gepubliceerd op 09 november 2022
Koninklijk besluit houdende machtiging tot hoogdringende onteigening met onmiddellijke inbezitneming ten algemenen nutte van percelen, gelegen op het grondgebied van de gemeente Bilzen, teneinde de afschaffing van 7 overwegen en de aanleg van 2 bruggen, 4 tunnels en aanhorige wegenis langs de spoorlijn nr. 34 te realiseren
20 SEPTEMBER 2022. - Koninklijk besluit houdende machtiging tot hoogdringende onteigening met onmiddellijke inbezitneming ten algemenen nutte van percelen, gelegen op het grondgebied van de gemeente Bilzen, teneinde de afschaffing van 7 overwegen en de aanleg van 2 bruggen, 4 tunnels en aanhorige wegenis langs de spoorlijn nr. 34 te realiseren
FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 26 juli 1962Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/07/1962 pub. 26/02/2010 numac 2010000080 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte, artikel 1;
Gelet op de wet van 21 maart 1991Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/03/1991 pub. 18/01/2016 numac 2015000792 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 21/03/1991 pub. 09/01/2013 numac 2012000673 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, de artikelen 1, § 4, 10, §§ 1 en 2, 2°, en 199;
Overwegende dat beleidsmatig wordt gestreefd naar meer duurzame mobiliteit en dat het spoor daarin een belangrijke rol speelt;
Overwegende dat het noodzakelijk is te beschikken over een infrastructuur die is aangepast aan de huidige eisen van de spoordienst en van haar omgeving;
Overwegende dat het verbeteren van de veiligheid de grootste prioriteit is en blijft voor Infrabel en dat Infrabel in dat kader een plan heeft opgesteld voor de afschaffing van overwegen teneinde de veiligheid aan overwegen structureel te verbeteren en het aantal ongevallen aan overwegen en het aantal gewonden en dodelijke slachtoffers bij ongevallen aan overwegen continue doen afnemen;
Overwegende dat spoorlijn nr. 34 druk gebruikt wordt door zowel reizigerstreinen als goederentreinen, met als gevolg het frequent sluiten van de overwegen en lange wachttijden;
Overwegende dat deze situatie in het verleden heeft geleid tot een aantal zware ongelukken met verschillende dodelijke slachtoffers en meerdere kleine incidenten;
Overwegende dat na uitgebreid onderzoek Infrabel, de openbare vervoermaatschappij De Lijn en de gemeente Bilzen besloten hebben om deze 7 overwegen te vervangen door 6 ongelijkgrondse kruisingen en dat het voorliggende ontwerp de meest geschikte oplossing vormt zowel vanuit technisch oogpunt als op het vlak van ruimtelijke ordening;
Overwegende dat in dit ontwerp ook voorzien is in verbindingen voor langzaam verkeer en zwakke weggebruikers waardoor de veiligheid voor kwetsbare weggebruikers aanzienlijk zal toenemen;
Overwegende dat het voorstel van Infrabel, zoals weergegeven in de plannen met nrs.
GP_142_V09_-0340_038481_IMP_002, GP_142_V09_-0340_039303_IMP_002, GP_142_V09_-0340_040437_IMP_002, GP_142_V09_-0340_041046_IMP_002 en GP_142_V09_-0340_043046_IMP_002 toelaat deze werken uit te voeren;
Overwegende dat de omgevingsvergunning met betrekking tot de afschaffing van de overwegen op het grondgebied van de gemeente Bilzen, zoals beschreven in de hierboven vermelde plannen, door de Vlaamse overheid aan Infrabel werden afgeleverd op 3 maart 2022;
Overwegende dat het voor de uitvoering van bovengenoemde werken vereist is om te beschikken over de percelen gelegen op het grondgebied van de gemeente Bilzen en aangeduid op de plannen met nrs.
L34-38.5-C, L34-39.0-C, L34-40.4-C, L34-41.0-C, L34-42.7-C en L34-43.7-C;
Overwegende dat de uitvoering van de beoogde werken noodzakelijk is voor de veiligheid, de stiptheid en de betrouwbaarheid van het spoorverkeer op de spoorlijn nr. 34 tussen Hasselt en Bilzen, dat de werken ook een aanzienlijke verbetering inhouden voor de veiligheid van de weggebruikers en dat, derhalve, de onmiddellijke inbezitneming van de bedoelde percelen ten algemenen nutte onontbeerlijk is en dat, ingeval van gerechtelijke onteigening, de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden wordt toegepast;
Op de voordracht van de Minister van Mobiliteit, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.De werken in het kader van de afschaffing van 7 overwegen langs de spoorlijn nr. 34 tussen Hasselt en Bilzen, en meer bepaald de bouw van 2 bruggen en 4 tunnels, met de nodige aanhorige wegenis waaronder een fietsverbinding, op het grondgebied van de gemeente Bilzen, worden van algemeen nut verklaard.
Art. 2.Het algemeen nut vordert de onmiddellijke inbezitneming van de percelen gesitueerd op het grondgebied van de gemeente Bilzen en aangeduid op de plannen met nrs. L34-38.5-C, L34-39.0-C, L34-40.4-C, L34-41.0-C, L34-42.7-C en L34-43.7-C, gevoegd bij dit besluit.
Art. 3.Machtiging wordt verleend tot onteigening van de in artikel 2 bedoelde percelen, met toepassing van de procedure bij hoogdringendheid overeenkomstig de wet van 26 juli 1962Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/07/1962 pub. 26/02/2010 numac 2010000080 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte.
Art. 4.De minister bevoegd voor het spoorvervoer is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 20 september 2022.
FILIP Van Koningswege : De Minister van Mobiliteit, G. GILKINET
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld