Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 21 maart 2024
gepubliceerd op 23 april 2024

Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 30 augustus 2023 betreffende de uitgevoerde verwerkingen in het kader van artikelen 22/2, § 7, en 22/3, § 10, van bijlage 1 van de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie

bron
federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie
numac
2024003199
pub.
23/04/2024
prom.
21/03/2024
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

21 MAART 2024. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 30 augustus 2023Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 30/08/2023 pub. 11/10/2023 numac 2023045783 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende de uitgevoerde verwerkingen in het kader van artikelen 22/2, § 7, en 22/3, § 10, van bijlage 1 van de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie sluiten betreffende de uitgevoerde verwerkingen in het kader van artikelen 22/2, § 7, en 22/3, § 10, van bijlage 1 van de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten betreffende de elektronische communicatie


Verslag aan de Koning Sire, Het ontwerp van koninklijk besluit dat U ter ondertekening wordt voorgelegd wijzigt artikel 7 van het koninklijk besluit van 30 augustus 2023Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 30/08/2023 pub. 11/10/2023 numac 2023045783 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende de uitgevoerde verwerkingen in het kader van artikelen 22/2, § 7, en 22/3, § 10, van bijlage 1 van de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie sluiten betreffende de uitgevoerde verwerkingen in het kader van artikelen 22/2, § 7, en 22/3, § 10, van bijlage 1 van de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten betreffende de elektronische communicatie op twee vlakken.

Enerzijds voorziet artikel 7 in een mechanisme om de overeenkomst met sociaal tarief op te schorten wanneer de klant binnen een termijn van drie maanden niet heeft gereageerd op het gewijzigde tariefplan dat de operator heeft voorgesteld nadat de klant zijn recht op het sociaal tarief is verloren.

Met het oog op de continuïteit van de diensten werd dit mechanisme gewijzigd zodat de vaste internetverbinding van de klant niet wordt onderbroken als de klant niet heeft gereageerd binnen de termijn van drie maanden.

Voortaan wordt bepaald dat de overeenkomst van de klant automatisch wordt overgezet naar een ander commercieel tariefplan van de operator in plaats van opgeschort. Er werden verschillende bepalingen vastgelegd om die aanpassing te omkaderen en de consument te beschermen.

Ten eerste moet de operator in het bericht dat hij aan de klant stuurt om te melden dat hij zijn recht verliest, vermelden dat, indien hij niet binnen de drie maanden reageert, zijn overeenkomst zal worden overgezet naar het meest voordelige tariefplan van de operator dat overeenstemt met zijn verbruiksprofiel. Die bepaling strekt ertoe de klant uitdrukkelijk te informeren over de gevolgen indien hij niet reageert binnen de opgelegde termijn.

Ten tweede worden de kenmerken van het commerciële tariefplan waarnaar het contract van de klant kan worden overgezet, vastgelegd als zijnde die van het meest voordelige tariefplan op basis van het verbruiksprofiel van de klant. Om dat tariefplan te bepalen, wordt verwezen naar de bepalingen opgenomen in artikel 109 van de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten betreffende de elektronische communicatie (hierna "de wet"), door alle operators te verplichten minstens eenmaal per jaar hun klanten te informeren over hun verbruiksprofiel en het meest voordelige tariefplan dat daarmee overeenstemt. De overeenkomst mag alleen worden overgezet naar die tariefplannen.

Anderzijds strekt het koninklijk besluit ertoe de bepalingen aan te vullen betreffende de verschillende verwerkingen uitgevoerd door de Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie (hierna "FOD Economie") bij de periodieke controle van de rechten van de begunstigden van het sociaal tarief nieuw regime, in het bijzonder de bepalingen die verband houden met de voorwaarde die is vastgelegd in de wet en die ertoe strekt dat er per huishouden slechts één begunstigde van het sociaal tarief mag zijn, ongeacht of het gaat om het nieuw of het oud regime.

Aangezien de twee regimes niet worden beheerd door dezelfde autoriteiten, moeten de controlemodaliteiten en de respectievelijke verantwoordelijkheden van elke betrokken autoriteit worden verduidelijkt.

Artikelsgewijze bespreking Artikel 1 De eerste paragraaf van het gewijzigde artikel 7 geeft de periodiciteit aan waarmee de FOD Economie controleert of de begunstigden van het sociaal tarief nieuw regime nog steeds in leven zijn, nog steeds in België verblijven en of ze nog steeds behoren tot de categorieën van rechthebbenden gedefinieerd door de wet. De FOD Economie is ook belast met het controleren of er nog steeds wordt voldaan aan de voorwaarde die ertoe strekt dat de toekenning van het sociaal telecomtarief wordt beperkt tot één persoon per huishouden.

Het is immers mogelijk dat er na wijzigingen in de gezinssamenstelling twee begunstigden van het sociaal tarief, die voordien tot verschillende huishoudens behoorden, tijdens de periodieke controle tot hetzelfde huishouden behoren. Daardoor is er een cumulatie van twee rechten op het sociaal tarief, wat niet toegelaten is.

Die periodieke controles gebeuren om de zes maanden op geautomatiseerde wijze en op initiatief van de FOD Economie, op basis van het Rijksregister, het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (hierna "Instituut") en, via de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid, op basis van de relevante authentieke bronnen.

De eerste controle vindt plaats zes maanden na het aangaan van de overeenkomst door de aanvrager ("order" genoemd door de operator) en vervolgens om de zes maanden, zolang de begunstigde of een lid van zijn huishouden behoren tot de categorieën van rechthebbenden.

Om over te gaan tot die controles gebruikt de FOD Economie het identificatienummer van het Rijksregister dat geregistreerd is in zijn databank voor de begunstigde van het sociaal tarief van wie hij wil nagaan of die nog steeds recht heeft op het sociaal tarief.

Het eerste lid van de tweede paragraaf van het gewijzigde artikel 7 verduidelijkt dat, wanneer bij een periodieke controle wordt vastgesteld dat de begunstigde nog steeds voldoet aan de voorwaarden om gebruik te maken van het sociaal tarief nieuw regime, de FOD Economie hem zijn recht laat behouden tot de volgende periodieke controle zes maanden later.

Het tweede lid van paragraaf 2 van het gewijzigde artikel 7 gaat over de gevallen waarin wordt vastgesteld dat de begunstigde overleden is of niet meer in België woont of dat geen enkel lid meer van zijn huishouden tot de categorieën van rechthebbenden behoort, of dat een ander lid van zijn huishouden ook gebruikmaakt van het sociaal tarief nieuw regime. In die gevallen verliest de begunstigde zijn recht op het sociaal tarief. De FOD Economie moet vervolgens de begunstigde op de hoogte brengen dat hij zijn recht op het sociaal tarief nieuw regime verliest.

Verder informeert hij hem ook dat zijn operator contact met hem zal opnemen om samen een ander tariefplan overeen te komen dat voldoet aan zijn behoeften en dat, indien hij niet reageert binnen de drie maanden, zijn overeenkomst zal worden overgezet naar het meest voordelige tariefplan dat overeenstemt met zijn verbruiksprofiel, bepaald in overeenstemming met de criteria gedefinieerd in paragraaf 3.

Tot slot deelt hij dit ook mee aan de desbetreffende operator en deelt hij mee op welke datum werd vastgesteld dat de klant niet langer voldeed aan de criteria die hem recht gaven op het sociaal tarief nieuw regime.

Het derde lid van paragraaf 2 van het gewijzigde artikel 7 geeft aan dat ook de operator zo spoedig mogelijk en binnen een maximale termijn van drie maanden contact moet opnemen met zijn klant om hem te informeren dat de FOD Economie heeft vastgesteld dat hij niet langer recht heeft op het sociaal tarief nieuw regime, en dat hij wordt uitgenodigd om contact met hem op te nemen om een ander tariefplan overeen te komen dat overeenstemt met zijn behoeften. Hij informeert hem dat zijn abonnement na die termijn automatisch zal worden aangepast en overgezet naar het meest voordelige tariefplan uit zijn commerciële aanbod dat overeenstemt met zijn verbruiksprofiel, waarvan hij de kenmerken en kosten preciseert, in overeenstemming met de criteria gedefinieerd in paragraaf 3.

Die communicatie door de operator gebeurt bij voorkeur via de post maar kan ook verlopen via een ander communicatiekanaal dat op voorhand werd afgesproken tussen de operator en de klant.

Het vierde lid van paragraaf 2 van het gewijzigde artikel 7 strekt ertoe de specifieke situaties te regelen waarin tijdens de periodieke controle wordt vastgesteld dat een lid van het huishouden ook van het sociaal tarief oud regime gebruikmaakt.

Aangezien de cumulatie van meerdere sociale telecomtarieven niet toegelaten is, moet er een einde worden gesteld aan een van de twee sociale tarieven van het huishouden. Aangezien het "nieuwe regime" geleidelijk het "oud regime" moet vervangen, moet er prioriteit worden gegeven aan het behoud van de overeenkomst met sociaal tarief "nieuw regime" binnen het huishouden. Voor zover de begunstigde van het sociaal tarief "nieuw regime" (dat periodiek wordt gecontroleerd door de FOD Economie) voldoet aan alle andere voorwaarden (in leven zijn, in België wonen en tot een sociale categorie behoren), en in uitvoering van de clausule in artikel 22, § 7, 1°, van de bijlage 1 van de wet die bepaalt dat het recht op het sociaal tarief oude regime wordt stopgezet als de toekenningscriteria niet worden vervuld, wat het geval is bij een cumulatie, zal er een einde worden gesteld aan het sociaal tarief "oud regime" van het huishouden.

Daartoe zal de FOD Economie, aangezien het sociaal tarief "oud regime" nog steeds wordt beheerd door het Instituut, het Instituut verwittigen als er een cumulatie van voordelen van het sociaal tarief wordt vastgesteld binnen het huishouden dat een overeenkomst met sociaal tarief "oud regime" heeft.

Het Instituut is dan, volgens zijn gewoonlijke procedures, belast met het stopzetten van het recht op het sociaal tarief en moet de betrokken persoon en zijn operator daarvan op de hoogte brengen.

De derde paragraaf van het gewijzigde artikel 7 voorziet in een maximale termijn van drie maanden vanaf de melding van de operator aan zijn klant dat hij zijn recht op het sociaal tarief verliest, om contact op te nemen met zijn operator en met hem een commercieel alternatief overeen te komen dat voldoet aan zijn behoeften inzake telecomdiensten. Het sociaal tarief nieuw regime is een specifiek gereglementeerd tariefplan dat verschilt van andere aanbiedingen van operators. Een klant die zijn recht op het sociaal tarief nieuw regime verliest, moet dus kiezen voor een andere dienst bij zijn operator of een andere operator. Hij beschikt daartoe dus over een maximale termijn van drie maanden om de nodige stappen te nemen om van tariefplan te veranderen. De klant kan ook, indien hij dit wenst, zijn overeenkomst kosteloos opzeggen of van operator veranderen, aangezien de keuzevrijheid van de klant in alle gevallen moet worden gerespecteerd.

Als de klant na die periode niet heeft gereageerd, is de operator krachtens paragraaf 3, derde lid, van het gewijzigde artikel 7 gemachtigd om de overeenkomst met sociaal tarief nieuw regime van zijn klant om te zetten naar het meest voordelige tariefplan in zijn commercieel aanbod dat overeenstemt met het verbruiksprofiel van de klant. Het nieuwe tariefplan wordt bepaald volgens dezelfde bepalingen als die in artikel 109 van de wet.

Om de klant te beschermen, bepaalt paragraaf 3 ook dat het nieuwe tariefplan dat aan de klant zal worden toegekend, moet overeenstemmen met het meest voordelige plan voor de klant, rekening houdend met zijn verbruiksprofiel. Ter herinnering: artikel 109 van de wet verplicht operatoren reeds om hun klanten eenmaal per jaar te informeren over hun verbruiksprofiel en het meest voordelige tariefplan dat daarmee overeenstemt. Dit artikel 109 specificeert met name hoe dit plan moet worden bepaald. Daarom verwijst paragraaf 3 naar dezelfde bepalingen van artikel 109 van de wet om de procedures vast te leggen voor het bepalen van het tariefplan dat kan worden toegekend aan klanten die hun recht op sociaal tarief nieuw regime hebben verloren, als ze niet binnen de drie maanden reageren. De operatoren moeten zich hieraan houden.

Er wordt ook gepreciseerd dat er geen kosten aan de klant mogen worden aangerekend voor de overschakeling naar een ander tariefplan, ongeacht of dit gebeurt op verzoek van de klant of automatisch als de klant niet reageert binnen de gestelde termijn.

Het eerste lid van paragraaf 4 van het gewijzigde artikel 7 benadrukt dat, indien het abonnement van de klant automatisch wordt overgezet, de operator de klant daarvan op de hoogte moet brengen via de post of via een eventueel communicatiekanaal van voorkeur dat op voorhand werd afgesproken tussen de operator en de klant.

Dat bericht moet transparant zijn en de volgende elementen bevatten: 1° de kenmerken en de kosten van het nieuwe tariefplan dat aan de klant wordt toegewezen;2° de informatie over de mogelijkheden om dit nieuwe tariefplan op te zeggen of om van operator te veranderen. Artikel 2 Dit artikel behoeft geen commentaar.

Ik heb de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, De Minister van Economie, P.-Y. DERMAGNE De Minister van Telecommunicatie, P. DE SUTTER

RAAD VAN STATE afdeling Wetgeving Vierde kamer De door de Vice-eersteminister en Minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven, Telecommunicatie en Post op 12 februari 2024 ingediende aanvraag om advies over een ontwerp van koninklijk besluit `tot wijziging van het koninklijk besluit van 30 augustus 2023Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 30/08/2023 pub. 11/10/2023 numac 2023045783 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende de uitgevoerde verwerkingen in het kader van artikelen 22/2, § 7, en 22/3, § 10, van bijlage 1 van de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie sluiten betreffende de uitgevoerde verwerkingen in het kader van artikelen 22/2, § 7, en 22/3, § 10, van bijlage 1 van de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten betreffende de elektronische communicatie', ingeschreven op de rol van de afdeling Wetgeving van de Raad van State onder het nummer 75.627/4, werd op 12 februari 2024 van de rol afgevoerd, overeenkomstig artikel 84, § 5, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973.


21 MAART 2024. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 30 augustus 2023Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 30/08/2023 pub. 11/10/2023 numac 2023045783 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende de uitgevoerde verwerkingen in het kader van artikelen 22/2, § 7, en 22/3, § 10, van bijlage 1 van de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie sluiten betreffende de uitgevoerde verwerkingen in het kader van artikelen 22/2, § 7, en 22/3, § 10, van bijlage 1 van de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten betreffende de elektronische communicatie FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten betreffende de elektronische communicatie, bijlage 1, de artikelen 22/2, § 7, en 22/3, § 10, ingevoegd bij de wet van 30 augustus 2023;

Gelet op het koninklijk besluit van 30 augustus 2023Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 30/08/2023 pub. 11/10/2023 numac 2023045783 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende de uitgevoerde verwerkingen in het kader van artikelen 22/2, § 7, en 22/3, § 10, van bijlage 1 van de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie sluiten betreffende de uitgevoerde verwerkingen in het kader van artikelen 22/2, § 7, en 22/3, § 10, van bijlage 1 van de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten betreffende de elektronische communicatie;

Gelet op de adviesaanvraag aan de Raad van State binnen een termijn van dertig dagen, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Overwegende dat de adviesaanvraag is ingeschreven op 12 februari 2024 op de rol van de afdeling Wetgeving van de Raad van State onder het nummer 75.627/4;

Gelet op de beslissing van de afdeling Wetgeving van 12 februari 2024 om binnen de gevraagde termijn geen advies te verlenen, met toepassing van artikel 84, § 5, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van de Minister van Economie en de Minister van Telecommunicatie, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Artikel 7 van het koninklijk besluit van 30 augustus 2023Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 30/08/2023 pub. 11/10/2023 numac 2023045783 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende de uitgevoerde verwerkingen in het kader van artikelen 22/2, § 7, en 22/3, § 10, van bijlage 1 van de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie sluiten betreffende de uitgevoerde verwerkingen in het kader van artikelen 22/2, § 7, en 22/3, § 10, van bijlage 1 van de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten betreffende de elektronische communicatie wordt vervangen als volgt: "

Art. 7.§ 1. Voor elke overeenkomst met sociaal tarief nieuw regime controleert de FOD Economie om de zes maanden bij de authentieke bronnen, via het Rijksregister en de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid, of de houder nog steeds leeft, nog steeds in België woont en nog steeds behoort tot de categorieën van rechthebbenden gedefinieerd door de wet. Hij controleert eveneens in zijn databank en bij het Instituut of er nog steeds slechts één lid van het huishouden van het sociaal tarief geniet, ongeacht of het gaat om het nieuw of oud regime.

De eerste periodieke controle vindt plaats zes maanden na het aangaan van de overeenkomst door de klant. Die controle gebeurt automatisch, aan de hand van het identificatienummer in het Rijksregister van de houder van de overeenkomst. § 2. Als bij de controle bedoeld in paragraaf 1 wordt vastgesteld dat de begunstigde nog steeds in leven is, nog steeds in België verblijft en nog steeds behoort tot de categorieën van rechthebbenden op het sociaal tarief nieuw regime, en dat er in het huishouden nog steeds slechts één persoon van het sociaal tarief nieuw regime geniet, registreert de FOD Economie een nieuwe datum in zijn databank voor de volgende periodieke controle van het recht van de klant, zes maanden na de controle die zonet heeft plaatsgevonden.

Als daarentegen bij de controle bedoeld in paragraaf 1 wordt vastgesteld dat de begunstigde niet meer in leven is, niet meer in België verblijft of niet langer behoort tot de categorieën van rechthebbenden op het sociaal tarief nieuw regime, of dat een ander lid van zijn huishouden ook van het sociaal tarief nieuw regime geniet, verliest de begunstigde zijn recht op het sociaal tarief nieuw regime. De FOD Economie registreert dan het einde van het recht in zijn databank en informeert de begunstigde van het einde van zijn recht op het sociaal tarief nieuw regime. Verder informeert hij de begunstigde dat zijn operator contact met hem zal opnemen om een ander tariefplan overeen te komen dat voldoet aan zijn behoeften en informeert hij hem dat, indien hij niet reageert binnen de drie maanden, zijn overeenkomst zal worden overgezet naar het meest voordelige tariefplan dat overeenstemt met zijn verbruiksprofiel, bepaald in overeenstemming met paragraaf 3. Hij deelt ook mee aan de betrokken operator op welke datum werd vastgesteld dat de klant niet langer voldeed aan de criteria die hem recht gaven op het sociaal tarief nieuw regime.

De operator informeert de klant zo snel mogelijk via de post of via een eventueel communicatiekanaal van voorkeur dat op voorhand werd afgesproken tussen de operator en de klant, over de datum waarop de FOD Economie heeft vastgesteld dat hij niet langer recht heeft op het sociaal tarief nieuw regime. Hij nodigt hem uit om met hem contact op te nemen binnen een maximale termijn van drie maanden om een ander tariefplan overeen te komen dat aan zijn behoeften voldoet. Hij informeert hem dat zijn abonnement na die termijn automatisch zal worden aangepast en overgezet naar het meest voordelige tariefplan uit zijn commerciële aanbod dat overeenstemt met zijn verbruiksprofiel, waarvan hij de kenmerken en kosten preciseert, in overeenstemming met paragraaf 3. Hij specifieert ook dat de klant over de mogelijkheid beschikt om zijn abonnement op te zeggen of kosteloos van operator te veranderen binnen de drie maanden.

Als tijdens de in paragraaf 1 bedoelde controle blijkt dat er binnen het huishouden nog een sociaal tarief oud regime bestaat, brengt de FOD Economie het Instituut op de hoogte van de vastgestelde cumulatie.

Het Instituut maakt dan een einde aan het sociaal tarief oud regime en informeert de betrokken persoon en operator. § 3. De klant beschikt over maximaal drie maanden vanaf de datum waarop de operator hem meldt dat hij zijn recht op het sociaal tarief nieuw regime verliest, om met zijn operator een nieuw tariefplan aan te gaan dat voldoet aan zijn behoeften of om zijn overeenkomst op te zeggen indien hij van operator wenst te veranderen.

Er mogen de klant geen kosten worden aangerekend voor het wijzigen van zijn tariefplan of voor het opzeggen van zijn overeenkomst tijdens die periode van drie maanden.

Als de klant na afloop van de periode van drie maanden niet heeft gereageerd, past de operator zijn abonnement aan door het over te zetten naar het meest voordelige tariefplan uit zijn commerciële aanbod dat overeenstemt met het verbruiksprofiel van de klant. Het nieuwe tariefplan wordt bepaald volgens dezelfde bepalingen als die in artikel 109 van de wet.

Er mogen de klant geen kosten worden aangerekend voor die aanpassing. § 4. Indien het abonnement van de klant automatisch wordt overgezet in overeenstemming met paragraaf 3, derde lid, brengt de operator de klant daarvan op de hoogte via de post of via een communicatiekanaal van voorkeur dat op voorhand werd afgesproken tussen de operator en de klant.

In dat bericht staan ten minste de volgende elementen: 1° de kenmerken en de kosten van het nieuwe tariefplan dat aan de klant wordt toegewezen; 2° de informatie over de mogelijkheden om dit nieuwe tariefplan op te zeggen of om van operator te veranderen.".

Art. 2.De minister bevoegd voor Economie en de minister bevoegd voor Telecommunicatie zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel 21 maart 2024.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Economie, P.-Y. DERMAGNE De Minister van Telecommunicatie, P. DE SUTTER

^