mededeling van door de inlichtingen- en veiligheidsdiensten beheerde gegevens en informatie aan de politiediensten.

Gelet op de graad van bescherming van bepaalde gegevens en informatie die door de inlichtingen- en veiligheidsdiensten worden beheerd en het feit dat niet alle leden van de politie gemachtigd zijn om met geclassificeerde gegevens en informatie om te gaan, is een gelijkaardige rechtstreekse toegang van de politie tot de inlichtingen- en veiligheidsdiensten momenteel moeilijk haalbaar.

Dit neemt niet weg dat de inlichtingen- en veiligheidsdiensten volledig de lijn van de meest efficiënt mogelijke gegevensuitwisseling met de Politie volgen, met naleving van de wederzijdse verplichtingen en de principes van goede samenwerking zoals deze al zijn opgenomen in de artikelen 19 en 20 van de organieke wet van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (30/06/1998).

Dit betreft in de eerste plaats grondige uitwisselingen waarbij het één van de finaliteiten van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten moet zijn om de politiegegevens te valoriseren, benutten en verrijken met het oog op het opsporen en verminderen van de dreigingen. Door de politiegegevens in perspectief te plaatsen met behulp van de geclassificeerde gegevens afkomstig van de nationale of internationale inlichtingenvergaring, zullen de inlichtingen- en veiligheidsdiensten in staat zijn om terug te keren naar de Politiediensten met solide hypothesen die hefbomen kunnen zijn voor bestuurlijke en gerechtelijke handelingen.

Dit betekent dat de inlichtingen- en veiligheidsdiensten op eigen initiatief gegevens meedelen aan de Politie en dat ze tegelijkertijd een antwoord geven op de vragen om informatie van de Politie op de meest gepaste manier De inhoud die het ontwerp van besluit moet bevatten, wordt trouwens nader bepaald in paragraaf 2 van artikel 44/11/12 van de wet op het politieambt, met name: a) de behoefte tot kennisname (zie artikel 2); b) de categorieën van personeelsleden die op basis van de uitoefening van hun opdrachten over een rechtstreekse toegang tot de A.N.G. beschikken (zie artikel 2); c) de geautomatiseerde verwerkingen die uitgevoerd worden op basis van de gegevens en informatie van de A.N.G. (zie artikel 7); d) de verplichting tot naleving van het beroepsgeheim door alle personen die rechtstreeks of onrechtstreeks kennisnemen van de gegevens en informatie van de A.N.G. (zie artikel 3); e) de veiligheidsmaatregelen, waaronder: 1° de beveiliging van de gebouwen en netwerken (zie artikel 4);2° de verplichting om alle transacties op te lijsten en deze logbestanden gegevens gedurende minimaal tien jaar te bewaren (zie artikel 6);f) de verplichting om voorafgaand aan het verkrijgen van de rechtstreekse toegang een opleiding te volgen (zie artikel 2);g) de evaluatie van de betrouwbaarheid, de omgeving en de antecedenten van de personeelsleden bedoeld in punt b) (zie artikel 2). Er dient te worden vastgesteld dat de rechten aangaande de in de A.N.G. uit te voeren verwerkingen die toevertrouwd zijn aan de agenten van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten die de behoefte tot kennisname hebben, in de wet onmiddellijk beperkt worden (artikelen 44/11/8bis en 44/11/12) aangezien hen enkel een recht op rechtstreekse toegang tot de A.N.G. toegekend wordt. Er is in dit ontwerp geen sprake van om hen rechtstreekse rechten toe te kennen inzake wijziging, creatie of uitwissing van gegevens van de A.N.G. In dezelfde geest, zoals het Controleorgaan aangeeft in zijn advies over het ontwerp van dit koninklijk besluit (advies DA23004 van 25.04.2023) moeten de exploitatiemiddelen beperkt blijven tot het kunnen raadplegen van gegevens van de A.N.G. Het Controleorgaan vraagt zich echter af welke exploitatietools kunnen worden gebruikt of niet om de A.N.G. te raadplegen (punt 16 van zijn advies).

In punten 5 en 6 van zijn advies 2/VCI/2023 van 8 juni 2023 stelt het Vast Comité I gelijkaardige vragen: "Mag slechts gezocht worden op individuele namen? (1) Mogen er (eenmalig/ gedurende een bepaalde tijd/ permanent) lijsten met namen gecorreleerd worden? (2) Mogen er zoekingen gebeuren op basis van vooropgestelde evaluatiecriteria en welke criteria kunnen dit zijn? Mogen er gegevens overgenomen worden(3) ».

Het is natuurlijk niet de bedoeling van de regering om aan micromanagement te doen en in een koninklijk besluit dat in de ministerraad wordt besproken, te bepalen welke mogelijkheden er zijn om gegevensbanken te raadplegen.

Deze raadpleging kan één voor één gebeuren, bijvoorbeeld door - een naam, voornaam, geboortedatum, een RRN nummer, een rekeningnummer(..) in te voeren, - of door een lijst van namen/voornamen, rekeningnummers te gebruiken om tijd te besparen en handmatige fouten te vermijden, - of door de optie fuzzy search te gebruiken.

Zodra de A.N.G. echter moet worden geraadpleegd volgens vooraf vastgestelde criteria, gelden aanvullende voorzorgsregels om deze toegang te omkaderen en willekeur te voorkomen.

Deze regels, uiteengezet in artikel 2 van het Koninklijk Besluit, zijn als volgt: 1) de toegang tot de A.N.G. op basis van vooraf vastgestelde criteria maakt het voorwerp uit van een schriftelijke en met redenen omklede beslissing van het diensthoofd van de inlichtingen- en veiligheidsdienst of zijn afgevaardigde. 2) in geval van hoogdringendheid kan het diensthoofd of zijn gedelegeerde mondeling beslissen om over te gaan tot de toegang op basis van vooraf vastgestelde criteria.Deze mondelinge beslissing wordt op de eerste werkdag die volgt op de datum van de mondelinge beslissing bevestigd door een schriftelijke beslissing. 3) de beslissing van het diensthoofd of zijn afgevaardigde wordt met de motivering van deze beslissing zo spoedig mogelijk aan het Vast Comité I betekend.4) De beslissing kan betrekking hebben op een geheel van gegevens die betrekking hebben op een specifiek inlichtingenonderzoek.In dit geval wordt een lijst van de gerichte toegangen een maal per maand aan het Vast Comité I doorgegeven. 5) Het Vast Comité I verbiedt de inlichtingen- en veiligheidsdiensten om gebruik te maken van de gegevens die verzameld werden in omstandigheden waarin de wettelijke bepalingen niet nageleefd werden. Deze vooraf opgestelde criteria maken het mogelijk om bevragingen uit te voeren over een bepaalde periode en/of op plaatsen (geregistreerd in het A.N.G.) waar de identiteit van de persoon of de gezochte persoonsgegevens (voertuig bijvoorbeeld) niet in de opzoeking worden vermeld (de vraag).

Deze opzoekingen aan de hand van vooraf vastgelegde criteria moeten het bijvoorbeeld mogelijk maken om alle personen die van 1/1/2020 tot 1/1/2023 in het gerechtelijk arrondissement Antwerpen in de A.N.G. geregistreerd staan voor terroristische feiten, of ook een lijst van alle voertuigen die van 1/1/2020 tot 1/1/2023 in de A.N.G. geregistreerd staan en in verband gebracht worden met terroristische feiten, te verstrekken.

Bovendien heeft de regering duidelijk gemaakt dat, als het nog nodig zou zijn, rechtstreekse toegang niet bedoeld is om de inlichtingen- en veiligheidsdiensten in staat te stellen nieuwe informatie in de A.N.G. te creëren.

In het kader van de wederzijdse uitwisseling zal elke verrijking van gegevens uit de A.N.G. door verdere verwerking door de inlichtingen- en veiligheidsdiensten in voorkomend geval door de politiediensten zelf in de A.N.G. worden aangebracht.

Tot slot is het doel van dit ontwerp van Koninklijk Besluit om een algemeen kader te bieden voor de rechtstreekse toegang door de inlichtingen- en veiligheidsdiensten en niet om de functionele en technische procedures te specificeren, die zullen worden gedetailleerd in functionele en technische protocollen.

Artikel 1.Artikel 1 herneemt de in het kader van dit ontwerp van besluit relevante definities.

Art. 2.Overeenkomstig artikel 83, 2° van de wet van 30 juli 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 30/07/2018 pub. 05/09/2018 numac 2018040581 bron federale overheidsdienst justitie, federale overheidsdienst binnenlandse zaken en ministerie van landsverdediging 30 JULI 2018 - Wet betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens type wet prom. 30/07/2018 pub. 10/08/2018 numac 2018031637 bron federale overheidsdienst financien Wet houdende diverse financiële bepalingen type wet prom. 30/07/2018 pub. 05/09/2018 numac 2018031589 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende diverse bepalingen inzake Economie type wet prom. 30/07/2018 pub. 10/08/2018 numac 2018031626 bron federale overheidsdienst financien Wet houdende diverse bepalingen inzake inkomstenbelastingen type wet prom. 30/07/2018 pub. 23/11/2018 numac 2018032160 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van diverse bepalingen betreffende een uitreisverbod, de aflevering, ongeldigverklaring en intrekking van reisdocumenten en identiteitsdocumenten voor niet-ontvoogde minderjarigen type wet prom. 30/07/2018 pub. 10/12/2018 numac 2018015181 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet tot wijziging van de wet van 22 mei 2014 betreffende de doorrekening door het Federaal Planbureau van de verkiezingsprogramma's van de politieke partijen bij de verkiezing voor de Kamer van volksvertegenwoordigers type wet prom. 30/07/2018 pub. 10/08/2018 numac 2018040549 bron federale overheidsdienst financien Wet houdende diverse bepalingen inzake belasting over de toegevoegde waarde sluiten betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens en artikel 44/11/12, § 2 van de wet op het politieambt, bepaalt artikel 2 de agenten van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten die een rechtstreekse toegang tot de A.N.G. genieten Om een goed beheer van de toegangen te verzekeren, zullen de agenten van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten die gemachtigd zijn om de A.N.G. rechtstreeks te raadplegen, vermeld worden op een onder het gezag van de betrokken inlichtingen- en veiligheidsdienst beheerde lijst die ter beschikking gesteld wordt van het Vast Comité I. In antwoord op de aanbeveling van het Vast Comité I in de punten 8 en 9, wordt ervan uitgegaan dat de toegang van het Vast Comité I tot de historiek van de lijsten en tot de vorige versies van de nominatieve lijsten gewaarborgd is, aangezien het Vast Comité I toegang heeft tot de archieven van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten, die ook gebonden zijn door een verplichting om de logbestanden van de verwerkingen in de A.N.G. gedurende 30 jaar te bewaren.

Aangezien deze lijst een `foto' vormt van de door elke inlichtingen- en veiligheidsdienst verleende toegangen, zal zij bijgevolg permanent dienen bijgewerkt te worden. Dit zal bijvoorbeeld noodzakelijk zijn wanneer een agent op pensioen gaat of van betrekking verandert.

Deze lijst maakt het mogelijk om de behoefte tot kennisname a priori te controleren aangezien zij de specifieke taken zal vermelden die aan elke agent, die over een toegang beschikt, zijn toevertrouwd en die zijn toegang rechtvaardigen Gelet op de bescherming van de identiteit van de agenten van de inlichtingendiensten en van hun onderzoeken, zal de lijst krachtens artikel 47 van de voornoemde wet van 30 juli 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 30/07/2018 pub. 05/09/2018 numac 2018040581 bron federale overheidsdienst justitie, federale overheidsdienst binnenlandse zaken en ministerie van landsverdediging 30 JULI 2018 - Wet betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens type wet prom. 30/07/2018 pub. 10/08/2018 numac 2018031637 bron federale overheidsdienst financien Wet houdende diverse financiële bepalingen type wet prom. 30/07/2018 pub. 05/09/2018 numac 2018031589 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende diverse bepalingen inzake Economie type wet prom. 30/07/2018 pub. 10/08/2018 numac 2018031626 bron federale overheidsdienst financien Wet houdende diverse bepalingen inzake inkomstenbelastingen type wet prom. 30/07/2018 pub. 23/11/2018 numac 2018032160 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van diverse bepalingen betreffende een uitreisverbod, de aflevering, ongeldigverklaring en intrekking van reisdocumenten en identiteitsdocumenten voor niet-ontvoogde minderjarigen type wet prom. 30/07/2018 pub. 10/12/2018 numac 2018015181 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet tot wijziging van de wet van 22 mei 2014 betreffende de doorrekening door het Federaal Planbureau van de verkiezingsprogramma's van de politieke partijen bij de verkiezing voor de Kamer van volksvertegenwoordigers type wet prom. 30/07/2018 pub. 10/08/2018 numac 2018040549 bron federale overheidsdienst financien Wet houdende diverse bepalingen inzake belasting over de toegevoegde waarde sluiten niet worden bezorgd aan de directie die de toegangen tot de A.N.G. beheert. De lijst zal bewaard worden in de betrokken inlichtingen- en veiligheidsdienst. Dit betekent echter niet dat de raadplegingen van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten niet aan controle zullen worden onderworpen.

Artikel 6 van dit ontwerp van besluit voorziet in een aan de specifieke kenmerken van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten aangepast controlemechanisme .

Wat betreft de controle op de gegevensbescherming met betrekking tot de verwerkingen van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten, is het niet nodig dat de voornoemde lijst bezorgd wordt aan de Gegevensbeschermingsautoriteit, naar het voorbeeld van wat voorzien is in de koninklijke besluiten van 30 oktober 2015 met betrekking tot de rechtstreekse toegang tot de A.N.G. van het Controleorgaan, het Vast Comité P en het Vast Comité I, aangezien het Vast Comité I deze controle uitoefent sinds de inwerkingtreding van de voornoemde wet van 30 juli 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 30/07/2018 pub. 05/09/2018 numac 2018040581 bron federale overheidsdienst justitie, federale overheidsdienst binnenlandse zaken en ministerie van landsverdediging 30 JULI 2018 - Wet betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens type wet prom. 30/07/2018 pub. 10/08/2018 numac 2018031637 bron federale overheidsdienst financien Wet houdende diverse financiële bepalingen type wet prom. 30/07/2018 pub. 05/09/2018 numac 2018031589 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende diverse bepalingen inzake Economie type wet prom. 30/07/2018 pub. 10/08/2018 numac 2018031626 bron federale overheidsdienst financien Wet houdende diverse bepalingen inzake inkomstenbelastingen type wet prom. 30/07/2018 pub. 23/11/2018 numac 2018032160 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van diverse bepalingen betreffende een uitreisverbod, de aflevering, ongeldigverklaring en intrekking van reisdocumenten en identiteitsdocumenten voor niet-ontvoogde minderjarigen type wet prom. 30/07/2018 pub. 10/12/2018 numac 2018015181 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet tot wijziging van de wet van 22 mei 2014 betreffende de doorrekening door het Federaal Planbureau van de verkiezingsprogramma's van de politieke partijen bij de verkiezing voor de Kamer van volksvertegenwoordigers type wet prom. 30/07/2018 pub. 10/08/2018 numac 2018040549 bron federale overheidsdienst financien Wet houdende diverse bepalingen inzake belasting over de toegevoegde waarde sluiten, ter vervanging van de toenmalige Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer. De toegangsmodaliteiten, de lijst van agenten die gemachtigd zijn om de A.N.G. te raadplegen en de controlemodaliteiten uitgevoerd in toepassing van voormeld artikel 47 worden ter beschikking gesteld van het Vast Comité I, dat de aanbevelingen zal kunnen doen of de controles zal kunnen uitvoeren die het nodig acht.

De directie die de A.N.G. beheert, wordt echter onverwijld geïnformeerd door de betrokken inlichtingen- en veiligheidsdienst, indien een van hun raadplegingen aanleiding geeft tot een incident op het gebied van integriteit, betrouwbaarheid of beschikbaarheid van de A.N.G., teneinde de gepaste maatregelen te nemen om de integriteit, betrouwbaarheid en beschikbaarheid van de A.N.G. zo spoedig mogelijk te herstellen (artikel 8).

Artikel 2 wijst ook op de behoefte tot kennisname van de agenten van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten. Die behoefte is het logische gevolg van de uitvoering van hun wettelijke opdrachten bepaald in de artikelen 7 en 11 van de wet van 30 november 1998Relevante gevonden documenten type wet prom. 30/11/1998 pub. 18/12/1998 numac 1998007272 bron ministerie van landsverdediging Wet houdende regeling van de inlichtingen- en veiligheidsdienst sluiten houdende regeling van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten.

Vooreerst moet worden opgemerkt dat rechtstreekse raadpleging door de inlichtingendiensten in de A.N.G. het mogelijk maakt om enkel de gegevens die relevant zijn voor het inlichtingenwerk te weerhouden en alle gegevens die dat niet zijn voor het lopende onderzoek, terzijde te leggen.

De kennisbehoefte van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten met betrekking tot de gegevens in de A.N.G. is dus zeker gerechtvaardigd omdat alleen zij kunnen bepalen wat voor hen nuttig is in de zin van artikel 74, 3° van de wet van 30 juli 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 30/07/2018 pub. 05/09/2018 numac 2018040581 bron federale overheidsdienst justitie, federale overheidsdienst binnenlandse zaken en ministerie van landsverdediging 30 JULI 2018 - Wet betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens type wet prom. 30/07/2018 pub. 10/08/2018 numac 2018031637 bron federale overheidsdienst financien Wet houdende diverse financiële bepalingen type wet prom. 30/07/2018 pub. 05/09/2018 numac 2018031589 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende diverse bepalingen inzake Economie type wet prom. 30/07/2018 pub. 10/08/2018 numac 2018031626 bron federale overheidsdienst financien Wet houdende diverse bepalingen inzake inkomstenbelastingen type wet prom. 30/07/2018 pub. 23/11/2018 numac 2018032160 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van diverse bepalingen betreffende een uitreisverbod, de aflevering, ongeldigverklaring en intrekking van reisdocumenten en identiteitsdocumenten voor niet-ontvoogde minderjarigen type wet prom. 30/07/2018 pub. 10/12/2018 numac 2018015181 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet tot wijziging van de wet van 22 mei 2014 betreffende de doorrekening door het Federaal Planbureau van de verkiezingsprogramma's van de politieke partijen bij de verkiezing voor de Kamer van volksvertegenwoordigers type wet prom. 30/07/2018 pub. 10/08/2018 numac 2018040549 bron federale overheidsdienst financien Wet houdende diverse bepalingen inzake belasting over de toegevoegde waarde sluiten betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens. Dit moet in de praktijk uitgevoerd worden, en zal dus in concrete gevallen van elkaar verschillen. Dit kan niet in een theoretisch kader gevat worden.

Met andere woorden, het is een menselijke taak die kan worden geleid door interne richtlijnen, maar die niet kan worden geautomatiseerd.

De behoefte tot kennisname van de agenten van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten is reeds geïllustreerd in de memorie van toelichting bij de wet van 22 mei 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/05/2019 pub. 19/06/2019 numac 2019013125 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van diverse bepalingen wat het politionele informatiebeheer betreft sluiten tot wijziging van diverse bepalingen wat het politionele informatiebeheer betreft(doc 54 3697/001) : De vraag naar de omvang van de behoefte tot kennisname van de inlichtingendiensten werd toegelicht.

Dat de A.N.G. feitelijk bestaat uit meerdere technische containers (de gerechtelijke A.N.G., de bestuurlijke A.N.G. en de verkeer A.N.G.,...) is in ieder geval hier niet relevant (zie punt 16 van het advies van het Controleorgaan) .

De bedoeling van de wetgever in 2019 is duidelijk: alle gegevens en informatie in het A.N.G. moeten toegankelijk zijn voor de inlichtingendiensten. Met dit in gedachten werd de Politiewet gewijzigd.

In reactie op het verzoek van het Controleorgaan om de reikwijdte van de toegang te verduidelijken, herhalen wij hetgeen is vermeld in de memorie van toelichting bij de wet van 22 mei 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/05/2019 pub. 19/06/2019 numac 2019013125 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van diverse bepalingen wat het politionele informatiebeheer betreft sluiten.

De meest verhelderende passages zijn hier weergegeven. "In het algemeen moeten de inlichtingen en veiligheidsdiensten, om hun opdrachten te kunnen uitvoeren, haar organieke wet, en in het bijzonder het artikel 14, zo efficiënt mogelijk kunnen aanwenden.

In dit opzicht zijn de politiegegevens en -informatie die vervat zijn in de A.N.G. zijn van essentieel belang voor de inlichtingen en veiligheidsdiensten voor de uitvoering van hun opdrachten op het gebied van bescherming, detectie, preventie en de belemmering van dreigingen voor de "nationale veiligheid" of voor de Staat, of het nu gaat om terrorisme of spionage en inmenging.

De dreigingen die de inlichtingen en veiligheidsdiensten opvolgen, vinden immers vaak hun oorsprong in strafbare feiten of bedreigingen voor de openbare orde, waar de Politie verwijzing van maakt in de A.N.G. en anderzijds kunnen die bedreigingen een impact hebben op de veiligheid/de openbare orde.

De politie-informatie kan voor de inlichtingen en veiligheidsdiensten dus het vertrekpunt zijn van een inlichtingenonderzoek binnen domeinen waar er een gedeelde verantwoordelijkheid is (bv. terrorisme of extremisme).

Voor wat betreft de inlichtingenonderzoeken, vormt de politie-informatie overigens ook een onontbeerlijke bron van historische contextuele informatie, in de vorm van gerechtelijke en administratieve antecedenten van individuen of persoonsgegevens, aan de hand waarvan men de informatie uit het inlichtingenwerk kan aanvullen, een antwoord kan bieden op de onderzoeksvragen voor de identificatie en lokalisatie van personen (bijvoorbeeld wanneer persoon x op plaats x werd bekeurd voor overdreven snelheid kan men deze op een precies tijdstip lokaliseren), verbanden kan leggen tussen deze personen en hun activiteiten kan vaststellen, om zo te beoordelen of deze een bedreiging vormen in de zin van artikel 8 en van 11 van de wet van 30 november 1998Relevante gevonden documenten type wet prom. 30/11/1998 pub. 18/12/1998 numac 1998007272 bron ministerie van landsverdediging Wet houdende regeling van de inlichtingen- en veiligheidsdienst sluiten houdende regeling van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (WIV) en om de politieke, administratieve en gerechtelijke besluitvorming te ondersteunen.

Vanuit methodologisch oogpunt bepalen de finaliteiten van de inlichtingen en veiligheidsdiensten dat de formulering van onderzoekshypotheses in het begin zeer breed is en dan steeds beperkter wordt doorheen de selectie van gegevens bij elke fase van de onderzoeksvraagstelling om potentiële targets en dreigingen te detecteren.

Voor de inlichtingen en veiligheidsdiensten wordt de proportionaliteit beoordeeld aan de hand van het gebruik van de gegevens en de selectie ervan doorheen de verschillende fases van het onderzoek. Het is deze selectie van relevante gegevens, binnen de context van het onderzoek, die door de inlichtingen en veiligheidsdiensten met de grootst mogelijke discretie moet worden behandeld.

We kunnen ook aanhalen dat strafbare feiten heel vaak worden gepleegd binnen het kader van de bedreigingen waar de inlichtingen- en veiligheidsdiensten zich op toeleggen. De vaststelling van deze feiten door beëdigde agenten die hierover officiële verslagen opmaken en hun registratie in de A.N.G., maken van de A.N.G. een zeer nuttige bron aangezien het een referentiedatabank is voor politieopdrachten. Het raadplegen van de A.N.G. stelt de inlichtingen- en veiligheidsdiensten in staat de informatie waarover zij beschikken te vergelijken en eventueel aan te vullen, te corrigeren of er een ander licht op te werpen.

Naast de hierboven beschreven voor de hand liggende operationele behoeften, voorkomt rechtstreekse toegang tot de A.N.G. ook administratieve vertragingen en bureaucratie. Immers, - in het kader van de veiligheidsonderzoeken werd reeds voorzien in de raadpleging van politionele gegevens door de diensten enquêtes van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten door de wet van 11 december 1998Relevante gevonden documenten type wet prom. 11/12/1998 pub. 07/05/1999 numac 1999007004 bron ministerie van landsverdediging Wet betreffende de classificatie en de veiligheidsmachtigingen sluiten betreffende de classificatie en de veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen. Op verzoek van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten verstrekken de politiediensten de elementen die zij relevant achten. Een rechtstreekse toegang tot de A.N.G. zou de administratieve rompslomp en respectieve werklast wegnemen; - in het kader van de veiligheidscontroles die de inlichtingen- en veiligheidsdiensten als gedelegeerde veiligheidsautoriteiten uitvoeren, is ook al voorzien in toegang tot politionele gegevens, maar tot nu toe gebeurt dit op verzoek van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten. Rechtstreekse raadpleging van de A.N.G zal de verwerking van dossiers voor beide partijen vergemakkelijken: de politiediensten worden ontlast en de inlichtingendiensten zijn niet langer afhankelijk van responstijd of inhoud. Ze hebben een overzicht van alle elementen waarmee ze kunnen nagaan of de betrokkene geen probleemgedrag heeft vertoond met betrekking tot het nagestreefde veiligheidsniveau.

Aangezien de meeste agenten van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten oorspronkelijk niet afkomstig zijn van de politiediensten, voorziet § 4 van dit artikel 2 van het ontwerp van KB in een opleiding voorafgaand aan de rechtstreekse toegang tot de A.N.G. voor gemachtigde agenten.

Het protocolakkoord tussen elke inlichtingen- en veiligheidsdienst en de Directie van de politionele informatie en de ICT-middelen van de federale politie zal de inhoud en de praktische nadere regels van deze opleiding (wie zal de lesgever zijn, wie zal de opvolging van de opleiding beoordelen,...) vastleggen.

In uitvoering van artikel 44/11/12, § 2, g) van de wet op het politieambt, bevestigt artikel 2, § 5 van het ontwerp van besluit ten slotte het feit dat het bezitten van een veiligheidsmachtiging van het niveau ZEER GEHEIM, in hoofde van de agenten van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten, beantwoordt aan de vereisten van betrouwbaarheid, omgeving en antecedenten van de agenten van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten met rechtstreekse toegang tot de gegevens en informatie van de A.N.G.

Art. 3.Het ontwerp van besluit wil ook de klemtoon leggen op de individuele verantwoordelijkheid van de agenten van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten die een rechtstreekse toegang tot de A.N.G. genieten.

Om het personeel te sensibiliseren wat betreft de individuele verantwoordelijkheid aangaande de veiligheid en de bescherming van de gegevens en de persoonlijke levenssfeer met betrekking tot de rechtstreekse toegang tot de A.N.G., zal elke agent die toegang tot de A.N.G. heeft, zich op dit vlak schriftelijk engageren (artikel 3).

Deze individuele verantwoordelijkheid maakt vanzelfsprekend deel uit van een breder proces betreffende het beheer van de veiligheid en de gegevensbescherming op het niveau van de instelling. Dit globale proces zal overigens uitvoerig beschreven worden in het veiligheidsbeleid van elke inlichtingen- en veiligheidsdienst, dat aan de agenten van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten meegedeeld zal worden en dat regelmatig herzien zal worden.

De naleving van het beroepsgeheim bedoeld in artikel 36 van de wet van 30 november 1998Relevante gevonden documenten type wet prom. 30/11/1998 pub. 18/12/1998 numac 1998007272 bron ministerie van landsverdediging Wet houdende regeling van de inlichtingen- en veiligheidsdienst sluiten houdende regeling van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten is bovendien van toepassing op de agenten van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten die toegang hebben tot de A.N.G. Een inbreuk van artikel 36 wordt bestraft met de in artikel 43 van dezelfde wet vermelde straffen.

De reikwijdte van het in artikel 36 voorgeschreven beroepsgeheim is ruimer dan het in artikel 458 van het strafwetboek bedoelde beroepsgeheim. Het betreft niet alleen geheimen die door particulieren aan agenten van de inlichtingendiensten zijn toevertrouwd, maar ook de identiteit van personen die hun medewerking verlenen aan de uitvoering van de wet en alle geheimen waarvan de agenten in de uitoefening van hun functie kennis krijgen.

Art. 4.De informatieveiligheidsconsulent en de functionaris voor gegevensbescherming aangewezen door elke inlichtingen- en veiligheidsdienst zullen ook een belangrijke (zowel preventieve als `helende') rol spelen in het kader van de veiligheid van de toegangen tot de A.N.G. die verleend worden aan de agenten van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten.

Allereerst zal hun veiligheidsbeleid een preventief luik moeten omvatten dat gewijd is aan de veiligheidsregels die moeten worden toegepast bij toegang tot de A.N.G. Die veiligheidsregels zijn niet noodzakelijk specifiek voor de A.N.G. Het kan gaan om globale regels die gelden voor alle toegangen tot externe gegevensbanken, voor zover ze relevant zijn wat betreft de graad van gevoeligheid van de gegevens en informatie geregistreerd in de A.N.G. De veiligheidsregels moeten in ieder geval beantwoorden aan het garantieniveau bepaald door de beheerder van de A.N.G. (artikel 4, § 1, 1° ).

Praktische regelingen betreffende de mededeling van de gegevens van de A.N.G. aan partners zoals bepaald in artikel 5 van het ontwerp van KB moeten ook beschreven worden in dit veiligheidsbeleid.

Ten slotte moet het veiligheidsbeleid van de inlichtingen- en veiligheidsdienst interne regels bevatten bedoeld om een veiligheidsincident of een inbreuk in verband met gegevens op te sporen en er een einde aan te maken.

Die maatregelen zijn een aanvulling op de modaliteiten betreffende de mededeling van veiligheidsincidenten en inbreuken in verband met gegevens bedoeld in artikel 8 van het ontwerp van KB. Een ander belangrijk punt van dit ontwerp van besluit heeft betrekking op de beveiliging van de toegangen tot de A.N.G. Paragraaf 2 van artikel 4 betreft de verplichting tot beveiliging van het netwerk dat de agenten van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten toelaat om zich een rechtstreekse toegang tot de A.N.G. te verschaffen.

De concrete nadere regels van deze beveiliging werden hierin niet specifiek opgenomen aangezien deze waarschijnlijk zullen evolueren, onder meer in functie van de stand der techniek en de beschikbare financiële middelen.

Alhoewel ze evolutief zijn, worden deze functionele en technische nadere regels beschreven in het protocolakkoord tussen de betrokken inlichtingen- en veiligheidsdienst en de directie van de politionele informatie en de ICT-middelen van de federale politie.

Zij zijn toegankelijk voor het Vast Comité I dat de aanbevelingen zal kunnen doen of de controles zal kunnen uitvoeren die het nodig acht.

Ten slotte verplicht paragraaf 3 van artikel 4 de inlichtingen- en veiligheidsdiensten om de gepaste maatregelen te treffen teneinde de fysieke beveiliging te verzekeren van de plaatsen waar werkstations van de agenten van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten toegang tot de A.N.G. kunnen hebben.

De inlichtingen- en veiligheidsdiensten zullen zich er ook moeten toe verbinden om de gepaste veiligheidsmaatregelen te treffen teneinde de fysieke beveiliging van de werkstations die een toegang tot de A.N.G. verschaffen, te verzekeren. Voor deze materie, die intrinsiek verbonden is aan de stand der techniek, gaat het erom in het ontwerp van besluit een algemene verplichting tot bescherming in te schrijven, maar niet de concrete nadere regels ervan te beschrijven aangezien deze in essentie evolutief zijn. Men kan zich inderdaad gemakkelijk inbeelden dat de toegang tot de A.N.G., in functie van de technische evolutie, niet uitsluitend in de gebouwen van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten zal plaatsvinden, maar dat deze ook op andere plaatsen zal kunnen gebeuren.

Aangezien de regels met betrekking tot de veiligheidsmaatregelen van de werkstations van de agenten van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten die zich een toegang verschaffen tot de A.N.G. gebonden zijn aan de technische evolutie van de A.N.G., is het, alvorens concrete maatregelen te treffen, belangrijk dat de inlichtingen- en veiligheidsdiensten de functionaris voor gegevensbescherming aangewezen voor de A.N.G. en de informatieveiligheidsconsulenten van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten, raadplegen. Deze laatsten zullen hen een advies verstrekken, onder meer over de technische haalbaarheid van deze maatregelen en, in voorkomend geval, hun eventuele kost.

Deze maatregelen worden beschreven in het protocolakkoord tussen elke inlichtingen- en veiligheidsdienst en de directie van de politionele informatie en de ICT-middelen van de federale politie, en worden ook ter beschikking gesteld van het Vast Comité I. Elke raadpleging van de A.N.G. moet vervolgens het voorwerp uitmaken van een motivering door de agenten van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten zodat, wanneer de dienst van de agent die de A.N.G. heeft geraadpleegd een rechtvaardiging vraagt, de agent de reden kan achterhalen waarom hij de A.N.G. heeft geraadpleegd.

De agent die de A.N.G. wil raadplegen, moet voorafgaand aan elke raadpleging deze motivering registreren. Concreet moet de registratie van de motivering worden opgeslagen door middel van de logbestanden, overeenkomstig artikel 3 van het koninklijk besluit van 12 oktober 2010Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 12/10/2010 pub. 08/11/2010 numac 2010009868 bron federale overheidsdienst justitie en ministerie van landsverdediging Koninklijk besluit houdende uitvoering van diverse bepalingen van de wet van 30 november 1998 houdende regeling van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten sluiten houdende uitvoering van diverse bepalingen van de wet van 30 november 1998Relevante gevonden documenten type wet prom. 30/11/1998 pub. 18/12/1998 numac 1998007272 bron ministerie van landsverdediging Wet houdende regeling van de inlichtingen- en veiligheidsdienst sluiten, en moet ze toegankelijk zijn volgens de regels beschreven in artikel 6 van het ontwerp van KB. De modaliteiten van deze registratie worden beschreven in het protocolakkoord tussen elke inlichtingen- en veiligheidsdienst en de directie van de politionele informatie en de ICT-middelen van de federale politie.

Controles aangaande de wettelijkheid van deze toegang zullen op regelmatige wijze moeten uitgevoerd worden. Zoals aanbevolen door het Vast Comité I in haar advies (punt 11), voorziet dit ontwerpbesluit in een verslag over deze regelmatige controles, waarvan een exemplaar zal worden toegezonden aan het Vast Comité I. De gegevens die de traceerbaarheid van de uitgevoerde verwerkingen mogelijk maken, zijn zelf gevoelige gegevens, en kunnen daarom in overeenstemming met artikel 6, buiten controledoeleinden, slechts door de betrokken inlichtingen- en veiligheidsdienst gebruikt worden.

Art. 5.Gelet op de aan de inlichtingen- en veiligheidsdiensten toevertrouwde opdrachten en zoals aangegeven in artikel 5, kan het voorkomen dat deze diensten er bovendien toe gehouden zullen zijn om, hoofdzakelijk via hun analyses, gegevens van de A.N.G. mee te delen aan een publieke overheid, zowel op nationaal als op internationaal niveau. Dat zal in het bijzonder het geval zijn bij een mededeling aan de Belgische gerechtelijke overheden, in het kader van gerechtelijke onderzoeken, wanneer gegevens van de A.N.G. worden getoetst aan informatie vergaard via verschillende verzamelmethoden van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten.

Dat zal ook het geval zijn bij uitwisselingen met buitenlandse correspondenten, in het kader van een inlichtingenonderzoek met vertakkingen op internationaal vlak, zoals vaak het geval is, bijvoorbeeld in het kader van de preventie van terrorisme. De in de analysenota's van de inlichtingendiensten geïntegreerde gegevens van de A.N.G. zullen worden verzonden voor "inlichtingendoeleinden" en zullen niet kunnen worden gebruikt in gerechtelijke procedures zonder voorafgaande goedkeuring van de gerechtelijke overheid. Ze zullen een aangepast classificatieniveau krijgen om de vertrouwelijkheid van deze gevoelige gegevens te beschermen.

De gegevens van de A.N.G. zullen niet afzonderlijk worden meegedeeld, zoals ze geregistreerd zijn in de A.N.G., maar zullen worden geïntegreerd in de analyse uitgevoerd door de inlichtingen- en veiligheidsdiensten.

De inlichtingen- en veiligheidsdienst waakt er dus over de gegevens of informatie uit de A.N.G. te verwerken/verrijken alvorens deze mee te delen. Dit betekent dat de inlichtingen- en veiligheidsdienst het verband legt tussen de gegevens die afkomstig zijn van de A.N.G. en een dreiging die het zelf in het oog moet houden in het kader van zijn wettelijke taken. De verzending van ruwe gegevens zou immers door een foute interpretatie de perceptie van de ontvanger kunnen beïnvloeden en hem ertoe leiden ongepaste beslissingen te nemen.

Bovendien zou het niet kunnen dat de ruwe gegevens via de ontvanger aan derden ter beschikking worden gesteld, terwijl ze binnen de politiediensten beperkt toegankelijk moeten zijn.

Deze mededeling is minstens onderworpen aan dezelfde veiligheidsvoorwaarden als de andere gegevens en informatie verwerkt door de inlichtingendiensten, is beperkt tot het strikte kader van de wettelijke opdrachten van de inlichtingendiensten en houdt rekening met de soms zeer gevoelige aard van bepaalde gegevens en informatie geregistreerd in de A.N.G. (bijvoorbeeld wat terrorisme betreft).

Art. 6.Zoals hoger aangegeven in de uitleg over het bijhouden van een lijst van de agenten die toegang hebben tot de A.N.G., zullen de raadplegingen uitgevoerd door elke inlichtingen- en veiligheidsdienst het voorwerp uitmaken van controles.

Artikel 6 van het ontwerp van besluit heeft betrekking op een sleutelmechanisme om de toegangen "a posteriori" te controleren, met name de toerekenbaarheid voor de uitgevoerde verwerkingen aan de agenten van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten die gemachtigd zijn om rechtstreeks de A.N.G. te raadplegen. Om deze verantwoordelijkheid te verzekeren wordt er voorzien in een systeem van logbestanden van de toegangen gedurende 30 jaar vanaf de uitgevoerde verwerking. Dit loggingsysteem moet het mogelijk maken om definitief vast te stellen welke agent van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten welke verwerking uitgevoerd heeft, op welk ogenblik en om welke reden dat gebeurde.

Omdat deze logbestanden die de uitgevoerde raadpleging koppelen aan de agent van de inlichtingen- en veiligheidsdienst die deze heeft uitgevoerd in wezen gevoelig zijn, zullen ze alleen toegankelijk zijn voor de betrokken inlichtingen- en veiligheidsdienst. Anderzijds zijn de logbestanden die de link leggen tussen de raadpleging en de betrokken inlichtingen- en veiligheidsdienst beperkt toegankelijk onder de voorwaarden bepaald in artikel 47 van de wet van 30 juli 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 30/07/2018 pub. 05/09/2018 numac 2018040581 bron federale overheidsdienst justitie, federale overheidsdienst binnenlandse zaken en ministerie van landsverdediging 30 JULI 2018 - Wet betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens type wet prom. 30/07/2018 pub. 10/08/2018 numac 2018031637 bron federale overheidsdienst financien Wet houdende diverse financiële bepalingen type wet prom. 30/07/2018 pub. 05/09/2018 numac 2018031589 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende diverse bepalingen inzake Economie type wet prom. 30/07/2018 pub. 10/08/2018 numac 2018031626 bron federale overheidsdienst financien Wet houdende diverse bepalingen inzake inkomstenbelastingen type wet prom. 30/07/2018 pub. 23/11/2018 numac 2018032160 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van diverse bepalingen betreffende een uitreisverbod, de aflevering, ongeldigverklaring en intrekking van reisdocumenten en identiteitsdocumenten voor niet-ontvoogde minderjarigen type wet prom. 30/07/2018 pub. 10/12/2018 numac 2018015181 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet tot wijziging van de wet van 22 mei 2014 betreffende de doorrekening door het Federaal Planbureau van de verkiezingsprogramma's van de politieke partijen bij de verkiezing voor de Kamer van volksvertegenwoordigers type wet prom. 30/07/2018 pub. 10/08/2018 numac 2018040549 bron federale overheidsdienst financien Wet houdende diverse bepalingen inzake belasting over de toegevoegde waarde sluiten.

Met andere woorden, aan de kant van de politie zal elke transactie worden geregistreerd, zodat bevoegde personen kunnen zien dat VSSE of ADIV deze of gene gegevens heeft geraadpleegd zonder een agent van die instelling te identificeren. En aan de kant van de VSSE en ADIV wordt de identiteit van de agent die de verwerking heeft uitgevoerd aan de logbestanden gekoppeld. Dit is geen dubbel systeem van logbestanden, maar een continuüm van logbestanden met gedifferentieerde toegang tot loggegevens (met of zonder agentidentificatie).

Bovendien maakt dit systeem ook een volledige controle mogelijk van alle verwerkingen die in het kader van deze toegang worden uitgevoerd.

De samenwerking tussen het Vast Comité I en het controleorgaan zal deze organen in staat stellen de controles die zij in het kader van hun opdracht uitvoeren, te optimaliseren, zoals momenteel het geval is voor de gemeenschappelijke gegevensbank Terrorist Fighters.

Deze samenwerking is volledig in overeenstemming met het samenwerkingsprotocol tussen de Belgische toezichthoudende autoriteiten op het vlak van dataprotectie Het voornoemde artikel 47 organiseert de controle die kan worden uitgeoefend met betrekking tot de verwerkingen van persoonsgegevens uitgevoerd door de inlichtingen- en veiligheidsdiensten in externe gegevensbanken, zoals hier het geval is voor de A.N.G. De logbestanden van die verwerkingen van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten, bepaald in artikel 6 van dit ontwerp, zijn toegankelijk voor de persoon aangewezen door de verwerkingsverantwoordelijke(n) voor de A.N.G. en voor de DPO aangewezen voor de A.N.G., enerzijds, en uiteraard voor de betrokken inlichtingen- en veiligheidsdienst, anderzijds. De toegang tot de logbestanden van de verwerkingen en de inhoud ervan is enkel toegestaan voor controledoeleinden. Een toegang voor andere doeleinden is niet uitgesloten in de wet van 30 juli 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 30/07/2018 pub. 05/09/2018 numac 2018040581 bron federale overheidsdienst justitie, federale overheidsdienst binnenlandse zaken en ministerie van landsverdediging 30 JULI 2018 - Wet betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens type wet prom. 30/07/2018 pub. 10/08/2018 numac 2018031637 bron federale overheidsdienst financien Wet houdende diverse financiële bepalingen type wet prom. 30/07/2018 pub. 05/09/2018 numac 2018031589 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende diverse bepalingen inzake Economie type wet prom. 30/07/2018 pub. 10/08/2018 numac 2018031626 bron federale overheidsdienst financien Wet houdende diverse bepalingen inzake inkomstenbelastingen type wet prom. 30/07/2018 pub. 23/11/2018 numac 2018032160 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van diverse bepalingen betreffende een uitreisverbod, de aflevering, ongeldigverklaring en intrekking van reisdocumenten en identiteitsdocumenten voor niet-ontvoogde minderjarigen type wet prom. 30/07/2018 pub. 10/12/2018 numac 2018015181 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet tot wijziging van de wet van 22 mei 2014 betreffende de doorrekening door het Federaal Planbureau van de verkiezingsprogramma's van de politieke partijen bij de verkiezing voor de Kamer van volksvertegenwoordigers type wet prom. 30/07/2018 pub. 10/08/2018 numac 2018040549 bron federale overheidsdienst financien Wet houdende diverse bepalingen inzake belasting over de toegevoegde waarde sluiten.

Andere doeleinden dan controledoeleinden moeten dan verduidelijkt worden in een protocolakkoord.

Indien om de een of andere reden een raadpleging uitgevoerd door de inlichtingen- en veiligheidsdiensten problematisch blijkt te zijn, zal er een controle uitgevoerd worden in toepassing van artikel 47 van de wet van 30 juli 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 30/07/2018 pub. 05/09/2018 numac 2018040581 bron federale overheidsdienst justitie, federale overheidsdienst binnenlandse zaken en ministerie van landsverdediging 30 JULI 2018 - Wet betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens type wet prom. 30/07/2018 pub. 10/08/2018 numac 2018031637 bron federale overheidsdienst financien Wet houdende diverse financiële bepalingen type wet prom. 30/07/2018 pub. 05/09/2018 numac 2018031589 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende diverse bepalingen inzake Economie type wet prom. 30/07/2018 pub. 10/08/2018 numac 2018031626 bron federale overheidsdienst financien Wet houdende diverse bepalingen inzake inkomstenbelastingen type wet prom. 30/07/2018 pub. 23/11/2018 numac 2018032160 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van diverse bepalingen betreffende een uitreisverbod, de aflevering, ongeldigverklaring en intrekking van reisdocumenten en identiteitsdocumenten voor niet-ontvoogde minderjarigen type wet prom. 30/07/2018 pub. 10/12/2018 numac 2018015181 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet tot wijziging van de wet van 22 mei 2014 betreffende de doorrekening door het Federaal Planbureau van de verkiezingsprogramma's van de politieke partijen bij de verkiezing voor de Kamer van volksvertegenwoordigers type wet prom. 30/07/2018 pub. 10/08/2018 numac 2018040549 bron federale overheidsdienst financien Wet houdende diverse bepalingen inzake belasting over de toegevoegde waarde sluiten, en overleggen de persoon gedelegeerd door de verwerkingsverantwoordelijke(n) voor de A.N.G. en/of de functionaris gegevensbescherming voor de A.N.G. zo spoedig mogelijk met het diensthoofd van de betrokken inlichtingendienst en/of met de functionaris gegevensbescherming van deze dienst om de passende maatregelen te nemen. De modaliteiten van de controle uitgeoefend op basis van de logginggegevens staan beschreven in het hogergenoemde protocolakkoord.

Naast de controles die worden uitgevoerd in toepassing van het voormelde artikel 47, kan het Vast Comité I op elk moment en op elke plaats, op eigen initiatief of naar aanleiding van een klacht of verzoek ingediend door een particulier, controles uitvoeren in het kader van zijn bevoegdheden, enerzijds als orgaan van algemene controle op de werking van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten ( wet van 18 juli 1991Relevante gevonden documenten type wet prom. 18/07/1991 pub. 04/04/2018 numac 2018030682 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot regeling van het toezicht op politie- en inlichtingendiensten en op het Coördinatieorgaan voor de dreigingsanalyse. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot regeling van het toezicht op politie- en inlichtingendiensten en op het Coördinatieorgaan voor de dreigingsanalyse) en anderzijds als toezichthoudende autoriteit voor de bescherming van gegevens die door de inlichtingen- en veiligheidsdiensten worden verwerkt.

Art. 7.Artikel 7 heeft betrekking op de geautomatiseerde verwerkingen die kunnen uitgevoerd worden op basis van de gegevens van de A.N.G. (uitvoering van artikel 44/11/12, § 2, c) van de wet op het politieambt.

Het kan namelijk voorkomen dat nuttige gegevens van de A.N.G. in het kader van inlichtingen opdrachten geregistreerd worden in een door een inlichtingen- en veiligheidsdienst beheerde gegevensbank.

Het ontwerpbesluit bepaalt dat gegevens van de A.N.G. in een context moeten worden geplaatst wanneer ze worden opgenomen in een gegevensbank die wordt beheerd door een inlichtingen- en veiligheidsdienst. Dit betekent dat de betreffende inlichtingen- en veiligheidsdienst een verband moet leggen tussen gegevens uit de A.N.G. en een dreiging die hij zelf in het kader van zijn wettelijke bevoegdheden in het oog moet houden.

De gegevensbanken van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten waarin gegevens van de A.N.G. zijn geregistreerd moeten voorzien zijn van garanties die een veiligheidsniveau waarborgen dat vergelijkbaar is met dat van toepassing op de A.N.G. Het spreekt vanzelf dat de inlichtingendiensten overeenkomstig artikel 75 van de kaderwet inzake gegevensbescherming verplicht zijn de A.N.G. opnieuw te raadplegen om de in hun databanken opgeslagen informatie bij te werken alvorens deze te gebruiken.

Art. 8.Bij veiligheidsincidenten of inbreuken in verband met gegevens neemt elke inlichtingen- en veiligheidsdienst onmiddellijk de meest geschikte maatregelen om een einde te maken aan dit incident of deze inbreuk. Die maatregelen kunnen betrekking hebben op zowel de intrekking als de beperking van de toegang van de betrokken agent.

Alles hangt af van het incident of de inbreuk die werden vastgesteld.

In voorkomend geval zal de betrokken inlichtingen- en veiligheidsdienst de nodige tuchtrechtelijke maatregelen nemen. De betrokken dienst zal tevens moeten bekijken of er strafrechtelijke gevolgen moeten worden gegeven aan de schending van de toegangsregels.

Onder veiligheidsincident moet bijvoorbeeld een onderbreking van de toegang tot de A.N.G. of de ongepaste verzending van gegevens van de A.N.G. verstaan worden Het spreekt echter voor zich dat ook bij een ernstig veiligheidsincident de toegang van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten tot de gegevens van de A.N.G. niet kan worden verhinderd. De combinatie van de artikelen 14 en 20 van de wet van 30 november 1998Relevante gevonden documenten type wet prom. 30/11/1998 pub. 18/12/1998 numac 1998007272 bron ministerie van landsverdediging Wet houdende regeling van de inlichtingen- en veiligheidsdienst sluiten houdende regeling van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten en 92 van de wet van 30 juli 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 30/07/2018 pub. 05/09/2018 numac 2018040581 bron federale overheidsdienst justitie, federale overheidsdienst binnenlandse zaken en ministerie van landsverdediging 30 JULI 2018 - Wet betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens type wet prom. 30/07/2018 pub. 10/08/2018 numac 2018031637 bron federale overheidsdienst financien Wet houdende diverse financiële bepalingen type wet prom. 30/07/2018 pub. 05/09/2018 numac 2018031589 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende diverse bepalingen inzake Economie type wet prom. 30/07/2018 pub. 10/08/2018 numac 2018031626 bron federale overheidsdienst financien Wet houdende diverse bepalingen inzake inkomstenbelastingen type wet prom. 30/07/2018 pub. 23/11/2018 numac 2018032160 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van diverse bepalingen betreffende een uitreisverbod, de aflevering, ongeldigverklaring en intrekking van reisdocumenten en identiteitsdocumenten voor niet-ontvoogde minderjarigen type wet prom. 30/07/2018 pub. 10/12/2018 numac 2018015181 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet tot wijziging van de wet van 22 mei 2014 betreffende de doorrekening door het Federaal Planbureau van de verkiezingsprogramma's van de politieke partijen bij de verkiezing voor de Kamer van volksvertegenwoordigers type wet prom. 30/07/2018 pub. 10/08/2018 numac 2018040549 bron federale overheidsdienst financien Wet houdende diverse bepalingen inzake belasting over de toegevoegde waarde sluiten betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens poneert immers duidelijk het principe dat er geen onderbreking mag zijn in de mededeling van gegevens aan de inlichtingen- en veiligheidsdiensten. In functie van het type veiligheidsincident kan tijdelijk een ander communicatiemiddel dan rechtstreekse toegang gebruikt worden tot er een einde is gemaakt aan het veiligheidsincident.

Om de gevolgen die het incident zou kunnen hebben op de goede uitvoering van de opdrachten door de politiediensten te beperken of om de gevolgen van de inbreuk op de integriteit, betrouwbaarheid of beschikbaarheid van de A.N.G. te verhelpen, met inbegrip van de toegang tot de A.N.G. door de inlichtingen- en veiligheidsdiensten, is een snelle interventie wenselijk en wordt het probleem meegedeeld aan de beheerder van de A.N.G. en zijn functionaris gegevensbescherming.

Een technische en/of functionele interventie kan immers nodig zijn.

De modaliteiten met betrekking tot deze mededeling worden beschreven in het protocolakkoord tussen elke inlichtingen- en veiligheidsdienst en de Directie van de politionele informatie en de ICT-middelen van de federale politie.

Ik heb de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, Gegeven te Brussel, 23 november 2023.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Justitie, P. VAN TIGCHELT De Minister van Binnenlandse Zaken A. VERLINDEN De Minister van Defensie, L. DEDONDER

23 NOVEMBER 2023. - Koninklijk besluit betreffende de rechtstreekse toegang van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten tot de persoonsgegevens en de informatie van de Algemene Nationale Gegevensbank bedoeld in artikel 44/7 van de wet op het politieambt FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet op het politieambt van 5 augustus 1992, inzonderheid op artikel 44/11/12, § 1, 1° en § 2, Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën bij de federale politie, gegeven op 23 december 2022;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën bij de minister van Justitie, gegeven op 16 januari 2023;

Gelet op het akkoord van de Staatsecretaris voor Begroting, gegeven op 1 februari 2023;

Gelet op het advies 73.145/2 van de Raad van State, verleend op 20 maart 2023, met toepassing van het artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Gelet op het advies van het Controleorgaan op de politionele informatie verleend op 25 april 2023;

Gelet op het advies van het Vast Comité I; in haar hoedanigheid van bevoegde toezichthoudende autoriteit, verleend op 9 juni 2023;

Gelet op de vrijstelling van impactanalyse bedoeld in artikel 8, § 2, 1° van de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging; Gelet op de wet houdende regeling van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten wet van 30 november 1998Relevante gevonden documenten type wet prom. 30/11/1998 pub. 18/12/1998 numac 1998007272 bron ministerie van landsverdediging Wet houdende regeling van de inlichtingen- en veiligheidsdienst sluiten, inzonderheid op de artikelen 7,8, 13, 20, 21, et 36;

Gelet op de wet betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens van 30 juli 2018, inzonderheid op de titels II et III ;

Op de voordracht van de Ministers van Binnenlandse Zaken, van Justitie en van Defensie en op het advies van de in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit, wordt verstaan onder: 1° "de wet op het politieambt": de wet van 5 augustus 1992Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/08/1992 pub. 21/10/1999 numac 1999015203 bron ministerie van buitenlandse zaken, buitenlandse handel en internationale samenwerking Wet houdende instemming met het Protocol houdende wijziging van artikel 81 van het Verdrag tot instelling van de Benelux Economische Unie van 3 februari 1958, opgemaakt te Brussel op 16 februari 1990 sluiten op het politieambt; 2° "de A.N.G.": de Algemene Nationale Gegevensbank bedoeld in artikel 44/7 van de wet op het politieambt; 3° "de wet van 30 november 1998Relevante gevonden documenten type wet prom. 30/11/1998 pub. 18/12/1998 numac 1998007272 bron ministerie van landsverdediging Wet houdende regeling van de inlichtingen- en veiligheidsdienst sluiten": de wet van 30 november 1998Relevante gevonden documenten type wet prom. 30/11/1998 pub. 18/12/1998 numac 1998007272 bron ministerie van landsverdediging Wet houdende regeling van de inlichtingen- en veiligheidsdienst sluiten houdende regeling van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten;4° "het Vast Comité I": het Vast Comité van toezicht op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten bedoeld in de wet van 18 juli 1991Relevante gevonden documenten type wet prom. 18/07/1991 pub. 04/04/2018 numac 2018030682 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot regeling van het toezicht op politie- en inlichtingendiensten en op het Coördinatieorgaan voor de dreigingsanalyse. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot regeling van het toezicht op politie- en inlichtingendiensten en op het Coördinatieorgaan voor de dreigingsanalyse;5° "de wet van 30 juli 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 30/07/2018 pub. 05/09/2018 numac 2018040581 bron federale overheidsdienst justitie, federale overheidsdienst binnenlandse zaken en ministerie van landsverdediging 30 JULI 2018 - Wet betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens type wet prom. 30/07/2018 pub. 10/08/2018 numac 2018031637 bron federale overheidsdienst financien Wet houdende diverse financiële bepalingen type wet prom. 30/07/2018 pub. 05/09/2018 numac 2018031589 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende diverse bepalingen inzake Economie type wet prom. 30/07/2018 pub. 10/08/2018 numac 2018031626 bron federale overheidsdienst financien Wet houdende diverse bepalingen inzake inkomstenbelastingen type wet prom. 30/07/2018 pub. 23/11/2018 numac 2018032160 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van diverse bepalingen betreffende een uitreisverbod, de aflevering, ongeldigverklaring en intrekking van reisdocumenten en identiteitsdocumenten voor niet-ontvoogde minderjarigen type wet prom. 30/07/2018 pub. 10/12/2018 numac 2018015181 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet tot wijziging van de wet van 22 mei 2014 betreffende de doorrekening door het Federaal Planbureau van de verkiezingsprogramma's van de politieke partijen bij de verkiezing voor de Kamer van volksvertegenwoordigers type wet prom. 30/07/2018 pub. 10/08/2018 numac 2018040549 bron federale overheidsdienst financien Wet houdende diverse bepalingen inzake belasting over de toegevoegde waarde sluiten": de wet van 30 juli 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 30/07/2018 pub. 05/09/2018 numac 2018040581 bron federale overheidsdienst justitie, federale overheidsdienst binnenlandse zaken en ministerie van landsverdediging 30 JULI 2018 - Wet betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens type wet prom. 30/07/2018 pub. 10/08/2018 numac 2018031637 bron federale overheidsdienst financien Wet houdende diverse financiële bepalingen type wet prom. 30/07/2018 pub. 05/09/2018 numac 2018031589 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende diverse bepalingen inzake Economie type wet prom. 30/07/2018 pub. 10/08/2018 numac 2018031626 bron federale overheidsdienst financien Wet houdende diverse bepalingen inzake inkomstenbelastingen type wet prom. 30/07/2018 pub. 23/11/2018 numac 2018032160 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van diverse bepalingen betreffende een uitreisverbod, de aflevering, ongeldigverklaring en intrekking van reisdocumenten en identiteitsdocumenten voor niet-ontvoogde minderjarigen type wet prom. 30/07/2018 pub. 10/12/2018 numac 2018015181 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet tot wijziging van de wet van 22 mei 2014 betreffende de doorrekening door het Federaal Planbureau van de verkiezingsprogramma's van de politieke partijen bij de verkiezing voor de Kamer van volksvertegenwoordigers type wet prom. 30/07/2018 pub. 10/08/2018 numac 2018040549 bron federale overheidsdienst financien Wet houdende diverse bepalingen inzake belasting over de toegevoegde waarde sluiten betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens; 6° "de logbestanden": het mechanisme dat toelaat de in de A.N.G. uitgevoerde raadplegingen op te sporen.

Art. 2.§ 1. In het belang van de uitoefening van hun opdrachten bedoeld in de wet van 30 november 1998Relevante gevonden documenten type wet prom. 30/11/1998 pub. 18/12/1998 numac 1998007272 bron ministerie van landsverdediging Wet houdende regeling van de inlichtingen- en veiligheidsdienst sluiten of voor de uitoefening van alle andere opdrachten die hun worden toevertrouwd door of krachtens de wet, hebben de agenten van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten een rechtstreekse toegang tot alle informatie en persoonsgegevens van de A.N.G. bedoeld in artikel 44/5 van de wet op het politieambt. § 2. Wanneer deze rechtstreekse toegang wordt verleend op basis van vooraf vastgestelde criteria, is een met redenen omkleed schriftelijk besluit van het diensthoofd van de inlichtingen- en veiligheidsdienst of zijn gedelegeerde vereist. In geval van hoogdringendheid kan het diensthoofd of zijn gedelegeerde mondeling beslissen om over te gaan tot de toegang op basis van vooraf vastgestelde criteria. Deze mondelinge beslissing wordt op de eerste werkdag die volgt op de datum van de mondelinge beslissing bevestigd door een schriftelijke beslissing.

De beslissing van het diensthoofd of zijn gedelegeerde wordt met de motivering van deze beslissing zo spoedig mogelijk aan het Vast Comité I betekend.

De beslissing kan betrekking hebben op een geheel van gegevens die betrekking hebben op een specifiek inlichtingenonderzoek. In dit geval wordt een lijst van de gerichte toegangen een maal per maand aan het Vast Comité I doorgegeven. Het Vast Comité I verbiedt de inlichtingen- en veiligheidsdiensten om gebruik te maken van de gegevens die verzameld werden in omstandigheden die niet aan de wettelijke bepalingen voldoen. § 3. Het diensthoofd van elke inlichtingen- en veiligheidsdienst wijst de agenten aan die gemachtigd zijn om toegang te hebben tot de gegevens en informatie in de A.N.G., voor zover deze nuttig zijn in de uitoefening van hun functie of opdracht.

Het betrokken diensthoofd houdt te allen tijde de nominatieve lijst van de aangewezen agenten, met vermelding van hun titel en functie, ter beschikking van het Vast Comité I. Het betrokken diensthoofd houdt de lijst bij. § 4. Voordat de overeenkomstig paragraaf 3 aangewezen agenten rechtstreekse toegang krijgen, volgen zij een opleiding waarvan de praktische modaliteiten worden vastgelegd in een protocolakkoord tussen elke inlichtingen- en veiligheidsdienst en de Directie van de politionele informatie en de ICT-middelen van de federale politie. § 5. Het bezitten van een veiligheidsmachtiging van het niveau "zeer geheim", zoals bedoeld in de wet van 11 december 1998Relevante gevonden documenten type wet prom. 11/12/1998 pub. 07/05/1999 numac 1999007004 bron ministerie van landsverdediging Wet betreffende de classificatie en de veiligheidsmachtigingen sluiten betreffende de classificatie en de veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen, beantwoordt in hoofde van de agenten van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten aan de vereisten van betrouwbaarheid, omgeving en antecedenten van de agenten bedoeld in artikel 44/11/12, § 2, g) van de wet op het politieambt.

Art. 3.De agenten bedoeld in artikel 2 verbinden zich er schriftelijk toe te waken over de veiligheid en de vertrouwelijkheid van de gegevens waartoe ze toegang hebben. Deze verbintenis wordt toegevoegd aan hun persoonlijk dossier.

Daarnaast zijn zij gehouden tot het beroepsgeheim zoals bedoeld in artikel 36 van de wet van 30 november 1998Relevante gevonden documenten type wet prom. 30/11/1998 pub. 18/12/1998 numac 1998007272 bron ministerie van landsverdediging Wet houdende regeling van de inlichtingen- en veiligheidsdienst sluiten.

Art. 4.§ 1. De informatieveiligheidsconsulent en de functionaris voor gegevensbescherming van elke inlichtingen- en veiligheidsdienst zijn verantwoordelijk voor: 1° het opnemen in het veiligheidsbeleid van een luik met betrekking tot: a) veiligheidsregels die moeten worden toegepast door de agenten bedoeld in artikel 2 inzake toegang;b) regels die van toepassing zijn op de mededelingen bedoeld in artikel 5;c) maatregelen die intern genomen moeten worden teneinde een veiligheidsincident of een inbreuk in verband met gegevens zoals bedoeld in artikel 8 te kunnen opsporen en er een einde aan te maken. 2° de contacten met het Vast Comité I met betrekking tot de verwerking van de gegevens uit de A.N.G. § 2. De functionele en technische nadere regels van de toegang worden bepaald in het protocolakkoord bedoeld in artikel 2, § 4. Die nadere regels worden aan het Vast Comité I meegedeeld. § 3. Elke inlichtingen- en veiligheidsdienst zorgt ervoor dat de werkstations die een rechtstreekse toegang tot de A.N.G. verlenen, beveiligd zijn met passende maatregelen en dit op alle plaatsen waar toegang mogelijk is.

Die maatregelen worden uitvoerig beschreven in het protocolakkoord bedoeld in artikel 2, § 4. § 4. De informatieveiligheidsconsulenten van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten en de functionarissen voor gegevensbescherming, respectievelijk aangewezen voor de A.N.G. en door de inlichtingen- en veiligheidsdiensten, worden geraadpleegd bij het uitwerken van de maatregelen bedoeld in paragraaf 3. § 5. De agenten bedoeld in artikel 2, § 2 registreren de motivering voor elke rechtstreekse raadpleging van de gegevens en informatie in de A.N.G. Die motivering moet overeenstemmen met de wettelijke opdrachten van de betrokken inlichtingen- en veiligheidsdienst. § 6. Elke inlichtingen- en veiligheidsdienst gaat op regelmatige tijdstippen de conformiteit na van de raadplegingen van de gegevens en informatie van de A.N.G. uitgevoerd door de agenten bedoeld in artikel 2 en stelt hiervan een verslag op. Een kopie van dit verslag wordt toegezonden aan het Vast Comité I.

Art. 5.Overeenkomstig de artikelen 19 en 20 van de wet van 30 november 1998Relevante gevonden documenten type wet prom. 30/11/1998 pub. 18/12/1998 numac 1998007272 bron ministerie van landsverdediging Wet houdende regeling van de inlichtingen- en veiligheidsdienst sluiten kunnen de inlichtingen- en veiligheidsdiensten binnen het strikte kader van hun wettelijke opdrachten de vooraf door hen gecontextualiseerde gegevens en informatie van de A.N.G. aan een publieke overheid meedelen.

Art. 6.Alle door de inlichtingen- en veiligheidsdiensten uitgevoerde raadplegingen in de A.N.G. maken het voorwerp uit van de logbestanden.

De logbestanden worden bewaard gedurende 30 jaar vanaf de datum van verwerking.

De gegevens en informatie uit de in lid 1 bedoelde logbestanden worden bewaard bij de directie die de toegang tot de A.N.G. beheert en binnen elke inlichtingen- en veiligheidsdienst elk voor zover het hem betreft.

De logbestanden van de verwerkingen die door de inlichtingen- en veiligheidsdiensten in de A.N.G. worden uitgevoerd door de directie die de toegang tot de A.N.G. beheert, waarborgt de traceerbaarheid van de raadpleging door de inlichtingen- en veiligheidsdienst in de A.N.G..

Overeenkomstig artikel 47 van de wet van 30 juli 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 30/07/2018 pub. 05/09/2018 numac 2018040581 bron federale overheidsdienst justitie, federale overheidsdienst binnenlandse zaken en ministerie van landsverdediging 30 JULI 2018 - Wet betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens type wet prom. 30/07/2018 pub. 10/08/2018 numac 2018031637 bron federale overheidsdienst financien Wet houdende diverse financiële bepalingen type wet prom. 30/07/2018 pub. 05/09/2018 numac 2018031589 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende diverse bepalingen inzake Economie type wet prom. 30/07/2018 pub. 10/08/2018 numac 2018031626 bron federale overheidsdienst financien Wet houdende diverse bepalingen inzake inkomstenbelastingen type wet prom. 30/07/2018 pub. 23/11/2018 numac 2018032160 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van diverse bepalingen betreffende een uitreisverbod, de aflevering, ongeldigverklaring en intrekking van reisdocumenten en identiteitsdocumenten voor niet-ontvoogde minderjarigen type wet prom. 30/07/2018 pub. 10/12/2018 numac 2018015181 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet tot wijziging van de wet van 22 mei 2014 betreffende de doorrekening door het Federaal Planbureau van de verkiezingsprogramma's van de politieke partijen bij de verkiezing voor de Kamer van volksvertegenwoordigers type wet prom. 30/07/2018 pub. 10/08/2018 numac 2018040549 bron federale overheidsdienst financien Wet houdende diverse bepalingen inzake belasting over de toegevoegde waarde sluiten en artikel 3 van het koninklijk besluit van 12 oktober 2010Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 12/10/2010 pub. 08/11/2010 numac 2010009868 bron federale overheidsdienst justitie en ministerie van landsverdediging Koninklijk besluit houdende uitvoering van diverse bepalingen van de wet van 30 november 1998 houdende regeling van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten sluiten houdende uitvoering van diverse bepalingen van de wet van 30 november 1998Relevante gevonden documenten type wet prom. 30/11/1998 pub. 18/12/1998 numac 1998007272 bron ministerie van landsverdediging Wet houdende regeling van de inlichtingen- en veiligheidsdienst sluiten, worden de logbestanden die de identificatie mogelijk maken van agenten van inlichtingen- en veiligheidsdiensten die de A.N.G. raadplegen alsook de motivering van elke raadpleging, enkel geregistreerd, bewaard en toegankelijk gemaakt in de logbestanden uitgevoerd door de betrokken inlichtingen- en veiligheidsdienst.

De in het derde lid bedoelde logbestanden zijn enkel toegankelijk voor de persoon gedelegeerd door de verwerkingsverantwoordelijken van de A.N.G. en de voor de A.N.G. aangewezen functionaris voor gegevensbescherming om tegemoet te komen aan controledoeleinden, en dit gezamenlijk met de verwerkingsverantwoordelijke en de functionaris voor gegevensbescherming van de betrokken inlichtingen- en veiligheidsdienst.

De verwerking van de gegevens van de in het derde en vierde lid bedoelde logbestanden voor controledoeleinden wordt uitvoerig beschreven in het in artikel 2, § 4 bedoelde protocolakkoord.

De logbestanden en de daarmee samenhangende beveiligingsmaatregelen bedoeld in het vierde lid worden ter beschikking gesteld van het Vast Comité I in het kader van zijn toezichthoudende opdrachten.

Art. 7.Voor zover nuttig worden de gegevens en informatie van de A.N.G., die steeds gecontextualiseerd zijn in het kader van de opdrachten van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten, geregistreerd door de betrokken inlichtingen- en veiligheidsdienst in de documentatie bedoeld in artikel 13 van de wet van 30 november 1998Relevante gevonden documenten type wet prom. 30/11/1998 pub. 18/12/1998 numac 1998007272 bron ministerie van landsverdediging Wet houdende regeling van de inlichtingen- en veiligheidsdienst sluiten.

Voorafgaand aan elk gebruik controleren de inlichtingen- en veiligheidsdiensten in de A.N.G. of de gegevens en informatie in hun respectieve documentatie actueel zijn.

Die documentatie moet op zijn minst voorzien zijn van garanties die een veiligheidsniveau waarborgen dat vergelijkbaar is met dat van toepassing op de A.N.G.

Art. 8.Onverminderd de artikelen 61 en 89 van de wet van 30 juli 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 30/07/2018 pub. 05/09/2018 numac 2018040581 bron federale overheidsdienst justitie, federale overheidsdienst binnenlandse zaken en ministerie van landsverdediging 30 JULI 2018 - Wet betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens type wet prom. 30/07/2018 pub. 10/08/2018 numac 2018031637 bron federale overheidsdienst financien Wet houdende diverse financiële bepalingen type wet prom. 30/07/2018 pub. 05/09/2018 numac 2018031589 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende diverse bepalingen inzake Economie type wet prom. 30/07/2018 pub. 10/08/2018 numac 2018031626 bron federale overheidsdienst financien Wet houdende diverse bepalingen inzake inkomstenbelastingen type wet prom. 30/07/2018 pub. 23/11/2018 numac 2018032160 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van diverse bepalingen betreffende een uitreisverbod, de aflevering, ongeldigverklaring en intrekking van reisdocumenten en identiteitsdocumenten voor niet-ontvoogde minderjarigen type wet prom. 30/07/2018 pub. 10/12/2018 numac 2018015181 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet tot wijziging van de wet van 22 mei 2014 betreffende de doorrekening door het Federaal Planbureau van de verkiezingsprogramma's van de politieke partijen bij de verkiezing voor de Kamer van volksvertegenwoordigers type wet prom. 30/07/2018 pub. 10/08/2018 numac 2018040549 bron federale overheidsdienst financien Wet houdende diverse bepalingen inzake belasting over de toegevoegde waarde sluiten, neemt de betrokken inlichtingen- en veiligheidsdienst bij incidenten op het gebied van informatieveiligheid of inbreuken in verband met persoonsgegevens zo spoedig mogelijk de noodzakelijke maatregelen om de gevolgen ervan te beperken.

Als het incident bovendien een risico inhoudt voor de uitoefening van de wettelijke opdrachten van de politiediensten of een tussenkomst vereist van de directie die de toegangen tot de A.N.G. beheert of indien de inbreuk een impact heeft op de integriteit, de betrouwbaarheid of de beschikbaarheid van de A.N.G., deelt de betrokken inlichtingen- en veiligheidsdienst dit onmiddellijk mee aan de directie die de toegangen tot de A.N.G. beheert en aan de voor de A.N.G. aangewezen functionaris voor gegevensbescherming.

De modaliteiten van deze mededeling worden uitvoerig beschreven in het protocolakkoord bedoeld in artikel 2, § 4.

Art. 9.De minister bevoegd voor Binnenlandse Zaken, de minister bevoegd voor Justitie en de minister bevoegd voor Defensie zijn, ieder wat hem of haar betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 23 november 2023.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Justitie, P. VAN TIGCHELT De Minister van Binnenlandse Zaken A. VERLINDEN De Minister van Defensie, L. DEDONDER

Protocol van wederkerigheid tussen de Staatveiligheid en de geïntegreerde Politie in het kader van de rechtstreekse toegang van de Staatveiligheid tot de Algemene Nationale Gegevensbank: algemene beginselen Na de instelling van een effectieve toegang tot de A.N.G. van de geïntegreerde politie voor de VSSE, zoals bepaald in artikel 14, lid 4, van de wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten en artikel 44/11/8 bis van de WPA, moet wederkerigheid op het gebied van de mededeling van informatie worden verleend (zie lid 2 van dezelfde bepaling van de WPA) teneinde te zorgen voor een evenwichtige samenwerking tussen beide overheden en teneinde de uitwisseling van informatie en de coördinatie van onderzoeken betreffende de in het ANG opgenomen entiteiten te vergemakkelijken. Deze uitwisseling zal tevens een uitwisseling van deskundigheid waarborgen.

Dit betekent dat de VSSE enerzijds op eigen initiatief gegevens aan de politie verstrekt en anderzijds op de meest geschikte wijze de verzoeken om informatie van de politie beantwoordt. [...] Relatie tussen de politiezones en de VSSE: In dit kader heeft de VSSE een gespecialiseerde afdeling opgericht om de betrekkingen met haar Belgische partners te beheren. Deze afdeling [...] gelast met het creëren en onderhouden van een vertrouwensrelatie tussen de VSSE en lokale actoren zoals de lokale politiezones. [...] moeten zij enerzijds zorgen voor de overdracht van relevante informatie van de VSSE aan deze politiezones en anderzijds als doorgeefluik fungeren voor hun vragen en verzoeken aan de VSSE. Het doel is dus te zorgen voor een informatiestroom in twee richtingen die de coördinatie van de onderzoeken zal vergemakkelijken en ervoor zal zorgen dat de relevante informatie op de juiste plaats terechtkomt. [...] Verhouding Federale Politie - VSSE: Naar het voorbeeld van wat hierboven is bepaald voor de contacten tussen de politiezones en de VSSE, worden ook de betrekkingen tussen de federale politie en de VSSE georganiseerd via bevoorrechte contactpunten die een zo efficiënt en coherent mogelijke informatiestroom tussen beide partners mogelijk maken. [...].

Voor de Geïntegreerde Politie Voor de Veiligheid van de Staat Eric Snoeck Francisca Bostyn

^