Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 21 maart 2024
gepubliceerd op 23 april 2024

Koninklijk besluit betreffende de benaming van de aanbiedingen die in aanmerking komen voor de sociale tarieven

bron
federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie
numac
2024003347
pub.
23/04/2024
prom.
21/03/2024
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

21 MAART 2024. - Koninklijk besluit betreffende de benaming van de aanbiedingen die in aanmerking komen voor de sociale tarieven


VERSLAG AAN DE KONING Sire, Het voorgelegde besluit strekt ertoe een specifieke benaming vast te leggen voor het sociaal telecomtarief dat werd ingevoerd door de wet van 30 augustus 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 30/08/2023 pub. 04/10/2023 numac 2023045608 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende wijziging van de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie en houdende hervorming van de sociale tarieven sluiten houdende wijziging van de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten betreffende de elektronische communicatie en houdende hervorming van de sociale tarieven en in werking trad op 1 maart 2024.

Dit nieuwe sociaal tarief bestaat uit de verplichting voor een bepaald aantal operatoren om twee aanbiedingen tegen voordelige tariefvoorwaarden aan te bieden op de markt. De eerste is een aanbod met alleen een vaste internetverbinding voor maximaal 19 euro. De tweede is een aanbod dat bestaat uit minstens een vaste internetverbinding, aangevuld met minstens één andere dienst die wordt gekozen door de operatoren, voor maximaal 40 euro. Deze aanbiedingen worden gedefinieerd in respectievelijk de artikelen 2 en 3 van het koninklijk besluit van 20 september 2023Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 20/09/2023 pub. 30/10/2023 numac 2023046542 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende de minimumvoorwaarden voor de aanbiedingen die in aanmerking komen voor de sociale tarieven sluiten betreffende de minimumvoorwaarden voor de aanbiedingen die in aanmerking komen voor de sociale tarieven.

De motivatie van de noodzaak om een wettelijke benaming vast te leggen voor die aanbiedingen is drieledig.

Ten eerste bestaat er een risico dat een operator die niet verplicht is het sociaal tarief aan te bieden, een vergelijkbaar commercieel aanbod voorstelt met een benaming die lijkt op die van de diensten van het sociaal tarief. Bij gebrek aan een duidelijk vastgelegde benaming zou een dergelijk aanbod de indruk kunnen wekken dat het van dezelfde aard is als het aanbod dat door de wetgeving wordt opgelegd.

In die zin maakt het bestaan van een duidelijke benaming het mogelijk om een duidelijk referentiepunt vast te leggen van waaruit het gemakkelijker wordt om elke commerciële praktijk te voorkomen die misleidend is voor de consument die een recht wil verkrijgen, en oneerlijk is voor de operatoren die verplicht zijn om het sociaal tarief aan te bieden.

Ten tweede verhoogt de uniformiteit van de benaming de leesbaarheid voor de burgers. Dit verbetert dan de verspreiding van het sociaal tarief aanzienlijk, aangezien alle operatoren één benaming gebruiken.

Ten derde zal het oude stelsel van het sociaal tarief blijven bestaan onder die benaming, parallel met het nieuwe stelsel (afbouwregeling zonder einddatum). Het gebruik van de benaming "sociaal tarief" voor de twee stelsels vormt tevens een leesbaarheidsprobleem, zowel voor de rechthebbende in het nieuwe stelsel als voor de overblijvende begunstigden in het oude stelsel. Het risico bestaat dat de burgers niet begrijpen dat deze verschillende aanbiedingen het resultaat zijn van een wet die voor hen een nieuw recht invoert. Ook bestaat het risico dat de begunstigde in het oude stelsel (waarvan een groot deel van de categorieën van rechthebbenden ook in het nieuwe stelsel bestaan) niet op de hoogte is van de in zijn stelstel aangebrachte wijzigingen en de mogelijkheid om over te stappen naar een nieuw stelsel dat voor hem mogelijks interessanter kan zijn. De voordelen van een duidelijk onderscheid tussen de twee stelsels rechtvaardigen de keuze voor een specifieke benaming voor het sociaal tarief van het nieuwe stelsel.

In antwoord op het advies van de bijzondere raadgevende commissie Verbruik moet bovendien worden gespecificeerd dat dit besluit alleen van toepassing is wanneer een operator handelt ten opzichte van een publiek. Zoals toegelicht, is dit besluit gerechtvaardigd in een context van interactie tussen een operator en een consument, ongeacht of de consument al dan niet een contractuele relatie heeft met de operator, of tussen operatoren onderling. Bijgevolg mag elke operator binnen zijn eigen onderneming de desbetreffende aanbiedingen noemen zoals hij wenst, mits die interne communicatie niet bestemd is voor consumenten, zoals hierboven aangegeven.

Anderzijds, en in tegenstelling tot het advies van de bijzondere raadgevende commissie Verbruik, kan niet worden gesteld dat dit besluit niet van toepassing is zodra de contractuele relatie tussen een operator en een consument tot stand is gebracht. Dat zou erop neerkomen dat wordt besloten dat die bepalingen, die zijn vastgelegd in het kader van de consumentenbescherming, ophouden te bestaan op het moment dat de consumentenrelatie tot stand komt. Een dergelijke indicatie druist in tegen de aard van het recht op consumentenbescherming en ontneemt het ontwerpbesluit elke mogelijkheid om de in dit verslag beschreven doelstellingen te verwezenlijken.

Artikelsgewijze bespreking Artikel 1 Dit artikel legt de naam "sociaal internetaanbod" vast voor het aanbod dat enkel bestaat uit een vaste internetverbinding voor 19 euro. De naam werd gekozen om dit aanbod te onderscheiden van commerciële aanbiedingen.

Artikel 2 Dit artikel betreft de benaming van het gebundelde aanbod voor 40 euro. Het behoudt dezelfde naam als het eerste aanbod, maar de vermelding "minstens" stelt de operatoren in staat toevoegingen te doen die de inhoud van het gebundelde aanbod verduidelijken.

Artikel 3 Dit artikel maakt de benaming "sociaal internetaanbod" exclusief voor de aanbiedingen bedoeld in de artikelen 2 en 3 van het koninklijk besluit van 20 september 2023Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 20/09/2023 pub. 30/10/2023 numac 2023046542 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende de minimumvoorwaarden voor de aanbiedingen die in aanmerking komen voor de sociale tarieven sluiten betreffende de minimumvoorwaarden voor de aanbiedingen die in aanmerking komen voor de sociale tarieven.

Bijgevolg verbiedt het elke externe operator die geen sociaal tarief aanbiedt, om deze benaming te gebruiken.

Artikel 4 Dit artikel behoeft geen commentaar.

Wij hebben de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaars, De Minister van Economie, P.-Y. DEMARGNE De Minister van Telecommunicatie, P. DE SUTTER

Raad van State afdeling Wetgeving Vierde kamer De door de Vice-eersteminister en Minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven, Telecommunicatie en Post op 12 februari 2024 ingediende aanvraag om advies over een ontwerp van koninklijk besluit `betreffende de benaming van de aanbiedingen die in aanmerking komen voor de sociale tarieven', ingeschreven op de rol van de afdeling Wetgeving van de Raad van State onder het nummer 75.628/4, werd op 12 februari 2024 van de rol afgevoerd, overeenkomstig artikel 84, § 5, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973.

21 MAART 2024. - Koninklijk besluit betreffende de benaming van de aanbiedingen die in aanmerking komen voor de sociale tarieven FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op het Wetboek van economisch recht, artikel VI.10, eerste lid, 2° en 3°, ingevoegd bij de wet van 21 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/12/2013 pub. 30/12/2013 numac 2013011649 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende invoeging van boek VI "Marktpraktijken en consumentenbescherming" in het Wetboek van economisch recht en houdende invoeging van de definities eigen aan boek VI, en van de rechtshandhavingsbepalingen eigen aan boek VI, in de boeken I en XV van het Wetboek van economisch recht type wet prom. 21/12/2013 pub. 27/01/2014 numac 2014200335 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet houdende dringende diverse bepalingen inzake sociale wetgeving sluiten; Gelet op het advies van de Hoge Raad voor de Zelfstandigen en de Kleine en Middelgrote Ondernemingen, gegeven op 16 januari 2024;

Gelet op het advies van de bijzondere raadgevende commissie Verbruik, gegeven op 26 januari 2024;

Gelet op de adviesaanvraag aan de Raad van State binnen een termijn van dertig dagen, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Overwegende dat de adviesaanvraag is ingeschreven op 12 februari 2024 op de rol van de afdeling Wetgeving van de Raad van State onder het nummer 75.628/4;

Gelet op de beslissing van de afdeling Wetgeving van 12 februari 2024 om binnen de gevraagde termijn geen advies te verlenen, met toepassing van artikel 84, § 5, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Overwegende de noodzaak om verwarring te vermijden voor de consument tussen het sociaal tarief oud regime uit artikel 22 van bijlage 1 van de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten betreffende de elektronische communicatie en het sociaal tarief nieuw regime uit artikel 22/2 van dezelfde bijlage;

Op de voordracht van de Minister van Economie en de Minister van Telecommunicatie, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.De benaming van het sociaal abonnement op breedbandinternet op een vaste locatie bedoeld in artikel 2 van het koninklijk besluit van 20 september 2023Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 20/09/2023 pub. 30/10/2023 numac 2023046542 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende de minimumvoorwaarden voor de aanbiedingen die in aanmerking komen voor de sociale tarieven sluiten betreffende de minimumvoorwaarden voor de aanbiedingen die in aanmerking komen voor de sociale tarieven, bevat uitsluitend de woorden "sociaal internetaanbod".

Art. 2.De benaming van het gebundelde sociale aanbod dat ten minste een breedbandinternetdienst op een vaste locatie omvat, bedoeld in artikel 3 van het koninklijk besluit van 20 september 2023Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 20/09/2023 pub. 30/10/2023 numac 2023046542 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende de minimumvoorwaarden voor de aanbiedingen die in aanmerking komen voor de sociale tarieven sluiten betreffende de minimumvoorwaarden voor de aanbiedingen die in aanmerking komen voor de sociale tarieven, bevat minstens de woorden "sociaal internetaanbod".

Art. 3.De benamingen vastgelegd in de artikelen 1 en 2 mogen alleen worden gebruikt respectievelijk voor de diensten bedoeld in de artikelen 2 en 3 van het koninklijk besluit van 20 september 2023Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 20/09/2023 pub. 30/10/2023 numac 2023046542 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende de minimumvoorwaarden voor de aanbiedingen die in aanmerking komen voor de sociale tarieven sluiten betreffende de minimumvoorwaarden voor de aanbiedingen die in aanmerking komen voor de sociale tarieven.

Art. 4.De minister bevoegd voor Economie en de minister bevoegd voor Telecommunicatie zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel 21 maart 2024.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Economie, P.-Y. DERMAGNE De Minister van Telecommunicatie, P. DE SUTTER

^