gepubliceerd op 15 januari 2021
Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de voorlopige regels die als beheerscontract van Infrabel en NMBS gelden
22 DECEMBER 2020. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 21 december 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 21/12/2013 pub. 27/12/2013 numac 2013014750 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot vaststelling van de voorlopige regels die als beheerscontract van Infrabel en Nieuwe NMBS gelden sluiten tot vaststelling van de voorlopige regels die als beheerscontract van Infrabel en NMBS gelden
FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 21 maart 1991Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/03/1991 pub. 09/01/2013 numac 2012000673 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, artikel 5, § 3, derde lid;
Gelet op het koninklijk besluit van 21 december 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 21/12/2013 pub. 27/12/2013 numac 2013014750 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot vaststelling van de voorlopige regels die als beheerscontract van Infrabel en Nieuwe NMBS gelden sluiten tot vaststelling van de voorlopige regels die als beheerscontract van Infrabel en NMBS gelden;
Gelet op artikel 8 van de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging type wet prom. 15/12/2013 pub. 24/12/2013 numac 2013024436 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Wet houdende diverse bepalingen inzake landbouw sluiten houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging, is dit besluit vrijgesteld van een regelgevingsimpactanalyse, gezien de hoogdringendheid gemotiveerd door de omstandigheid dat er in 2021 moet worden voorzien in de betaling van subsidies aan de NMBS en Infrabel om de continuïteit in de uitvoering van hun openbare dienstopdrachten te verzekeren;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 5 december 2020 ;
Gelet op de akkoordbevinding van de staatssecretaris voor Begroting, d.d. 14 december 2020 ;
Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, artikel 3, § 1, eerste lid;
Gelet op de hoogdringendheid;
Overwegende dat het noodzakelijk is te voorzien in de betaling van subsidies aan de NMBS en Infrabel in 2021 om de continuïteit van de uitvoering van hun openbare dienstverleningstaken mogelijk te maken;
Op de voordracht van de Minister belast met de Nationale Maatschappij der Belgische spoorwegen en bevoegd voor Infrabel, en op het advies van de in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.In het koninklijk besluit van 21 december 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 21/12/2013 pub. 27/12/2013 numac 2013014750 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot vaststelling van de voorlopige regels die als beheerscontract van Infrabel en Nieuwe NMBS gelden sluiten tot vaststelling van de voorlopige regels die als beheerscontract van Infrabel en NMBS gelden, de eerste bijlage, vervangen door het koninklijk besluit van 3 februari 2019, is vervangen door de eerste bijlage gevoegd bij het huidige besluit.
Art. 2.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.
Art. 3.De Minister van Mobiliteit is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 22 december 2020.
FILIP Van Koningswege : De Minister van Mobiliteit, G. GILKINET
Bijlage 1 bij het koninklijk besluit van 22 december 2020 tot wijziging van het koninklijk besluit van 21 december 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 21/12/2013 pub. 27/12/2013 numac 2013014750 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot vaststelling van de voorlopige regels die als beheerscontract van Infrabel en Nieuwe NMBS gelden sluiten tot vaststelling van de voorlopige regels die als beheerscontract van Infrabel en NMBS gelden Bijlage 1 bij het koninklijk besluit van 21 december 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 21/12/2013 pub. 27/12/2013 numac 2013014750 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot vaststelling van de voorlopige regels die als beheerscontract van Infrabel en Nieuwe NMBS gelden sluiten tot vaststelling van de voorlopige regels die als beheerscontract van Infrabel en NMBS gelden
Actualisatie
2020 k 2020
2021 k 2021
TOTAAL NMBS + Infrabel
3.533.858
3.284.402
(6)
Totale toelage NMBS
2.343.632
1.684.640
Exploitatie
1.676.608
987.269
(1)
Vaste toelage
824.330
829.164
(3) (4)
Compensatie herziening gebruiksheffing van de infrastructuur
-17.248
-264.527
Geïndexeerde besparingen
-30.186
-30.363
Niet-geïndexeerde besparingen
-51.440
-51.440
Compensatie 12 Trajecten-Pass
110.000
Compensatie impact COVID-19-pandemie openbare dienst
264.000
Variable toelage
512.136
439.037
(5)
Woon-werkverkeer
30.834
31.015
Veiligheid
27.598
27.760
Strijd tegen terrorisme en radicalisme
6.584
6.623
(8)
Bijzondere missies
41.927
41.927
Interesten leningen
18.879
17.971
Kapitaal leningen
23.048
23.956
Investeringen
625.097
655.444
(2)
Basistoelage
822.357
824.391
Geïndexeerde besparingen
-157.619
-158.008
Niet-geïndexeerde besparingen
-63.967
-63.967
Bijkomende financiering GEN en prioritaire infrastructuren
24.326
28.028
(7)
Bijkomende investeringen BOOST-plan
25.000
(9)
Totale toelage Infrabel
1.190.226
1.599.762
Exploitatie
123.997
394.821
(1)
Vaste toelage
302.394
304.167
(3) (4)
Compensatie herziening gebruiksheffing van de infrastructuur
17.248
340.630
Geïndexeerde besparingen
-219.617
-220.905
Niet-geïndexeerde besparingen
-25.978
-25.978
Lineaire besparingen
-6.161
Compensatie impact COVID-19-pandemie openbare dienst
46.900
Bijkomende uitgaven op het gebied van beveiliging en veiligheid
3.050
3.068
(8)
Bijzondere missies
74.059
89.784
PPS Diabolo
10.628
10.718
PPS Liefkenshoek
50.752
50.987
(5)
Terugbetaling lening prefinanciering Waalse GEN
15.400
(5)
Interesten leningen
6.544
6.277
Kapitaal leningen
6.135
6.402
Investeringen
992.170
1.115.157
(2)
Basistoelage
1.213.913
1.216.917
Geïndexeerde besparingen
-303.423
-304.174
Niet-geïndexeerde besparingen
-70.500
-70.500
Bijkomende financiering GEN en prioritaire infrastructuren
152.180
197.914
(7)
Bijkomende investeringen BOOST-plan
75.000
(9)
(1) De exploitatiesubsidies, met uitzondering van de economische relance en het niet-geïndexeerde gedeelte van de besparingen, zijn allen geïndexeerd volgens de coëfficiënt van toepassing op de vaste exploitatiesubsidie, die als volgt berekend wordt : contractuele exploitatie-index jaar t/contractuele exploitatie-index referentiejaar = coëfficiënt van indexatie.De indexering voor 2021 is voorlopig op basis van een contractuele index die op 1,262223 wordt geschat. (2) De investeringssubsidies, met uitzondering van het niet geïndexeerde gedeelte van de besparingen, zijn allen geïndexeerd volgens coëfficiënt van toepassing op de vaste investeringssubsidie, die als volgt berekend wordt: contractuele investering-index jaar t/contractuele investering-index referentiejaar = coëfficiënt van indexatie.De indexering voor 2021 is definitief. (3) De vaste exploitatiesubsidies van de NMBS en van Infrabel zijn vastgesteld op basis van het aanbod van treinen van openbare dienst van de NMBS als volgt :
Alle cijfers in duizenden
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Geplande treinkm OOD basis2014 (niet seizoensgebonden en lege ritten inclusief)
82.418
82.418
82.418
82.418
82.418
82.418
82.418
Transportplan 12/2014+divers
447
1.069
1.069
1.069
1.069
1.069
Transportplan 12/2016 V0
600
600
600
600
Transportplan 12/2017 V1
3.123
3.123
3.123
Totaal variatie
0
447
1069
1669
4.792
4.792
4.792
Treinkm basis lopend jaar
82.418
82.865
83.487
84.087
87.210
87.210
87.210
GEBRUIKSHEFFING INFRASTRUCTUUR OOD
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Gebruiksheffing OOD basis 2014
M2016
612,0
612,0
612,0
612,0
612,0
612,0
612,0
Transportplan 12/2014+divers
M2016
0,0
(8,0)
(12,5)
12,5
12,5
12,5
12,5
Transportplan 12/2016 V0
M2016
0,0
0,0
0,0
6,5
6,5
6,5
6,5
Transportplan 12/2017 V1
M2016
0,0
0,0
0,0
0,0
23,0
23,0
23,0
Totaal variatie
M2016
0,0
(8,0)
(12,5)
19,0
42,0
42,0
42,0
Gebruiksheffing OOD
M2016
612,0
620,0
624,5
631,0
654,0
654,0
654,0
"Vanaf 2017 zal de exploitatiesubsidie van de NMBS elk jaar worden verhoogd met 95 % van de absolute waarde van het negatieve verschil of worden verminderd met 95 % van het positieve verschil tussen de hierboven voorziene infrastructuurvergoeding en de infrastructuurvergoeding die effectief werd betaald uit hoofde van de openbare dienstverlening van binnenlands reizigersvervoer." "Vanaf 2017 zal de exploitatiesubsidie van Infrabel elk jaar worden verhoogd met 95 % van het positieve verschil of worden verminderd met 95 % van de absolute waarde van het negatieve verschil tussen de hierboven voorziene infrastructuurvergoeding en de infrastructuurvergoeding die effectief werd ontvangen uit hoofde van de openbare dienstverlening van binnenlands reizigersvervoer." Deze eventuele correcties zullen gerealiseerd worden in de loop van het jaar volgend op het betrokken boekjaar, na de publicatie van de rekeningen en de jaarrapporten van de ondernemingen en in de mate dat de saldo's van de nog te storten subsidies dit toelaten. Bij gebrek hieraan, zullen de correcties gerealiseerd worden in het volgende jaar.
De bepalingen van de voorgaande alinea's van dit punt (3) worden geschrapt met ingang van de tenuitvoerlegging door de spoorweginfrastructuurbeheerder van de nieuwe formule voor de berekening van de infrastructuurheffing, die voor december 2020 is gepland. (4) Deze subsidies worden verhoogd met 1 173 kEUR 2021 voor de NMBS en 59 kEUR 2021 voor Infrabel per jaar vanaf het moment dat de bedrijven de financiering van de Ombudsdienst voor detreinreizigers, die momenteel door de FOD Mobiliteit en Vervoer wordt ondersteund, via een vergoeding overnemen. (5) Voorlopige bedragen (6) Voor de NMBS is het globale bedrag waarvoor de storting wordt overgedragen naar het volgende jaar vastgesteld op 536.513 k vanaf 2020, forfaitair zonder indexatie. Voor Infrabel is het globale bedrag waarvoor de storting wordt overgedragen naar het volgende jaar vastgesteld op 30.747 k vanaf 2020, forfaitair zonder indexatie. De globale overdracht van de NMBS is verdeeld over de exploitatiesubsidies pro rata van deze laatsten, na deductie van de specifieke overdrachten van 1/48ste voor de investeringssubsidie en van 50% voor de subsidie voor woon-werk. De globale overdracht van Infrabel is toegepast op de exploitatiesubsidie, na deductie van de specifieke overdracht van 1/48ste voor de investeringssubsidie. (7) Deze bedragen zijn niet indexeerbaar en worden gestort volgens dezelfde modaliteiten als voor de bijdragen betreffende de klassieke investeringen en ETCS.De niet-gebruikte middelen mogen het volgende jaar herbruikt worden door Infrabel of de NMBS. Het voorschot dat elk jaar gestort wordt, wordt echter verminderd ten belope van het gedeelte van de niet gebruikte middelen van het jaar voordien dat 15% overschrijdt van het nog te financieren saldo voor elk bedrijf ten laste van het bijkomend miljard.. Deze beperking op de overdracht van de niet-gebruikte middelen zal geëvalueerd worden tijdens de gesprekken betreffende de beheerscontracten van de twee bedrijven.
Voor wat betreft de bedragen ten laste van de bijkomende financiering van 1 miljard beslist door de Regering op 31 maart 2017, vermeerderd met diegene ten laste van de 73 miljoen van het GEN-Fonds dat vrij van toewijzing is op 1 januari 2016, bedrag verkregen na aftrek van het bedrag van de GEN werken die reeds voorzien zijn in de investeringsplannen van Infrabel en NMBS zal de realisatie van de regionale verdeelsleutel elke twee jaar geëvalueerd worden, opdat ze gerespecteerd wordt op het einde van de voorgenomen werkzaamheden.
De termijn voor de berekening van de gewestelijke verdeelsleutel over het geheel van de middelen dat aan elk bedrijf wordt ter beschikking gesteld voor het jaar 2020 en waarmee bij de berekening van de gewestelijke verdeelsleutel rekening wordt gehouden mag verlengd worden van 31 december 2020 naar 30 juni 2021. De vennootschappen krijgen hiertoe eveneens de mogelijkheid om een op voorhand duidelijk afgesproken bedrag van haar investeringsmiddelen (voorzien om uitgegeven te worden in 2020) over te dragen naar het jaar 2021 conform de mechanismen voor transfer bepaald in hun beheerscontracten.
Deze middelen worden vervolgens in rekening gebracht bij het bepalen van de sleutel voor het jaar 2020 tegen 30 juni 2021. De sleutel voor het jaar 2021 zal gerespecteerd worden tegen 31 december 2021. Deze regeling geldt zowel voor de NMBS als voor Infrabel. De Ministerraad mandateert de Minister belast met de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen en bevoegd voor Infrabel om deze bedragen vast te stellen. De Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer is belast met het verifiëren van de uitzonderlijke gewestelijke verdeelsleutel van 30 juni 2021 in plaats van 31 december 2020 (8) Vanaf 2021 is de indexering van de exploitatiesubsidies van toepassing.(9) Deze bijkomende subsidies worden uiterlijk op de 25e dag van elke maand in maandelijkse twaalfden uitbetaald.De opvolging van de uitvoering ervan is geïntegreerd in de bestaande procedures binnen de FOD Mobiliteit en Vervoer. Voor het jaar 2021 moet de verdeelsleutel 60/40 globaal worden gerespecteerd op de lokaliseerbare investeringen die dankzij de federale subsidies worden gedaan.
Gezien om gevoegd te worden bij Ons besluit van 22 december 2020 tot wijziging van het koninklijk besluit van 21 december 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 21/12/2013 pub. 27/12/2013 numac 2013014750 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot vaststelling van de voorlopige regels die als beheerscontract van Infrabel en Nieuwe NMBS gelden sluiten tot vaststelling van de voorlopige regels die als beheerscontract van Infrabel en NMBS gelden.
FILIP Van Koningswege : De Minister van Mobiliteit, G. GILKINET