Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 22 augustus 2002
gepubliceerd op 07 september 2002

Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 5 mei 1997, gesloten in het Paritair Comité voor de koopvaardij voor scheepsgezellen ingeschreven in de Belgische Pool der Zeelieden ter koopvaardij tewerkgesteld door een Luxemburgse maatschappij (1)

bron
ministerie van tewerkstelling en arbeid
numac
2002012931
pub.
07/09/2002
prom.
22/08/2002
ELI
eli/besluit/2002/08/22/2002012931/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

22 AUGUSTUS 2002. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 5 mei 1997, gesloten in het Paritair Comité voor de koopvaardij voor scheepsgezellen ingeschreven in de Belgische Pool der Zeelieden ter koopvaardij tewerkgesteld door een Luxemburgse maatschappij (1997) (1)


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel 28;

Gelet op het verzoek van het Paritair Comité voor de koopvaardij;

Op de voordracht van Onze Minister van Werkgelegenheid, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 5 mei 1997, gesloten in het Paritair Comité voor de koopvaardij voor scheepsgezellen ingeschreven in de Belgische Pool der Zeelieden ter koopvaardij tewerkgesteld door een Luxemburgse maatschappij (1997).

Art. 2.Onze Minister van Werkgelegenheid is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Châteauneuf-de-Grasse, 22 augustus 2002.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Werkgelegenheid, Mevr. L. ONKELINX _______ Nota (1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad : Wet van 5 december 1968, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969. Bijlage Paritair Comité voor de koopvaardij Collectieve arbeidsovereenkomst van 5 mei 1997 Voor scheepsgezellen ingeschreven in de Belgische Pool der Zeelieden ter koopvaardij tewerkgesteld door een Luxemburgse maatschappij (1997) (Overeenkomst geregistreerd op 4 november 1997 onder het nummer 45823/CO/316) Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op : a) de werkgevers van de ondernemingen waarvan de activiteit tot de bevoegdheid van het Paritair Comité voor de koopvaardij behoort;b) de scheepsgezellen ingeschreven in de Belgische Pool der Zeelieden ter koopvaardij tewerkgesteld door een Luxemburgse maatschappij van de ondernemingen die ressorteren onder het Paritair Comité voor de koopvaardij (1997). A. Definities

Artikel 1.1. Onder "scheepsgezellen" wordt verstaan : al de bemanningsleden, die niet beschouwd worden als officieren. 2. Onder "volmatroos" wordt verstaan : diegene die in het bezit is van het brevet van "volmatroos".3. Onder "jaarlijkse bezoldiging" wordt verstaan : het bedrag vermeld in kolom 2 van de bijgevoegde loonroosters.4. Onder "dagbedrag" wordt verstaan : het bedrag vermeld in kolom 3 van de bijgevoegde loonroosters.5. Onder "dagbedrag zonder betaald verlof" wordt verstaan : het bedrag vermeld in kolom 4 van de bijgevoegde loonroosters.6. Onder "betaald verlof per dag dienst" wordt verstaan : het bedrag vermeld in kolom 5 van de bijgevoegde loonroosters.7. Onder "normaal uurloon" wordt verstaan : het bedrag vermeld in kolom 6A van de bijgevoegde loonroosters.8. Onder "maand" wordt verstaan : een kalendermaand.9. Onder "etmaal" wordt verstaan : een periode van middernacht tot de volgende middernacht.10. Onder "passagiersschepen" worden schepen verstaan, die normaal meer dan 12 passagiers vervoeren. Toepassing

Art. 2.Behoudens wanneer uitdrukkelijk anders vermeld, zijn de bepalingen van het huidig contract van toepassing in de koopvaardij vanaf de dag van aanwerving tot en met de dag van ontscheping.

Diegenen die niet door een tuchtmaatregel of voor onbevoegdheid werden ontslagen, zullen de voorkeur krijgen om terug op hetzelfde schip te vertrekken.

B. Loonvoorwaarden Loonroosters

Art. 3.De bijgevoegde loonroosters omvatten voor cargo-, tank- en passagiersschepen : in kolom 2 de jaarlijkse bezoldiging, in kolom 3 de dagbedragen, in kolom 4 de dagbedragen zonder betaald verlof, in kolom 5 het bedrag voor betaald verlof per dag dienst, in kolom 6A de uurlonen en in kolommen 6B en 6C de overwerklonen. Kolommen 7 en 8 omvatten de dagbedragen uit hoofde van de gezinstoestand.

Reisduur

Art. 4.1. Na zes maanden ononderbroken afwezigheid uit een BLEU-haven mag de contractuele reisduur door de reder of door de scheepsgezel verbroken worden in gelijk welke haven met redelijke transportfaciliteiten. In beide gevallen heeft de zeeman recht op repatriëring op kosten van de reder met inbegrip van het vervoer van zijn persoonlijke bagage met een maximum van 50 kg. Indien de reder of scheepsgezel de contractuele reisduur krachtens voormelde bepalingen wenst te beëindigen, moet hij de andere partij hiervan ten minste twee weken voor de aankomst in de eerstvolgende haven, die het schip zal binnenlopen, in kennis stellen. 2. Indien de periode van zes maanden een einde neemt in een niet-Europese haven en het schip op terugreis is naar een BLEU-haven of in een Europese haven binnen de maand verwacht wordt, dan mag de reder de contractuele reisduur verlengen tot bij aankomst in de BLEU- of Europese haven.3. Indien het schip voor het verstrijken van de periode van zes maanden een Europese haven aandoet, en naar een niet-Europese bestemming vertrekt, mag na vijf maanden een einde gesteld worden aan de contractuele reisduur en gelden de bepalingen van paragraaf 1 inzake vooropzeg, kosten van repatriëring en vervoer van bagage.4. Indien de periode van zes maanden ononderbroken afwezigheid uit een BLEU-haven op verzoek van de rederij overschreden wordt, wordt het dagbedrag zoals vermeld in kolom 3 van de loonroosters verhoogd met 10 pct. Premie springstoffen

Art. 5.Een speciale premie van 12,5 pct. op het dagbedrag zonder betaald verlof zoals vermeld in kolom 4 van de loonroosters, wordt toegestaan voor het vervoer van springstoffen en voor zolang deze aan boord zijn.

Zowel naar de geest als naar de letter van dit artikel, worden hier springstoffen bedoeld, die ingevolge de bestaande internationale voorschriften, in speciaal ingerichte ruimen dienen vervoerd en gelost of geladen worden op speciaal daartoe aangewezen plaatsen.

Verblijf aan de wal in het buitenland

Art. 6.Wanneer een scheepsgezel, in dienst in het buitenland in opdracht van de rederij, tijdelijk aan de wal moet blijven, zullen de onkosten daarvan door de rederij worden gedragen.

C. Arbeidsvoorwaarden Wachtenstelsel

Art. 7.Op zee wordt het driewachtenstelsel toegepast. Uitzondering wordt enkel gemaakt voor bepaalde vaartuigen van kleine tonnenmaat waarop het speciaal regime voorzien in artikel 34 wordt toegepast.

Art. 8.Voor de toepassing van de collectieve arbeidsovereenkomst wordt een schip beschouwd als zijnde op zee vanaf het ogenblik en zolang de zeewachten in alle departementen met volledige of onvolledige personeelsbezetting doorlopen.

Arbeidsduur op weekdagen Wachtlopende scheepsgezellen

Art. 9.a) Op zee en in de haven, wanneer de wachten doorlopen : - van maandag tot en met vrijdag : 8 uur per dag volgens wachtenstelsel; - 's zaterdags : 8 uur volgens wachtenstelsel. b) Op dagen van aankomst en vertrek : - van maandag tot en met vrijdag : 8 uur per dag; - 's zaterdags : 8 uur.

Op dagen van aankomst in de haven van aanwerving zullen de werkzaamheden van de scheepsgezellen waarvan de contractuele reisduur op die dag eindigt, 2 uur na aankomst van het schip eindigen.

In de periode tussen de aankomst van het schip en 2 uur later zullen geen onderhouds- of herstellingswerken opgedragen worden. c) In de haven, wanneer de wachten geschorst zijn : 1.In BLEU-havens : - van maandag tot en met vrijdag : van 8 uur tot 12 uur en van 12 u 30 m tot 16 u 30 m. 2. In vreemde havens : - van maandag tot en met vrijdag : 8 uur per dag tussen 7 uur en 17 uur; - 's zaterdags : 8 uur tussen 7 uur en 17 uur.

In vreemde havens waar een andere werkregeling bestaat, kunnen deze uren gewijzigd worden, zonder dat de hierboven vermelde duur mag overschreden worden in een tijdspanne van 12 uur.

Arbeidsduur op weekdagen Dagmannen

Art. 10.Onder "dagmannen" wordt verstaan : de leden van de bemanning, uitgezonderd het personeel van de algemene dienst, waarvan de dienst op zee niet in wachten verdeeld is en die gewoonlijk gedurende de dag werken en 's nachts vrij zijn. a) Op zee en in de haven, wanneer de wachten doorlopen : - van maandag tot en met vrijdag : 8 uur per dag te verrichten tussen 6 uur en 18 uur; - 's zaterdags : 8 uur te verrichten tussen 6 uur en 18 uur. b) Op dagen van aankomst en vertrek : Zonder rekening te houden met de begrenzingen vermeld onder a) : - van maandag tot en met vrijdag : 8 uur per dag; - 's zaterdags : 8 uur.

Op dagen van aankomst in de haven van aanwerving zullen de werkzaamheden van de scheepsgezellen, waarvan de contractuele reisduur op die dag eindigt, 2 uur na aankomst van het schip eindigen.

In de periode tussen de aankomst van het schip en 2 uur later zullen geen onderhouds- of herstellingswerken opgedragen worden. c) In de haven, wanneer de wachten geschorst zijn : 1.In BLEU-havens : - van maandag tot en met vrijdag : van 8 uur tot 12 uur en van 12 u 30 m tot 16 u 30 m. 2. In vreemde havens : - van maandag tot en met vrijdag : 8 uur per dag tussen 7 uur en 17 uur; - 's zaterdags : 8 uur tussen 7 uur en 17 uur.

In vreemde havens waar een andere werkregeling bestaat, kunnen deze uren gewijzigd worden, zonder dat de hierboven vermelde duur mag overschreden worden in een tijdspanne van 12 uur.

Arbeidsduur weekdagen Personeel algemene dienst

Art. 11.De arbeidsuren voor het personeel "algemene dienst" moeten verdeeld worden in minimum 2 perioden en maximum 3 perioden en worden als volgt bepaald : a) Op zee en in de haven wanneer de wachten doorlopen en op dagen van aankomst en vertrek : - van maandag tot en met vrijdag : 8 uur per dag te verrichten tussen 6 uur en 22 uur; - 's zaterdags : 8 uur tussen 6 uur en 18 uur.

Op dagen van aankomst in de haven van aanwerving zullen de werkzaamheden van de scheepsgezellen waarvan de contractuele reisduur op die dag eindigt, 2 uren na aankomst van het schip eindigen. b) In de haven wanneer de wachten geschorst zijn : 1.In BLEU-havens : - van maandag tot en met vrijdag : 8 uren per dag, tussen 6 uur en 18 uur of tussen 7 uur en 19 uur. 2. In vreemde havens : - van maandag tot en met vrijdag : 8 uren per dag, tussen 6 uur en 18 uur of tussen 7 uur en 19 uur; - 's zaterdags : 8 uren tussen 6 uur en 18 uur. c) Bij overeenkomst tussen beide contracterende partijen mogen de arbeidsuren van zekere rangen verschoven worden, indien de normale dienst dit vereist. Werkzaamheden op zon- en feestdagen

Art. 12.Met uitzondering van de veiligheidswachten in de havens, waarvoor artikel 14 van dit contract geldt, zijn de bepalingen van dit artikel van kracht voor werkzaamheden op zon- en feestdagen. a) De eerste 8 effectief gewerkte uren op zon- en feestdagen zijn inbegrepen in het dagloon, zoals vermeld in kolom 3 van de bijgevoegde loonroosters;b) van het negende uur af wordt, per uur, het bedrag, zoals vermeld in kolom 6C van de bijgevoegde loonroosters, uitbetaald;c) wanneer de uren zoals vermeld in artikel 12, a) niet effectief gewerkt worden, dan wordt het loon verminderd met het aantal niet gewerkte uren maal het dagbedrag in kolom 6A van de bijgevoegde loonroosters.Dit is nochtans niet van toepassing voor de kok-hofmeester waarvan het overwerk en eventuele veiligheidswachten begrepen zijn in het dagbedrag zoals vermeld in kolom 3 van de bijgevoegde loonroosters.

Beperkingen werkzaamheden op zon- en feestdagen

Art. 13.Het in artikel 12, a) bepaalde werk op zon- en feestdagen mag slechts opgedragen worden binnen volgende beperkingen en tijdsbegrenzingen : 1. Wachtlopende scheepsgezellen : a) Op zee en in de haven, wanneer de wachten doorlopen wordt : - op zondagen gewerkt volgens het wachtenstelsel; - op de feestdagen, zoals bepaald bij artikel 17, mogen slechts de voor het voeren van het schip, de dienst van de opvarenden, de bescherming van het milieu, de veiligheid en de gezondheid noodzakelijke werkzaamheden opgedragen worden. b) Op zon- en feestdagen van aankomst kunnen er : - vóór de aankomst, werkzaamheden opgelegd worden zoals hierboven vermeld onder a); - na de aankomst enkel werkzaamheden opgelegd worden in verband met de aankomst en de reden waarom het schip is binnengelopen.

Op dagen van aankomst in de haven van aanwerving zullen de werkzaamheden van de scheepsgezellen, waarvan de contractuele reisduur op die dag eindigt, 2 uren na de aankomst van het schip eindigen.

In de periode, gelegen tussen de aankomst van het schip en 2 uren later, zullen geen onderhouds- of herstellingswerken opgedragen worden. c) Op zon- en feestdagen van vertrek kunnen er : - vóór het vertrek, slechts werkzaamheden opgelegd worden in verband met het vertrek en de reden waarom het schip is binnengelopen of zal afvaren; - na het vertrek kunnen evenwel de werkzaamheden opgelegd worden zoals vermeld onder 1, a). d) Op zon- en feestdagen in de haven, wanneer de wachten geschorst zijn, kunnen er alleen werkzaamheden gevergd worden in verband met : - de veiligheidswachten in de havens; - het verzekeren van de veiligheid; - de bescherming van het milieu; - het laden en lossen; - de aankomst en het vertrek; alsook in verband met dringende werkzaamheden, die noodzakelijk zijn voor de normale exploitatie van het schip, dit ter beoordeling van de kapitein. 2. Dagmannen : a) Op zee en in de haven, wanneer de wachten doorlopen, kunnen er : - op zondagen, van de dagmannen, arbeidsprestaties gevergd worden tussen 6 uur en 18 uur; - op de feestdagen, zoals bepaald bij artikel 17, mogen slechts de voor het voeren van het schip, de dienst van de opvarenden, de bescherming van het milieu, de veiligheid en de gezondheid noodzakelijke werkzaamheden opgedragen worden. b) Op zon- en feestdagen van aankomst kunnen er : - vóór de aankomst, de werkzaamheden opgelegd worden, zoals hierboven vermeld onder 2, a); - na de aankomst slechts werkzaamheden opgelegd worden in verband met de aankomst en de reden waarom het schip is binnengelopen.

Op dagen van aankomst in de haven van aanwerving zullen de werkzaamheden van de scheepsgezellen, waarvan de contractuele reisduur op die dag eindigt, 2 uren na aankomst van het schip eindigen. In de periode, gelegen tussen de aankomst van het schip en 2 uren later, zullen geen onderhouds- of herstellingswerken opgedragen worden. c) Op zon- en feestdagen van vertrek kunnen er : - vóór het vertrek, slechts werkzaamheden opgelegd worden in verband met het vertrek en de reden waarom het schip is binnengelopen of zal afvaren; - na het vertrek kunnen evenwel de werkzaamheden opgelegd worden, zoals vermeld onder 2, a). d) Op zon- en feestdagen in de haven, wanneer de wachten geschorst zijn kunnen er op zon- en feestdagen, van de dagmannen alleen werkzaamheden gevergd worden in verband met : - veiligheidswachten in de havens; - het verzekeren van de veiligheid; - de bescherming van het milieu; - het laden en lossen; - de aankomst en het vertrek; alsook in verband met dringende werkzaamheden, die noodzakelijk zijn voor de normale exploitatie van het schip, dit ter beoordeling van de kapitein. 3. Personeel algemene dienst : a) Op zee en in de haven wanneer de wachten doorlopen en op dagen van aankomst en vertrek kunnen er : - op zondagen, van het personeel van de algemene dienst, prestaties gevergd worden tussen 6 uur en 22 uur; - op de feestdagen, zoals bepaald bij artikel 17, mogen er slechts de voor het voeren van het schip, de dienst van de opvarenden, de veiligheid en de gezondheid en de bescherming van het milieu, de noodzakelijke werkzaamheden opgedragen worden en dit tussen 6 uur en 22 uur.

Op dagen van aankomst in de haven van aanwerving zullen de werkzaamheden van de scheepsgezellen waarvan de contractuele reisduur op die dag eindigt, 2 uren na aankomst van het schip eindigen. b) In de haven, wanneer de wachten geschorst zijn kunnen er op zon- en feestdagen, van het personeel van de algemene dienst alleen werkzaamheden gevergd worden in verband met : - veiligheidswachten in havens; - het verzekeren van de veiligheid; - de bescherming van het milieu; - het laden en lossen; - de aankomst en het vertrek; alsook in verband met dringende werkzaamheden, die noodzakelijk zijn voor de normale exploitatie van het schip, dit ter beoordeling van de kapitein.

Veiligheidswachten in de havens A. Veiligheidswachten

Art. 14.Onder "veiligheidswachten in de havens" wordt verstaan : prestaties van maximum 12 uren, die geen arbeid met zich brengen, met uitzondering nochtans van de werkzaamheden in verband met de veiligheid van het schip en de bemanning en de bescherming van het milieu.

Veiligheidswachten in de havens worden steeds volledig vergoed zelfs indien ze minder dan 12 uren duren.

Er mag geen beroep gedaan worden op de leden van de bemanning, die de veiligheidswachten in de havens lopen, om effectieve arbeid te verrichten.

Een aaneensluitende periode van effectieve arbeid en veiligheidswacht in de haven mag, berekend aan de werkelijke duur, 16 uren niet overschrijden per 24 uur.

B. Vergoeding van de veiligheidswachten in de havens 1. Veiligheidswacht tijdens de nacht : a) Wachten die een werkdag voorafgaan : voor een veiligheidswacht tijdens de nacht in een haven van maximum 12 uren gaande van 18 of 19 uur tot 6 of 7 uur de volgende dag, wordt aansluitend aan de wacht een ononderbroken rustperiode van 12 uren toegekend.b) Wachten, die een zon- of feestdag voorafgaan : voor een veiligheidswacht tijdens de nacht in een haven van maximum 12 uren gaande van 18 of 19 uur op zaterdag of op een dag die een feestdag voorafgaat tot 6 of 7 uur op zondag of op de feestdag, wordt als compensatie, indien de werkzaamheden dit toelaten, in de loop van de week die aan het weekend of de feestdag voorafgaat of erop volgt, gedurende één arbeidsdag vrijstelling van dienst verleend.2. Veiligheidswacht tijdens de dag in de havens : De veiligheidswachten overdag in de havens worden uitsluitend op zon- en feestdagen verricht.Voor elke dagwacht van maximum 12 uren, gaande van 6 tot 18 uur of van 7 tot 19 uur wordt 8 maal het bedrag vermeld in kolom 6A van de bijgevoegde loonroosters toegekend.

Overwerk

Art. 15.a) Alle uren gewerkt buiten diegenen vermeld in de artikelen 9, 10, 11, 12 en 14 zullen als overuren beschouwd en als dusdanig vergoed worden, behalve deze vermeld in paragraaf e) van dit artikel. b) Overwerk zal steeds vergoed worden met schijven van een half uur.c) Voor de kok-hofmeester is het overwerk begrepen in het dagbedrag, zoals voorzien in kolom 3 van de bijgevoegde loonroosters.d) Wijze van vergoeding der overuren : Weekdagen, maandag tot en met zaterdag : - Dagelijkse grens van 8 effectief gepresteerde uren : alle overuren, die deze dagelijkse grens overschrijden, worden vergoed aan 150 pct. van het normaal uurloon. - Wekelijkse grens van 40 effectief gepresteerde uren : alle overuren, die deze wekelijkse grens overschrijden, worden vergoed aan 150 pct. van het normaal uurloon.

Voor het berekenen van de grens van 40 effectief gepresteerde uren komen de prestaties op zaterdagen en zondagen niet in aanmerking.

Voor het berekenen van de dagelijkse en wekelijkse grens worden de periodes van veiligheidswachten tijdens de nacht in de havens in aanmerking genomen à rato van 8 uren effectieve arbeid per 12 uren wacht.

Werkzaamheden op zon- en feestdagen : worden vergoed krachtens de bepalingen van artikel 12. e) Heirkracht : Er worden geen overuren, noch enige andere vergoeding, betaald voor arbeid : - in verband met de veiligheid van het schip, de lading en de ingescheepte personen; - in verband met het verlenen van hulp aan andere in nood zijnde schepen of personen; - in verband met brandweer-, sloep- en alle gelijkaardige oefeningen, die door de internationale conventies zijn voorgeschreven; - in verband met formaliteiten voor tol-, quarantaine en medische aangelegenheden; - in verband met het aflossen van de wachten; - in de havens, gedurende de zondagsrust, voor het verrichten van de normale voorkomende bezigheden, waarin het toezicht op het reinigen van het schip is begrepen, zonder dat zulks meer dan twee uren mag duren; - in verband met de milieubescherming en de oefeningen hiervoor.

Bijzondere werkzaamheden

Art. 16.a) Werkzaamheden in olieladingstanks, die als dusdanig worden gebruikt : Voor het reinigen van open olieladingstanks wordt, per gewerkt uur, een bijzondere vergoeding toegekend, berekend naar rato van 75 pct. van een normaal uurloon (kolom 6A van de bijgevoegde loonroosters).

Voor het reinigen van gesloten olieladingstanks wordt, per gewerkt uur, een bijzondere vergoeding toegekend berekend à rato van 150 pct. van een normaal uurloon (kolom 6A van de bijgevoegde loonroosters).

Onder "gesloten tanks" wordt verstaan : tanks, waarvan de deksels niet kunnen geopend worden en waarvan de toegang geschiedt langs een mangat.

Voor de tankers worden in principe geen bijzondere vergoedingen toegekend voor het kuisen van cargotanks.

Nochtans wordt, per gewerkt uur, voor het opruimen in die tanks, van sediment of sludge (residu's) een bijzondere vergoeding toegekend à rato van 75 pct. van een normaal uurloon (kolom 6A van de bijgevoegde loonroosters). b) Ballasttanks : Op alle schepen wordt, per gewerkt uur, voor het reinigen van ballasttanks een bijzondere vergoeding toegekend berekend naar rato van 25 pct.van een normaal uurloon (kolom 6A van de bijgevoegde loonroosters). c) Brandstoftanks : Op alle schepen wordt, per gewerkt uur, voor het reinigen van brandstoftanks een bijzondere vergoeding toegekend berekend naar rato van 50 pct.van een normaal uurloon (kolom 6A van de bijgevoegde loonroosters). d) Scavenging-belt-collector : Op alle schepen wordt, per gewerkt uur, voor het reinigen van de scavenging-belt-collector een bijzondere vergoeding toegekend berekend naar rato van 50 pct.van een normaal uurloon (kolom 6A van de bijgevoegde loonroosters). e) Werkzaamheden aan de lading : Wanneer door overmacht, een lid van de bemanning wordt gebezigd voor werkzaamheden in verband met het lossen en/of laden, die normaal door havenarbeiders gebeuren, zoals het hanteren der lieren en de behandeling der goederen, zal voor elk dusdanig gewerkt uur een bijzondere vergoeding toegekend worden berekend naar rato van 75 pct. van een normaal uurloon (kolom 6A van de bijgevoegde loonroosters).

Het zeevast maken van de lading en werkzaamheden in verband met de bewaring der lading, met uitzondering van haar verplaatsing voor handelsdoeleinden, behoren tot de normale taak van de bemanning. f) Werkzaamheden algemene diensten voor schepen voorzien van selfservice : Indien aan boord van schepen van 4 000 BRT en meer een « selfservice systeem » wordt toegepast en op zee de aan boord ingescheepte personen en in de haven, de personen waarvoor gekookt wordt, niet meer bedragen dan drie boven de minimumbemanning, dan mag het personeel van de algemene diensten beperkt worden tot 1 kok en 1 steward(ess). Bij de bepaling van het aantal worden niet in aanmerking genomen de in opleiding door de Pool aan boord geplaatste personen en de meereizende echtgenoten indien deze zelf instaan voor het onderhoud van hun cabine.

Wanneer er meer personen aan boord zijn dan hierboven vernoemden of indien er niet aan voormelde voorwaarden wordt voldaan, wordt ieder lid van de algemene diensten een bijzondere vergoeding betaald ten belope van 10 pct. van het dagbedrag, zoals voorzien in kolom 3 van de bijgevoegde loonroosters.

Deze toeslag is niet verschuldigd indien er bij recepties en dergelijke bijkomend personeel wordt ingezet en indien er geen bijkomende prestaties worden gevergd van voornoemd personeel. g) Deze vergoedingen doen geen afbreuk aan de toegekende overuren, zoals bepaald bij artikel 15. Feestdagen

Art. 17.a) De volgende dagen worden als officiële feestdagen beschouwd : 1 januari, 2de Paasdag, 1 mei, O.H. Hemelvaart, 2e Pinksterdag, 21 juli, O.L.V. Hemelvaart, Allerheiligen, 11 november, Kerstdag. b) Wanneer een feestdag op een zaterdag of een zondag valt, wordt de feestdag vervangen door de eerste gewone activiteitendag die op die feestdag volgt. D. Vakantie Compensatieverlof

Art. 18.Tijdens de duur van de aanwerving hebben de scheepsgezellen per 30 dagen dienst recht op 11,9 kalenderdagen compensatieverlof, pro rata de dienst aan boord. Het compensatieverlof wordt in volledige dagen opgenomen.

Het bedoeld compensatieverlof wordt toegekend, aansluitend voor de reis tijdens dewelke het verworven werd. Het wordt evenwel onderbroken wanneer de zeeman opnieuw vertrekt. In geval van arbeidsongeschiktheid heeft de zeeman het recht het compensatieverlof uit te stellen, op voorwaarde nochtans dat hij de verplichting aangaat de aldus uitgestelde compensatiedagen op te nemen vóór iedere andere arbeidsprestatie.

Op jaarbasis is het compensatieverlof als volgt samengesteld : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld De zon- en feestdagen worden niet beschouwd als vakantiedagen.

Jaarlijkse vakantie

Art. 19.Per 30 dagen dienst heeft de scheepsgezel recht op 5,7 kalenderdagen vakantie, pro rata de dienst aan boord. De vakantie wordt in volledige dagen opgenomen.

Op jaarbasis is de vakantie als volgt vastgesteld : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld De zon- en feestdagen worden niet beschouwd als vakantiedagen.

Toepassingsmodaliteiten van de vakantie

Art. 20.Voor de in artikel 19 voorziene jaarlijkse vakantie ontvangen de scheepsgezellen een vakantiegeld per dag dienst gelijk aan het bedrag vermeld in kolom 5 van de loonroosters. Dit bedrag vertegenwoordigt 17 pct. van het totale dagbedrag zoals vermeld in kolom 3 van de loonroosters.

Voor de gelijkgestelde dagen wordt het vakantiegeld berekend zoals voorgeschreven in de sociale zekerheidswetgeving.

Art. 21.Het berekenen van de vakantie geschiedt per kalenderjaar.

Uiterlijk 18 maanden na het verstrijken van elk kalenderjaar moet de zeeman genoten hebben van al de vakantiedagen waarop hij recht heeft.

In principe mag de vakantie niet door een geldelijke vergoeding vervangen worden. Mochten er zich nochtans uitzonderlijke omstandigheden voordoen, waardoor de vakantie niet kan worden toegekend, dan kan een andere regeling, in overleg tussen de twee contracterende partijen, getroffen worden.

Ingeval een zeeman arbeidsongeschikt wordt tijdens een periode van jaarlijkse vakantie, zoals bedoeld in artikel 19, heeft deze het recht de nog resterende vakantiedagen uit te stellen, op voorwaarde nochtans dat hij de verplichting aangaat de aldus uitgestelde vakantiedagen op te nemen voor iedere andere arbeidsprestatie.

E. Beëindiging van het dienstverband Repatriëring

Art. 22.Bij repatriëring, behalve bij wederzijdse overeenkomst om de contractuele reisduur te verbreken, hebben de scheepsgezellen recht op vrije overbrengst naar de haven waar ze aangeworven werden, op voorwaarde dat zij de reisweg en de wijze van repatriëring volgen door de reder of zijn vertegenwoordiger aangeduid. Hierin is begrepen het vervoer van zijn persoonlijke bagage met een maximum van 50 kg.

De belanghebbende heeft recht op zijn gages tot zijn aankomst in de haven van aanwerving; dit op voorwaarde dat hij de terugreis ondernomen heeft langs de weg en binnen de termijn door de reder of zijn vertegenwoordiger vastgesteld.

Indien betrokkene echter ontscheept is op grond van tuchtmaatregelen, verliest hij het recht op zijn gages.

Indien betrokkene recht heeft op zijn gages, dan heeft hij eveneens recht op de vergoeding voor een met die periode overeenstemmend aantal vakantiedagen zoals voorzien in artikel 19.

F. Speciale clausules Beddegoed en eetgerei

Art. 23.Beddegoed, zoals matrassen, hoofdkussens, overtrekken, lakens en dekens, zullen door de rederij ter beschikking van de leden van de bemanning worden gesteld. Eveneens wordt hun degelijk eetgerei in bruikleen gegeven.

De lakens en kussenslopen zullen, om de 2 weken, door zuivere worden vervangen.

Dekens en matrasovertrekken zullen in reine toestand worden gehouden.

De bemanningsleden verbinden zich de in bruikleen ontvangen artikelen, alsmede hun verblijfplaatsen, in goede staat te behouden. Bij bewezen verwaarlozing, vernieling of verlies van artikelen in kwestie zal de betrokkene hiervoor vergoeding verschuldigd zijn. De vergoeding zal op de gages verhaald worden. Onder die omstandigheden kan te allen tijde gedurende de reis het verstrekken van bedoelde artikelen aan de schuldigen ingetrokken worden, dit ter beoordeling van de kapitein.

Maaltijden

Art. 24.De voedselvoorziening aan boord mag niet als een economisch probleem beschouwd worden en alle leden van de bemanning zijn in principe gelijkgesteld voor wat de maaltijden betreft.

Op schepen, die passagiers aan boord hebben, kan hiervoor nochtans een uitzondering bestaan voor officieren die samen met de passagiers hun eetmalen gebruiken.

Eetwaren zullen in geen geval, zonder toelating van de reder, door leden van de bemanning aan wal mogen gebracht worden.

Voedselvoorraden en -verbruik

Art. 25.De controle op de voedselvoorraden en -verbruik wordt waargenomen door het Comité voor veiligheid en gezondheid zoals voorzien in artikel 26.

Comité voor veiligheid en gezondheid

Art. 26.1. a) Aan boord van alle schepen varende onder Luxemburgse vlag wordt per schip één Comité voor veiligheid en gezondheid aangesteld. b) Dit comité bestaat uit één opvarende officier en één opvarende scheepsgezel beiden ingeschreven in de Belgische Pool der Zeelieden.c) De aanstelling van de in b) vermelde officier en scheepsgezel gebeurt aan boord in aanwezigheid van de kapitein of zijn afgevaardigde en in onderling overleg tussen de opvarende officieren en scheepsgezellen.d) Indien in de loop van de reis het in a) vermeld comité onvolledig wordt, gebeurt de aanvulling onmiddellijk.e) De in b) vermelde officier en scheepsgezel worden aangeduid in het logboek.Deze aanduiding vermeldt de begindatum van de aanstelling. 2. Het in 1.a) vermeld comité heeft tot taak de voedselvoorraden aan boord regelmatig te controleren. Deze controles grijpen minstens één maal per week plaats op niet vooraf bepaalde dagen in aanwezigheid van de kapitein of zijn afgevaardigde.

Indien één der leden van dit comité, of beiden samen, aanmerkingen of vaststellingen als gevolg van deze controle of over de verstrekte levensmiddelen of hun bereiding hebben, dan moet de kapitein deze aanmerkingen of vaststellingen opnemen in het logboek. De tijd aan deze controle besteed geldt als arbeidstijd. 3. a) Het in paragraaf 1.a) vermeld comité heeft bovendien tot taak een bijdrage te leveren tot het terugdringen van het aantal arbeidsongevallen aan boord en het beperken van deze ongevallen tot een minimum : 1) door het adviseren van de kapitein over de te nemen maatregelen ter voorkoming van arbeidsongevallen aan boord, bijvoorbeeld in verband met het onderkennen en signaleren van onveilige constructies, materialen en situaties, het oordeelkundig en adequaat gebruik van beschermende middelen, kledij, enz.; 2) door het informeren van de overige bemanningsleden teneinde hen veiligheidsbewust te maken.b) Teneinde zich van de in paragraaf 3 vermelde taak te kwijten, maakt het comité om de maand een veiligheidsronde aan boord in aanwezigheid van de kapitein of zijn afgevaardigde.c) De tijd besteed aan deze veiligheidsronde geldt als arbeidstijd.d) Van de in 3, a) 1), voorziene adviezen wordt melding gemaakt in het logboek.e) De commissie ingesteld bij paragraaf 4 is gerechtigd eventueel afschrift van deze meldingen in het logboek op te vragen.4. a) Er wordt een Commissie voor veiligheid en gezondheid opgericht.b) Deze commissie is samengesteld uit 3 redersafgevaardigden en 3 zeeliedenafgevaardigden.c) De in a) vermelde commissie heeft tot taak : 1) onderzoeken te wijden aan de aard, de ernst en de eventuele maatregelen ter voorkoming van arbeidsongevallen overkomen aan boord;2) adviezen en voorstellen in te dienen bij de bevoegde instanties, organismen, instellingen en rederijen in verband met de veiligheid en de gezondheid van de bemanningen aan boord.5. De leden van het in 1, a) vermeld comité worden beschermd tegen ontslag voor een reden inherent aan de werking van het comité. De commissie ingesteld bij paragraaf 4 zal in voorkomend geval oordelen over de gegrondheid van het ontslag. In geval van ongegrondheid zal aan de betrokkene een morele schadevergoeding toegekend worden ten bedrage van 30 maal het dagbedrag, zoals vermeld in kolom 4 van de bijgevoegde loonroosters.

Werkkledij

Art. 27.De rederij stelt werkkledij volgens behoefte ter beschikking van de scheepsgezellen, bestaande uit : Dek : overall;

Machine : overall.

Algemene diensten : a) keukenpersoneel : broek, vest, koksmuts en schort;b) stewards : overall en witte vest;c) stewardessen : stofjas. Beschermingskledij

Art. 28.Buiten de werkkledij die de reder de scheepsgezellen krachtens artikel 27 moet bezorgen, moet hij bovendien de volgende beschermingskledij ter beschikking stellen : a) Individuele voorzieningen : Dek : - regenpak (bestaand uit broek en vest); - werkhandschoenen; - veiligheidswerkschoenen.

Machine : - werkhandschoenen; - veiligheidswerkschoenen.

Algemene diensten : - veiligheidswerkschoenen. b) Collectieve voorzieningen : - één waterdichte overall en hoofddeksel voor carterwerk; - één ademhalingstoestel volgens voorschriften van het zeevaartinspectiereglement; - beschermingsrubberhandschoenen in voldoende mate; - rubberlaarzen in voldoende mate; - frigovesten in voldoende mate (minimum 1); - veiligheidshelmen in voldoende mate; - oorstoppen; - beschermingsbrillen voor bikken in voldoende mate; - beschermingsbrillen voor lassen zoveel als er lasposten zijn; - beschermingsbrillen voor slijpen zoveel als er slijpmolens zijn; - één schildersmasker per pistool; - één beschermingsschort per laspost; - één aangezichtsscherm per laspost; - beschermingshandschoenen voor lassen zoveel als er lasposten zijn; - stofmaskers in voldoende mate.

Reiskosten

Art. 29.Wanneer een scheepsgezel reist voor rekening van de rederij, zal deze hem de nodige reisbiljetten bezorgen.

Aanvaardbare kosten, mits voorlegging van een rekening aan de kapitein bij aanmonstering en aan de rederij bij afmonstering, worden terugbetaald.

Administratieve kosten door de scheepsgezel gemaakt om geldige documenten, zoals internationaal paspoort en visum, te verkrijgen, worden eveneens vergoed door de reder.

Verplaatsingskosten bij vertrek en aankomst van het schip

Art. 30.De scheepsgezel heeft : - bij vertrek wanneer de contractuele reisduur aanvangt; - bij aankomst na het beëindigen van de contractuele reisduur; recht op een vergoeding ten belope van telkens 1 000 LUF als vergoeding voor zijn lokale verplaatsingsuitgaven.

Deze vergoeding wordt niet toegekend indien de reder een individueel of gemeenschappelijk vervoermiddel ter beschikking stelt voor de verplaatsing van het "Maritiem Huis" naar het schip en omgekeerd.

Bij aankomst van het schip kan het ter beschikking stellen van een individueel of gemeenschappelijk vervoermiddel de betaling van de in de eerste alinea vermelde vergoeding slechts vervangen indien dit vervoermiddel van het schip vertrekt binnen de twee uur na aankomst van het schip.

Indien door de noodwendigheden van de dienst, departementsoversten aan boord moeten blijven na vertrek van het in de 2de alinea vermelde vervoermiddel en indien de rederij geen alternatief vervoermiddel ter beschikking stelt, dan krijgen deze departementsoversten de in de 1ste alinea vermelde vergoeding toegekend.

Art. 31.Bij aanwerving hebben de zeelieden bovendien recht op een tussenkomst door de reder in hun overige verplaatsingskosten, ten belope van tweemaal 54 pct. van de kostprijs van een ticket 2de klas Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) van de hoofdplaats van de provincie, waar ze hun verblijfplaats hebben, tot aan het Centraal Station te Antwerpen.

Voor de zeelieden, die hun verblijfplaats in de provincie Antwerpen hebben, beloopt deze tussenkomst 54 pct. van de kostprijs van een ticket 2de klas NMBS Mechelen - centraal station Antwerpen.

Indien de aanwerving plaats heeft bij aankomst of vertrek, wordt enkel de bij aankomst of vertrek voorziene vergoeding uitbetaald.

Verlies van plunje

Art. 32.De vergoeding voor verlies of vernieling van plunje (persoonlijke bagage) aan boord van het schip of gedurende de reis van en naar het schip zal maximum 200 000 LUF bedragen.

Voorwerpen met een waarde hoger dan 10 000 LUF worden enkel vergoed indien ze vooraf bij de reder of kapitein door middel van een lijst werden aangegeven.

Bootsmanbrevet

Art. 33.Niemand mag aan boord worden tewerkgesteld in de rang van bootsman, indien hij niet in het bezit is van een bootsmanbrevet.

G. Bijzondere regeling Tweewachtenstelsel

Art. 34.Het tweewachtenstelsel kan worden ingevoerd op schepen die het driewachtenstelsel niet kunnen toepassen, daar hun technische installatie niet toelaat een voldoende aantal bemanningsleden in te schepen. Dit kan slechts geschieden na paritair overleg.

Art. 35.Deze collectieve arbeidsovereenkomst heeft uitwerking met ingang van 1 januari 1997 en is gesloten voor onbepaalde duur.

Elk der ondertekenende partijen kan ze opzeggen met naleving van een opzegtermijn van zes maanden.

Deze opzegging wordt bij een ter post aangetekende brief aan de voorzitter van het Paritair Comité voor de koopvaardij en aan elk van de ondertekenende partijen betekend. De termijn van zes maanden begint te lopen vanaf de datum waarop de aangetekende brief aan de voorzitter is gestuurd.

Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 22 augustus 2002.

De Minister van Werkgelegenheid, Mevr. L. ONKELINX

Bijlage I aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 5 mei 1997, gesloten in het Paritair comité voor de koopvaardij voor scheepsgezellen ingeschreven in de Belgische Pool der Zeelieden ter koopvaardij tewerkgesteld door een Luxemburgse maatschappij (1997) Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 22 augustus 2002.

De Minister van Werkgelegenheid, Mevr. L. ONKELINX

Bijlage II aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 5 mei 1997, gesloten in het Paritair comité voor de koopvaardij voor scheepsgezellen ingeschreven in de Belgische Pool der Zeelieden ter koopvaardij tewerkgesteld door een Luxemburgse maatschappij (1997) 1. Oorlogszone Wanneer de « Institute of London Underwriters » een bepaald grondgebied als oorlogszone verklaart, worden onmiddellijk de modaliteiten dienaangaande in verband met de loon- en arbeidsvoorwaarden paritair overeengekomen. 2. Kolommen 7 en 8 van de loonschalen Verwijzend naar de kolommen 7 en 8 van de loonschalen, werd overeengekomen dat, naar analogie met de Belgische fiscaliteit, de vergoeding voor kinderen ten laste verdubbeld wordt indien het een gehandicapt kind (+ 66 pct.) betreft. 3. Aspiranten De reders verbinden zich ertoe een maximaal aantal aspiranten tewerk te stellen, ook aan boord van de door hen beheerde vreemde vlagschepen. De sociale partners verbinden zich ertoe aan te dringen bij de werkgroep « STCW » om de opgedane ervaring (simulator + vaart a/b AZYMUT) maximaal te laten gelden als vaartijd.

Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 22 augustus 2002.

De Minister van Werkgelegenheid, Mevr. L. ONKELINX

^