Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 22 december 2009
gepubliceerd op 29 januari 2010

Koninklijk besluit dat de onmiddellijke inbezitneming van sommige percelen, gelegen op het grondgebied van de gemeente Brugge, nodig voor de herinrichting en de uitbreiding van het vormingsstation te Zeebrugge van algemeen nut verklaart en dat in dit kader de afschaffing machtigt van overweg nr. 5 te Zwankendamme op de spoorlijn 51A mits de bouw van een brug en de aanleg van een fietspad naar overweg nr. 4 te Lissewege en dat de onmiddellijke inbezitneming van de hiervoor nodige percelen, gelegen op het grondgebied van de gemeente Brugge, van algemeen nut verklaart

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2010014008
pub.
29/01/2010
prom.
22/12/2009
ELI
eli/besluit/2009/12/22/2010014008/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

22 DECEMBER 2009. - Koninklijk besluit dat de onmiddellijke inbezitneming van sommige percelen, gelegen op het grondgebied van de gemeente Brugge, nodig voor de herinrichting en de uitbreiding van het vormingsstation te Zeebrugge van algemeen nut verklaart en dat in dit kader de afschaffing machtigt van overweg nr. 5 te Zwankendamme op de spoorlijn 51A mits de bouw van een brug en de aanleg van een fietspad naar overweg nr. 4 te Lissewege en dat de onmiddellijke inbezitneming van de hiervoor nodige percelen, gelegen op het grondgebied van de gemeente Brugge, van algemeen nut verklaart


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 12 april 1835 betreffende de tolgelden en politiereglementen op de spoorwegen, artikel 2;

Gelet op de wet van 26 juli 1962Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/07/1962 pub. 26/02/2010 numac 2010000080 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, gewijzigd bij de wet van 6 april 2000, betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte;

Gelet op de wet van 21 maart 1991Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/03/1991 pub. 09/01/2013 numac 2012000673 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven. - Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 21/03/1991 pub. 18/01/2016 numac 2015000792 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, artikel 10, § 2, 2°;

Gelet op het koninklijk besluit van 14 juni 2004Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/06/2004 pub. 24/06/2004 numac 2004014131 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot hervorming van de beheersstructuren van de spoorweginfrastructuur type koninklijk besluit prom. 14/06/2004 pub. 24/09/2004 numac 2004014193 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot hervorming van de beheersstructuren van de spoorweginfrastructuur . - Addendum type koninklijk besluit prom. 14/06/2004 pub. 18/10/2004 numac 2004014207 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot hervorming van de beheersstructuren van de spoorweginfrastructuur . - Tweede addendum sluiten tot hervorming van de beheersstructuren van de spoorweginfrastructuur, artikel 4;

Gelet op het koninklijk besluit van 18 oktober 2004Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/10/2004 pub. 20/10/2004 numac 2004014210 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende vaststelling van de statuten van de naamloze vennootschap van publiek recht Infrabel sluiten houdende vaststelling van de statuten van de naamloze vennootschap van publiek recht Infrabel;

Overwegende dat beleidsmatig wordt gestreefd naar meer duurzame mobiliteit en dat het spoor daarin een belangrijke rol speelt;

Overwegende dat het noodzakelijk is te beschikken over een infrastructuur aangepast aan de huidige eisen van de dienstverlening en van de omgeving;

Overwegende dat het vormingsstation van Zeebrugge niet voldoet voor het verwerken van de huidige en toekomstige haventrafieken omdat het te weinig capaciteit heeft en omdat de ligging van lijn 51A in het midden van de sporenbundel de exploitatie bemoeilijkt;

Overwegende dat de aanleg van een nieuwe sporenbundel te Zwankendamme, de vernieuwing van de sporenbundel te Zeebrugge en het omleggen van spoorlijn 51A Brugge-Zeebrugge de aangewezen manier is om een oplossing te bieden voor de huidige problemen;

Overwegende dat de aanleg van de nieuwe bundel te Zwankendamme inhoudt dat een aarden wal wordt aangelegd tussen de bundel en de woonkern van Zwankendamme en noodzakelijkerwijze inhoudt dat de overweg nr. 5 op lijn 51A te Zwankendamme moet verdwijnen, evenals de stopplaats te Zwankendamme;

Overwegende dat de bouw van een brug over lijn 51A en de aanleg van een fietspad langs deze lijn tussen deze brug en de overweg nr. 4 te Lissewege, vanuit technisch en financieel oogpunt en op vlak van ruimtelijke ordening de meest geschikte oplossing vormen voor eventuele verkeersproblemen, veroorzaakt door de afschaffing van de overweg nr. 5;

Overwegende dat het voorstel van Infrabel, zoals weergegeven in de werkplannen ZEB10603WG01 en ZEB10603WG02, de heraanleg van de bundel te Zeebrugge, de aanleg van de bundel te Zwankendamme en de omlegging van lijn 51A Brugge-Zeebrugge mogelijk maakt, evenals de bouw van een brug over lijn 51A en de aanleg van een fietspad langs deze lijn en van een aarden wal;

Overwegende dat het voor de uitvoering van bovengenoemde werken vereist is te beschikken over de percelen aangeduid op het plan ZEB10603TG01 en gelegen op het grondgebied van de gemeente Brugge;

Overwegende dat de start van de werken voorzien is tegen oktober 2010 en dat de nieuwe installaties begin 2016 in gebruik dienen genomen te worden en dat, derhalve, de onmiddellijke inbezitneming van de bedoelde percelen ten algemenen nutte onontbeerlijk is;

Overwegende de resultaten van het openbaar onderzoek waaraan voornoemde plannen werden onderworpen en het feit dat de bezwaren konden weerlegd worden of er desgevallend aan tegemoet gekomen kon worden met behoud van de in bezit te nemen percelen zoals aangeduid in deze plannen;

Op de voordracht van de Staatssecretaris voor Mobiliteit, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Het algemeen nut vordert voor de herinrichting en uitbreiding van het vormingsstation te Zeebrugge, inbegrepen de aanleg van een sporenbundel te Zwankendamme en het omleggen van spoorlijn 51A, baanvak Brugge-Zeebrugge, evenals voor de bouw van een brug over dezelfde spoorlijn en van de aanleg van een fietspad langs deze spoorlijn tussen deze brug en overweg nr. 4 te Lissewege en van een aarden wal de onmiddellijke inbezitneming van de percelen gelegen op het grondgebied van de gemeente Brugge en opgenomen in het plan ZEB10603TG01, gevoegd bij dit besluit.

Art. 2.Infrabel is gemachtigd tot de afschaffing van overweg nr. 5 op de spoorlijn 51A te Zwankendamme in het kader van de aanleg van de sporenbundel te Zwankendamme en mits de bouw van een brug over dezelfde lijn en de aanleg van een fietspad langs deze spoorlijn tussen deze brug en overweg nr. 4 te Lissewege, zoals aangegeven op de werkplannen nr. ZEB10603WG01 en ZEB10603WG02, gevoegd bij dit besluit.

Art. 3.Bij gebrek aan afstand in der minne, worden de voor de werken benodigde en op het in artikel 1 vermelde plan aangewezen percelen ingenomen en bezet overeenkomstig de wet van 26 juli 1962Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/07/1962 pub. 26/02/2010 numac 2010000080 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, gewijzigd bij de wet van 6 april 2000, betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte.

Art. 4.De Minister bevoegd voor Mobiliteit is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 22 december 2009.

ALBERT Van Koningswege : De Staatssecretaris voor Mobiliteit, E. SCHOUPPE Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^