Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 22 december 2020
gepubliceerd op 15 januari 2021

Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de voorlopige regels die als beheerscontract van Infrabel en NMBS gelden

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2021030055
pub.
15/01/2021
prom.
22/12/2020
ELI
eli/besluit/2020/12/22/2021030055/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

22 DECEMBER 2020. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 21 december 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 21/12/2013 pub. 27/12/2013 numac 2013014750 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot vaststelling van de voorlopige regels die als beheerscontract van Infrabel en Nieuwe NMBS gelden sluiten tot vaststelling van de voorlopige regels die als beheerscontract van Infrabel en NMBS gelden


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 21 maart 1991Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/03/1991 pub. 09/01/2013 numac 2012000673 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, artikel 5, § 3, derde lid;

Gelet op het koninklijk besluit van 21 december 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 21/12/2013 pub. 27/12/2013 numac 2013014750 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot vaststelling van de voorlopige regels die als beheerscontract van Infrabel en Nieuwe NMBS gelden sluiten tot vaststelling van de voorlopige regels die als beheerscontract van Infrabel en NMBS gelden;

Gelet op artikel 8 van de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging type wet prom. 15/12/2013 pub. 24/12/2013 numac 2013024436 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Wet houdende diverse bepalingen inzake landbouw sluiten houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging, is dit besluit vrijgesteld van een regelgevingsimpactanalyse, gezien de hoogdringendheid gemotiveerd door de omstandigheid dat er in 2021 moet worden voorzien in de betaling van subsidies aan de NMBS en Infrabel om de continuïteit in de uitvoering van hun openbare dienstopdrachten te verzekeren;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 5 december 2020 ;

Gelet op de akkoordbevinding van de staatssecretaris voor Begroting, d.d. 14 december 2020 ;

Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, artikel 3, § 1, eerste lid;

Gelet op de hoogdringendheid;

Overwegende dat het noodzakelijk is te voorzien in de betaling van subsidies aan de NMBS en Infrabel in 2021 om de continuïteit van de uitvoering van hun openbare dienstverleningstaken mogelijk te maken;

Op de voordracht van de Minister belast met de Nationale Maatschappij der Belgische spoorwegen en bevoegd voor Infrabel, en op het advies van de in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.In het koninklijk besluit van 21 december 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 21/12/2013 pub. 27/12/2013 numac 2013014750 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot vaststelling van de voorlopige regels die als beheerscontract van Infrabel en Nieuwe NMBS gelden sluiten tot vaststelling van de voorlopige regels die als beheerscontract van Infrabel en NMBS gelden, de eerste bijlage, vervangen door het koninklijk besluit van 3 februari 2019, is vervangen door de eerste bijlage gevoegd bij het huidige besluit.

Art. 2.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.

Art. 3.De Minister van Mobiliteit is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 22 december 2020.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Mobiliteit, G. GILKINET

Bijlage 1 bij het koninklijk besluit van 22 december 2020 tot wijziging van het koninklijk besluit van 21 december 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 21/12/2013 pub. 27/12/2013 numac 2013014750 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot vaststelling van de voorlopige regels die als beheerscontract van Infrabel en Nieuwe NMBS gelden sluiten tot vaststelling van de voorlopige regels die als beheerscontract van Infrabel en NMBS gelden Bijlage 1 bij het koninklijk besluit van 21 december 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 21/12/2013 pub. 27/12/2013 numac 2013014750 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot vaststelling van de voorlopige regels die als beheerscontract van Infrabel en Nieuwe NMBS gelden sluiten tot vaststelling van de voorlopige regels die als beheerscontract van Infrabel en NMBS gelden


Actualisatie

2020 k€ 2020

2021 k€ 2021

TOTAAL NMBS + Infrabel

3.533.858

3.284.402

(6)


Totale toelage NMBS

2.343.632

1.684.640

Exploitatie

1.676.608

987.269

(1)

Vaste toelage

824.330

829.164

(3) (4)

Compensatie herziening gebruiksheffing van de infrastructuur

-17.248

-264.527


Geïndexeerde besparingen

-30.186

-30.363


Niet-geïndexeerde besparingen

-51.440

-51.440


Compensatie 12 Trajecten-Pass

110.000


Compensatie impact COVID-19-pandemie openbare dienst

264.000


Variable toelage

512.136

439.037

(5)

Woon-werkverkeer

30.834

31.015


Veiligheid

27.598

27.760


Strijd tegen terrorisme en radicalisme

6.584

6.623

(8)

Bijzondere missies

41.927

41.927


Interesten leningen

18.879

17.971


Kapitaal leningen

23.048

23.956

Investeringen

625.097

655.444

(2)

Basistoelage

822.357

824.391


Geïndexeerde besparingen

-157.619

-158.008


Niet-geïndexeerde besparingen

-63.967

-63.967


Bijkomende financiering GEN en prioritaire infrastructuren

24.326

28.028

(7)

Bijkomende investeringen BOOST-plan

25.000

(9)

Totale toelage Infrabel

1.190.226

1.599.762

Exploitatie

123.997

394.821

(1)

Vaste toelage

302.394

304.167

(3) (4)

Compensatie herziening gebruiksheffing van de infrastructuur

17.248

340.630


Geïndexeerde besparingen

-219.617

-220.905


Niet-geïndexeerde besparingen

-25.978

-25.978


Lineaire besparingen

-6.161


Compensatie impact COVID-19-pandemie openbare dienst

46.900


Bijkomende uitgaven op het gebied van beveiliging en veiligheid

3.050

3.068

(8)

Bijzondere missies

74.059

89.784


PPS Diabolo

10.628

10.718


PPS Liefkenshoek

50.752

50.987

(5)

Terugbetaling lening prefinanciering Waalse GEN

15.400

(5)

Interesten leningen

6.544

6.277


Kapitaal leningen

6.135

6.402

Investeringen

992.170

1.115.157

(2)

Basistoelage

1.213.913

1.216.917


Geïndexeerde besparingen

-303.423

-304.174


Niet-geïndexeerde besparingen

-70.500

-70.500


Bijkomende financiering GEN en prioritaire infrastructuren

152.180

197.914

(7)

Bijkomende investeringen BOOST-plan

75.000

(9)


(1) De exploitatiesubsidies, met uitzondering van de economische relance en het niet-geïndexeerde gedeelte van de besparingen, zijn allen geïndexeerd volgens de coëfficiënt van toepassing op de vaste exploitatiesubsidie, die als volgt berekend wordt : contractuele exploitatie-index jaar t/contractuele exploitatie-index referentiejaar = coëfficiënt van indexatie.De indexering voor 2021 is voorlopig op basis van een contractuele index die op 1,262223 wordt geschat. (2) De investeringssubsidies, met uitzondering van het niet geïndexeerde gedeelte van de besparingen, zijn allen geïndexeerd volgens coëfficiënt van toepassing op de vaste investeringssubsidie, die als volgt berekend wordt: contractuele investering-index jaar t/contractuele investering-index referentiejaar = coëfficiënt van indexatie.De indexering voor 2021 is definitief. (3) De vaste exploitatiesubsidies van de NMBS en van Infrabel zijn vastgesteld op basis van het aanbod van treinen van openbare dienst van de NMBS als volgt :

Alle cijfers in duizenden

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

Geplande treinkm OOD basis2014 (niet seizoensgebonden en lege ritten inclusief)

82.418

82.418

82.418

82.418

82.418

82.418

82.418

Transportplan 12/2014+divers

447

1.069

1.069

1.069

1.069

1.069

Transportplan 12/2016 V0

600

600

600

600

Transportplan 12/2017 V1

3.123

3.123

3.123

Totaal variatie

0

447

1069

1669

4.792

4.792

4.792

Treinkm basis lopend jaar

82.418

82.865

83.487

84.087

87.210

87.210

87.210


GEBRUIKSHEFFING INFRASTRUCTUUR OOD

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

Gebruiksheffing OOD basis 2014

M€2016

612,0

612,0

612,0

612,0

612,0

612,0

612,0

Transportplan 12/2014+divers

M€2016

0,0

(8,0)

(12,5)

12,5

12,5

12,5

12,5

Transportplan 12/2016 V0

M€2016

0,0

0,0

0,0

6,5

6,5

6,5

6,5

Transportplan 12/2017 V1

M€2016

0,0

0,0

0,0

0,0

23,0

23,0

23,0

Totaal variatie

M€2016

0,0

(8,0)

(12,5)

19,0

42,0

42,0

42,0

Gebruiksheffing OOD

M€2016

612,0

620,0

624,5

631,0

654,0

654,0

654,0


"Vanaf 2017 zal de exploitatiesubsidie van de NMBS elk jaar worden verhoogd met 95 % van de absolute waarde van het negatieve verschil of worden verminderd met 95 % van het positieve verschil tussen de hierboven voorziene infrastructuurvergoeding en de infrastructuurvergoeding die effectief werd betaald uit hoofde van de openbare dienstverlening van binnenlands reizigersvervoer." "Vanaf 2017 zal de exploitatiesubsidie van Infrabel elk jaar worden verhoogd met 95 % van het positieve verschil of worden verminderd met 95 % van de absolute waarde van het negatieve verschil tussen de hierboven voorziene infrastructuurvergoeding en de infrastructuurvergoeding die effectief werd ontvangen uit hoofde van de openbare dienstverlening van binnenlands reizigersvervoer." Deze eventuele correcties zullen gerealiseerd worden in de loop van het jaar volgend op het betrokken boekjaar, na de publicatie van de rekeningen en de jaarrapporten van de ondernemingen en in de mate dat de saldo's van de nog te storten subsidies dit toelaten. Bij gebrek hieraan, zullen de correcties gerealiseerd worden in het volgende jaar.

De bepalingen van de voorgaande alinea's van dit punt (3) worden geschrapt met ingang van de tenuitvoerlegging door de spoorweginfrastructuurbeheerder van de nieuwe formule voor de berekening van de infrastructuurheffing, die voor december 2020 is gepland. (4) Deze subsidies worden verhoogd met 1 173 kEUR 2021 voor de NMBS en 59 kEUR 2021 voor Infrabel per jaar vanaf het moment dat de bedrijven de financiering van de Ombudsdienst voor detreinreizigers, die momenteel door de FOD Mobiliteit en Vervoer wordt ondersteund, via een vergoeding overnemen. (5) Voorlopige bedragen (6) Voor de NMBS is het globale bedrag waarvoor de storting wordt overgedragen naar het volgende jaar vastgesteld op 536.513 k€ vanaf 2020, forfaitair zonder indexatie. Voor Infrabel is het globale bedrag waarvoor de storting wordt overgedragen naar het volgende jaar vastgesteld op 30.747 k€ vanaf 2020, forfaitair zonder indexatie. De globale overdracht van de NMBS is verdeeld over de exploitatiesubsidies pro rata van deze laatsten, na deductie van de specifieke overdrachten van 1/48ste voor de investeringssubsidie en van 50% voor de subsidie voor woon-werk. De globale overdracht van Infrabel is toegepast op de exploitatiesubsidie, na deductie van de specifieke overdracht van 1/48ste voor de investeringssubsidie. (7) Deze bedragen zijn niet indexeerbaar en worden gestort volgens dezelfde modaliteiten als voor de bijdragen betreffende de klassieke investeringen en ETCS.De niet-gebruikte middelen mogen het volgende jaar herbruikt worden door Infrabel of de NMBS. Het voorschot dat elk jaar gestort wordt, wordt echter verminderd ten belope van het gedeelte van de niet gebruikte middelen van het jaar voordien dat 15% overschrijdt van het nog te financieren saldo voor elk bedrijf ten laste van het bijkomend miljard.. Deze beperking op de overdracht van de niet-gebruikte middelen zal geëvalueerd worden tijdens de gesprekken betreffende de beheerscontracten van de twee bedrijven.

Voor wat betreft de bedragen ten laste van de bijkomende financiering van 1 miljard beslist door de Regering op 31 maart 2017, vermeerderd met diegene ten laste van de 73 miljoen van het GEN-Fonds dat vrij van toewijzing is op 1 januari 2016, bedrag verkregen na aftrek van het bedrag van de GEN werken die reeds voorzien zijn in de investeringsplannen van Infrabel en NMBS zal de realisatie van de regionale verdeelsleutel elke twee jaar geëvalueerd worden, opdat ze gerespecteerd wordt op het einde van de voorgenomen werkzaamheden.

De termijn voor de berekening van de gewestelijke verdeelsleutel over het geheel van de middelen dat aan elk bedrijf wordt ter beschikking gesteld voor het jaar 2020 en waarmee bij de berekening van de gewestelijke verdeelsleutel rekening wordt gehouden mag verlengd worden van 31 december 2020 naar 30 juni 2021. De vennootschappen krijgen hiertoe eveneens de mogelijkheid om een op voorhand duidelijk afgesproken bedrag van haar investeringsmiddelen (voorzien om uitgegeven te worden in 2020) over te dragen naar het jaar 2021 conform de mechanismen voor transfer bepaald in hun beheerscontracten.

Deze middelen worden vervolgens in rekening gebracht bij het bepalen van de sleutel voor het jaar 2020 tegen 30 juni 2021. De sleutel voor het jaar 2021 zal gerespecteerd worden tegen 31 december 2021. Deze regeling geldt zowel voor de NMBS als voor Infrabel. De Ministerraad mandateert de Minister belast met de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen en bevoegd voor Infrabel om deze bedragen vast te stellen. De Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer is belast met het verifiëren van de uitzonderlijke gewestelijke verdeelsleutel van 30 juni 2021 in plaats van 31 december 2020 (8) Vanaf 2021 is de indexering van de exploitatiesubsidies van toepassing.(9) Deze bijkomende subsidies worden uiterlijk op de 25e dag van elke maand in maandelijkse twaalfden uitbetaald.De opvolging van de uitvoering ervan is geïntegreerd in de bestaande procedures binnen de FOD Mobiliteit en Vervoer. Voor het jaar 2021 moet de verdeelsleutel 60/40 globaal worden gerespecteerd op de lokaliseerbare investeringen die dankzij de federale subsidies worden gedaan.

Gezien om gevoegd te worden bij Ons besluit van 22 december 2020 tot wijziging van het koninklijk besluit van 21 december 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 21/12/2013 pub. 27/12/2013 numac 2013014750 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot vaststelling van de voorlopige regels die als beheerscontract van Infrabel en Nieuwe NMBS gelden sluiten tot vaststelling van de voorlopige regels die als beheerscontract van Infrabel en NMBS gelden.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Mobiliteit, G. GILKINET

^